Selasa, 18 Oktober 2011

Safari Bali

SMAHADZIR

WOW! Itulah gambaran awal penulis apabila menjejaki kaki ke Bali Safari & Marine Park ini. Siapa sangka Bali yang terkenal dengan keindahan pantai dan keunikan kebudayaan memiliki taman safari sebagai tarikan terbaru mereka. Penulis bersama rombongan media yang dibawa khas dari Kuala Lumpur oleh pengurusan Taman Safari Indonesia dengan kerjasama Kedutaan Besar Indonesia di Malaysia terus dibawa ke bilik penginapan, Mara River Safari Lodge yang tersedia di taman ini.

Sebaik melangkah masuk ke kamar penginapan yang dinamakan ‘Swala’, penulis yang berkongsi bilik dengan rakan setugas dari RTM dikejutkan dengan kehadiran badak sumbu yang dapat dilihat terus dari pintu kaca kamar, seolah-olah ‘menyambut’ kehadiran kami ke situ.

BALI kerap dikaitkan dengan keindahan pantai dan keunikan budayanya tetapi mungkin ramai tidak tahu, ia juga mempunyai taman safari yang menempatkan 60 spesies haiwan berasal dari India, Afrika dan Indonesia sendiri. Lantas, mengunjungi Bali Safari & Marine Park membuatkan anda merasakan pengalaman seperti berada di sebuah safari di Afrika.

Mengintai dari tirai kamar kelihatan haiwan lain termasuk sekumpulan kuda belang, zirafah dan oryx bebas berkeliaran di hadapan bilik kami. Amat menggerunkan tetapi pengalaman menarik. Itulah kelebihan Mara River Safari Lodge disediakan di Bali Safari & Marine Park ini yang begitu sesuai bagi penginapan keluarga yang mahukan kelainan dan keunikan dalam percutian mereka. Penginapan berkelas antarabangsa ini direka tidak ubah seperti sebuah safari di Afrika kerana anda boleh melihat haiwan dilepas bebas, terus dari bilik penginapan.

Namun jangan risau soal keselamatan kerana sungai buatan dan aliran elektrik menjadi penghalang antara anda dan haiwan terbabit. Bali Safari & Marine Park yang baru berusia tiga tahun ini terletak dalam kawasan seluas kira-kira 40 hektar di Gianyar, kira-kira 20 kilometer dari Lapangan Terbang Antarabangsa Ngurah Rai.

Taman ini dimiliki Taman Safari Indonesia yang mempunyai pengalaman lebih 20 tahun mengendalikan dua lagi taman safari di Pulau Jawa. Dengan menjanjikan kelainan untuk anda sekeluarga menikmati percutian sambil mengenali kehidupan haiwan dengan lebih dekat, Bali Safari & Marine Park mempunyai tarikan bertaraf dunia - sesuai dengan destinasi Pulau Dewata ini yang sering menjadi tumpuan pelancong asing terutama Australia, Jepun dan Amerika Syarikat.

Sekurang-kurangnya 400 ekor haiwan daripada lebih 60 spesis boleh ditemui di taman ini, kebanyakannya berasal dari India, Afrika dan Indonesia sendiri. Kemudahan tram disediakan kepada pengunjung untuk melihat haiwan yang lepas bebas di kawasan safari yang dibina tidak ubah seperti habitat asal mereka.

Taman ini direka sedemikian untuk membolehkan pengunjung pulang dengan mempunyai mesej bagi setiap haiwan yang kami pamerkan, kebanyakannya sudah semakin berkurangan dan hampir pupus. Kami mempunyai misi serius termasuk kejayaan program penternakan tetapi ia pasti menyeronokkan anda,” kata Pengurus Besar Bali Safari and Marine Park, Hans Manansang.

Selain perjalanan safari, pengunjung juga boleh menikmati persembahan pertunjukan binatang yang menghiburkan - gabungan aksi lincah haiwan dan penjaganya. Di taman safari ini, pengunjung boleh mendekati haiwan dengan lebih rapat lagi termasuk melihat aksi anak gajah mandi atau berpeluang bergambar dengan binatang seperti anak singa, orang utan dan juga harimau bintang. Semuanya bergantung kepada keberanian anda sendiri.

Satu lagi tarikan utama di Bali Safari dan Marine Park ialah persembahan pentas teater, Bali Agung. Kompleks teater pentas mega yang mampu menampung 1,200 penonton untuk setiap persembahan ini dilengkapi teknologi multimedia terkini selain sistem lampu dan bunyi bertaraf antarabangsa. Bali Agung, pertama kali dipentaskan 29 Ogos tahun lalu memaparkan persembahan tradisional Bali dan tarian kontemporari membabitkan 150 artis termasuk penari, dalang wayang kulit serta ahli muzik. Malah persembahan teater yang diadakan jam 2.30 petang setiap hari kecuali Isnin turut diiringi haiwan terlatih termasuk gajah, unta dan helang.

Jika anda merancang berkunjung ke Bali, mengapa tidak mencuba pengalaman baru menikmati percutian di safari ini dan pasti menarik untuk pengalaman dalam hidup anda.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA