Ahad, 5 Februari 2012

Perhambaan Di Afrika Selatan

MASA lampau negara lain: Cara-cara mereka berbeza. Hanya satu dua peristiwa lebih luar biasa dalam masa 100 tahun lalu dari penjajahan dan kebebasan benua Afrika.

Demikian dicatatkan dalam buku yang berjudul Colonial Africa oleh A.J Christopher yang menceritakan betapa satu demi satu negara Afrika dahulu menjadi jajahan takluk kuasa-kuasa Barat, antaranya Portugis, Sepanyol, British, Perancis, Jerman, Belgium dan Itali. Berperanan penting ialah tokoh-tokoh politik, bala tentera dan para pentadbir pihak-pihak penjajah. Ada kalanya beberapa tokoh politik yang berperanan itu tidak pernah pun mengunjungi negara-negara yang mereka jajah.

Mulai abad ke-19 hanya kira-kira 25,000 warga kulit putih berada di Afrika. Bilangan itu meningkat hingga 2.2 juta menjelang tahun 1911. Mereka juga membawa masuk orang-orang India untuk menjadi buruh pelbagai perusahaan. Lalu disebut: Mereka diambil untuk kontrak kerja selama lima tahun dan disambung selama lima tahun lagi, iaitu menggantikan kepulangan ke India, atau mendapat sebidang tanah untuk terus bermastautin di Afrika.

Kebanyakan memilih untuk terus bekerja walaupun hanya sebilangan kecil saja mendapat tanah yang dijanjikan oleh pemerintah kulit putih. Sementara itu ramai sekali warga kulit hitam Afrika dicolek dan dihantar ke benua Amerika untuk menjadi hamba abdi. Mereka bekerja di ladang-ladang milik kulit putih di wilayah-wilayah selatan Amerika. Seperti catatan sejarah perang saudara berlaku kemudiannya di antara wilayah-wilayah selatan dan utara Amerika. Yang menang ialah pihak utara dan sistem hamba abdi kulit hitam beransur-ansur hapus.

Seorang ahli sejarah, Simon Schama kemudiannya mengulangi tulisan radikal seorang warga Inggeris yang bernama Thomas Day pada tahun 1976 seperti berikut: ‘Sungguh mengarut seorang Amerika yang patriotik menandatangani resolusi menuntut kemerdekaan dengan tangannya, tetapi sebelah tangan lagi menghayun cemati ke arah hamba-hamba abdinya’.

Penjajahan oleh kuasa-kuasa Eropah ke atas negara-negara Afrika di dorong oleh kepentingan-kepentingan ekonomi. Masing-masing bertindak dengan cara sendiri. Terlibat ialah bala tentera, para pentadbir, para peniaga, pemburu, para peladang, pelombong dan mereka yang mahu bermastautin. Juga terlibat ialah pengembang- pengembang agama Kristian. Kerana itu kemudiannya ramai yang memeluk agama Kristian. Sebelum itu telah pun merebak ke perkampungan-perkampungan Islam di Afrika Utara, Afrika Tengah dan lain-lain wilayah.

Bilangan warga Eropah sendiri di Afrika meningkat hingga enam juta pada tahun 1960. Seramai satu juta lagi ialah pendatang-pendatang dari Asia. Juga paling ramai ialah warga kulit putih di Afrika Selatan, antaranya dari negara Belanda yang mempunyai jajahan takluk di nusantara Indonesia, waktu itu dipanggil Duth East Indies. Bilangan kulit putih meningkat hingga 4.8 juta di Afrika Selatan.

Warga peribumi kulit hitam dipisahkan dari penduduk kulit putih, terutama di kawasan-kawasan perbandaran. Juga disebut: ‘Pendatang-pendatang bangsa Asia pula didesak supaya kembali ke negara masing-masing. Jika tidak, mereka diasingkan. Tiada yang bukan kulit putih boleh memiliki tanah’.

Dijelaskan lagi ialah keadaan di Afrika Utara. Pada tahun 1911 sejumlah 900,000 warga Eropah bermastautin di Algeria dan Tunisia. Selepas Perang Dunia Pertama (1914-1918) Maghribi menerima kedatangan 600,000 warga Eropah. Dengan itu Afrika Utara milik Perancis mempunyai 1.9 juta warga Eropah.

Di Tunisia pada tahun 1911 seramai lebih 46,000 warga Perancis, kurang dari bilangan warga Itali seramai 88,182 orang. Hampir dua pertiga penduduk Eropah di Tunis ibu kota Tunisia ialah warga Itali. Namun, akhirnya Algeria dan Tunisia mencapai kemerdekaan.

Mendapat perhatian ialah tindakan Belanda menggunakan ‘hamba abdi warga Asia’ di Afrika Selatan sejak tahun 1659. Pihak berkuasa Dutch East Indies Company mengambil keputusan untuk menggunakan hamba abdi Asia dari jajahan takluknya (Indonesia).

Dicatatkan pada bahagian akhbar buku Colonial Africas ialah kenyataan berbeza oleh Raja Baudouin, raja Belgium penjajah Congo: ‘Bandar-bandar besar telah dibina dan keadaan perumahan baik sekali’. Patrice Lumumba (mendiang), Perdana Menteri Republik Congo pula berkata: ‘... di pelbagai bandar rumah-rumah yang cantik ialah milik kulit putih dan pondok-pondok usang untuk si kulit hitam’.

Menjadi bahan-bahan berita dewasa ini ialah negara-negara Afrika yang merdeka berlaku kemelut politik, demonstrasi atau rusuhan, rampasan kuasa, perlantikan presiden yang tewas dalam pilihan raya antara lainnya. Itu semua adalah pertembungan sesama sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA