Isnin, 26 Disember 2011

Akal Budi Dan Keterbukaan Minda Mahasiswa Melayu

Datuk Hassan Ahmad menyatakan bangsa Melayu mempunyai akal budi yang dianggap luar biasa. Akal budi bererti berakal (berilmu) dan beradab atau berbudaya atau bermoral. Inilah status minda Melayu. Jikalau kita mengkaji teks-teks Melayu ‘tradisional’ yang ditinggalkan oleh para seniman dan pemikir Melayu dahulu kala, misalnya pantun Melayu, peribahasa dan pepatah Melayu dan hikayat-hikayat Melayu, kita akan mengetahui betapa bijak atau kreatifnya minda Melayu, mampu berfikir secara abstrak. pragmatik, filosofik. analogis melalui bahasa yang metaforik, kiasan.

Perumpamaan dan simbolik sehingga ada orang yang berkata bahawa berdasarkan korpus budaya Melayu itu, orang Melayu sepatutnya boleh menjadi pemikir yang luar biasa dalam apa-apa bidang ilmu pun, termasuk bidang matematik dan sains. Bukan itu sahaja penjajah seperti Portugis juga pernah menyentuh tentang akal budi bangsa Melayu. Dokumen-dokumen Portugis mengenai Melaka Jilid 1 (1509-1511) dalam Dokumen 8: Chronicle of the Most Happy King D. Manuel of Glorious Memory (Part I). Damiao de Goes, Bibilotheca de Classicos Portuguezes, 1910 perenggan 15 menyatakan: ... Sultan dan penduduk peribumi beragama Islam.

Terdapat istana-istana indah. Penduduknya orang Melayu berkulit coklat. Bahasa mereka menarik dan mudah dipelajari. Mereka bersopan santun, gagah dan berpakaian kemas. Mereka meminati muzik; lelaki dan perempuan sama-sama mencintai kebahagiaan dalam kehidupan. Mereka merupakan askar yang gagah dan bersedia untuk bertaruh nyawa mereka dalam peperangan.

Kenyataan di atas menunjukkan bangsa Melayu mempunyai akal budi yang begitu tinggi dalam kehidupan harian mereka. Namun begitu banyak nada kecewa dilontarkan dengan sikap Melayu pada hari ini. Kenyataan mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohammad pada 20 Jun 2002 dalam ucapan dasarnya di Perhimpunan Agung UMNO Pusat Dagangan Dunia Putra antara lain menyentuh tentang sikap orang Melayu. Tun menyatakan: ‘Orang Melayu tidak kekurangan apa-apa. Mereka mempunyai akal fikiran yang cerdas dan pintar, kemampuan, kecekapan kerja tangan yang tinggi, tenaga yang sama dengan orang lain. Jika mereka tidak berjaya setelah diberi peluang berkali-kali, setelah dibantu dengan pelbagai kemudahan dan juga wang, sebabnya ialah (di sini saya pohon ampun dan maaf daripada orang Melayu) kerana mereka tidak rajin iaitu mereka malas dan suka kepada jalan yang mudah dan cepat, tidak kira apa akibatnya’.

Isu ini sering difokuskan kepada masyarakat Melayu secara umumnya. Namun dalam artikel ini, saya mengecilkan skop perbincangan kepada golongan mahasiswa di negara ini khususnya pemimpin mahasiswa Melayu. Kenapa pemimpin mahasiswa Melayu? Kerana mereka adalah golongan yang mendominasi kepimpinan mahasiswa dan dikatakan sering mencetuskan isu kemahasiswaan di negara ini.

Persoalannya apakah pemimpin mahasiswa Melayu di negara ini kehilangan akal budi? Fahamkah golongan ini tentang konsep akal budi? Terbukakah minda mereka dalam membina hala tuju gerakan dan menangani isu-isu yang berlaku di persekitaran mereka? Adakah akal budi dan keterbukaan minda pemimpin mahasiswa Melayu merupakan penyelesaian kepada isu-isu kepimpinan mahasiswa di negara ini?

Jika akal budi membawa erti berakal (berilmu), beradab, bermoral atau berbudaya, apakah kini kita boleh berbangga bahawa kita telah berjaya melahirkan mahasiswa yang mempunyai sifat-sifat sedemikian. Pemimpin mahasiswa sering berbicara tentang kepimpinan dalam sesebuah organisasi, seperti penghayatan budaya ilmu, berani dan sedia menanggung risiko, keterbukaan, pemimpin yang memberi dorongan, muhasabah diri, pemimpin yang sanggup berkorban dan lain-lain lagi. Kita tidak mempunyai pengukur sejauh mana akal budi seseorang itu tetapi apakah pemimpin mahasiswa Melayu khususnya ingin membiarkan persepsi negatif sering dilontarkan kepada mereka misalnya menyokong parti-parti politik tertentu, gerakan militan, demonstrasi jalanan, mahasiswa Melayu malas, pemimpin mahasiswa Melayu terlalu aktif dengan kegiatan politik kampus, menentang kerajaan dan lain-lain lagi.

Pemimpin mahasiswa begitu bangga dengan perjuangan era tahun 60-an dan 70-an. Lalu kepimpinan mahasiswa hari ini dikatakan lesu, tidak bermaya dan tandus idealisme.

Persoalannya mengapa pemimpin mahasiswa hari ini tidak boleh menjadi pemimpin mahasiswa seperti era tahun 60-an atau 70-an? Apakah kepimpinan mahasiswa dapat kembali ke era 70-an, sedangkan hari ini kita mempunyai ramai golongan cerdik pandai dan pertubuhan atau persatuan tertentu yang mampu memperjuangkan hak masing-masing selain kepimpinan mahasiswa berhadapan dengan isu yang lebih global seperti globalisasi dalam ekonomi, sosial, budaya dan lain-lain lagi?

Saya kira pemimpin mahasiswa Melayu khususnya hari ini lebih berani dan kritis mengetengahkan isu, hanya mungkin dari sudut kaedah sahaja yang berbeza. Jika tidak mana mungkin pemimpin mahasiswa yang rata-ratanya Melayu mampu mencetuskan tertubuhnya Majlis Perundingan Pelajar Kebangsaan (MPPK), dialog dan forum bersama pemimpin negara dan mengajak rakyat di negara ini memikirkan isu-isu semasa yang berlaku di negara ini.

Mengenai keterbukaan minda, hari ini segala masalah yang dihadapi oleh orang Melayu, baik masalah yang sebenarnya mahupun yang diada-adakan oleh orang Melayu, dikaitkan dengan ‘masalah minda’ orang Melayu. Dikatakan bahawa acuan pemikiran atau mindset Melayu mesti berubah dari ‘yang lama’ kepada ‘yang baru’. Biasanya orang tidak tahu dengan jelasnya apakah yang dimaksudkan dengan ‘mindset’ lama dan ‘mindset’ baru itu.

Bukankah bangsa Melayu 500 lahun dahulu dijajah oleh kuasa-kuasa Eropah dan melalui globalisasi penjajahan ekonomi, perdagangan, politik dan budaya? Tetapi hal yang penting ialah kuasa-kuasa barat tidak berjaya menamatkan tamadun Melayu dan kemusnahan identiti budaya Melayu. Mengapa? Kerana bangsa Melayu bertunjang kepada dua perkara penting iaitu agama Islam dan bahasa Melayu. Hari ini dua perkara ini terus menjadi nadi penting kepada bangsa Melayu seperti yang tercatat dalam Perlembagaan Malaysia. Pemikiran bangsa Melayu bersifat ‘logikal’ dan saintifik, kreativiti minda tidak hanya bersifat estetik atau ekspresif semata-mata tetapi juga bersifat ‘rasional’.

Islam menitik-beratkan ilmu dan akal sebagai kaedah untuk memahami rahsia alam ciptaan Tuhan ini. Ciri-ciri pemikiran rasional dan rnetafizik dalam pemikiran Melayu ini dapat dilihat melalui karya teologi dan tasawuf Nuruddin Al Raniri (Bustan Al Salatin). Hamzah Fansuri, Abd Rauf Singkel, Abd. Samad Al Palembangi dan lain-lain lagi. Mereka berhijrah keluar negeri, pergi ke tanah Arab dan pulang mengembangkan ilmu melalui tulisan dan perbahasan. Bukankah ini menunjukkan minda orang Melayu tidak pernah tertutup tetapi sentiasa mencipta dan menerima perubahan? Tidakkah boleh kita mengaku bahawa keterbukaan minda umat Melayu merupakan keterbukaan minda sepanjang zaman?

Pemimpin mahasiswa Melayu harus menerima keterbukaan minda merupakan satu daripada ciri bangsa Melayu yang telah berjaya membangunkan bangsa Melayu dan negara, seperti mana yang kita kecapi hari ini. Oleh itu keterbukaan yang bagaimanakah diperlukan oleh pemimpin mahasiswa hari ini? Mindset apakah yang perlu ditukar dalam minda pemikiran mahasiswa Melayu?

Saya fikir keterbukaan yang kita boleh maksudkan ialah kewajaran seseorang bersifat terbuka dan mengamalkan dasar pintu terbuka, bersedia mendengar. menerima pandangan, berbincang dan mengamal pentadbiran dengan cara muafakat dan mesyuarat. Pemimpin yang memiliki keyakinan diri yang kental dan tidak merasa terancam oleh pandangan, saranan dan idea orang bawahannya atau orang lain. Ada banyak pandangan dan pendapat yang dilontarkan oleh pelbagai pihak. Maka sebagai pemimpin mahasiswa, merekalah yang berhak menyaring maklumat yang diterima sama ada benar atau tidak.

Masalahnya ialah terdapat tendensi untuk menyokong dan menerima maklumat dari satu sumber sahaja. Misalnya sering dikaitkan dengan menyokong kerajaan atau pembangkang. Mindset yang perlu diubah ialah apabila mahasiswa menjadi pemimpin kepada persatuan atau pertubuhan maka ia dijadikan sebagai platform untuk menangguk pengaruh daripada parti-parti politik kerajaan atau pembangkang. Apabila satu pihak tidak memberi perhatian kepada kita, maka kita pun mencari pihak lain yang sudi mendengar keluhan, rintihan dan kekecewaan kita.

Kadang-kadang pemimpin mahasiswa Melayu sering terperangkap dengan slogan- slogan yang dilaungkan seperti Mahasiswa Juru Bicara Masyarakat, Mahasiswa Mengangkat Martabat Bangsa, Mahasiswa Pencetusn Reformasi, Mahasiswa Pendokong Aspirasi Kerajaan dan lain-lain lagi. Tetapi adakah maksudnya difahami dan dinilai sedalam-dalamnya? Adakah masyarakat merasa terbela dengan perjuangan mahasiswa ataupun hanya segelintir sahaja yang mendapat kepentingan daripada perjuangan yang dilaungkan? Bukankah ada banyak isu lagi yang perlu diperjuangkan?

Cuba fikirkan, apakah dengan bertambahnya orang Melayu berjaya dalam pelajaran maka masa depan Melayu terjamin? Apakah dengan pertumbuhan bilangan universiti, terbinanya banyak sekolah dan berkembang pesatnya institusi pendidikan lain bermakna orang Melayu telah berjaya dan ketuanan Melayu telah terbela? Yang mana satu isu yang perlu ditangani didahulukan atau mengikut prioriti?

Jadi, kalau orang Melayu, mahasiswa atau pemimpin mahasiswa Melayu hari ini mahu menjadi bangsa yang maju, mempunyai daya saing yang tinggi, mahu menjadi bangsa yang dikatakan progresif, inovatif, proaktif, berfikiran positif, dan entah apa lagi, seruan yang perlu kita buat berkali-kali sepatutnya ialah; mengingatkan orang Melayu supaya kembali kepada ‘warisan’ atau acuan pemikiran yang sudah ada dalam pandangan jagat atau world view Melayu sejak menerima Islam sebagai acuan hidup dan penghayatan kepada akal budi bangsa Melayu itu sendiri.

Rujukan:

Jabdin Cik Din, Akhbar Mahasiswa, Oktober/November 2002

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA