SYED MAHADZIR SYED IBRAHIM
APA perlunya sesebuah masyarakat membaca? Apa pentingnya pembacaan dalam sesebuah masyarakat? Dan apa pula risikonya jika konsep ‘masyarakat membaca’ gagal direalisasikan dalam sesebuah negara, bangsa yang sedang pesat membangun seperti Malaysia.
Konsep ‘masyarakat membaca’ sebenarnya bukanlah
baru dalam kamus pendidikan. Konsep ini memperihalkan perkembangan
masyarakat yang menjadikan aktiviti pembacaan salah satu prasyarat untuk terus
menapak maju. Membaca bukan suatu natijah tetapi sebagai wahana dan
salah satu peringkat dalam kemajuan sesebuah masyarakat. Oleh yang
demikian, matlamat sesebuah masyarakat membaca bukan sekadar peratus
literasi dan tabiat membaca yang tinggi semata-mata.
Matlamat masyarakat membaca ialah kelahiran
budaya ilmu yang mantap. Dalam sesebuah masyarakat membaca, ilmu menduduki
tangga teratas dalam sistem nilainya. Sementara aktiviti keilmuan
berteraskan ketuhanan, keadilan dan kebenaran menjadi keutamaan berbanding
kegilaan mengejar harta benda dan pangkat, apatah lagi hiburan dan
sukan.
Keutamaan terhadap ilmu seharusnya selari dengan
pandangan hidup dan jiwa murni menuju status insan kamil. Masyarakat membaca
juga menjadikan ilmu sebagai landasan hidup. Yang dicari dengan ghairahnya
ialah ilmu, bukan maklumat. Yang dicitakan ialah tahap
kebijaksanaan atau hikmah, bukan sekadar sijil akademik
pelbagai tahap dan bidang. Justeru, masyarakat membaca sangat
cintakan bahan-bahan ilmu, khususnya buku, jurnal dan majalah, yang
menyalurkan ilmu dan menyuburkan hikmah.
Bagi sesebuah masyarakat membaca matang, bukan
sahaja ghairah dan mengamalkan tabiat membaca. Malah mengutamakan mutu
bahan bacaan. Mereka hanya membaca bahan-bahan ilmu yang
terbukti keunggulannya. Dalam masyarakat Amerika Syarikat misalnya,
kelompok masyarakat membaca yang diketuai oleh Mortimer J. Adler
mengamalkan konsep karya agung atau great books yang mengandungi
bahan-bahan klasik daripada pelbagai tamadun. Bahan-bahan ini bukan sahaja
dibaca sebagai bacaan asasi, malah dibahaskan daripada pelbagai pendekatan
dan teori.
Menerusi aktiviti sebegini, para pembaca akan
terbiasa dengan bahan-bahan ilmu yang matang dan bernas. Pembaca juga
boleh melatih minda berfikiran besar selari dengan gagasan-gagasan besar
sebalik karya agung tersebut. Di Malaysia, hal seumpamanya sedang
diusahakan Yayasan Karyawan, antara lain, sedang menterjemah dan
menerbitkan siri karya agung dalam pelbagai tamadun. Kita berharap
karya-karya agung ini dijadikan bahan bacaan oleh seluruh
peringkat masyarakat sedikit masa lagi.
Natijahnya nanti, lahirlah masyarakat Malaysia
yang lebih ghairah membahaskan idea dan gagasan besar,
berbanding membicarakan hal-hal remeh-temeh apalagi gosip. Kita
berharap gagasan karya agung ini juga akan menenggelamkan bahan-bahan
bacaan status murahan dan longkangan, serta menangkis wibawa berita angin,
persepsi dan reputasi surat layang.
Dalam hal ini, barangkali ada baiknya kita
meneliti pepatah Inggeris ini: ‘Minda agung membicarakan idea;
minda awam membicarakan peristiwa; minda kecil membicarakan hal orang
lain; dan minda kerdil membicarakan diri sendiri.’
Mencorak
Pemikiran Masyarakat Membaca
Malaysia tidak ketinggalan
dalam menyemarakkan gerakan membaca, dengan memasukkan agenda sambutan Hari
Buku Sedunia ke dalam kalendarnya. Negara-negara lain juga menyambutnya dengan
meriah seperti Australia, Kanada, Ivory Coast, Cuba, Finland, Jerman, Greece,
Itali, Madagascar, Maghribi, Mozambique, Puerto Rico, Sepanyol dan Sweden.
Namun agak berbeza dengan United Kingdom, yang menyambutnya pada 1 Mac setiap
tahun.
Namun
satu persoalan penting yang perlu difikirkan bersama ialah sejauh manakah
slogan-slogan ini memainkan peranan penting untuk mencorak pemikiran masyarakat
bagi merealisasikan matlamat kewujudan masyarakat membaca. Seharusnya,
slogan-slogan itu perlulah dirujuk kepada matlamat akhir sesuatu visi besar.
Misalnya dalam konteks pembinaan negara bangsa, Malaysia sudah mempunyai
Wawasan 2020.
Maka,
seharusnya setiap visi dan misi tindakan setiap agensi kerajaan, mahupun swasta
terarah ke Wawasan 2020. Meski Wawasan 2020 bukanlah satu wawasan sempurna.
Malah, tidak ada yang sempurna di dunia ini, kecuali Allah. Maka, sebagai
sebuah bangsa yang sedang menuju ke arah kejayaan, wawasan ini perlu sentiasa
dibincang dan dibaiki.
Begitu
juga setiap slogan Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur perlu turut menghala ke
arah Wawasan 2020. Kewujudan slogan-slogan ini sudah cukup baik untuk menjadi
satu platform bagi menyediakan satu masyarakat benar-benar membaca. Namun,
sejauh manakah kesediaan slogan-slogan ini dapat dipergunakan sepenuhnya oleh
institusi-institusi berwajib dalam menjayakan gerakan membaca ini?
Bagaimana Membaca dan
Memahami Masyarakat
Aset yang paling besar
dalam sesebuah negara ialah putera dan puterinya atau pemuda-pemudinya. Ini
kerana mereka adalah pelapis-pelapis atau pengganti generasi yang sedia ada.
Masa depan sesuatu bangsa itu bergantung kepada mereka. Baik mereka, akan
baiklah bangsa itu. Manakala jika mereka rosak, akan rosaklah bangsa tersebut.
Kerana
itulah jika seseorang pemimpin itu baik, bertakwa dan bertanggungjawab terhadap
Tuhan, agama dan bangsanya, dia akan menitikberatkan soal perkembangan
pemuda-pemudi yang sedang membesar itu. Dia akan menganggap mereka adalah suatu
aset yang penting. Andai tersilap dalam menjaganya, akibatnya akan punah dan
rosaklah satu bangsa. Kesan negatif itu setidak-tidaknya akan berlanjutan untuk
100 tahun yang akan datang.
Sebaliknya
kalau pemimpin itu jahat, tidak bertakwa, tidak takut Tuhan, tidak
bertanggungjawab terhadap Tuhan, agama dan bangsanya, dia akan mengambil
kesempatan ke atas aset penting ini untuk kepentingan peribadinya. Dia akan
merancang satu sistem pendidikan yang membuatkan pemuda-pemudi itu rosak. Ini
supaya apabila mereka rosak, hasilnya mereka tidak akan berfikiran panjang dan
mudah diperalatkan untuk membuat kerja-kerja demi kepentingan peribadi pemimpin
tersebut.
Memang
terdapat pemimpin yang sanggup berbuat demikian demi kepentingan peribadinya.
Pemuda dan pemudi yang telah rosak itu adalah ladangnya. Di situlah sumber
kekayaan dan kesenangannya. Cuma hal ini tidak dapat dikesan kerana kerosakan
itu sudah meluas dalam kalangan kebanyakan orang pada waktu ini.
Maka
terkorbanlah agama dan bangsa selama beratus tahun. Sejak empayar Islam jatuh
700 tahun yang lalu, hingga kini masih belum ada bangsa atau negara Islam yang
maju dan disegani kawan dan lawan. Umat Islam kini terhina di mana-mana bahkan
di tanah air mereka sendiri. Mereka tidak dapat melepaskan diri dari menumpang
musuh-musuh mereka sama ada dalam soal kehidupan, ilmu, ekonomi, teknologi dan
lain-lain lagi. Begitulah keadaan umat Islam dan sehingga hari ini keadaan itu
masih belum pulih lagi.
Sebab
itu pemimpin yang takutkan Tuhan dan bertakwa kepada Allah, dia sangat menjaga
aset ini walaupun dia terpaksa berkorban, tiada masa rehat bahkan sentiasa
memimpin ketika sakit sekalipun. Pemuda-pemudi adalah pelapis pemimpin dan
generasi yang sedia ada. Rosak mereka ini bererti tidak akan ada pemimpin dan
generasi pelapis.
Tetapi
tidak ramai bahkan boleh dibilang dengan jari umat Islam yang berfikiran
begini. Hari ini kebanyakan umat Islam hendak jadi pemimpin kerana di situ ada
kepentingan peribadi. Tidak mengapa kalau rakyat hancur dan jadi alat demi
kepentingan mereka. Kerosakan dan keruntuhan akhlak para pemuda dan pemudi
bangsa tidak menjadi kebimbangan mereka demi menjayakan agenda peribadi mereka.
Begitulah cara berfikir kebanyakan umat Islam hari ini.
Tetapi
bagi orang yang boleh berfikir dan boleh menganalisa masyarakat, apabila
melihat kepada apa yang berlaku waktu ini, dia sudah tahu apa akan terjadi 50
tahun akan datang. Yakni dia melihat sama ada dari segi:
1. perkembangan politik
2. perkembangan pemuda-pemudinya
3. perkembangan hasil pendidikannya
4. ekonominya
5. keadaan masyarakatnya.
Begitulah
kaedahnya untuk membaca masyarakat. Untuk menjadi seorang yang peka dalam hal
ini tidaklah susah. Caranya ialah dengan:
1. mengasah akal
2. menghidupkan roh
3. memahami isu-isu semasa seperti perkembangan sistem pendidikan, politik dan
sebagainya
4. melihat buahnya atau hasil perkembangan tadi yakni apa yang telah terjadi
kepada muda-mudi.
Dengan
itu kita akan dapat menjangkakan apa yang akan jadi 100 tahun akan datang.
Begitulah asas-asas untuk kita menjadi orang yang berfikir mengenai masa depan
agama dan bangsa kita. Semua orang boleh berperanan sebegitu tetapi selama ini
kita telah membunuh akal dan jiwa kita sehingga hilang kepekaan terhadap apa
yang berlaku kepada agama dan bangsa, perkara itu tidak dapat kita fikir dan
rasakan.
Selama
ini kebanyakan orang Islam hanya memikirkan soal makan dan minum serta
bagaimana untuk hidup senang dan berseronok sahaja. Justeru itu, tiada kepekaan
terhadap apa yang akan berlaku kepada agama dan bangsa. Tetapi bagi mereka yang
peka dan bertanggungjawab, dia akan rasa takut dan bimbang terhadap apa yang
akan menimpa bangsa dan negaranya.
Walaupun
tidak belajar tinggi hingga ke peringkat universiti, seseorang itu tetap boleh
menjadi orang yang berjiwa besar dan berfikir mengenai masa depan bangsanya
dengan menajamkan akal dan rohnya dan berguru dengan pengalaman dalam kehidupan
yang dilaluinya. Dia akan dapat melihat apa yang akan berlaku pada orang Melayu
20 tahun lagi hingga dengan sebab itu dia akan sentiasa memikirkan nasib
bangsanya.
Kalau
kita lihat masyarakat, sewaktu taraf pendidikan masih di peringkat awal
kemajuannya pada tahun-tahun 50 dan 60-an dahulu, tidak pernah pula berlaku
kes-kes seperti murid melawan guru, murid bergaduh hingga berbunuh-bunuhan,
gejala lepak dan sebagainya. Tetapi sekarang waktu sudah begitu ramai profesor
dan tokoh-tokoh pendidikan, kita dapati ramai pula yang terlibat dengan
masalah-masalah tadi termasuk penyalahgunaan dadah. Semakin ramai yang
ditangkap dan dihantar ke pusat-pusat pemulihan dan pusat serenti.
Yang
lebih menyedihkan lagi, kebanyakan yang masuk ke pusat-pusat pemulihan itu
adalah dari kalangan bangsa Melayu. Dalam kalangan mereka itu ada guru,
jurutera, pegawai dan sebagainya. Yang menjadi masalah kepada masyarakat,
jumlah mereka mencecah angka ratusan ribu. Ia berlaku di tengah-tengah
masyarakat yang ada ilmu. Begitulah hasil pendidikan pada hari ini. Walaupun
perkembangan ilmu makin pesat namun gejala yang melanda masyarakat juga makin
berleluasa.
Dari
sudut perkembangan politik pula, masyarakat boleh berpecah belah bahkan suami
isteri pun boleh bercerai disebabkan perbezaan fahaman politik. Dalam masjid
pun boleh berlaku pergaduhan kerana perbezaan politik. Ini buah dari
perkembangan politik hari ini. Ketika musim pilihan raya kita dapat lihat nanti
ada emak ayah, adik-beradik dan suami isteri tidak bertegur sapa walaupun hidup
serumah hanya kerana perbezaan fahaman politik. Begitu haru-biru dibuatnya.
Itulah buah politik hari ini.
Manakala
perkembangan ekonomi pula, kita dapati belum banyak lagi kemajuan pembangunan
ekonomi yang berlaku di tangan orang Melayu. Walaupun sudah berbagai usaha dari
pihak kerajaan bagi memajukan ekonomi orang Melayu namun keadaan masih tidak
banyak berubah. Yang ada hanya ekonomi negara. Sejak tahun 1957 sampai
sekarang, sudah adakah sebuah bandar yang dibangunkan dan dimajukan sepenuhnya
oleh orang Melayu? Walaupun sudah lebih 59 tahun berusaha untuk membangunkan
ekonomi orang Melayu, tetapi sebuah pekan orang Melayu pun belum ada.
Kebudayaan
pula sudah rosak. Kebudayaan sebenarnya ialah cara hidup seperti cara
berkeluarga, cara bermasyarakat, cara berekonomi dan cara berpendidikan.
Kebudayaan itu dari perkataan budi dan daya. Budi itu akhlak manakala daya pula
ialah usaha dan tatacara. Ertinya dalam pergaulan sesama manusia, apakah ada
budi di situ? Apakah ada akhlak atau tidak? Apakah tata caranya betul? Budaya
itu cara hidup dari semua aspek. Contohnya, umat Islam, budayanya apabila
berhimpun, perempuan di satu tempat, lelaki di satu tempat yang lain. Tapi cuba
lihat apa yang berlaku sekarang. Umat Islam bebas bergaul lelaki dan perempuan
di mana-mana. Begitu juga dengan berpakaian. Budaya umat Islam berpakaian
menutup aurat. Namun bukan sedikit umat Islam sekarang yang tidak menutup
aurat, baik lelaki mahupun perempuan.
Jadi
begitulah beberapa contoh bagaimana kita membaca masyarakat. Kita sudah dapat
melihat buah atau hasil dari perkembangan empat sistem dalam kehidupan iaitu
pendidikan, politik, ekonomi dan kebudayaan. Untuk memahami hal ini tidak
semestinya kita mempunyai ijazah dalam bidang-bidang berkenaan. Jika kita
tajamkan akal dan ada cita-cita untuk membaiki nasib bangsa, kita akan dapat
melihat dan memahaminya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan