Isnin, 17 Oktober 2011

Tayangan Kekejaman Pol Pot Di Pasar Malam

SMAHADZIR


DARI luar pintu gerbang yang bertulis ‘Selamat Datang ke Pasar Malam Angkor’, mungkin tiada sebarang keistimewaan dapat dilihat pada pasar malam di Siem Reap ini, tetapi sebenarnya ia menawarkan keunikan tersendiri apabila anda meneroka bahagian dalamnya. Ia mungkin satu-satunya pasar malam yang menawarkan tayangan gambar mengenai sejarah paling menyayat hati pernah dialami rakyat Kemboja. Kisah silam itu dipertontonkan dalam panggung mini dilengkapi skrin bersama 3m X 2.5 m yang didirikan di sudut pasar malam ini.


Pasar malam Angkor di Siem Reap, Kemboja, bukan hanya sarat jualan produk termasuk kain sutera dan batu permata, tetapi turut menempatkan panggung mini memaparkan filem sejarah negara itu

Dokumentari selama 41 minit memaparkan mimpi hitam penduduk Kemboja, termasuk bagaimana penjenayah perang, Pol Pot mendapat idea untuk memulakan revolusi di negara ini dan bagaimana rejim Khmer Rouge akhirnya tersungkur pada 1979. Antara paparannya ialah bagaimana Khmer Rouge menawan Phnom Penh sehingga bandar itu menjadi padang jarak padang tekukur selepas penduduk lari menyelamatkan diri daripada menjadi mangsa kekejaman unit S21 yang menangkap dan menyeksa sesiapa saja.


Mayat-mayat bergelimpangan hasil kekejaman Pol Pot

Bayaran masuk ke panggung mini ini hanya RM9 dan tayangan bermula jam 5, 7, 8, 9 dan 10 malam dalam bahasa Inggeris, kecuali 4.15 petang dalam bahasa Perancis. Pengunjung boleh menempah tiket terlebih dulu sebelum membeli belah di sekitar pasar malam ini. Selain tayangan cukup menusuk jiwa itu, pengunjung pasar malam ini juga boleh menonton tayangan mengenai kisah periuk api di Kemboja dan seluruh dunia. Dianggarkan empat hingga enam juta periuk api masih tertanam di bumi Kemboja yang memerangkap lebih 700 mangsa setiap tahun.

Ditayangkan dalam versi bahasa Inggeris selama 40 minit, ia mendedahkan dalang yang bertanggungjawab memasangnya, jenis periuk api digunakan dan mengapa tentera menggunakannya? Mangsa periuk api terpaksa hidup dalam kesempitan selepas hilang kaki dan tangan. Bagaimanapun, mereka enggan hidup sebagai pengemis, sebaliknya menubuhkan kumpulan untuk bermain muzik tradisional Kemboja di jalanan sekitar kawasan tumpuan pelancong termasuk di pasar malam ini dan Angkor Watt.

Bagi peminat haiwan, jangan lepaskan peluang menonton dokumentari unik mengenai spesies ular gergasi yang ada sekitar Vietnam dan Kemboja. Ditayangkan dalam bentuk 3 Dimensi, anda dapat menyaksikan sendiri sarang ular terbesar di dunia dan kemudian dibawa menyusuri kehidupan di Tasik Tonle Sap yang terbesar di negara ini. Di pasar malam ini, dikatakan hampir 90 peratus produk jualan adalah keluaran tempatan seperti sutera Kemboja, kraftangan termasuk ukiran kayu untuk perhiasan dan paling menarik adalah lukisan kehidupan masyarakat yang dijual dari harga serendah RM10.

Antara jutaan mangsa yang tidak dapat ditemui

Pengunjung juga pasti terpukau dengan aneka batu permata seperti zamrud, delima, nilam dan sebagainya yang dikeluarkan di Pailin, satu kawasan sebelah timur Kemboja dan dijual pada harga lebih rendah berbanding di negara kita. Bagi batu permata tiruan, harganya dari serendah RM30 manakala batu permata tulen pula dijual pada harga sekitar RM100 ke atas bergantung kepada reka bentuk, namun jangan mudah tertipu dengan penjual yang berusaha membuktikan ketulenan dengan membakar batu berkenaan.

Daripada maklumat yang diperoleh, taktik itu mungkin menggunakan alat khas kerana kemungkinan permata yang dibakar itu saja yang tulen, manakala yang dijual pula palsu. Seorang penjual batu permata mendedahkan mengenai alat yang digunakan untuk menguji ketulenan batu permata itu sebenarnya tidak tepat kerana ia tetap memberikan kesan yang sama jika diuji ke atas kaca atau kulit manusia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA