Jumaat, 30 Mac 2012

Bermandi-manda Di Ulu Legong, Satu Kenikmatan Tersendiri

SMAHADZIR

Bagi orang Kedah khususnya warga yang tinggal sekitar daerah Baling, kalau sebut Ulu Legong, akan sinonim dengan komunis. Sekitar tahun 70-an, kawasan ini digunakan oleh Angkatan Tentera Malaysia (ATM) sebagai markas operasi untuk memburu pengganas komunis. Masa saya masih bersekolah rendah sekitar tahun 60-an, setiap hari boleh melihat trak tentera dan melambai-lambai anggota tentera yang berulang alik di sekitar jalan raya di kampung kami. Pada tahun 1980 berlaku tragedi serangan komunis terhadap penduduk kampung di Ulu Legong dan seingat saya peristiwa terakhir yang terjadi adalah pada tahun 1981 apabila komunis telah menyerang hendap konvoi tentera sehingga mengorbankan 7 anggota.

Pusat rekreasi Ulu Legong dapat dilihat dengan jelas oleh para pengunjung

Justeru, bila bercakap soal Ulu Legong juga, saya teringatkan sebuah novel yang berjudul Serang Hendap Ulu Legong. Dalam novel tersebut dikisahkan bagaimana perjuangan askar-askar Melayu menentang pengganas komunis. Selalunya, hanya satu daripada berjuta yang boleh selamat dalam kejadian serang hendap pihak komunis. Serang hendap oleh pengganas komunis ke atas pasukan keselamatan di Ulu Legong termasuk dalam kumpulan berjuta yang tidak selamat.


Salah sebuah kolam air panas yang terdapat di sini

Serang hendap Ulu Legong juga adalah saksi atau bukti kepada dua perkara sejarah iaitu kekejaman pengganas komunis dan keberanian Askar Melayu yang telah berjuang bermati-matian hingga ke hujung nyawa. Sungguhpun menyedari akan kelemahan kumpulan seperti jumlah yang sangat sedikit (9 vs >38), kedudukan yang tidak strategi dan tidak mempunyai senjata bantuan, 9 orang perajurit tanahair telah berjuang hingga ke titisan darah terakhir. Menyerah kalah adalah pantang pejuang dan sama sekali tidak biarpun nyawa melayang. Perajurit-perajurit yang cedera parah telah diseksa bagi mendapatkan maklumat.


Penulis bersama sahabat-sahabat lama bekas pelajar SMSAH - Abang Haji Nordin Mehat (seorang usahawan hebat), Mohd Desa Man (Jurutera Daerah Baling), Zamri Hassan (Pengurus FAMA Baling) sewaktu menjamu selera di Restoran Abah, pekan Baling

Membocorkan maklumat sama sekali tidak dan menyerahkan senjata pun sama sekali tidak, mereka lebih rela mati. Jenazah-jenazah perajurit yang syahid telah dizalimi sekejam-kejamnya oleh pengganas komunis yang berbadan manusia tetapi berhati binatang dan bertindak seperti iblis. Mata dicungkil, perut dirobek, telinga dipotong, isi perut diburaikan, kemaluan di potong dan segala-galanya tidak tercapai oleh sifat seorang manusia. Kisah yang sangat eksklusif dan belum terbongkar.


Antara resort yang terdapat di pusat rekreasi ini. Harganya berpatutan. Sesuai untuk sekeluarga

Lantaran itu, sesekali pulang ke kampung halaman di Kampung Bukit Hijau, Baling, Kedah - selain bertemu dengan rakan-rakan lama sewaktu bersekolah di SMSAH, Jitra dulu, saya sekeluarga kerap juga bermandi-manda di kolam air panas Pusat Rekreasi Ulu Legong yang letaknya sekitar 20 km dari pekan Baling. Selalunya kalau musim cuti, pusat rekreasi ini sendat dengan pengunjung namun tempat letak kereta yang luas sedikit mendamaikan perasaan. Saya lebih selesa datang ke sini pada waktu malam kerana suasananya yang sejuk dan terasa segar bila merendamkan badan dalam air panas.


Kolam yang berpagar dikatakan airnya lebih panas dari yang lain. Saya dapati tak ada orang mandi di kolam ini

Kolam Rekreasi Air Panas Ulu Legong ini merupakan satu-satunya Pusat Rekreasi Air Panas yang beroperasi 24 jam di Malaysia dengan kemudahan penginapan yang terbaik dalam mempertingkatkan pertumbuhan industri pelancongan tempatan yang disokong oleh Kementerian Pelancongan Malaysia. Dengan kemudahan penginapan yang selesa serta aktiviti jungle traking bagi mereka yang menggemari aktiviti lasak, Pusat Rekreasi Air Panas Legong merupakan pilihan yang tepat sebagai destinasi percutian. Antara pusat destinasi pelancongan yang berhampiran dengan Kolam Rekreasi Air Panas Ulu Legong ini ialah Air Terjun Lata Bayu, Asam Jawa, Air Terjun Lata Bukit Hijau, Air Terjun Celak, Kampung Iboi, Gua Batu Kapur, Gunung Baling dan Pemandangan Indah Rehat dan Rawat (R&R) Gunung Inas.

Adik dan isteri saya sewaktu tiba di sini

Kolam Rekreasi Air Panas Ulu Legong ini juga merupakan salah satu tumpuan para pelancong di Kedah dan negeri-negeri yang berhampiran seperti Pulau Pinang dan Perlis. Ada juga pengunjung yang datang dari Perak, Selangor, Melaka dan lain-lain negeri, kebanyakkan mereka bermalam di chalet dan homestay yang banyak terdapat di sini. Kolam rekreasi air panas ini merupakan mata air panas semulajadi yang menawarkan kolam air panas dengan suhu antara 38-49 darjah Celsius, dibuka 24 jam dan disediakan dengan kemudahan seperti bilik bersalin pakaian, kawasan duduk, bilik air, dan kafeteria. Terdapat juga kolam khas untuk wanita dan kanak-kanak. Dari Kampung Bukit Hijau, Kupang (kampung saya) ia memakan masa lebih kurang 45 minit berkereta untuk sampai ke sini.

Pengunjung semakin ramai apabila hari semakin petang atau tatkala malam menjelang

Menurut catatan sejarah yang disediakan oleh Majlis Daerah Baling, diriwayatkan bahawa suatu ketika dahulu, Sultan Kedah (Sultan Abdul Hamid, nenda kepada Sultan Abdul Halim) telah berkenan berkunjung dan bersiram di Kolam Air Panas Kampung Ulu Legong ini. Penduduk kampung telah bergotong royong membina kolam simen empat segi berukuran lebih kurang 100 kaki persegi yang mana bahan-bahan binaan ini telah diangkut masuk menggunakan gajah.

Novel Serang Hendap Ulu Legong. Dalam novel ini dikisahkan bagaimana perjuangan askar-askar Melayu menentang pengganas komunis. Selalunya, hanya satu daripada berjuta yang boleh selamat dalam kejadian serang hendap pihak komunis. Serang hendap oleh pengganas komunis ke atas pasukan keselamatan di Ulu Legong termasuk dalam kumpulan berjuta yang tidak selamat.

Tentera Jepun sekitar tahun 1940-an telah menjadikan persekitaran Kampung Ulu Legong sebagai salah satu kawasan operasi tentera yang merupakan laluan masuk dari Thailand. Sekitar tahun 1970-an Angkatan Tentera Malaysia turut menggunakan kawasan sekitar kolam air panas ini sebagai markas operasi tentera untuk memburu anggota pengganas Komunis. Pada tahun 1980 berlaku tragedi serangan komunis terhadap penduduk Kampung 15, Kampung Ulu Legong dan kemudiannya berlaku satu lagi serang hendap komunis ke atas Konvoi Tentera pada akhir tahun 1981.

Ada lima buah kolam yang disediakan untuk para pengunjung. Setiap kolam mempunyai kepanasan yang berbeza. Kolam yang berpagar terlalu panas dan tidak dibenarkan masuk ke sana. Tetapi jika anda inginkan cabaran yang ekstrim, bolehlah cuba mandi di kolam yang berpagar ini. Keselamatan anda tidak dijamin oleh pihak pengurusan dan sebarang kecederaan, anda tanggunglah sendiri.

Apabila berada di Kolam Rekreasi Air Panas Ulu Legong ini, para pengunjung akan dapat merasai sendiri nikmat berendam di dalam air panas semulajadi sama ada dengan berenang di kolam yang disediakan atau sekadar merendam kaki dengan suasana kedamaian dikelilingi bukit bukau. Selain dari itu pengalaman meredah hutan dengan melalui denai-denai dan merentas kesejukan jeram air Lata Gading dan Lata Parit serta dikelilingi kehijauan alam semulajadi Hutan Simpan Ulu Muda yang pasti akan menguji kekuatan mental dan fizikal anda.

Aluan selamat datang untuk para pengunjung antara paduan aksara yang boleh menyejukkan hati

Bagi para pengunjung yang tidak biasa bermandi-manda di sini atau pertama kali datang ke sini, dinasihatkan supaya jangan terus terjun ke dalam kolam mandi kerana dikhuatiri mengejutkan saraf dan sendi tubuh anda. Air di sini lebih panas dari lain-lain kolam air panas di Malaysia. Sebagai permulaan eloklah anda merendamkan kaki terlebih dahulu, kemudian perlahan-lahan merendamkan badan. Itupun kalau anda mampu tahan dengan kepanasannya. Apabila sudah mangli bolehlah anda terus mandi, berenang atau menyelam.

Mandi di sini dikatakan boleh melancarkan perjalanan darah setiap pojok tubuh

Ada lima buah kolam yang disediakan untuk para pengunjung. Setiap kolam mempunyai kepanasan yang berbeza. Kolam yang berpagar terlalu panas dan tidak dibenarkan masuk ke sana. Tetapi jika anda inginkan cabaran yang ekstrim, bolehlah cuba mandi di kolam yang berpagar ini. Keselamatan anda tidak dijamin oleh pihak pengurusan dan sebarang kecederaan, anda tanggunglah sendiri.

Saya mengesyorkan, jika anda berkelapangan, datanglah bersama keluarga bermandi-manda di sini

Kolam Rekreasi Air Panas Ulu Legong ini bertambah meriah pada waktu malam. Ada yang ambil kesempatan berkhemah di sini sepanjang malam. Riuh-rendah terutama suara jeritan keriangan kanak-kanak hingga ke pagi. Menjelang tengah malam, ketika semua pengunjung sudah beredar, akan kelihatanlah pekerja-pekerja sibuk membersihkan kolam untuk kegunaan pengunjung seterusnya.

Pusat rekreasi air panas Ulu Legong ini bersuasanakan alam sekitar yang segar, masih jauh dari proses modenisasi kota, tenang, nyaman dan sesuai untuk rekreasi keluarga

Sekiranya anda inginkan kedamaian yang lebih panjang, anda bolehlah menyewa homestay yang banyak terdapat di sekitar Kolam Rekreasi Air Panas Ulu Legong ini. Dengan panorama hutan dan tumbuhan menghijau subur segar pasti akan membuatkan anda berasa tenang dan tenteram. Jika anda seorang penyair, penyajak atau penulis, pelbagai ilham akan cagun menyarati minda anda dengan suana tenang di sini.

Bagi saya, kewujudan Kolam Rekreasi Air Panas Ulu Legong ini merupakan satu usaha yang baik dan bijak oleh kerajaan Negeri Kedah. Dengan memiliki aset alam semula jadi yang mempesona, kerajaan Negeri Kedah telah berjaya memanfaatkan sungai, air terjun, dusun buah-buahan, penempatan Orang Asli dan kolam air panas sebagai produk pelancongan Homestay Keda Ulu Legong (HSKUL). Setahu saya, melalui projek pelancongan Inap Desa Keda itu, kampung berkenaan yang terletak kira-kira 25 kilometer dari Baling kini telah menjadi tumpuan pelancong dalam dan luar negara.

Dari maklumat yang saya baca, Homestay Kampung Keda berkonsepkan program penginapan keluarga angkat bagi tempoh tertentu menyediakan dua jenis pakej penginapan iaitu Legong Satu dan Legong Dua. Legong Satu untuk penginapan (tanpa sarapan) sehari semalam dengan bayaran bilik antara RM50 dan RM60. Manakala Pakej Legong Dua untuk penginapan tiga hari dua malam. Bayaran penginapan bagi pakej ini cuma RM50 seorang termasuk sarapan pagi, tengah hari dan makan malam.


2 ulasan:

  1. assalamualaikum. saya azira pelajar tingkatan 6 sedang menjalankan kajian kerja kursus. saya ingin bertanya, penulis tahu tentang sejarah kampung ulu gelong ataupun mengenali orang yang boleh saya interview untuk mengetahui sejarah di sana? respon anda amat saya nantikan. terima kasih =)

    BalasPadam
  2. Perkenalkan nama saya Kartika 27 tahun, seorang ibu rumah tangga dengan 1 putra, saya mengenal nama beliau sejak tahun 2009.Awalnya saya hanya iseng mengikuti program seperti ginian, karena saya tertarik dengan hasil yang diperlihatkan walau dalam keadan ragu ,yang diperlihatkan pada halaman depan situs ini. Namun setelah saya memint bantuan secara langsung dari beliau , betapa kagetnya saya, karena baru selang 3 hari saya angka pemberian ki jagad sakti sangat membuat saya tidak percaya dengan apa yaaya daptatkan selam menunggu 3 hari .tabungan saya terisi transferan 300 juta dari salah satu agen bandar togel di daerah saya ,walau belinya secara sembunyi sembunyi, sebesar 300 juta dalam hati saya pikir, ini enggak mungkin... Jangan terlalu banyak pertimbangan. Langkah pertama saya langsung cek ternyata saya menang togel dari angka pemberian ki jagad sakti lewat via telpon karna posisi kami berjauhan , anda cukup miliki keyakinan yang kuat ,Penghasil rupiah dari angka ghaib ada pada ki jagad sakti , dan temukan sendiri keberhasilan anda dari bantuan ki jagad sakti lewat angka ghaib , Ketahuilah anda tidak akan pernah menyesal jika memiliki jika anda meminta bantuan kepada ki jagad sakti.. ini Saya sendiri sudah mengalaminya. 3 hari dari sejak saya meminta bantuan ki jagad sakti / saya bisa dapat uang 300 juta bisnis online saya sudah mulai jalan. sekarang saya sudah memiliki income yang sulit disangka sebelumnya. kalau dihitung, saya sudah mengumpulkan profit 40-60 juta dalam 5 bulan ini. dari wawal modal yang saya daptkan dari ki jagad sakti.. teruskan saja! Bergabunglah bersama kami yang telah mendapatkan manfaat luarbiasa dari konsep jalan rejeki ini ini. Anda tidak akan rugi.. Terimakasih


    sebagai ucapan terimah kasih ,melalui media internet saya hanya ingin berbagi informsi kepada anda sekaligus mengucapkan terimah kasih saya kepada ki jagad sakti ,jika anda ingin menang togel angka ghaib sperti saya silahkan hubungi ki jagad sakti di nomor =0812=4286-9624=atau silhakn kunjugi di web.http://dukunsaktiterpecayadindonesia.blogspot.com.terimah kasi roomnya sobat..!

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA