Isnin, 17 Oktober 2011

Ho Chi Minh Menyajikan Kejutan Menyeronokkan

SMAHADZIR

BERCUTI sememangnya cara terbaik melarikan diri daripada tekanan hidup. Bagi pelajar - tidak lagi diganggu loceng sekolah manakala pekerja dan majikan dapat menenangkan diri daripada kesibukan dan apa juga halangan yang mengekang hak untuk berehat. Walaupun mungkin hanya untuk seketika, bercuti adalah terapi minda serta jiwa selain masa terbaik mengucapkan selamat tinggal kepada tekanan yang melingkari hidup anda. Sudah pasti, destinasi pilihan terbaik mungkin di Vietnam atau ringkasnya katakan ‘Hello Ho Chi Minh!’

Saji tarikan unik tinggalan sejarah, seni bina Perancis selain syurga beli-belah dan makanan eksotik

Sebaik menjejakkan kaki, anda pasti terpesona dengan keindahan bandar raya ini hasil gabungan silam era kolonial, tamadun yang kaya tradisi dan budaya, keindahan seni bina, makanan eksotik, penduduk yang ramah dan sejarah mengagumkan. Tidak hairanlah Ho Chi Minh disifatkan destinasi ideal untuk percutian bersama keluarga. Hanya sejam penerbangan dari KLIA, anda akan tiba di tebing Sungai Saigon dan menyaksikan bukti kehebatan orang Khmer mewujudkan ketamadunan mereka yang berjaya mengelak penjajahan, memenangi perang melawan kuasa besar dan akhirnya membina bandar raya kukuh. Ho Chi Minh adalah paparan keberanian sekumpulan manusia yang berjaya menempuh segala kesukaran.

Daripada keajaiban struktur kolonial kepada bangunan tinggi yang makin berseri dilimpahi cahaya pada waktu malamnya, Ho Chi Minh yang dihuni hampir tujuh juta penduduknya, juga berperanan sebagai pusat kewangan dan ekonomi Vietnam. Pada waktu siang, bandar ini memukau dengan wangian dan pemandangan mengagumkan. Ke mana saja anda pergi di kota ini, bau-bauan aroma buah-buahan seperti nangka dan juga kopi memenuhi ruang udaranya. Pendek kata, Ho Chi Minh bandar penuh keriangan dan anda tidak boleh mengelak daripada merasai suasana girang baik ketika bersiar di lorong, singgah di kafe yang berderet atau pasar. Keriangan juga terserlah dalam senyuman masyarakatnya.

Lokasi penginapan terbaik adalah District One yang dipenuhi pelbagai produk pelancongan menarik. Di sini jugalah tersergam beberapa hotel terkenal seperti Hotel Continental, Rex, Majestic, Grand dan Caravelle, selain Park Hyatt Saigon, Riverside, New World dan Sheraton Saigon. Banyak cara sebenarnya untuk bersiar-siar di bandar ini, tetapi kaedah terbaik sudah pastinya berjalan kaki. Jangan bimbang jika tersesat kerana penduduk Vietnam begitu ramah dan mesra, lantas setakat bertanyakan arah bukanlah sesuatu yang sukar.

Dengan ruang pejalan kaki yang lebar dan villa Perancis mengagumkan, Ho Chi Minh ibarat ‘Paris Timur’ dengan beberapa tinggalan seni bina Perancis masih tersergam indah, termasuk Pejabat Pos Besar, Reunification Palace, City Hall, Municipal Theatre dan Notre-Dame Basilica. Selain berjalan kaki, tidak salah jika anda mencuba khidmat beca pelbagai warna yang memberi keseronokan sambil menjamu mata.

Mulakan kembara anda dengan melawat Muzium Sejarah yang menempatkan koleksi hebat artifak 2,000 tahun sejarah Vietnam. Lawatan singkat ke muzium ini amat berguna bagi mendapat maklumat awal mengenai banyak perkara yang bakal dilihat di bandar ini. Uniknya, muzium ini turut menempatkan panggung air bagi persembahan patung yang berkisar kisah mitos dewa dewi, naga dan ikan yang boleh bercakap. Setiap persembahan lazimnya mengambil masa kira-kira satu jam yang pasti menghiburkan anda.

Destinasi menarik untuk dilawati di kota ini ialah Pejabat Pos Besar yang juga terbesar di Vietnam. Ia dibina pada awal kurun ke-10 ketika negara ini di bawah jajahan Perancis. Ruang dalamannya begitu mengagumkan, manakala strukturnya serupa stesen kereta api Eropah dengan jam besar di tengah astaka, seni bina yang dipengaruhi era Renaissance atau Zaman Pembaharuan.

Singgah juga ke satu lagi bangunan menarik berbumbung kaca dan siling besar yang pasti cukup menjadikan anda untuk memukau anda. Dengan seni bina gaya neo-Romanesque, bangunan Notre-Dame Basilica tersergam pada 1960-an apabila seorang ketua paderi dihantar bertugas di Saigon. Dibina di bawah seliaan jurutera terkenal Perancis, asas bangunannya direkabentuk untuk menampung 10 kali ganda berat gereja, bata merahnya diimport dari Marseilles dan sehingga kini merahnya masih utuh. Keindahannya pula boleh dinikmati dari pelbagai sudut. Oleh itu, jangan sekali-kali lupa melawat struktur hebat yang berjaya melepasi Perang Dunia Kedua ini!

Tidak lengkap percutian jika tidak diselitkan agenda penting iaitu membeli-belah. Ini membawa kita ke destinasi seterusnya iaitu Cho Long - China Town di Ho Chi Minh yang dibangunkan golongan pendatang China pada 1778. Cho Long yang membawa maksud pasar besar, begitu berwarna warni dan menempatkan Pasar Ben Thanh. Barangan di sini pula bukan setakat menjadikan anda rambang mata tetapi sekurang-kurangnya setengah hari diperlukan jika mahu ke sini.

Di syurga beli-belah yang terbentang meluas seperti pasar eksotik Maghribi ini, kemahiran asas yang diperlukan adalah tawar menawar. Namun satu peringatan! Jangan cari produk berjenama di sini sebaliknya jika anda sabar, mungkin akan temui belian hebat dalam bentuk kasut, beg dan aksesori wanita. Bagi yang mahu bergaya, susuri sepanjang Jalan Dong Khoi, syurga produk fesyen berjenama menempatkan kedai menjual hasil rekaan Gucci dan Louis Vuitton - selain Roof Top Garden Restaurant di Hotel Rex - satu lagi tempat terbaik untuk menikmati makan malam di Ben Thanh.

Selepas penat membeli-belah, perut kosong harus diisi. Ada pelbagai restoran tepi jalan menyajikan makanan asli Vietnam - ikan goreng dan popia antara sajian istimewa. Makan malam di Ben Thanh, sekurang-kurangnya sekali adalah satu kemestian kerana ia pasti meninggalkan pengalaman sukar dilupakan. Cuba juga makan malam atas bot menyusuri sungai sambil menikmati pemandangan mempesonakan dan hidangan hasil laut yang pasti mengecurkan air liur.

Beberapa kilometer di luar District One, tersergam Pagoda Emperor Jade, terkenal dengan unsur gabungan tradisi Tao-Buddha. Bahagian luarnya diukir teliti dengan anekdot mistik ketuhanan, pagoda hebat ini diselubungi asap setanggi dan kelilingnya dipenuhi arca ketuhanan. Jika membawa anak, berikan mereka keriangan dengan mengunjungi Taman Hiburan Suoi Tien, mengandungi zoo, pantai buatan dan air terjun cantik yang direkabentuk mengikut nilai estetika Oriental-Disney. Ia menggambarkan imej kerohanian orang Vietnam melalui arca naga, singa, penyu dan merpati - pasti digemari kanak-kanak.

Kembara ke Ho Chi Minh tidak lengkap jika tidak melalui pengalaman di Terowong Chu Chi, laluan bawah tanah bersimpang siur sehingga ke Kemboja. Dibina oleh Viet Kong, terowong ini memainkan peranan penting semasa Perang Vietnam. Terletak hanya 30 minit memandu dari bandar, rangkaian terowong sepanjang 121 kilometer ini adalah komponen Taman Peringatan Perang. Jika mahu, cuba merangkak melalui terowong berkenaan, anda boleh juga merasai makanan yang pernah mengisi perut pejuang Viet Kong satu ketika dulu dan cuba juga kemahiran anda menembak di lapang sasar. Apa yang pasti, kota menarik ini wajar dilawati dan diterokai misterinya yang menyajikan kejutan menyeronokkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA