Menurut
ayat 17 surah al-Kahfi, kita boleh mengambil beberapa fakta untuk dijadikan
bahan kajian. Antara maksud ayatnya adalah: ’Dan
kamu akan melihat matahari ketika terbit, condong dari gua mereka ke sebelah
kanan, dan bila matahari terbenam menjauhi mereka ke sebelah kiri sedang mereka
berada dalam tempat yang luas dalam gua itu.’
Menurut
Ibnu Kathir dalam bukunya Shahih
Ibnu Kathir halaman 502, Ibnu Kathir dengan panjang lebar telah menghuraikan
mengenai kedudukan sebenar gua tersebut namun beliau tidak pula memberitahu
nama tempat persembunyian ketujuh-tujuh pemuda tersebut. Menurut Ibnu Kathir, pintu
gua yang menjadi tempat persembunyian ketujuh-tujuh pemuda tersebut berada
di sebelah utara. Ia didasarkan dengan firman Allah s.w.t memberitahu: ’Dan kamu akan melihat matahari ketika
terbit, condong dari gua mereka ke sebelah kanan’, yang membawa
maksud jika sinar matahari menyinarinya sewaktu matahari terbit, matahari
akan dilihat condong dari gua itu dalam sebelah kanan mereka.
Ingatan
bahawa, condong yang dimaksudkan bukannya bayangan tetapi condong yang
dimaksudkan adalah penglihatan mereka. Ini kerana ramai yang
beranggapan condong dalam firman Allah s.w.t itu adalah bayangannya sedangkan
ayat tazawarru yang membawa
maksud condong dalam bahasa Melayu itu jika ditafsirkan berdasarkan linguistik
Arab adalah kecondongan penglihatan.
Bagaimana pula dengan
ayat ’dan bila matahari terbenam
menjauhi mereka ke sebelah kiri sedang mereka berada dalam tempat yang luas dalam
gua itu’ dalam ayat 17 surah al-Kahfi?
Menurut Ibnu Kathir dalam
kitabnya, Shahih Ibnu Kathir, cahaya
matahari yang menyinari mereka akan beransur-ansur menjauhi mereka ke sebelah
kiri ketika matahari hendak terbenam (merujuk kepada pintu gua yang menghadap
ke selatan). Dalam erti kata lain, bayangan akan jatuh ke sebelah timur apabila
cahaya masuk ke dalam gua tersebut.
Dalam konteks ayat terakhir,
ianya merujuk kepada tempat yang luas. Ia adalah kata kunci terakhir untuk
mencari gua yang sebenar-benarnya yang mana telah menjadi tempat persembunyian
7 pemuda beriman tersebut. Semestinya gua yang menempatkan mereka bertujuh
adalah luas dan selesa untuk didiami oleh lelaki dewasa yang seramai tujuh
orang.
Daripada ayat 17 surah al-Kahfi
ini, penulis dapat simpulkan bahawa ayat ini mengandungi hikmah yang sungguh
banyak. Ini kerana, seandainya pintu gua itu menghadap ke timur, nescaya tidak
akan ada sinar yang masuk sewaktu matahari terbenam. Seandainya pintu gua
itu menghadap ke selatan, nescaya sinar itu tidak dapat masuk ketika matahari
terbit dan tidak pula ketika matahari terbenam bahkan bayangan juga tidak
condong ke kanan atau kiri. Seandainya pintu gua itu menghadap ke barat, nescaya
sinar matahari juga tidak dapat masuk ketika matahari terbit tetapi hanya
menyinari hanya setelah matahari tergelincir dan akan tetap menyinari sehingga
terbenam.
Maka di situ letaknya
hikmahnya. Allah s.w.t sengaja memberi ilham kepada ketujuh-tujuh pemuda
tersebut untuk menemui gua tersebut sedangkan mereka sendiri tidak mengetahui
bahawa Allah s.w.t telah menetapkan aturannya. Maha Suci Allah Yang Maha
Bijaksana. Allahuakbar.
Tempat Yang Dikaitkan Dengan Gua Ashabul Kahfi
Telah menjadi perdebatan zaman
berzaman mengenai tempat persembunyian mereka. Walau bagaimanapun, Allah s.w.t
langsung tidak memperihalkan di mana tempat sebenar mereka bersembunyi. Sebab
utamanya adalah kerana ia tidak memberi manfaat bagi umat Islam kerana Allah
hanya mahu hamba-Nya mengambil iktibar kisah pejuangan tujuh pemuda
mempertahankan akidah.
Namun, itu tidak bermakna
ulama-ulama Islam tidak mengkajinya secara khusus. Terdapat
sekurang-kurangnya ENAM buah tempat yang sering dikaitkan dengan
kisah Ashaabul Kahfi ini. Antara tempat yang dikaitkan adalah Ephesus, Kahramanmaras,
dan Mardin di Turki, Gua di Jabal
Qassiyyun, Syria, Abu Alanda, Jordan dan Maimuna, di Afghanistan. Keenam-enam
tempat yang dikaitkan dengan kisah Ashaabul Kahfi ini mempunyai kekuatan dan
kelemahan masing-masing. Namun, apa yang pasti ialah tempat yang
dikaitkan mesti pernah menjadi pusat pemerintahan Romawi Timur (Byzantine) satu
ketika dahulu.
Dalam enam
tempat yang sering dikaitkan dengan gua persembunyiaan Ashaabul Kahfi ini hanya
terdapat DUA sahaja yang sering diperkatakan iaitu Gua di Ephesus (Tarsus),
Turki dan Gua di Abu Alanda, Jordan. Tidak menghairankan jikalau pertikaian ini
sering berlaku kerana banyak peristiwa seperti makam para Rasul dan Nabi, makam
para Wali Allah dan makam para sahabat mempunyai lebih daripada dua tempat yang
berlainan. Sebagai contoh makam seorang wali Allah Sheikh Yusuf al-Makasar
mempunyai tiga makam yang berlainan iaitu di Sri Lanka, Cape Town, Afrika
Selatan dan Lakiung, Indonesia.
Walau bagaimanapun,
Gua di Ephesus mempunyai kekuatan yang tersendiri kerana Ephesus sangat
terkenal sebagai tempat pemerintahan Romawi Byzantine suatu ketika dahulu. Jika
pembaca melawat ke Ephesus, masih berjaga dengan rapi tinggalan-tinggalan
sejarah berunsur Romawi di Ephesus seperti Theater of Ephesus, Road of
Accadian, Temple of Artemis, Temple of Handrian dan lain-lain lagi.
Bukan
sahaja dikaitkan dengan pemerintahan Romawi Byzantine, Ephesus juga dikaitkan
dengan penyebaran agama Nasrani oleh para hawari Nabi Isa a.s. Malahan pada
431AD, Ephesus telah dijadikan tempat untuk perbincangan keagamaan agama
Nasrani yang dikenali sebagai General Council of Ephesus. Dalam
perbincangan ini, tokoh Nasrani terkenal iaitu Nestorius telah diselar kerana
mengamalkan ajaran Nasrani yang berlainan. Perbincangan keagamaan yang diketuai
oleh pemimpin Romawi Byzantine (telah menganut agama Nasrani) iaitu Theodius
telah sebulat suara menyatakan bahawa Mariam (Mary) adalah ibu kepada anak
Tuhan (son of God) dan bukannya ibu
kepada anak manusia (son of man) yang
telah dipertahan habis-habisan oleh Nestorius dan pengikutnya.
Jika perbuktiaan mengenai gua di
Ephesus dikaitkan dengan dalil-dalil daripada Al-Quran, ia sangat bertepatan
berbanding gua yang berada di Abu Alanda, Jordan. Ini adalah kerana pintu gua
di Ephesus menghadap ke arah selatan (ke arah Mekah) berbanding gua di Abu
Alanda yang terpesong sedikit menghadap ke Timur Laut.
Walau bagaimanapun, tempat sebenar
gua Ashaabul Kahfi hanya dalam pengetahuan Allah s.w.t. Rasullulah s.a.w pernah
mengingatkan umatnya dalam sabdanya jika terdapat masalah berkaitan keagamaan.
Sabda Rasulullah s.a.w: ‘Tidaklah aku
meninggalkan sesuatu yang dapat mendekatkan kalian ke syurga dan menjauhkan
kalian dari neraka melainkan aku benar-benar telah memberitahunya kepada kalian.’
Antara lain hadis ini bermaksud
bahawa Rasulullah s.a.w telah pun memberitahu semua perkara yang berkaitan
dengan Islam dan jika terdapat perkara yang tidak diberitahu maka ia adalah
sesuatu yang tidak mempunyai kaitan dengan akidah dan iman kita. Maka, perkara
yang berkaitan dengan tempat letaknya gua Ashaabul Kahfi tidak memberi kesan
kepada iman dan akidah kita sama ada Rasulullah s.a.w memberitahu tempatnya
atau tidak memberitahunya.
Ulama tafsir seperti Ibnu Kathir
menyamakan firman yang berbunyi: ’Dan
kamu mengira mereka itu bangun, padahal mereka tidur’ dengan perilaku
serigala yang hanya menutup sebelah mata dan membuka mata yang sebelah
lagi semasa tidur. Ini adalah salah satu kebijaksaan Allah s.w.t yang mengatur
setiap kejadian menurut kemahuan-Nya.
Menurut ulama tafsir terkenal
tersebut, ketika Allah s.w.t menutup telinga mereka ketika tidur sepertimana
firman Allah s.w.t dalam ayat 11 surah al-Kahfi, mata ketujuh-tujuh pemuda
tersebut tidak terpejam penuh. Mata itu tetap nampak terbuka untuk menerima oksigen.
Dengan itu, ia lebih membuatkan mereka bertahan lama sehingga beratus-ratus
tahun.
Kemudian Allah s.w.t berfirman ‘Dan Kami bolak-balikkan mereka ke kanan dan
ke kiri’, Ibnu Abbas ra berkata; Seandainya mereka tidak dibolak-balikkan, nescaya
bumi akan memakan mereka. Secara saintifiknya, begitulah hakikatnya. Jika tubuh
manusia hanya terlentang di sebelah tubuhnya sahaja, maka tidak bergeraklah
aliran darahnya secara normal. Jika keadaan berlaku sebaliknya, maka akan
berlakulah masalah penyakit seperti gangrene, kekebasan dan sebagainya
akibat aliran darah yang tersekat. Itulah kebijkasanaan Allah s.w.t yang
membuat aturannya.
Tempoh Para Ashaabul Kahfi Tidur
Allah s.w.t telah menyebut bahawa
tempoh masanya adalah Tiga Ratus Tahun ditambah Sembilan Tahun
Hilaliyah (Qamariyyah). Sedangkan dalam hitungan tahun Syamsiyah lama
tempohnya adalah Tiga Ratus Tahun. Bagi yang tidak memahami Tahun Qamariyyah
dan Tahun Syamsiyah, penulis hanya boleh beritahu bahawa Tahun Qamariyyah
memiliki tambahan tahun sebanyak TIGA tahun setiap kali genap satu
abad (100 tahun). Ini bermakna, jika Tahun Syamsiyah adalah 300 tahun atau tiga
abad, ia adalah bermakna 309 tahun Qamariyah akibat penambahan 3 tahun setiap
kali genap 100 tahun.
Berapa Ramaikah Ahli Ashaabul Kahfi Yang Sebenarnya?
Allah s.w.t berfirman memberitahu
tentang perbezaan pendapat manusia mengenai jumlah Ashaabul Kahfi. Dalam ayat
22 surah al-Kahfi, kita dapat menemui Allah s.w.t
memberi TIGA pendapat berbeza. Namun, tiada pula pendapat keempat. Allah
s.w.t menyatakan kelemahan DUA pendapat yang terawal yang menyebut
tentang terkaan terhadap yang ghaib.
Ibnu Kathir menyatakan bahawa ia
sama seperti seseorang membaling batu ke dalam belukar yang gelap. Tidak
diketahui sama ada ia boleh ditemui lagi atau tidak. Dua pendapat nyata sangat
lemah dan hanya timbul akibat perbalahan sesama ahli kitab. Seterusnya Allah s.w.t
menyatakan jumlah bilangan pada rangkap terakhir. Para ulama salafi mentafsirkan
bahawa pendapat terakhir adalah jumlah sebenar-benarnya ahli Ashaabul Kahfi
iatu Tujuh Orang ditambah dengan seekor anjing. Ia dikukuhkan lagi oleh
beberapa testimonial daripada para tabiin sebagaimana berkata; Daripada Qatadah
mengatakan daripada Ibnu Abbas ra, beliau berkata; ’Aku termasuk yang sedikit yang dikecualikan oleh Allah s.w.t, dan yang
benar, mereka berjumlah tujuh orang.’
Allah s.w.t telah memperihalkan
satu persatu kejadian yang berlaku kepada tujuh pemuda beriman itu. Ia dimulai
dengan ayat 9 dalam surah al-Kahfi. Raqim
dalam ayat ini telah ditafsirkan sebagai anjing Qitmir yang telah
mengikut tujuh pemuda beriman tersebut ketika melarikan diri daripada raja yang
zalim. Namun terdapat sebilangan ahli tafsir lain mentafsirkan Raqim adalah batu bersurat. Sesetengah
pendapat mengatakan ia adalah nama tempat yang menempatkan mereka bertujuh
ketika bersembunyi. Walau bagaimanapun pendapat yang mengatakan Raqim adalah anjing Qitmir diterima
sebagai pendapat yang utama kerana kesesuaian faktanya dengan situasi kisah
Ashaabul Kahfi.
Kisah Ashaabul Kahfi sebenarnya
adalah kisah misteri yang sentiasa menjadi pendebatan ahli-ahli kitab iaitu
Kristian dan Yahudi. Mereka kerap bertengkar mengenai
hal-hal yang kecil seperti jumlah bilangan mereka dan beberapa lama mereka
ditidurkan di dalam gua. Mereka tidak pula mengambil pengajaran daripada kisah
tersebut. Teguran Allah dapat disaksikan di dalam ayat 12 Surah al-Kahfi ini: ‘Kemudian Kami bangunkan mereka, agar Kami
mengetahui manakah di antara kedua golongan itu yang lebih tepat dalam
menghitung berapa lama mereka tinggal (dalam gua itu).’
Ayat kedua
golongan itu bermaksud dua golongan yang bertelagah hanya disebabkan
oleh berapa hari mereka tinggal di dalam gua. Sebenarnya, iktibar utama dalam
kisah Ashaabul Kahfi ini adalah mengenai kekuasaan Allah s.w.t untuk
membangkitkan dan mematikan hamba-Nya. Surah al-Kahfi diturunkan disebabkan begitu
ramai ahli kitab pada waktu itu tidak yakin tentang kehidupan selepas
kematian dan juga alam roh. Pelbagai pertikaian mengenai alam roh yang mereka
kemukakan seperti kebangkitan ketika hari kiamat nanti hanya adalah roh
bukannya jasad, di sebelah lagi membangkang dengan menyatakan kebangkitan nanti
akan disertai roh dan jasad. Perbalahan mereka tiada penghujungnya. Maka dengan
turunnya surah al-Kahfi dan kisah Ashaabul Kahfi maka terjawablah segala
persoalan yang sering bermain di fikiran mereka.
Waallahualam..
~ Kisah
Ashaabul Kahfi turut dikenali oleh penganut Kristian sebagai Seven Sleepers. Kisah ini mula tersebar
ke seluruh wilayah taklukan Kristian apabila Paul the Deacon (720-799) dan
Gregory the Tours (538-594) menulis sebuah kisah mengenai keajaiban yang
berlaku kepada tujuh orang pemuda berserta seekor anjing. Kisah ini berdasarkan
kisah benar yang menjadi kisah turun temurun di Ephesus, Turki. Ajaibnya adalah
kisah ini 100% sama seperti kisah Ashaabul Kahfi yang diceritakan daripada ayat
9 hingga ayat 26.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan