Sabtu, 5 Mei 2012

Egyptologi – Cabang Kajian Yang Dilupakan Umat Islam


Penulis sentiasa berpegang kepada prinsip bahawa tidak salah untuk mencari sesuatu kebenaran asalkan tidak menjejaskan akidah sebagai seorang Muslim. Sebenarnya penulis benar-benar tertarik dengan satu cabang kajian yang sering dipandang sepi oleh umat Islam iaitu egyptologi. Egyptologi adalah kajian yang terperinci merangkumi sejarah, adat, agama, bahasa dan tatacara hidup masyarakat Mesir yang dipercayai telah mendiami lembah Sungai Nil sejak 3000 Sebelum Masehi sehingga abad ke-4 selepas Masehi. Di Amerika Syarikat, egyptologi diklasifikasikan sebagai salah satu cabang kepada bidang arkeologi.

Ahli Egytologi Yang Pertama

Ahli egyptologi yang pertama dipercayai adalah Firaun Mesir itu sendiri iaitu Tutmoses IV. Tutmoses IV dikatakan telah memulihkan patung Sphinx yang tersergam di hadapan Sungai Nil. Manakala ahli egyptologi Islam yang pertama adalah ahli sufi terkenal, Zun Nun al-Misri. Zun Nun al-Misri diriwayatkan sangat meminati tulisan Hiroglif Mesir dan dikatakan telah memahami sebahagian besar tulisan berkenaan.

Seorang lagi ilmuwan Islam yang pertama digelar ahli egyptologi adalah Ibnu Washiyya. Ibnu Washiyya dikatakan telah mendahului Jean-François Champollion dalam mentafsir tulisan Higrolif sebanyak empat abad. Champollion dikenali pada hari ini sebagai individu pertama yang mentafsir tulisan Higrolif susulan terjumpanya batu Rosetta.

Begitulah besarnya cabang bidang egytologi ini. Meskipun banyak yang sudah dibongkar dan dibuat kajian. Namun, masih banyak lagi yang belum terbongkar sepenuhnya. Antaranya berkenaan persoalan siapakah Firaun yang memusuhi Nabi Musa a.s. Al-Quran tidak mencatatkan siapakah Firaun tersebut. Begitu juga dengan Injil dan Taurat.
Walau bagaimanapun, penulis telah tertarik dengan kajian yang dilakukan oleh seorang ahli egyptologi warga British berkelahiran Mesir, Ahmed Osman. Ahmed Osman secara terperinci telah mendakwa bahawa seorang figura Mesir Purba yang bernama Yuya adalah Nabi Yusuf a.s yang diceritakan Allah s.w.t dalam Al-Quran sebagai seorang menteri kerajaan Mesir Purba.

Sejak satu abad yang lalu, pencarian tentang siapakah Nabi Yusuf a.s dalam peradaban Mesir Purba giat dilakukan. Kebanyakan dilakukan oleh ahli arkeologi daripada Eropah dengan bersandarkan kepada Kitab New Tastement (Injil) dan Old Tastement (Taurat). Namun, kajian tersebut menemui jalan buntu kerana hasil penemuan yang tidak menepati dengan apa yang disifatkan dalam kedua-dua kitab suci agama Kristian dan Yahudi.

Dalam kitab tersebut ada menceritakan bagaimana Nabi Yusuf a.s telah dikhianati oleh adik-beradiknya dengan meletakkan baginda di dalam perigi tua. Adik-beradik baginda juga telah menipu bapa mereka iaitu Nabi Ya’kub a.s dengan mendakwa Nabi Yusuf a.s telah dibaham serigala dengan menunjukkan baju yang dilumur darah haiwan sebagai barang bukti. Nabi Ya’kub a.s yang mengetahui anak-anaknya telah berbohong bagaimanapun terpaksa redha dan meratapi nasib dirinya. Akibatnya, mata Nabi Ya’kub menjadi buta kerana kerap menangisi kehilangan anak kesayanganya itu.

Dalam ketiga-tiga kitab tidak menyalahi fakta asal antara satu sama lain. Ketiga-tiga kitab suci tersebut ada menyatakan bagaimana Nabi Yusuf a.s akhirnya diselamatkan daripada perigi buta tersebut dan dibawa ke Mesir untuk dijadikan hamba abdi. Nabi Yusuf a.s kemudiannya dibeli oleh seorang menteri dan dijagakan bagaikan anak mereka sendiri. Menteri tersebut hanya digelar Al-Aziz. Al-Aziz hanyalah panggilan bagi seorang menteri dan bukanlah nama sebenar menteri yang menjaga Nabi Yusuf a.s. Dalam Injil dan Taurat, nama menteri tersebut disebut sebagai Potiphar.

Apabila meningkat dewasa, Nabi Yusuf a.s telah melalui satu dugaan yang maha hebat apabila digoda oleh ibu angkatnya sendiri, Zulaikha. Di dalam Injil mahupun Taurat, nama Zulaikha langsung tidak dinyatakan. Akibat fitnah daripada Zulaikha, Nabi Yusuf a.s kemudiannya dihumban ke dalam penjara. Di dalam penjara, Nabi Yusuf a.s telah menunjukkan mukjizatnya dengan mentafsir mimpi seorang banduan. Kebolehan Nabi Yusuf a.s telah sampai kepada Firaun yang memerintah Mesir pada waktu itu. Nabi Yusuf a.s telah dipanggil untuk mentafsir mimpi Firaun. Kejayaan mentafsir mimpi Firaun dengan tepat akhirnya telah membuatkan baginda diangkat menjadi wazir negara Mesir Purba.

Dakwaan Ahmed Osman

Ahmed Osman telah mendakwa Yuya adalah Nabi Yusuf a.s dengan beberapa bukti yang boleh dikatakan kukuh. Ahmed Osman yang menggunakan tiga sumber rujukan iaitu Al-Quran, Injil dan Taurat sebagai sokongan dalam kajian beliau berkenaan dengan Yuya. Antara dakwaan Ahmed Osman berkenaan Yuya adalah:

1. Tangan Yuya

Mumia Yuya menurut Ahmed Osman tidak seperti mumia-mumia yang lain. Tangan mumia Yuya tidak menyilangkan tangan seperti mumia Firaun dan mumia pembesar-pembesar Firaun. Adat menyilang tangan di dada sebenarnya adalah mengikut tatacara Osiris iaitu salah satu dewa besar Mesir Purba. Tangan Mumia Yuya bagaimanapun diletakkan pada bawah dagunya. Adat letak tangan di bawah dagu seperti menyerupai adat resam bangsa Semitik atau Bani Israel. Ia memungkinkan bahawa Yuya adalah individu yang bukan berasal daripada Mesir.

2. Yuyu Dan Janggut

Wajah Yuya menyerupai wajah bangsa Semitik. Ia bersandarkan kepada janggut, dagu dan wajah mumia Yuya yang bujur seperti wajah tipikal bangsa Semitik. Ia ditambah dengan fakta bahawa tiada Firaun dan pembesar Firaun yang menyimpan janggut kecuali Yuya sahaja. Adat menyimpan janggut biasa dilakukan oleh Bani Israel pada zaman dahulukala. Ia bersandarkan kepada tafsir al-Qummi melalui Jaafar al-Sadiq yang berkata bahawa Allah s.w.t telah menganugerahkan kepada moyang kepada bangsa Israel dan Arab (Bangsa Semitik), Nabi Ibrahim a.s sebanyak sepuluh kebaikan. Lima di kepala dan lima lagi di badannya.

Di kepala ialah bercukur misai, menyimpan janggut, bercukur rambut di kepala, memberus gigi dan memutihkan gigi. Manakala di badan ialah berkhatan, memotong kuku, membersih badan dengan air bersih, mencukur bulu ari-ari dan membersih diri selepas berjimak (mandi hadas besar).

Maka ia jelas sekali menunjukkan bahawa anak cucu Nabi Ibrahim a.s perlu mengikut syariat yang diturunkan daripada baginda termasuklah Nabi Yusuf a.s yang merupakan cicit baginda sendiri melalui datuknya, Nabi Ishak a.s. Melalui penemuan mumia Yuya yang tidak bercukur janggut jelas membuktikan bahawa ia adalah berasal daripada bangsa Semitik dan bukannya seseorang yang berbangsa Mesir.

3. Bapa Kepada Firaun

Yuya adalah satu-satunya individu yang digelar ‘Bapa kepada Firaun’. Ia selari dengan apa yang tercatat dalam Injil melalui Genesis 45:8: ‘So then, it was not you who sent me here, but God. He made me father to Pharaoh, lord of his entire household and ruler of all Egypt.’

Mana-mana individu tidak pernah digelar bapa kepada Firaun. Dan gelaran seperti ini adalah kebesaran yang dianugerahkan kepada Yuya sebagai orang kepercayaan Firaun. Ia jelas dinyatakan dalam Al-Quran dalam surah Yusuf ayat 54: ‘Dan raja (Firaun) berkata: ‘Bawalah Yusuf kepadaku, agar aku memilih dia sebagai orang yang rapat kepadaku.’ Maka tatkala raja (Firaun) telah bercakap-cakap dengan dia, dia berkata: ‘Sesungguhnya kamu (mulai) hari ini menjadi seorang yang berkedudukan tinggi lagi dipercayai pada sisi kami (Firaun dan pembesar-pembesar lain).’

Menurut ahli egyptologi, Yuya digelar ’Father of Pharoah’ kerana Yuya merupakan bapa mertua kepada Firaun Amenhotep III melalui perkahwinannya dengan anak perempuan Yuya, Tiye. Tiye adalah salah seorang Isteri Diraja Terhebat (Great Royal Wife) dan dianggap nenek moyang kepada fahaman Monoteisme. Tiye digelar nenek-moyang kepada fahaman Monoteisme kerana anaknya, Firaun Akhanaten telah melakukan revolusi agama dengan menghapuskan fahaman menyembah banyak tuhan kepada satu tuhan sahaja.

Persoalannya, bagaimana Tiye boleh digelar sedemikian rupa? Amat mustahil Tiye mendapat visi daripada Tuhan kerana tiada nabi daripada gologan wanita melainkan terpengaruh dengan seseorang yang paling rapat dengannya. Dan orang paling rapat dengan Tiye semestinya bapanya sendiri iaitu Yuya.

Kaitan Yuya dengan Tiye dan gelaran ‘bapa kepada Firaun’ amat menyakinkan bahawa Yuya sebenarnya adalah Nabi Yusuf a.s yang diceritakan dalam tiga kitab suci agama Samawi (agama langit).

4. Isteri Dan Gelaran Nabi Yusuf a.s

Firaun juga telah menganugerahkan Nabi Yusuf a.s dengan isteri daripada bangsa Egypt dan nama dalam bahasa Mesir purba. Isteri Nabi Yusuf a.s telah dinyatakan dalam Taurat melalui Book of Genesis sebagai Asenath. Asenath adalah anak kepada seorang paderi Firaun yang bernama Potipherah.

Sejarawan Mesir, Manetho telah menulis sejarah negaranya pada abad ketiga Sebelum Masehi. Beliau telah menyebut berkenaan Firaun Amenhotep III mempunyai seorang menteri yang digelar Sef. Ia kelihatan seperti nama Josef dalam bahasa Ibrani dan Yusof dalam bahasa Arab. Jika digabungkan dengan Yu (merujuk kepada tuhan Bani Israel, Yahweh) dan gelaran Mesir purba kepada Nabi Yusuf a.s iaitu Sef, ia jelas boleh mengabungkan perkataan: Y.U.S.E.F.

Telah menjadi kebiasaan kepada adat orang dahulu kala mengabungkan nama sepertimana yang biasa kita dengar iaitu Tutankhamun (hasil gabungan nama gelarannya, Tutan dan nama tuhan sembahannya, Amon), Amenhotep (gabungan tuhan Amen dan nama gelarannya Hotep) dan banyak lagi. Maka, tidak mustahil nama Nabi Yusuf a.s adalah hasil gabungan tersebut. Waallahualam.

5. Bandar Seratus Pintu Gerbang

Melalui perbandingan antara ketiga-tiga kitab suci dan rekod sejarah Mesir purba, terdapat satu fakta yang boleh menguatkan lagi dakwaan bahawa Yuya adalah Nabi Yusuf a.s. Dalam Al-Quran, Nabi Ya’kub a.s telah berpesan kepada anak-anaknya supaya memasuki pintu gerbang yang berlainan atas sebab-sebab tertentu. Ia termaktub dalam surah Yusuf ayat 67: ’Dan Ya’qub berkata: ‘Hai anak-anakku janganlah kamu (bersama-sama) masuk dari satu pintu gerbang, dan masuklah dari pintu-pintu gerbang yang berlain-lain; namun demikian aku tiada dapat melepaskan kamu barang sedikit pun dari pada (takdir) Allah. Keputusan menetapkan (sesuatu) hanyalah hak Allah; kepada-Nya-lah aku bertawakkal dan hendaklah kepada-Nya saja orang-orang yang bertawakkal berserah diri.’

Dalam tradisi masyarakat Yahudi ada memperkatakan perihal kebimbangan adik-beradik Yusuf a.s berkenaan niat jahat bangsa Mesir sehingga mereka telah melalui sepuluh pintu gerbang yang berlainan. His brothers, fearing the evil eye, entered the city at ten different gates’. (Midrash Bereshith Rabbah 89)

Mengikut penyajak terkenal berbangsa Yunani, Homer dalam sajaknya yang ditulis pada abad ke-8 Sebelum Masehi, bandar Thebes mempunyai lebih seratus pintu gerbang yang berlainan. Bandar Thebes yang terletak di timur tebing Sungai Nil adalah pusat pemerintahan kerajaan Mesir Purba. Homer menggelarnya ‘Bandar Seratus Pintu Gerbang’. Maka, ia jelas menggambarkan wahyu yang disampaikan dalam Al-Quran adalah merujuk kepada bandar Thebes yang juga tempat bersemayamnya Firaun dan para menterinya termasuklah Nabi Yusuf a.s sendiri.

Mengikut tradisi Bani Israel, keranda Nabi Yusuf a.s telah tenggelam ke dalam Sungai Nil. Walau bagaimanapun, terdapat juga dakwaan yang menyatakan bahawa jenazah Nabi Yusuf disemadikan dalam Istana Diraja sesuai dengan statusnya sebagai menteri paling kanan Firaun ketika hayatnya.

Semasa Exodus, Nabi Musa a.s dikatakan telah dibantu oleh Serah, anak kepada Asher untuk menaikkan keranda Nabi Yusuf yang tenggelam di dalam Sungai Nil. Serah kemudian menunjukkan tempat di mana keranda Nabi Yusuf berada. Nabi Musa a.s tanpa berlengah telah melontar batu ke dalam sungai dan berseru, ’Yusuf! Yusuf! Masanya telah tiba untuk Bani Israel diselamatkan daripada musuh mereka; bangkitlah dan jangan berlengah lagi!’

Ajaib sekali, keranda tersebut telah timbul dan terus diambil untuk dibawa bersama ke tanah yang dijanjikan. Namun, tradisi Bani Israel tidak boleh dibenarkan sepenuhnya terutamanya kita sebagai umat Islam. Kebanyakan telah pun ditokok tambah untuk kepentingan mereka sendiri. Begitulah yang terjadi kepada kisah jenazah Nabi Yusuf a.s yang dikatakan tenggelam dalam Sungai Nil. Dalam kajian Ahmed Osman, ia adalah satu-satunya penyangkalan daripada individu yang menentang teorinya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA