Sesiapa sahaja masih mengingati
sirah Rasullulah s.a.w apabila baginda mendapat wahyu pertama daripada Allah s.w.t
melalui perantara malaikat Jibrail a.s di gua Hira’. Peristiwa di mana
menyebabkan badan Rasullulah s.a.w yang mulia itu seram sejuk dan gementar
seluruh badan apabila pulang ke rumah. Isteri baginda yang penyayang, Siti
Khadijah bin Khuwalid menjadi tidak keruan melihat suami kelihatan benar-benar
tidak sihat.
Ditanya beliau kepada
Rasullulah dengan lemah-lembut dan penuh kasih sayang. Dengan keprihatinan Siti
Khadijah pada Rasullulah s.a.w, baginda Rasullulah s.a.w mula menceritakan satu
persatu peristiwa yang terjadi pada baginda di Gua Hira’. Baginda menceritakan
bagaiman takutnya baginda dipeluk oleh Malaikat Jibrail sambil menyebut iqra’
yang bermaksud ’bacalah’ dengan berulang-ulang kali.
Manusia mana tidak gementar
apabila datang makhluk yang tidak pernah dilihat sebelum ini tiba-tiba tampil memeluk
badan ketika berada di dalam gua sempit seorang diri. Peristiwa Rasullulah s.a.w
ini bagaikan satu beban yang berat kepada Siti Khadijah. Dengan tidak membuang
masa, beliau terus menuju ke rumah sepupu tua beliau, Waraqah bin Naufal.
Waraqah sememangnya diketahui oleh Siti Khadijah bahawa beliau pakar dalam
kitab Taurat dan Injil dan memahami sebenar-benarnya isi kandungan kedua-dua
kitab suci itu.
Waraqah mendengar satu persatu
cerita daripada sepupu perempuannya itu. Selepas selesai cerita Khadijah itu, Waraqah
memastikan dan menjamin kepada Siti Khadijah bahawa Muhammad akan menjadi rasul
selaku nabi yang terakhir. Beberapa lama kemudian, Waraqah bin Naufal menemui
sendiri Rasullulah s.a.w di Kaabah ketika Rasullulah bertawaf. Dialog antara
Rasullulah dan Waraqah menyebabkan Waraqah menangis teresak-esak kerana beliau
tahu, Rasullulah bakal diuji dengan dugaan yang maha hebat daripada kaumnya
kelak.
Kaum Quraisy Mekah ketika itu
sememangnya kaum yang telah disaluti kekafiran yang tebal. Diriwayatkan, sekitar
Kaabah terdapat 60 berhala! Dalam perbualan yang menyayatkan hati itu, Waraqah
sempat berkata kepada Rasullulah s.a.w: ’Demi
Dia Yang memegang hidup Waraqah. Engkau adalah Nabi atas umat ini. Engkau telah
menerima Namus Besar (Jibrail a.s) seperti yang
pemah disampaikan kepada Musa. Pastilah kau akan didustakan orang, akan disiksa,
akan diusir dan akan diperangi. Kalau sampai pada waktu itu aku masih hidup, pasti
aku akan membela yang di pihak Allah dengan pembelaan yang sudah diketahuiNya
pula.’
Waraqah yang terkenal alim itu
mengetahui sebenar-benarnya kedatangan seorang rasul akhir zaman tetapi beliau
tidak menyangka beliau sempat melihat dengan mata kepala beliau sendiri seorang
rasul yang dijanjikan dalam setiap kitab suci sebelum ini. Malahan beliau
teruja kerana yang bakal menjadi rasul itu adalah suami kepada sepupu rapatnya
sendiri!
Berkenaan dengan penyataan awal
Waraqah kepada Siti Khadijah yang beliau yakin Muhammad adalah seorang Rasul
akhir zaman, ramai ulama menyatakan Waraqah telah berpandukan kepada
ayat Isaiah 29:11-12 yang berbunyi: ‘For
you this whole vision is nothing but words sealed in a scroll. And if you give
the scroll to someone who can read, and say to him, ‘Read this, please, ‘ he will
answer, ‘I can’t; it is sealed. Or if you give the scroll to someone who cannot
read, and say, ‘Read this, please, ‘ he will answer, ‘I don’t know how to read.’
‘Read this,
please’ adalah
satu ayat suruhan. Ia sama dengan ayat ‘Iqra’ yang disuruh untuk dibaca
oleh Jibrail a.s kepada lembaran yang ditunjukkannya. Ini keistimewaan seorang
insan yang benar-benar memahami isi kandungan Taurat dan Injil dengan
sebenar-benar faham!
Begitulah sedikit sebanyak cerita yang
melibatkan Waraqah bin Naufal. Persoalannya sekarang, apakah agama anutan
beliau? Sememangnya umum mengetahui agama anutan beliau adalah agama Kristian
ataupun agama Nasrani. Tetapi apakah mazhab yang dianuti oleh Waraqah ini?
Mazhab Waraqah kelihatan tidak seperti mazhab ’mainstream’ Kristian sekarang iaitu mazhab Katholik yang mana
mereka tidak mempercayai akan kedatangan seorang Rasul akhir zaman. Malah
mereka menyekutukan Allah s.w.t dengan berkata nabi Isa a.s adalah Anak Tuhan.
Terdapat riwayat menyatakan mazhab
anutan Waraqah adalah mazhab Ebionite dan ada pula
menyatakan mazhab Arianisme. Malah riwayat yang paling popular adalah
beliau bermazhab Nestorian. Akan tetapi tiada riwayat menyatakan mazhab
beliau adalah mazhab Katholik. Ini adalah kerana, kepercayaan Waraqah langsung
tidak menggambarkan beliau adalah seorang mazhab Katholik. Tambahan pula, pada
waktu tersebut, mazhab Katholik hanya ‘laku’ di negara Barat sahaja seperti di
wilayah-wilayah taklukan Byzantine. Itu pun di Jerman terutama kaum Goth, Vandal
dan Lombard memegang kuat kepercayaan Arianisme!. Di wilayah timur, ketiga-tiga
mazhab ini, mazhab Eboinite, mazhab Arianisme dan mazhab
Nestorian adalah paling popular dan mempunyai ramai pengikut. Mazhab
Nestorian misalnya, telah lama memutuskan hubungan dengan mazhab yang tidak
mengEsakan Tuhan seperti mazhab Katholik sehingga Kristian ketika itu terbahagi
kepada dua blok iaitu Church of the West (Katholik) dan Church of the
East (Nestorian).
Menariknya
Ketiga-Tiga Mazhab Ini
Ketiga-tiga mazhab ini langsung
tidak mempercayai bahawa Nabi Isa a.s adalah Anak Tuhan. Penganutnya mengutuk
sekeras-kerasnya mazhab Katholik kerana menganggap Katholik seumpama agama
Pagan atau agama Polystheism yang dianuti oleh orang Yunani dan Roman
dahulu-kala.
Umum mengetahui bahawa mazhab
Katholik mengamalkan doktrin Triniti iaitu mempercayai Nabi Isa a.s mempunyai
tiga sifat, Isa sebagai Anak Tuhan, Roh Kudus dan Bapa (Tuhan). Manakala
ketiga-tiga mazhab ini mengamalkan kepercayaan bahawa Nabi Isa a.s adalah hamba
Allah yang diutuskan untuk menjadi Rasul-Nya. Penganut Kristian
mendakwa bahawa Nabi Isa disalib dan diangkat ke langit 3 hari kemudian.
Mazhab Ebionite
Mazhab ini dianggap mazhab
terawal sekali wujud. Kebanyakan penganut mazhab ini adalah orang Yahudi.
Mereka percaya bahawa Nabi Isa a.s adalah nabi mereka. Dengan segala mukjizat
dan saranan Nabi Isa a.s untuk menyembah Tuhan yang satu menyakinkan mereka
bahawa Nabi Isa a.s adalah nabi seterusnya selepas Nabi Malachi a.s. Penganut
mazhab ini digelar Nazarenes (merujuk kepada tempat kelahiran Nabi Isa a.s di Nazareth).
Orang Arab mengelar mereka Nasrani. Daripada perkataan inilah perkataan
Nasrani selalu disebut untuk merujuk kepada semua orang Kristian meskipun
mazhab mereka bukannya Ebionite. Ebionite sebenarnya membawa maksud Yang
Termiskin. Mereka meminjam perkataan Hebrew iaitu Evionim.
Dipercayai bahawa pengasas
Mazhab Ebionite adalah James the Just. Orang Yahudi memanggil James sebagai
Yohannes. James yang juga sepupu Nabi Isa a.s adalah seorang pengikut Nabi
Yahya a.s sebelum menjadi hawari Nabi Isa a.s.
Mazhab Ebionites mendakwa
bahawa Paul yang kemudian mengasaskan ajaran Pauline Christianity
adalah guru palsu. Paul didakwa mengajar anak muridnya bahawa Nabi Isa a.s
adalah Anak Tuhan. Ini menimbulkan kemarahan mazhab Ebionites. Ajaran Paul ini
kemudiannya menular dengan cepatnya sehingga tertubuhnya mazhab baru iaitu
Katholik.
Ajaran Ebionites berlandaskan
kepada Gospel of Hebrews sebelum dihapuskan oleh musuh mazhab ini pada
Persidangan pertama Kristian di Nicea pada 325 Masehi. Gospel dan buku ajaran
Ebionites dibakar bersama-sama mazhab yang tidak sealiran dengan Pauline
Christianity.
Persidangan di Nicea pada 325 Masehi
adalah persidangan pertama agama Kristian. Di sebalik kontroversi mazhab, berlaku
juga kontroversi di mana Constantine ragu-ragu untuk memasukkan Book of Revelation ke dalam New Tastament. Meskipun begitu, ajaran
Ebionite masih lagi tetap bertahan di timur sehinggalah kelahiran Rasullulah s.a.w
pada 512 Masehi.
Mazhab Arianisme
Mazhab ini terbentuk dengan
seorang pengasas yang bernama Arius. Arius sezaman dengan Maharaja
Costantine I, seorang bermazhab Katholik. Arius adalah paderi di Buchalis, Alexanderia.
Beliau juga seorang penceramah agama yang popular. Beliau adalah antara
individu yang kuat menentang ajaran Biskop yang bernama Alexander. Beliau merasakan
agama Kristian telah dicemari dengan falsafah-falsafah yang salah dan
menyesatkan. Beliau mengganggap Nabi Isa a.s adalah seorang Rasul yang
diutuskan Allah s.w.t ke dunia dan bukannya seorang Anak Tuhan sebagaimana yang
dianggap oleh Biskop Alexander dan pengikutnya.
Biskop Alexander berasa
terancam dengan perkembangan Arius dan ajarannya. Beliau
terus menemui Maharaja Constantine I untuk menyelesaikan masalah beliau.
Akhirnya, Persidangan Nicea pada 325 Masehi menjadi medan perbahasan paderi
pro-Arius dan paderi pro-Triniti.
Perdebatan
hebat antara Arius dan paderi-paderi menjadi hangat sehingga seorang paderi
Katholik terkenal Nicholas of Myra menampar Arian di mukanya. Begitulah
hebatnya penangan Arius ketika perdebatan itu berlaku. Nicholas adalah watak
asal Santa Claus yang selalu muncul di kaca televisyen apabila menjelang
Krismas.
Persidangan
berat sebelah itu akhirnya dimenangi oleh Katholik selepas paderi-pederi
seramai lebih daripada 300 orang itu dipercayai telah diugut oleh Maharaja
Constatine I menyerahkan patisyen menyokong ajaran Katholik dan doktrin Triniti
mereka. Hanya 2 orang paderi dari Libya yang tidak menyokong Katholik dan
akhirnya dipecat daripada menjadi paderi di kawasan mereka.
Persidangan
Nicea pada 325 Masehi itu menjadi titik tolak kepada ajaran Kristian sekarang
yang mana telah menolak mazhab selain daripada Katholik. Namun, ajaran Arius
tetap tersebar dengan pesat di timur walaupun telah diharamkan. Orang Islam
mengganggap ajaran Arius adalah asas daripada ajaran asal Kristian oleh Nabi
Isa a.s. Malang bagi Arius, beliau telah meninggal dunia akibat diracun oleh
musuh beliau ketika menghadiri persidangan di Constatine’s Forum. Ramai
mempercayai beliau diracun oleh Constantine sendiri.
Ironinya, Arius mempunyai
terlampau ramai pengikut termasuk anak Constatine sendiri iaitu Constantine II.
Malahan, Maharaja Velens dan Eusebius of Nicamedia juga seorang pengikut ajaran
Arian. Eusebius adalah tukang baptist Constantine. Constantine dibaptistkan
ketika beliau sudah meninggal dunia. Tahap Kristian Constatine masih lagi
menjadi persoalan.
Archbishop Dmitri pernah
menyatakan bahawa Islam adalah kesinambungan ajaran Arius kerana ajaran Arius
mempunyai persamaan yang ketara terutama mengenai Nabi Isa a.s sebagai Rasul
Allah dan bukannya Anak Tuhan. Sememangnya, mazhab Arianisme adalah mazhab
Kristian tulen selain daripada mazhab Ebionites dan Nestorian. Apa yang menarik
lagi tentang mazhab Arianisme adalah Isaac Newton adalah penganut
Arianisme secara sembunyi-sembunyi!
Mazhab Nestorian
Mazhab ini dipelopori oleh
seorang paderi bernama Nestorius. Beliau hidup sekitar 386-451 Masehi.
Beliau adalah paderi di gereja di Constatinople (Istabul sekarang). Dalam
ajaran Nestorius, beliau menyatakan bahawa Mariam iaitu Nabi Isa a.s tidak
boleh dipanggil Theotokos (ibu Tuhan) tetapi perlu
dipanggil Christokos (ibu Christ).
Walau bagaimanapun, mazhab
Nestorian berlainan sedikit berbanding mazhab Ebionites dan mazhab Arianisme.
Mazhab Nestorian menggangap Nabi Isa mempunyai dua watak iaitu watak manusia
biasa dan watak Tuhan. Pandangan Nestorius ini dikecam teruk oleh Cyril, Bishop
daripada Alexanderia. Pada persidangan di Ephesus pada 431 Masehi, Nestorius
dan pengikutnya dikecam dan dikritik menyebabkan beliau terpaksa dibuang negeri
ke biara kecil di gurun Libya.
Sebenarnya, inilah titik tolak
pengembangan ajaran Nestorian. Ajaran ini akhirnya berpecah terus daripada
ajaran Church of the West yang berpusat di Byzantine ketika itu. Ajaran Nestorian menjadi
ajaran persendirian yang digelar Church of the East. Ia tersebar luas
sekitar Asia Tengah, Timur Tengah dan kawasan Hijaz. Malahan terdapat sumber
menyatakan, Nestorian telah tersebar hingga ke China, Mongolia dan persisir
Jepun-Korea.
Kisah Rasullulah s.a.w ketika berumur
12 tahun iaitu ketika baginda mengikut bapa saudara baginda, Abu Talib berniaga
di Syam (Syria sekarang). Kabilah Abu Talib telah dipelawa oleh seorang Paderi
Nasrani untuk menjamu selera di biara beliau. Paderi tersebut adalah Bahirah.
Paderi yang baik hati itu telah memberi nasihat kepada Abu Talib supaya balik
segera ke Mekah kerana bimbangkan keselamatan anak saudara beliau iaitu
Rasullulah s.a.w kerana beliau telah melihat tanda-tanda kenabian pada anak
saudaranya itu. Bahirah menambah, kemungkinan jika diketahui oleh orang Yahudi
di Syam, mesti dibunuh Muhammad s.a.w. Dengan perasaan gementar, terus dibawa
kabilahnya pulang ke Mekah ketika itu juga. Dipercayai bahawa Bahirah adalah
seorang paderi bermazhab Nestorian.
Penutup
Melalui ketiga-tiga mazhab ini, diketahui
bahawa Waraqah bin Naufal adalah seorang Nasrani yang tulen. Rasullulah s.a.w melarang
sekeras-kerasnya barang siapa yang mengutuk Waraqah bin Naufal kerana terdapat
sahabat berselisih faham mengenai Waraqah. Rasullulah s.a.w ketika ditanya oleh
sahabat baginda mengenai Waraqah bin Naufal, Rasullulah s.a.w bersabda; ‘Jangan memfitnah Waraqah ibn Naufal kerana
aku lihat beliau akan mendapat satu atau dua taman di syurga.’ (Hadis
Shahih riwayat Al-Hakim)
Dalam bab mazhab, Waraqah lebih
mirip bermazhab Ebionites berbanding dua mazhab lain. Ini melibatkan
ciri-ciri percakapan Waraqah bin Naufal kepada Rasulullah s.a.w ketika mula
mendapat wahyu dan kepercayaan beliau mengenai kedatangan Rasul akhir zaman.
Waallahulam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan