STATISTIK menunjukkan bahawa jumlah
penumpang telah mencatatkan penurunan dari 37% pada 1985 kepada 20% pada 1997
dan akhirnya menjunam sekitar 10% pada 2008. Walaupun peningkatan jumlah penduduk
menambah kesesakan lalu-lintas, pengguna dilihat kurang gemar menggunakan
pengangkutan awam kerana terpaksa berasak-asak pada waktu puncak di samping
berdepan perkhidmatan kurang cekap seperti pembatalan, kerap lewat dan
kesukaran mendapatkan pengangkutan awam.
Kecekapan
perkhidmatan pengangkutan awam bermula daripada kaunter tiket selain
perkhidmatan yang pantas, maklumat yang baik, kemudahan tempahan, pilihan
laluan serta ketepatan waktu, gagal dijadikan sebagai petunjuk penting bagi
menjamin pengguna terus menggunakan pengangkutan awam.
Pelbagai isu
dibangkitkan saban waktu, antaranya ketidakcekapan pengurusan operasi, keadaan
kenderaan awam yang tidak selesa, ketiadaan khidmat pengangkutan awam di
kawasan kepadatan penduduk tinggi dan mutu perkhidmatan yang tidak bersifat
mesra pengguna, menjadikan kemudahan pengangkutan awam pilihan terakhir bagi
pengguna.
Kesatuan
Pekerja-Pekerja Pengangkutan (TWU) yang mewakili kepentingan kolektif
pekerja-pekerja industri pengangkutan awam Malaysia sejak 1958, telah
melahirkan rasa bimbang dengan keadaan sistem pengangkutan awam di negara ini
yang semakin merosot dan menyedihkan. Tidak mustahil dalam masa terdekat
industri ini akan tergolong dalam ‘industri senja’ sekiranya langkah pemulihan yang
segera tidak diambil oleh kerajaan.
Industri
pengangkutan awam di Malaysia sejak dahulu lagi telah berdepan dengan
masalah-masalah seperti pengeluaran permit dan lesen pengangkutan awam yang
terlalu banyak kepada syarikat-syarikat yang kurang faham selok-belok industri,
tiada ketegasan dan ketetapan di dalam pembentukan, pelaksanaan dan
penguatkuasaan dasar oleh pihak-pihak berkuasa yang berkenaan, bidang kuasa
yang bertindih berhubung pengeluaran lesen, pengesanan, pengujian kenderaan dan
penguatkuasaan, kos operasi yang meningkat akibat peningkatan mendadak bahan
bakar dan alat-alat ganti kenderaan dan lain-lain lagi.
Jumlah
penumpang sangat sedikit, terutama di laluan pedalaman dan laluan dalam bandar
yang berlebihan perkhidmatannya. Malah untuk mencapai kadar penumpang yang
paling minimum pun sangat sukar kepada para pengendali bagi membolehkan
perkhidmatan mereka bertahan. Sebenarnya, terdapat banyak lagi sebab lain,
namun sebab-sebab di atas adalah yang paling kritikal.
Situasi di
seluruh negara sangatlah membimbangkan. Banyak syarikat bas telah
memberhentikan perkhidmatan mereka akibat kos operasi yang tidak lagi berupaya ditanggung.
Di Pulau Pinang, seluruh sistem pengangkutan bas telah lumpuh apabila syarikat
Hin Bus, Yellow Bus, Lim Seng Bus, Kenderaan Juara, Kiara Tuah dan Kiara Melati
telah menamatkan perkhidmatan. Situasi ini juga tidak kurang buruknya di Kedah
dan Perlis, memandangkan syarikat Kubang Pasu Transport, Perlis Transport dan
Kuala Kedah Transport telah menyatakan bahawa mereka mungkin terpaksa
menamatkan perkhidmatan sekiranya situasi tidak menunjukkan sebarang
peningkatan.
Syarikat-syarikat
bas di Johor pula berusaha untuk menggabungkan perkhidmatan mereka bagi terus
bernafas. Di Selangor, Foh Hup Omnibus, Toong Fong Bus dan Len Bus telah gulung
tikar. Len Seng Omnibus, dan banyak lagi syarikat di Selangor dan Pulau Pinang,
telah mengkontrakkan permit mereka, begitu juga bas-bas mereka, kepada
pengendali individu pihak ketiga mengikut sistem berasaskan komisen. Oleh itu,
mereka tidak mempunyai kuasa penyeliaan langsung ke atas kekerapan dan mutu
perkhidmatan.
Dalam pada
itu, ‘konsortium pengangkutan’ juga tidak membawa hasil yang menggalakkan.
Sekitar lewat 90-an, beberapa syarikat bas di Lembah Klang telah digabungkan di
bawah Intrakota Consolidated dan diuruskan oleh Diversified Resources Berhad
(DRB). Ini diikuti oleh Park May Berhad. Intrakota tidak lebih dari sekadar
gabungan, ia terbeban oleh perbelanjaan modal yang terlalu besar, terjadi
kerana syarikat membeli bas-bas buatan luar negeri yang sangat mahal; alat-alat
ganti yang sama mahalnya dan kos penyelenggaraan kenderaan yang melambung
tinggi; bilangan bas yang tidak mencukupi untuk beroperasi, sistem ‘pemandu
berseorangan’ yang tidak efektif yang menyebabkan kelewatan perjalanan dan bahaya
ke atas keselamatan di jalan raya; pemandu yang tidak mencukupi dan pelbagai
lagi masalah logistik.
Semua ini, telah
mendatangkan bermacam-macam kesulitan dan kekecewaan kepada para pengguna yang
bergantung kepada bas sebagai satu-satunya kaedah pengangkutan mereka. Golongan
berpendapatan rendah bukan sahaja perlu menanggung kadar tambang yang tinggi,
tetapi juga terpaksa berdepan dengan perkhidmatan bas yang tidak menentu serta
tidak boleh diharapkan. Perjalanan lancar nampaknya semakin sukar untuk dicapai
pada tahun-tahun yang mendatang. Jalinan pengangkutan yang mudah dan selesa
kekal sebagai satu mimpi sahaja.
Perkhidmatan
Bas Awam
Semenjak perkhidmatan bas awam
diperkenalkan secara sistematik pada tahun 1935 oleh General Transport Company
milik British, operasi pengangkutan bas awam dibiayai sepenuhnya oleh pengusaha
swasta. Tidak dinafikan, perkhidmatan pengangkutan bas awam di Malaysia telah
melalui tahun-tahun yang cemerlang.
Malangnya,
akibat daripada situasi yang menekan negara menyebabkan banyak syarikat bas
terpaksa memberhentikan perkhidmatan mereka kerana kos operasi yang tidak lagi
dapat ditanggung memandangkan kali terakhir tambang bas henti-henti dinaikkan
ialah pada 2005, iaitu daripada 40 sen kepada 60 sen untuk dua kilometer.
Kerajaan
pernah mengambil langkah pembaikan melalui konsortium pengangkutan sekitar
lewat 90-an dahulu menerusi penggabungan beberapa buah syarikat bas namun
langkah tersebut juga tidak membawa hasil yang menggalakkan.
Penggunaan bas
yang telah berusia sebagai langkah pengurangan kos sebaliknya telah menimbulkan
masalah-masalah lain pula seperti keadaan bas yang usang dengan bumbung bocor,
kerusi yang patah dan koyak, penghawa dingin yang tidak berfungsi, palang
cermin yang patah dan pelbagai lagi. Keadaan ini bukan sahaja mendatangkan
situasi tidak selesa kepada pengguna tempatan tetapi juga memberikan tanggapan
negatif kepada pelancong-pelancong asing. Tanggapan sedemikian sudah tentu
tidak akan menyumbang kepada industri pelancongan negara yang sangat bergantung
kepada sistem pengangkutan awam yang lancar dan selesa.
Baru-baru ini
Rapid KL telah melancarkan RapidBET iaitu singkatan Rapid Bus Expressway
Transit, yang dapat mengurangkan tempoh perjalanan bas sehingga 50%. Melalui
sistem itu, bas akan menggunakan lebuh raya untuk sampai ke destinasi tertentu
bagi menjimatkan tempoh perjalanan berbanding jalan raya biasa. Sebagai contoh,
sistem ini beroperasi di dua laluan yang mempunyai jumlah penumpang tinggi
iaitu dari Kota Damansara ke Pasar Seni melalui Penchala Link manakala laluan
kedua dari Bandar Sungai Long ke Pasar Seni melalui Lebuhraya Grand Saga. Namun
begitu, warga Orang Kurang Upaya (OKU) tidak menikmati perkhidmatan ini. Ini
adalah kerana kebanyakan stesen LRT dan stesen bas tidak mesra OKU.
Di negara
kita, warga OKU memang tidak menikmati sistem pengakutan awam yang boleh
dikatakan selesa untuk mereka. Di antaranya, rekabentuk yang tidak mesra OKU
atau tidak sejagat merupakan punca yang utama. Kita dapati bahawa stesen LRT
atau hub bas yang disediakan untuk pertukaran, biasanya tidak menyediakan
tempat letak kereta yang mencukupi. Ini menjadi punca masalah kerana bagi para
pemandu OKU, tiada tempat letak kereta yang bersesuaian bererti tiada akses
bagi mereka.
Infrastruktur di
stesen tersebut juga tidak menepati piawaian bagi pengguna OKU. Ia biasanya
tidak menyediakan cecondong yang diperlukan bagi pengguna kerusi roda, tiada tactile
guiding block yang merupakan petunjuk jalan bagi pengguna buta. Tambahan
pula, walaupun sesetengah tempat menyediakan kemudahan mesra OKU, tetapi ia
tidak dapat dicapai oleh warga OKU, ada yang telah disalahgunakan oleh pihak
ketiga, dan kebanyakan rekabentuknya pula tidak mesra OKU, di mana OKU tidak
dapat menggunakannya dengan selesa.
Perkhidmatan
Rel
Wujudnya Sentral Kuala Lumpur
sebagai hab pengangkutan utama rel awam dilihat sebagai permulaan yang baik.
Malangnya, sistem pengangkutan awam yang telah menjangkau usia antara 12 hingga
13 tahun ini masih lagi tidak menampakkan kematangannya. Semenjak
pelaksanaannya, masalah seperti tren lambat, tren yang tiba-tiba berhenti atau
rosak, terlalu sesak, penghawa dingin yang tidak berfungsi dan masalah-masalah
lain masih lagi berlaku.
Keadaannya
yang sesak bagaikan sardin, lebih-lebih lagi waktu puncak turut memberikan kesan
negatif kepada tanggapan pengguna. Ramai pengguna merungut kerana perkhidmatan
rel ini tidak sistematik, jadual ketibaan tidak teratur, gerabak tidak
mencukupi dan liputan laluan tidak meluas.
Jadual waktu
tren yang tidak tepat menyumbang kepada sikap negatif penumpang seperti
berebut-rebut, tidak beratur ketika memasuki tren serta sikap kurang prihatin
terhadap warga tua, warga kurang upaya dan wanita mengandung. Senario ini bukan
sahaja menjengkelkan, malah turut memberikan pandangan buruk kepada pelancong-pelancong
luar yang mana secara langsung akan turut menjejaskan industri pelancongan
negara.
Stesen Sentral
Kuala Lumpur juga dikatakan tidak sesuai kerana ruang menunggu yang kekurangan
tempat duduk sama ada di Platfom A atau B. Beberapa tempat duduk yang tersedia
adalah untuk pelanggan makanan segera. Tidak ada paparan monitor bagi
menunjukkan jaduan perjalanan keretapi. Juga tidak ada kaunter pertanyaan.
Kadang-kadang terdapat kelewatan jadual berlepas tetapi tidak ada sebarang pengumuman
yang dibuat oleh petugas KTMB. Pihak KTMB sepatutnya memaparkan jadual
perlepasan terkini melalui monitor bagi kesenangan dan keselesaan penumpang.
Di platfom
bahagian bawah juga tidak ada sebarang penunjuk arah koc-koc. Hanya dengan
arahan beberapa orang petugas yang menunjuk arah ke depan mahupun ke belakang
dan cara ini sangat tidak profesional. Jika ada tanda arah koc-koc maka
penumpang tidak perlu bertanya.
Bagi tren
perjalanan malam, pihak KTMB hendaklah membuat pengumuman sebelum tren sampai
ke sesuatu destinasi. Ini membolehkan penumpang membuat persediaan awal untuk
turun terutama yang berkumpulan dan berkeluarga. Lebih-lebih lagi kepada
pelancong asing yang kurang arif dengan perjalanan KTMB ini. Buat masa ini didapati
pengumuman hanya dibuat bila sampai di Bukit Mertajam dan Butterworth saja.
Makanan yang
dijual dalam koc juga dirasakan terlalu mahal. Bagi yang berkeluarga mungkin
tidak mampu untuk berbelanja dan sebab itulah didapati ramai penumpang yang
membawa makanan dari luar.
Terdapat
sebilangan penumpang terutama anak muda yang suka lepak diruang legar tepi
pintu antara koc sambil merokok. Diharap pihak keselamatan KTMB tidak menggalak
penumpang berehat di sini kerana situasi begini mengganggu keselesaan penumpang
lain.
Perkhidmatan
Teksi
Statistik menunjukkan bahawa bilangan
teksi sebanyak 30,000 masih tidak mencukupi untuk menampung jumlah pengguna
yang ada. Daripada jumlah ini, sebanyak 21,000 buah teksi yang terdapat di
Lembah Kelang masih tidak mencukupi. Dianggarkan 3,000 buah teksi diperlukan bagi
menambah jumlah sedia ada.
Ironinya,
dengan nisbah sebuah teksi bagi 500 orang penumpang, diburukkan lagi dengan
perlakuan tidak bertanggungjawab pemandu teksi yang mengambil kesempatan
mengenakan caj tidak munasabah selain tidak menggunakan meter, telah
menimbulkan rasa tidak puas hati para pengguna.
Rasa tidak
puas hati pengguna terhadap caj teksi yang terlalu tinggi ini telah menjadi
satu isu yang berlarutan sekian lama. Malah, situasi ini diburukkan lagi dengan
tindakan tidak berdisplin dan tidak bermoral di kalangan sesetengah pemandu
teksi yang menggunakan perkataan yang tidak sopan dan menghina penumpang yang
meminta mereka untuk menggunakan meter.
Masalah
kewujudan ‘ulat-ulat’ teksi yang licik dan tumbuh bagaikan cendawan selepas
hujan turut mencemarkan imej pengangkutan awam ini. Kehadirannya di
lokasi-lokasi tertentu terutamanya di lapangan terbang mampu memberikan mereka
pendapatan yang lumayan antara RM6,000 hingga RM7,000 sebulan.
Langkah
Penambahbaikan
Sebagai langkah permulaan, satu
sistem yang berintegrasi, komprehensif dan tersusun di antara laluan
terutamanya monorel, LRT, komuter dan bas perlu diusahakan. Langkah yang
diaplikasikan oleh negara-negara maju seperti Jerman dan Jepun telah terbukti
kejayaannya. Melalui sistem ini, setiap penumpang boleh turun bas atau teksi dan
pada masa yang sama boleh menggunakan perkhidmatan LRT yang juga terletak di
tempat yang sama.
Pembabitan
terlalu banyak badan yang menyelaras dan mengendalikan pengangkutan awam
dilihat tidak banyak membantu menjamin kecekapan sistem perkhidmatan awam
negara. Bidang kuasa yang bertindih berhubung pengeluaran lesen, pengesanan,
pengujian kenderaan dan penguatkuasaan menimbulkan kekeliruan dan menjadi
penyebab kepada pelbagai masalah yang timbul.
Pengeluaran
permit kenderaan komersial misalnya, diletakkan di bawah Lembaga Pelesenan
Kenderaan Perdagangan (LPKP). Pengeluaran cukai jalan dan penguatkuasaan
peraturan jalan raya, dipegang oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), manakala
perkhidmatan rel dan tren pula di bawah Jabatan Keretapi. Kedua-dua jabatan ini
adalah di bawah Kementerian Pengangkutan. Kemudahan pengangkutan awam seperti
perhentian bas, terminal bas, lorong bas pula di bawah bidang kuasa pihak
berkuasa tempatan.
Sistem
perkhidmatan pengangkutan awam sekarang tidak mempunyai data statistik
keperluan sebenar bagi pengangkutan awam. Oleh itu, suatu kajian menyeluruh
mengenai operasi pengangkutan awam di negara ini juga menjadi suatu keperluan untuk
bertindak sebagai rujukan atau penanda aras kepada keberkesanan dan
kecekapannya selama ini. Dengan maklumat yang diperoleh daripada kajian
itu, kerajaan akan dapat membina sebuah pangkalan data indeks kualiti industri
pengangkutan awam khusus untuk memantau sektor itu secara berterusan.
Pangkalan data
ini juga akan mengumpul maklumat terperinci berkenaan sektor pengangkutan
selain perlu dikemas kini secara tahunan sebagai rujukan kepada semua pihak
termasuk pengguna, pengusaha dan kerajaan. Melalui usaha itu, kerajaan dan
syarikat pengusaha akan dapat memantau operasi perkhidmatan pengangkutan awam
mengikut situasi semasa termasuk peningkatan kos ekoran kenaikan harga minyak petrol.
Menerusi hasil kajian yang sama juga, kerajaan dapat mengenal pasti punca
peningkatan kos dan menyalurkan subsidi secara lebih tersusun dan sistematik
seterusnya memuaskan hati pengusaha dan pengguna.
Sasaran
penggunaan pengangkutan awam kepada 40% menjelang 2020 daripada hanya 20% pada
masa kini, dilihat sebagai langkah permulaan penambahbaikan perkhidmatan
pengangkutan awam negara. Langkah ini bertujuan mengikuti kejayaan
negara-negara jiran mengaplikasikan sistem pengangkutan awamnya di mana
Singapura sebanyak 56%, Bangkok 30%, Manila 54%, Tokyo 49% dan Seoul 60%.
Lima Teras
Utama Misi Nasional yang mana antara strategi utamanya adalah menambah baik
kemudahan pengangkutan. Penambahbaikan ini meliputi agenda meningkatkan liputan
sistem rel transit bandar di samping memperbanyakkan terminal pengangkutan awam
bersepadu meliputi perkhidmatan komuter, bas, teksi, LRT, ERL dan monorel bagi tujuan
mengurangkan kebergantungan kepada kenderaan persendirian terutama di kawasan
Lembah Kelang.
Langkah Yang
Telah Diambil
Sistem LRT sedia ada di Lembah
Klang telah dipanjangkan sejauh 30 km iaitu masing-masing sepanjang 15 km bagi
aliran Kelana Jaya dan aliran Ampang. Seramai 2.6 juta penduduk di sepanjang
Koridor Subang Jaya-USJ dan Koridor Kinrara-Puchong telah menikmatinya
berbanding 1.9 juta orang sebelum ini.
Pembelian 35
set tren aliran Kelana Jaya baru telah meningkatkan kapasiti penumpang lebih
dua kali ganda. Daripada 160,000 penumpang sehari pada masa lalu kini meningkat
kepada 350,000 penumpang sehari. Aliran Ampang pula mempunyai kapasiti 280,000
penumpang sehari berbanding 150,000 penumpang pada masa dulu.
Laluan baru
dari Kota Damansara ke Cheras iaitu meliputi laluan sepanjang 42 km akan
ditambah. Laluan yang dijangka siap pada 2014, dengan kapasiti melebihi 300,000
penumpang sehari, akan memberi perkhidmatan rel bagi kawasan kediaman,
perdagangan dan kewangan Koridor Kota Damansara-Cheras yang mempunyai bilangan
penduduk lebih sejuta orang.
Perkhidmatan
Komuter Keretapi Tanah Melayu Berhad turut dipertingkatkan. Langkah itu
termasuk membaik pulih 20 set Electric Multiple Unit (EMU) sedia ada. Sejumlah
13 EMU baru telah ditambah. Bagi memperluaskan jaringan perkhidmatan rel
komuter, laluan Sentul-Batu Caves sepanjang 7.5 km telah dibina.
Di samping
itu, dua projek utama sedang dilaksanakan bagi meningkatkan perkhidmatan KTM,
iaitu projek landasan berkembar elektrik Seremban-Gemas, yang dijangka siap
pada 2012 dan Ipoh-Padang Besar pada 2013.
Terminal
pengangkutan bersepadu bagi kemudahan teksi dan bas antara bandar juga telah
dibina di Bandar Tasik Selatan. Terminal moden lima tingkat ini mempunyai
kapasiti menampung lebih 130 teksi dan 100 bas, kemudahan letak kereta dan
ruang komersial, selain berhubung dengan rel aliran Ampang, ERL dan KTM Komuter
serta teksi dan bas bandar di Lembah Klang.
Sebagai
langkah membantu mengurangkan kos operasi operator pengangkutan awam, kerajaan
telah meningkatkan kuota subsidi diesel selain kemudahan pinjaman mudah melalui
dana pengangkutan awam. Sebanyak RM3 bilion diperuntukkan di bawah Bank
Pembangunan Malaysia Berhad untuk membiayai perolehan aset bas dan rel.
Bayaran tol
juga telah dikurangkan sebanyak 50% bagi semua bas, kecuali di pintu masuk
sempadan iaitu Tambak Johor, Link Kedua dan Bukit Kayu Hitam, untuk tempoh dua
tahun bermula 15 September 2008. Pengecualian cukai jualan ke atas pembelian
bas baru yang dipasang dalam negara dan perbelanjaannya diberi elaun modal
turut dipercepatkan. Cukai jalan juga dikurangkan kepada RM20 setahun bagi
semua bas dan teksi, termasuk kereta sewa pandu dan limousin.
Bagi
memastikan perhatian khusus diberikan kepada usaha memajukan sistem
pengangkutan awam bandar secara menyeluruh, Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat
telah ditubuhkan di bawah Jabatan Perdana Menteri, untuk merancang,
mengintegrasi, mengawal selia dan memajukan sistem perkhidmatan pengangkutan
awam.
Kesimpulan
Sistem pengangkutan yang baik dan
komprehensif bertindak sebagai penjana bagi menarik pelabur asing serta
pelancong. Kecekapan dan keberkesanannya, adalah penentu pembangunan suatu
bangsa dan negara.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan