Khamis, 5 Mei 2011

Hyderabad Cerminan India Malaysia

BERADA di Hyderabad - bandar raya tua India, kerana mengikuti program budaya selama seminggu amat memberi kesedaran kepada diri saya. Setiap inci persegi tanah di bandar-bandarnya dihuni oleh ratusan manusia. Setiap kilometer persegi dihuni oleh ratusan ribu insan dan setiap bandar raya di negara keramat itu dihuni oleh jutaan manusia. Dan India ialah tanah bagi 1.2 bilion umat manusia. Angkanya bertambah setiap saat.


Bandar Hyderabad bagaikan sebuah bandar huru-hara, segalanya tidak teratur dan kelam kabut

Hyderabad letaknya di bahagian tengah India. Tepatnya di negara bahagian Andhra Pradesh. Bandar ini memiliki jumlah penduduk seramai 3,632,094 orang dengan memiliki keluasan wilayah 260 km². Bandar ini memiliki angka kepadatan penduduk sebesar 14,192 orang/km². Di daerah metropolitan penduduk berjumlah 6,100,000 orang. Bandar ini merupakan ibu kota negara bahagian Andhra Pradesh. Bandar ini merupakan bandar kelima terbesar di India, biasa dikatakan tempat di mana budaya India Utara dan India Selatan bertemu. Banyak dihuni oleh orang Muslim mahupun orang Hindu. Selain itu ada juga komuniti Kristian. Komuniti agama ini sudah ratusan tahun hidup berdampingan secara damai.

Hyderabad juga merupakan salah sebuah bandar yang paling berkembang di India. Ketika ini Hyderabad merupakan sebuah pusat teknologi informasi, ITES dan bioteknologi. Hyderabad dan Secunderabad merupakan bandar kembar, dipisahkan oleh Husain Sagar, sebuah tasik buatan manusia yang dibina pada tahun 1562 semasa kepemimpinan Ibrahim Qutb Shah.


Kasta Pariah yang tersisih dan dilupakan

Ada beberapa teori yang menjelaskan asal-usul nama bandar ini. Sebuah teori populer menyatakan bahawa ketika mendirikan bandar ini, Muhammad Quli jatuh cinta dengan seorang gadis Banjara setempat yang bernama Bhagamathi. Lalu beliau menamakan bandar ini Bhagyanagaram. Setelah gadis ini memeluk Islam, ia mengambil nama Hyder Mahal — dan lalu bandar ini diubah namanya menjadi ‘Hyderabad’ (harafiah ‘bandar Hyder’).

Berada di India bererti kita berada dalam satu realiti kemanusiaan yang sebenar. India ialah tanah bagi manusia ramai. Jurang hidupnya adalah antara langit dan bumi. Yang papa terlalu papa, yang kaya terlalu kaya. Yang kaya, tidak pandang ke bawah, yang bawah tetap di bawah. Kasta, darjat atau keturunan masih diamalkan secara tebal di seluruh India. Ia semacam satu agama. Kasta atas tidak boleh bersatu dengan kasta rendah. Pinggan makan milik kasta Brahmin tidak boleh disentuh oleh kasta Pariah. Kalau disentuh, pinggan itu akan dibuang ke dalam longkang. Kasta Pariah hanya layak makan nasi dalam daun pisang saja. Begitulah hinanya kasta Pariah di mata kasta Brahmin.


Sejenis makanan terkenal Hyderabad - Haleem

Sistem kasta telah menentukan bahawa masyarakat beragama Hindu boleh dibahagikan kepada beberapa kumpulan dan peringkat. Pada umumnya, kelas tertinggi ialah para Brahmin atau Brahmana, manakala kelas terendah ialah kaum Pariah atau dikenali sebagai ‘mereka yang tidak boleh disentuh’ atau dalam bahasa Inggeris untouchables. Rajah di bawah menunjukkan kelas-kelas yang terdapat di dalam sistem ini.

Kelas
Warna Kulit
Pekerjaan
Putih
Merah
Cokelat
Hitam
Hitam



Kemiskinan bermaharajalela di sekitar Hyderabad. Pemandangan yang biasa di mana-mana saja di bandar ini. Inilah masyarakat dari kasta Pariah yang tersisih

Sistem kasta adalah berpunca dari Bhagavad Gita yang menyatakan:

  1. Pekerjaan-pekerjaan kaum Brahmin, Ksatriya, Vaishya, dan Sudras adalah berbeza, harmoni dengan tiga kuasa yang berkaitan dengan kelahiran mereka.
  2. Peranan kaum Brahmin adalah keamanan; harmoni, austerity, dan kesucian; kecintaan-kemaafan dan peribadi yang murni; berwawasan, berhikmah dan berkepercayaan.
  3. Peranan kaum Ksatriya: minda seorang perwira, berdarah panas, constancy, resourcefulness, berani dalam perang, pemurah dan seorang pemimpin yang baik.
  4. Perdagangan, pertanian dan membela kerbau ialah pekerjaan kaum Vaishya. Dan kerja kaum Shudra pula ialah untuk memberi perkhidmatan.
Selain India, sistem ini wujud di negara-negara lain juga. Di Afrika Selatan misalnya sewaktu era aparteid penduduk berkulit putih dianggap lebih baik superior berbanding masyarakat bukan kulit putih. Di Jepun pula masyarakatnya yang menetap di Amerika Selatan dipandang rendah dan sukar mendapat kerakyatan di negara sendiri. Manakala, sewaktu pemerintahan Adolf Hitler, rakyat Jerman berbangsa Yahudi disisihkan dan dianggap sebagai kelas kedua. Kebanyakan sistem kasta pada abad ke-20 ini adalah rekaan manusia semata-mata untuk menunjukkan kebencian terhadap sesuatu bangsa, agama atau keturunan.

Sistem pengangkutan yang kelam kabut dan tidak teratur. Lengkingan hon menggegarkan sehingga memeritkan anak telinga

Selain dari sistem kasta, jalan raya di Hyderabad juga haru-biru. Sejuta kali lebih baik di Malaysia. Suasananya hiruk-pikuk. Bas, lori, kereta, basikal, teksi roda tiga, kereta lembu, kuda bersimpang siur tak ikut aturan. Bunyi hon semacam wajib. Memekakkan anak telinga. Pegang sahaja stereng, bunyi hon dulu. Di belakang bas dan lori tertulis ‘tolong hon’. Tiada siapa marah jika dia dihon. Hon ialah nyawa. Hon semacam pesta!

Semasa dalam perjalanan menghadiri makan malam perpisahan di Istana Chowmohalla (dibina pada tahun 1780 oleh Nawab Nizam Ali Khan, Asaf Jah II), pemandu bas yang membawa kami tiba-tiba turun lari meninggalkan bas yang dibawanya. Hilang dalam lautan manusia dan kenderaan. Kami terpinga-pinga. Dua lelaki preman masing-masing memegang submesingan jenis sterling yang mengawal keselamatan kami dalam bas berkata, ‘jangan bimbang’. Pemandu tadi sebenarnya turun untuk meleraikan kenderaan-kenderaan yang sudah bersesak-sesak di atas jalan raya. Dia bertindak menjadi polis trafik.


Suasana bandar dan bangunan yang kotor dan berserabut di mana-mana

Sambil dia menyelesaikan kekusutan itu, saya melihat di seberang sana seorang penumpang turun dari teksi roda tiga yang dinaikinya menolak kenderaan itu yang mati di atas jalan raya. Tiada rasa marah pun di muka penumpang itu yang menolong menolak teksinya yang rosak. Tiada siapa peduli apa yang berlaku di sekeliling mereka. Polis trafik pun menjalankan apa yang terdaya, tanpa memperlihatkan sedikit pun kekerutan di dahinya. Trafik lalu lintas tetap berjalan lancar, walaupun dalam suasana kekecohan.

Sebelah malam, di tepi-tepi jalan ramai orang gelandangan tidur merata-rata. Ada yang telah nyenyak membungkus tubuh dengan kain selimut daripada kedinginan bandar itu. Yang belum tidur, duduk mencangkung sambil memandang ke satu tujuan yang tidak diketahui. Hampir dua jam bergelut kami tiba di istana berekabentuk masjid itu. Di sepanjang dinding tembok istana tertulis tulisan dalam bahasa Inggeris, ‘Ini tempat suci jangan kencing’.


Pemandangan yang dirakamkan dari hotel penginapan

Di sini, kencing berdiri sambil si anunya memancut ke dinding adalah pemandangan umum yang biasa. Mungkin kerana terlalu ramai manusia, tandas bukan lagi pilihan. Awas, setiap pagi berhati-hati berjalan di kaki-kaki lima kerana terlalu banyak jerangkap samar dari isi perut manusia berlonggok di sana-sini. Suasana serupa juga khabarnya boleh dilihat di bandar raya lain termasuk di Mumbai.

Sampainya di istana itu, kami dibawa masuk ke dalamnya. Satu suasana antara langit dengan bumi. Kawasan istana lama itu diwarnai dengan lampu-lampu berwarni yang menyenangkan perasaan. Bagaikan berada dalam kisah Hikayat 1001 Malam. Tarian-tarian Bollywood dari era 50-an hingga kini dipersembahkan kepada kami. Selesai persembahan kami dijamu dengan juadah Hyderabad tersohor di dunia, nasi beriyani. Kami makan beriyani kambing dan ayam, tanpa mempedulikan apa-apa lagi. Ia terlalu sedap tanpa boleh ditandingi oleh mana-mana restoran Malaysia, waima Hameediah di Campbell Street, Pulau Pinang mahupun Mahbob di Bangsar.


Pojok perumahan kumuh dan kotor masyarakat dari kasta Pariah

Di luar tembok sana, suasananya adalah terlalu kontras. India yang penuh warna-warni. India yang penuh dengan drama. Di dada-dada akhbarnya konflik di mana-mana. Di Parlimennya pun haru-biru seperti di atas jalan rayanya juga. Televisyen memaparkan bagaimana seorang speaker dewannya tidak diendahkan oleh ahli-ahli Parlimen yang memboikot sesi soal-jawab. Akhbar Deccan Chronicle dalam karikatur muka satunya (macam Senyum Kambing) keesokan harinya mencuit: Mengapa mereka tidak mahu buat sesi soal-jawab dalam kantin saja, kan di situ tempatnya ahli Parlimen selalu melepak?


Golconda Font di Hyderabad

India tetap India. Orang India ialah masyarakat yang begitu unik. Jika kita sering tengok wayang Tamil atau Hindi, itulah budaya mereka. Kecoh, kecoh dan kecoh. Namun, kita di Malaysia pun ada orang India. Kecohnya pun lebih kurang sama juga. Mereka ini rata-ratanya terdiri daripada ahli-ahli profesional, peguam dan kini menjadi ahli politik. Di Malaysia hanya orang India yang pandai-pandai sahaja yang sering buat bising. Mereka menguasai NGO tersohor dan kini mereka sudah ramai di Parlimen. Kerana mereka lantang dan suka buat haru-biru, suara mereka sering kedengaran mempersoalkan hak-hak orang Melayu. Kononnya mereka tidak faham mengapa setelah bertahun lamanya masih ada kelompok manusia percaya kepada warna kulit atau penampilan yang lebih tinggi daripada satu kaum lain.

Kita tidak pasti apakah mereka ikhlas dengan kenyataan tersebut atau tidak. Kenapa mereka tak bandingkan apa yang berlaku di India, negeri asal mereka. Di sana sistem kasta masih kuat diamalkan. Mereka sedarkah apa yang mereka cakap? Tapi yang pasti kenyataannya itu cukup sensitif dan akan membuatkan kumpulan lain marah. Tapi seperti biasa orang Melayu marahnya tidak lama. Tak apalah. Orang Melayu tidak seperti orang India, walaupun ada juga Melayu yang darah keturunan Keling (DKK), tapi darah Melayu yang lembut banyak menguasai mereka.


Terdapat banyak bangunan yang bersejarah di Hyderabad

Jika di India, mungkin kita akan sentiasa dikawal oleh pengawal bersenjata mesingan. Pemimpin India di Malaysia yang suka buat kecoh perlu melawat ke India, dan hayatilah erti kehidupan di sana, hayatilah erti kasta dan darjat, miskin dan kaya, seperti yang saya alami di sana. Insaflah, walau apa pun bangsa kita, sebagai rakyat Malaysia, seburuk-buruk Malaysia, inilah tanah tumpah darah kita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA