Ahad, 25 September 2011

Teori Konspirasi Manipulasi Ekonomi Malaysia

Kedai Rakyat 1 Malaysia nampaknya tidak berapa digemari oleh segelintir masyarakat di negara kita. Begitulah hakikatnya. Apa juga yang dilakukan oleh kerajaan yang memerintah ada saja yang tidak disukai. Memanglah sukar untuk memuaskan hati semua pihak kerana tabiat makhluk yang bernama manusia ini sudah termaktub sebagai mahkluk yang tidak pernah berasa puas dengan apa yang dimiliknya atau diberikan kepadanya. Sampai bila-bila pun

Sehubungan dengan Kedai Rakyat 1 Malaysia cetusan minda Perdana Menteri Dato’ Seri Najib, penulis nak ulas sikit mengenai pengesahan Teori Konspirasi Manipulasi Ekonomi Malaysia. Teori secara tersirat William Cheng mengakuinya dalam menghamburkan omelan mengenai Kedai Rakyat 1 Malaysia. Menurut omelan William Cheng, rangkaian Kedai Rakyat 1 Malaysia bakal mengugat rangkaian monopoli pekedai runcit Cina kerana harga barangan di Kedai Rakyat 1 Malaysia adalah 30% hingga 40% jauh lebih murah berbanding harga di kedai-kedai runcit biasa.

Kalau nak merungut tentang Kedai Rakyat 1 Malaysia kononnya bakal mengugat rangkaian monopoli pekedai runcit Cina kerana harga barangan di Kedai Rakyat 1 Malaysia adalah 30% hingga 40% jauh lebih murah berbanding harga di kedai-kedai runcit biasa, kenapa tak merungut bila rangkaian kedai hyper-market seperti Giant, Econsave, Tesco, Carefour dan lain-lain lagi tumbuh bagai cendawan? Bukankah Giant, Econsave, Tesco, Carefour dan lain-lain lagi itu juga menjual pelbagai barangan dengan harga yang lebih murah dari kedai-kedai runcit Cina? Kenapa Giant, Econsave, Tesco, Carefour dan lain-lain lagi itu tidak pula dikritik?

Rungutan rakyat mengenai kegiatan monopoli pekedai runcit Cina sudah lama kedengaran. Malah di kalangan peniaga runcit Melayu dan India seringkali merungut apabila terang-terang ada amalan diskriminasi melampau harga borong yang ditawarkan kepada mereka berbanding dengan harga yang jauh lebih murah ditawarkan kepada penaga Cina.

Sedarkah kita bahawa selama ini tanpa disedari oleh kumpulan pembeli terbesar yang terdiri daripada Melayu telah sekian lamanya membantu peruncit-peruncit dan pemborong-pemborong Cina ultra kiasu menjayakan monopoli mereka? Selama ini kaum Cina menjadikan penguasaan ekonomi sebagai tebusan kepada kekuasan politik negara. Malah mereka turut mensabotaj ekonomi negara.

Selama ini kita ambil sikap tidak peduli dan membiarkan kita dipermainkan dengan sesuka hati oleh rantaian dan rangkaian peniaga-peniaga Cina ultra kiasu. Kita membiarkan ahli politik biadap mereka menuduh kita rasis dan mengamalkan polisi diskriminasi kuota. Jika Melayu ini benar-benar rasis sudah tentu golongan peniaga Cina sudah lama gulung tikar dalam perniagaan mereka.

Selama lebih dari 54 tahun golongan peniaga Cina ultra kiasu dan ahli politik biadap mereka mempermainkan dan memanipulasikan kita di bidang ekonomi. Sudah tiba masanya, kita memberitahu kepada mereka melalui Kuasa Beli kita sebagai tebusan ekonomi dan politik terhadap mereka. BOIKOT!

Kita sepatutnya menjadi lebih vokal dalam menyuarakan ketidakpuashati kita mengenai amalan diskriminasi yang mereka amalkan selama ini, menindas dan menghisap darah kita. Psikologi mereka amat mudah difahami. Bila terkena batang hidung mereka sendiri, mereka akan membuat bising seperti yang dilakukan oleh William Cheng.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA