Memilih
Pemimpin
SMAHADZIR
MEMILIH calon pemimpin yang layak dan baik adalah
satu perkara yang tidak boleh ditolak. Setiap insan pastinya inginkan yang
terbaik untuk dirinya, keluarganya, masyarakatnya dan negaranya. Maka pemimpin
juga mestilah yang terbaik atau afdhal
walaupun ia hanya untuk sebuah persatuan.
Di antara dua calon yang bertanding mesti salah
seorang daripadanya lebih afdhal
daripada yang seorang lagi menurut pandangan pengundi. Calon A lebih afdhal daripada calon B kerana
akademiknya bagus menurut penyokong calon A. Menurut penyokong calon B pula,
calonnya lebih baik daripada calon A kerana dia pandai mengawal mesyuarat. Jadi
kedua-duanya lebih layak dan lebih baik menurut penyokong masing-masing, dan
lawannya adalah mafdhul. Maka afdhal dalam situasi ini adalah nisbi,
ia tidak tetap.
Perbincangan tentang pemimpin afdhal dan mafdhul ini
telah berlaku sejak zaman sahabat terutamanya dalam membincangkan tertib afdhal para Khulafa’ Rasyidun. Dr.
Muhammad ‘Imarah dalam bukunya al-Islam wa Falsafatu al-Hukm menyatakan: ‘Ia
bersempena dengan dakwaan golongan Syi’ah yang menuduh para sahabat menafikan
Ali daripada kepimpinan yang menurut mereka dia lebih afdhal daripada yang
lain, maka berlakulah perbincangan tentang afdhal dan susunan tertibnya dalam
kalangan sahabat, begitu juga keharusan pemimpin mafdhul ketika wujudnya yang
lebih afdhal. (Dr. Muhammad ‘Imarah, al-Islam wa Falsafatu al-Hukm).
Apabila kita merujuk Al-Quran, afdhal atau lebih baik boleh berlaku di antara seseorang dengan
seorang lain, seorang nabi lebih afdhal
daripada bukan nabi, bahkan sesama para nabi pun sebahagiannya lebih afdhal berbanding sebahagian yang lain
dengan kelebihan yang Allah s.w.t berikan. Firman Allah s.w.t dalam surah
al-Baqarah ayat 253 bermaksud: ‘Rasul-rasul Kami lebihkan sebahagian daripada mereka atas sebahagian
yang lain (dengan kelebihan-kelebihan yang tertentu). Di antara mereka ada yang
Allah berkata-kata dengannya, dan ditinggikannya (pangkat) sebahagian daripada
mereka beberapa darjat kelebihan. Dan Kami berikan Nabi Isa Ibni Maryam
beberapa keterangan kebenaran, serta Kami kuatkan dia dengan Roh al-Qudus
(Jibril).’
Allah s.w.t juga maha berkuasa untuk melebihkan
satu umat ke atas yang lain. Manusia itu sendiri lebih afdhal daripada makhluk
yang lain sebagaimana firman-Nya dalam surah al-Israa’ ayat 70 bermaksud: ‘Dan
sesungguhnya Kami telah memuliakan anak-anak Adam; dan Kami telah berikan
mereka menggunakan berbagai-bagai kenderaan di darat dan di laut; dan Kami
telah memberikan rezeki kepada mereka daripada perkara yang baik-baik serta
Kami telah lebihkan mereka dengan selebih-lebihnya atas banyak makhluk-makhluk
yang telah Kami ciptakan.’
Afdhal berlaku dengan kelebihan tertentu, lawannya
adalah mafdhul iaitu yang tiada
kelebihan tersebut. Maka pemimpin mafdhul
yang kita bincangkan adalah berkaitan dengan pemilihannya ketika wujud pemimpin
yang lebih afdhal. Imam al-Haramain
al-Juwaini (478H) menegaskan bahawa maksud afdhal
di sini bukannya yang lebih tinggi kedudukannya di sisi Allah atau lebih taqarrub kepada Allah s.w.t, katanya: ‘Bercakap
tentang al-fadhil dan al-mafdhul bukannya yang lebih tinggi darjatnya dan lebih
dekat taqarrub kepada Allah dalam amalannya. Boleh jadi seorang wali Allah yang
menjadi tonggak dan rujukan seluruh alam yang jika dia bersumpah dengan nama
Allah pasti akan terjadi, tetapi pada zamannya terdapat seorang yang lebih
sesuai dan layak daripadanya untuk menguruskan urusan umat Islam.’ (al-Juwaini,
al-Ghiyathi)
Kepimpinan berkaitan dengan pengurusan dan
pentadbiran tidak semua orang sesuai dan layak untuk memikulnya. Ia juga
melibatkan ketajaman pemikiran dan keluasan pandangan. Manusia itu sendiri
kemampuannya berbeza-beza di antara satu sama lain. Belum tentu seorang
pensyarah lebih afdhal menjadi
pemimpin masyarakat berbanding anak-anak muridnya. Dan belum pasti seorang yang
cemerlang akademiknya lebih afdhal
untuk menjadi ketua bagi persatuan mahasiswa atau mahasiswi. Begitu juga tidak
semestinya orang yang berjubah dan bergelar ustaz itu lebih afdhal menjadi pemimpin berbanding orang
yang tidak berjubah dan bergelar ustaz. Terdapat manusia yang cerdik otaknya
tetapi lemah jasadnya. Tidak kurang yang kelihatan gagah badannya tetapi tewas
dengan harta dan rasuah.
Dalam soal kepimpinan, yang kita maksudkan dengan afdhal dan mafdhul ialah keupayaan dan kesesuaian seseorang dalam memikul
tanggungjawab. ‘Adhuddin al-Iji (756H) menyatakan ada kemungkinan pemimpin
mafdhul lebih sesuai dengan jawatan kepimpinan berbanding afdhal, al-Iji menegaskan:‘Yang diambil kira dalam sesuatu
wilayah (kekuasaan) ialah mengetahui kebaikan dan keburukan, serta kekuatan
untuk memikulnya. Boleh jadi seorang yang mafdhul daripada aspek ilmu dan
amalnya, dia lebih bijak dan lebih kuat menanggung beban dalam aspek
kepimpinan.’ (al-Iji, al-Mawaqif)
Oleh sebab itu para ulama Ilmu al-Kalam telah
berbeza pendapat dalam menentukan keafdhalan para sahabat. Sebahagian mereka
menyatakan semua Khulafa’ Rasyidun adalah afdhal,
sebahagian mereka pula menyebut Abu Bakar As-Siddik yang paling afdhal selepas Rasulullah s.a.w.
Perselisihan juga berlaku dalam menentukan tertib afdhal selepas Umar al-Khattab sama ada Sayidina Utman atau Sayidina
Ali. Walau apa pun perselisihan mereka tentang tertib afdhal para sahabat, kita perlu terima bahawa generasi sahabat
adalah lebih afdhal daripada umat
Islam seluruhnya. Ini berdasarkan sebuah hadith Rasulullah s.a.w: ‘Janganlah
kamu mencerca para sahabatku. Jika seseorang daripada kamu menginfakkan emas
seperti Gunung Uhud sekalipun nescaya tidak akan sama dengan segenggam tangan
mereka dan tidak separuhnya.’ (Riwayat Muslim)
Hukum harus melantik pemimpin mafdhul adalah kerana maslahat dan keperluan. Al-Tabari (310H)
menyatakan bahawa mereka juga bersandarkan kepada kisah Rasulullah s.a.w. melantik
‘Amru bin al-‘As sebagai panglima peperangan Dzat al-Salasil sedangkan Saiyidina Abu Bakar dan Saiyidina
Umar wujud pada ketika itu, yang membawa kepada masuk Islam kaumnya Bani
‘Azrah. Rasulullah s.a.w juga melantik Usamah bin Zaid sebagai panglima perang
sedangkan ayahnya masih wujud dan lebih afdhal
ketika itu.
Kesimpulannya,
harus melantik pemimpin mafdhul
ketika wujudnya yang afdhal dengan
sebab maslahat dan hajat. Namun
jika tiada hajat dan maslahat maka pemimpin yang afdhal lebih utama.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan