Memenangi hadiah pertama dalam Pertandingan Menulis Esei Seni Kraf Malaysia 2012
Bersama isteri bergambar di Kraftangan Malaysia Jalan Conlay pada 21 Disember 2012
Hadiah Pertandingan Menulis Esei Seni Kraf Malaysia 2012 di sampaikan oleh Ketua Setiausaha Kementerian Penerangan, Komunikasi Dan Kebudayaan, Dato Seri Kamarudin Siarah
Berikut adalah esei yang mendapat tempat pertama tersebut:
Keunggulan Kraf Malaysia Menjana Ekonomi
Dan Menjadi Lambang Budaya
HASIL kraf tangan selalunya
membawa kepentingan kebudayaan atau keagamaan. Manakala keluaran kraf tangan
ertinya apa-apa keluaran artistik yang mempunyai daya tarikan kebudayaan atau tradisional.
Kraf tangan adalah hasil dari sesuatu proses yang bergantung semata-mata atau
sebahagiannya kepada kemahiran tangan. Kraf tangan juga termasuk semua barangan
seni yang menjadi tarikan masyarakat atau mempunyai tarikan unsur tradisional
yang menunjukkan proses pembentukan. Pembentukan yang dimaksudkan di sini ialah
pembentukan dengan menggunakan kemahiran tangan dan boleh juga meliputi
penggunaan mesin atau alat-alat yang ada.
Menurut Ismail
Ibrahim (2007), seni kraf mempunyai aturan dalam penghasilannya. Pengamal kraf
disebut tukang, bersesuaian dengan kemahiran yang dimiliki sejak turun-temurun.
Penghayatan seni kraf mengambil kira aspek berikut; pertama adalah pengetahuan
dan pengalaman tukang dan kedua, kemahiran tukang dalam mengaplikasikan teknik
penghasilannya.
Justeru, kraf
wajar mencagunkan keindahan, kehalusan dan keaslian yang tersembunyi malah
motif-motif disampaikan adalah satu cerminan terhadap nilai kepercayaan dan
adat budaya masyarakat juga lambang budaya bangsa mereka. Kraf tangan mempunyai
tiga ciri utama iaitu hasil keluaran, kepercayaan budaya dan agama serta
keperluan tradisional. Ketig-tiga ciri ini digabungjalinkan untuk mewujudkan
satu nilai estetika tersendiri yang amat tinggi harganya.
Dimensi Baru Budaya Kraf
Sejarah telah
mencatatkan bahawa pelbagai seni kraf tradisional giat berkembang mulai abad
kesembilan belas terutamanya di negeri-negeri Kelantan, Terengganu, Kedah dan
Perak. Pada zaman ini, tukang-tukang kraf bekerja dan tinggal dalam pekarangan
istana atau kediaman orang-orang besar. Mereka mahir dalam bidang tenunan,
pertukangan emas, perak dan ukiran kayu.
Sayangnya,
ketinggian mutu dan kehalusan seni kraf mereka bukan untuk dipamerkan ketika
itu sehinggalah negara mengalami perubahan politik dalam separuh pertama abad
kedua puluh. Hasil kraf yang diimport semakin mudah diperolehi menyebabkan
meningkatnya persaingan. Ditambah dengan berkurangnya naungan pihak istana,
tukang kraf tiada pilihan melainkan bekerja sendiri. Sehinggalah lahirnya
kesedaran bahawa budaya kraf perlu dipelihara, usaha memperkenalkan dimensi
baru dalam berkraf telah digiatkan.
Kraf
dihasilkan dari alam semula jadi yang terhampar luas di sekeliling kehidupan
masyarakat. Rakyat Malaysia bertuah kerana negara kita memiliki hasil alam yang
dapat menyumbang kepada pendapatan dan ekonomi masyarakat tempatan. Bidang
hasil rimba seperti bahan dari kayu, buluh, rotan, ribu-ribu, mengkuang,
pandan, bemban, tempurung kelapa dan daun serdang gigih diusahakan oleh
usahawan kraf tempatan untuk produk kraf tangan. Produk-produk ini mempunyai
pasaran yang luas pada masa kini sama ada untuk pasaran tempatan mahupun
pasaran antarabangsa.
Kraf Sebagai Penjana Ekonomi
Di Kampung
Sungai Odak, Cameron Highlands, terdapat seorang penduduk yang menjadikan hasil
kraf tangan sebagai sumber pendapatan menyara penghidupan keluarganya. Lioh A/L
Panjang menggunakan kreativitinya dalam menghasilkan kraf tangan dengan
menggunakan bahan dari hutan iaitu buluh. Pokok buluh yang telah ditebang akan
dilukis dan diukir menggunakan kreativiti beliau sendiri lalu terhasillah
tabung buluh, bakul, bekas pensel dan pelbagai lagi. Menariknya di sini,
kemahiran yang beliau miliki datang dari diri beliau sendiri dan faktor alam
semula jadi. Bukan itu sahaja, beliau juga tidak pernah menghadiri mana-mana
kelas kraf tangan anjuran Jabatan Hal Ehwal Orang Asli (JHEOA).
Hasil
kreativiti beliau telah dijual di bengkel kraf tangan yang terletak di simpang
masuk ke Kampung Sungai Odak dan juga di Cameron Highlands. Produk kraf tangan
ini lazimnya dijual dengan harga sekitar RM4.00 hingga RM20.00. Selain
menghasilkan kraf tangan yang diperbuat daripada buluh, beliau juga membuat
lukisan yang berkonsepkan kehidupan Orang Asli. Menurut beliau, kehidupan Orang
Asli adalah sesuatu yang membanggakan beliau, unik dan menjadi lambang budaya
bangsanya sejak turun temurun. Bagi beliau, budaya milik Orang Asli itu perlu
dipaparkan dalam media lukisan untuk tatapan masyarakat dari kaum lain kerana tidak
semua orang tahu tentang kehidupan sebenar Orang Asli. Dengan menghasilkan
lukisan berkenaan, beliau harap ramai orang akan mengenali kehidupan Orang Asli
secara tidak langsung.
Manakala
seorang lagi petugas Atendan Perpustakaan Desa Tiang @ Teng Bukap, iaitu Limis
Jingut juga telah menjadikan kraf sebagai penyumbang pendapatan sampingan atau
penjana ekonomi kepada keluarganya. Beliau menghasilkan kraf tangan yang cukup
unik dan menarik berasaskan surat khabar lama. Dari helaian bahan bacaan
terbabit, beliau mampu menghasilkan bakul-bakul unik dalam tempoh masa dua
hingga tiga jam. Ketika ditanya mengenai minatnya itu, anak jati Kampung Sira
Tiang Bukap itu berkata, membuat bakul kertas tidaklah sesukar mana, ia perlu
sedikit ketelitian dan kesabaran. Menurutnya, dia tidak pernah menghadiri
mana-mana kursus kraf tangan sebelum ini sebaliknya ilmu itu hanya diperolehnya
melalui salah seorang kenalan.
Selain helaian
surat khabar katanya, lidi penyapu, gunting, gam dan barangan terpakai seperti
tin ataupun bekas-bekas kecil (untuk dijadikan acuan) juga diperlukan sebelum
proses menganyam dimulakan. Mula-mula setiap helai surat khabar dipotong empat
mengikut jumlah yang diperlukan. Langkah seterusnya, lidi diletakkan di atas
keratan surat khabar terbabit kemudian digulung kemas dan digam. Buat semula
langkah yang sama sehingga jumlah gulungan kertas mencukupi untuk menghasilkan
saiz bakul yang dikehendaki. Setelah semuanya siap, lidi yang terdapat di dalam
gulungan perlu ditanggalkan bagi memudahkan kertas dibentuk. Untuk membuat
permukaan bakul, gulungan kertas perlu dianyam secara bersilang dan diletakkan
di bawah acuan yang digunakan. Gulungan-gulungan yang terlebih daripada acuan
kemudiannya dibengkokkan ke atas untuk dijadikan tiang dinding bakul.
Gulungan kertas
yang masih ada kemudiannya disusun rapat secara berselang sehinggalah saiz yang
dikehendaki mencukupi, kemudian dimatikan dengan cara menyelit hujung gulungan
pada celah-celah anyaman. Untuk membuat gagang pula, kertas surat khabar akan
digulung kemas bersama dawai mengikut saiz yang bersesuaian. Menurut Limis
Jingut, bakul yang telah siap perlu diwarna menggunakan cat minyak (biasanya
warna coklat) agar strukturnya menjadi keras. Selain dijadikan hiasan atau
untuk membawa benda-benda ringan, bakul yang berasaskan bahan terpakai ini kata
beliau lazimnya digunakan oleh anak-anak kecil di majlis-majlis perkahwinan (flower girls).
Sementara itu Roselind
Ulau Ngau yang merupakan salah seorang penduduk yang tinggal berhampiran Pekan
Kecil Tiang Bukap berketurunan Bidayuh pula giat dengan usahanya dalam pembuatan
kraf yang berasaskan manik yang dipanggil ‘Belanyat’ sejak lebih 10 tahun yang
lalu. Kraf tangan yang berasaskan manik ini sering dipakai oleh wanita Bidayuh
sebagai salah satu daripada aksesori pakaian tradisional mereka. Roselind Ulau
Ngau mula membuat Belanyat sejak remaja lagi ketika masih menuntut di salah
sebuah sekolah menengah di Miri, Sarawak.
‘Belanyat’
kecil mengambil masa selama seminggu untuk disiapkan, manakala yang besar pula
memakan masa selama sebulan. Setelah siap, Belanyat kecil akan dijual dengan
harga RM190.00 manakala yang besar pula berharga RM900.00. Beliau sering
mendapat tempahan daripada pemilik-pemilik kedai kraf tangan di Kuching. Dalam
tempoh sebulan, beliau boleh menjual lima Belanyat kecil dan dua Belanyat
besar. Untuk menghasilkan Belayat, beliau akan membeli manik-manik yang
berharga RM40 hingga RM60 sebakul mengikut saiz tempahan. Hasil daripada titik
peluh Roselind, beliau mampu meraih keuntungan sebanyak RM3,000 sebulan. Wanita
gigih ini memberitahu, pendapatan yang diperoleh sudah cukup untuk menampung
perbelanjaan keluarganya.
Di pasaran
global juga kraf dari negara kita boleh diterima oleh masyarakat antarabangsa.
Hakikat ini telah dibuktikan oleh seorang pereka bentuk Malaysia yang
berpangkalan di Paris apabila batik rekaannya dipakai oleh menteri wanita
Perancis. Pereka bentuk dari Muar yang bernama Ng Swee Kuang itu telah
mengeluarkan jenama Paris ‘Ornel’ Soie’ berasa sangat teruja apabila Menteri
Ekonomi, Industri dan Kerjaraya Perancis Christine Lagarde dengan begitu megah
sekali memakai pakaian batik rekaannya di majlis persidangan APEC di Singapura
dan semasa menemui para pembesar asing di Paris.
Ng Swee Kuang
yang tinggal di Paris sejak lebih 20 tahun, mempunyai sebuah butik di jalan
utama di ibu negara Perancis itu dan rekaannya telah dijual di seluruh dunia di
dalam segmen mewah Amerika Syarikat, Eropah dan Jepun. Bakat dan kemahirannya
mengendalikan pelbagai jenis bahan mendapat sanjungan Presiden Nasional
Persatuan Ahli Kraftangan Terbaik Perancis, Olga Saurat.
Kes-kes yang
dipaparkan di atas adalah empat dari ribuan kes yang menjadi bukti bahawa kraf
mampu memberikan pendapatan atau penjana ekonomi kepada sesiapa saja yang
mengusahakannya. Jika dilakukan secara kecil-kecilan, pendapatannya tentunya
kecil tetapi jika dilakukan secara besar-besaran tentulah pulangannya juga akan
menjadi besar. Realitinya, industri kraf telah berupaya menjadi penjana ekonomi
sekali gus menampung keperluan pekerjaan bagi masyarakat. Statistik menunjukkan
bahawa bidang kraf tekstil dan pelbagai cabangnya menyumbang kepada pendapatan
tertinggi setiap tahun, diikuti oleh kraf hasil rimba, logam, tanah dan aneka
kraf.
Peluang Menjana Ekonomi
Apa yang
penting ialah masyarakat perlu rajin mencari peluang untuk menjana ekonomi dan
pendapatan. Rezeki dari rimba yang melimpah-ruah di depan mata jika tidak
digarap dengan sempurna tidak ada maknanya. Ia perlu diusahakan dengan
bersungguh-sungguhnya agar menjadi suatu produk berupa kraf tangan yang boleh
dipasarkan kepada orang ramai. Kemahiran dan ketekunan serta kesabaran luar
biasa diperlukan bagi menghasilkan kraf buatan tangan yang bermutu hingga
menjadi sumber pendapatan bagi menyara hidup.
Di samping itu,
pada zaman mutakhir ini, seni reka kraf juga perlu disuntik elemen inovasi,
moden, bernilai komersial dan mampu diterima di pasaran global. Contohnya,
batik yang dulunya sekadar kain basahan semata-mata kini perlu dihasilkan
secara komersial dengan seni dinamik untuk kelengkapan rumah, hiasan dinding,
beg adangan, pemegang periuk dan lain-lain lagi. Hasil kraf yang kegunaannya
hanya terbatas sebagai keperluan seharian seperti tempurung, bemban, tembikar,
buluh, rotan, ribu-ribu, mengkuang, pandan dan sebagainya perlu diberi nafas
baru.
Usaha
meningkatkan nilai warisan perlu dijalankan menerusi daya cipta karya seni yang
indah dan bermutu agar terjalin kesinambungan budaya kraf masa lalu. Semuanya
ini perlu direalisasikan kerana industri kraf sekarang sudah berdiri sebagai
salah satu industri sebenar, berdaya maju, mantap, padu dan berdiri teguh di
pasaran tempatan dan antarabangsa. Jadi ia perlu disarati ciri-ciri kecantikan,
mutu dan etnik tersendiri memandangkan hasil kraf adalah lambang jiwa sesebuah
negara, mencerminkan suatu cara hidup dan ciri-ciri abadi masyarakatnya.
Dalam aspek
penghasilan kraf sebagai penjana ekonomi pula, kita dapati, usaha pengisian
serta peluang di sebalik ‘pelan tranformasi ekonomi’ yang dilaung-laungkan
kerajaan diumpamakan seperti berada di halaman rumah setiap rakyat yang hanya
menunggu waktu sahaja untuk direbut. Ini kerana kerajaan sudah menggariskan
pelbagai perancangan serta peluang yang hanya bergantung kepada sikap dan minat
rakyat untuk menyertainya secara gigih bagi meraih pendapatan lumayan.
Dalam bidang
kraf contohnya, banyak projek kraf yang telah dibangunkan oleh kerajaan dalam
hasrat mengembangkan punca pendapatan atau sebagai penjana ekonomi kepada
masyarakat. Antara projek yang telah dibangunkan ialah tenunan di daerah Pekan,
Pahang, batik di Kota Bharu, Kelantan, hasil rimba atau ukiran kayu di Temerloh,
Pahang, kraf buluh dan bemban di Serian, Sarawak dan lain-lain lagi. Seramai
691 usahawan kraf telah berjaya dibangunkan melalui projek Satu Daerah Satu
Industri (SDSI) dan ia juga memberi peluang pekerjaan kepada 3,165 orang. Untuk
satu daerah, biasanya ada tiga hingga lima pengusaha. Kerajaan melalui
organisasi yang telah dipertanggungjawabkan iaitu Kraftangan Malaysia dari
semasa ke semasa sentiasa mencari usahawan yang berpotensi untuk dimajukan
secara lebih bersistematik.
Kraf Lambang Budaya Negara
Sesungguhnya
negara kita kaya dengan identiti seni dan warisan yang unik, malah jelas dalam
mengetengahkan hasil kerja tangan rakyatnya. Kraf tangan pula adalah satu kesenian
warisan turun-temurun yang sehingga hari ini masih dilakukan dan menjadi sumber
pendapatan sesetengah penduduk di negara kita. Kraf tangan dilihat sebagai satu
simbol atau identiti negara Malaysia pada pandangan negara luar kerana memiliki
unsur-unsur tradisional dan keunikan estetika seni yang mencerminkan rakyat
Malaysia sendiri. Ini bermakna kraf telah menjadi lambang budaya negara kerana
nilai dan imej penciptaannya terselit unsur-unsur budaya sesuatu kaum yang
menghasilkannya.
Kalau kita
kembali kepada sejarah, kita dapati bahawa di negara kita, hasil kraf tangan telah
bermula sejak zaman berzaman dan diperturunkan kepada generasi ke generasi dan
menjadi satu kemahiran sesuatu kaum atau bangsa. Kajian menunjukkan bahawa
kegiatan pengeluaran barangan kraf tangan ini dahulu berkaitan dengan
kepercayaan agama, tradisi sesuatu puak atau kaum. Pada kebiasaannya,
kegiatan-kegiatan seperti ini tidak mementingkan soal ekonomi atau harga kepada
hasil tersebut sebaliknya lebih mementingkan aspek kepuasan kepada penciptanya
dan juga keindahan kepada produk yang dihasilkan.
Namun kini,
produk kraf telah dikomersialkan sehingga ke pasaran dunia dan rata-rata
pengusahanya menikmati hasil pulangan yang membanggakan. Ada pengusaha kraf
yang bergelar jutawan dan mampu pula menyediakan peluang pekerjaan kepada orang
lain. Ini membuktikan bahawa industri kraf tidak lagi berlegar di sekitar
kampung sahaja tetapi telah tersebar ke serata pelosok dunia sehingga mampu
pula memberi sumbangan ekonomi yang membanggakan kepada penggiatnya.
Manakala sebagai
usaha untuk memelihara ketinggian mutu seni kraf negara supaya ia kekal menjadi
lambang budaya dan jati diri rakyat, satu skim yang diberi nama Adiguru Kraf telah
dimulakan pada tahun 1986. Skim ini antara inisiatif Kraftangan Malaysia di
bawah Program Pemuliharaan Kraf untuk memastikan warisan seni kraf turun
temurun ini dapat dikekal dan dilestarikan. Adiguru Kraf ialah seseorang, baik
lelaki atau perempuan yang diberi penghormatan dan pengiktirafan oleh Kerajaan
Malaysia sebagai tokoh atau master craftsman.
Mereka yang
dipilih perlu memenuhi beberapa kriteria sebelum dinobatkan sebagai Adiguru
Kraf. Antaranya mempunyai pengetahuan serta kemahiran tinggi dalam bidang kraf,
ahli atau pakar dalam seni kemahiran ketukangan, penciptaan, penggubahan produk
dan pengeluaran barangan kraf warisan bangsa Malaysia. Kriteria lain ialah seseorang
itu perlu memainkan peranan penting dalam usaha memulih dan memelihara seni
kraf warisan dan mempunyai daya kreatif dan inovasi yang tinggi dalam memaju
dan meningkatkan kualiti produk kraf yang diusahakan. Setakat ini, seramai 24
orang pengusaha kraf telah dipilih untuk Skim Adiguru Kraf. Di bawah program
ini juga, tokoh kraf ini boleh melatih dan memindahkan pengetahuannya kepada
anak-anak muda yang berlatih dengannya.
Karyawan Kraf Dan Intensif Kerajaan
Yang jelasnya,
dewasa ini tidak dapat dinafikan bahawa hasil kraf telah mampu menjana ekonomi dan
menjulang pendapatan masyarakat. Produk-produk kraf yang mendapat pasaran telah
memberi pulangan hasil termasuk pendapatan yang lebih tinggi kepada individu
yang terlibat. Usaha ini juga telah menghasilkan kelompok karyawan kraf negara
yang mampu mengeksport produk ke pasaran negara-negara ASEAN dan dunia
keseluruhannya. Seterusnya produk-produk yang berjati diri Malaysia ini telah
menjadi lambang budaya negara di mata dunia.
Di negara kita,
kerajaan telah menyediakan pelbagai strategi penambahbaikan struktur penjanaan
ekonomi rakyat seperti di bawah Dasar Ekonomi Baru (DEB). Hari ini Pelan Tranformasi
Ekonomi yang menyediakan pelbagai ruang, telah digariskan Perdana Menteri,
Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak dan pastinya mampu merubah kehidupan seluruh rakyat
termasuk di luar bandar. Dalam soal ini, industri kraf merupakan salah satu
sumber penting dalam pertumbuhan ekonomi masyarakat sasaran. Kita dapati
pengusaha-pengusaha kraf telah mampu mengubah corak hidup mereka yang dulunya
miskin tetapi kini sudah ada yang hidup mewah hasil dari kraf yang mereka
usahakan.
Dewasa ini seni
kraf bukan sahaja warisan yang dipelihara kerana nilai estetikanya tetapi telah
memberi sumbangan yang besar kepada pembangunan sosio ekonomi usahawan industri
tersebut. Bermula hanya sebagai industri desa, seni kemahiran tradisi ini
banyak menggunakan hasil alam termasuk rotan di samping seramik, tekstil
(songket dan batik) dan logam seperti tembaga dan sebagainya, kini industri ini
telah menjengah pasaran global dan menjulang nama Malaysia di mata dunia
antarabangsa.
Industri kraf
telah diberi pelbagai intensif oleh kerajaan dalam usaha mengembangkannya ke
pasaran dunia sekali gus memacu pertumbuhan ekonomi bukan saja pengusahanya
tetapi juga ekonomi negara. Tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa pengusaha
kraf negara dijaga seperti ‘menatang minyak yang penuh’. Pelbagai bantuan
dihulurkan kepada pengusaha kraf bagi memastikan minat serta kemahiran mereka
tidak ‘luntur dek hujan dan tidak lekang dek panas’. Bentuk bantuan
bagaimanapun berbeza mengikut saiz perusahaan kraf dan bantuan untuk pengusaha
kecil lazimnya ialah dari segi menyediakan bengkel, rekaan dan promosi. Bagi
pengusaha besar pula, bantuan lebih difokuskan kepada aspek pemasaran termasuk
penyertaan dalam program promosi kerana pihak berkenaan tidak mempunyai masalah
dalam kemampuan pengeluaran.
Sumbangan Industri Kraf
Sumbangan industri
kraf amat besar kepada negara. Selain dari kejayaannya menambah pendapatan dan
peluang pekerjaaan kepada rakyat Malaysia juga telah berjaya meningkatkan perkembangan
industri pelancongan. Ramai pelancong yang datang ke negara ini terpikat kepada
hasil seni kraf lalu menjadikannya sebagai bahan yang mesti dibawa pulang ke
negara mereka sebagai cenderamata atau kenangan. Ada juga pelancong menjadikan
kraf kita sebagai bahan koleksi peribadi.
Berdasarkan
statistik Kajian Industri Kraf 2007, jualan kraf tangan bagi kategori hutan
mencecah RM58.9 juta manakala yang berasaskan bukan hutan pula RM10.9 juta. Kini
terdapat 50 pengusaha barangan kraf yang telah membuka kilang sendiri yang
menyediakan barangan kraf dengan peralatan yang canggih dan barangan kraf yang
dihasilkan turut diedar di dalam dan luar negara dan ia agak memberangsangkan
dari jumlah pendapatan pada tahun 2007.
Barangan kraf
tangan juga telah memberi banyak sumbangan dari segi jumlah pelancong yang
datang ke dalam negara kita. Industri pelancongan dan industri kraf tangan
adalah saling berhubungan dan saling memerlukan antara satu sama lain. Barangan
kraf tangan yang dieksport ke luar negara contohnya ke negara Eropah telah
menyebabkan nama Malaysia dikenali dan mendorong para pelancong datang ke negara
kita untuk melihat sendiri produk tersebut dihasilkan.
Kraf tangan
yang berasaskan hutan merupakan sesuatu yang berpotensi tinggi dalam menjana
pendapatan pengusaha. Terdapat 6,200 pengusaha industri kraf di seluruh negara
dan 60 peratus adalah pengusaha berasaskan industri rimba. Pulangan yang
lumayan sebagai pengusaha berasaskan rimba ini menyebabkan ramai pengusaha kraf
tangan lebih gemar untuk menceburi bidang berasaskan hutan berbanding dengan
batik dan tenunan iaitu dianggarkan 40 peratus pengusaha barangan kraf tangan
di Malaysia menjalankannya. Secara keseluruhannya, terdapat kira-kira RM73 juta
disumbangkan oleh industri kraf tangan kepada Malaysia bagi pasaran domestik
dalam tempoh sembilan bulan tahun 2010.
Malah jumlah
pendapatan ini bertambah dari tahun ke tahun sehinggakan kita menyaksikan
penganjuran berprestij Hari Kraf Kebangsaan kali ke sembilan pada tahun 2011 dengan
memilih ‘Kraf Menjana Ekonomi’ sebagai tema. Tema dipilih selaras dengan
peranan industri kraf yang menjadi salah satu daripada sumber pendapatan dan
seterusnya menyumbang kepada peningkatan ekonomi negara.
Kesimpulan
Keunggulan kraf
Malaysia bukan saja telah menjulang nama negara di mata dunia dan menjadi
lambang budaya bangsa tetapi juga telah menjadi salah satu elemen penjana
ekonomi yang kukuh dewasa ini. Kini industri kraf telah berdaya maju setanding
dengan lain-lain industri. Usaha-usaha bersifat komersial di samping pengekalan
aktiviti pembangunan sosio-ekonomi sering dilaksanakan oleh pihak
bertanggungjawab demi kesejahteraan hidup masyarakat penggiat kraf. Segala
penghasilan produk kraf merupakan salah satu daripada usaha ke arah memenuhi kehendak
pasaran import selain mengutamakan nilai-nilai seni budaya tempatan yang
seterusnya menyumbang ke arah pembentukan jatidiri budaya bangsa dan negara. Kraf
tangan adalah suatu warisan peninggalan nenek moyang kita yang perlu diteruskan
dari satu generasi ke generasi lain agar tidak pupus ditelan zaman yang serba ‘plastik’
dan canggih ini.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan