Sabtu, 7 Mei 2011

Kita Tahu, Tapi Buat-Buat Tak Tahu

TAJUK di atas amat seronok untuk dibincangkan. Tetapi biarlah perbincangan kita dalam suasana yang rasional dan berpandukan kepada fakta. Jangan emosional. Apa yang dimaksudkan dengan ‘Kita Tahu, Tapi Buat-Buat Tak Tahu’ ialah soal realiti di depan mata kita. Lantaran tidak mahu hati sesiapa pun terhiris, kita sanggup buat-buat tak tahu walaupun sebenarnya kita tahu. Ada yang diam kerana kepentingan politik, ada yang diam kerana kepentingan persahabatan dan macam-macam lagi. Yang penting kita diam atau kita tahu tapi buat-buat tak tahu.

Pertanyaan yang lebih jelas berbunyi begini: Orang Cina Malaysia, apa lagi yang anda mahu? Pertanyaan ini penuh bermakna. Apa lagi yang orang Cina Malaysia mahukan? Kita tolak dulu sebab-musabab mereka tidak menyokong kerajaan yang ada sekarang. Mari kita kaji dulu apa lagi yang mereka mahu?

Yap Ah Loy - datang ke Tanah Melayu untuk mengubah nasib

Ikut sejarahnya orang Cina berhijrah ke Tanah Melayu ini untuk mencari peluang. Mereka hidup susah di Tanah Besar China ratusan tahun dulu. Seperti mana orang putih berhijrah ke benua Amerika untuk mencari peluang, begitu jugalah orang Cina yang kini menghuni di negara bertuah Malaysia ini. Ternyata, percaturan datuk moyang mereka dulu berbaloi. Mereka dapat apa yang mereka mahukan. Mereka hidup mewah di bumi bertuah Malaysia ini. Malah, bukan Malaysia sahaja, Singapura pun mereka kuasai sepenuhnya. Singapura bukanlah negara asal mereka. Orang Cina Singapura pun asalnya adalah dari tongkang yang sama bersama-sama orang Cina Malaysia. Cuba bezanya, Singapura berjaya dikuasai sepenuhnya, dan Malaysia tidak.

Di Malaysia, orang Cina hidup aman damai bersama-sama orang Melayu, kaum peribumi dan India. Berbeza dengan di Singapura, di sana orang Cina yang menguasai politik dan sekaligus pemerintahan negara itu. Di Malaysia, politik dan kerajaannya masih lagi dikuasai oleh orang Melayu. Sistem kedua-dua negara itu sama, cuma ia terbalik sahaja. Orang Melayu di sini, orang Cina di sebelah Tambak Johor itu.

Kok Kang Kweon - isteri Yap Ah Loy

Bezanya orang Melayu di Singapura dan orang Cina di Malaysia amat berlainan sekali. Orang Melayu di Singapura hidup biasa-biasa sahaja. Orang Cina di Malaysia hidup lebih daripada biasa-biasa. Malah Tun Dr. Mahathir Mohamad pernah memberi gambaran sekiranya semua bangunan orang Cina di Kuala Lumpur diangkat dari peta, yang tinggal hanyalah Kampung Baru itu sahaja. Semua yang lain ialah kepunyaan orang Cina Malaysia.

Orang Cina Malaysia amat hebat. Kesemua pekan-pekan besar dan bandar-bandar di seluruh Semenanjung, Sabah dan Sarawak dikuasai mereka. Mereka juga berjaya melahirkan para profesional yang paling ramai dan berjaya. Sistem sekolah Cina mereka adalah antara yang terbaik di mana-mana sahaja di dunia ini (jika ada). Kebanyakan pelajar-pelajar di kolej-kolej swasta yang terbaik di Malaysia dipenuhi oleh pelajar-pelajar Cina. Orang Melayu hanya mampu ke kolej milik kerajaan dan yang tidak ternama.

Yap Ah Loy dalam pakaian resmi seorang pembesar

Pusat-pusat membeli belah di kompleks-kompleks ternama di Malaysia dipunyai oleh orang Cina. Di organisasi korporat dan swasta, orang Cinalah yang menguasainya. Orang Melayu boleh dibilang dengan jari dan pekerja bawahan. Malah, kini mahu mohon kerja di situ pun perlu faham cakap Mandarin, sebagai prasyaratnya. Akhir sekali, orang paling terkaya di Malaysia yang banciannya dijalankan saban tahun oleh majalah Malaysian Business di Malaysia mendapati lapan orang Cina yang berada di tangga 10 ke atas. Berikut adalah senarai 10 orang terkaya di Malaysia:

  1. Robert Kuok Hock Nien
  2. Tatparanandam Ananda Krishnan
  3. Tan Sri Lee Shin Cheng
  4. Tan Sri Teh Hong Piow
  5. Tan Sri Lim Kok Thay
  6. Tan Sri Quek Leng Chan
  7. Tan Sri Syed Mokhtar Albukhry
  8. Puan Seri Lee Kim Hua
  9. Tan Sri Tiong Hiew King
  10. Tan Sri Vincent Tan Chee Yioun

Itulah hakikatnya Malaysia tanah air kita yang tercinta ini. Apakah kerajaan sekarang yang sudah memerintah lebih 50 tahun ini terlalu zalim, kejam dan kuku besi? Apa lagi yang orang Cina Malaysia mahukan? Tapi saya tahu, anda pun tahu jawapannya. Kita tahu, tapi buat-buat tak tahu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA