Dalam khazanah fiqh Islam, perbuatan homoseksual (gay dan lesbian)
sering disebut sebagai al-faahisyah (dosa
besar) yang sangat menjijikkan dan bertentangan dengan fitrah serta tabiat
manusia. Oleh kerana itu para ulama sangat mengutuk, mengecam dan
mengharamkannya.
Kalau ditelusuri secara gramatikal (bahasa) tidak ada perbezaan
penggunaan kata antara homoseksual gay dan lesbian. Dalam bahasa Arab
kedua-duanya dinamakan al-liwath.
Pelakunya dinamakan al-luthiy.
Namun Imam al-Mawardi membezakannya. Beliau menyebut homoseksual sesama lelaki
dengan liwat dan lesbian dengan sihaq atau musaahaqah.
(Lihat: al-Hawi al-Kabir karya
al-Mawardi, j.13, h. 474-475)
Ibn Qudamah al-Maqdisi menyebutkan bahawa penetapan hukum haramnya
perbuatan homoseksual adalah ijma’ (kesepakatan) ulama, berdasarkan
nas-nas Al-Quran dan al-Hadis. (al-Mughni, j.10, h. 155). Imam
al-Mawardi berkata, ’Penetapan hukum haramnya perbuatan homoseksual
menjadi ijma’ dan itu diperkuatkan oleh nas-nas Al-Quran dan al-Hadis.’ (Kitab al-Hawi al-Kabir, j.13, h. 475)
Mereka dalam hal ini berbeza pendapat mengenai jenis dan bentuk hukuman
yang dikenakan kepada pelakunya. Ia timbul kerana perbezaan dalam menginterpretasi
dalil-dalil yang bersumber dari Al-Quran, al-Hadis dan athar. Ayat-ayat di dalam surah al-A’raf: 80-84 dan Hud: 77-83
secara jelas mengandungi kutukan dan larangan Allah s.w.t terhadap pelaku
perbuatan homoseksual. Ia juga diperkuatkan oleh hadis-hadis berikut:
Hadis riwayat Ibn Abbas:
’Sesiapa sahaja yang engkau dapati mengerjakan perbuatan homoseksual
maka bunuhlah kedua pelakunya’. (riwayat Abu Dawud 4/158, Ibn Majah 2/856,
al-Tirmizi 4/57 dan al-Daruquthni 3/124)
Hadis Jabir:
’Sesungguhnya yang paling aku takuti (menimpa) umatku adalah perbuatan
kaum Luth.’ (riwayat Ibnu Majah: 2563, 1457. Al-Tirmizi berkata: Hadis ini
hasan gharib, al-Hakim pula berkata, hadis
ini sahih isnadnya)
Hadis Ibn Abbas:
’Allah melaknat sesiapa sahaja yang melakukan perbuatan kaum Luth,
(beliau mengulanginya sebanyak tiga kali)’. (riwayat al-Nasa’i dalam al-Sunan al-Kubra IV/322 No. 7337)
Perbezaan athar (sama
ada dengan kata atau perbuatan) para sahabat adalah dalam menentukan jenis
hukuman yang dikenakan kepada pelaku. Antara perbezaannya adalah; membakarnya
dengan api, menindihnya dengan dinding, dijatuhkan dari tempat yang tinggi
sambil melemparnya dengan batu dan ditahan di tempat yang paling busuk sampai
mati.
Para ulama fiqh setelah bersepakat tentang haramnya perbuatan
homoseksual (gay dan lesbian), mereka berbeza pendapat mengenai hukuman yang
selayaknya dijatuhkan kepada pelaku. Perbezaan bersangkutan dengan dua keadaan;
- Pertama:
perbezaan sahabat dalam menentukan jenis hukuman, sebagaimana tersebut di
atas.
- Kedua:
perbezaan ulama dalam mengkategorikan perbuatan tersebut, apakah
dikategorikan zina atau tidak? Perbezaan itu memberi implikasi terhadap
kadar atau jenis hukuman yang dikenakan.
Imam Abu Hanifah (mazhab Hanafi) berpendapat: perbuatan homoseksual
tidak dikategorikan sebagai zina dengan alasan:
- Pertama:
kerana tidak adanya unsur (kriteria) kesamaan antara keduanya. Unsur
mempersia-siakan anak dan ketidakjelasan nasab (keturunan) tidak didapati
dalam perbuatan homoseksual.
- Kedua:
perbezaan jenis hukuman yang dilakukan oleh para sahabat (sebagaimana di
atas). Berdasarkan kedua alasan ini, Abu Hanifah berpendapat bahawa
hukuman terhadap pelaku homoseksual adalah ta’zir (diserahkan kepada penguasa atau
pemerintah). (al-Hidayah
Syarhul Bidayah 7/194-196, Fathul Qadir, j.11, h. 445-449 dan al-Mabsuth, j.11, h. 78-81)
Menurut Muhammad Ibn al-Hasan al-Syaibani dan Abu Yusuf (murid Abu
Hanifah): perbuatan homoseksual dikategorikan sebagai zina, dengan alasan
adanya beberapa unsur kesamaan antara keduanya seperti:
- Pertama,
syahwat pelaku disalurkan.
- Kedua,
tercapainya kenikmatan (kerana zakar dimasukkan ke lubang dubur).
- Ketiga, tidak
diharuskan dalam Islam.
- Keempat,
menumpahkan (mempersia-siakan) air mani.
Berdasarkan alasan-alasan tersebut, Muhammad Ibn al-Hasan dan Abu Yusuf
berpendapat bahawa hukuman terhadap pelaku homoseksual sama seperti hukuman
yang dikenakan kepada penzina, iaitu: kalau pelakunya muhshan (sudah menikah), maka dihukum rejam (dilempari dengan
batu sampai mati), kalau ghair muhshan (bujang), maka dihukum
sebat dan diasingkan selama satu tahun. (al-Hidayah Syarhul Bidayah 7/194-196, Fathul Qadir j. 11, h. 445-449
dan al-Mabsuth, j.11, h. 78-81)
Menurut Imam Malik, perbuatan homoseksual dikategorikan zina dan
hukuman yang setimpal untuk pelakunya adalah direjam, sama ada pelakunya muhshan (sudah menikah) atau ghair muhshan (bujang). Beliau
sependapat dengan Ishaq bin Rahawaih dan al-Sya’bi. (Minahul Jalil, j. 19 h. 422-423)
Menurut Imam Syafi’i, perbuatan homoseksual merupakan hubungan seksual
terlarang dalam Islam. Hukuman untuk pelakunya: kalau pelakunya muhshan (sudah menikah), maka
dihukum rejam. Kalau ghair muhshan
(bujang), maka dihukum sebat 100 kali dan diasingkan selama satu tahun. Hal
tersebut sama dengan pendapat Sa’id bin al-Musayyib, Atha’ bin Abi Rabah,
al-Nakha’i, al-Hasan dan Qatadah. (al-Majmu’j.
20, h. 22-24 dan al-Hawi al-Kabir,
j. 13, h. 474-477)
Menurut Imam Hanbali, perbuatan homoseksual dikategorikan zina.
Mengenai jenis hukuman yang dikenakan kepada pelakunya beliau mempunyai dua
riwayat (pendapat):
Pertama, dihukum sama seperti penzina, kalau pelakunya muhshan (sudah menikah) maka
dihukum rejam, jika pelakunya ghair
muhshan (bujang), maka dihukum sebat 100 kali dan diasingkan selama
satu tahun. (pendapat inilah yang paling kuat).
Kedua, dibunuh dengan direjam, sama ada itu muhshan atau ghair
muhshan. (al-Furu’, j. 11 h. 145-147, al-Mughni, j. 10, h. 155-157 dan al-Inshaf j. 10, h. 178)
Sebagaimana disebutkan di atas bahawa di antara landasan hukum yang
mengharamkan perbuatan homoseksual dan lesbian adalah ijma’. Ijma’ merupakan
kesepakatan para mujtahid (ahli
ijtihad) setelah wafatnya Rasulullah s.a.w terhadap sesuatu isu hukum dalam
sesuatu masa. Jadi yang menentukan sesuatu hukum sudah menjadi ijma’ atau belum
adalah para mujtahid (ahli ijtihad)
yang berkepakaran dalam bidangnya, bukannya orang-orang sembarangan yang tidak
diketahui keilmuannya.
Haramnya homoseksual (gay dan lesbian) ini, sudah menjadi ijma’
(kesepakatan) ulama Islam. Ertinya, tiada seorang di kalangan mereka yang
berselisih pendapat. Oleh itu, mustahil kita akan temui mana-mana ulama yang
berpendapat tentang kehalalannya. Ia sudah menjadi ketentuan hukum sejak zaman
Nabi, para sahabat dan seterusnya sampai ke hari kiamat. Justeru, ia tidak
boleh dirungkai lagi dengan apa juga alasan dengan sekadar justifikasi rasional
atas nama perjuangan hak asasi manusia yang batil.
Insaflah wahai pengamal dan pendukung kumpulan ini yang beragama Islam!
Wallahu a’lam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan