Sabtu, 5 Mei 2012

Kisah Kebiadapan Abrahah


Sejarah telah mencatatkan bahawa tanggal di mana Abrahah menyerang Kaabah bersamaan dengan kelahiran junjungan besar kita, Nabi Muhammad s.a.w. Ia adalah kejadian yang besar maknanya dan mempunyai hikmah yang tersendiri.

Kisah kebiadapan Abrahah untuk membinasakan Kaabah tersemat dalam banyak kitab sirah. Malahan Al-Quran merakamkan episod tersebut di dalam surah Al-Fiil daripada ayat 1 sehingga ayat 5 sebagai pengajaran kepada manusia supaya tidak berlaku bongkak dengan Allah s.w.t.

Abrahah adalah seorang gabenor kepada raja Najasyi di Habsyah. Beliau beragama Kristian Orthodox. Abrahah pada awalnya bukannya seorang gabenor tetapi hanya panglima kepada seorang wakil raja Najasyi yang diutuskan untuk memerangi seorang pembesar Najran di Yaman yang zalim. Pembesar tersebut dikenali sebagai Zul Nawwas.

Kezaliman raja tersebut bertitik-tolak daripada pembunuhan beramai-ramai penganut Kristian di Yaman. Cerita kezaliman Raja Zul Nawwas ada diabadikan dalam Al-Quran dalam surah Al-Buruj ayat 4 sehingga ayat 9. Allah menggelar penganut Kristian yang dibunuh oleh raja tersebut sebagai ‘orang-orang beriman’. (Surah Al-Buruj 85:8)

Namun, selepas pembesar tersebut tewas, wakil Raja Najasyi mula bertindak luar batasan dan berlaku zalim. Ia menimbulkan kemarahan Abrahah. Abrahah dengan sokongan tentera yang setia kepadanya memerangi wakil raja Najasyi tersebut. Maka berlakulah pertarungan satu lawan satu. Abrahah memenangi pertarungan tersebut namun hidung beliau luka parah akibat terhunus pedang lawannya.

Dengan kemenangan tersebut, Abrahah telah menjadi raja di Yaman. Beliau mendirikan gereja dan memperbaiki kemudahan di sekitar tanah jajahannya. Walau bagaimanapun, sikap bongkak dan cemburunya mula menguasai diri apabila menyaksikan gereja miliknya tidak mendapat sambutan sebagaimana sambutan terhadap Kaabah di Mekah. Insiden yang dikaitkan dengan penghinaan gereja yang dibina juga menyemarakkan api dengki dan bongkaknya.

Beliau mengambil keputusan untuk membinasakan Kaabah pada tahun 570 Masehi dengan menggunakan tentera bergajah miliknya. Perjalanan yang ditempuhi daripada Yaman menyaksikan beberapa peninggalan bersejarah seperti laluan tentera bergajah, telaga dan inskripsi kuno di batuan-batuan sekitar Yaman dan Mekah.

Abrahah dan tentera bergajah dihancurkan Allah s.w.t dengan lontaran batu Sijjil daripada neraka yang diriwayatkan sebesar sebiji kacang yang mana telah dibawa oleh burung Ababil. Lontaran batu tersebut bagaikan hempasan peluru berpandu sehingga menghancurkan seluruh tentera bergajah miliknya. Allah s.w.t mengibaratkan mereka seperti daun-daun yang dimakan ulat. (Surah Al-Fiil 105:5)

Abrahah diriwayatkan telah meninggal dunia semasa dalam perjalanan pulang ke Yaman. Abrahah cedera teruk akibat terkena hanya satu lontaran batu Sijjil di badannya.

Laluan tentera bergajah Abrahah terletak di kawasan berdekatan Taif dan mengadap ke Hijjaz. Kawasan ini dikatakan laluan tentera bergajah Abrahah dan juga tentera berkudanya. Laluan ini diperbuatkan daripada batu granit yang setiap satunya tidak mempunyai saiz yang sama. Terdapat juga sebuah tempat yang dikatakan menjadi kem tentera Abrahah untuk berehat. Orang Arab menggelarkan tempat ini sebagai Laluan Gajah.

Telaga tentera Abrahah pula dipercayai pernah digali oleh tentera Abrahah di sekitar Mekah sebelum bergerak untuk membinasakan Kaabah. Telaga itu dipercayai berjumlah 5 buah kesemuanya. Kemungkinan besar untuk menampung gajah serta kuda yang berpuluh-puluh ekor banyaknya. Melihat kepada telaga tersebut, peperangan dan pengepungan tersebut memakan masa berbulan-bulan lamanya.

Inskripsi Mengenai Abrahah

Sememangnya tiada langsung pernyataan tentang kemusnahan tentera Abrahah diserang burung Ababil mahupun keinginan mereka memusnahkan Kaabah. Akan tetapi, daripada sudut yang lain, ia menunjukkan watak Abrahah memang wujud dan sememang seorang yang mempunyai ego yang tinggi. Daripada sudut yang lain, ia menunjukkan inskripsi ini bukan dicipta atau direka oleh seseorang yang memiliki pengetahuan tentang Al-Quran atau hadis kerana tiada pernyataan tentang Nabi Muhammad atau datuknya, Abdul Mutallib. Inskripsi ini kemungkinan besar ditulis oleh seseorang atas arahan Abrahah sendiri. Di bawah adalah maksud inskripsi tersebut:

‘Dengan kuasa Allah Yang Maha Kuasa dan juruselamat (Messiah) Raja Abrahah Zeebman, Raja Saba’a, Zuridan, dan Hadramaut dan Yaman dan puak-puak gunung dan pantai menulis ayat-ayat ini ke medan perang menentang puak Ma’Iklan, pertempuran al-Rabiya dan pada bulan ’Dhu al Thabithan’, berjuang semua Bani A’amir dan melantik Raja Abi Jabar dengan Kinda dan Al-Bishar bin Hasan dengan Sa’ad, Murad, dan Hadra-maut di hadapan tentera menentang Bani Amir dari Kinda dan Al di lembah Zu Markh dan Murad dan Sa’ad di lembah Manha dalam perjalanan untuk Serban dan membunuh dan menawan dan mengambil harta rampasan dalam kuantiti yang besar dan Raja berperang di Halbandan mencapai Ma’ad dan mengambil harta rampasan dan banduan, dan selepas itu, menakluk Omro bin al-Munzir (Abrahah) yang dilantik anak (Omro) sebagai pemerintah dan kembali dari Hal Ban (halban) dengan kuasa yang Maha Berku-asa dalam bulan A’allan Zu pada tahun 62 dan 600.’

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA