Ahad, 25 September 2011

Mendung Tidak Selalunya Membawa Hujan

PENULIS amat teruja untuk mengulas sedikit fenomena baru yang melanda negara kita sekarang ini. Soal politik haru-biru yang menggelumangi diri ‘mereka’. Kita lihat sekarang ini, belum pun berjaya memerintah negara atau duduk di Putrajaya yang dulunya hendak dilelong oleh ‘mereka’, hanya sekadar menang 80 daripada 222 kerusi Dewan Rakyat, semuanya sudah mahu diubah. Biarpun hasrat menukarkan kerajaan terkandas pada 16 September 2008, ‘mereka’ terus memasang hasrat kepimpinan Putrajaya akan berubah selepas berlangsungnya Pilihan Raya Umum ke-13 nanti. Mimpi besar mereka menjadi semakin rakus sehingga mahukan Malaysia bukan lagi berasaskan ‘ketuanan Melayu’ kerana mahu ditukarkan kepada ‘ketuanan rakyat.’


Dari dasar kerajaan yang memberikan penekanan kesaksamaan, ‘mereka’ jadikan jalan perubahan menerusi slogan ‘sama rata sama rasa.’ Caranya mudah, mengubah pembahagian asas penduduk bumiputera dan bukan bumiputera menjadi semuanya satu kerana pengkategorian itu umpama dasar aparteid, suatu bentuk penjajahan yang zalim dan kejam. Orang Melayu menerjah pandangan itu. Orang Melayu boleh menerima bukan Melayu sebagai sahabat, rakan karib dan tidak pernah memaksa mereka memeluk Islam.


Kehidupan masyarakat menjadi lebih aman sehinggalah orang bukan Melayu kembali mempersoalkan kontrak sosial yang menjadi asas pembentukan Malaysia. Perjuangan tersebut juga gagal kerana mereka yang mahu merombak kontrak sosial itu sebenarnya cuba menukarkan latar belakang sejarah, kerana mereka berhasrat untuk menghapuskan warisan budaya Melayu.


Dalam situasi politik Malaysia juga kita harus memikirkan bahawa kemewahan dan kesenangan yang kita nikmati sekarang adalah atas dasar kecekapan dan kegigihan pemimpin terdahulu. Kita perlu memberikan mereka penghormatan dalam konteks pengorbanan dan kebernasan pemikirannya. Kita perlu melahirkan rakaman terima kasih kepada mereka, kerana usaha gigih merekalah kita dapat nikmati kesenangan yang kita miliki sekarang.


Tetapi ‘mereka’ ini telah menggunakan pelbagai cara untuk melakukan perubahan, dengan menuduh media arus perdana tidak memberikan ruang pelaporan yang adil kepada menguruskan sendiri pelaporan dalam media alternatif. Perubahan itu dibuat atas dasar memperjuangkan prinsip keadilan dan kebebasan akhbar. Tidakkah ‘mereka’ sedar bahawa apabila ‘mereka’ menerbitkan akhbar lidah rasmi dan televisyen masing-masing, gaya pelaporan mereka pun berat sebelah dan tidak pernah bersifat adil.


‘Mereka’ mendabik dada bahawa kaedah merekalah yang paling berkesan dan baik sedangkan ia tidak pernah diuji. Dengan menggunakan momokan kata-kata, mereka hampir berjaya menimbulkan suasana kelam kabut dalam masyarakat. Daripada mengangkat penyerang Balai Polis Bukti Kepong pada tahun 1950 sebagai ‘wira sebenar’ manakala mereka yang mempertahankannya sebagai ‘perjuangan membela penjajah’ kini melebar kepada menukarkan bendera Jalur Gemilang.


Terasa malu dan jijik dengan Jalur Gemilang, maka apabila ‘mereka’ berjaya memerintah nanti, akan digantikan dengan bendera baru. Jalur Gemilang didakwa ditiru dari bendera Amerika Syarikat, kerana mempunyai warna yang sama dan simbol bintang. Kata-kata ini hanya pengakuan yang keluar dari mulut pemimpin ‘mereka’, umpama melihat ketulan ais yang berada di paras laut sedangkan ketulan yang di bawah (tidak kelihatan) lebih besar lagi.


Sesuai dengan firman Allah s.w.t di dalam Al-Quran yang bermaksud: ‘Wahai orang-orang beriman! Janganlah kamu mengambil orang-orang yang bukan dari kalangan kamu menjadi ‘orang dalam’ (yang dipercayai). Mereka tidak akan berhenti-henti berusaha mendatangkan bencana kepada kamu. Mereka sukakan apa yang menyusahkan kamu. Telah pun nyata (tanda) kebencian mereka pada pertuturan mulutnya, dan apa yang sembunyikan oleh hati mereka lebih besar lagi. Sesungguhnya telah kami jelaskan kepada kamu keterangan-keterangan itu jika kamu (mahu) memahaminya.’ (Ali-Imran ayat 118).


Jika ditakdirkan ‘mereka’ memerintah, segala-galanya akan diubah walaupun yang mahu diubahkan itulah telah banyak berjasa. Lebih banyak idea yang bodoh akan terkeluar, kerana sesetengah pihak sebenarnya sedang melaksanakan strategi kempen kelam-kabut apabila merasakan kedudukannya semakin berkecamuk. Mereka terus dilanda sindrom takutkan kekalahan kerana rakyat semakin matang. Rakyat tidak lagi mudah termakan dengan janji-janji kosong, kerana janji lamanya masih banyak yang belum ditunaikan.


Dengan menaja ‘rancangan menghapuskan warisan Malaysia’, pihak itu sebenarnya sedang melakukan aktiviti memadam kesalahannya sendiri daripada memori pengundi yang pernah memberikannya harapan. Pengundi sudah memahami bahawa orang yang banyak menaburkan janji itulah sebenarnya masih terkapai-kapai dan banyak berbohong. ‘Mereka’ inilah sebenarnya yang perlu ditolak oleh rakyat, merekalah golongan munafik yang menggunakan agama untuk kepentingan diri, mereka bukan sahaja tidak menghormati warisan dan legasi pemimpin terdahulu bahkan dibayangi oleh tangan-tangan ghaib setelah terdesak untuk membalas budi dengan menggadai negeri.


Untuk itu, kita wajar merenung firman Allah s.w.t yang bermaksud: ‘Dan (berhubung dengan hal kaum yang kufur ingkar) Allah memberikan satu misalan salah sebuah negeri yang aman damai dan tenteram, yang didatangi rezeki yang mewah dari tiap-tiap tempat, kemudian penduduknya kufur akan nikmat-nikmat Allah itu maka Allah merasakannya kelaparan dan ketakutan yang meliputi keseluruhannya yang disebabkan apa yang mereka telah lakukan.’ (An-Nahl ayat 112)


Mungkinkah suatu hari nanti Malaysia akan mengalami nasib yang sama seperti Iraq, kerana semakin ramai pihak yang menghasut rakyat agar tidak bersyukur, tidak menghargai kebajikan yang sedang mereka nikmati, bahkan lebih gemar mempercayai mendung akan selalunya membawa hujan. Dalam banyak keadaan, mendung itu berlaku kerana jerubu dan tidak memberikan petunjuk hari akan hujan. Sekali merdeka, biar terus merdeka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA