Isnin, 16 Mei 2011

Bila Artis Baca Puisi

DEWASA ini kerap benar artis diundang untuk deklamasi puisi walaupun majlis tersebut dihadiri oleh ratusan penyair. Dalam satu majlis puisi, saya bersama Dr Ibrahim Ghaffar. Dalam majlis tersebut ramai artis yang dijemput untuk deklamasikan puisi termasuklah puisi ciptaan Dr Ibrahim sendiri.


Selepas acara tersebut selesai, saya bertanyakan kepada beliau, “Perlukah artis di acara deklamasi puisi?” Gesit dia menjawab, “Sama sekali tak perlu!” Saya tanya lagi, “Kalau tak perlu kenapa dalam majlis tadi saya tengok ramai artis deklamasi puisi. Dah tak ada lagikah penyair nak deklamasi puisi?” Dia jawab, “Yang deklamasi puisi tadi itu penyair. Yang baca puisi adalah artis. Maksud saya, baca macam membaca SMS. Puisi saya jadi lintang pukang!”


Salah seorang penyair Indonesia sewaktu mendeklamasikan puisi ciptaanya di Taman Marzuki, Jakarta


Sebenarnya saya suka bertanya, mengacah orang yang menjawab, sesekali melemparkan provokasi. Tradisi acara deklamasi puisi juga turut berubah selepas teater yang dulunya dilakonkan pelakon teater diganti dengan artis. Sejak itu acara deklamasi puisi pun telah disusupi oleh artis-artis popular. Saya tidak tahu siapa yang memulakan tradisi mengambil atau lebih tepat menyuruh artis-artis popular mendeklamasi puisi.


Untuk memahami kemudian menyampaikan secara deklamasi kepada orang, bukan kerja yang mudah. Tanpa memahami maksud puisi, bagaimana boleh menyampaikan kepada orang lain dengan deklamasinya? Tiada langsung penghayatan, nada, intonasi, artikulasi, bahasa tubuh, gaya dan sebagainya. Artis juga sebenarnya terpaksa berdiri dalam keadaan yang sangat canggung apabila disuruh mendeklamasi puisi. Mereka penyanyi atau pelakon. Deklamasi puisi bukan bidang mereka. Tetapi demi upah dan ganjaran, mereka sanggup berada dalam kedudukan yang tidak selesa itu.


Penyair Rendra dengan gayanya yang tersendiri di Rumah Gapena


Sejak dulu saya tidak pernah bersetuju mengundang artis popular mendeklamasi puisi. Orang yang datang ke majlis deklamasi puisi untuk menyaksikan kehebatan penyair. Gaya mereka ada berbagai-bagai. Ada gaya AGI, ada gaya Pian Habib, ada gaya Khalid Salleh, ada gaya Sazalee Yaacob dan macam-macam lagi. Namun, tidak semua penyair boleh mendeklamasikan puisinya dengan baik kendatipun dia penyair hebat. Tetapi di situlah keunikan acara deklamasi puisi kerana orang yang mendeklamasi itu adalah pencipta puisi. Lagipun kalau hendak menyaksikan penampilan artis, lebih baik orang pergi menonton Konsert Jom Heboh, mentor atau duduk di depan televisyen yang penuh dengan rancangan hiburan.


Acara deklamasi puisi tidak perlu diukur jumlah orang yang hadir. Apakah maknanya ramai penonton kalau puisi yang dideklamasi bukan selera mereka? Untuk adil kepada artis, eloklah kita mengundang mereka sebagai tetamu. Mereka juga perlu kenal puisi selain lirik yang mereka nyanyikan, atau skrip yang mereka lakonkan. Inilah cara terbaik memasyarakatkan puisi kepada artis. Bukan menyuruh artis deklamasi puisi sedangkan mereka tak tahu langsung tentang puisi. Puisi yang cantik jadi lintang-pukang!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA