Selasa, 18 Oktober 2011

Syurga Manado

SMAHADZIR

Kalau menyebut nama Manado, tentu kita terus mengaitkannya dengan nama primadona filem Melayu popular pada era 1950-an, Maria Menado, jelitawan berasal dari ibu kota wilayah utara Sulawesi ini. Manado juga tempat asal Imam Bonjol, ulama dan pendakwah Islam terkemuka di Indonesia satu ketika dulu.

Manado di Sulawesi Utara menempatkan Taman Marin Negara Bunaken yang begitu mendamaikan dan indah bak syurga. Kawasan perairan habitat lebih 2,500 spesies ikan dan 70 jenis karangan laut ini pernah disenaraikan 10 lokasi snorkeling terbaik dunia. Namun Manado menawarkan pelbagai destinasi pelancongan lain yang wajib dikunjungi.

Contoh rumah tradisional Minahasa.

Penulis melalui pengalaman amat menarik ketika melawat bandar Manado, baru-baru ini bersama rakan dalam Kelab G15. Kami sempat ke makam ulama terkenal itu walaupun pada mulanya memang tiada dalam senarai lawatan kami. Untuk makluman, Manado juga kadang-kala dieja Menado. Kami berangkat ke Manado dengan menempuh penerbangan selama empat jam sebelum tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Sam Ratulangi. Ternyata ia bandar yang amat menarik, dikelilingi kawasan pergunungan dengan panorama menghijau.

Manado adalah ibu kota Wilayah Sulawesi Utara yang mempunyai kepadatan penduduk seramai 405,000 orang dan bandar kedua terbesar di Kepulauan Sulawesi selepas Makasar di Sulawesi Selatan. Jika mahu ke Makasar dari sini, perlu menaiki penerbangan selama satu setengah jam lagi. Kawasan ini terkenal dengan pelancongan eko dan menjadi tumpuan penggemar selam skuba serta aktiviti snorkling yang berpusat di Pulau Bunaken dalam kawasan Taman Marin Negara Bunaken yang menempatkan 2,500 spesies ikan dan 70 jenis karangan laut.

Pelabuhan di bandar Manado.

Malah, Bunaken dimasukkan dalam senarai 10 lokasi ‘snorkeling’ 2008 oleh majalah maya, ForbesTravel.com dan destinasi terawal diisytiharkan sebagai taman laut di Indonesia. Aktiviti pelancongan eko di sini menjadi tumpuan pelancong asing. Tidak hairanlah Manado pernah menjadi tuan rumah Persidangan Lautan Dunia 2009 yang dihadiri wakil kerajaan 70 negara, termasuk Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Bahasa yang digunakan di sini adalah ‘Manado Malay’ atau ‘Minahasa Malay’ yang sesetengahnya ada persamaan dengan bahasa Melayu di negara kita. Jika kita menyebut ‘anda’, mereka merujuknya sebagai ‘ngana, kami (torang), sapu tangan (lenso) dan kasut atau sepatu (chepatu).

Makam Tuanku Imam Bonjol.

Pemandangan bandar Manado dari udara memang menawan dan ia dinikmati kami pada hari kedua ketika dibawa melawat Minahasa, sebuah kawasan tanah tinggi yang terkenal dengan kecantikan bunga-bungaan segar, gunung berapi dan sawah padi.

Kami juga melawat Woloan di mana ada warga tempatan membuat replika rumah tradisional Minahasa untuk jualan. Makan tengah hari disediakan di sebuah restoran berlatarbelakangkan Danau Tondano yang segar, nyaman dan mengasyikkan. Kemudian kami dibawa menyegarkan diri di kolam air panas di Rano Lewo.

Bila badan kembali segar, kami membuat keputusan menziarahi Makam Tuanku Imam Bonjol atau nama sebenarnya Peto Syarid Ibnu Pendito Bayanuddin. Cuaca ketika itu hujan gerimis, namun tidak mematahkan semangat kami untuk singgah di tempat persemadian tokoh pejuang Indonesia dan pendakwah terkenal ini. Makam ini terletak di kawasan Lota, Minahasa. Imam Bonjol yang berasal dari Tanjong Bungo/Bonjol di Sumatera Barat, lahir pada 1774 dan meninggal dunia pada 6 September 1854. Pada 1847 beliau ditangkap oleh pihak Belanda dan dibuang daerah ke Cianjur, Jawa Barat sebelum dipindahkan ke Ambon dan akhirnya ke Lota.

Kesempatan berkunjung ke makam ini memberi peluang kami menghadiahkan al-Fatihah kepada Allahyarham dan menghulurkan sedikit sumbangan ikhlas. Atas jasa Allahyarham, pemerintah Indonesia memberikan penghormatan dengan memberikan status Pahlawan Nasional Indonesia pada 6 November 1973.

Nama Allahyarham diabadikan pada jalan, stadium dan universiti, manakala gambarnya dicetak pada wang kertas 5,000 rupiah Indonesia. Bagi kami, kembara bersejarah ini memberikan satu memori indah betapa luhurnya perjuangan seorang hamba Allah dalam menegakkan kebenaran dan maruah bangsa walaupun nyawa sendiri terancam.

Lawatan kami seterusnya lebih bertumpu di sekitar bandar Manado di mana terdapat pusat beli-belah seperti Manado Town Square dan Megamall. Makan malam kami dihidangkan dalam bentuk masakan Padang di Restoran Duta Minang dan pelancong yang ingin mencari cenderahati kenangan tidak perlu risau kerana peniaga jalanan ada di mana-mana.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA