Ahad, 8 April 2012

Penginapan Di Glory Beach Resort, Port Dickson Mengeratkan Ikatan Kekeluargaa

SMAHADZIR

Dalam negara kita sendiri masih banyak lagi tempat yang menarik yang boleh kita lawati dalam usaha kita untuk mendamaikan perasaan bersama sanak-saudara atau ahli keluarga. Negara kita kaya dengan tempat-tempat rekreasi keluarga dan serasa penulis masih belum kita terokai sepenuhnya. Sekitar 90 km dari tempat kediaman penulis iaitu Banting, Selangor terdapat sebuah pantai peranginan yang menarik lagi tersohor sejak sekian lama iaitu Port Dickson.

Pantai di Port Dickson yang mendamaikan perasaan dengan sepoian bayu laut Selat Melaka. Suasana pagi di sini masih lengang kerana belum lagi dikunjungi para tetamu untuk berkelah

Begitu sinonim dengan bandar pantai, Port Dickson terkenal sebagai destinasi percutian yang menarik untuk aktiviti bersantai seperti mandi-manda dan berkelah. Keindahan pantainya yang bersih dan pemandangan alam semula jadi memberikan pengunjung seribu satu kenangan manis bersama insan tersayang. Sudah tentu aktiviti sukan air seperti jet ski dan banana boat antara yang menarik untuk dilakukan bersama.

Penulis bersama keluarga dari Kedah di ruang tamu apartement penginapan di Glory Beach Resort, Pantai Tanjung Gemuk

Terdapat beberapa buah pantai peranginan di Port Dickson yang menjadi tumpuan pengunjung dari luar dan dalam negara. Antaranya ialah Pantai Teluk Kemang, Pantai Tanjung Gemuk, Pantai Tanjung Rusa, Pantai Blue Lagoon, Cape Rachado dan lain-lain lagi. Di samping pantai yang indah, terdapat juga beberapa buah kampung yang masih lagi mengekalkan ciri-ciri tradisionalnya. Antaranya ialah Kampung Pasir Panjang iaitu sebuah kampung tradisional kecil yang wajar dikunjungi sekiranya kita hendak melihat ciri-ciri tradisi yang terdapat di sini.

Isteri, anak dan cucu penulis di gigi air Pantai Teluk Kemang

Port Dickson juga merupakan tempat untuk mengadakan pertemuaan keluaarga, mesyuarat, berkelah seisi keluarga, berenang dan sebagainya. Bandar yang paling hampir dengan Port Dickson ialah Lukut. Di Lukut terdapat Kota Lukut yang menempatkan kubu pertahanan warisan Sungai Ujong. Mukim-mukim di Port Dickson merangkumi Si Rusa, Telok Kemang, Pasir Panjang dan Linggi.

Anak dan cucu dengan kucing liar yang ditemui di tepian pantai. Di tengah hiruk pikuk perjalanan hidup manusia ada makhluk Allah yang lain mencelah untuk memohon simpati minta dikasihani.

Port Dickson terletak 32 km dari Seremban dan lebih kurang 90 km dari Kuala Lumpur. Dengan adanya Lebuh Raya Seremban - Port Dickson, hanya 3 jam setengah sahaja dari Singapura. Asal nama Port Dickson diambil sempena nama Sir John Frederick Dickson, seorang pegawai British pada zaman penjajahan British. Nama asal Port Dickson ialah Tanjung atau Tanjung Tin. Ini kerana muka bumi pantainya berbentuk tanjung kecil yang membolehkan kapal-kapal berlabuh. Nama lainnya ialah Arang kerana ada kilang menghasilkan arang di hadapan pantainya.

Isteri dan anak sulung penulis mengambil kesempatan untuk menatih cucu kami belajar berjalan

Pada tahun 1901, kilang Shell didirikan di sini. Shell merupakan syarikat petroleum multinasional berasal dari Belanda. Kilang ini didaftarkan sebagai Syarikat Shell Petrol and Trading dapat menghasilkan 700 liter tan minyak. Keperluan kilang penapisan petroleum amat penting agar Malaysia tidak bergantung kepada minyak dari Pulau Bukom, Singapura. Petroleum mentah diimport dari Arab Saudi, Kuwait, Iraq dan Iran.

Penulis bersama anak isteri dan cucu di tepian pantai Teluk Kemang sedang bersantai sambil menyaksikan gelagat para pengunjung yang riang di gigi air. Bersama ombak yang menerjang lembut, keriangan terbaur bersama bayu laut yang berhubub segar.

Pada tahun 1902 sebuah stesen kereta api telah dibina hingga ke pelabuhan Port Dickson. Kelebihan keretaapi ialah dapat mengangkut barangan secar banyak, pukal dan murah. Contohnya kayu balak, bijih timah, petroleum, kelapa dan lain-lain.

Kali pertama cucu penulis bermain dengan pasir. Ini salah satu aktiviti mengajar anak-anak kecil bersahabat dengan alam. Dalam konteks hubungan dengan makhluk Allah, aktiviti begini boleh menyuburkan rasa kasih kepada alam.

Pada tahun 1933 Port Dickson telah dipilih sebagai penempatan kem Angkatan Tentera Melayu dan Maktab Tentera Persekutuan. Kem ini dinamakan Kem Si Rusa. Manakala pada tahun 1964 pula Esso telah membuka kilang penapisannya sebagai saingan kepada Shell. Ramai warga tempatan telah diambil bekerja di dalam kilang ini.

Pada tahun 1965 Stesen Janaelektrik Tuanku Jaafar Port Dickson telah dibina bagi membekalkan tenaga elektrik. Janakuasa ini menggunakan petroleum sebagai bahan bakar. Janakuasa ini sering disalah anggap sebagai kilang Shell dan kilang Esso. Manakala pada tanggal 1 Disember 1979 Majlis Daerah Port Dickson telah ditubuhkan.

Anak dan cucu sulung penulis di ruang lobi Glory Beach Resort sewaktu menunggu bilik penginapan disediakan oleh pihak pengurusan resort

Sekiranya anda berminat untuk menyelusuri kampung tradisi, anda boleh melawat Kampung Pasir Panjang. Kampung Pasir Panjang berada berdekatan dengan sempadan antara Negeri Sembilan dan Melaka. Malah, laluan jalan raya di kampung ini merupakan laluan jalan raya biasa untuk ke Melaka melalui Port Dickson - Linggi. Walaupun terletak agak pedalaman, perkembangan teknologi tidak pernah dilupakan. Perpustakaan Desa Pasir Panjang menjadi sebuah pusat ilmu tumpuan penduduk kampung. Lokasi Perpustakaan Desa Kampung Pasir Panjang pula terletak di tengah-tengah Pekan Pasir Panjang. Kedudukannya strategik kerana berhampiran dengan sekolah, pasar dan dewan balai raya.

Dari beranda pangsapuri penginapan Glory Beach Resort dapat dilihat kolam mandi

Lokasi yang strategik ini menjadi daya tarikan buat Perpustakaan Desa Kampung Pasir Panjang. Pekan Pasir Panjang bukan sahaja menjadi pusat tumpuan aktiviti masyarakat yang berbilang bangsa. Malah, Perpustakaan Desa Kampung Pasir Panjang ini merupakan pusat ilmu di tengah-tengah pekan. Perpustakaan ini menjadi tempat untuk pelajar sekolah melakukan kerja sekolah dan mencari bahan rujukan. Lazimnya, ia menjadi tumpuan penduduk-penduduk Kampung Pasir Panjang pada waktu petang.

Dari beranda pangsapuri penginapan Glory Beach Resort juga dapat dilihat air laut yang sedang pasang di pinggiran pantai

Untuk pengetahuan para pembaca, Port Dickson atau lebih dikenali dengan nama singkatannya sebagai PD merupakan sebuah bandar pantai dan daerah di Negeri Sembilan yang penulis sering kunjungi bersama anak-anak terutama jika kelapangan. Sudah pelbagai hotel dan resort penulis tumpangi dan boleh dikatakan semuanya berhampiran dengan pantai.

Mengajar cucu bermain dengan air di kolam renang

Jika anda ke Port Dickson, penulis pasti anda tidak akan jemu berada di sini kerana pelbagai aktiviti boleh dilakukan bersama keluarga dalam usaha menyisihkan rasa jelak dan bosan. Jika anda berminat untuk berekreasi di laut, anda boleh memilih jek ski, banana boat atau menaiki bot mengelilingi sekitar persiaran pantai. Di setiap pantai, ada puluhan pengusaha yang menyediakan aktiviti ini untuk anda.

Rekreasi di kolam renang dapat menyegarkan minda dan kesegaran perasaan dari himpitan dan henyakan masalah hidup

Menurut catatan geografi, Port Dickson terletak di tepi pinggir laut, berperanan sebagai pelabuhan untuk import dan eksport minyak, bijih timah, arang dan lain-lain keperluan. Ia ialah kawasan yang kedua terkecil di Negeri Sembilan. Port Dickson menawarkan pantai yang tidak terlalu jauh dari bandar raya untuk para pengunjung sama ada pelancong dari luar atau tempatannya bersantai bersama ahli keluarga.

Penulis turut mengambil kesempatan bermain bersama anak cucu di kolam renang yang disediakan oleh pihak pengurusan Glory Beach Resort

Sekiranya anda ingin menikmati keindahan laut dan pantai, anda boleh beriadah di Tanjung Tuan. Di sini terdapat sebuah pantai yang terkenal iaitu Pantai Teluk Kemang. Pantai Teluk Kemang memang cantik dan ia terletak di Batu 8 dan Batu 7. Keadaan pantainya landai, bersih, pasir putih halus dan dilengkapi dengan kedai makanan, bilik mandi dan tandas serta pondok-pondok rehat.

Kolam yang bersebelahan dengan laut begitu indah suasananya terutama sewaktu hari menjelang petang

Terdapat banyak hotel, chalet dan resort dibina di sekitar pantai Teluk Kemang khususnya malah Port Dickson secara amnya. Antaranya ialah Ilham Resort, Port Dickson Marina, Tanjung Tuan Beach Resort, Guoman, Tiara Resort, Corus Paradise Resort, Glory Beach Resort, Residensi Hotel, Hotel Costa Rica dan Hotel Sri Malaysia. Untuk penginapan keluarga yang besar anda boleh memilih apartement atau pangsapuri yang menyediakan penginapan yang luas beserta ruang tamu, ruang memasak, dua atau tiga bilik tidur dan lain-lain kemudahan sampingan.

Sekali sekala bermesra dengan cucu dapat mengeratkan kasih sayang. Menjelang usia tua begini penulis begitu teruja untuk selalu berehat dan menenangkan perasaan di tempat-tempat begini.

Pada tanggal 7 April 2012, penulis sekeluarga berkesempatan menghabiskan cuti hujung minggu di Port Dickson. Penulis memilih Glory Beach Resort yang terletak di pantai Tanjung Gemuk sebagai tempat penginapan. Penulis menyewa sebuah apartement 3 bilik yang selesa dan luas untuk sekeluarga. Harga sewaannya sekitar RM 350 sahaja semalam.

Suasana riuh rendah dengan suara keriangan para pengunjung terutama kanak-kanak dapat dirasai dengan jelas menggambarkan betapa seronoknya dapat berekreasi bersama keluarga terutama kala musim cuti

Glory Beach Resort merupakan sebuah apartement atau pangsapuri atau hotel tepian pantai bertaraf 4 bintang terletak di Tanjung Gemuk. Resort ini terbentang seluas 10 ekar dan terletak 15 minit dari bandar Port Dickson. Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur berada 40 minit dari sini. Dan dari rumah penulis di Banting, Selangor mengambil masa sekitar satu jam untuk sampai ke sini melalui jalan kampung.

Kolam mandi yang luas, yang membahagikan kepada tiga kawasan iaitu untuk kanak-kanak kecil, kanak-kanak sekolah rendah dan orang dewasa disediakan oleh Glory Beach Resort

Glory Beach Resort mempunyai 269 buah pangsapuri dan dilengkapi dengan kemudahan membuat teh atau kopi, peti sejuk dan televisyen. Hotel atau apartement atau pangsapuri kelas perniagaan ini juga mempunyai televisyen kabel dan internet wayarles berkelajuan tinggi. Semua pangsapuri mempunyai dapur kecil dan ruang tamu atau makan. Kebanyakannya menawarkan pemandangan cantik dan luas Selat Melaka yang mempersonakan. Tetamu boleh memilih pelbagai pilihan tempat makan dan pelbagai aktiviti rekreasi yang ideal untuk golongan dewasa dan kanak-kanak, seperti kawasan barbeku, bola tampar pantai, kolam renang luaran, dua buah restoran dan taman permainan.

Rakaman gambar dari tingkap bilik pangsapuri penginapan Glory Beach Resort

Hotel atau apartement atau pangsapuri ini juga menawarkan gelanggang tenis, mandian wap Turki dan gelanggang skuasy. Perkhidmatan dobi dan urut turut disediakan di atas permintaan. Manakala hidangan masakan antarabangsa dan Asia ada disediakan di Coral Café. Hidangan tempatan dan muzik live ada terdapat di Kokomo Beach Café yang dibuka pada waktu malam.

Isteri, cucu dan ibu penulis di ruang makan di Glory Beach Resort

Bagi penulis, bilik yang luas dan selesa adalah sangat sesuai untuk bersantai bersama keluarga. Kolam renang yang luas terbahagi kepada dewasa dan kanak-kanak juga tidak mengecewakan di Glory Beach Resort ini. Taman permainan untuk kanak-kanak juga memuaskan. Bagi yang gemar aktiviti bermotor, kemudahan trek untuk ATV juga tidak mengecewakan. Sarapan pagi juga disediakan dengan pelbagai jenis makanan sama ada hidangan Barat atau Malaysia. Bagi pengulis, percutian di Glory Beach Resort merupakan suatu pengalaman yang sempurna dan boleh diulangi semula sekiranya ada kesempatan yang lain.

Penulis, isteri, anak dan cucu tidak melepaskan peluang untuk bermandi manda bersama para pengunjung yang lain

Glory Beach Resort menyediakan pangsapuri 2-bilik tidur, pangsapuri 3-bilik tidur dan pangsapuri tiga-bilik tidur dengan akses internet. Polisi-polisi pembatalan dan bayaran pendahuluan berbeza mengikut jenis bilik. Seorang kanak-kanak di bawah umur 12 tahun boleh menginap secara percuma bila menggunakan katil yang sedia ada. Manakala seorang kanak-kanak yang lebih tua atau dewasa akan dikenakan bayaran sebanyak RM 30 setiap malam setiap orang untuk katil tambahan. Kapasiti maksimum katil tambahan di dalam bilik ialah satu. Namun begitu tiada kapasiti bagi katil bayi di dalam bilik.

Seronok juga mengajar cucu berenang

Sebenarnya rancangan untuk berkumpul dengan adik beradik di Port Dickson ini tercetus sewaktu penulis pulang ke kampung di Kedah untuk bertemu dengan ahli keluarga di sana sempena cuti persekolahan bulan Mac yang lalu. Ini bermakna sudah sebulan dibuat, kebetulan pada tanggal 7 April 2012 merupakan hari tamat latihan anak saudara penulis di Kem RAMD Port Dickson. Justeru dapatlah kami berkumpul di Port Dickson di samping dapat menyertai acara tamat latihan di pusat latihan tentera tersebut.

Sepasang ikan arapaima yang terdapat di Glory Beach Resort. Ia dipelihara di sebuah kolam berhampiran dengan kolam mandi.

Selepas menyertai acara tamat latihan di pusat latihan tentera Port Dickson, penulis sekeluarga lebih banyak bersantai di apartement penginapan di samping bermandi-manda di kolam mandi yang disediakan oleh pihak resort. Suasana riuh rendah oleh suara-suara para pengunjung agak menceriakan dan serasa melenyap sejenak segala sesak jiwa.

Apa lagi yang boleh dibuat oleh orang tua seperti penulis selain bermain dengan cucu apabila ada waktu yang terluang.

Percutian bersama ahli keluarga di Glory Beach Resort ini sesungguhnya boleh mendekatkan lagi tali ikatan kekeluargaan. Penulis menyaranklan agar para pembaca yang ingin berehat bersama ahli keluarga, bolehlah memilih Glory Beach Resort ini sebagai tempat penginapan. Harganya berpatutan dan sesuai untuk merealisasikan matlamat bebatan ukhuwah anda.

Port Dickson terkenal sebagai destinasi percutian yang menarik untuk aktiviti bersantai seperti mandi-manda dan berkelah. Keindahan pantainya yang bersih dan pemandangan alam semula jadi memberikan pengunjung seribu satu kenangan manis bersama insan tersayang. Sudah tentu aktiviti sukan air seperti jet ski dan banana boat antara yang menarik untuk dilakukan bersama.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA