Rabu, 2 November 2011

Bahasa Jiwa Bangsa

SMAHADZIR

Rakyat Malaysia sewajarnya berbangga dan harus meningkatkan usaha untuk menggunakan bahasa kebangsaan, bukan sahaja sekadar bertutur, juga dengan memajukan suasananya dalam pembacaan dan penulisan, terutamanya di bidang sastera. Di sinilah dapat dilihat keterampilan bahasa ibunda kita yang menonjol indahnya, murninya, ayunya dan kena dengan bunga-bunga kata yang ekspresif.

Kejayaan yang wajar disemarakkan dan dimegahkan ialah, Malaysia, kini diiktiraf oleh Badan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO) sebagai negara terkehadapan dalam penerbitan buku di rantau ASEAN dan berada di tempat ke-16 dunia. Syabas Malaysia dalam kecemerlangan ini. Memang berwibawa rakyat Malaysia yang bertauliah.

Semangat untuk mentelaah ilmu demi membangunkan negara haruslah disemai dan diberi setinggi-tinggi keutamaan agar negara kita terus giat dalam membina masyarakat yang berfikir dan berperspektif makroskopik. Ini amat penting untuk memelihara persefahaman dan keseimbangan harmoni rakyat Malaysia yang berbilang kaum dan kaya dengan budaya dan bahasa unik masing-masing.

Biarlah kekayaan budaya, tradisi dan bahasa ini dijadikan mimbar untuk membuka mata dan hati rakyat mempelajari, memahami dan menghormati keperbezaan yang unik ini, hanya ada di negara kita. Sudah tentu kita boleh menikmati manfaatnya dan meningkatkan hasil pencarian serta mengaut keuntungan dengannya. Potensi untuk menerbitkan lebih lagi buku amat subur memandangkan banyak bahasa yang dipergunakan di sini. Seorang karyawan yang fasih dalam lebih dari satu bahasa mampu menzahirkan lebih dari satu edisi buku, lagi meningkatkan hasil pencarian.

Faedah kepelbagaian bahasa ini terbukti yang ada juga segelintir ibu bapa Melayu yang faham dan mahu anak mereka menyelami bahasa Mandarin agar anak mereka tidak ketinggalan untuk menyahut cabaran dan peluang yang disediakan negeri Cina buat masa depan. Tidak boleh dinafikan yang di SJKC, pendaftaran pelajar melayu kian meningkat. Inilah peluang yang dapat diambil oleh ibu bapa yang peka dan sedar akan kepentingan bahasa yang bertaraf lingua franca. Bak kata perpatah sediakan payung sebelum hujan. Jika mereka tidak dapat mendalami bahasa Inggeris sebagai bahasa untuk mendokong ilmu, maka bahasa Mandarin seterusnya diangkat.

Tidakkah pejuang bahasa, sasterawan Melayu, pakar linguistik bahasa Melayu sedar tentang kesan yang bersabit dari penyekatan mendalami bahasa Inggeris di sekolah secara tidak langsung menaikkan taraf bahasa Mandarin? Walhal saya menghormati permintaan dan pilihan ibu bapa yang mahu mendidik anak mereka mengikut kehendak mereka, tetapi yang saya hairan ialah mengapa sekolah jenis kebangsaan terselamat dari dicerca oleh kononnya pejuang bahasa?

Mengapa hanya menyentapkan segolongan para ibu bapa yang mahukan anak mereka dididik bahasa Inggeris seperti mereka yang mahukan pembelajaran dan pengajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI)? Itu hanya pilihan, seperti pilihan diberikan kepada bahasa Mandarin dan bahasa Tamil.

Jikalau benar pejuang bahasa hendak memartabatkan taraf bahasa Melayu, haruslah dilakukan dengan cara lain yang aman dan saksama, dan tidak mengganggu perjalanan untuk mencari ilmu. Pejuang bahasa harus sedar yang langkah mereka tegaskan untuk membela bahasa Melayu adalah mengongkong dan hanya menekankan aspirasi agenda Melayu mereka. Ia adalah zalim. Janganlah salah anggap dan begitu tergopoh-gapah melabel mereka yang mahukan ilmu dalam bahasa selain bahasa Melayu sebagai tidak patriotik. Mencari ilmu bebas dan tidak boleh disamakan dengan semangat patrotisme.

Mohon Kementerian Pelajaran agar memberikan peluang untuk perilaku konsumen market forces mengecapi dan memajukan sekolah kebangsaan sebagai sekolah pilihan. Dengan PPSMI, ramai yang akan menjadikannya sekolah pilihan. Di sinilah rumusan untuk menyatupadukan bangsa Malaysia, agar pengalaman bergaul dan saling memahami antara bangsa majmuk negara ini dapat dipelopori tanpa perasaan curiga, cemburu dan iri hati. Untuk membangunkan negara Malaysia yang maju dan mantap bersaing, haruslah kita bersepadu, berganding bahu dan bersiap — sedia bersaing dengan dunia yang kian kecil dan amat kompetitif. Kalau hendak meluntur buluh biarlah dari rebungnya.

Saya mengharapkan yang pejuang bahasa sedar dan mampu melihat konteks pembelajaran dari kanta untuk membina dan memajukan modal insan yang bercendekiawan agar negara kita tetap aman dan progresif. Sekolah kebangsaan seharusnya diberi mandat dan dorongan untuk mengajar selain dari bahasa Melayu dan MBMMBI, pilihan PPSMI dan memajukan serta meningkatkan prestasi pengajaran bahasa Mandarin, Tamil, Arab dan lain-lain agar ia dapat dijadikan sekolah pilihan rakyat Malaysia dan tapak semaian mesra masyarakat majmuk negara kita. Bersatu kita teguh, bercerai kita rebah roboh. Bahasa jiwa bangsa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA