Isnin, 17 Oktober 2011

Galeri Seni Di Tengah Rimba

SMAHADZIR

SIAPA sangka jauh di hulu dan utara Sarawak yang hanya boleh dihubungi pesawat kecil Twin Otter atau perjalanan dengan pacuan empat roda melalui jalan balak yang memakan masa sehingga 17 jam dari Miri, wujud sebuah galeri seni. Malah ‘Junglebluesdream Art Gallery & Homestay’ yang terletak di Rumah Panjang Ulung Palang, Bario, Tanah Tinggi Kelabit adalah satu-satunya galeri seni yang ada di rumah panjang di seluruh Sarawak. Menariknya, galeri seni milik Stephen Baya, 47, anak Kelabit tempatan itu lebih dikenali warga asing berbanding penduduk tempatan sendiri.

Selain mempamerkan tidak kurang 30 hasil lukisannya setiap masa, yang dibukanya di rumah panjang sama juga dihiasi dengan hasil seninya bukan saja dalam bentuk lukisan, malah seni hiasan buluh dan rotan. Malah tidak keterlaluan jika dikatakan inap desa milik Stephen antara yang tercantik di Bario dengan konsep hiasan dalaman hasil sentuhan peribadi beliau sendiri yang banyak menggunakan tumbuhan di sekitar Tanah Tinggi Bario seperti periuk kera dan paku pakis.

Selain lukisan, Stephen turut menggunakan bahan terbuang untuk dijadikan koleksi pameran di galerinya. Rumah Panjang Ulung Palang serlah kreativiti anak Kelabit

Hasil seninya cukup unik dan halus dengan motif etnik menjadi sandaran utama dalam berkarya. Selalunya beliau menghabiskan masa awal pagi untuk duduk melukis dengan setiap lukisan disiapkan dalam tempoh antara empat hari hingga seminggu. Setakat ini kira-kira 100 lukisannya sudah berjaya dijual di galeri berkenaan dengan harga antara RM600 hingga RM1,500 setiap satu. Malah University of Sussex dan University Cambridge, United Kingdom turut menempah hasil seni Stephen untuk dipamerkan di universiti berkenaan serta dibuat kajian mengenai seni budaya kaum Kelabit.

Stephen yang turut dijemput oleh Cambridge untuk mempamerkan lukisannya di universiti itu awal tahun depan, berkata: “Pada mulanya saya cuma mahu menghasilkan lukisan kanvas secara suka-suka di galeri ini, sehinggalah ada pelancong dari Denmark datang menginap di sini tiga tahun lalu membeli lima lukisan saya dengan harga RM800 satu. “Dari situ saya terus bersemangat untuk melukis dan ramai pelancong asing termasuk dari kedutaan Amerika Syarikat, England dan Belanda yang datang ke Bario turut membeli lukisan saya. University of Sussex dan University Cambridge juga datang tahun lalu dan membeli lukisan saya.”

Ada juga lukisannya dibeli peminat seni dari Kuala Lumpur, namun tidak sebanyak yang ditempah pembeli luar negara. Selain menjadikan alam semula jadi dan corak etnik sebagai sumber ilham seninya, cerita epik seperti Tukad Rini yang diangkat sebagai pahlawan kaum Kelabit, turut diadaptasi Stephen dalam lukisannya yang lebih banyak berbentuk abstrak.

Menurut kepercayaan Kelabit, Tukad Rini mengisahkan pahlawan yang melompat dari bumi ke bulan. Tukad Rini dari bumi itu dipercayai paling kuat berbanding Tukad Rini di bulan, angkasa, atas gunung dan di dalam gua dengan kesemuanya ada lima Tukad Rini menurut kepercayaan mereka.

Stephen membuka galeri di rumah panjang itu sejak tiga tahun lalu selepas mengambil keputusan untuk meninggalkan kehidupan serba lengkap dengan segala kemudahan di Bandaraya Kuching untuk pulang dan menetap di kampung asalnya, Bario. Minat mendalam terhadap seni menyebabkan ayah kepada seorang anak ini meninggalkan pekerjaannya terdahulu yang menawarkan gaji tetap dan lumayan sebagai Artis Residen Hilton Kuching. Beliau juga pernah menjadi Artis di Holiday Inn Kuching; Artis Peragaan serta Pameran di Pritemps of Paris, Kuala Lumpur; Artis Sugarbun Kuching, Applebees dan Captain Morgan serta Ketua Instruktor Kasut Roda di King Centre.

Ketika di Hilton Kuching, Stephen pernah empat kali memenangi hadiah merit atas hasil kerja seninya. Kerana minat dalam seni jugalah beliau pernah mengadakan pameran hasil seninya di Muzium Sarawak pada 1988 selain di Copenhagen, Denmark pada 2006 dan pada 2011, menerima jemputan untuk mengadakan pameran di Cambridge, United Kingdom.

Bagi perniagaan inap desa, Stephen cuma menyediakan empat bilik memuatkan lapan orang dan tidak berhasrat menambah bilik penginapan di rumah panjang itu walaupun masih banyak ruang kosong. “Saya mahu pengunjung berasa mereka dilayan seperti keluarga dan kami mengajak mereka minum serta makan bersama. Kalau terlalu ramai susah untuk saya melayan semua seperti sebuah keluarga,” katanya.

Pelancong Denmark, Eva Hjetting, 43, yang membawa dua anaknya, Simon Vietland, 13, dan Laura, 10, bercuti 11 hari ke Bario turut memilih Junglebluesdream Homestay sebagai tempat penginapannya. Beliau cukup tertarik dengan konsep penginapan dan galeri seni milik Stephen selain keindahan alam semula jadi Bario, keramahan penduduk dan keenakan makanan tempatan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA