Rabu, 1 Mei 2013

Pemikiran Hassan Al-Banna Menganalisa Senario Politik Semasa


SMAHADZIR

Hassan Al-Banna telah menyedari tentang bahaya dan ancaman ideologi Barat kepada bangsa Arab di Mesir. Semangat rakyat hancur berkecai akibat segala krisis yang melanda senario politik Mesir ketika itu. Jentera pentadbiran rakyat dicemari budaya mementingkan diri sendiri, menurut kepentingan parti, salah guna kuasa dan salah laku.

Pentadbiran pusat yang menyulitkan dan keranah birokrasi yang rumit, ditambah pula dengan masing-masing tidak mahu memikul tanggungjawab. Undang-undang tidak lagi berkuasa mendidik manusia dan budaya telah dicemari oleh amalan kronisme dan diskriminasi.

Harga barangan melambung tinggi. Kadar pengangguran yang semakin meningkat akibat tiada peluang pekerjaan. Taraf hidup yang semakin menurun dalam kalangan majoriti rakyat sehingga ke tahap yang tidak dapat dibayangkan oleh manusia. Sifat kasih sayang sesama insan semakin hilang, keganasan bermaharajalela, wujud kecenderunganbertindak kejam dan ganas.

Semua kemarahan rakyat yang bakal diluahkan melalui beberapa tunjuk perasaan dan demontrasi jalanan. Nilai-nilai akhlak semakin hilang kedudukannya di mata masyarakat. Amalan keji dan budaya yang bercanggah dengan nilai-nilai akhlak berleluasa di merata tempat. Masyarakat kita hari ini diselubungi kekeliruan. Keliru tentang identiti dan jatidiri yang perlu menjadi pegangan dan anutan. Krisis moral dan politik yang melanda masyarakat Kalau kita perhatikan apa yang dialami oleh bangsa Arab di Mesir pada zaman Hassan Al-Banna itu jugalah yang dialami oleh bangsa Melayu di bumi Malaysia.

Dalam usaha untuk menguasai jiwa dan hati bangsa, semua ideologi ini akan berjuang habis-habisan. Komunisme berusaha gigih menerapkan fahaman mereka ke dalam jiwa orang ramai. Kita berhadapan dengan komunisme dan sosialisme. Dalam kefahaman antarabangsa, kedua-dua fahaman ini dianggap sebagai sebahagian daripada nilai demokrasi.

Salah satu faktor yang menyebabkan bangsa Timur menyimpang daripada Islam dan memilih untuk meniru Barat ialah hasil kajian yang dibuat oleh pemimpin mereka terhadap kemajuan Barat. Mereka meyakini tamadun Barat hanya bangkit setelah mereka menolak agama dan menghapuskan gereja.

Setelah mereka menghapuskan kuasa Pope, paderi dan orang-orang agama, mereka membuang segala imej agama yang wujud pada bangsa mereka. Mereka juga memisahkan sepenuhnya agama daripada pemerintahan negara. Jika tindakan ini betul untuk bangsa Barat, aia sama sekali tidak betul untuk umat Islam. Ini kerana budaya pendidikan Islam berbeza dengan budaya pendidikan mana-mana agama yang lain.

Kuasa ulama dalam kalangan umat Islam amat terbatas. Mereka tidak mempunyai kuasa untuk mengubah keadaan dan menukar sistem. Umat Islam hari ini rata-rata kehilangan sahsiah atau identiti sebagai umat pilihan, hilang kekuatan dan terumbang-ambing menjadi buih, tidak digeruni atau disegani lagi seperti yang disebutkan oleh Rasulullah s.a.w yang bermaksud: ‘Hampir seluruh umat manusia bersatu menghancurkan kamu seperti orang yang sedang lapar menghadapi hidangan makanan. Mereka bertanya: ‘Apakah kita sedikit pada masa itu, wahai Rasulullah s.a.w?’ Jawab baginda: ‘Malah kamu banyak, tetapi kamu laksana buih air bah.’

Masyarakat kita berhadapan dengan krisis ekonomi dan sosial. Masalah ini berpunca daripada kepincangan akhlak, kehilangan role-model, mengutamakan kepentingan peribadi lebih daripada kepentingan umum, takut untuk berhadapan dengan kenyataan dan tidak mahu memikul tanggungjawab. Bagi mengatasi masalah ini, Hassan Al-Banna menggesa agar diri yang rosak itu perlu dirawat dan berusaha membetulkan akhlak masyarakat.

Fikrah Hassan Al-Banna Dalam Merangka Agenda Bangsa

Bagi menangkis fahaman dan ideologi Barat ini, Hassan Al-Banna telah merangka satu Model Fikrah Islam Syumul. Dalam model ini, Hassan Al-Banna menjelaskan tentang Islam sebagai agama dan negara. Menurut Hassan Al-Banna, agama itu membangun melalui jihad generasi silam yang berlandaskan asas-asas yang kukuh, iaitu keimanan kepada Allah s.w.t. mengetepikan kesenangan hidup yang sementara, mengutamakan kehidupan yang kekal abadi, berkorban dengan darah, nyawa dan harta demi menegakkan kebenaran, cintakan mati pada jalan Allah s.w.t. Semua ini dilalui dengan berlandaskan pimpinan Al-Quran al-Karim.

Islam merangkumi aspek keagamaan dan kemasyarakatan, masjid dan negara, dunia dan akhirat. Malah Islam juga menyentuh sudut praktikal dalam kehidupan dunia dengan meletakkan semua amalan yang baik adalah ibadat kepada Allah s.w.t.

Islam adalah sistem hidup yang lengkap, bersifat sepadu, saling berkait dan menguatkan antara satu aspek dengan aspek lain. Sistem ini berbeza daripada sistem lainnya dari segi wataknya, gagasannya tentang kehidupan dan cara pelaksanaannya. Perbezaan ini adalah perbezaan yang asasi dan menyeluruh. Oleh itu Islam tidak bertanggungjawab terhadap masalah yang timbul dalam masyarakat hari ini kerana masalah itu lahir akibat Islam dipisahkan daripada realiti kehidupan.

Sebenarnya untuk mengambil Islam sebagai penyelesaian masalah, terlebih dahulu Islam perlu dijadikan pengatur seluruh kehidupan individu, keluarga, masyarakat, negara dan dunia ini. Setelah itu apabila timbul persoalan atau permasalahan barulah wajar untuk meminta pandangan Islam mengenai persoalan itu kerana masalah itu timbul dalam sistem Islam, bukan ditimbulkan oleh sistem bukan Islam. Allah s.w.t berfirman yang bermaksud: ‘Wahai orang yang beriman masuklah kamu ke dalam Islam secara keseluruhannya dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu.’ (surah Al-Baqarah: 208).

Islam mendidik manusia dengan sistem tertentu, memerintah dengan hukum tertentu, menyelesai masalah mereka atas dasar tertentu serta mewujudkan sistem kemasyarakatan, ekonomi dan politik yang tertentu. Jadi perkara utamanya ialah melaksanakan Islam sebagai sistem yang menyeluruh dalam semua aspek kehidupan. Semua aktiviti bersosial, berpolitik, berekonomi, berbudaya, berperang dan lain-lain adalah berpaksikan kepada agama yang suci ini.

Sebagai umat Islam, kita hendaklah yakin bahawa hukum dan ajaran Islam lengkap mencakupi seluruh urusan manusia di dunia dan akhirat. Mereka yang merasakan ajaran Islam ini hanyalah menyentuh aspek ibadat atau kerohanian tanpa membabitkan aspek-aspek lain, adalah silap. Islam adalah akidah dan ibadat, tanah air dan bangsa, agama dan negara, rohani dan amali, mashaf dan pedang. Al-Quran al-Karim menyentuh semua aspek ini dan meletakkan seluruh aspek ini sebagai Teras Islam.

Islam mengingatkan manusia supaya memenuhi seluruh aspek ini. Ini ditegaskan dalam firman Allah s.w.t. dalam surah al-Qasas ayat 77 yang bermaksud; ‘Dan carilah apa yang dikurniakan Allah s.w.t kepadamu pada hari Akhirat, dan jangan kamu lupa habuan kamu di dunia.’

Al-Quran al-Karim menjadi sumber inspirasi dan bimbingan Hassan Al-Banna ketika menterjemahkan makna Islam yang syumul. Seluruh aspek kehidupan umat hendaklah bersumberkan ajaran Islam, jika kita mahu menjadi umat Islam yang sebenar. Namun begitu, jika kita hanya mengambil aspek ibadat atau akhlak sahaja dalam amalan harian, dan meniru bangsa bukan Muslim dalam aspek kehidupan yang lain, kita telah menjadi umat Islam yang cacat Islamnya, menurut telunjuk mereka.

Asas kepada ajaran dan intipati Islam adalah Al-Quran al-Karim dan sunnah Rasulullah s.a.w. Sekiranya umat Islam berpegang teguh dengan kedua-dua sumber ini, mereka tidak akan sesat selama-lamanya. Oleh itu, sistem Islam yang sepatutnya menjadi asas kepada umat ini mestilah dipetik daripada sumbernya yang asli. Kita perlu memahami Islam sebagaimana yang difahami oleh para sahabat dan tabien yang saleh dan diredai Allah s.w.t. Kita tidak perlu mencorak zaman kita menurut budaya zaman yang tidak bertepatan dengan Islam.

Bagi menjamin perlaksanaan perkara ini dengan betul, Islam menitik beratkan soal pemulihan jiwa manusia yang merupakan teras kepada sistem ini. Inilah teras yang akan menjana pemikiran, penilaian dan pembentukan sistem Islam. Islam menyenaraikan penawar yang dapat membersihkan jiwa manusia daripada nafsu serakah. Islam menghalang jiwa manusia bersifat kejam, alpa dan zalim. Jika jiwa manusia berjaya dilentur dan dibersihkan, pasti setiap yang lahir daripada jiwa ini elok dan baik belaka. Atas dasar inilah, jiwa manusia mendapat perhatian utama dalam Kitab Allah s.w.t.

Manusia yang pertama dicorak oleh Islam kini menjadi model kepada manusia yang sempurna. Islam sebenarnya sesuai dengan semua zaman dan bangsa. Islam seiring dengan segala kehendak dan tuntutan. Islam tidak pernah melarang umatnya memanfaatkan apa jua yang sesuai selagi tidak bertentangan dengan dasar-dasar am Islam.

Ancaman Humanisme Dalam Menangani Masalah Pluralisme

Bila bercakap tentang humanisme secara global, bagaimana fikrah Hassan Al-Banna menentang humanisme dalam konteks negara Malaysia. Fikrah Hassan Al-Banna menuntut kepada kita meletakkan ketuanan Islam (siyadah Islam) dalam melaksanakan struktur kenegaraan.

Inilah yang dimaksudkan oleh Hassan Al-Banna sebagai Islam itu adalah sistem hidup yang syumul, yang merangkumi aspek akidah, ibadah, tanah air, bangsa, toleransi, kuasa, akhlak, budaya, ekonomi dan undang-undang.

Memahami Islam ialah merasai dan meletakkan Islam sebagai penguasa dan pemimpin kepada sebuah masyarakat majmuk. Perlembagaan Malaysia telah meletakkan Islam sebagai agama rasmi bagi negara Malaysia. Ini menunjukkan sebenarnya ketuaan Islam perlu dipertahankan dalam konteks masyarakat majmuk di Malaysia. Inilah yang berlaku dalam negara kita Malaysia apabila ketuanan Islam masih lagi menjadi dominan.

Namum begitu, baru-baru ini kita telah mendengar dan melihat banyak tuntutan yang telah dibuat oleh bukan Muslim di negara kita yang melibatkan kedudukan agama Islam sebagai agama rasmi mula tercabar dan status quo orang Melayu mula tergugat. Keadaan ditambah lagi dengan senario perubahan kuasa politik yang menyaksikan keberanian bukan Muslim yang begitu lantang dalam mengetuai arus reformasi. Desakan demi desakan yang dilakukan oleh bukan Muslim bagi menuntut hak yang sama rata seperti Interfaith Council (IFC), Su Qiu dan lain-lain telah disambut dan disokong oleh segelintir orang Melayu yang beragama Islam.

Yang paling terjejas dan rugi dalam isu ini ketuanan Islam itu sendiri. Ini juga menunjukkan umat Islam tidak bersatu dalam mempertahankan ketuanan Islam di bumi Malaysia. Arus berbilang agama telah lama wujud dalam kalangan masyarakat Malaysia. Persoalannya ialah bagaimana kita bangsa Melayu yang beragama Islam yang merupakan penduduk asal negara ini mampu menangani isu pluralisme dalam kalangan masyarakat yang berbilang agama ini?

Setengah pihak yang tertentu telah mengambil kesempatan di atas kelemahan yang ada untuk membawa agenda mereka ke tengah masyarakat. Arus dalaman yang semakin mendominasi ini telah mendapat sokongan padu daripada sekular luar telah memberi kesan yang tidak sedikit kepada status-qou bangsa Melayu.

Arus ini cuba membawa masyarakat Malaysia kepada satu arah yang melaksanakan konsep kesamarataan yang mutlak dalam masyarakat berasaskan kepada fahaman sekularisme Barat atau humanisme yang meletakkan semua orang mempunyai hak yang sama tanpa mengira agama, bangsa dan lain-lain.

Keadaan ini tentu sekali menjejaskan kepentingan umat Islam dari sudut kehendak agama yang mahukan mereka menjadi bangsa yang memimpin. Secara praktikalnya, bangsa Melayu yang beragama Islam mampu mengekalkan dominasi dan penguasaan ini secara realiti. Disebabkan keserabutan dan kekeliruan pemikiran yang berlaku dalam kalangan bangsa Melayu sendiri, maka mereka kehilangan punca dalam menyelesaikan kemelut yang semakin membarah ini.

Ada dalam kalangan masyarakat Melayu yang melihat isu di atas sebagai satu masalah atau isu yang tidak perlu diperbesar-besarkan. Ada sebahagian masyarakat Melayu yang menyedari isu dan masalah yang melanda dan yang paling menyedihkan ada dalam kalangan bangsa Melayu yang tidak faham dan menyedari bahaya yang sedang menimpa bangsa mereka. Bangsa Melayu adalah bangsa yang majoriti di bumi Malaysia. Mereka adalah kaum asal yang mendiami tanah pusaka ini. Mereka rela menjadi bangsa yang lemah dan hina. Ini satu kerugian besar kepada agama Islam dan bangsa Melayu sendiri.

Kita menyeru kepada kesatuan Islam. Kembali kepada fikrah Hassan Al-Banna yang mahu kita berpegang kepada Islam sebagai satu sistem hidup. Islam yang mendominasi. Islam yang menjadi pemimpin dan ketua. Tidak ada kompromi dengan bukan Muslim dalam hal yang berkaitan dengan agama dan kedudukan Islam.

Kita harus membuat pilihan. Pilihan yang tepat ialah mengekalkan dominasi umat Islam dan menyelesaikan isu bukan Muslim berdasarkan keadilan Islam, mengikut kaedah Islam. Bukan Islam mendapat hak kerakyatan dalam negara Islam adalah dalam bentuk kontrak, mereka boleh hidup aman dan selamat, tetapi mereka tidak boleh merubah struktur perlembagaan dan kenegaraan.

Mereka diberi kebebasan untuk bergerak dan hidup di bawah naungan sistem Islam. Sebaliknya, kita umat Islam akan hilang kuasa dan kedudukan, terpaksa berjuang untuk hidup di bawah sistem liberal Barat walaupun berada di tanah air sendiri.

Pada hakikatnya, kesan kita membelakangkan dan mengetepikan Islam sebenarnya membawa padah kepada kita sendiri. Selagi kita jauh dari roh Islam dan tidak melaksanakan ajaran Islam, kita akan terus terumbang-ambing dan semangat kita akan lemah. Kita akan berpecah dan kekuatan kita akan goyah.

Jika kita dengan tegas dan berani menyatakan bahawa kami seluruh umat Islam bukan penganut komunisme, bukan demokrasisme dan bukan apa yang kamu sangka, sebaliknya dengan segala puji bagi Allah s.w.t. kami adalah orang-orang Islam. Nescaya ketika itu akan terpampang jalan hidayah dan cahaya.

Islam akan menggabungkan kita. Seluruh saudara kita di seluruh muka bumi ini akan bersatu. Inilah satu-satunya kekuatan dan penyelamat kita untuk berhadapan dengan pencabulan penjajahan Barat yang telah menggugat identiti dan jatidiri kita bangsa Melayu yang beragama Islam.

Kesimpulan

Humanisme merupakan satu agenda yang terancang oleh Barat untuk menghapuskan semangat bangsa dan rasa izzah sebagai seorang Islam. Penyerapan fahaman ini ke dalam jiwa dan pemikiran umat Islam berlaku dalam keadaan yang halus dan sistematik. Dalam konteks bangsa Melayu yang hidup dalam masyarakat majmuk di Malaysia, agenda ini perlu difahami dan ditangani dengan bijak dan tegas.

Humanisme akan menjadikan orang Melayu manusia tanpa bangsa dan tanpa agama. Manusia yang tanpa bangsa dan agama menjadikan kita manusia yang tiada agenda. Manusia yang tiada agenda sendiri akan sentiasa tunduk dan dipergunakan untuk melaksanakan agenda orang lain.

Sehubungan dengan itu, setiap aktivis masyarakat, juru dakwah dan ahli politik perlu peka terhadap permasalahan ini dan tidak terjerat dalam perangkap agenda yang berasaskan humanisme Barat seperti hak asasi manusia, liberalisme dan sebagainya.

Justeru itu, penulis menyeru diri penulis dan seluruh bangsa Melayu agar bangkit dan kembali kepada ajaran Islam yang sebenar sebagaimana yang telah difahami oleh Hassan Al-Banna. Menjadikan Islam sebagai satu cara hidup. Meletakkan agama sebagai pertimbangan dan mizan kehidupan kita. Inilah sahaja yang dapat menyelamatkan kita dari terpengaruh dengan budaya dan fahaman sekular.

Seterusnya mencipta tamadun bangsa berpaksikan kepada agama, membina negara berpaksikan agama, menegakkan keadilan berpaksikan agama, mengembangkan ekonomi dan pendidikan juga berpaksikan agama. Katakanlah, sesungguhnya solatku, ibadatku, hidupku, matiku hanya untuk Allah Rabbul Alamin. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA