Sabtu, 25 Mei 2013

Berilmu Tetapi Tidak Berakhlak

Kes 1:

Ada seorang pelajar baru memasuki kuliah ilmu, lalu belajarlah dia dua, tiga hadis dari gurunya. Kemudian dia sudah menghafaz sedikit sebanyak ayat Al-Quran. Gurunya itulah satu-satunya yang dijadikan sumber rujukan. Segala-galanya yang betul datang dari gurunya. Pasti tiada salah. Lalu dia mula bermain dengan persoalan hukum. Sebab dirasanya diri sudah cukup ilmu untuk berfatwa. Mana-mana yang tidak berkenan atau bercanggah dengan pendapatnya dia mengatakan itu adalah sesat barat.

Sehinggakan habis dihukum ulama yang muktabar, mujtahid adalah tersilap pandangan mereka. Dengan memberi alasan yang dirasanya paling kukuh - ulama tidak maksum, berhujah mestilah mengikut dalil yang paling sahih dan terkuat.

Malangnya - yang betul baginya adalah ulama yang dia ikut, tetapi ulama yang lain pasti salah. Pasti salah hadisnya, dan berkemungkinan akidah ulama itu terkeluar dari ahlu sunnah wal jama’ah. Manakala dalil yang terkuat baginya - juga sebenarnya adalah dari apa yang dia dapat sendiri dari kitab yang dia baca. Tentunya dalil itu juga dari ulama yang dia taksubkan.

Bermulalah era baru yang dizikirkan di bibirnya adalah - itu haram, ini bida’ah, engkau sesat! Engaku kafir, engkau hina Islam dan lain-lain lagi.

Kes 2:

Seorang murid, sudah diajar akhlak oleh gurunya. Tentang adab percakapan, adab menuntut ilmu. Adab berhadapan dengan guru. Entah di mana silapnya, tetap sahaja murid itu lancang mulutnya bila berbual dengan gurunya. Tidak ada perasaan hormat. Bengkeng, bidas, dan sebagainya untuk menunjukkan dirinya yang jahil itu adalah benar.

Tahu dan Faham

Zaman ini ada golongan pelajar yang bersemangat belajar ilmu hanya untuk tahu. Tetapi dia lupa - pengetahuan yang dia ada hanya sedikit. Akhirnya tahunya itu menjadikan ia merasa hebat. Menjadikan dirinya terasa betul. Dia tenggelam dalam tahu tapi jahil akhlak.

Tahu sahaja tidak cukup tanpa kefahaman. Orang yang hanya tahu gula itu manis, tidak sama dengan orang yang sudah merasai kemanisan gula apatah lagi di mana dia perlu digunakan kemanisan gula tersebut. Allah dan Rasul-Nya mengajar kita agar mempunyai akhlak yang baik sesama manusia, sama ada dari segi pertuturan, perbuatan, bahkan dalam hati sendiri. Apatah lagi dengan sesama saudara Islam. Bukankah Rasulullah s.a.w diutuskan untuk menyempurnakan akhlak, bahkan akhlak Rasulullah itu sendiri adalah Al-Quran?

Kita diajar untuk beradab kepada guru-guru, ustaz-ustazah, alim ulama kerana keutamaan mereka. Firman Allah s.w.t bermaksud: “Katakanlah lagi (kepadanya): Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui? Sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna.” (surah az-Zumar: 9)

Bahkan di dalam urusan solat jemaah sekalipun, diutamakan adalah orang yang lebih yang mahir bacaannya di dalam Al-Quran. Telah dicontohkan oleh Rasulullah di s.a.w dalam peperangan Uhud, sahabat yang lebih banyak mengambil Al-Quran didahulukan untuk dimasukkan ke dalam liang kubur.

Dari Jabir r.a: “Sesungguhnya Nabi s.a.w telah menghimpunkan antara dua orang lelaki dari mereka yang terbunuh di dalam peperangan Uhud iaitu di kubur, kemudian baginda bersabda: ”Yang manakah dari keduanya yang lebih banyak mengambil Al-Quran?” Apabila ditunjukkan kepada salah seorang dari keduanya, baginda mendahulukan (orang yang tersebut) ke dalam liang lahad.” (hadis riwayat Bukhari)

Hakikat Ilmu Yang Kita Ada

Adab sebagai pelajar, jika ilmu masih sedikit (hakikatnya ilmu manusia tiada yang banyak melainkan Allah yang empunya ilmu), masih bertatih tahulah berakhlak. Sedangkan para ulama yang faqih, berkelana di bumi Allah untuk mencari ribuan guru, bahkan menulis kitab-kitab yang menjadi rujukan hingga kini amat menjaga akhlak sesama guru dan ulama yang lain. Sehinggakan sifat yang tercerna dari diri mereka menjadi ikutan bagi ulama yang takutkan Allah.

Firman Allah s.w.t, bemaksud: “Sebenarnya yang menaruh bimbang dan takut (melanggar perintah) Allah dari kalangan hamba-hamba-Nya hanyalah orang-orang yang berilmu. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Pengampun.” (surah al-Fatir: 28)

Oleh itu, jika para ulama yang hebat ilmunya itu sendiri amat menjaga tutur katanya, tidak bermudah-mudah berhukum dengan apa yang tidak mereka ketahui. Mengapa kita sendiri yang amat sedikit ilmu tidak belajar untuk merendahkan diri? Adakah akhlak itu tidak termasuk di dalam halal dan haram di dalam perhubungan sesama manusia? Sudah bolehkah kita berlaku sombong dengan ilmu yang sedikit sedangkan kita lupa ilmu yang kita ada juga boleh ditarik pada bila-bila masa?


Ilmu tanpa akhlak menunjukkan kita sendiri menghina ilmu yang diberi oleh Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA