Isnin, 17 Oktober 2011

Terkenang Trang

SMAHADZIR


WALAUPUN statusnya tidak sehebat Phuket atau Chiangmai, Wilayah Trang di selatan Thailand tetap ada keistimewaan tersendiri. Selain pantainya yang indah, turut menonjol tentunya dua gua unik bernama Morakot dan

Khao Kob.

Pantai Nha Trang


Berbanding Phuket atau Krabi, nama Trang umumnya tidak begitu dikenali kalangan pelancong asing walaupun kedudukannya berdekatan kedua-dua lokasi pelancongan pilihan itu. Pun begitu, wilayah yang terletak di selatan Thailand ini tetap mempunyai keistimewaan tersendiri untuk diterokai.


Seperti kebanyakan wilayah di selatan Thailand, keunikan Trang tentunya pada pantai, pulau dan lautan membiru kehijauan. Pantai Trang yang menghadap Laut Andaman begitu menarik hingga dianggap antara wilayah pesisir pantai yang indah di rantau ini. Trang juga antara pelabuhan terpenting di selatan Thailand dan mengikut lagenda, nama wilayah ini juga ada kena mengenai dengan fungsinya sebagai pelabuhan.


Mengikut cerita, pelabuhan ini sering disinggahi kapal dagang pada waktu pagi yang terang, lantas memberikannya nama Trang yang berasal daripada perkataan Melayu bermaksud cerah. Wilayah ini juga asalnya sebahagian daripada empayar Kedah Tua dan wujud lebih 900 tahun lalu. Bagaimanapun, hanya pada zaman pemerintahan Raja Rama II, wilayah ini diiktiraf dan mendapat gabenor pertamanya. Orang Barat pertama yang menjejakkan kaki di sini adalah Kapten James Low pada 1838 yang berkunjung untuk urusan perdagangan.


Di wilayah ini jugalah, kawasan penanaman getah pertama dibuka di Thailand selepas dibawa pulang oleh Gabenor Phraya Ratsadanupradit Mahison Phakdi dari Malaysia pada 1899. Kunjungan ke Trang, baru-baru ini memberi peluang kepada penulis menikmati angin sepoi-sepoi bahasa di pantai Pak Meng yang turut menjadi tumpuan percutian masyarakat tempatan. Selain mandi-manda dan bermain aktiviti air termasuk bot pisang, penulis dan rakan media lain juga dapat menikmati pemandangan lautan yang dipenuhi 46 pulau besar dan kecil di sekitarnya.


Kami sempat menaiki bot dan singgah di Pulau Mook yang menempatkan Gua Morakot atau turut dikenali Gua Emerald. Menariknya, satu-satunya cara untuk ke gua ini adalah dengan berenang dari pintu masuk merentasi air yang berjarak kira-kira 80 meter. Laluan ini hanya boleh dilalui ketika paras air surut. Sebaik tiba, penulis dan rakan media yang siap sedia memakai jaket keselamatan terjun ke dalam air dan berenang ke pintu masuk gua. Sebelum itu, kehadiran kami disambut pelbagai spesies ikan yang jelas kelihatan dari permukaan air laut yang sangat jernih.


Suasana di bahagian dalam laluan masuk ke gua ini amat gelap, jadi kami perlu saling memegang bahu satu sama lain dan mengikut panduan diberikan pemandu pelancong. Sempat menoleh ke belakang berdekatan pintu masuk Morakot, dapat dilihat warna air hijau terang akibat biasan cahaya matahari, antara sebab gua ini digelar emerald (zamrud).


Semakin jauh kami berenang, cahaya di hujung laluan mula menjengah. Akhirnya kami dapat menjejakkan kaki di pantai yang terkepung dalam Gua Morakot ini. Bahagian dalam gua tidak besar dan atasnya terbuka. Jadi, sambil berendam dalam air, anda boleh memandang ke langit yang membiru.


Jika Gua Morakot terletak di tengah lautan, satu lagi gua di daratan turut menarik untuk dikunjungi. Ia dinamakan Khao Kob yang menawarkan pengalaman penerokaan berbeza kepada pengunjung. Biarpun terletak di daratan, ruang gua ini disaliri air sungai dan untuk masuk ke dalamnya, perlu menaiki sampan.


Ada pelbagai bentuk stalagmit dan stalaktit yang menyerupai bermacam objek dan hidupan, ada kelihatan seperti anak gajah dan pelamin, ada juga tidak ubah bagai tulang belakang naga. Disebabkan ruang dalam gua ada saliran, sesetengah laluan memerlukan pengunjung menundukkan kepala bagi mengelak terkena siling gua yang begitu rendah. Lebih mencabar adalah perjalanan keluar kerana laluan kira-kira 350 meter menuju pintu keluar bukan saja memerlukan pengunjung tunduk, tapi ada kala berbaring lurus dalam sampan kerana jarak di antara sampan dengan siling gua tidak sampai sejengkal.


Kedua-dua pengemudi sampan yang penulis naiki awal-awal lagi memberi amaran kepada kami supaya tidak bergerak ketika berbaring bagi mengelak kecederaan atau sampan terbalik. Seorang pengemudi menolak siling gua untuk menggerakkan sampan manakala seorang lagi menyuluh jalan. Sebaik terlihat semula dunia luar dan naik ke daratan, barulah perasaan yang tadi cuak, bertukar lega. Semakin jauh sampan dikayuh, mata tidak lekang menatap keindahan alam yang ditinggalkan di belakang yang semakin mengecil sehingga langsung tidak kelihatan.


Tiba hari untuk berangkat pulang, Wilayah Trang kami tinggalkan, namun pengalaman meneroka keunikan dua keajaiban alam berkenaan pasti terpahat kuat dalam ingatan. Sehingga sekarang, minda masih terkenangkan Krang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA