HENTIAN Puduraya
yang selama ini sentiasa sibuk kini sepi. Tiada lagi deretan bas yang beratur
untuk masuk ke hentian itu. Begitu juga barisan teksi di sekitar kawasan itu
yang ‘mencari penumpang.’ Maksud ‘mencari penumpang’ kerana di sini selalunya
berlaku tawar menawar terutama pada waktu malam yang menyebabkan sesetengah
penumpang yang baru menjejakkan kaki di Kuala Lumpur atau yang terdesak
terpaksa membayar harga lebih tinggi.
Puduraya pernah ditutup
selama empat bulan bagi membolehkan kerja-kerja menaik taraf hentian yang sudah
sinonim dengan warga desa dan kota itu. Suatu masa dulu, Puduraya adalah tempat
pertemuan orang desa dan kota selain stesen Keretapi Tanah Melayu Kuala Lumpur
berhampiran Masjid Negara. Kini KL Sentral mengambil alih Stesen Kuala Lumpur.
Dan pada
penghujung tahun 2011 ini, dijangka Terminal Pengangkutan Bersepadu Bandar
Tasik Selatan akan menjadi hab pengangkutan awam yang menggabungkan
perkhidmatan bas, Transit Aliran Ringan (LRT), Express Rail Link (ERL) dan
Komuter KTMB. Diharapkan terminal yang tersergam indah akan diiringi dengan
perkhidmatan yang lebih cekap sama ada melibatkan bas, LRT dan komuter. Tiada
gunanya mempunyai bangunan atau prasarana hebat atau gah di luar tetapi ‘isinya’
kurang enak. Perkhidmatan biarlah setaraf dengan kehebatan terminal itu
sendiri.
Ketika ini mutu
perkhidmatan pengangkutan awam bukanlah sesuatu yang boleh dibanggakan. Mungkin
yang agak baik sedikit ialah khidmat monorel dan LRT. Bas juga kadangkala baik
tetapi disebabkan kesesakan di Kuala Lumpur, masa menjadi penghalang. Manakala
komuter tidak banyak perubahan pada waktu tertentu termasuk ketika cuti hujung
minggu. Jumlah penumpang yang meningkat ditambah tempoh menunggu selama setengah
jam menyebabkan penumpang di satu-satu stesen komuter akan bertambah pada
satu-satu masa. Tidak perlulah diulas panjang mengenai komuter. Sudah banyak
kali ditulis mengenainya, nanti terguris pula perasaan orang di KTMB.
Kepada penumpang
komuter bersabarlah! Bersyukurlah dengan perkhidmatan yang tersedia. Ia lebih
baik daripada tiada. Memang hasrat hati hendak mengulas lagi sistem komuter
atau pengangkutan awam lebih-lebih lagi isu ini turut mendapat perhatian
Perdana Menteri. Semoga nasib penumpang yang menyahut seruan kerajaan supaya
menggunakan pengangkutan awam bagi mengelakkan kesesakan akan terus mendapat
pembelaan. Itu nasib penumpang. Bagaimana pula dengan nasib pemandu khususnya
pemandu teksi?
Cerita biasa
mengenai teksi ialah pemandu enggan guna meter, pilih destinasi atau enggan
ambil penumpang. Nama saja teksi bermeter tetapi jenguklah di luar Kuala Lumpur
seperti di Shah Alam, Kajang dan Serdang. Berselerak teksi bermeter tidak guna
meter. Jika orang besar Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) pun
boleh ditipu inikan pula orang biasa. Itulah ragam pemandu teksi di Lembah
Klang.
Pihak berkuasa
mengambil pelbagai langkah untuk mendisiplinkan pemandu teksi. Contohnya ‘mewajibkan’
pemandu mengeluarkan resit, melekatkan pengumuman mengenai teksi bermeter dalam
bahasa Melayu dan Inggeris di kiri kanan pintu teksi. Baru-baru ini ada lagi
risalah perlu dipamerkan berkaitan pelbagai perkara yang perlu dilakukan
pemandu. Tetapi ada juga peraturan di risalah itu tidak logik.
Sejauh mana keberkesanan
risalah seperti ini? Yang jelas teksi jadi macam papan iklan. Macam-macam
pelekat ada. Padahal kebanyakan pengumuman itu sudah diketahui umum. Cuma
bagaimana mahu dilaksanakan dan bentuk penguatkuasaannya. Adakah sekadar
menampal pelekat atau mempamerkan risalah seseorang pemandu teksi itu sudah
melaksanakan tanggungjawabnya?
Baru-baru ini
seorang sahabat, cukup disebut di sini sebagai Pak Lang menceritakan bagaimana
beliau disapa oleh dua lelaki di hadapan pusat membeli-belah di Jalan Imbi. Dua
‘mamat’ itu mahu ke KLCC. Maka Pak Lang pun ambil dua orang ini tetapi ketika
meter baru menunjukkan sedikit peningkatan, si mamat ini minta Pak Lang
menghentikan kenderaannya sambil mereka menyeluk saku masing-masing. Berderau
darah Pak Lang kerana menyangkakan mamat-mamat itu hendak mengeluarkan senjata.
Maklumlah Pak Lang pernah dirompak penumpang dan teksinya lesap selama
seminggu.
Rupa-rupanya
pegawai berkenaan adalah anggota penguat kuasa. Dua lelaki itu kemudian turun
dari teksi menuju ke pusat membeli-belah itu semula tanpa membayar sesen pun.
Kenapa ini harus berlaku? Tahukah pegawai penguat kuasa berkenaan bahawa
pemandu itu sudah rugi kerana mengambil mereka berdua? Pemandu yang jujur tidak
akan memilih penumpang. Tidak bertanya jauh atau dekat. Bila masuk, yang
penting meter dipasang dan penumpang dibawa ke destinasi yang diminta.
Memang penguat
kuasa tidak tahu mana satu pemandu yang jujur tetapi sekurang-kurangnya sebagai
‘pengguna’ bayarlah walaupun tambang di meter sekadar menunjukkan RM2.50. Ambil
resit kemudian buat tuntutan di pejabat kerana menjalankan tugas operasi
penguatkuasaan. Sebenarnya banyak tempat lain yang tersedia untuk penguat kuasa
mengesan pemandu yang tidak mengikut peraturan. Sudah banyak kali media
laporkan.
Itu cerita Pak
Lang. Lain pula cerita Pak Long bagaimana beliau ditipu penumpang. Dari Kajang,
penumpang wanita berusia 30-an minta beliau bawa ke klinik di Kuala Lumpur
untuk mencari ubat. Janji sewa pergi balik. Maka Pak Long yang jujur bawalah
wanita itu ke beberapa klinik di Kuala Lumpur. Ketika pulang sampai di sebuah
pasar raya, wanita itu minta diturunkan di situ untuk membeli sesuatu. Pak Long
sabar menunggu walaupun hampir masuk Maghrib dan berbuka puasa. Meter pula
menunjukkan hampir RM100. Tunggu punya tunggu penumpang itu lesap. Pak Long
hanya ditipu tetapi Pak Lang dirompak dan rakan-rakan Pak Lang dan Pak Long ada
yang dirompak dan dicederakan.
Begitulah nasib
pemandu teksi. Persoalannya jika penumpang mempunyai LPKP untuk mengadu di mana
pula tempat pemandu teksi mengadu? Pemandu yang menyewa teksi perlu membayar
sewa mereka setiap hari tanpa pengecualian (mungkin dua tiga hari dalam setahun
sempena perayaan). Jika teksi hilang, mereka terlantar di hospital kerana
diserang penumpang, sewa tetap perlu dibayar. Begitulah nasib pemandu yang
perlu turut diberi perhatian. Pada masa yang sama pemandu yang benar-benar
tidak mengikut peraturan perlu dikenakan tindakan yang berat tanpa sebarang
tolak ansur lagi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan