Rabu, 3 Januari 2024

KEMAHIRAN MEMBACA

 SYED MAHADZIR SYED IBRAHIM

SESEORANG pelajar lazimnya terpaksa banyak membaca. Dalam konteks sekolah bestari, pelajar digalakkan mendapatkan maklumat dari pelbagai sumber. Mereka membaca pelbagai tujuan. Ada masanya mereka perlu membaca secara meluas atau ekstensif. Ada masanya pula mereka perlu membaca secara intensif atau mendalam. Untuk menjadi seorang pembaca berkesan, pelajar perlu menguasai dan mengamalkan beberapa teknik membaca. Oleh kerana itu guru perlu membimbing pelajar menguasai teknik-teknik tersebut dari peringkat sekolah rendah lagi. Dalam konteks sekolah, pelajar membaca untuk tujuan-tujuan seperti berikut:

  1. untuk mendapatkan maklumat atau fakta berkaitan sesuatu tajuk
  2. untuk mendapatkan gambaran keseluruhan tentang sesuatu tajuk
  3. untuk memahami sesuatu persoalan atau menjelaskan kefahaman tentang sesuatu konsep
  4. untuk mengumpul pelbagai teknik membaca iaitu membaca pantas membaca kritis. Untuk membaca pantas seseorang boleh menggunakan teknik skimming dan scanning, manakala untuk membaca dengan kritis seseorang boleh menggunakan teknik seperti KWLH dan SQ3R. 

Teknik Membaca KWLH

 KWLH adalah singkatan bagi;

  • K (know) Apa yang telah diketahui (sebelum membaca)
  • W (want) Apa yang hendak diketahui (sebelum membaca)
  • L (learned) Apa yang telah diketahui (selepas membaca)
  • H (how) Bagaimana untuk mendapat maklumat tambahan yang berkaitan (untuk membaca seterusnya)

Dari penerangan di atas, diketahui membayang atau menentukan apa yang ingin diketahui melakukan pembacaan (bahan yang telah dipilih), mengetahui apa yang telah diperoleh dari pembacaan yang baru dilakukan menentukan apa lagi yang perlu diperoleh (sekiranya perlu membuat pembacaan seterusnya).

Teknik pembacaan akan membolehkan pelajar mengaitkan pengetahuan yang sedia ada dengan apa yang dibaca menentukan apa yang telah diperoleh dari pembacaannya, dan menentukan apakah lagi bahan yang perlu dibaca sekiranya ingin mendapat maklumat tambahan.

Teknik Membaca SQ3R

SQ3R ialah teknik membaca kritis yang telah diperkenalkan oleh Robinson (1961). Ia merupakan suatu kaedah membaca yang memerlukan seseorang mempersoal kesesuaian maklumat yang terdapat dalam suatu bahan yang dibaca dengan tugasan yang perlu diselesaikan. SQ3R adalah singkatan bagi;

  • S (Survey) tinjau
  • Q (Question) soal/tanya
  • R (Read) baca
  • R (Recite) imbas kembali nyatakan secara lisan
  • R (Review) baca semula

Survey (tinjau) ialah langkah membaca untuk mendapatkan gambaran keseluruhan tentang apa yang terkandung dalam bahan yang dibaca. Ini dilakukan dengan meneliti tajuk besar, tajuk kecil, gambar atau ilustrasi, lakaran grafik, membaca perenggan pengenalan, dan perenggan terakhir di bahagian-bahagian buku atau teks. Di sini juga pelajar sebenarnya menggunakan teknik membaca pantas iaitu skimming dan scanning.

Question (soal atau tanya) ialah langkah yang memerlukan pelajar menyenaraikan satu ciri soalan mengenai teks tersebut setelah mendapati teks tersebut berkaitan dengan keperluan tugasnya. Soalan-soalan tersebut menunjukkan keinginan pembaca tentang maklumat yang ingin diperoleh dari bahan tersebut, dan ianya menjadi garis panduan semasa membaca kelak. Pelajar akan cuba mencari jawaban kepada soalan-soalan tersebut.

Read (baca) ialah peringkat pelajar sebenarnya membaca bahan atau teks tersebut secara aktif serta cuba mendapat segala jawaban kepada soalan-soalan yang telah disenaraikannya sebelum ini. Ketika membaca, pelajar mungkin juga akan menyenaraikan soalan-soalan tambahan, berdasarkan perkembangan kefahaman dan keinginan sepanjang melakukan pembacaan. Pelajar mungkin juga mempersoal pendapat atau maklumat yang ditemuinya.

Recite (imbas kembali) ialah peringkat ketiga, setelah selesai membaca pelajar cuba ingat kembali apa yang telah dibaca dan meneliti segala yang telah diperoleh. Pemilihan maklumat yang sesuai dilakukan dalam konteks tugasnya. Pelajar juga boleh cuba menjawab soalan-soalan yang disenaraikan sebelumnya tanpa merujuk kepada nota atau bahan yang telah dibaca.

Review (baca semula) merupakan peringkat terakhir. Pelajar membaca bahagian-bahagian buku atau teks secara berpilih untuk mengesahkan jawaban-jawaban kepada soalan yang dibuatnya di langkah ketiga. Pelajar juga memastikan tiada fakta penting yang tertinggal.

Skimming dan Scanning

Teknik skimming dan scanning ini sesuai digunakan untuk pembacaan bahan yang ringkas seperti sesuatu petikan mahupun bacaan lebih panjang seperti buku, jurnal dan majalah. Dalam pembacaan sesuatu petikan, kita hanya memberi perhatian kepada idea penting setiap perenggan untuk mendapat gambaran umum. Idea-idea khusus sengaja diabaikan. Dalam pembacaan sebuah buku pula, fokus diberikan kepada bahagian tertentu dalam buku seperti pengenalan, prakata, isi kandungan, tajuk utama, rumusan pada akhir bab dan rujukan indeks untuk mendapat gambaran umum tentang perkara yang dibaca.

Scanning ialah pembacaan cepat untuk mendapat maklumat khusus dan bukan untuk mendapat gambaran keseluruhan sesuatu bahan bacaan. Pembacaan cara ini boleh melangkau bahagian-bahagian tertentu yang difikir kurang penting. Ketika membaca, kita akan menggerakkan mata dari atas ke bawah dengan pantas mengikut muka surat petikan yang dibaca sambil memberi tumpuan kepada maklumat yang dicari. Oleh yang demikian, pembacaan cara ini adalah lebih cepat daripada pembacaan cara skimming.

Dalam konteks pembelajaran, skimming dan scanning boleh digunakan bersama. Biasanya, boleh membaca cara skimming untuk menentukan kesesuaian sesuatu bahan bacaan. Jika bahan berkenan didapati sesuai maka boleh menggunakan scanning untuk mendapatkan maklumat khusus yang dicari.

Membaca Cepat dan Efektif

Membaca cepat dan efektif bukan bererti asal membaca cepat saja, sehingga setelah selesai membaca tak ada yang diingat dan difahami. Dua hal pokok yang harus dicamkan dalam membaca cepat adalah tingkat kecepatan dan peratus pemahaman bacaan yang tinggi.

Dikatakan sebagai pembaca cepat yang baik bila mampu mengatur irama kecepatan membaca sesuai dengan tujuan, keperluan, dan keadaan bahan yang dibaca, serta dapat menjawab sekurang-kurangnya 60% dari bahan yang dibaca. Untuk tingkat pemula, kecepatan membaca diharapkan dapat mencapai 120-150 kpm (kata per minit). Kecepatan tersebut diupayakan terus meningkat seiring latihan membaca cepat yang dilakukan. Kecepatan membaca yang dilakukan pasti tidak monoton atau konstan. Ertinya, sewaktu membaca bahagian yang tidak diperlukan kecepatan harus terus laju, tetapi pada bahagian yang diperlukan kecepatan membaca dikurangi.

Kecepatan membaca harus diimbangi dengan pemahaman terhadap bacaan tersebut. Sebagai pembaca yang efektif dan kritis harus mampu mencari bahagian penting dari bahan bacaan tersebut secara cepat. Dan sebaliknya, harus membiarkan, bahkan melewati bahagian yang kurang penting bila tidak diperlukan.

Pada umumnya, setiap baris dalam bacaan terdiri dari 8-12 kata yang terdiri atas satuan frasa dan klausa. Bila membaca harus memahami kata demi kata pada setiap baris. Maka diperlukan waktu baca yang lama. Selain itu, pemahaman terhadap bacaan akan terganggu kerana tidak memperhatikan makna kata dalam konteks kalimat.

Bila demikian, maka anda termasuk pembaca yang buruk. Bila pembaca yang efektif maka hanya akan melihat satuan-satuan fikiran pada setiap baris dalam bacaan, iaitu yang berupa frasa, klausa, atau kata-kata kunci. Kerana bahagian yang dilihat dari setiap baris bacaan hanya sedikit maka perpindahan gerak mata akan cepat, dan akhirnya anda dapat membaca lebih cepat.

Sebelum sampai pada latihan membaca cepat, hal utama yang perlu diingat adalah teknik membaca cepat yang benar. Berkaitan membaca cepat, ada beberapa tujuan dan manfaat yang anda peroleh:

1.     Mengenali topik bacaan. Jika anda pergi ke kedai buku atau perpustakaan, anda ingin mengetahui apa yang dibahas dalam buku yang anda pilih. Untuk keperluan tersebut, anda melakukan membaca cepat beberapa minit (browsing) untuk melihat bahan yang dibaca. Sekadar untuk mengetahui isi bacaan. Hal ini juga dapat dilakukan ketika akan memilih artikel di majalah dan surat khabar (kliping).

2.     Mengetahui pendapat orang. Di sini anda sudah mengetahui topik yang dibahas, selanjutnya anda ingin mengetahui pendapat penulis itu terhadap masalah yang dibahas. Untuk itu, anda membaca tulisan yang ada di tajuk surat khabar tersebut. Anda hanya membaca paragraf pertama atau akhir yang biasanya memuatkan kesimpulan yang dibuat oleh penulisnya (redaksi).

3.     Mendapatkan bahagian penting yang diperlukan. Anda perlu melihat semua bahan bacaan itu untuk melihat idea yang bagus, tetapi tidak perlu membaca setiap kata, kalimat, bahkan alinea secara lengkap.

4.     Mengetahui organisasi penulisan. Dengan teknik membaca cepat maka dapat segera mengetahui urutan idea pokok dan cara semua bahan disusun dalam kesatuan fikiran, serta mencari hubungan antara bahagian dalam bacaan itu.

5.     Melakukan penyegaran atas apa yang pernah dibaca. Misalnya dalam mempersiapkan ujian atau sebelum menyampaikan ceramah.

Albert dalam Harras (1997) mengemukakan tujuan utama membaca cepat iaitu:

  1. Memperoleh kesan umum dari sesebuah buku, artikel, atau tulisan.
  2. Mencari hal tertentu dari sesuatu bahan bacaan.
  3. Mencari atau menempatkan bahan yang diperlukan dalam perpustakaan.

Manfaat membaca cepat seperti berikut:

  • Untuk mencari maklumat yang diperlukan dari sebuah bacaan secara cepat dan efektif.
  • Dalam waktu singkat dapat menelusuri bahan bacaan.
  • Tidak banyak waktu terbuang kerana tidak perlu memperhatikan atau membaca bahagian yang tidak diperlukan.

Menguji Kemampuan Membaca Cepat

 

Apakah anda termasuk kategori orang yang memiliki kemampuan membaca secara efisien? Atau berapa efektifkah anda membaca? Juga berapa banyak waktu yang anda perlukan untuk membaca?

Untuk mengetahui berapa cepat, efektif dan efisien cara membaca, anda boleh melakukan pengujian terhadap kemampuan tersebut. Caranya sangat sederhana, minta bantuan seorang rakan untuk menjadi pengawas uji kemampuan anda membaca, meskipun ujian ini boleh anda lakukan sendiri.

Menguji kemampuan membaca ini, biasanya untuk yang akan melakukan atau mempelajari teknik membaca cepat (speed reading). Ini dilakukan sebagai titik awal untuk melihat tingkat kemajuan yang diperoleh setelah melakukan teknik membaca cepat. Dan pola yang sama, juga boleh dilakukan untuk melihat berapa efektif anda membaca. Ujian ini menitikberatkan pada pengukuran kecepatan membaca kata dalam setiap minit dan kemampuan memahami maknanya sekali gus.

Teknik ujian ini, anda hanya perlu menyediakan pengukur waktu (stopwatch, jam tangan atau jam meja), buku yang belum pernah anda baca sebelumnya sebagai bahan yang akan digunkan untuk mengukur kemampuan anda membaca dan menyerap maklumat yang anda baca dalam jangka waktu tertentu.

Umumnya setiap halaman buku yang berukuran setengah kuarto (105 x 148.5 mm) berisi sekitar 297 kata (setiap baris berisi sekitar 8-9 kata dan setiap halaman berisi sekitar 33 baris). Sementara jangka waktu membaca yang diberikan untuk setiap ujian, paling lama hanya 60 saat. Pada tahap ujian berikutnya, jangka waktu ini harus makin dikurangi.

Sebelum memulai ujian, buatlah lebih dulu table terdiri dari empat kolum (waktu, jumlah kata, peratus pemahaman isi, keterangan yang menjelaskan kualiti membaca) untuk ruang mencatat rekod anda membaca seperti berikut:

 

Ujian 1

 

Tetapkan satu halaman buku yang akan digunakan untuk menguji kecepatan anda membaca. Tekan tombol pengukur waktu, mulailah membaca dengan cara sebagaimana anda biasa melakukannya. Lalu hentikan membaca bersamaan dengan habisnya waktu (60 saat). Tandai kata di mana anda selesai membaca pada waktu habis.

Minta rakan yang mengawasi ujian untuk menghitung jumlah kata yang telah dibaca dalam waktu 60 saat. Lalu minta dia uji kemampuan anda menangkap isi tulisan yang dibaca dengan cara membandingkan cerita anda dan menyesuaikan dengan isi tulisan, berapa peratuskah anda mampu menyerap makna atau pesan yang disampaikan dalam tulisan yang dibaca. Catat semua hasil itu pada table.

 

Ujian 2

 

Buka halaman lain dan ulangi proses ujian pertama dengan cara membaca secepat mungkin yang boleh lakukan dalam waktu 60 saat. Jika waktu habis, tandai di mana anda berhenti membaca dan hitung kembali jumlah kata yang dapat dibaca dengan kecepatan maksimum.

Seperti pada proses ujian pertama, anda harus menceritakan kembali isi tulisan yang dibaca dan minta rakan anda menyesuaikannya dengan isi tulisan. Lihat dan bandingkan, adakah perbezaan signifikan antara kecepatan membaca dengan kemampuan menangkap isi tulisan antara ujian pertama dengan ujian kedua.

Pada ujian pertama, mungkin nilai pemahaman anda terhadap isi tulisan yang dibaca jauh lebih baik ketimbang pada ujian kedua. Tapi jumlah kata yang boleh anda baca di ujian kedua, tentu akan lebih banyak ketimbang di ujian pertama.

Sebagai pembanding, anda boleh lihat table di bawah ini yang menjelaskan perbandingan antara kecepatan membaca dan kemampuan menyerap isi bacaan berikut penilaian kemampuan membaca.

 

Jumlah kata /minit

Pemahaman isi

Profil Pembaca

110 kata/minit

50 peratus

Kemampuan kurang

240 kata/minit

60 peratus

Kemampuan sederhana

400 kata/minit

80 peratus

Kemampuan baik

1000 kata/minit

85 peratus

Sempurna

Untuk meningkatkan kemampuan membaca secara cepat dan efektif, seperti yang dikategorikan dalam table, boleh dilakukan bila anda cuba mempraktikkan teknik membaca cepat. Pilih salah satu, atau jika anda mahu, boleh anda cuba mempraktikkan semua teknik membaca cepat yang ditawarkan. Kemudian cubalah uji hasil kecepatan membaca anda (seperti prosedur ujian di atas) setiap kali anda selesai cuba mempraktikkan teknik membaca cepat yang anda pilih. Selamat mencuba.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan