Isnin, 16 Mei 2011

Artis Tidak Bermoral Tiada Tempat Di Selangor

Syabas Selangor! Baru-baru ini Kerajaan Negeri Selangor telah melarang artis sama ada tempatan mahupun luar negara yang terlibat dengan aktiviti tidak bermoral mengadakan persembahan terbuka di negeri pentadbiran Pakatan Rakyat. Kenyataan berkaitan dikeluarkan oleh Exco Selangor, Dr. Hassan Mohd. Ali yang bertanggungjawab terhadap Hal Ehwal Islam, Adat-Adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam. Beliau dilaporkan sebagai berkata: “Kita tidak akan memberi ruang (adakan sebarang persembahan) kepada artis sedemikian kerana perlakuan kurang bermoral yang dilakukan sebelum ini dilihat akan memberi kesan negatif kepada golongan muda terutamanya yang menjadikan artis sebagai idola mereka. Kita bimbang para remaja akan terikut-ikut perlakuan artis tersebut dan sekali gus menyebabkan perlakuan sumbang di kalangan remaja meningkat di Selangor. Oleh itu dengan cara seperti ini, ia sedikit sebanyak dapat membendung kegiatan sedemikian daripada terus merebak.”


Beliau merujuk kepada perihal yang melibatkan penyanyi Indonesia, Kris Dayanti yang mengaku hamil empat bulan walaupun baru berkahwin empat minggu sebelumnya. Kata Hassan lagi: “Apa yang dilakukannya (mengandung luar nikah) itu adalah berdosa dan haram di sisi agama dan ini bukan contoh yang patut diteladani oleh mereka (masyarakat). Kita tidak mahu anak-anak muda kita terlalu mengagung-agungkan personaliti seperti itu.”


Kenyataan itu mendapat reaksi yang pelbagai daripada golongan artis. Siapakah yang dimaksudkan artis yang tidak bermoral itu? Apakah yang dimaksudkan aktiviti tidak bermoral? Moral sinonim dengan akhlak, budi pekerti, budi bahasa, kesopanan, kesantunan, sopan santun, ketertiban, adab dan baik perangai. Maka apakah definisi moral yang mahu ditekankan oleh kerajaan Selangor dalam menjaga generasi muda? Sudah tentu moral tidak terbatas kepada hubungan luar nikah sahaja sebaliknya aktiviti lain seperti melakukan aksi lucah, liwat, mengeluarkan kata-kata kesat, maki-hamun, rogol, ketagihan arak, dadah dan sebagainya.


Hasrat kerajaan negeri itu memang dialu-alukan bagi membendung anak-anak muda daripada terjebak ke dalam kancah yang tidak diingini. Tetapi adakah mengharamkan artis terlibat mengadakan persembahan akhirnya hasrat murni tersebut akan tercapai? Adakah dengan melarang mereka yang ‘tidak bermoral’ ini mengadakan persembahan dapat membantu kerajaan negeri melahirkan masyarakat atau generasi muda berakhlak mulia?


Hiburan hanyalah salah satu daripada bidang yang sedikit sebanyak boleh mendorong anak-anak kita tidak bermoral. Hakikatnya banyak lagi saluran lain yang akan mendorong anak-anak muda terjebak dalam kegiatan yang tidak diingini. Jika artis tidak bermoral dilarang ‘masuk’ Selangor tetapi mereka mungkin muncul di majalah, televisyen, internet, kelab malam, pusat hiburan dan pelbagai sumber lain di mana-mana saja. Inilah hakikat yang harus diterima. Maka larangan seumpama itu tidak akan memberi kesan yang besar sebaliknya sekadar ‘melepaskan batuk di tangga’ saja.


Bagaimanapun, persoalan yang lebih besar ialah kenapa pengharaman hanya sekadar terhadap hiburan dan artis sahaja? Bagaimana pula dengan bidang lain? Dalam politik juga ada individu yang tidak bermoral. Kenapa pengharaman begini tidak melibatkan orang-orang politik? Ramai ahli politik yang tidak bermoral, tidak berakhlak, tidak berbudi pekerti, tidak berbudi bahasa, tiada kesopanan, tiada kesantunan, tiada sopan santun, tiada ketertiban, tiada adab dan tidak baik perangai. Malah mereka ini dibenarkan pula berdiri di pentas orang ramai hatta di dalam surau dan masjid, memberi ceramah, memberi tazkirah sedangkan mereka sendiri ‘cakap tak serupa bikin’.


Bagaimana pula jika artis yang didakwa tidak bermoral itu akhirnya ‘insaf’ dan menyertai parti politik lebih-lebih lagi PAS atau PKR? Adakah ketika itu dosa mereka diampunkan, menjadi ‘bersih’ seperti kain putih dan boleh muncul di pentas tetapi kali ini di pentas politik? Apakah mereka ini orang yang berakhlak walaupun di atas pentas politik memaki-hamun orang lain, menuduh orang lain jahil, kufur, tidak sedar diri, bahlol, bangang dan sebagainya?


Sama ada hiburan atau politik, usahlah ‘memilih bulu’. Janganlah apabila melibatkan orang politik, maka kita akan berkata, itu hak peribadi. Sama ada aktiviti tidak bermoral itu melibatkan nafsu peribadi, untuk simpanan atau koleksi peribadi tetapi apabila ia tersebar luas melalui internet dan sebagainya maka ia secara tidak langsung boleh dianggap terlibat dalam aktiviti tidak bermoral. Begitu juga orang politik turut terlibat dalam rasuah, penyalahgunaan kuasa, tidak bermoral, tidak berakhlak, tidak berbudi pekerti, tidak berbudi bahasa, tiada kesopanan, tiada kesantunan, tiada sopan santun, tiada ketertiban, tiada adab, tidak baik perangai dan sebagainya.


Adakah atas nama politik, perbuatan mereka ini boleh dimaafkan? Adakah kerana politik, mereka yang tidak bermoral ini boleh terus diberi tempat - memegang jawatan dalam kerajaan, dibenarkan berceramah malahan menyampaikan khutbah Jumaat?


Artis dan ahli politik adalah manusia. Mereka sama saja. Pengaruh bukan sekadar datang daripada orang seni tetapi juga orang politik. Orang muda juga berminat dalam politik. Adakah membiarkan orang politik yang tidak bermoral, rasuah, salah guna kuasa, tidak bermoral, tidak berakhlak, tidak berbudi pekerti, tidak berbudi bahasa, tiada kesopanan, tiada kesantunan, tiada sopan santun, tiada ketertiban, tiada adab, tidak baik perangai dan sebagainya muncul di pentas politik, maka kesannya jauh berbeza berbanding melibatkan anak-anak seni yang didakwa tidak bermoral?


Kerajaan negeri Selangor perlu adil dan tidak bersikap double standard. Kenapa ahli politik yang tidak bermoral tidak dikenakan tindakan yang sama seperti dihadapi artis? Kenapa tidak diharamkan sahaja mereka daripada muncul di pentas politik? Apakah ahli-ahli politik itu lebih mulia dari golongan artis walaupun mereka sama-sama terlibat dalam kegiatan tidak bermoral?


Dalam politik, ramai penceramah yang tidak peduli soal adab sopan, soal akhlak, soal moral. Walaupun mereka berserban dan berjubah tetapi bila berada di atas pentas politik, mulut mereka tidak lagi berabad, tidak lagi bersopan, tidak lagi berakhlak dan tidak lagi bermoral. Mereka akan selak, dedah, londeh, fitnah, tuduh, caci, maki, umpat, keji, cela dan macam-macam lagi musuh politik mereka walaupun musuh tersebut sebangsa dan seagama dengan mereka. Persoalannya, berbaloikah provokasi sesama manusia sebangsa dan seagama hanya sekadar untuk mencari undi, mencari kuasa, mencari nama dan mencari pangkat?


Seolah-olah sudah lumrah penceramah parti politik tertentu, banyak ceramah mereka mengaibkan orang, menghina, memaki hamun, mencarut, menuduh, memfitnah, mencela, mengumpat dan macam-macam lagi. Kononnya perbuatan mereka ini dibenarkan oleh Islam. Kononnya menyebarkan keaiban musuh politik mereka direstui oleh agama. Tetapi apabila orang lain menyebarkan keaiban mereka, mereka akan melenting dan akan menuduh perbuatan tersebut dicela oleh agama. Adakah wajar penceramah seperti ini dibenarkan terus berceramah?


Di samping artis dan ahli politik tidak bermoral, niat murni kerajaan negeri Selangor tidak akan sampai ke mana jika sumber lain yang menyumbang kepada gejala tidak sihat gagal dibendung. Kemunculan rumah urut haram, pusat hiburan yang berselindung di sebalik aktiviti tidak bermoral termasuk pelacuran dan macam-macam lagi juga mendorong anak-anak muda terlibat dalam kegiatan tidak diingini. Di Selangor, semua ini tumbuh bagai cendawan, jumlahnya lebih banyak dari dulu, tetapi tidak pula dibendung malah direstui kewujudannya. Jangan sekadar mencari keburukan orang lain. Keburukan diri sendiri langsung tak nampak!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA