Isnin, 20 Jun 2011

Jogja Kota Sejarah

JOGJAKARTA atau lebih terkenal dengan panggilan Jogja, terletak di tengah kepulauan Jawa, Indonesia dan mengambil masa tidak sampai tiga jam penerbangan dari Kuala Lumpur. Penulis menaiki penerbangan dari Terminal Tambang Murah (LCCT) Sepang jam 7.00 pagi dan tiba di Lapangan Terbang Adisutjipto di pinggir kota Jogja, kira-kira dua setengah jam kemudian mengikut waktu Indonesia. Tempoh perjalanan yang singkat serta kos yang murah membawa penulis ke kota ini yang terkenal dengan candi Borobudurnya, struktur tinggalan silam terletak kira-kira 45 kilometer atau hanya sejam perjalanan dari pusat bandar.

Jalan Malioboro juga menempatkan banyak gudang beli-belah besar seperti Mall Malioboro dan Matahari, selain hotel ternama seperti Ibis Malioboro dan Inna Garuda yang kadar sewanya antara RM150 hingga RM200 semalam.

Jika Mesir berbangga dengan piramid dan Sphinx, China dengan Tembok Besar, Kemboja dengan Angkor Wat, warga Indonesia pula berbangga dengan Borobudur yang berlokasi di Desa Boro, Kabupaten Magelang. Dibina antara penghujung abad ketujuh dan awal abad kelapan atau antara tahun 750 hingga 850, candi ini terletak di tanah tinggi yang dikelilingi gunung berapi, menjadikannya kelihatan begitu besar dan cantik.

Ada beberapa stupa atau objek berbentuk loceng di candi ini yang amat bermakna bagi penganut Buddha yang di dalamnya disimpan barangan suci bagi memperingati Buddha. Monumen Buddha yang terbesar di dunia ini dibina pada zaman Dinasti Sailendra, pengikut agama Buddha Mahayana yang memerintah dari penghujung abad ketujuh hingga abad kesembilan. Ketinggian candi ini 42 meter mengandungi sembilan tingkat yang menggambarkan alam nirvana.

Beca digunakan untuk membaca pelancong yang datang ke kota ini

Mengikut sejarah, bahan yang digunakan dalam proses pembinaannya adalah batu gunung berapi dari kawasan sekeliling, tetapi struktur itu sudah beberapa kali rosak akibat gempa bumi. Ia kini menjadi salah satu destinasi warisan dunia di bawah Organisasi Pendidikan, Saintifik dan Budaya Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (Unesco). Kota Jogja juga terkenal sebagai syurga beli-belah terutama di sepanjang Jalan Malioboro yang menempatkan pelbagai aktiviti perniagaan seperti kraftangan. Daripada keris, lukisan cat, busana muslimah, batik ternama Indonesia, baju T atau disebut kaus, semua boleh didapati di kawasan ini yang meriah dari pagi hingga lewat malam.

Salah sebuah gerbang yang menggambarkan identiti kota Jogjakarta

Pasar Beringharjo atau pasar utama Jogjakarta juga terletak di Jalan Malioboro. Ia menjual barangan basah serta kering seperti telekung atau dalam bahasa tempatannya disebut rukuh, pakaian kanak-kanak dan beraneka barangan lain. Jangan tergesa-gesa membeli kerana harga barangan di pasar ini boleh ditawar sehingga 70 peratus, tetapi terpulang kepada kebijaksanaan kita untuk mendapatkan harga terbaik.

Jalan Malioboro juga menempatkan banyak gudang beli-belah besar seperti Mall Malioboro dan Matahari, selain hotel ternama seperti Ibis Malioboro dan Inna Garuda yang kadar sewanya antara RM150 hingga RM200 semalam. Di sini juga banyak homestay yang menjadi pilihan pelancong kerana kadar sewa jauh lebih murah berbanding hotel. Di penghujung jalan, tersergam istana sultan atau kraton yang dibina pada 1790 oleh Sri Sultan Hamengku Buwono I. Seni bina istana ini yang masih menjadi kediaman Sultan, penuh dengan ciri tradisional Jawa dan ia dibuka kepada orang ramai setiap hari dari jam 8.00 pagi hingga 1.00 tengah hari.

Indonesia berbangga dengan Borobudur yang berlokasi di Desa Boro, Kabupaten Magelang

Tempat lain boleh dikunjungi adalah Vredeburg Fort, kota lama tinggalan penjajah Belanda selain Kuil Prambanan yang dibina pada zaman Dinasti Sanjaya dan terletak kira-kira 17 kilometer dari Jogja. Lawati juga pusat pasu dan seramik di Kota Gede yang turut menjual barangan kulit dan perak, Muzium Sono Budoyo yang mempamerkan tinggalan etnik dan arkeologi serta Gunung Merapi yang terletak kira-kira 2,968 dari aras laut.

Sepanjang empat hari kembara, penulis tertarik dengan perhentian bas di kota ini yang amat menarik, selain kehadiran pemuzik jalanan membuat persembahan percuma di sepanjang Jalan Malioboro sambil menadah topi. Setiap kali kenderaan berhenti di persimpangan lampu isyarat, pasti ada saja insan yang lengkap dengan pakaian tradisional mempersembahkan beberapa langkah tarian untuk mencari rezeki tidak seberapa.

Pasar Beringharjo atau pasar utama Jogjakarta juga terletak di Jalan Malioboro. Ia menjual barangan basah serta kering seperti telekung atau dalam bahasa tempatannya disebut rukuh, pakaian kanak-kanak dan beraneka barangan lain. Jangan tergesa-gesa membeli kerana harga barangan di pasar ini boleh ditawar sehingga 70 peratus, tetapi terpulang kepada kebijaksanaan kita untuk mendapatkan harga terbaik.

Untuk lebih menikmati persekitaran di kota ini, pelancong boleh menyewa beca atau dalam bahasa tempatan disebut becak dan jika inginkan kelainan, cuba saja kereta kuda. Melancong ke Jogjakarta pasti memberikan pengalaman indah, namun pengajaran paling bernilai bagi penulis ialah apabila melihat rakyatnya yang bekerja keras dan sanggup melakukan apa saja untuk mencari sesuap nasi.

1 ulasan:

  1. Assalamualaikum wr wb.

    Sebelumnya saya mohon maaf jika Tuan/ Puan/ Abang/ Akak kurang berkenan. Salam perkenalan nama saya Jati dari syarikat pelancongan Ganesha Jogja Tour & Travel. Kami adalah perusahaan pelanjongan khususnya dalam pakej pelancongan Jogja. Bilamana tuan/puan, abang/akak hendak melancong kat Jogja sila bole kol / whatsapp saya. Insya Allah saya bagi quotation menarik dengan harga yang berpatutan.

    Kami bagi harga yang berpatutan dengan pelayanan maksimal kerana semua kami handle langsung dari Jogja. Jika tuan/puan, abang/akak hendak melawat ke Jogja jangan sungkan whatsapp saya +628985101301 atau kol +62 85104919010, bole juga email ganeshabantul@yahoo.com. Tanya2 dulu tidak mengapa.. 

    Selain pakej pelancongan Jogja kami juga melayani paket pelancongan luar kota seperti Solo, Dieng, Bali, Lombok, Bromo, Karimunjawa, Bandung dan lain-lain.
    Ada juga sewa kereta (avanza, xenia, innova, etc) / van (elf, travello, dyna, hiace 11-17 seats) / bus (29-50) seats dengan harga yang berpatutan. Harga bole kami sesuaikan dengan bajet Tuan/ Puan/ Abang/ Akak sekalian.

    Berikut contoh pakej pelancongan dari kami:

    Jogja 4D3N Tour (FULL BOARD / ALL IN)

    Day 1
    Kami jemput Tuan/ Puan/ Abang/ Akak di airport. Selepas itu kita nak pergi ke local resto untuk makan tegah hari. Lalu menuju ke hotel guna check in. Selepas istirahat sekejap di hotel kita menuju Kasongan iaitu tempat kerajinan gerabah yang ada di Bantul, selepas itu menuju Pantai Parangtritis, disini kita bole naik delman (kereta kuda dengan dua roda), atau naik ATV atau bole duduk2 sahaja di pinggir pantai. Selepas dari pantai Parangtritis kita menuju Manding, iaitu pusat kerajinan kulit semacam dompet, kasut, jaket dan lain sebagainya. Selepas shopping di manding kita menuju local resto untuk makan malam, lalu menuju hotel untuk istirahat perseiapan tour esok hari.

    Day 2
    Pagi hari sekitar pukul 07.00 kita menuju Borobudur Temple iaitu candi Budha yang dulu pernah menjadi satu dari keajaiban dunia, selepas itu kita menuju gunung merapi menikmati sisa erupsi merapi guna jeep adventure. Selepas itu kita makan tengah hari lalu melanjutkan menuju masjid tertua di Jogja yang masih meninggalkan bangunan Hindu kerana pada masa itu merupakan peralihan dari kebudayaan Hindu ke Islam. Selepas dari masjid Kotagede kita menuju ke pusat kerajinan Silver dan chocolate di Kotagede, lalu menuju local resto untuk makan malam. Kembali ke hotel untuk istirahat.

    Day 3
    Menuju Kraton, iaitu bangunan peninggalan dari Raja Hamengkubuwono dan juga sebagai salah satu icon Jogja. Lalu menuju tamansari watercastle, tempat pemandian gundik raja, bilaman sempat bole tengok masjid bawah tanah. Selepas dari Tamansari Watercastle kita nak menuju local resto guna makan tengah hari. Setelah itu kita menuju Goa pindul iaitu menyusuri sungai bawah goa menggunakan ban. Selepas itu kita menuju indrayanti / drini / baron beach (optional), lalu menuju bukit bintang untuk menikmati keindahan kota Jogja dari atas. Kembali menuju hotel.
    Day 4
    Drop airport

    Harga bermula dari: RM 482

    All package types include:
    • Private Car AC (Toyota Avanza / Grand Livina for 2-6 pax, isuzu elf 11 seats for 7-11 pax, isuzu elf 16/17 seats for 12-16 pax, medium bus 31-33 seats for 17-33 pax, bigbus 44-54 seats for more than 33 pax)
    • Hotels 3 nights *2/*3/*4 (optional)
    • Driver
    • Driver Meals
    • Parking fees
    • Tour guide (by request)
    • Entrance ticket’s stated in itinerary
    • Dinner and lunch based itinerary
    • Documentation (by request)

    Exclude:
    • Airport taxes
    • Personal expences (laundry, pulsa, shopping dll)
    • Additional menu for dinner / lunch (if included)
    • Driver, driver’s assistant, guide tips (optional)

    Note:
    Harga dapat berubah sewaktu-waktu
    Harga tidak berlaku bagi high season

    Banyak lagi pakej yang lain seperti Jogja + Solo, Jogja + Dieng, Jogja + Semarang dan lain2. Sila jangan sungkan kol saya di +6285104919010, atau
    whatsapp +628985101301 (FREE).
    Email: ganeshabantul@yahoo.com
    FB: jati182@yahoo.co.id (Jati Wijaya)
    Atas perhatiannya kami ucapkan banyak2 terimakasih.

    Wassalamualaikum Wr Wb

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA