SMAHADZIR
TERSEBUTLAH dalam Al-Quran bahawa diciptakan Allah
s.w.t pula Nabi Adam sebagai manusia yang pertama, untuk menghuni di bumi luas
yang sudah terbentang, beranak dan berketurunan menjadi manusia banyak, berpuak-puak
dan berbilang bangsa, berselerak ke seluruh pelosok bumi. Maksudnya
manusia itu diciptakan Allah s.w.t, ialah agar manusia itu menyembah dan
sentiasa mentaati segala perintah-Nya serta juga menjadi pengatur bumi yang
tidak teratur; bercucuk tanam, mendirikan rumah, memelihara ternakan, dan sebagainya.
Allah s.w.t memberitahu maksudnya kepada
para Malaikat, ‘Aku ingin mencipta manusia untuk menguruskan muka bumi.’ Para
Malaikat lalu menjawab, ‘Apakah manusia yang Engkau ciptakan itu untuk mengurus
bumi, ya Yuhan kami? Tidakkah manusia itu nanti akan merosakkan bumi dan akan
menumpahkan darah berbunuhan? Berbanding dengan kami yang sentiasa patuh dan
memuliakan Engkau.’
Lalu Allah s.w.t menjawab. ‘Aku lebih
mengetahui apa yang kamu tidak mengetahui.’
Ya, Tuhanlah yang lebih tahu rahsia apa
yang terkandung dari kejadian manusia ini. Tuhanlah yang lebih tahu kenapa
manusia diciptakan Allah s.w.t untuk mengatur bumi, kendatipun Allah s.w.t
tentu sudah tahu juga, banyak manusia di permukaan bumi ini akan berbuat
kerosakan, akan bersilang sengketa, akan berbunuh-bunuhan menumpahkan
darah.
Tetapi janganlah sampai kita lupa bahawa Allah
s.w.t juga tahu, bahawa tidak semuanya manusia itu perosak, tidak semua manusia
suka bersengketa dan berbunuh-bunuhan. Di antara manusia yang banyak itu, ada
banyak pula yang baik, yang selalu berbuat kebajikan terhadap sesama manusia,
selalu berusaha dan berjuang untuk keselamatan dan kebahagiaan hidup manusia
yang lain.
Setelah mendengar jawapan Allah s.w.t
yang pendek, tetapi mempunyai erti dan maksud yang amat dalam itu, semua
Malaikat menjadi diam, tidak menjawab lagi. Hanya berkata dengan berbisik
antara sesama mereka: ‘Memang benar! Allah s.w.t Maha Mengetahui segala
sesuatu, dari perkara yang sekecil-kecilnya sampai kepada perkara yang sebesar-besarnya.
Dia mengetahui segala yang zahir dan yang batin, yang kelihatan oleh mata dan
yang tidak kelihatan. Tidak ada satu perkara dan kejadian yang bagaimana pun
kecilnya yang terjadi di langit dan di bumi atau antara kedua-duanya yang tidak
diketahui oleh Allah s.w.t.’
Apa saja yang Allah s.w.t ciptakan, tentu
ada guna dan faedahnya, tentu ada maksud dan tujuannya. Tidak satu benda pun
yang diciptakan Allah s.w.t akan sia-sia. Hanya kita sendiri yang tidak atau
belum mengetahuinya. Allah s.w.t meneruskan firman-Nya terhadap para
Malaikat itu: ‘Manusia itu, iaitu Nabi Adam, akan Aku ciptakan dari tanah.
Apabila sudah terbentuk dan selesai, akan Aku hembuskan kepadanya roh-Ku, agar baginda
menjadi hidup, dapat bergerak, berperasaan, berpengertian dan berkesedaran.
Bila Nabi Adam sudah menjadi hidup dengan pengertian dan kesedaran, hendaknya
kamu sekalian sujud memberi hormat kepadanya.’
Kesedaran Yang Amat Tinggi
Malaikat adalah suatu makhluk Allah s.w.t yang
mempunyai kesedaran yang amat tinggi. Dengan kesedaran yang amat tinggi itu,
mereka menjadi makhluk yang mulia, selalu bertasbih dan beribadat mensucikan,
membesarkan dan memuji-muji Allah s.w.t, selalu taat menjalankan apa saja yang
diperintahkan Allah s.w.t kepada mereka. Mereka tidak pernah derhaka atau
melanggar perintah Allah s.w.t, tanpa makan dan minum, tanpa rehat atau tidur,
mereka selalu melaksanakan segala macam tugas yang dibebankan Allah s.w.t atas
mereka masing-masing sampai hari kiamat. Bila mereka itu makhluk yang
tinggi dan mulia, mengapa Allah s.w.t memerintahkan mereka untuk sujud atau
menghormati Nabi Adam? Apakah Nabi Adam atau manusia lebih tinggi dan lebih
mulia daripada Malaikat?
Pertama kita harus ingat, bahawa Allah
s.w.t memerintahkan Malaikat sujud kepada Nabi Adam, bukanlah dalam erti menyembah,
melainkan dalam erti menghormati. Menghormati Nabi Adam tidak boleh diertikan sebagai
menghormati manusia anak cucu Nabi Adam. Jadi penghormatan ini khusus terhadap
peribadi Nabi Adam sahaja.
Mengapa peribadi Nabi Adam harus
dihormati oleh para Malaikat? Hal ini disebabkan oleh kerana peribadi Nabi Adam
mempunyai keistimewaan yang banyak sekali dan luar biasa, yang tidak dipunyai
oleh manusia-manusia lain atau makhluk yang mana pun juga. Keistimewaan-keistimewaan
yang luar biasa itu adalah seperti berikut:
- Nabi
Adam adalah manusia pertama. Sebelum Nabi Adam, belum ada manusia. Seluruh
manusia selain Nabi Adam, semuanya adalah keturunan Nabi Adam. Di antara
manusia keturunan Nabi Adam itu, ada yang menjadi Nabi dan Rasul, menjadi orang-orang
suci. Di antaranya ada orang pandai dalam berbagai bidang, yang
menyebabkan kemajuan hebat bagi manusia dari abad ke abad. Lihatlah
kemajuan anak cucu Nabi Adam yang hidup diketika ini. Kendatipun
ada pula di antara anak cucu Nabi Adam sendiri yang menjadi perosak dan
penjahat. Sebab itu, memang sudah sepatutnya kalau para Malaikat
memberikan penghormatan atau sujud kepada Nabi Adam sebagai manusia
pertama dan mempunyai keturunan yang hebat itu.
- Nabi
Adam diciptakan sendiri oleh-Nya. Sedangkan makhluk lain, seluruhnya
diciptakan Allah s.w.t dengan perkataan-Nya: ‘Bila Allah s.w.t menghendaki
sesuatu, Dia hanya berfirman: Jadilah! Maka jadilah apa yang dikehendaki Allah
s.w.t itu.’ Hanya Nabi Adam, yang Allah s.w.t ciptakan dengan kedua tangan-Nya.
Demikianlah menurut Al-Quran. Sedang menurut Hadis, selain Nabi Adam, juga
‘Arasy dan Syurga yang diciptakan Allah s.w.t dengan tangan-Nya. Maka
sudah sepatutnya kalau para Malaikat diperintahkan Allah s.w.t untuk
menghormati Nabi Adam. Kerana ia diciptakan Allah s.w.t dengan tangan-Nya,
Nabi Adam sungguh suatu makhluk yang terhormat tiada taranya di alam ini.
- Selain
manusia pertama yang diciptakan Allah s.w.t dengan tangan-Nya, Nabi Adam
adalah pula seorang Nabi, seorang yang mendapat wahyu dari Allah s.w.t.
Menurut sebahagian ulama, para Nabi dan Rasul memang sama darjat
kemuliaannya dengan para Malaikat. Bahkan ada di antara ulama yang
berpendapat bahawa Nabi dan Rasul itu darjat kemuliaannya melebihi para
Malaikat, sebab Jibrail sebagai Malaikat tertinggi, ditugaskan pula
menjadi perantara antara Allah s.w.t dengan para Nabi dan Rasul itu.
Seperti halnya dengan para Malaikat, maka
Nabi Adam juga mempunyai kesedaran dan pengertian (akal), sehingga Nabi Adam
dan keturunannya dapat menyedari dan mengerti akan kebesaran Allah s.w.t yang
menciptakan dirinya dan seluruh alam, dapat menyedari dan mengerti akan perintah-perintah
dan larangan Allah s.w.t.
Nabi Adam dan manusia diciptakan Allah
s.w.t dalam sebaik-baiknya kejadian, kerana baginda terdiri dari jasmani dan
rohani (roh, akal, hati dan nafsu), sehingga baginda menjadi suatu makhluk yang
beradab dan berkebudayaan, terus maju tidak beku. Nabi Adam dan keturunannya
diciptakan Allah s.w.t untuk menjadi khalifah (penguasa atau pengatur) di bumi,
sebagaimana Allah s.w.t menciptakan Malaikat sebagai khalifah di langit.
Kerana menyedari akan kedudukan dan
kemuliaan Nabi Adam, para Malaikat mengerti akan perintah Allah s.w.t untuk
menghormati Nabi Adam. Mereka lalu menjawab: ‘Baiklah, ya Tuhan kami. Kami
dengar dan kami taati segala perintah-Mu.’ Allah s.w.t lalu menciptakan Nabi
Adam dari tanah dengan tangan-Nya sendiri. Berbentuk seperti bentuk kita
sekarang ini. Iaitu berkepala, berbadan, bertangan dan berkaki. Lalu Allah
s.w.t hembuskan roh kepadanya, sehingga Nabi Adam menjadi hidup.
Nabi Adam menggerakkan kedua tangan dan
kakinya, lalu baginda bersin (batuk), sehingga bergerak sekujur badannya,
terbuka kedua-dua matanya, bergerak jantung dan paru-parunya. Sekali gus ketika
Nabi Adam membuka kedua matanya, melihat seluruh alam di sekitarnya, timbullah
pengertian dan kesedaran, dan dengan pengertian dan kesedaran itu, baginda
mengucap: ‘Alhamdulillahi Rabbil Alamin
(Segala pujian bagi Allah s.w.t yang mengatur seluruh alam).’ Para Malaikat
kagum sekagum-kagumnya melihat dan mendengar ucapan pertama yang keluar dari
mulut Nabi Adam. Satu ucapan yang berisi pengertian dan kesedaran tertinggi.
Pengertian dan kesedaran bahawa alam ini seluruhnya diciptakan dan diatur oleh Allah
s.w.t, sebab itu Allah s.w.t selamanya harus selalu disanjung dan dipuji.
Para Malaikat serentak menjawab ucapan Nabi
Adam: ‘Yarhamukallahu, ya Adam.’
Ertinya: Allah s.w.t selalu menumpahkan rahmat-Nya kepada engkau, ya Adam, dan
selamatlah. Para Malaikat lalu beratur mengelilingi Nabi Adam, lalu sujud
dan menghormati Nabi Adam, sebagaimana yang diperintahkan oleh Allah s.w.t
kepada mereka. Hanya Iblis yang tidak mahu sujud dan tidak mahu menghormati Nabi
Adam. Dia tetap berdiri dan membangkang dengan sombongnya, tidak mahu
menjalankan apa yang diperintahkan Allah s.w.t.
Allah s.w.t lalu berkata kepada Iblis
itu: ‘Bukankah engkau juga makhluk ciptaan-Ku, yang juga harus tunduk dan
menjalankan perintah-Ku? Tetapi kenapa engkau tidak sujud dan tidak memberi
hormat kepada Nabi Adam sebagaimana Aku perintahkan?’
Iblis menjawab: ‘Engkau ciptakan aku dari
api dan Nabi Adam dari tanah. Api lebih mulia dari tanah. Itu bererti yang aku
lebih mulia dari Nabi Adam. Maka tidak sepatutnyalah aku sujud dan hormat
terhadap Nabi Adam itu.’
Mendengar bantahan Iblis itu, Allah s.w.t
menjadi murka, lalu berkata kepada Iblis: ‘Tempat ini (Syurga) bukan tempat
orang yang menyanggah terhadap Aku. Sekarang juga, engkau harus keluar dari
sini.’
Terusir Dari Syurga
Sesudah keluar dan terusir dari Syurga, Iblis
kembali menyanggah dan berkata kepada Allah s.w.t: ‘Ya, Allah! Engkau usir aku
dari Syurga ini kerana Nabi Adam. Aku bersumpah, bahawa aku dengan semua anak
keturunanku akan memusuhi Nabi Adam dan semua anak dan keturunannya buat selama
lamanya. Mereka akan aku sesatkan. Mereka akan aku celakakan. Aku akan ajak dan
anjurkan kepada mereka untuk berbuat keburukan dan kerosakan didalam dunia ini
nanti, agar kehidupan mereka selamanya susah dan kacau bilau belaka.’
Mendengar ancaman Iblis itu, Allah s.w.t
lalu berfirman: ‘Untuk menghindarkan tipu dayamu itu, kepada manusia akan Aku
beri suatu senjata yang ampuh, ialah akal. Akal itu akan Aku bimbing dengan petunjuk-petunjuk
(agama), manusia yang tetap menggunakan akal dan menurut petunjuk-petunjuk-Ku
tidak akan dapat engkau sesatkan dan perdayakan. Dengan akal itu, mereka akan
dapat membezakan mana yang baik dan mana yang buruk. Dengan tuntunan petunjuk-Ku,
akal mereka akan mempunyai daya berfikir yang benar. Sesiapa yang tidak
menggunakan akal dan tidak menurut petunjuk-Ku, tentu dapat engkau goda dan
sesatkan. Ini akan dipertanggungjawabkan di hadapan-Ku nanti pada hari kemudian
(Akhirat).’
endengar keterangan Allah s.w.t itu,
Iblis terdiam. Tetapi hatinya makin mendongkol, iri hati dan dengkinya terhadap
manusia bertambah memuncak. Dia berpaling kepada Nabi Adam. Mata dan
seluruh perhatiannya sekarang ini ditujukannya kepada Nabi Adam. Dia ingin tahu
di mana letak kelemahan-kelemahan jasmani dan rohani manusia. Nabi Adam
dipelajarinya dari segala segi. Akhirnya Iblis berkesimpulan bahawa manusia itu
selain mempunyai kekuatan berfikir, iaitu akal yang amat hebat itu, juga
mempunyai banyak kelemahannya.
Di samping akal itu, manusia mempunyai
nafsu. Dan nafsu itu banyak macam ragamnya. Ada nafsu terhadap makanan dan
minuman, ada nafsu kelamin atau syahwat, ada nafsu terhadap harta benda dan
kekayaan, terhadap rumah tempat tinggal dan kenderaan dan ada pula nafsu
terhadap pangkat dan kedudukan yang tinggi di tengah-tengah sesama manusia. Di
tiap-tiap macam nafsu, tabiat dan karakter, terdapat banyak sekali pintu atau
lubang kelemahan dan setiap waktu dapat dimasuki oleh Iblis untuk memperdayakan
dan mengacau kehidupan manusia
Setelah melihat semua kelemahan itu,
Iblis ketawa kecut. Dia ketawa dan gembira, kerana berjaya melihat kelemahan
manusia. Tetapi hatinya menjadi kecut dan takut, bahawa manusia di samping
mempunyai kekuatan yang hebat, iaitu akal, juga dengan akal itu dapat menerima petunjuk-petunjuk
Allah s.w.t. Petunjuk Allah s.w.t itu adalah merupakan satu benteng berlapis waja
yang tidak mungkin dapat ditembus oleh Syaitan dan Iblis.
Iblis dari awal lagi sudah mengakui akan
kelemahan dirinya menghadapi manusia yang sedar dan iman yang berbentengkan
petunjuk Allah s.w.t dalam hidup. Bahkan kalau manusia mengerti dan sedar pula
akan kelemahan Iblis dan kekuatan rahsia dari keimanan yang penuh terhadap Allah
s.w.t dan petunjuk-petunjuk Allah s.w.t, manusia akan selamat dalam kehidupan
dunia dan akhiratnya dan akan terhindar dari tipu muslihat Iblis atau kesesatan
dalam hidup.
Kekuatan Ghaib Sama Dengan
Gelap
Iblis adalah satu kekuatan ghaib yang boleh
disamakan dengan gelap. Sedang keimanan terhadap Allah s.w.t dan petunjuk-petunjuk
Ilahi adalah pula satu kekuatan ghaib yang boleh disamakan dengan terang atau
cahaya. Bila suatu tempat tidak dimasuki oleh cahaya, pasti tempat itu diisi
oleh gelap. Bila tempat yang gelap itu dimasuki cahaya, pasti gelapnya lenyap. Begitu
jugalah manusia sebagai tempat. Bila ia kosong dari keimanan dan petunjuk
Ilahi, akan bermaharajalelalah Syaitan dan Iblis atas dirinya. Tetapi bila
manusia mempunyai keimanan di dada dan selalu disiram dengan petunjuk-petunjuk
Ilahi, segala daya Iblis tidak mampu memperdayakannya.
Kepada Nabi Adam diajarkan Allah s.w.t
pengetahuan pokok untuk dapat hidup di permukaan bumi. Allah s.w.t mengajar
kepada Nabi Adam nama tiap sesuatu. Untuk sekadar membuktikan kepada para
Malaikat, bahawa manusia layak menjadi Khalifah di bumi, dan patut mendapat
penghormatan dari Malaikat, Allah s.w.t lalu memanggil Nabi Adam dan Malaikat
supaya berkumpul. Kepada Malaikat Allah s.w.t berfirman: ‘Cuba kamu
sebutkan nama tiap-tiap sesuatu yang terdapat di permukaan bumi itu, sekiranya
kamu mengetahuinya.’
Dengan merendahkan diri serendah-rendahnya,
Malaikat menjawab: ‘Maha Suci Engkau, ya Tuhan kami! Kami tidak mengetahui nama-nama
semua itu. Pengetahuan kami hanya sekadar apa yang Engkau ajarkan kepada kami.
Hanya Engkau saja, ya Allah, yang mengetahui segala galanya.’
Allah s.w.t lalu berkata kepada Nabi Adam:
‘Hai, Nabi Adam! Sekarang cuba engkau sebutkan nama benda-benda itu semuanya!’
Dengan segera Nabi Adam menyebutkan nama tiap-tiap
benda yang dihadapkan Allah s.w.t kepadanya, di hadapan semua
Malaikat. Kemudian Allah s.w.t lalu berfirman kepada Malaikat: ‘Bukankah
Aku sudah katakan kepada kamu sekalian, bahawa Aku mengetahui apa yang kamu
tidak mengetahui, tentang rahsia rahsia langit dan bumi, Aku mengetahui apa
yang kamu nyatakan dan apa yang kamu sembunyikan.’
Buat Nabi Adam diberi Allah s.w.t tempat
di dalam Syurga. Makanan dan minuman tersedia serba cukup. Begitu juga apa saja
yang baginda inginkan. Tetapi sayang, Nabi Adam tinggal di Syurga itu seorang
diri, sebatang kara. Tempat yang terlalu bagus, makanan dan minuman yang
bagaimana juga lazatnya tidaklah memberikan kepuasan dan kebahagiaan yang
sempurna. Manusia memerlukan teman, kendatipun hanya seorang, dengan teman yang
dapat mengemukakan suka dan dukanya, atau kasih dan sayangnya. Teman inilah
yang tidak dipunyai oleh Nabi Adam, kendatipun baginda sudah mempunyai Syurga dengan
segala kesenangan. Sebab itu hidupnya selalu dalam kesepian.
Allah s.w.t tahu akan penderitaan yang
berupa kesepian yang dialami oleh Nabi Adam di dalam Syurga itu. Dan Allah
s.w.t kasihan melihatnya. Oleh kerana itu Allah s.w.t telah menciptakan makhluk
baru yang sama dengan Nabi Adam, tetapi jenis wanita, untuk menyempurnakan
segala kekurangan dan kesepian dalam hidup Nabi Adam, untuk menjadi isterinya.
Dengan tujuan yang lebih tinggi, iaitu untuk meramaikan permukaan bumi, untuk
membuat sejarah kebudayaan yang lebih menarik.
Sejurus kemudian, Nabi Adam mengantuk,
lalu tertidur. Tatkala baginda tertidur itulah, Allah s.w.t. menciptakan
manusia kedua, jenis wanita, isteri Nabi Adam yang bernama Hawa. Setelah Nabi
Adam terjaga dan membuka kedua matanya, baginda melihat seseorang berdiri di
samping, orang yang belum pernah dilihat Nabi Adam sebelumnya. Orang itu
dipersilakan Nabi Adam duduk di sampingnya, dan kepadanya Nabi Adam bertanya: ‘Siapakah
engkau, dan siapa namamu?’ Hawa menjawab: ‘Aku adalah wanita, dan aku belum
tahu akan namaku sendiri.’ Bukan main senang dan gembiranya Nabi Adam melihat wanita
itu berkata dan menggerak-gerakkan badannya.
‘Engkau aku beri nama Hawa ertinya: Orang
yang aku rindukan,’ kata Nabi Adam kepadanya.
Para Malaikat datang dan bertanya kepada Nabi
Adam: ‘Siapakah nama temanmu itu, ya Nabi Adam?’
‘Namanya Hawa,’ sahut Nabi Adam.
Hilang Kesepian Dalam Hidup
Dengan isterinya yang bernama Hawa ini hilanglah
kesepian dalam hidup Nabi Adam. Kedua-duanya hidup berbahagia di dalam Syurga,
aman dan tenteram, tidak kenal takut dan lelah, makan dan minum sepuas-puasnya,
kerana segala galanya tersedia serba cukup. Allah s.w.t lalu berfirman
kepada Nabi Adam: ‘Hai, Nabi Adam! Tinggalllah engkau dengan isterimu di dalam
Syurga ini. Makan dan minumlah sepuas-puasnya. Tetapi awas, janganlah engkau
berdua memakan buah dari pohon Khuldi ini. Bila engkau berdua memakannya,
bererti engkau berdua melanggar perintah-Ku, dan engkau berdua akan mengalami
kerugian yang besar, dan bererti aniaya terhadap dirimu sendiri.’
Selain buah Khuldi itu, di dalam Syurga
terdapat banyak dan bermacam ragam buah-buahan. Semuanya boleh dimakan oleh Nabi
Adam dan Hawa. Hanya buah Khuldi itu saja yang dilarang oleh Allah s.w.t
memakannya, agar dengan larangan itu, dapatlah Nabi Adam dan Hawa menahan hawa
nafsunya, dan dengan adanya larangan itu Nabi Adam dan Hawa diuji tentang
ingatan dan ketaatannya terhadap Allah s.w.t. Kerana hanya dengan ketaatan
inilah Allah s.w.t dapat memberikan kesempatan bagi manusia untuk tetap tinggal
di dalam Syurga bersenang-senang dan berbahagia.
Allah s.w.t memberikan peringatan kepada Nabi
Adam dan Hawa agar keduanya menjauhkan diri dari Iblis, jangan sampai
menurutkan anjuran dan ajakan Iblis, kerana Iblis sudah terang terang
menyatakan dirinya sebagai musuh Nabi Adam dan anak cucunya buat selama
lamanya, dan akan selalu sedaya upaya siang dan malam dengan tidak rasa letih
dan tidak bosan bosan, untuk menjauhkan Nabi Adam dan semua anak cucunya dari
kebahagiaan hidup.
Allah s.w.t berfirman kepada Nabi Adam: ‘Hai,
Nabi Adam! Iblis itu adalah musuhmu dan musuh isterimu. Dia akan selalu
menggoda engkau berdua agar engkau berdua terusir dari Syurga ini, sehingga
engkau berdua hidup sengsara. Di Syurga ini engkau berdua dapat hidup bahagia,
tidak akan menderita lapar dan susah.’
Begitulah Nabi Adam dan Hawa tinggal di
dalam Syurga. Hidup senang dan bahagia, riang dan gembira. Sedang Iblis yang
sudah diusir dari Syurga, selalu berikhtiar untuk dapat masuk Syurga kembali, bagi
menipu dan memperdayakan Nabi Adam dan isterinya.
Pada suatu kali, Iblis berjaya masuk ke
dalam Syurga, bertemu dengan Nabi Adam dan isterinya. Iblis segera memujuk
dengan berkata: ‘Hai, Nabi Adam! Aku datang untuk memberi nasihat yang baik kepadamu.
Mahukah kamu aku tunjuk, bahawa di sana itu ada satu pohon yang amat lazat cita
rasa buahnya. Bila buah yang lazat itu engkau makan, maka engkau dapat tinggal
tetap di dalam Syurga ini buat selama-lamanya, dan Syurga ini dapat engkau
miliki sebagai satu kerajaan yang tidak akan rosak buat selama-lamanya bagi
engkau berdua.’
‘Buah apakah gerangan yang engkau
maksudkan itu?’ tanya Nabi Adam kepada Iblis. Iblis menunjuk ke arah pohon
Khuldi yang sudah dilarang oleh Allah s.w.t memakannya. Melihat isyarat Iblis
itu, tahulah Nabi Adam bahawa Iblis sudah mulai menggoda dan menyesatkannya. Nabi
Adam lalu berpaling menjauhkan diri dari Iblis.
Tetapi Iblis tidak lekas putus asa. Dia
mendapat kesempatan yang kedua bertemu dengan Nabi Adam dan Hawa. Segera pula dia
memujuk: ‘Larangan Allah s.w.t kepada engkau berdua memakan buah Khuldi itu,
dimaksudkan jika engkau berdua adalah Malaikat. Sedang engkau berdua bukan
Malaikat. Jadi engkau berdua tidak terlarang memakannya.’ Nabi Adam dan Hawa
tidak mengacuhkan pujukan halus itu. Keduanya berpaling dan menjauhkan diri
dari Iblis tersebut.
Seperti yang telah diterangkan, ketika
Iblis terusir dari Syurga, dia bersumpah di hadapan Allah s.w.t bahawa dia dan
anak keturunannya sampai hari kiamat akan berusaha menyesatkan Nabi Adam dan anak
keturunannya. Bila dia gagal dalam usahanya yang pertama dan kedua, dia tidak
berputus asa, pasti dia akan berusaha untuk ketiga, keempat hingga ke sekian
juta kalinya dalam menyesatkan dan menggoda manusia. Dia tahu betul, bahawa
salah satu kelemahan manusia itu, ialah sering lupa. Iblis menunggu satu waktu,
di mana Nabi Adam dan Hawa sudah lupa akan perintah Allah s.w.t yang
melarangnya memakan buah terlarang itu.
Pada suatu ketika, setelah diselidikinya,
Iblis tahu bahawa Nabi Adam dan Hawa senang berlengah-lengah kerana kesenangan
di Syurga itu. Dan Iblis tahu betul bahawa Nabi Adam dan Hawa ketika itu sudah terlalu
lapar atau dahaga. Dia segera masuk mendapatkan Nabi Adam dan Hawa setelah dia
memetik sendiri akan buah yang terlarang itu. Terus dia berkata kepada Nabi
Adam dan Hawa: ‘Makanlah buah ini, demi Allah, aku ini bukan memujuk dan
menyesatkan kamu, melainkan semata-mata memberi nasihat yang baik, agar kamu
berdua dapat menetap di Syurga ini untuk selama-lamanya. Makanlah buah ini,
makanlah!’
Mendengar Iblis bersumpah dengan menyebut
nama Allah s.w.t, Nabi Adam dan Hawa mulai berfikir: ‘Tentu seorang tidak akan
berani bersumpah dengan menyebut nama Allah s.w.t dengan sumpah yang bohong.
Iblis itu tentu berkata benar.’ Ketika Nabi Adam dan Hawa mulai ragu-ragu
terhadap kebenaran perkataan Iblis itu, Iblis menyogokkan buah Khuldi itu
kepada Nabi Adam dan Hawa. Melihat buah yang ranum dan harum semerbak itu,
selera Nabi Adam dan Hawa mulai tertarik kepadanya. Nabi Adam dan Hawa lalu
lupa akan larangan Allah s.w.t yang melarangnya memakan buah tersebut. Buah itu
diambilnya lalu segera dimakannya.
Baru saja buah Khuldi itu masuk ke dalam
rongga perut Nabi Adam dan Hawa, maka lenyaplah pakaian yang menutup aurat
kedua-duanya, sehingga mereka suami isteri menjadi telanjang. Kedua-duanya
pandang memandang dengan perasaan malu yang tidak terhingga. Keduanya segera
menyembunyikan diri agar tidak dilihat Allah s.w.t. Kedua-duanya memetik dua
helai daun kayu yang terdapat di dalam Syurga, untuk menutup aurat masing-masing.
Allah s.w.t lalu berfirman kepada Nabi
Adam: ‘Hai, Nabi Adam! Apakah engkau lari dari Aku?’ Jawab Nabi Adam: ‘Bukan
aku lari dari Engkau, ya Allah, tetapi aku malu dan takut kepada Engkau.’ Berkata
Allah s.w.t: ‘Bukankah Aku sudah melarang kamu berdua memakan buah itu! Dan Aku
katakan juga, bahawa Iblis itu adalah musuhmu yang nyata? Tetapi kenapa engkau
berdua masih memakan buah yang Aku larang itu?’
Dengan menundukkan kepala serendah-rendahnya,
Nabi Adam dan Hawa minta ampun dan taubat kepada Allah s.w.t: ‘Ya Tuhan kami!
Kami sudah aniaya terhadap diri kami. Kalau Engkau tidak sudi kiranya
mengampuni dan mengasihani kami, sungguh kami akan rugi dan sengsara
berpanjangan.’
‘Ya, Aku perintah, tapi engkau berdua
melanggar perintah-Ku,’ kata Allah s.w.t pula. ‘Maafkan dan ampunilah kami
ini, ya Allah,’ kata Nabi Adam dan Hawa serentak. Kembali Allah s.w.t
berfirman dengan marah: ‘Aku telah beri tempat engkau berdua di Syurga-Ku ini,
dan Aku sediakan segala apa yang engkau inginkan. Hanya Aku larang engkau
berdua memakan buah Khuldi itu. Apakah buah Khuldi itu lebih berharga bagi
engkau berdua daripada Syurga dengan segala isinya ini?’
Sahut Nabi Adam: ‘Sungguh tidak aku sangka
ya Allah, Iblis berani berkata bohong kepadaku dengan menyebut nama-Mu.’
Allah s.w.t lalu memutuskan dengan firman-Nya:
‘Demi kemuliaan-Ku. Engkau berdua harus meninggalkan Syurga ini, turun ke bumi
yang sudah lama terbentang, di mana engkau berdua juga dapat hidup, tetapi
harus dengan bersusah payah, dan dengan mencucurkan keringat, kadang-kadang
juga air mata.’
Dengan air mata berlinang, sedih dan
takut, Nabi Adam bersimpuh menundukkan kepala di hadapan Allah s.w.t minta
ampun: ‘Tuhanku! Tuhanku! Ampunilah aku, ampuni aku.’
Terhadap Nabi Adam, Hawa dan Iblis, Allah
s.w.t menetapkan keputusan yang tidak dapat diubah lagi dengan berfirman: ‘Kamu
semua harus turun ke bumi. Di sanalah tempatnya bagi kamu untuk hidup bermusuh-musuhan,
tipu menipu, perdaya memperdayakan, berhasad dan dengki. Aku beri kesempatan
kepada kamu untuk hidup di bumi ini di dalam waktu yang terbatas, juga dengan
segala macam kesenangan dan kesusahan yang terbatas pula. Nanti akan datang
ajal kepada kamu, lalu kamu akan Aku panggil kembali kepada-Ku, untuk
mempertanggungjawabkan apa yang kamu sudah lakukan selama hidup di muka bumi
itu.’
Air mata semakin banyak jatuh bercucuran
dari mata Nabi Adam dan Hawa. Keduanya menangis tersedu sedu, sambil
menanggungkan sesal yang tidak terkira hebatnya atas kesalahan, lantaran godaan
Iblis.
Kepada Nabi Adam dan Hawa kembali Allah
s.w.t berfirman: ‘Di bumi, kamu akan selalu didatangi dan digoda oleh Iblis dan
semua anak cucu dan kakitangannya. Di bumi, kamu akan menghadapi perjuangan
yang berat menghadapi mereka. Tetapi kamu jangan takut. Kepadamu dan anak cucumu
akan Aku turunkan petunjuk-petunjuk (ajaran-ajaran agama). Siapa di antara kamu
dan anak cucumu itu yang senantiasa mengikuti petunjuk-Ku itu, dia tidak akan
tersesat dan tidak akan sengsara.’
Tidak lama kemudian, tibalah Nabi Adam
dan Hawa di permukaan bumi yang fana. Diterimanyalah wahyu Ilahi yang pertama
yang menyatakan, bahawa Allah s.w.t sudah berkenan mengampuni dosa dan menerima
taubat Nabi Adam dan Hawa. Sungguh Allah s.w.t suka memberi keampunan dan
taubat bagi sesiapa saja di antara hamba-Nya yang merasa dirinya bersalah dan
suka minta ampun dan taubat
Menghindarkan Manusia Dari
Kesesatan
Cerita Nabi Adam yang memakan buah terlarang, lalu
dikeluarkan dari Syurga dan ditempatkan di bumi ini, sudah menyesatkan banyak
manusia dari dahulu hingga sekarang. Mereka katakan bahawa dengan perbuatan Nabi
Adam itu maka baginda sudah berdosa sebesar-besar dosa, sehingga Nabi Adam
diusir Allah s.w.t ke bumi ini. Bahkan bukan hanya Nabi Adam dan Hawa saja yang
berdosa besar, melainkan juga seluruh anak keturunannya sampai hari kiamat.
Demikian hebat dan besarnya dosa Nabi Adam dan keturunannya dengan kesalahan
tersebut, tidak dapat diampuni begitu saja, sehingga Allah s.w.t kerana kasih-Nya,
menjelma menjadi anak manusia melalui perut seorang wanita, lalu mati di tiang
salib untuk menebus dosa tersebut.
Untuk menghindarkan manusia dari
kesesatan yang nyata ini, Allah s.w.t telah mengutus Rasul-Nya yang terakhir,
iaitu Muhammad s.a.w., untuk menyampaikan wahyu-wahyu dari Allah s.w.t, iaitu Al-Quran.
Berulang kali dalam Al-Quran, Allah s.w.t menyatakan bahawa Nabi Adam melanggar
perintah Allah s.w.t itu, adalah semata-mata kerana terlupa sama sekali bukan
kerana sengaja. Sebab itu, Nabi Adam dianggap Allah s.w.t hanya tersalah, dan
bukan berdosa yang tidak terampun. Semua kesalahan yang dilakukan manusia
kerana lupa, tidaklah dianggap Allah s.w.t sebagai dosa. Lebih-lebih lagi
kesalahan Nabi Adam ini hanya sekadar memakan sebiji buah, tidaklah boleh
dianggap sebagai kesalahan yang besar, melainkan hanya suatu kesalahan yang
amat kecil sekali.
Tetapi bagaimanapun kecilnya kesalahan
ini, kerana kesucian dan kesedarannya yang amat tinggi itu, Nabi Adam sangat menyesal.
Nabi Adam mengeluh, Nabi Adam minta ampun dan bertaubat. Seorang yang menyedari
akan kesalahannya, bukanlah orang yang berdosa, melainkan seorang yang amat
mulia, seorang yang amat suci.
Berulangkali pula di dalam Al-Quran
diterangkan, bahawa Allah s.w.t sudah berkenan mengampuni kesalahan Nabi Adam
yang kecil itu. Bahkan bukan hanya diampuni dan diberi taubat saja oleh Allah
s.w.t, melainkan kerana kesedaran dan penyesalannya itu, Nabi Adam menjadi
manusia yang terpilih, diberi petunjuk dan diangkat Allah s.w.t menjadi Nabi.
Adalah suatu kesesatan yang nyata, menganggap seorang Nabi orang berdosa.
Meskipun tentang dikeluarkan-Nya Nabi
Adam dan Hawa dari Syurga, lalu dipindahkan dan ditempatkan di bumi ini,
bukanlah menunjukkan bahawa Nabi Adam berdosa. Kerana bukankah telah
diterangkan bahawa sebelum Nabi Adam melakukan pelanggaran tersebut, Allah
s.w.t sudah menyatakan kepada seluruh Malaikat, bahawa Nabi Adam itu diciptakan
Allah s.w.t untuk menjadi khalifah di bumi ini. Ertinya bahawa Nabi Adam dan
anak cucunya, diciptakan Allah s.w.t untuk menghuni bumi yang sudah terbentang
luas. Adalah suatu kesesatan yang nyata pula, kalau dikatakan bahawa manusia
ditempatkan di bumi ini, kerana dosa dan kesalahan yang telah dilakukan Nabi
Adam dan Hawa. Umat Islam harus membersihkan diri dari kesesatan yang nyata
ini.
Nabi Adam menurut ajaran agama Islam, selain
manusia pertama, juga seorang Nabi dan Rasul. Umat Islam diwajibkan beriman
kepada semua Nabi dan Rasul, serta mempercayai bahawa setiap Nabi dan Rasul itu
harus bersih dari segala dosa, kendatipun sebagai manusia mungkin saja
tersalah, iaitu kerana lupa dan lain-lain. Kesalahan bukan dosa. Nabi-nabi dan
Rasul-rasul yang lain pun pernah tersalah kerana lupa. Nabi Muhammad s.a.w.
pernah tersalah, iaitu mengakhiri sembahyang asar yang seharusnya empat rakaat,
sesudah baginda baru saja melakukannya dua rakaat. Setelah diperingatkan oleh
para sahabat yang menjadi makmumnya, barulah baginda sedar, dan baginda
langsung meneruskan sembahyang tersebut sampai empat rakaat.
Lebih hebat lagi kesesatan sebahagian
manusia yang mengatakan bahawa: kesalahan Nabi Adam itu menjadi dosa pula bagi
semua anak cucunya sampai hari kiamat, yang mereka katakan dosa asal. Padahal
semua manusia yang baru lahir, bersih dari segala dosa, kendatipun ibu bapanya
berdosa atau bersalah. Tidaklah adil dan patut kalau seorang ibu atau bapa
berdosa, lalu anaknya dianggap berdosa juga kerana dosa ibu dan bapanya itu.
Dosa itu baru timbul sesudah seorang anak menjadi baligh dan berakal (aqil baligh), kerana perbuatannya
sendiri.
Alangkah hebatnya dosa orang yang membawa
manusia kepada agama kepercayaannya yang setiap waktu secara berulangkali
mengatakan bahawa Nabi Adam berdosa. Mengambinghitamkan seorang manusia suci,
Nabi dan Rasul, iaitu Nabi Adam, untuk mendapatkan pengikut, bukanlah suatu
perbuatan yang suci, melainkan sebaliknya, suatu perbuatan yang tercela dan
berdosa pula.
Kisah Nabi Adam yang demikian itu
disampaikan Allah s.w.t kepada manusia dengan perantaraan Kitab Suci-Nya Al-Quran,
adalah sebagai pengajaran dan peringatan bahawa kita manusia kendatipun makhluk
terbaik dan mulia tetapi tetap mempunyai kelemahan. Di antara kelemahan manusia
itu ialah sifat pelupa. Dan ketika kita lupa itu, kita boleh diperdayakan dan
disesatkan oleh Iblis. Hendaknya berhati-hati sekali jangan sampai dapat
disesatkan oleh Iblis itu.
Kesusahan Hidup Di Bumi
Alangkah terkejutnya Nabi Adam dan Hawa setibanya di
permukaan bumi ini. Sungguh besar perbezaan Syurga dengan Bumi, seperti
perbezaan siang dengan malam. Dilihat Nabi Adam dan Hawa bahawa bumi ini penuh
dengan hutan belantara. Penuh dengan pokok-pokok yang besar dan bercabang-cabang.
Di dalamnya hidup segala macam binatang
buas yang selalu hendak menerkam mangsanya. Singa, harimau, gajah, beruang,
ular dan sebagainya. Kerana takut terhadap binatang buas itu, Nabi Adam dan
Hawa dengan bersusah payah, sedaya upaya mencari tempat untuk bersembunyi. Di salah
satu dataran tinggi, didapati Nabi Adam dan Hawa sebuah gua yang agak luas. Di
sanalah mereka menetap dan bersembunyi.
Tetapi akhirnya Nabi Adam dan Hawa merasa
dahaga dan lapar. Dengan bersusah-payah pula, kedua-duanya harus keluar dari
gua mencari air untuk diminum dan buah-buahan untuk dimakan. Tetapi tidak semua
air boleh diminum dan tidak semua buah boleh dimakan, Ada yang pahit, masin,
masam, dan ada pula yang enak, manis dan lazat. Ya, ternyatalah, bahawa
kehidupan di dunia ini berbeza dengan kehidupan di Syurga dahulu. Kehidupan di
dunia ini setiap saat atau detik penuh dengan perjuangan. Setiap saat harus
memeras otak, memeras tenaga dan keringat.
Begitulah, setiap kali merasa
dahaga dan lapar, Nabi Adam dan Hawa terpaksa berjalan sejauh-jauhnya mencari
air dan buah-buahan. Sedang bahaya binatang-binatang buas selalu mengancam
jiwanya. Rupanya kehidupan di permukaan bumi ini, adalah satu cara hidup yang
selalu dalam proses dan peredaran, yang selalu silih berganti antara senang dan
susah, dingin dan panas, naik dan turun, kenyang dan lapar, sihat dan sakit,
dan seterusnya. Segala macam penderitaan yang berbentuk dahaga, lapar, bahaya
binatang buas dan lain-lain telah dapat menggerakkan akal dan fikiran Nabi Adam
dan Hawa, bagaimana mereka boleh membebaskan diri dari penderitaan itu.
Timbullah fikiran dalam hatinya untuk
menanam pohon-pohon yang buahnya enak dimakan di sekitar tempat kediamannya,
agar terhindar dari bahaya binatang-binatang buas di dalam hutan belukar sewaktu
mencari atau memetik buah-buah yang mahu inginkan. Dengan menggunakan dahan-dahan
kayu, tempat di sekitar gua itu ditebasnya. Dipindahkannya ke situ pokok-pokok
yang dirasanya enak dimakan buahnya, untuk menghilangkan lapar.
Ya, Nabi Adam terpaksa memeras tenaga,
mencucurkan peluh, memeras otak dan fikiran, untuk mendapatkan makanan
menghilangkan lapar. Isterinya Hawa pun demikian juga. Dia terpaksa menolong Nabi
Adam dengan tenaga yang ada padanya. Begitulah, bertahun-tahun kemudian, Nabi
Adam dan Hawa sudah dapat bercucuk tanam, dan sudah pandai pula berternak
memelihara binatang ternakan seperti kambing dan ayam.
Ahli Keluarga Bertambah
Dalam kehidupan bersuami isteri, Hawa mulailah
hamil. Tidak lama kemudian lahirlah ke permukaan bumi ini keturunan Nabi Adam
dan Hawa yang pertama. Anak yang pertama ini lelaki seperti Nabi Adam. Anak itu
diberi nama Qabil. Alangkah bahagianya Nabi Adam dan Hawa setelah dari
pergaulannya berdua itu, lahir seorang manusia baru, anaknya yang pertama itu,
menambah anggota masyarakat yang hanya terdiri dari dua orang menjadi tiga
orang.
Hawa mulai sibuk menjaga dan mengasuh
anaknya, tidak dapat lagi keluar membantu Nabi Adam bercucuk tanam dan
mengembala ternakan. Nabi Adam terpaksa keluar seorang diri dan bekerja. Setiap
petang kalau beliau sudah letih, beliau pulang kembali ke gua tempat
kediamannya untuk istirahat, menemui isteri dan anaknya. Makanan yang
didapatinya dibawanya pulang dan dimakan bersama-sama dengan isteri dan anaknya.
Dengan begitu, kegembiraan hidup Nabi
Adam dan Hawa di atas bumi kelihatannya semakin hari semakin bertambah.
Kegembiraan yang bertambah itu telah dapat menghilangkan keletihan bekerja dan
ketakutannya terhadap binatang-binatang buas. Setelah berlalu pula kira-kira
setahun lamanya, kembali Hawa menjadi hamil. Tidak lama kemudian, lahirlah
anaknya yang kedua, seorang wanita. Dan anak perempuan ini dinamakan Adik Qabil.
Dengan kelahiran yang kedua ini, Nabi Adam dan Hawa semakin gembira hidupnya
dan semakin rajin dan tekun bekerja mencari penghidupan.
Begitulah dari tahun ke tahun, keluarga Nabi
Adam selalu bertambah dengan anak yang ketiga, seorang lelaki dinamakan Habil,
anak keempat seorang perempuan, dinamakan Adik Habil, kelima, keenam dan
seterusnya. Nabi Adam terpaksa bekerja lebih keras untuk mendapatkan makanan
lebih banyak kerana bilangan keluarganya semakin besar.
Nabi Adam dan Hawa menjadi semakin tua,
sedang anak-anaknya pun semakin besar dan meningkat dewasa. Qabil dan Habil
sekarang sudah meningkat jadi muda remaja. Akal dan fikirannya mulai timbul.
Timbul perasaan wajib menolong ibu bapanya, bekerja bertani dan menggembala,
menghasilkan makanan dan minuman bagi keluarganya yang semakin besar, turut
berjuang menjaga adik-adiknya dari bahaya singa dan harimau, dan
binatang-binatang buas lainnya.
Mulai kelihatan perbezaan alam wanita
dengan lelaki. Anak-anaknya yang lelaki kebanyakan suka bekerja di luar rumah,
bertani, berburu dan memelihara binatang-binatang ternakan. Sedang anak-anaknya
yang wanita suka bekerja di rumah, memasak makanan dan minuman serta menjaga adik-adik
dan mengurus keperluan-keperluan rumah tangga.
Kendatipun Qabil dan Habil dua
bersaudara, sebapa dan seibu, dan sama lelaki, sama-sama di bawah asuhan
seorang ibu dan seorang bapa, tinggal di dalam dan iklim yang sama, tempat yang
sama pula, namun kudrat Ilahi dan kehendak Allah s.w.t-lah yang lebih
menentukan segala sesuatu di dalam alam yang luas ini. Keadaan rohani dan
jasmani dari Qabil dan Habil tidaklah sama, berbeza satu dengan yang lain. Ada
perbezaan besar. Qabil kendatipun lebih tua, tetapi badannya lebih kecil dan
lemah. Habil kendatipun lebih muda, tetapi badannya lebih besar dan lebih kuat.
Qabil kendatipun lebih tua dan berbadan lemah, tetapi tabiatnya amat kasar.
Sedang Habil yang berbadan kuat dan besar, tetapi tabiatnya sangat baik dan
perasaan yang sangat halus, lagi berbudi pekerti tinggi.
Nabi Adam bermaksud akan membahagi-bahagikan
perkerjaan kepada dua orang anaknya yang meningkat remaja itu. Qabil dengan tabiatnya
yang kasar itu diserahkan oleh Nabi Adam kerja bertani, mengolah tanah,
menyangkul dan menebas hutan belukar, kerana tanah dan hutan belukar adalah
barang mati yang tidak memerlukan perasaan halus dan cinta kasih.
Adapun Habil kerana perasaannya yang
halus dan perasaan kasih sayangnya, diserahkan oleh Nabi Adam kerja memelihara
binatang ternakan, iaitu kambing dan lembu yang boleh merasa haus dan lapar,
sakit dan senang, sebab itu perlu disayang, dicintai, harus diurus oleh manusia
yang mempunyai perasaan halus dan rasa kasih sayang.
Baru saja matahari terbit pada waktu
pagi, maka keluarlah Nabi Adam, Qabil dan Habil dari gua tempat kediaman mereka
untuk bekerja. Qabil terus menuju ke hutan menebas belukar, ke ladang
menyangkul, menaburkan benih atau menuai, bila tanam-tanamannya sudah masak
untuk dituai.
Sedang Habil menuju ke padang rumput
untuk memelihara dan menggembalakan ternakannya. Nabi Adam kadang-kadang pergi
berburu, mencari ikan atau burung, untuk dimakan dagingnya sebagai lauk-pauk. Atau
pergi mencari air untuk diminum dan memandikan anak-anak dan isterinya. Kalau
matahari sudah hampir tenggelam, siang akan berganti dengan malam, mereka
kembalilah ke gua tempat kediaman mereka. Qabil membawa buah-buahan dan sayur-sayuran,
Habil membawa susu, sedang Nabi Adam membawa burung-burung dan ikan hasil
buruannya. Sesudah semua buah tangan itu dimasak oleh Hawa, mereka makanlah bersama-sama
dengan enaknya.
Pada waktu dan sesudah makan bersama ini,
timbullah fikiran pada Nabi Adam untuk mengajar anak-anaknya bersyukur kepada Allah
s.w.t yang telah memberi mereka rezeki sebanyak itu. Maka berkatalah Nabi
Adam kepada anak-anaknya: ‘Kita ini tidak akan ada kalau tidak diciptakan oleh Allah
s.w.t. Allah s.w.t-lah yang menciptakan diri kita. Diciptakan Allah s.w.t pula
bumi yang lebar dan luas ini untuk tempat tinggal kita. Lihatlah, alangkah luas
dan lebarnya bumi Allah s.w.t yang kita diami ini. Disinari oleh matahari pada
waktu siang dan oleh bulan dan bintang-bintang, pada waktu malam. Ditumbuhkan Allah
s.w.t segala macam tumbuh-tumbuhan, dikembangkan Allah s.w.t segala macam binatang-binatang
untuk menjadi rezeki kita. Marilah kita menyembah Allah s.w.t dan mensyukuri
segala nikmat dan rahmat-Nya kepada kita.’
Untuk menguji tentang keimanan dan
kesyukuran kedua-dua orang anaknya yang sudah remaja itu, Nabi Adam menyuruh kedua-dua
orang anaknya yang bernama Qabil dan Habil itu pergi ke puncak sebuah gunung.
Kedua-dua orang anaknya itu disuruh oleh Nabi Adam membawa sebahagian dari
penghasilan masing-masing, dan meletakkan penghasilannya di puncak gunung itu,
agar dapat dimakan oleh makhluk Allah s.w.t yang memerlukannya, iaitu makhluk-makhluk
Allah s.w.t yang tidak pandai bercucuk tanam dan memelihara binatang ternakan.
Pekerjaan ini dinamakan Nabi Adam sebagai korban, berzakat dan beribadat.
Pekerjaan berkorban, berzakat dan
beribadat ini amat sesuai dan sesuai dengan perasaan Habil, kerana dengan
perasaannya yang halus dan fikirannya yang dalam, beliau dapat merasakan
kebesaran Allah s.w.t yang banyak nikmat pemberian-Nya. Lebih-lebih lagi
pengorbanan tersebut, akan dapat pula menolong beberapa macam binatang yang
dalam kehausan atau kelaparan.
Adapun Qabil dalam hatinya sangat
menentang pekerjaan itu. Mengorbankan sebahagian dari hasil kerjanya yang didapati
dengan penat letih, untuk dijadikan zakat atau ibadat kepada Allah s.w.t,
dianggapnya satu pekerjaan yang tidak berguna, atau pekerjaan orang bodoh dan
merugikan. Alangkah susahnya mencari rezeki, katanya, kenapa rezeki itu
dilemparkan ke puncak gunung untuk dimakan oleh binatang-binatang yang tidak
ada gunanya. Iblis yang dilontarkan Allah s.w.t ke bumi, rupanya sudah mulai
menjalankan peranannya, untuk memesongkan hati manusia dari amal dan perbuatan
yang baik. Habil rupanya tidak mampu digoda dan diperdayakannya. Tetapi Qabil
merupakan tanah yang subur bagi Iblis untuk menjalankan tipu dayanya.
Iblis sudah dapat memasuki salah satu
kelemahan dari unsur manusia dengan saluran kecintaan manusia kepada harta
benda. Harta dan kekayaan adalah satu alat buat Iblis untuk memperdayakan
manusia. Untuk berkorban ini, Habil memilih kambingnya yang terbaik dan
tergemuk. Sesudah disembelihnya, lalu diletakkannya di puncak gunung, sebagai
korban dan tanda terima kasihnya kepada Allah s.w.t yang telah memberikan
rezeki.
Qabil kendatipun dengan perasaan enggan
dan terpaksa, juga melakukan ibadat korban itu. Tetapi untuk korban ini beliau
memilih buah-buahan yang tidak baik, yang sudah setengah busuk, kerana hatinya
memang tidak baik dan busuk juga. Baik Habil atau Qabil lalu meletakkan
korban masing-masing di puncak gunung, dengan harapan korban itu akan diterima
oleh Allah s.w.t dengan penerimaan yang baik. Pada hari berikutnya, pergilah
kedua-dua bersaudara itu diiringkan oleh Nabi Adam, untuk melihat, apakah
korban-korban itu sudah diterima oleh Allah s.w.t atau tidak.
Korban Diterima Allah
Ternyata bahawa korban Habil sudah tidak ada lagi,
bererti sudah diterima oleh Allah s.w.t dengan baik. Tetapi korban Qabil yang
terdiri atas buah-buahan yang tidak elok dan busuk itu, masih saja ada di
situ bahkan sudah menjadi lebih busuk. Itu bererti bahawa korban Qabil tidak
diterima oleh Allah s.w.t.
Bukan main girangnya Habil melihat
korbannya diterima dengan baik oleh Allah s.w.t. Dia lalu bersyukur dan berterima
kasih. Qabil menjadi marah dan iri hati, kerana korbannya tidak diterima oleh Allah
s.w.t. Dengan marah beliau berkata kepada bapanya: ‘Korban si Habil diterima
oleh Allah s.w.t, kerana bapa mendoakan untuknya. Korban aku tidak diterima
oleh Allah s.w.t, kerana bapa tidak suka mendoakan aku.’
Nabi Adam segera menjawab: ‘Habil
mengorbankan barang-barang yang baik, kerana hatinya baik. Korbannya diterima
oleh Allah s.w.t, kerana Allah s.w.t suka kepada barang-barang yang baik.
Sedang engkau mengorbankan buah-buahan yang tidak baik dan busuk. Itu
menunjukkan yang hatimu busuk. Korbanmu tidak diterima oleh Allah s.w.t, kerana
Allah s.w.t tidak suka kepada barang-barang yang busuk dan tidak baik.’
Qabil menjadi marah dan iri hati kerana
korbannya tidak diterima oleh Allah s.w.t. Dengan marah beliau berkata kepada
adiknya Habil, kendatipun Habil tidak bersalah apa-apa terhadap dirinya. Tetapi
begitulah caranya Iblis menggoda manusia meskipun tanpa alasan yang tepat.
Iblis dapat menggoda manusia-manusia yang lemah jiwa dan batinnya, lemah
imannya untuk membenci saudaranya sendiri yang tidak bersalah apa-apa.
Sesungguhnya tipu muslihat Iblis itu halus dan licin sekali.
Qabil pulang ke rumahnya dengan hati yang
marah dan menggerutu. Kepalanya digeleng-gelengkan tanda marah yang amat sangat.
Marah kepada saudaranya Habil yang baik dan tidak bersalah apa-apa terhadap
dirinya. Bukan marah terhadap dirinya sendiri yang tidak baik dan busuk
itu.
Ya, begitu halusnya godaan Syaitan dan
Iblis terhadap manusia, untuk mengeruhkan pergaulan sesama manusia dalam
kehidupan di permukaan bumi ini. Setelah masing-masing anak Nabi Adam itu
meningkat dewasa, maka anak-anak lelaki mulai merasakan keperluan terhadap
isteri, sedang anak-anak perempuan merasakan keperluan terhadap suami, kerana
memang demikianlah sunah yang ditetapkan Allah s.w.t yang menciptakan manusia
dan semua makhluk berjiwa lainnya.
Kendatipun masyarakat manusia pada masa
hidup Nabi Adam itu baru terdiri dari beberapa orang lelaki dan beberapa orang
wanita saja, namun begitu untuk memenuhi hasrat bersuami isteri ini agar
berjalan dengan teratur, maka Allah s.w.t menetapkan beberapa aturan (syariat)
yang harus dijalankan oleh manusia yang menjadi anggota masyarakat yang kecil
itu.
Ditetapkan Allah s.w.t syariat (aturan)
bagi anak-anak Nabi Adam dan Hawa yang sudah dewasa itu, iaitu aturan yang
sangat sederhana sekali. Qabil anak pertama, boleh berkahwin dengan Adik Habil
anak keempat, sedang Habil anak ketiga boleh berkahwin dengan Adik Qabil anak
kedua. Jadi masing-masing Qabil dan Habil tidak boleh berkahwin dengan adiknya
sendiri. Syariat itu diwahyukan Allah s.w.t kepada Nabi Adam. Nabi Adam
menyampaikan wahyu ini kepada isteri dan anak-anaknya yang sudah berhasrat berkahwin
itu. Syariat ini diterima dengan segala ketaatan dan kepatuhan oleh Nabi Adam,
Hawa dan anak-anaknya.
Hanya Qabil yang tidak mahu tunduk kepada
syariat yang ditetapkan Allah s.w.t ini. Iblis mendapat peluang yang baik
sekali dengan perantaraan perasaan berahi antara lelaki dan wanita, dengan
perantaraan nafsu dan keinginan-keinginan hidup manusia. Kepada Qabil
dibisikkan oleh Iblis bahawa Adik Qabil lebih cantik dari Adik Habil.
Kata Iblis kepada Qabil: ‘Jangan kamu
tunduk kepada penetapan bapamu yang tidak adil itu. Adikmu sendiri jauh lebih
cantik dari Adik Habil. Kenapa bapa menyuruh kamu berkahwin dengan Adik Habil
yang tidak cantik, sedang adikmu yang cantik itu disuruh berikan kepada Habil
untuk menjadi isterinya?’
Dengan pujukan Iblis ini, mulailah ketara
nafsu yang tidak mahu menurut keputusan dengan segala macam alasannya.
Kecantikan seorang wanita telah dapat digunakan oleh Iblis untuk menimbulkan
perselisihan antara dua orang lelaki yang bersaudara kandung itu. Ini bukan
hanya terjadi ke atas diri anak-anak Nabi Adam dan Hawa dahulu kala, tetapi
masih terjadi pada anak cucu Nabi Adam dan Hawa yang hidup abad ini, atau zaman
moden sekarang ini.
Nabi Adam dan Hawa sebagai bapa dan ibu
mulai pening memikirkan bagaimana caranya agar baginda dapat memenuhi keinginan
anak-anaknya dengan tidak melanggar syariat yang sudah ditetapkan Allah s.w.t,
agar tetap hidup dalam keadaan aman tenteram dan selamat di muka bumi
ini.
Bila syariat Allah s.w.t dijalankan akan
terjadi perselisihan antara anak-anaknya. Bila keinginan anaknya diteruskan akan
terjadi keengkaran terhadap syariat yang ditetapkan Allah s.w.t. Satu
kesempatan yang amat baik sekali bagi Iblis untuk menjalankan tipu daya dan
siasatnya. Perselisihan antara manusia sesama manusia adalah jalan yang amat
lurus bagi Iblis untuk sampai pada tujuannya.
Kesempatan baik ini, tidak disia-siakan
Iblis. Iblis segera datang berbisik ke telinga Qabil: ‘Hai, Qabil! Janganlah
lekas putus asa. Ada satu cara yang amat mudah untuk mengatasi jalan buntu
antara engkau dan adikmu Habil, untuk menyampaikan hasrat hatimu berkahwin
dengan adikmu yang cantik itu. Jalan satu-satunya ialah supaya kamu bunuh saja
adikmu yang bernama Habil itu.’
Mula-mula Qabil agak ragu-ragu terhadap
cara penyelesaian yang dianjurkan Iblis itu. Iaitu dengan cara membunuh Habil,
adik kandungnya sendiri, saudara yang seibu dan sebapa dengan beliau, selapik
seketiduran, kadang-kadang sebantal sekalang hulu.
Beberapa hari lamanya Qabil termenung tidak
keruan hidupnya. Berdiri termenung, duduk termenung, tidur tidak berasa puas,
makan tidak berasa enak. Duduk termenung dan melamun adalah merupakan tanah
yang amat subur pula bagi Iblis untuk menanam siasat dan tipu dayanya terhadap
manusia. Orang yang duduk bermenung bererti fikirannya menjurus ke satu jurusan
saja. Dia lupa akan jurusan-jurusan lain dalam hidupnya. Lebih-lebih lagi kalau
yang dimenungkan itu hal yang tidak baik. Dia akan lupa akan kemaslahatan
dirinya. Apa lagi kemaslahatan ibu bapa dan keluarganya. Dia akan lupa akibat-akibat
yang akan timbul dari perbuatannya itu. Ketika yang amat kritikal dalam
menungannya itu, Iblis datang terus menemui Qabil dengan anjuran yang lebih
tegas: ‘Bunuh saja, hentam saja, jangan fikir panjang lagi!’
Melihat keadaan dan tabiat Qabil yang luar
biasa itu, Nabi Adam, Hawa, Habil seluruh anggota keluarganya menjadi gelisah.
Masing-masing mereka cuba memberi nasihat kepada Qabil. Berkata Nabi Adam
kepada Qabil: ‘Jangan engkau turutkan ajakan Syaitan dan Iblis. Tunduklah
kepada syariat yang telah ditetapkan Allah s.w.t yang telah disetujui oleh ibu
bapamu sendiri.’ Habil dengan hati yang lapang dan pandangan yang luas cuba
menasihati abangnya yang sudah lupa daratan itu: ‘Lebih baik engkau cari jalan
yang hak, hai saudaraku, menempuh jalan yang membawa selamat, menjauhkan diri
dari jalan yang membawa celaka dan kesengsaraan yang berlarut-larut.’
‘Ketahuilah, saudaraku,’ katanya lagi, ‘Bahawa
apa yang terjadi ini adalah syariat dan takdir yang sudah ditentukan Allah
s.w.t. Ibu dan bapa, meskipun aku sendiri hanya semata-mata menjalankan perintah
dan syariat Allah s.w.t itu. Kita sekalian diciptakan Allah s.w.t hidup di
permukaan bumi ini, adalah semata-mata untuk dapat menjalankan syariat dan
untuk mengabdikan diri kita kepada Allah s.w.t yang menciptakan kita itu.
Sungguh engkau akan berdosa bila keluar dari jalan yang sudah ditentukan Allah
s.w.t. Maka lebih baik engkau minta ampun atas dosamu itu, sebagaimana aku
selalu minta ampun dan menyerahkan nasib dan untungku seluruhnya kepada Allah
s.w.t yang menciptakan seluruh alam ini.’
Nasihat yang bagaimana pun baik dan benar,
rupanya tidak berbekas pada jiwa yang penuh nafsu yang sedang bergejolak
membakar. Qabil malah menjadi semakin galak garang. Dia segera mendekati
adiknya Habil yang masih memberi nasihat dan berkata: ‘Engkau jangan banyak
bicara. Engkau pasti akan aku bunuh.’
Dengan hairan dan sabar, Habil menjawab: ‘Kenapa
kau hendak bunuh aku?’
‘Kerana bapa dan Allah s.w.t lebih suka
kepada engkau,’ jawab Qabil. ‘Dengan membunuh aku, keadaan tidak akan berubah,
malah bapa dan Allah s.w.t akan semakin marah kepada engkau,’ jawab Habil.
‘Aku tidak peduli, engkau pasti aku
bunuh, agar senang hatiku,’ kata Qabil dengan garangnya. Kendatipun Habil jauh
lebih kuat badannya dari Qabil, kerana budinya yang tinggi, beliau tetap
bersabar diri dan berkata: ‘Meskipun engkau telah mengacungkan tangan untuk
membunuhku, aku tetap tidak akan menggerakkan tangan untuk membunuhmu. Aku
takut kepada Allah s.w.t Semesta Alam.’
Habil terus berjalan menuju tempat
kediamannya, Qabil mengikutinya dari belakang dengan hati mengkal. Setibanya di
gua, masih saja beliau mengkal dan marah. Dicubanya menidurkan mata, tidak mahu
tidur. Semalam-malaman itu beliau tidak sepicing juga dapat tidur. Dadanya
berasa mengah. Ketika itu datang lagi Iblis meniup-niup hatinya yang sudah
panas itu sambil berkata: ‘Bunuh Habil, bunuh Habil, bunuh Habil!’
Pada waktu pagi seperti biasa, Habil
bangun dari tidurnya. Dengan perasaan lega beliau menuju ke padang rumput
menggembalakan ternakannya. Qabil yang sedang diperkuda oleh Iblis secara
sembunyi-sembunyi mengikutinya dari belakang. Maksudnya untuk membunuh Habil,
tidak ragu-ragu lagi, malah bertambah menyala-nyala. Kala matahari, bulan,
bintang-bintang beredar di angkasaraya menjalankan perintah Tuhannya, tatkala
burung-burung berkicau bersiul berterbangan ke sana ke mari menjalankan tugas
masing-masing sambil bertasbih mensucikan Allah s.w.t Yang Maha Suci, Qabil
mencapai dahan kayu yang amat keras dan berat lalu memukul kepala Habil dari
belakang sekuat hatinya.
Darah bertumpah dan mengalir membasahi
permukaan bumi buat pertama kali. Habil menjerit kesakitan, badannya terhempas
ke bumi dan bergeletar. Terjadilah apa yang disangsikan para Malaikat terhadap
manusia, ketika Malaikat diberitahu Allah s.w.t bahawa manusia akan diciptakan Allah
s.w.t untuk menjadi Khalifah (pengatur) di atas bumi. Malaikat sangsi bahawa
manusia akan berbuat binasa di bumi dan akan menumpahkan darah. Kesangsian itu
kini untuk pertama kalinya sudah terjadi, mungkin akan disusul pula dengan
kejadian-kejadian kedua, ketiga, keempat dan sampai entah ke berapa kali lagi;
bahkan pembunuhan itu bukan hanya dilakukan oleh seorang manusia terhadap
seorang manusia saja, tetapi akan terjadi pembunuhan-pembunuhan besar,
beribu-ribu manusia dengan alat-alat pembunuh yang terkejam dan termoden akan
membunuh beribu-ribu manusia lainnya, manusia yang bersalah dan tidak bersalah,
wanita kendatipun kanak-kanak di bawah umur.
Setelah melihat darah mengalir membasahi
bumi, serta mendengar jeritan Habil yang memilu dan menyayat perasaan itu, maka
Iblis yang memperkudanya itu tersenyum simpul, lalu pergi meninggalkan
mangsanya, sebagai seorang yang menang, kerana helah dan tipu dayanya
sudah berjaya. Makin yakin dia akan kelebihan dirinya dan akan kelemahan atau
kekurangan Bani Adam (manusia).
Mulai Timbul Kesedaran
Sepeninggalan Iblis itu, Qabil mulai sedar akan
kebodohan dirinya. Perasaan menyesal atas perbuatan yang baru dilakukannya
mulai tumbuh, muncul dengan perlahan dari lubuk hatinya. Teringatlah beliau,
bahawa adiknya (Habil) adalah seorang yang baik dan tidak bersalah apa-apa.
Mulailah beliau merasakan bahawa perbuatannya itu amat kejam. Mulai timbul
kesedaran, bahawa beliau bersalah besar. Tidak ada keuntungan yang
diperolehinya dari pembunuhan ini. Dan tidak mungkin pembunuhan ini akan
membawa kesenangan hatinya. Malah sebaliknya, hatinya bertambah gundah, beliau
merasa rugi, kosong dari perasaan aman dan tenteram.
Lebih-lebih lagi setelah dilihat dengan
mata kepalanya sendiri keadaan adiknya Habil yang bergeletar di atas tanah
menghadapi sakaratul maut. Suara rintihannya semakin halus, akhirnya hilang
lenyap. Sebaliknya seluruh anggota badannya semakin hebat menghempas ke kiri
dan ke kanan menandakan rasa sakit yang tidak terhingga. Nafasnya sesak,
seakan-akan jantung dan paru-parunya sudah tidak kuasa lagi menghirup udara
atau hawa. Akhirnya seluruh gerak gerinya berhenti, sekujur badannya menjadi
lemah longlai, dan beliau lalu menghembuskan nafas yang terakhir.
‘Inna
lillahi wa inna ilaihi raji’uun.’ Ya, semua manusia akan mati. Bahkan semua makhluk berjiwa akan
mengalami mati. Kerana begitulah sunnah
Ilahi yang menciptakan seluruh makhluk berjiwa ini. Kerana Allah s.w.t sudah
menetapkan dari azali, bahawa kehidupan di dunia ini hanya buat sementara saja,
hanya sebagai tempat persinggahan dalam perjalanan ke arah penghidupan yang
kekal dan abadi di akhirat. Di akhirat nanti akan diperhitungkan satu persatu
amal dan kerja setiap manusia selama hidupnya di dunia ini. Setiap amal, buruk
dan baik, kecil dan besar tidak ada yang tertinggal dan tidak kena perhitungan
itu. Semua akan mendapat balasan yang setimpal. Perbuatan baik balasannya
baik.
Perbuatan buruk atau jahat pembalasannya
jahat juga. Orang yang hidupnya teraniaya di permukaan bumi ini janganlah
terlalu bersedih hati. Bersabarlah, Allah s.w.t sanggup membalikkan
penganiayaan itu ke alamat asalnya. Dan orang yang menganiaya, jangan terlalu
bergembira dalam hidup, pasti akan merasakan sakit dan pedihnya penganiayaan
yang dia lakukan itu!
Angin sepoi mulai berhembus dan bertiup.
Semua daun kayu bergerak dan berdesir. Hembusan angin sepoi itu seakan-akan
menjamah sekujur tubuh Habil yang sudah tidak bernafas lagi itu sebagai hiburan
dan tanda turut berdukacita. Sedangkan desiran daun-daun seakan-akan bertasbih
meratapi dan mengucapkan selamat jalan kepada jenazah Habil yang sedang pulang
kembali ke rahmatullah.
Adapun Qabil mendengar desiran daun
dihembus angin sebagai bisikan yang mengecam dan mengutuknya: ‘Qabil, engkau
pembunuh, engkau pembunuh, engkau kejam, engkau kejam, bodoh, engkau bodoh.’ Burung-burung
dan binatang-binatang buas dengan berbagai bunyi, seakan-akan berkata kepadanya
menyesali perbuatannya itu: ‘Engkau pembunuh, engkau kejam.’
Qabil mulai mengerang panjang. Dia mulai
merasa takut. Badannya berasa berat dan kakinya berasa lemah. Tiba-tiba beliau
tersungkur jatuh di samping jenazah adiknya Habil. Dia memanggil-manggil: ‘Habil!
Habil! Habil!’
Habil tidak menjawab, kerana beliau sudah
menghembuskan nafas yang terakhir, telah bercerai jiwa dengan raganya. Tinggallah
Qabil termangu-mangu di samping jenazah adiknya. Tidak tahu apa yang harus
dilakukannya. Apakah jenazah adiknya itu akan ditinggalkannya begitu saja biar
dimakan serigala dan burung-burung?
Tidak sampai hati beliau meninggalkannya
begitu saja. Akhirnya jenazah itu dipikul ke bahu dan dibawanya. Tetapi beliau
tidak tahu ke mana jenazah itu akan dibawanya dan akan diapakan jenazah itu.
Dia terus berjalan dan berjalan. Akhirnya beliau menjadi letih, lalu berhenti
melepaskan letih. Hatinya sedih dan mulai berkhayal agar adiknya hidup kembali.
Sesalnya bertambah-tambah, sehingga beliau menjadi tidak keruan dan gelisah.
Mulai beliau marah kepada dirinya sendiri.
Setelah letihnya agak berkurangan,
kembali jenazah adiknya itu dipikulnya ke bahunya. Dia berjalan tidak
bertujuan. Setelah penat, beliau berhenti pula melepaskan letih. Begitulah berulang-ulang
sampai letih dan lesu, di bawah terik panas matahari.
Tiba-tiba beliau melihat dua ekor burung
gagak berkejar-kejaran. Kedua-dua burung gagak itu sama terbang ke bawah,
hinggap di atas tanah. Kedua-duanya berkelahi sehebat-hebatnya, tikam menikam,
pukul memukul dengan paruh masing-masing. Salah seekor di antara dua burung itu
kena pukulan yang kuat sekali, sehingga patah lehernya. Burung yang kena pukul
itu bergeletar di tanah menghempaskan diri. Tidak lama kemudian burung itu pun mati.
Setelah mengetahui bahawa burung yang
kena pukul itu sudah mati, lalu burung yang masih hidup menggali lubang di
tanah dengan menggunakan kaki dan paruhnya. Setelah lubang itu menjadi besar
dan dalam, gagak yang hidup menarik gagak yang mati dengan paruhnya ke dalam
lubang. Lubang itu lalu ditutupnya kembali dengan tanah. Gagak yang masih hidup
kemudiannya terbang meninggalkan tempat itu
Melihat itu, Qabil takjub dan hairan
sekali lalu berkata kepada dirinya sendiri: ‘Rupanya aku ini jauh lebih bodoh
dari gagak yang hitam itu.’ Dia lalu meniru gagak itu. Lubang digali, lalu
jenazah adiknya dimasukkan ke dalam lubang itu, dikuburkan dan ditimbunnya
dengan tanah.
Setelah agak lama Habil dan Qabil tidak
pulang, Nabi Adam dan Hawa mulai bimbang dan cemas. Nabi Adam lalu berangkat
mencari kedua-dua orang anaknya itu. Alangkah terperanjatnya Nabi Adam
melihat darah tertumpah di atas tanah membasahi bumi. Dadanya bergoncang,
hatinya berdebar, Nabi Adam menjerit sekeras-kerasnya kepada Qabil: ‘Qabil, apa
yang engkau telah lakukan terhadap saudaramu?’
Bergetar tubuh Qabil mendengar jeritan
bapanya yang luar biasa itu. Alam seluruhnya dirasakan turut bergetar dan menjerit
kepadanya: ‘Hai, Qabil! Apa yang engkau telah lakukan terhadap adikmu sendiri?’
Qabil terus lari dan lari, di celah gunung
yang tinggi, melintasi jurang-jurang yang dalam. Dengan hati yang penuh
ketakutan, badan gemetar dan jiwa gelisah. Bukit, gunung, jurang, pohon dan
binatang apa saja yang beliau jumpai, seakan-akan turut mengejar dari belakang
dan menjerit-jerit kepadanya: ‘Pembunuh, pembunuh, pembunuh.’
Qabil lari dan lari terus, tidak dapat
merasa ketenangan dan kesenangan buat selama-lamanya. Dunia ini baginya sejak
waktu itu adalah tempat pelarian dan ketakutan, kerana beliau sendiri yang
membuat dirinya diselubungi ketakutan, sehingga menyangka musuh terhadap apa
saja yang beliau jumpai dan temui. Begitu susahnya di dunia ini, belum lagi beliau
di akhirat nanti!
Nabi Adam dan Hawa kehilangan dua orang
anak sekali gus. Seorang meninggal dunia dan seorang lagi hilang tidak tentu ke
mana perginya. Terhadap yang sudah meninggal, Nabi Adam dan Hawa mendoakan
kepada Allah s.w.t: ‘Ya Allah, ampunilah beliau; turunkanlah rahmat-Mu
kepadanya di Alam Barzakh, dan berilah beliau tempat di Syurga di Alam Akhirat
nanti.’
Terhadap anaknya yang hilang, Nabi Adam
dan Hawa tidak berputus asa, mudah-mudahan beliau dapat kembali dengan
kesedaran dan keinsafan, dapat menginsafi segala kesalahan dan dosa yang telah dilakukannya,
akhirnya dapatlah beliau menjadi manusia yang berguna hidupnya di dunia ini
bagi ibu bapa dan adik-adiknya. Terhadap anak-anaknya yang lain, Nabi Adam
memperingatkan bahawa manusia hidup di permukaan bumi ini bukan sendirian. Di
samping manusia ada Syaitan dan Iblis yang menjadi musuh kita sampai ke anak
cucu dan keturunan kita buat selama-lamanya.
Nabi Adam dan Hawa menerangkan kepada anak-anaknya
pengalaman hidupnya berdua selama berada di dalam Syurga, bagaimana hebat dan
halusnya godaan Iblis. Kendatipun tatkala itu, kerana sama-sama berada dalam
Syurga. Nabi Adam dan Hawa dapat melihat Iblis dan dapat mendengar suaranya, Nabi
Adam dan Hawa masih digoda olehnya. Lebih-lebih lagi sekarang setelah berada di
alam bumi, di mana manusia tidak dapat lagi melihat Iblis dan tidak dapat
mendengar suaranya, sedangkan Iblis tetap dapat melihat kita manusia, maka
godaan Iblis di muka bumi ini pasti jauh lebih hebat dan jauh lebih berbahaya
bagi kita manusia.
Iblis adalah musuh kita yang dapat
melihat kita dan kita tidak dapat melihatnya. Dengan begitu, perjuangan kita
terhadap Iblis adalah perjuangan atau perkelahian yang tidak setaraf. Tidak
ubah seperti perkelahian dua orang manusia: yang pertama dengan mata terbuka
dan yang kedua dengan mata tertutup. Dapatlah kita pastikan, orang yang dengan
mata terbuka akan selalu menang, dan orang yang dengan mata tertutup akan
selalu kalah.
Tetapi kita manusia jangan sedih. Allah s.w.t
Maha Pengasih dan Maha Adil. Kepada kita manusia diberi Allah s.w.t satu cara
untuk membutakan mata Iblis terhadap kita, iaitu bila kita mohon perlindungan Allah
s.w.t dari godaan Iblis dengan membaca: ‘A’uzubillahi
minasy Syaitanir Rajim.’ Dan kepada kita manusia diberi kekuatan yang dinamakan
iman, iaitu kepercayaan penuh terhadap Allah s.w.t. Dengan keimanan yang kukuh
dan kuat, Iblis tidak sanggup menggoda manusia. Iblis malah menjadi takut dan
lari dari manusia yang beriman itu. Iblis malah tidak berani mendekatinya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan