Isnin, 17 Oktober 2011

Karimun Mengundang Banyak Nostalgia

SMAHADZIR


SECARA geografi, ibu kota Kabupaten Karimun itu terletak di tenggara Pulau Karimun dan secara keseluruhannya, ia sebahagian daripada wilayah perdagangan bebas Batam-Bintan-Karimun (BBK). Kedudukannya dianggap strategik kerana terletak di jalur pelayaran antarabangsa di sebelah barat Singapura dan Pelabuhan Tanjung Pelepas di Johor.

Karimun lebih dikenali kerana Tanjung Balai, lokasi liburan tumpuan lelaki hidung belang. Namun, wilayah di Riau, Indonesia ini menawarkan lebih daripada itu. Ada pelbagai tinggalan sejarah bersama kisah misteri yang menarik, tidak kurang juga panorama alamnya yang menawan. Perjalanan menaiki feri ke Tanjung Balai, Karimun di Kepulauan Riau, Indonesia cuma memakan masa sejam dari jeti Kukup, Johor. Bayaran RM100 untuk perjalanan pergi balik itu dianggap berbaloi kerana jarak di antara dua lokasi berkenaan yang berhampiran, bahkan kedudukan pulau itu kelihatan jelas dari pantai Kukup.

Tanjung Balai, Pulau Karimun

Walaupun masih kekal dengan nilai tradisi, pembangunannya agak maju berbanding kawasan lain yang terletak di jajahan Kepulauan Riau. Kabupaten Karimun di bawah pemerintahan Bupati Dr Haji Nurdin Basiron dilihat bijak menggunakan kedudukan strategiknya untuk menarik pelabur asing.

Ada sembilan kacamatan di sini - Meral, Tebing, Karimun, Kundur, Kundur Barat, Kundur Utara, Moro, Durai dan Buru. Bagi perhubungan jalan laut, pulau ini dilengkapi tiga pelabuhan, Tanjung Balai untuk penumpang antara daerah dan antarabangsa, Bom Panjang bagi kegunaan domestik antara pulau dan Pelabuhan Roro khusus mengangkut kenderaan.


Pantai Pulau Karimun

Penulis lebih berminat membicarakan tarikan semula jadi Karimun yang dinamakan sempena nama dua gunung utama, dikategorikan oleh penduduk tempatan sebagai gunung jantan dan gunung betina. Yang jantan digelar Gunung Karim dan betina digelar Gunung Mun. Gabungan kedua-dua gunung tulang belakang pulau itulah yang membentuk Karimun. Sehingga kini, gunung jantan masih belum terusik, cuma kelihatan menara pemancar lama yang tidak digunakan, manakala sebahagian besar gunung betina mula terhakis akibat kerja kuari batu untuk pembangunan.

Karimun dibentuk 249 pulau kecil, termasuk sebuah pulau digelar Karimun Anak kerana bentuk gunung kecil di situ lebih mirip kepada dua gunung utama iaitu gunung betina dan jantan. Daripada keseluruhan pulau di kawasan itu, hanya 59 mempunyai penghuni. Kata pemandu pelancong kami, Atan, Karim bermaksud sifat yang mulia dan terpuji, Balai pula bermaksud tempat pertemuan dan atas sebab itulah ibu negerinya diberi nama Tanjung Balai sempena tempat pertemuan orang terpuji di hujung tanjung.

Di sebelah pulau itu, ada satu kawasan bersejarah yang tidak begitu terurus iaitu batu bersurat lama serta tapak kaki di atas bukit batu di Kacamatan Tebing. Batu bersurat itu cukup menarik, terdapat ukiran tulisan kuno dipercayai tulisan sanskrit yang dicetak secara melintang dua barisan. Kawasan itu dipagar dan jelas kelihatan beberapa keping gambar lelaki berjambang dipercayai keturunan India, Pakistan atau dari Asia Barat yang dikatakan pernah menjejakkan kaki di situ ratusan tahun dulu. Di sebelahnya, ada pula kesan tapak kaki bersaiz besar dianggarkan kira-kira 10 kali ganda tapak kaki lelaki dewasa.

Kedudukan bekas tapak kaki di atas batu menghala ke atas bukit menimbulkan banyak tanda tanya mengenai pemiliknya, lalu mengundang minat penulis merisik sebelum menerima pelbagai cerita mengenai pemilik tapak kaki misteri itu. Kesimpulannya, penduduk mendakwa ia milik individu mulia atau suci yang pernah datang ke situ.

Dulu, kawasan berkenaan terletak betul-betul di tebing batu paling hampir dengan laut. Jadi logiknya ia memang sesuai dijadikan tempat pendaratan anak kapal dagang. Kini semua sudah berubah kerana kawasan itu sudah ditambak dan termasuk dalam kawasan larangan kuari.

Dari bawah, kelihatan jelas lapan bekas tapak kaki menghala ke atas bukit. Ada yang mendakwa, di situlah orang suci berulang alik mengambil air dari perigi bersebelahan. Memang ada satu perigi lagi di celah batu bukit itu dan penduduk mendakwa airnya tidak pernah kering hingga sekarang.

Perigi yang terletak kira-kira 30 meter dari batu bersurat dan kesan tapak kaki terbabit dianggarkan mempunyai ukuran dua meter panjang dan semeter lebar. Tidak lengkap ke Karimun jika tidak singgah di beberapa lokasi lain yang menarik iaitu Masjid Agung Karimun, Pantai Pongkar, Air terjun Pantai Pongkar dan Pantai Pelawan yang terletak kira-kira 20 meter dari Tanjung Balai.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA