Selasa, 18 Oktober 2011

Terapi Kota 2 Zaman

SMAHADZIR

BEIJING bukan satu kota asing bagi pengembara berikutan statusnya sebagai bandaraya kaya keunikan bangunan lama, tempat bersejarah, keindahan taman dan kota sejarah sehinggakan turut diiktiraf Tapak Warisan Dunia. Apa yang menarik, biarpun diulit kemodenan, Beijing masih mengekalkan ciri-ciri keagungan silamnya sehinggakan layak dilabelkan Kota Dua Zaman - purba dan moden. Ada dua cara mudah serta murah mengelilingi kota kosmopolitan ini iaitu menggunakan ‘subway train’ atau rangkaian kereta api bawah tanah Beijing dan menaiki bas bagi yang gemar berjalan kaki. Penulis dan isteri yang berpeluang ke sana memilih kereta api bawah tanah sebagai pengangkutan utama kami sepanjang kami melawat destinasi-destinasi pelancongan utama di ibu kota negara China itu.

Kami ke Olympic Green yang menempatkan banyak stadium dibina China sempena temasya Olimpik Beijing 2008. Biarpun destinasi ini terkenal dengan beberapa stadium olimpik yang menjadi kebanggaan China tetapi kami cuma melawat Stadium Nasional Beijing yang terkenal dengan jolokan Stadium Sarang Burung. Seterusnya, saya dan isteri ke Taman Jingshan yang juga satu-satunya tanah tinggi tersergam di kota ini dan di sebelah utara Kota Terlarang. Taman Jingshan adalah bukit buatan manusia setinggi 45.7 meter yang dibina pada zaman Maharaja Yongle - Maharaja ketiga Dinasti Ming di kawasan seluas 230, 000 meter persegi. Ada lima puncak bukit dan setiap puncak mempunyai satu menara peninjau dan dari sini boleh melihat hampir keseluruhan Kota Beijing.

Kami kemudian menuju Kota Terlarang - bekas istana terbesar di dunia dan menjadi istana rasmi Maharaja China dari zaman Dinasti Ming sehingga Dinasti Qing. Di sini kita dapat mengimbau sejarah silam melalui artifak serta reka bentuk istananya yang tetap utuh sehingga ke hari ini. Memang layak ia diiktiraf UNESCO sebagai tapak warisan dunia. Kami kemudian ke masjid terbesar Beijing iaitu Masjid Niujie. Bertuah rasanya dapat menemui saudara seagama di negara asing yang datang bersolat di masjid itu.

Pada hari berikutnya, kami ke Tembok Besar China melalui salah satu pintunya Badaling yang juga bahagian paling sesak dan paling kerap dikunjungi pelancong luar dan pelancong tempatan China kerana ada kemudahan pengangkutan seperti kereta api dan bas. Pendakian kami memang cukup memenatkan tetapi rasa penat itu terubat dengan sajian panorama indah lagi menakjubkan dari atas Tembok Besar itu.

Kami turut bertandang ke Zoo Beijing dan pusat membeli-belah termasuk Korean China Market dan Silk Market ataupun Pasar Sutera. Kami turut melawat Bangunan CCTV Beijing dan bangunan Pusat Dagangan Dunia Beijing. Namun pengalaman bertandang ke Zoo Beijing sememangnya tidak dapat dilupakan. Terletak di kawasan seluas 89 hektar, termasuk 5.6 hektar tasik dan kolam, ia adalah antara zoo tertua di China dengan koleksi haiwan yang terbesar di negara itu. Ia ada lebih 450 spesies haiwan darat dan lebih 500 spesies haiwan marin. Diasaskan pada 1906, suasana di dalamnya tidak ubah taman lama tetapi cukup menarik. Berbaloi rasanya dapat melihat aksi beruang panda secara ‘live.’

Destinasi lain Kuil Lama Yonghegong, Tasik Qianhai dan Masjid Dongsi. Begitu juga dengan Bangunan CCTV Beijing dan Bangunan Pusat Dagangan Dunia Beijing yang menjadi mercu tanda kemodenan Bandaraya Beijing. Destinasi terakhir kami sebelum berlepas pulang ialah Terminal 3, Lapangan Terbang Antarabangsa Beijing - terminal paling cantik dan termoden sekali di antara ketiga-tiga terminal di lapangan terbang itu. Akhir sekali, kami berlepas pulang menaiki pesawat Malaysia Airlines dengan membawa memori indah Beijing yang tidak mungkin dilupakan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA