Khamis, 22 Disember 2011

Sikap Fanatik Dan Jumud Pemikiran Yang Merugikan

SMAHADZIR

Suatu ketika dahulu sahabat saya Astora Jabat menyatakan bahawa ‘istilah negara Islam tiada dalam al-Quran’. Akibatnya ramai ahli sebuah parti Islam yang nak bunuh beliau. Satu rombongan dari Kelantan singgah di Taman Shamelin Perkasa dan beberapa orang menyerbu ke pejabat Utusan Melayu di taman tersebut untuk bersemuka dengan Astora Jabat. Namun ditahan oleh pak guard yang bertugas. Tetapi apabila YB Dato Haji Hadi Awang berkata ‘istilah negara Islam tiada dalam al-Quran’ dalam Muktamar Agung PAS baru-baru ini, tiada seorang pun ahli parti tersebut yang nak bunuh Haji Hadi.


Inilah yang dikatakan sikap fanatik terhadap sesuatu pegangan dan terhadap kumpulan tertentu. Yang memalukan apabila orang yang tidak sehaluan dengan kita berkata sesuatu atau berpegang kepada sesuatu fahaman yang tidak sejalan dengan kita maka kita akan ‘menentang’ sedaya upaya sehingga sanggup mengatakan seseorang itu kafir malah sanggup membunuh. Tetapi apabila puak kita berkata atau berpegang kepada kata-kata yang serupa tidak pula kita ‘menentang dan melenting’.


Ada dua sebab mengapa sikap ini wujud dalam diri seseorang. Pertama ialah kerana jahil tentang sesuatu perkara dan kedua kerana sikap fanatik atau jumud pemikiran yang menebal dalam diri seseorang itu. Inilah yang berlaku dalam masyarakat Melayu sejak dari dulu sehingga sekarang.


Sikap fanatik kepada sesuatu pegangan atau jumud pemikiran boleh menatijahkan beberapa akhlak yang buruk. Antaranya, ia menyebabkan seseorang itu selalu berfikiran negatif terhadap orang yang berbeza pendapat dengannya. Ini seperti menuduh orang yang berbeza pendapat dengannya itu sebagai kafir, derhaka, ahli neraka, menghina ulama, jahat, taghut, firaun, musuh yang wajar dibunuh, halal darahnya dan sebagainya.


Bahkan lebih buruk daripada itu mereka yang berpenyakit fanatik ini sering cenderung membuat fitnah dan tuduhan palsu kepada orang lain apabila mereka kehilangan hujah dan alasan bagi mempertahankan apa yang mereka pegang. Mereka akan mengada-adakan tuduhan palsu agar orang ramai terpengaruh dan tidak mendengar hujah pihak yang berbeza dengan mereka.


Baru-baru ini di negara kita Malaysia, ada pihak yang menyatakan ‘tiada dalil yang sahih yang menyatakan dikhususkan malam Jumaat untuk membaca surah Yasin, maka golongan yang tidak dapat menerima perbezaan ini membuat cerita bohong kepada orang ramai kononnya ‘puak tersebut menyatakan haram membaca Yasin’. Tentu mereka yang terpengaruh dengan tuduhan ini akan marah dengan kenyataan yang seperti itu. Mana mungkin haram untuk membaca surah Yasin sedangkan itu adalah salah satu surah dalam al-Quran?! Lihat bagaimana mereka mengubah kenyataan dan fakta sehingga orang menjadi keliru dan bersalah sangka terhadap maksud asal kenyataan.


Demikian juga apabila ada yang membuat kenyataan menyatakan ‘tiada sebarang solat khusus untuk malam Jumaat’. Mereka yang pantang berbeza pendapat itu memberitahu orang ramai ‘puak itu kata haram solat sunat malam Jumaat’. Padahal maksud tiada solat khusus itu ialah tiada solat khas sempena malam Jumaat sahaja, adapun solat-solat sunat yang biasa tiada halangan.


Ini disebut oleh baginda Rasulullah s.a.w:Jangan kamu mengkhususkan malam Jumaat dengan solat yang berbeza dengan malam-malam yang lain. Jangan kamu mengkhususkan hari Jumaat dengan puasa yang berbeza dengan hari-hari yang lain, kecuali ia dalam (bilangan hari) puasa yang seseorang kamu berpuasa.” (Riwayat Muslim).


Sikap ini akan terserlah buruknya apabila mereka pantang mendengar pandangan atau kritikan terhadap aliran mazhab yang mereka pegang sekalipun dalam keadaan yang ilmiah.


Tentu ada orang yang akan marah apabila dikatakan pandangan ulama dahulu bahawa tempoh mengandung mungkin sehingga dua tahun, atau empat tahun, atau enam tahun atau lebih daripada itu tiada asas yang kukuh. Katanya, ”Dia siapa hendak berbeza dengan ulama-ulama dahulu yang lebih alim dan warak?! Dia lebih alim daripada merekakah?!”


Padahal soal tempoh paling lama mengandung yang disebutkan itu memang tiada nas yang sahih daripada al-Quran ataupun Sunnah. Sementara yang ada hanyalah andaian beberapa ulama dahulu berasaskan khabar yang mereka dengar dari beberapa wanita. Wanita-wanita itu mungkin tidak berbohong, tetapi sangkaan mereka bahawa mereka mengandung itu tidak benar.


Apatah lagi ketika itu ujian kehamilan (pregnancy test) seperti sekarang belum wujud. Pakar perubatan moden menyatakan tempoh mengandung secara puratanya ialah 266 hari atau sehingga 280 hari. Untuk sampai sehingga dua atau tiga atau empat tahun tidak menepati perkiraan saintifik.


Justeru itu, seorang tokoh saintis muslim Dr. Muhammad ‘Ali al-Bar menyifat kenyataan ahli fekah silam tentang tempoh mengandung sehingga tiga atau empat tahun sebagai riwayat yang khurafat (tiada asas) (lihat: ‘Umar Ghanim, Ahkam al-Janin fi al-Fiqh al-Islami, m.s 74, Beirut: Dar Ibn Hazm).


Apatah lagi dakwaan itu boleh mempunyai kesan yang jelas dalam kehidupan. Umpamanya, dengan berpegang kepada pendapat yang menyatakan tempoh mengandung sehingga empat tahun membolehkan seorang wanita yang kematian suami dan melahirkan anak empat tahun kemudian mendakwa dia mengandung empat tahun anak arwah suaminya. Seterusnya menuntut harta pusaka. Maka pengkajian sains moden patut didahulukan berbanding pendapat ulama silam tersebut.


Menolak pendapat ulama yang lepas bukanlah bererti menghina mereka, sebaliknya berpegang kepada kajian dan ilmu. Namun golongan fanatik menganggap ini telah keluar mazhab dan tidak beradab malah menghina ulama tersebut.


Dalam sejarah perkembangan ilmu, umat Islam berbeza pendapat dan kritikan ilmiah tidak pernah dianggap sebagai dosa dan jenayah melainkan mereka yang fanatik. Contoh al-Imam al-Zahabi (meninggal dunia 748 Hijrah) yang merupakan jaguh ilmu hadis yang agung dalam Islam ketika mengulas tentang al-Imam al-Ghazali r.h, beliau menyebut: “Aku katakan: Al-Ghazali adalah seorang imam yang besar, namun bukanlah menjadi syarat seorang alim itu untuk dia tidak melakukan kesilapan.”


Kemudian al-Zahabi mengulas berbagai perkara mengenai al-Imam al-Ghazali, antara katanya: “Adapun kitab al-Ihya padanya ada sejumlah hadis-hadis yang batil. Sekiranya tidak ada padanya adab, cara dan zuhud yang diambil dari ahli falsafah dan golongan sufi yang menyeleweng, padanya ada kebaikan yang banyak.”


Kita memohon daripada Allah s.w.t ilmu yang bermanfaat. Tahukah anda apa itu ilmu yang bermanfaat? Ia adalah apa yang dinyatakan al-Quran dan ditafsirkannya oleh Rasulullah s.a.w secara perkataan dan perbuatan. Sabda Rasulullah s.a.w: ”Sesiapa yang berpaling dari sunnahku, maka dia bukan dari kalanganku.” (Al-Zahabi, Siyar A’lam al-Nubala 19/339). Ini bukan permusuhan tetapi tugas kesarjanaan yang dilakukan oleh al-Imam al-Zahabi.


Tokoh ilmuwan besar al-Imam Ibn ‘Abd al-Barr (meninggal dunia 463 Hijrah) ketika mengulas pendapat tabi’i terkenal Mujahid bin Jabr mengenai maksud ayat 22-23 dalam Surah al-Qiyamah, beliau menyanggahi pendapat Mujahid bin Jabr. Padahal Mujahid merupakan anak murid sahabat ilmuwan besar dalam bidang tafsir iaitu Ibn ‘Abbas. Kata Ibn ‘Abd al-Barr: “Tetapi pendapat Mujahid ini ditolak dengan sunnah yang sabit daripada Rasulullah s.a.w, perkataan-perkataan sahabat dan majoriti salaf. Pendapat Mujahid ini di sisi Ahl al-Sunnah adalah pendapat yang ditinggalkan. Apa yang menjadi pegangan Ahl al-Sunnah ialah yang sabit daripada nabi mereka mengenai perkara tersebut (maksud ayat berkenaan). Tiada di kalangan ulama melainkan boleh diambil atau ditolak pendapatnya, kecuali Rasulullah s.a.w.” (Ibn ‘Abd al-Barr, Al-Tamhid, 7/157, Morocco: Wizarah ‘Umum al-Auqaf).


Ini bukan bererti menghina Mujahid ataupun gurunya Ibn ‘Abbas. Bahkan kita dapati dalam sejarah ilmuwan, pandangan sahabat Nabi s.a.w ada yang dikritik. Bukan tanda benci atau tidak hormat, tetapi tanggungjawab keilmuwaan. Umpamanya al-Hafizd Muhammad bin Tahir al-Qaisarani (meninggal dunia 507 Hijrah) ketika menceritakan ketokohan sahabat Nabi yang mulia lagi dicintai, ‘Abd Allah bin Mas’ud, beliau mengulas: “Sesungguhnya beliau (‘Abd Allah bin Mas’ud) adalah antara tokoh sahabat, jaguh ilmuan dan pemimpin kepada hidayah. Namun begitu beliau memiliki qiraat dan fatwa yang tersendiri yang disebut dalam kitab-kitab ilmu. Setiap imam itu boleh diambil dan ditinggalkan perkataannya, kecuali imam golongan ahli takwa, yang benar lagi diakui kebenarannya, yang amanah lagi maksum (Rasulullah s.a.w) selawat dan salam ke atasnya. Alangkah hairannya, apabila seseorang alim menjadikan agamanya mengikut diri seseorang imam dalam setiap apa yang diucapkan, sedangkan dia tahu wujudnya nas-nas nabawiyyah (sunnah) yang menolak mazhab imamnya. Tiada kekuatan melainkan dengan Allah s.w.t jua.” (Muhammad bin Tahir al-Qaisarani, Tazkirah al-Huffadz, 1/16, Riyadh: Dar al-Sumai’i).


Dalam dunia ilmu, berbeza pandangan tidak pernah dianggap jenayah. Namun golongan yang fanatik selalu mencari jalan permusuhan dengan mengandaikan sesiapa yang berbeza dengan tokoh tertentu maka dia menghina dan tidak beradab. Selagi pandangan itu diberikan dalam lingkaran ilmu dan perbincangan ilmiah tanpa maki dan cerca, maka itu adalah dunia ilmu yang patut diberikan haknya.


Jangan kerana kita begitu rakus agar semua cakap kita didengari apabila ada orang berbeza dengan kita, dia dianggap musuh. Marilah kita belajar menilai pandangan dan menghormati perbezaan. Berbeza bukan bererti menghina. Kata al-Imam al-Zahabi juga: “Setiap orang boleh diambil dan ditolak pendapatnya, kecuali Rasulullah s.a.w. Namun jika seseorang imam itu tersilap dalam ijtihadnya, tidak wajar untuk kita melupai kebaikan-kebaikannya dan menutup amalan-amalan makrufnya. Bahkan kita beristighfar untuknya dan memaafkannya.” (Al-Zahabi, Siyar A’lam al-Nubala, 18/157).


Wallahualam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA