Identiti Individu
Sebagai individu setiap orang
mempunyai identiti sendiri yang membezakan dirinya daripada individu-individu
lain dalam masyarakatnya. Seorang itu dapat membina image atau identiti diri
dengan berbagai cara berasaskan kemampuan masing-masing. Pengenalan diri yang
berasaskan identiti boleh diteliti kepada pakaian, gaya perlakuan, suaranya,
cara berjalan, dan berbagai perkara.
Seseorang individu itu boleh
membina image atau identiti, yang menunjukkan ciri-ciri pengenalannya dengan
berbagai cara. Image atau identiti seseorang yang popular dan dikenali ramai
dalam masyarakat itu selalunya ditiru atau cuba diikuti orang lain pula. Misalnya,
identiti seorang penyanyi popular dengan mudah pula dapat mempengaruhi
peminat-peminatnya.
Identiti di peringkat individu
itu merupakan pengenalan image yang dibina secara sedar atau tidak sedar,
sebagai menyatakan kedudukannya sebagai individu dan anggota masyarakat.
Individu dan Budaya
Seorang itu sebagai anggota
masyarakat dipengaruhi nilai-nilai sosial, yang memupuk nilai-nilai itu bagai
membolehkannya hidup dalam masyarakatnya. Oleh itu, individu itu mempelajari
dan menerima budayanya. Nilai-nilai sosial sebagai teras budaya memainkan
peranan penting dalam menyatakan identiti sesuatu budaya itu. Image atau
identiti yang dibina oleh individu itu adalah tidak terpisah daripada budayanya.
Walau bagaimanapun individu
turut memainkan peranan dalam menyumbangkan nilai-nilai sosial dalam membina
identiti itu. Dengan kata lain, individu itu sebagai anggota masyarakat dapat
membawa perubahan atau memperkukuhkan identiti masyarakat dan budayanya. Identiti
masyarakat dan budaya itu dibina oleh individu. Anggota-anggota masyarakat
mempunyai tanggungjawab penting dalam menentukan identiti masyarakat dan budayanya.
Sebaliknya berasaskan identiti yang dibina itu selalunya menerngkan sifat-sifat
anggota masyarakat. Melaluinya juga sesuatu masyarakat dan budaya dikenali umum.
Identiti individu dan
masyarakat itu turut menyatakan nilai-nilai sosial. Pengenalan diri yang
melibatkan perasaan atau nilai-nilai individu dan nilai-nilai sosial dibina demikian
sehingga terbina image atau identiti masyarakat dan budaya.
Identiti dan Perubahan Budaya
Anggota-anggota masyarakat
dipupuk nilai dan norma sosial melalui proses sosial atau proses sosialisasi. Melaluinya
identiti masyarakat dan budaya dapat dipertahankan. Individu sebagai anggota
masyarakat menyedari identiti masyarakat dan budayanya yang berbeza daripada
masyarakat dan budaya lain. Dalam masyarakat itu terdapat pula
kelompok-kelompok sosial yang membina image dan identiti tersendiri. Sebagai
anggota kepada kelompok sosial itu, dalam membina kesedaran rasa kekitaan, maka
ia berusaha mempertahankan image atau identiti kelompoknya. Berbagai kelompok
sosial dalam sesuatu masyarakat itu membina sub budaya yang membina kesatuan di
peringkat masyarakat dan budaya yang lebih luas. Sub budaya yang berbagai dalam
masyarakat Melayu itu merupakan khazanah yang menyatakan kekayaan budaya Melayu
itu.
Masyarakat berusaha
mempertahankan identitinya yang menyatakan dengan jelas kekuatan masyarakat itu.
Identiti itu mahu dipertahankan selama-lamanya. Di samping itu, anggota-anggota
masyarakat mahukan perubahan. Perubahan yang berlaku itu menyatakan dengan
jelas tentang budaya itu dinamis. Tetapi perubahan yang berlaku itu tidak pula
menghilangkan identiti yang diwarisi sejak sekian lama. Dalam perubahan yang
berlaku masih boleh diteliti identiti yang dipertahankan.
Budaya Melayu yang dinamiks,
berkemampuan menerima dan menyesuaikan dengan perubahan, tetapi mempertahankan
identiti Melayu sejak sekian lama. Dengan tu dapat dikatakan, tidak Melayu
hilang di dunia.
Identiti dan Prasangka
Identiti masyarakat dan budaya
yang dibina itu diakui dan disedari anggota-anggota masyarakat. Mereka
berbangga dengan identiti budaya yang mereka warisi dan mereka bina sekian lama.
Malahan mereka berusaha menonjolnya, untuk dikenali sehingga ke peringkat
global. Tradisi yang diwarisi itu mempunyai nilai-nilai yang tinggi yang ingin
dipertahankan.
Dalam membina identiti seperti
di atas itu bermakna anggota-anggota masyarakat melihat dan menilai ke dalam
masyarakat dan budaya sendiri yang sentiasa dipandang tinggi. Sebaliknya mereka
juga melihat keluar, iaitu melihat masyarakat dan budaya lain. Dalam melihat
keluar atau orang luar melihat budaya Melayu, kerapkali melibatkan prasangka,
iaitu melihat identiti budaya lain berasaskan sentiman, misalnya memandang
rendah masyarakat dan budaya lain dalam konteks mengagongkan budaya sendiri. Adakala
prasangka itu tidak berasaskan realiti, tetapi semata-mata timbul dari sentiman
yang terbina dalam masyarakat. Adakala prasangka itu dibina berasaskan
kepentingan tertentu.
Malaysia yang terdiri daripada
berbagai kumpulan ethnik, boleh menimbulkan prasangka antara satu dengan yang
lain dan seterusnya boleh membawa kesan dalam hubungan antara kumpulan ethnik
itu. Oleh itu usaha dilakukan oleh kerajaan bagi mengurangkan prasangka buruk
antara satu dengan yang lain.
Orang luar yang melihat orang
Melayu secara luaran, sebagaimana yang pernah ditulis oleh orang-orang barat
masa lalu, adakala menggambarkan orang Melayu sangat buruk. Mereka tidak
memahami masyarakat dan budaya Melayu. Pandangan mereka berasaskan budaya
mereka, dan inilah yang dikatakan ethnocentric.
Kelompok Majoriti dan Kelompok Minoriti
Kelompok majoriti, seperti
orang Melayu di Malaysia mewarisi tradisi budaya dan berusaha mengekalkan
identiti Melayu dalam berbagai lapangan. Tradisi budaya memainkan peranan penting
dalam menyatakan lambang identiti yang diperturunkan dari satu generasi kepada
generasi berikut. Kelompok majoriti itu menentukan identiti. Walaupun perubahan
berlaku, tetapi kelompok itu berusaha mengekalkan identiti.
Kelompok Melayu minoriti, terutama
di luar alam Melayu ini didapati tidak mampu untuk mempertahankan identiti
Melayu seperti kelompok majoriti itu. Kelompok minoriti itu selalunya
dipengaruhi masyarakat dan budaya majoriti sehingga kelompok itu tidak mampu
untuk mengekalkan identiti. Apabila generasi baru mengambil tempat dalam
kelompok minoriti itu, maka kaitan dengan identiti itu didapati semakin lemah
dan dalam jangka masa yang lama identiti Melayu yang asal itu boleh hilang. Bandingkan
dengan kelompok Melayu di Afrika Selatan, Sri Lanka dan lain-lain.
Krisis Identiti
Dalam masyarakat Melayu yang
pesat mengalami proses perubahan, terutama tekanan daripada peradaban asing dan
proses globalisasi, anggota-anggota masyarakat menghadapi masalah dalam
mempertahankan tradisi. Mereka menghadapi krisis dalam mempertahankan tradisi
sebagai menyatakan lambang identiti masyarakat dan budaya Melayu. Dalam
menghadapi perubahan itu, selalunya unsur-unsur budaya tradisi diketepikan, dan
gaya hidup moden menjadi pilihan. Dalam keadaan menghadapi krisis identiti itu,
terdapat pula gerakan oleh kumpulan-kumpulan tertentu yang mempertahankan
identiti, terutama unsur-unsur budaya tradisi yang diwarisi sekian lama.
Krisis identiti juga turut
dialami di peringkat individu. Dalam pesatnya perubahan yang melanda
orang-orang Melayu, turut membawa kesan kepada individu, dalam menentukan
bahawa perubahan yang berlaku itu tidak ketinggalan, maka ia juga menghadapi
krisis dalam mengekalkan tradisi.
Krisis identiti ini turut
dialami individu yang ibu atau bapanya bukan Melayu. Ia menghadapi masalah
dalam menentukan identiti, sebelah ibunya atau sebelah bapanya. Dalam keadaan
ini selalunya identiti yang lebih dominan mempengaruhi seseorang itu.
Mencari dan Mengenali Identiti
Dalam membina identiti
sebagaimana yang telah dinyatakan sebelum ini dapat dilakukan secara luaran,
melalui rupa bentuk fisikal dan sesuatu yang dihasilkan dalam melambangkan
identiti itu berasaskan kepada struktur luaran. Selain itu, identiti itu juga
melibatkan secara dalaman, iaitu jiwa Melayu itu. Oleh itu dalam mengenali identiti
itu perlu juga difahami aspek dalamannya, iaitu struktur dalaman sebagaimana
yang dinyatakan oleh anggota-anggota masyarakat.
Kelompok-kelompok sosial dalam
masyarakat itu adakala berusaha membina identiti sendiri sebagai melambangkan
kekuatan kelompok sosial itu. Dalam membina identiti itu berbagai cara pernah
dilakukan, misalnya melalui agama kelompok sosial itu menyatakan
lambang-lambang tersendiri, di samping memupuk nilai-nilai sosial yang
berkaitan. Ada kelompok pula amat terpengaruh dengan kemodenan barat dan
menyatakan identiti berasaskan nilai-nilai itu. Walau bagaimanapun kelompok-kelompok
sosial itu tidak terpisah daripada masyarakat dan budaya Melayu yang dianggap
dominan.
Identiti Sosial dan Identiti Budaya
Masyarakat membina identiti
berasaskan berbagai-bagai aspek kehidupan, termasuk aspek sosial dan budaya. Dengan
berbagai-bagai aspek kehidupan itu secara keseluruhan dalam konteks yang lebih
luas masyarakat itu membina identiti. Antara aspek atau sistem yang memberikan
sumbangan kepada pembinaan identiti itu adalah seperti dinyatakan di bawah:
- Kekeluargaan dan perkahwinan – termasuk dalam
menyusur galur keturunan.
- Sistem sosial – struktur sosial, meliputi
aspek hiraki sosial, status sosial – tradisi dan moden.
- Sistem kepimpinan dan politik – kedudukan
pemimpin.
- Agama dan kepercayaan – termasuk
simbol/lambang yang berkaitan seperti masjid.
- Sistem ekonomi – termasuk demografi. Kegiatan
cari makan, budaya kerja dan sebagainya. Penempatan kampung – bandar.
- Simbol status/kelas sosial. Kekayaan,
kekuasaan.
- Pakaian, makanan.
Berasaskan identiti budaya pula
termasuklah nilai dan norma sosial, adat, dan seumpamanya, atau dalam konteks
visual dan bukan kebendaan. Melihat kepada perkara-perkara yang diterangkan di
atas itu, identiti masyarakat dan budaya itu meliputi keseluruhan aspek
kehidupan masyarakat.
Pandangan Orang Luar tentang Orang Melayu
Isabella Bird, (The Golden
Chersonese, Oxford University Press) seorang pengembara Inggeris telah
menceritakan tentang orang Melayu Perak semasa beliau melawat negeri itu pada
abad ke 19. Beliau menerangkan orang Melayu tinggal di kampung menumpukan
kepada pekerjaan bertani dan menangkap ikan. Mereka tidak suka tinggal di
bandar. Rumah dan perkampungan mereka di tepi hutan dan di tepi sungai. Mereka
sukakan kebebasan untuk bergerak. Rumah mereka dibina agak berjauhan antara
satu dengan yang lain.
Rumah dibina di atas tiang,
dinding rumah diperbuat dari kayu yang telah diketam, bumbung rumah dari daun
nipah yang disirat. Bumbung rumah agak tinggi dan curam. Rumah orang miskin dan
orang kaya tidak jauh berbeza, kecuali tangga rumah orang miskin dibina dari
kayu dan rumah orang kaya dari batu. Rumah mereka tidak banyak ruang, didapati
ruang tamu juga digunakan sebagai tempat tidur. Dalam rumah tidak banyak
perabot. Tikar digunakan sebagai tempat duduk. Lantai rumah pula dipasang
renggang supaya udara dapat beredar ke dalam rumah dan sampah dan sisa makanan
boleh disapu ke bawah rumah tuntuk dimakan oleh ayam. Pada waktu malam nyamuk
di keliling dapat dihalau dengan memasang unggun api di bawah rumah.
Didapati rumah Melayu itu
membela monyet yang digunakan untuk memetik kelapa. Seterusnya Bird juga
menerangkan lelaki Melayu bersifat pendiam, cemburu, curiga dan pembelot. Perempuan
pula berbadan kecil, pembersih dan bergiat dalam aktiviti ekonomi seperti
menganyam tikar dan bakul. Pakaian mereka dari sutera atau kain kapas yang
menutup bahagian lutut hingga leher. Rupa paras Melayu berkulit sawo matang,
kening mereka rendah, tulang pipi tinggi, hidung leper, mulut lebar dengan
bibir tebal. Rambut hitam berkilat dan rambut perempuan pula disiput.
Perempuan Melayu dikatakan
malas bekerja, hasil jualan tikar dan buahan mereka membeli kain baju. Perempuan
suka memakai sarung berwarna merah dan berjalur-jalur. Baju kebaya dikenakan
kerongsang yang diperbuat dari perak, emas atau permata. Sanggul rambut atau
siput rambut disematkan pin sanggul. Kain yang dipakai perempuan diikat dengan
tali pinggang yang diperbuat dari perak atau emas bertatahkan permata. Bagi
lelaki pula memakai sarung dan baju Melayu dan di kepala mereka memakai destar.
Undang-undang mereka adalah
berteraskan undang-undang Islam. Bird juga memetik pendapat seorang pegawai Inggeris
yang bernama Capt. Shaw, yang menyatakan orang Melayu itu lembut, halus, lurus
dan peramah, serta mementingkan harga diri. Mereka sensitif dan sanggup
membunuh untuk menjaga dan mempertahankan harga diri dan keluarga. Mereka
beragama Islam dan cita-cita utama mereka ialah untuk menunaikan haji ke Mekah.
Ada di kalangan mereka yang telah ke Mekah beberapa kali.
Di sekeliling rumah ditanam
dengan pokok buahan seperti nangka, durian, sukun, mangga, pisang dan lain-lain.
Mereka menghabiskan masa dengan mendengar muzik, cerita atau mengadakan ritual
keagamaan. Setiap masjid ada kariahnya dan setiap kariah terdapat 44 buah rumah.
Kalau ada kampung yang hendak membina masjidnya sendiri mesti ada 44 buah rumah.
Hal-hal ugama diserahkan kepada Imam yang juga melaksanakan tugas-tugas
berkaitan perkahwinan dan kematian. Kenduri sering diadakan seperti pada masa
kelahiran, memotong jambul, perkhatanan dan perkahwinan. Dan pada waktu kenduri
ini lazimnya disembelih kerbau.
Dari segi kepercayaan, orang
Melayu amat percaya kepda hantu, pawang, bomoh dan tanda-tanda baik-buruk.
Sebagai contoh, orang Melayu percaya adanya hantu, harimau jadi-jadian dan
sebagainya. Orang Melayu juga percaya kepada keujudan pelesit, polong dan
lain-lain. Burung pungguk dikatakan burung hantu. Penanggalan pula dalam bentuk
wanita, kepalanya boleh ditanggalkan dan meninggalkan badan untuk pergi mencari
darah perempuan yang baru bersalin.
Orang Melayu juga percaya kesan
azimat yang dipakai pada badan mereka. Bagi Bird, yang paling penting untuk
menjelaskan identiti orang Melayu ialah keris dan konsep amuk. Keris dilihat
sebagai senjata dan simbol diri atau kejantanan lelaki Melayu. Amuk juga
dikaitkan dengan hargadiri. Orang mengamuk sekiranya harga dirinya dicemuh atau
diperendahkan, ataupun dirinya dan keluarganya diaibkan. Mereka mengamuk kerana
pandangan mereka menjadi gelap dan tidak tahan menanggung malu dan celaan
tersebut.
Orang Melayu mengikut F. Swettenham
(The Real Malay) dalam Stories and
Sketches by Sir F. Swettenham; selected and introduced by William Roff, Oxford University
Press) adalah sebagaimana berikut ini:
Untuk memahami orang Melayu
dengan mendalam, Swettenham berpendapat, seseorang itu perlu tinggal di
kalangan mereka, menghormati agama dan kepercayaan mereka, meminati
kecenderungan mereka, perlu bersifat toleransi dan jangan memandang serong
terhadap prejudis mereka, bersimpati dan membantu mereka ketika mereka dalam
kesusahan dan kalau boleh bukan sahaja berkongsi keseronokan mereka tetapi juga
risiko yang mereka hadapi. Hanya dengan cara ini sahaja seseorang itu boleh
memperolehi kepercayaan dan keyakinan orang Melayu. Melalui keyakinan ini
sahaja seseorang itu akhirnya boleh memahami hati budi orang Melayu, terutama
bersifat batiniah itu.
Orang Melayu yang sebenarnya,
adalah pendek, berbadan tegap dan gempal. Rambutnya lurus hitam, kulit sawo
matang, hidung dan bibirnya tebal dan matanya cerah dan nampak cerdik. Tingkahlakunya
lemah lembut dan mudah untuk didampingi. Orang Melayu bersifat curiga terhadap
orang luar tetapi tidak menunjukkan sikap tersebut secara terbuka. Orang Melayu
berani dan boleh dipercayai menjalankan tanggungjawabnya dengan baik. Walau
bagaimanapun dia bersifat boros dan suka meminjam wang tetapi lambat
membayarnya balik. Dia petah dan bijak bercakap, pandai berkias (dan mungkin
juga menyindir), sering memetik peribahasa dan kata-kata hikmah, pandai melawak
dan berjenaka dan sukakan kepada jenaka yang baik.
Orang Melayu suka ambil tahu
hal orang lain, terutama jirannya. Oleh itu orang Melayu dikatakan kuat gosip
atau suka menjaga tepi kain orang lain. Orang Melayu beragama Islam dan pada
pendapat Swettenham ini menyebabkan mereka bersifat fatalistik, iaitu percaya
kepada qada’ dan qadar (nasib dan rezeki ditentukan Allah). Tetapi pada masa
yang sama mereka juga percaya kepada perkara-perkara karut dan tahyul yang
bertentangan dengan Islam. Dia tidak minum arak dan jarang sekali menghisap
candu tetapi dia amat minat berjudi, sama ada menyabung ayam ataupun
permainan-permainan yang ada elemen pertaruhan.
Secara semulajadi orang Melayu
adalah ahli sukan. Mereka suka dan berminat menangkap dan menjinakkan gajah. Mereka
juga merupakan seorang nelayan atau penangkap ikan yang cekap. Dari satu segi
orang Melayu konservatif, bangga dan megah terhadap negerinya dan masyarakatnya.
Mereka menyanjung adat dan tradisi lama masyarakat Melayu. Mereka takut kepada
Raja, hormat dan tunduk kepada kuasa. Orang Melayu memandang rendah kepada
sebarang pembaharuan dan seboleh-bolehnya akan menolak sebarang pengenalan kepada
perubahan secara mendadak.
Sebaliknya, jika mereka diberi
masa untuk memeriksa dan menelitinya dan perubahan tersebut tidak dipaksa ke
atas mereka, mereka boleh diyakinkan tentang keuntungan dan faedah yang boleh
dicapai melalui pembaharuan-pembaharuan tersebut. Orang Melayu cepat
mempelajari ilmu yang diajar kepadanya. Bagi Swettenham, sekiranya orang Melayu
ingin dan juga bercita-cita tinggi dia boleh menjadi seorang mekanik yang baik.
Walau bagaimanapun orang Melayu malas. Dia tidak mempunyai sebarang perancangan
yang teratur di dalam hidupnya. Dia tidak tahu tentang ketepatan masa termasuk
juga waktu makannya. Padanya waktu itu tidak penting. Rumah orang Melayu tidak
tersusun dan kotor tetapi dia mandi dua kali sehari. Dia juga suka berhias dan
memakai pakaian yang kemas.
Orang Melayu tidak toleran
kepada sebarang penghinaan. Baginya malu yang diterima hanya boleh dibersihkan
dengan darah. Dia akan masam muka dan memendam rasa apabila kewibawaannya dan
maruahnya tersentuh atau terguris sehingga dia dirasuk oleh perasaan hendak
membalas dendam. Jika dia tidak dapat membalas pada orang berkenaan atau
berkaitan dia akan mengancam orang pertama yang ditemuinya, tidak kira lelaki
atau perempuan, tua atau muda. Inilah yang dikatakan amuk.
Semangat kesukuan kuat di
kalangan orang Melayu. Dia taat dan setia kepada Raja, Penghulu dan pemimpin. Pemberian
kurnia oleh Raja kepada rakyat dan pemberian hadiah dari rakyat kepada Raja
adalah satu amalan yang biasa. Walaupun orang Melayu beragama Islam dan sanggup
dipaku hidup-hidup dari menolak agamanya, orang Melayu bukannya menganggap
agama orang lain rendah. Dia juga bukan seorang hipokrit. Kehidupannya akan
menghadapi kitaran hidup berikut:
Pada masa kecil dia dijaga
dengan baik, dia tidur bila dia suka dan makan apabila dia merasa lapar (elemen
masa tidak penting). Dia jarang dipukul atau dirotan, oleh itu dia jarang
menangis. Pada umur 15 atau 16 tahun dia rajin belajar dan dihantar mengaji
Qoran walaupun mengaji dalam bahasa yang dia tidak faham. Pada umur di antara
16 hingga 25 tahun dia harus dielakkan kerana pada peringkat umur ini dia suka
bersuka-sukaan, berfoya-foya, boros, pemurah, suka berjudi, banyak terikat
dengan hutang, sering terlibat dalam melarikan isteri jirannya dan suka
menonjol-nonjolkan dirinya.
Selepas itu jika dia tidak
meneruskan dengan perangai buruknya, dia akan cuba, dengan bantuan orang-orang
yang lebih tua darinya, berusaha memantapkan kedudukan sosialnya. Jadi, apabila
dia mencecah umur 40 tahun dia akan menjadi seorang manusia yang bijak (dan
berpengalaman). Anak perempuan pula dibiarkan hidup bebas sehingga umur 5 tahun
dan kemudian diberi pakaian yang sempurna. Sejak itu dia dididik dan diasuh
dalam membantu kerja-kerja rumah dan dapur. Dia juga diajar turun ke sawah.
Tujuannya untuk menyediakan menjadi seorang isteri dan ibu yang baik.
Pada peringkat umur 15/16 tahun
dia sukakan pakaian yang cantik dan juga sudah tahu memakai barang-barang kemas.
Gadis yang belum kahwin diasuh dan diajar bagi mengelakkan dari mengadakan
hubungan dengan lelaki yang tidak ada tali persaudaraan dengannya. Selepas
berkahwin orang perempuan Melayu mendapat kebebasan yang seluas-luasnya. Orang
Melayu amat mementingkan bangsa dan keturunan. Lelaki Melayu boleh kahwin empat
dan boleh menceraikan isteri atau isteri-isteri dan menggantikan mereka dengan
isteri yang baru. Sekiranya dia mampu dia akan menggunakan kesempatan ini
tetapi lelaki Melayu jarang-jarang mempunyai empat orang isteri pada satu masa.
Orang Melayu mengikut pandangan
Hugh Clifford (The Pople of the
East-Coast dalam buku, In Court and
Kampung) diterangkan di bawah ini. Clifford adalah Residen di Pahang dan
beliau menceritakan tentang negeri-negeri Pantai Timur iaitu Pahang, Terengganu
dan Kelantan. Walaupun negeri-negeri ini berdekatan tetapi rakyat negeri-negeri
ini jauh berbeza, sama ada dari segi rupa, pakaian, dialek, watak mahupun adat
resam. Orang Pahang, mengikut Clifford, hanya menggunakan fikiran dan minda
mereka untuk mencari jalan berkelahi, bergaduh, berasmara dan bercumbu dan
berjudi, yang mereka tahu dan sedar dilarang sama sekali oleh agama Islam.
Orang Pahang, jelasnya, adalah
seorang penyabung ayam dan pejudi yang sering terlibat dalam pergaduhan. Dia
mempunyai perasaan bangga dirinya, bangsanya dan negaranya. Dia kurang arif,
kurang ugama dan kurang daya keintelektualannya sehingga dibuat orang Melayu
lain bidalan tentang mereka: kecek anak Melaka; bual anak Minangkabau; tipu
anak Rembau; bidaah anak Terengganu; penakut anak Singapura; pencelok anak
Kelantan dan sombong anak Pahang. Namun demikian, orang Pahang juga banyak
kualiti yang baik. Mereka jantan dan berani mati.
Kelemahan mereka adalah di
permukaan sahaja dan mereka jarang mahu menyurukkan kelemahan ini. Mereka
sombong! Mereka berpakaian segak dan sebagai kaki judi sering boros. Mereka
juga suka bertindak mengikut nafsu tanpa berfikir panjang tentang hasil atau
kesan tindakan mereka. Mereka juga amat taat dan setia kepada Raja. Begitu juga
taat setia mereka kepada seseorang atau sesiapa yang dipercayainya, tidak
berbelah bagi. Hubungan ini adalah berasaskan saling mempercayai di antara satu
sama lain.
Mereka sentiasa bergembira dan
suka melawak dan berjenaka dan bahan ketawa mereka adalah orang lain (suka
mengusik dan mempermainkan orang lain). Mereka tidak suka membaca atau bekerja.
Mereka juga tidak boleh dipaksa membaca Koran. Mereka juga hanya akan
sembahyang setelah dipaksa. Mereka menghadiri sembahyang Jumaat kerana takut
kena denda. Kalau boleh orang Melayu tidak mahu bekerja dan tidak akan
melakukan sebarang kerja walapun dibayar gaji atau upah yang tinggi dan lumayan.
Dia akan melakukannya (kerja) apabila dia dikerah, iaitu atas permintaan dan
suruhan orang-orang besar ataupun raja.
Kerja-kerja kerah tidak dibayar
upah dan di dalam kebanyakan kes mereka terpaksa membawa makanan sendiri. Kerja
Raja dikelek sedangkan kerja sendiri diabaikan. Mereka akan mengerjakan
kerja-kerja kerah ini tanpa sebarang rungutan seolah-olah itu adalah tugas
hakiki mereka. Clifford melihat ini sebagai satu sifat yang bertentangan dengan
jiwa orang Melayu itu. Dari satu segi, secara sukarelanya, orang Melayu malas
bekerja walaupun ganjaran yang dibayar lumayan tetapi dari satu segi yang lain dia
sanggup pula dipaksa bekerja dan menyerahkan tenaganya secara percuma.
Orang Terengganu pula jauh
berbeza daripada orang Pahang. Paling utama, mereka sukakan keamanan dan
keharmonian. Kegiatan dan minat mereka ialah kepada perniagaan dan perdagangan.
Apa yang mereka mahu ialah kebenaran dan kebebasan untuk mencari rezeki tanpa
diganggu. Namun demikian, mereka tidak menunjukkan sikap taksub dan taat setia
membabi buta seperti yang ditunjukkan oleh orang Pahang, yang akhirnya (iaitu
orang Pahang) terpaksa menanggung bermacam kerenah, helah dan juga bencana dari
Raja dan kerabat Diraja mereka sendiri.
Bagi Clifford, orang Terengganu
hanya berminat untuk belajar, berdagang dan bertukang. Sejak kecil lagi dia
dibesarkan dalam suasana buku, duit dan tawar menawar perniagaan dan
perdagangan. Dikatakan dia tahu memuji dan mengangkat tinggi nilai dan mutu
barang-barang yang hendak dijualnya dan menawar atau menurunkan harga barangan
yang hendak dibelinya sebaik sahaja dia pandai bercakap. Orang Terengganu
dilahirkan dalam dunia perniagaan dan perdagangan. Dia boleh dan sanggup
berbohong semasa berniaga, tanpa segan dan silu ataupun malu sehingga mereka
terkenal ataupun dikenali sebagai pembohong yang paling terkenal di Tanah
Melayu.
Sekiranya seorang kanak-kanak
Pahang dibesarkan dalam suasana perang atau khabar angin tentang peperangan,
dan dia pula akan bercita-cita apabila besar nanti mahu menjadi seorang
pahlawan terbilang, tetapi berlainan pula dengan kanak-kanak Terengganu. Walaupun
lelaki Terengganu memakai senjata tetapi dia kurang tangkas menggunakan senjata
tersebut. Keris yang dipakai hanya sebagai pelengkap pakaian lelaki sahaja.
Keadaan ini berlaku kerana
masyarakat Terengganu memberi sanjungan yang lebih dan memandang tinggi mereka
yang berpendidikan atau yang mempunyai kemahiran-kemahiran yang tertentu.
Jelasnya orang Terengganu memuliakan mereka yang berpelajaran dan berilmu sama
ada yang menguntungkan mereka di dunia mahupun akhirat. Bagi Clifford, orang
lelaki Terengganu dibesarkan sebagai pengecut tetapi mereka tidak mahu mengakui
hakikat ini. Pandangan Clifford ini mungkin tidak adil kerana mencintai
keamanan dan tidak suka bergaduh bukanlah sifat orang yang pengecut. Sebaliknya
ia menggambarkan seseorang yang ingin tinggal di dalam sebuah masyarakat yang
madani.
Walau bagaimanapun prestasi dan
imej orang Melayu Terengganu adalah lebih baik dari orang Melayu lain, bukan
sahaja di Pantai Timur tetapi juga di Semenanjung Tanah Melayu. Umumnya,
seseorang anak Terengganu itu telah tamat membaca Koran sebelum akil baligh
lagi. Pada masa yang sama mereka juga tahu menulis dan membaca jawi. Jadi masyarakat
Terengganu adalah masyarakat yang mementingkan ilmu. Namun demikian, orang
Terengganu lebih terkenal kerana kemahiran mereka dalam bidang kraftangan. Hasil
tangan seperti barangan tembaga, senjata dan juga pertukangan kayu mereka
adalah yang terbaik, tercantik dan terhalus di kalangan orang Melayu di
Semenanjung Tanah Melayu.
Begitu juga dengan hasil
tenunan kain dan songket mereka. Mereka juga dikatakan pandai membuat barang-barang
tiruan, contohnya, serban yang diekspot setiap tahun ke Mekah dan dijual di
sana sebagai barangan tempatan yang dihasilkan oleh Arab Saudi sendiri. Dari segi
pakaian, pakaian orang Terengganu jauh berbeza dari orang Pahang. Kita boleh
kenal orang Terengganu sebelum dia membuka mulutnya. Walau bagaimanapun Clifford
tidak menjelaskan apakah yang dimaksudkannya. Namun begitu, sekiranya kita
hendak buat andaian mungkin pakaian orang Terengganu itu lebih kemas sesuai
dengan kerja mereka sebagai peniaga dan pedagang.
Orang Kelantan juga mempunyai
ciri-ciri mereka tersendiri. Bagi mereka yang berjumpa dengan orang Kelantan
buat kali pertamanya mungkin tidak akan faham tentang tutur-katanya. Orang
Kelantan juga tidak faham bahasa orang lain kecuali dialeknya sendiri. Rupa
atau paras orang Kelantan serupa sahaja; tidak begitu bersih baik dari segi
rupa mahupun perangai. Walau bagaimanapun dia mempunyai temperamen yang baik
dan sentiasa bergembira. Orang Kelantan kuat dan gagah.
Mengikut Clifford, ada orang
Kelantan yang boleh memecahkan pintu dengan kepalanya. Contohnya, seorang lelaki
yang diberi gelaran Awang Kepala Keras. Selain itu, dia juga boleh memikul
beban yang berat, mengayuh perahu untuk beberapa jam dan boleh melakukan kerja
lebih dari orang Melayu lain. Tingkahlaku orang Kelantan agak kasar dan tidak
sensitif seperti orang Melayu lain. Mereka kurang prihatin terhadap perasaan
orang lain. Orang Kelantan berani tetapi beraninya membabi buta tanpa
memikirkan akan bahaya yang mungkin dihadapi.
Bagi masyarakat lain di Pantai
Timur (orang Pahang dan Terengganu) watak baik orang Kelantan ditenggelami oleh
reputasi orang Kelantan sebagai pencuri, perompak atau penceluk. Semasa
merompak mereka dikatakan menggunakan senjata tajam yang dikenali sebagai parang
jengok. Perempuan Kelantan lebih menonjol dari wanita-wanita lain di Tanah
Melayu. Mereka sering kelihatan di pasar sama ada meniaga atau membeli.
Mereka senang bertutur mesra
dengan semua orang dan tidak menunjukkan sifat-sifat malu yang lazim
ditunjukkan oleh perempuan Melayu yang lain. Ada kalanya kemesraan mereka
khusus dengan pelanggan lelaki bersifat `flirtatious’ atau kemanja-manjaan. Di
Kelantan, lelaki dan perempuan, lain cara berpakaian mereka jika dibandingkan
dengan orang Melayu lain. Orang lelaki Kelantan tidak memakai baju atau seluar
sebaliknya mereka lebih selesa memakai sarung. Kain sarung diikat singkat
hingga ke lutut dan apabila duduk lutut mereka terdedah.
Orang perempuan Kelantan pula
suka berkemban dan bahagian bahu dan dada sering terdedah. Cara berpakaian
begini membuat orang lain menganggap orang Kelantan tidak beradat dan beradab
sopan. Sebelum tahun 1888 orang Kelantan takut ke Pahang kerana orang Pahang
menganggap orang Kelantan itu hanya layak untuk menajamkan matakerisnya sahaja.
Dalam perkataan lain orang Kelantan itu baik dibunuh sahaja. Seperti orang
Melayu lain di Pantai Timur, orang Kelantan juga suka berjudi sama ada berlaga
ayam, kambing atau kerbau.
Pada keseluruhannya
bagaimanakah agaknya cara hidup orang Pantai Timur? Mengikut Clifford, di
Kelantan, Terengganu dan Pahang, cara hidup mereka hampir serupa. Di kawasan
pendalaman rakyatnya lebih lurus dan amanah, lebih rajin, mengalami prubahan
yang sedikit dan hidup mereka sehari-hari berkisar kepada saraan hidup
semata-mata. Mereka juga cepat tua. Mereka bangun pagi, bekerja atau rehat pada
waktu siang dan tidur sebaik sahaja hari malam. Hidup mereka mudah dan sudah
pasti membosankan. Hidup mereka sederhana dan kebanyakan mereka tidak mampu
untuk kahwin lebih dari satu. Penduduk yang tinggal di tepi pantai pula berbeza.
Gosip dari istana, cerita-cerita
tentang keberanian pahlawan, tulisan tentang ilmu dan sebagainya memenuhi masa
hidup mereka. Bagi golongan remaja lelaki, dayang-dayang dan gundek-gundek Raja
keadaan dan pergaulan yang bebas menambahkan lagi kenakalan remaja mereka.
Walaupun risikonya tinggi, golongan remaja ini jarang-jarang mahu melepaskan
peluang tersebut. Mereka yang didapati berkendak dengan gundek Raja bolah
dihukum bunuh.
Orang Melayu mengikut pandangan
Munshi Abdullah (Kisah Pelayaran Abdullah : diselenggarakan oleh Kassim Ahmad).
Pelayarannya ke Kelantan, Abdullah telah sempat juga singgah di Pahang (Pekan)
dan Terengganu (Kuala Terengganu). Sebagai seorang etnografer dia telah
mencatatkan dengan detail apa yang dapat diperhatikannya di ketiga-tiga buah
negeri di Pantai Timur ini. Catatannya ini menarik jika kita bandingkan
perbezaan dan persamaan pandangan tersebut dengan apa yang ditulis oleh Hugh
Clifford.
Mengikut Abdullah, negeri
Pahang seperti sebuah dusun, penuh dengan tumbuh-tumbuhan yang menghijau. Tidak
terdapat sebarang pasar, kedai atau lorong untuk orang ramai berjalan kaki. Abdullah
percaya negeri Pahang kaya dengan hutan sebab penduduknya malas. Sekiranya hutan-hutan
ini ditanam dengan pokok-pokok yang boleh mendatangkan hasil usaha tersebut
pasti berjaya kerana tanah Pahang subur. Mengikut pemerhatian Abdullah, dari
100 orang penduduknya hanya 10 orang sahaja yang nampak berkerja. Yang lainnya,
sama ada lalai, miskin atau suka berbuat jahat (mungkin maksud Abdullah,
mencuri atau menjadi samseng kampung).
Setiap lelaki Pahang ada
sekurang-kurangnya 4-5 jenis senjata yang tidak bercerai dari tubuhnya. Tabiat
lelaki Pahang ialah suka melawar sahaja. Gemar memakai seluar dan kain-baju
yang bagus-bagus sahaja tetapi malas bekerja atau tidak mahu berusaha. Kebanyakan
mereka kurus kering keana mereka juga suka menghisap madat atau candu. Jelasnya
ramai orang Melayu Pahang yang ketagih candu. Rumah mereka rumah atap.
Bergantung kepada taraf hidup, rumah mereka ada yang kecil dan ada yang besar. Kesemua
rumah tersebut didirikan di atas darat.
Namun demikian, kawasan
keliling rumah mereka semak-samun. Kampung orang Melayu Pahang tidak tersusun
kerana rumah-rumah yang didirikan tanpa perancangan dan peraturan. Terdapat
sebuah rumah di sini dan sebuah rumah di sana. Ada rumah yang dibina dalam
hutan dan yang didirikan di tepi pantai. Ada kawasan rumah yang dipagar dan ada
yang tidak dan dibiarkan begitu sahaja. Kawasan di bawah rumah selalunya kotor.
Di bawah rumah, biasanya di
bawah rumah dapur akan terdapat kelimbahan atau lopak air yang bertakung dan
menjadi dalam apabila dicakar dan disudu oleh ayam dan itik yang mencari
sisa-sisa makanan yang dibuang ke dalamnya selepas pinggan mangkuk makan dibasuh.
Kawasan ini dan juga rumah berbau busuk kerana tidak terdapat longkang untuk
mengalirkan air yang bertakung itu. Di bawah rumah juga terdapat banyak sampah
sarap yang disapu dari atas rumah. Setiap malam unggun api akan dipasang di
bawah rumah untuk menghalau nyamuk. Asap sering naik ke rumah menyebabkan mata
menjadi pedih dan berair. Pakaian di atas rumah juga akan menjadi hitam
disebabkan asap dan jelaga.
Tanaman yang banyak ditanam di sekeliling
rumah ialah pokok nyiur dan pinang. Harga 8 buah nyiur ialah seringgit. Terdapat
juga sayur-sayuran seperti keladi, ubi, keledek, tebu, pisang dijual tetapi hasil
kebun ini datangnya dari kawasan hulu negeri. Orang Pahang juga memelihara
ternakan seperti kambing, kerbau, lembu, ayam dan itik. Jelasnya, cara hidup orang
Pahang adalah cara hidup masyarakat tani (peasang) atau masyarakat kampung yang
di samping bercucuk tanam dan berternak untuk saradiri juga menghasilkan
tanaman kontan.
Oleh kerana kawasan
persekitaran kampung kotor dan tidak tersusun cara pembuangan sampahnya, maka
kawasan ini menjadi kawasan kegemaran gagak yang tertarik dengan kekotoran dan
bangkai-bangkai yang bersepah. Hasil dagangan Pahang yang terbesar ialah emas
dan timah. Ada juga penduduk yang menghasilkan sutera. Ada juga antara mereka
yang ke hutan mencari kayu kemuning, damar dan rotan. Wang yang digunakan di Pahang
dikenali sebagai tampang. 16 tampang = 1 ringgit.
Dari segi sistem sosialnya,
terdapat ramai golongan Sayid (Syed) di Pahang. Kononnya mereka adalah
keturunan nabi. Maka cucu-cicit mereka juga memakai gelaran Syed pada awal nama
mereka. Di Pahang terdapat juga golongan yang dikenali sebagai golongan Sheikh.
Gelaran ini juga dipakai turun-temurun. Bahasa yang digunakan oleh orang ramai
apabila bercakap dengan golongan ini serupa seperti mereka bercakap dengan
golongan Raja-Raja. Mereka bertengku dan berhamba Tengku.
Pekerjaan golongan ini berniaga.
Di kalangan ini lebih ramai yang kaya dari yang miskin. Rumah-rumah mereka
lebih baik dan cantik dari rumah orang Melayu. Nampak jelas bahawa golongan ini
wujud sebagai satu kelas yang nyata. Mereka mengamalkan cara hidup dan status
yang jauh lebih baik dari rakyat Pahang yang lain. Penempatan atau perkampungan
mereka jauh berbeza dari perkampungan orang Melayu. Mereka tinggal di tepi
pantai dan di kawasan perkampungan itu terdapat sebuah masjid. Anak-anak mereka
dihantar mengaji di masjid tersebut walaupun mereka tidak faham tentang apa
yang mereka baca. Namun demikian kebanyakan rakyat biasa tidak tahu membaca dan
sekiranya keadaan ini dibiarkan nescaya akan merosakkan generasi orang Melayu
yang akan datang.
Di Pahang, seperti di
negeri-negeri Melayu yang lain, terdapat juga golongan istana atau Raja yang
merupakan pemerintah negeri. Mengikut Abdullah, anak-anak Raja Pahang menaruh
berpuluh-puluh hamba Raja. Hamba Raja wujud apabila orang yang bersalah
melakukan jenayah bunuh mengadap Sultan dan di samping memohon maaf di atas
perbuatannya menyerahkan juga dirinya kepada sultan untuk dijadikan hamba Raja.
Status dan kedudukan hamba raja tinggi dan ditakuti oleh orang ramai. Di dalam
kebanyakan hal mereka menjadi tukang pungut hutang dan tukang pukul anak-anak
raja. Mereka bolehlah dianggap sebagai samsing kampung.
Mereka sering digunakan oleh
pihak raja dan anak-anaknya untuk mengganggu anak-isteri orang. Oleh kerana
mereka dilindungi raja maka ditakuti dan boleh melakukan apa-apa sewenang-wenangnya.
Sekiranya mereka dibunuh sultan akan menuntut tujuh nyawa kerabat orang yang
membunuh hamba raja tadi. Terdapat dua cara hukuman bunuh dilaksanakan di
Pahang, iaitu cara sula dan salang. Sula dilaksanakan dengan menikam dubur
pesalah dengan pucuk nipah hingga sampat ke perutnya. Salang pula ialah
membunuh dengan menggunakan keris panjang yang dikenali juga sebagai keris
penyalang. Keris tersebut digunakan untuk menikam jantung melalui tulang selangka,
iaitu kawasan di antara bahu dengan leher sebelah kiri.
Keris akan dicabut dan kawasan
luka itu akan ditekap dengan kain untuk menghalang darah dari memancut. Rakyat
Pahang dikatakan takut hendak mengubah cara hidup mereka, terutama taksub
kepada golongan raja kerana takutkan daulat Raja. Abdullah mengimbas semula
tentang negeri Pahang. Dahulu Pahang mashur tetapi sekarang negeri tersebut
kesunyian dan miskin. Kemiskinannya bukanlah kerana ia diserang dan ditawan
musuh dari luar atau disebabkan oleh perompak dan penyamun yang mengganggu dan
menjejaskan perniagaannya ataupun oleh kerana tanahnya yang tandus kerana
terbukti hutannya hidup subur menghijau. Bagi Abdullah, Pahang miskin kerana
kezaliman rajanya. Rakyat takut dan juga tidak mahu berusaha dan menghasilkan
lebihan untuk simpanan kerana akhirnya akan diminta oleh raja. Kalau tidak
diberi akan dirampasnya juga. Maka keadaan ini mematahkan semangat rakyat untuk
membuat harta, menabung dan sebagainya.
Di Terengganu (Kuala
Terengganu) Abdullah menerangkan terdapat pasar yang dibuka pada waktu petang. Raja
menduduki tempat dan hiraki yang istimewa dalam masyarakat Melayu. Apabila
melalui istana dan perkampungan raja, rakyat biasa dilarang memakai payung sama
sekali. Golongan rakyat juga dilarang memakai baju kasa, kasut dan pakaian
serba kuning. Abdullah menganggap larangan ini sebagai kolot dan bodoh. Dia
bertanya, mengapa tidak dilarang burung terbang di atas istana, atau nyamuk
memakan darah raja atau pijat-pijat menggigit raja dan sebagainya. Sebaliknya
mengapa tidak dilarang penjualan dan penghisapan madat atau
candu yang berleluasa bukan
sahaja di kalangan rakyat tetapi juga raja. Sepatutnya raja menjadi contoh,
teladan dan role model untuk rakyat tetapi di Pahang dan Terengganu sebaliknya
berlaku. Golongan raja tidak menampakkan ciri-ciri orang yang dianggap
berbangsa, bangsawan dan berdarjat mulia. Jadi jika golongan raja tidak
berakhlak mulia bagaimanakah pula dengan rakyat biasa? Orang yang menjadi
penagih madat jarang mementingkan kebersihan dirinya. Pakaian mereka kotor dan
berdaki. Kadang-kadang pakaian tersebut 4-5 bulan tidak dibasuh. Baju mereka
penuh dengan tuma. Kebanyakan kanak-kanak Terengganu tidak bersekolah.
Mereka asyik bermain-main
sahaja sepanjang hari. Jalan-jalan dan lorong-lorong di sekitar pekan didapati
kotor dan penuh dengan sampah sarap. Jalan dan lorong tersebut juga sering
becak. Perkampungan dan rumah mereka congkah-mangkih, iaitu tidak tersusun dan
tidak sama. Masing-masing penghuni membina rumah ikut suka hati. Ada rumah yang
membelakangi jalan ada yang mengiring jalan dan terdapat juga lorong-lorong
yang sempit yang hanya muat untuk seorang lalu sahaja.
Rumah dipagar tetapi pagar yang
dibina bengkang-bengkok. Atap rumah pula dipasang tinggi. Keliling rumah kotor
dan di bawah rumah terdapat banyak sampah sarap. Di bawah rumah dapur pula
terdapat kelimbahan. Kebanyakan rumah terdapat banyak sabut yang diperun pada
waktu malam untuk menghalau nyamuk. Di kawasan kampung ditanam banyak pokok
kelapa. Pada tiap-tiap kampung terdapat sebuah madrasah. Di pasar terdapat
ramai peniaga barang-barang makanan tetapi kesemua mereka perempuan.
Barangan makanan yang dijual
adalah penganan, cucur, pisang rebus, keladi rebus, penganan talan dan
sebagainya. Terdapat perbezaan di antara rumah orang kaya dengan orang miskin. Rumah
orang kaya dibuat dari batu dan bangunan rumah adalah seperti rumah orang Cina.
Rumah tersebut diberi tembok tetapi dinding tembok penuh dengan kesan ludah
sirih dan juga lumut. Di Terengganu juga banyak ditanam pokok limau yang dijual
di pasar. Lembu, kambing dan biri-biri murah harganya. Harga seekor kambing
seringgit. Walaupun daging murah orang ramai tidak suka memakannya. Sebaliknya
mereka lebih suka makan makanan yang busuk-busuk seperti tempoyak, pekasam,
petai, jering, ulam dan sebagainya.
Di Terengganu juga tiada tempat
atau sekolah orang mengajar Bahasa Melayu tetapi terdapat 6/7 buah rumah tempat
kanak-kanak belajar mengaji. Abdullah menceritakan juga tentang dialek Terengganu
di mana perkataan yang berakhir dengan n dibunyikan ng. Contohnya, ikan =
ikang, tuan = tuang, bulan = bulang, makan = makang dll. Walau bagaimanapun
apabila mereka menyurat betul pula ejaannya. Di Terengganu, raja dan hamba raja
bermaharajalela. Setiap orang dikatakan ada 4-5 campak buang (lembing?), sebilah
keris dan sebilah chenangkas (pedang panjang).
Mereka tidak bekerja kecuali
memikul senjta-senjata ini ke hulu ke hilir. Orang lelakinya malas tetapi orang
perempuannya rajin-rajin terutamanya di dalam bidang perniagaan. Di Terengganu
juga rakyat takut hendak mengumpulkan harta atau menghasilkan lebihan takut nanti
diminta atau dirampas atau dirompak oleh golongan raja. Abdullah risau
sekiranya kaum ibu yang bekerja dan berniaga, anak-anak di rumah akan terbiar
dan tidak terurus pakaian dan makan minum mereka. Apa yang akan jadi pada
generasi akan datang?
Di Kelantan lelakinya juga
banyak memakai senjata. Setiap orang ada 6/7 batang campak buang di samping
parang lading atau chenangkas atau pedang. Sebilah keris juga lazimnya tersisip
di pinggang. Ada juga di kalangan mereka yang membawa senapang. Warna kulit
mereka semuanya hitam. Tanah perkampungan orang Kelantan subur dan ditanam
penuh dengan nyiur, durian dan buah-buahan tempatan yang lain. Terdapat juga
binatang ternakan seperti lembu, dan kerbau yang gemuk-gemuk. Di pasar penuh
dengan perempuan yang berniaga. Seperti di Terengganu, di pasar terdapat juga
makanan busuk-busuk yang disukai orang tempatan seperti budu, ikan asin, siput
asin dll. Orang tempatan tidak banyak makan daging tetapi sebaliknya suka makan
ikan yang banyak terdapat di perairan negeri itu.
Abdullah disuruh makan timun
tetapi apa yang dipanggil oleh orang Kelantan timun itu adalah tembikai. Kenderaan
Raja Kelantan adalah gajah. Abdullah menghadap raja, dikeluarkan tempat sirih
dahulu dan dia disuruh makan sirih sementara menunggu raja santap. Raja
Kelantan pada waktu itu berwajah rendah, hitam manis, tubuhnya gempal, mukanya
bulat dan hidungnya mancung. Rambutnya mencecah bahu. Pada pinggangnya tersisip
sebilah keris. Keadaan kampung tidak tersusun.
Sampah-sarap berselerakan
menyebabkan alam persekitaran berbau busuk. Orang Kelantan, sama ada raja
mahupun rakyat tidak memakai kasut. Di Kelantan terdapat ramai perempuan jalang
yang dikenali sebagai orang bujang. Apabila waktu petang mereka datang
menghampiri perahu. Mereka datang berkemban dan memakai sanggul lintang. Pada
rambut mereka diletakkan bunga melor yang telah dikarang. Bagi orang Kelantan
pekerjaan ini tidak dianggap hina. Mengikut Abdullah, ‘adat dalam negeri tiada
menjadi hina pekerjaan itu’. Kebanyakan orang Kelantan juga suka menyabung dan
berjudi.
Mengikut Abdullah, dari 100
orang hanya 2 sahaja yang mengikut perintah Allah seperti sembahyang. Rakyat
taat kepada sultan. Apabila sultan berperang sama sendiri (perang saudara
kerana berebut takhta) rakyat dikerah untuk berlawan. Mereka membuat kubu dan
terpaksa membawa bekalan makan sendiri kerana raja tidak menyediakan makanan
untuk mereka.
Anak bini di rumah dibiar
mencari nafkah sendiri. Rakyat yang dikerah berperang juga terpaksa bawa
senjata sendiri kerana raja juga tidak membekalkan mereka dengan sebarang
senjata. Peperangan ini biasanya memakan masa berbulan-bulan kerana
masing-masing pasukan akan hanya melepaskan beberapa das tembakan dari kubu mereka
setiap hari. Peperangan ini menguji ketahanan mental dan juga bekalan makanan
masing-masing pasukan. Apabila makanan habis rakyat yang dikerah akan balik ke
rumahnya untuk menyediakan bekalan makanan bagi jangka masa berikutnya.
Di Sabak (sebuah perkampungan nelayan
di tepi pantai) rakyat rata-rata miskin. Kain baju mereka compang-camping. Kepala
mereka gondol. Pekerjaan penduduk ialah memukat dan bertanam padi. Tempat
tinggal mereka merupakan pondok, atap dan dindingnya dibuat dari daun nipah. Lantai
pula jongkang-jongkit. Kawasan rumah busuk, bau ikan dan sampah sarap yang
bertimbun-timbun. Sawah mereka luas dan bersih. Di sawah terdapat beratus-ratus
ekor kerbau dan lembu. Raja Kelantan disifatkan zalim oleh Abdullah. Rakyat
sering dianiaya. Rakyat sehari-hari mengerjakan pekerjaan raja tetapi makan
minum rakyat tersebut laki-bini tidak diberi. Sebaliknya, perahu, tanaman dan
ternakan akan diambil (rampas) oleh raja mengikut sesuka hatinya. Begitu juga
dengan anak-anak perempuan yang cantik akan diambil oleh raja untuk menjadi
gundiknya.
Rujukan:
- Wan Liz Ozman Wan Omar. (1996). Pengurusan
Islam Abad Ke-21. Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors
- Cooper, C. , Fletcher, J. , Gilbert, D. , and
Wanhill, S. (1998). Tourism : Principles and Practice. Edinburg: Addison
Weley Longman. Ltd.
- Ismail Ibrahim, (2007). Warisan Motif dan
Corak, Kota Kinabalu: Universiti Malaysia Sabah.
- Jamaluddin Che Sab (2004). ’Bagaimana
Memulakan Perniagaan’. Pahang: PTS Publication and Distributors Sdn. Bhd.
- Jefferson, A. , and Lickorish, L. (1991). Marketing
Tourism, Harlow, Essex. UK: Longman
- Malaysian Timber Council, 2004. Fact Sheets
Forestry and Environment.
- Malaysian Timber Council, 2010. Malaysia:
Forestry and Environment (Facts and Figures).
- Malaysian Timber Council, 2007. Malaysia:
Pengurusan Hutan Mapan.
- Mohd. Shahwawid Othman, (1995). Ekonomi Sumber
Hutan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
- Mohamad Dahlan Ibrahim (2002). ’Pengurusan
Kewangan Perniagaan Kecil dan Sederhana’. Selangor : Pearson Malaysia Sdn.
Bhd.
- Osman Mohamad dan Fauziah Md. Taib, (2000). ’Pengurusan
Perniagaan : onsep, Strategi dan Operasi’. Malaysia: Mc Graw Hill (M) Sdn.
Bhd.
- Saudah Sofian, Noriza Mohd Jamal, Puteri
Khairul Bahariah Mohd. Mansor 1999). ’Keberkesanan Pengurusan Kewangan di
Kalangan Industri Kecil dan Sederhana Bumiputera di Malaysia. Universiti
Teknologi Malaysia.
- Siti Zainon ismail, (1986). Reka Bentuk
Kraftangan Melayu Tradisi. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
- Wells, A. , (2006). Country Case Study 8
Systems for Verification of Legality in
- the Forest Sector. Malaysia: Domestic Timber
Production and Timber Imports
Tiada ulasan:
Catat Ulasan