Isnin, 16 Mei 2011

Pi Mai Pi Mai Tang Tu Jugak

Usaha pihak berkuasa tempatan (PBT) mengadakan Hari Tanpa Plastik (HTP) memang dialu-alukan. Sebenarnya kempen mengurangkan penggunaan plastik sudah lama diadakan tetapi tidak mendapat sambutan. Bagaimanapun ia sedikit sebanyak dapat mendidik masyarakat untuk membantu usaha kerajaan memulihara alam sekitar. Seperti yang kita ketahui, plastik mengambil masa hampir 500 tahun untuk dilupuskan secara semula jadi dan pembakarannya akan membawa pencemaran. Maka kempen seumpama ini harus disokong. Peranan utama bagi menjayakan program ini tentulah pihak yang menyediakan beg plastik iaitu pusat membeli-belah termasuk pasar raya besar. Menjayakan kempen ini secara tidak langsung juga membantu akan peniaga mengurangkan kos untuk mengeluarkan beg plastik.


Tabiat masyarakat kita, membeli satu barang pun nakkan beg plastik. Justeru kempen ini juga memerlukan sokongan masyarakat. Tanpa kerjasama pengguna, program ini tidak akan ke mana. Bagaimanapun dalam kita mengalu-ngalukan usaha ini, terdapat beberapa kelemahan yang boleh diperbaiki supaya program yang diadakan secara sukarela tanpa paksaan ini memberi kesan. Antara kelemahan itu ialah HTP tidak dilaksanakan di seluruh negara, hari yang ditetapkan tanpa plastik tidak seragam dan beg plastik masih dijual pada HTP. Di Pulau Pinang, HTP dilangsungkan selama tiga hari iaitu Isnin, Selasa dan Rabu. Di Selangor pula pada hari Sabtu.


Tidak pasti pula di negeri-negeri lain. Keadaan ini menyebabkan pengguna dari Selangor yang pertama kali berkunjung ke Pulau Pinang akan terpinga-pinga apabila membeli-belah pada hari-hari berkenaan. Begitu juga keadaan sebaliknya apabila orang Pulau Pinang berkunjung ke Selangor. Mereka yang sudah biasa dengan hari Sabtu tanpa beg plastik pastinya kurang selesa apabila berkunjung ke pasar raya di Pulau Pinang pada hari Isnin, Selasa dan Rabu. Apa tidaknya jika kebiasaannya di tempat mereka, hanya Sabtu perlu bersedia dengan beg tetapi apabila di luar Selangor, hari lain pula menjadi pilihan.


Mereka akhirnya terpaksa membayar untuk beg plastik berkenaan. Setiap beg dikenakan caj RM0.20 sen. Berapa beg yang harus diberi apabila pelanggan membeli sakan terutama di bahagian makanan? Walaupun caj itu tidak masuk ke kantung pemilik pasar raya sebaliknya disalurkan kepada persatuan kebajikan tetapi mengenakan caj kepada pengguna yang tidak tahu menahu mengenai kempen ini adalah tidak wajar.


Timbul juga persoalan atas pertimbangan apa hari-hari berkenaan dipilih? Kenapa Selangor memilih Sabtu dan Pulau Pinang pula pada hari Isnin, Selasa dan Rabu? Kenapa tidak hari Ahad? Mana lebih baik Sabtu atau Ahad yang merupakan cuti hujung minggu yang kebiasaannya ramai akan membeli-belah? Mungkin ini juga faktor menyebabkan pemilihan hari dibuat. Walaupun tiga hari bekerja tetapi kesannya tidaklah seperti pada cuti Sabtu atau Ahad. Mungkin pemilik pusat membeli-belah pula meletakkan syarat kepada PBT untuk kempen ini dengan memilih hari yang jumlah pelanggan adalah kurang. Mereka juga tidak mahu kehilangan pelanggan disebabkan HTP ini.


Maka pemilik pasar raya akan memilih hari yang jumlah pengunjungnya kurang dan kuasa membeli juga merosot. Maka adalah lebih baik kempen ini diselaraskan di seluruh negara pada hari yang sama supaya pembeli lebih bersedia membawa beg sendiri. Pada masa yang sama adakan promosi lebih meluas terhadap program ini.


Mengenai ‘penjualan’ beg plastik, diharapkan hasil kutipan itu dapat sampai kepada sasaran. Cuma agak pelik juga kenapa perlu menjual beg plastik? Pelik kerana hari tanpa beg plastik tetapi pengguna masih boleh membelinya pada harga RM0.20 sen setiap satu. Bagi sesetengah orang, letaklah RM0.50 sen atau RM1, mereka akan membeli apabila terdesak untuk membawa barangan yang dibeli. Harga bukan lagi isu lebih-lebih lagi apabila ‘niatnya’ ketika membeli beg plastik itu untuk turut menderma kepada pihak yang dikatakan akan menerima hasil jualan tersebut. Kalaulah lima beg dibelinya maka apalah sangat RM1 untuk disumbangkan kepada aktiviti kebajikan? Akhirnya ia sedikit sebanyak menjejaskan matlamat HTP apabila pengguna masih diberi pilihan menggunakannya seperti biasa pada hari kempen berlangsung.


Bukanlah maksud penulis supaya tidak boleh jual beg pada hari berkenaan kerana jika ini dilakukan, ia pasti menimbulkan masalah kepada pengguna. Tetapi persoalannya kenapa plastik? Kenapa tidak menggunakan beg kertas yang lebih mudah dilupuskan? Juallah seberapa banyak beg kertas kerana melupuskan kertas tidaklah sesukar melupuskan plastik.


Sebenarnya bukanlah sesuatu yang pelik apabila beg kertas digunakan dalam urusan jual beli ini. Di beberapa buah negara maju seperti Jepun, Amerika Syarikat dan Britain kebanyakannya menggunakan beg kertas yang lebih mesra alam. Penulis semasa berada di New Delhi tidak lama dulu juga menghadapi masalah beg ini. Bukan setakat beg plastik malahan beg kertas pun tidak disediakan. Di sebuah kedai buah-buahan, peniaga berkenaan tidak peduli sama ada anda orang tempatan atau orang luar (pelancong). Pandai-pandailah di mana untuk mengisi buah-buahan yang dibeli. Nasib baiklah kalau ada beg yang ‘sesat’ dalam kedai itu. Suka atau tidak, terpulang kepada pembeli. Kalau nak makan buah, beli dan bawa pulang dengan apa cara sekali pun. Terpulanglah kepada pembeli mengambil pendekatan sewajarnya.


Dalam hal ini, kempen tanpa beg plastik ini jangan sekadar melepaskan batuk di tangga saja. Apa ertinya jika ‘tangan kanan’ tidak memberi beg plastik tetapi ‘tangan kiri’ pula menjualnya. Oleh itu, sesuatu perlu dilakukan supaya kempen ini nampak lebih serius. Gunakan beg kertas yang pernah digunakan secara meluas satu masa dulu. Boleh juga diperkenalkan beg guni.


Suatu ketika dulu, suri rumah akan membawa bakul rotan dari rumah apabila membeli barang di kedai runcit. Mungkin orang lama masih ingat bagaimana kertas juga menjadi bahan utama untuk membalut, mengisi dan membungkus barang sama ada barangan basah atau kering. Tepung, gula, garam, sayur, ikan dan sebagainya dibungkus atau dibalut dengan kertas. Kacang putih di depan panggung pun diisi dalam kelongsong kertas. Ketika itu, pelbagai bentuk bungkusan dibuat daripada kertas surat khabar lama malahan menjadi sumber pendapatan bagi yang rajin menghasilkannya. Itulah bentuk kitar semula kertas pada satu masa dulu. Ketika itu juga tidak ada tali plastik untuk mengikat barang yang dibeli sebaliknya tali yang dibuat daripada batang pisang.


Pihak berkenaan boleh menjual beg kertas atau beg guni asalkan bukan plastik. Secara beransur-ansur didiklah pengguna beralih kepada beg kertas atau yang sesuai dengannya. Membawa beg sendiri juga perlu digalakkan. Tetapi berapa kerat yang akan membawanya dan berapa ramai pula yang lebih bersedia membeli beg plastik? Beberapa pasar raya besar menjual beg guna semula. Ada juga yang memberi secara percuma. Pasar raya besar Tesco pula menawarkan mata ganjaran kepada pelanggan yang membawa beg sendiri. Dengan insentif itu, pelanggan akan membawa beg berkenaan bukan sekadar pada HTP tetapi setiap kali mahu membeli-belah. Mungkin ia boleh diperluaskan dengan memberi ganjaran serta merta. Walaupun ia tetap beg plastik tetapi sekurang-kurangnya dapat membantu mengurangkan beg plastik biasa pasar raya.


Kita perlu mengajar rakyat Malaysia untuk mencintai alam sekitar walaupun hakikatnya ini satu kerja yang sukar. Lihatlah kempen ‘Tak Nak’ bagi mendidik perokok. Jumlah perokok meningkat juga dan asap rokok terus mencemari alam sekeliling. Kawasan larangan merokok diperluaskan tetapi perokok tidak peduli. Begitu juga dengan usaha kerajaan mendidik masyarakat mengenai bahaya mengambil gula secara berlebihan. Kempen entah ke mana, bekalan gula sering menimbulkan masalah. Inilah realiti dalam masyarakat kita. Ketika kerajaan berusaha mendidik masyarakat supaya mencintai alam sekitar, pada masa yang sama masyarakat pula gagal mendidik mereka untuk mencintai diri sendiri. Akhirnya, manusialah yang memusnahkan alam sekitar dan diri sendiri. Pi mai pi mai tang tu jugak!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA