Isnin, 16 Mei 2011

Kencing Tepi Jalan

Selain Hyderabad, penulis juga pernah berada di Chennai, ibu negeri Tamil Nadu suatu ketika dulu. Terasa satu kelainan yang ketara ketika berada di negeri yang dipimpin oleh Ketua Menteri (KM), M. Karunanidhi ini. Setiap wilayah atau negeri pasti ada bezanya. Tidak banyak yang dapat disaksikan di bandar ini berbanding di Delhi. Bagaimanapun suasana di jalan raya tetap sibuk, sama seperti di New Delhi. Di jalan raya, meluncur laju kereta, bas, motosikal, tut-tut (teksi roda tiga) dan sebagainya. Seperti kata seorang pemandu teksi di New Delhi, keadaan kenderaan di atas jalan raya di India umpama satu permainan komputer. Membunyikan hon (ada juga menggunakan wisel) sudah menjadi satu kemestian.


Sebelum ke Chennai, cuaca sejuk di New Delhi menyebabkan kabus tebal sehingga kebanyakan jadual penerbangan di Lapangan Terbang Indira Gandhi tergendala. Ada yang terpaksa berada di dalam pesawat sehingga tiga atau empat jam, malahan dilaporkan ada yang menjangkau sehingga 12 jam sebelum pesawat berlepas. Apabila banyak pesawat lewat, balai berlepas di lapangan terbang sesak sementara ketika tiba di destinasi, keadaannya juga sama setelah beberapa buah pesawat dari pelbagai destinasi mendarat pada masa yang hampir sama. Begitulah suasana sibuk apabila pesawat gagal terbang akibat kabus tebal.


Tandas tepi jalan yang tiada pintu, boleh dilihat dari luar

Pertama kali menjejakkan kaki di Chennai terfikir seketika di benak penulis, apa yang ada di Tamil Nadu? Sekadar melihat risalah pelancongan, ada beberapa tempat menarik. Dengan menggunakan pengangkutan Hop-on Hop-off Tour antara Chennai dan Mamallapuran, tempat yang ditawarkan termasuklah Taman Buaya, Tiger Cave, Dolphin City, Muttukadu Boat House dan beberapa buah kuil lama yang ada antaranya diisytiharkan sebagai Tapak Warisan Sejarah UNESCO. Tetapi setelah berada di tengah-tengah kesibukan masyarakat Chennai, barulah penulis teringat bahawa ada beberapa orang pelakon filem Tamil ternama yang mempunyai kaitan secara langsung dengan Tamil Nadu.


Pertama ialah aktor Shivaji Gaekwad atau nama glamournya Rajnikanth yang turut popular dengan filem Sivaji: The Boss. Siapa di kalangan masyarakat India lebih-lebih lagi etnik Tamil yang tidak mengenali beliau? Pelbagai watak yang dibawanya termasuk sebagai pembela masyarakat miskin yang tertindas mencuri tumpuan peminat. Beliau dianggap hero yang sukar ditandingi.


Kedua ialah Kamal Haasan, yang bukan sahaja pelakon tetapi pengarah dan penerbit filem. Beliau dilahirkan di Paramakudi, Tamil Nadu. Peminatnya memang ramai. Ketika beliau hadir untuk memberi satu syarahan mengenai kebudayaan di Anna University, Chennai, sebanyak 2,000 orang sanggup beratur seawal pukul 6.30 pagi untuk mendapatkan tempat. Tetapi hanya 200 orang saja yang dibenarkan masuk mengikuti syarahannya yang bermula pukul 9 pagi. Begitulah hebatnya sambutan kepada Kamal.


Walaupun di dinding tertera amaran, tetapi tiada siapa peduli!


Tidak hairanlah apabila di Chennai, wajah Kamal Haasan dan Rajnikanth menjadi hiasan di pelbagai iklan perniagaan dan sebagainya. Mereka sebaris dengan poster atau gambar KM, Karunanidhi. Mereka adalah antara hero yang disanjung di kalangan masyarakat di Tamil Nadu. Lebih teruja apabila menghampiri hotel penginapan, Sheraton Park Hotel & Towers. Chennai yang dulunya dikenali sebagai Madras, turut dihiasi poster wajah PM kita dan isteri, Rosmah Mansor.


Dianggarkan kira-kira 85% rakyat India di Malaysia berasal dari etnik Tamil. Majoriti penduduk Chennai adalah beragama Hindu tetapi tidak kurang juga yang beragama Islam. Di sini selain kuil, boleh didapati masjid dan gereja. Tersedia juga restoran makanan halal. Dalam erti kata lain, tidak sukar nak cari makan. Banyak juga barang dalam tin keluaran Malaysia dijual di sini. Di Delhi, Restoran Karim menjadi sebutan tetapi di Chennai, Restoran Pelita menjadi tumpuan. Lebih-lebih lagi bagi rakyat Malaysia yang tidak dapat memisahkan diri mereka daripada kari kepala ikan, roti canai, nasi lemak dan teh tarik. Menunya lebih kurang sama dengan Restoran Pelita Shah Alam atau Restoran Pelita Kuala Lumpur.


Seperti di New Delhi dan Hyderabad, membuang air kecil di tepi jalan juga adalah satu pemandangan yang biasa. Terpulanglah kepada kita untuk membuat andaian. Tetapi ada satu cerita lucu. Kisah benar di New Delhi. Seorang rakan penulis yang tidak tahan lagi membuang air kecil terpaksa mengikut tabiat orang tempatan. Daripada terkencing di dalam seluar, adalah lebih baik ‘buang’ di tepi tembok tepi jalan. Malangnya sedang asyik membuang air kecil, dia pula dikencing di atas kepalanya. Mujurlah bukan orang yang kencing tetapi beruk! Apakah moral ceritanya? Pembaca bolehlah membuat andaian sendiri.


Tabiat yang tak baik jangalah diamalkan di negara kita


Namun dalam kita memperkatakan tabiat orang lain, apakah kita juga sempurna? Walaupun kita mempunyai banyak tandas sama ada tandas awam, di restoran, pejabat atau rumah, tetapi salah satu rungutan pelancong di negara kita ialah tandas yang kotor dan memualkan. Maka samalah keadaannya - sesuatu yang kurang enak dilihat. Ada kemudahan tetapi tidak pandai menghargainya! Mungkin, jika kita diberi pilihan mana satu hendak dipilih - antara tandas kotor, busuk dan memualkan (sehingga tidak terkencing) atau pilih sahaja untuk ‘melepaskannya’ di tepi jalan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA