SMAHADZIR
MENURUT catatan sejarah, terapi
warna berasal dari tradisi India kuno, yang diajar dalam Ayurveda. Masyarakat
India sudah mempraktikkan terapi tersebut sejak ribuan tahun silam. Sumber
sejarah lain menyebutkan bahawa terapi ini berasal dari tradisi China dan Mesir
kuno. Dijelaskan bahawa orang Mesir kuno telah membina solarium, sejenis bilik,
yang dipasang dengan kaca jendela berwarna. Matahari akan bersinar melalui kaca
dan pesakit dibanjiri dengan warna.
Dalam sebuah artikel yang
ditulis oleh Michelle Caldwel, Smallpox: Is the Cure Worse Than the Disease,
disebutkan pada akhir abad ke 19 Masehi, penderita penyakit cacar di Eropah
dirawat di ruang yang ditutupi dengan kain berwarna merah untuk menyembuhkan
pesakit.
Terapi serupa telah
dipraktikkan oleh doktor Islam pada abad ke 10 Masehi. Tokoh Islam yang
memperkenalkan kromoterapi adalah Ibnu Sina (980 Masehi - 1037 Masehi), yang
dikenali oleh masyarakat Barat dengan nama Avicenna. Kurang lebih sembilan abad
sebelum orang Barat mengenali kromoterapi, Ibnu Sina sudah menggunakan warna
sebagai salah satu sarana penting dalam mendiagnosa (mengenali) penyakit dan
untuk pengubatan.
Di dalam karya besarnya yang
berjudul Al-Qanun fi At-Thibb (The Canon of Medicine), Ibnu Sina
mengungkapkan bahawa warna merupakan gejala yang nampak dalam penyakit. Beliau
juga telah berjaya mengembangkan grafik hubungan antara warna dengan suhu tubuh
dan keadaan fizikal tubuh. Ibnu Sina juga melakukan klasifikasi warna dan
fungsi-fungsinya dalam proses penyembuhan si sakit. Beliau mengemukakan bahawa
warna merah memindahkan darah, biru atau putih mendinginkan, dan kuning
mengurangi rasa sakit pada otot dan radang mata. Ibnu Sina adalah orang pertama
yang membuktikan bahawa warna yang salah yang digunakan untuk terapi dapat
menyebabkan tidak adanya respons dalam penyakit yang spesifik.
Warna yang salah selama proses
terapi tidak akan mendapat respons dari penyakit tertentu, ujarnya dalam Al-Qanun
fi At-Thibb. Diceritakan oleh Samina T. Yousuf Azeemi dan S. Mohsin Raza
dalam A Critical Analysis of Chromotherapy and Its Scientific Evolution,
Ibnu Sina suatu sewaktu mengamati orang yang hidung berdarah. Menurutnya, orang
yang hidung berdarah seharusnya tidak melihat warna merah yang terang dan tidak
boleh terkena sorot lampu merah. Warna merah akan mendorong cairan sanguin
(sanguineous humor). Orang hidung berdarah, menurut Ibnu Sina, harus
melihat warna biru. Berbeza dengan warna merah, warna biru akan meringankan dan
mengurangi aliran darah.
Terapi Warna
Islam mewariskan khazanah ilmu
pengetahuan yang sangat kaya kepada peradaban moden. Berbagai macam penemuan
para ilmuan Islam masih tetap berlaku dan dikembangkan hingga waktu ini. Mulai
dari bidang pertanian, perlombongan, kesenian, ilmu-ilmu sosial, kedoktoran,
hingga pengurusan pelayanan pos, merupakan tindak lanjut dari warisan Islam. Di
bidang kedoktoran, ramai doktor Islam berjaya menciptakan kaedah-kaedah
pengubatan. Mereka berjaya menemui aneka terapi untuk menyembuhkan ragam jenis
penyakit. Salah satunya adalah terapi warna atau lebih dikenali kromoterapi.
Kromoterapi merupakan kaedah perawatan
penyakit dengan menggunakan warna-warna. Terapi ini merupakan terapi suportif
yang dapat mendukung terapi utama. Menurut amalan kromoterapi, penyebab dari
beberapa penyakit dapat diketahui dari pengurangan warna-warna tertentu dari
sistem dalam tubuh manusia.
Kromoterapi, kadang-kadang
disebut terapi warna atau colorology, merupakan kaedah ubat alternatif.
Dengan kata lain, seorang doktor (pengamal terapi) yang terlatih dalam
kromoterapi dapat menggunakan warna dan cahaya untuk menyeimbangkan tenaga
dalam tubuh seseorang yang mengalami kekurangan baik fizikal, emosi, spiritual,
mahupun mental. Terapi cahaya terbukti dapat meringankan penyakit depresi yang
tinggi.
Pakar kromoterapi menyatakan,
mereka melakukan amalan sesuai asas ilmiah. Menurut hasil kajian mereka, warna
membawa reaksi emosional manusia. Standard kaedah diagnosa menggunakan ‘ujian
warna luscher’, dikembangkan oleh Max Luscher (1923) pada awal 1900-an. Sewaktu
kromoterapi dilakukan, warna dan cahaya diterapkan ke daerah-daerah tertentu
pada tubuh. Warna berkaitan dengan dengan kesan positif dan kesan negatif.
Dalam terapi warna, warna spesifik serta jumlah warna dianggap penting dalam
penyembuhan.
Beberapa alat yang digunakan
untuk menerapkan warna adalah batu permata, lilin, tongkat wasiat, prisma, kain
tenun warna, dan kaca atau lensa warna. Terapeutik (pengubatan) warna dapat
diadministrasikan dalam beberapa cara, tetapi sering dikombinasikan dengan
hidroterapi (terapi air) dan aromaterapi (terapi aroma atau wewangian) dalam
usaha untuk mempertinggi kesan terapeutik.
Mengenali
Chakra
Di dalam tradisi India,
dikenali yang namanya chakra, yakni titik atau simpul tenaga dalam tubuh
manusia. Menurut konsep chakra, kesihatan adalah kesatuan menjaga keseimbangan
fizikal dan emosi. Di India, sekelompok pakar pengubatan Ayurvedic menjelaskan,
warna yang berkaitan dengan dengan tujuh chakra utama, yang menurut sistem
mereka merupakan pusat rohani di tubuh, terletak di sepanjang tulang belakang,
jelas Dorothy Parker, dalam karyanya Color Decoder.
Terdapat tujuh chakra dan
masing-masing berkaitan dengan dengan organ tertentu dalam tubuh. Tiap chakra
memiliki warna dominan, tetapi ini dapat menjadi warna yang tidak seimbang.
Jika hal ini terjadi dapat menyebabkan penyakit dan percabangan fizikal
lainnya, kata Dorothy Parker.
Dengan memperkenalkan warna
yang sesuai, penyakit ini dapat diperbaiki. Ketujuh-tujuh chakra tersebut
adalah, pertama, warna merah, terletak di bahagian bawah tulang belakang. Warna
ini digunakan untuk merangsang tubuh dan fikiran serta meningkatkan sirkulasi.
Kedua, warna orange, terletak di daerah panggul. Digunakan untuk
menyembuhkan paru-paru dan untuk meningkatkan tenaga. Ketiga, warna kuning,
terletak pada solar kekusutan. Digunakan untuk mendorong urat dan membersihkan
tubuh. Keempat, warna hijau, terletak di jantung. Kelima, warna biru, terletak
di tenggorokan. Digunakan untuk mengubati penyakit dan meringankan rasa sakit.
Keenam, warna indigo, yakni di bahagian rendah pada dahi. Digunakan untuk
meringankan masalah kulit. Ketujuh, warna violet, terletak di atas kepala.
Meskipun kromoterapi telah
dibuktikan manfaatnya oleh Ibnu Sina dan tradisi India, namun tidak membuatnya
bebas dari kritikan. Beberapa pengkritik kromoterapi melontarkan pandangan
bahawa ilmu kedoktoran ini adalah palsu belaka. Mereka juga menyatakan belum
ada bukti bahawa warna adalah unsur kunci dalam proses penyembuhan bagi si
sakit.
Ibnu Sina,
Doktor Islam Mengajar Kromoterapi
Bapa Pengubatan Moden,
begitulah sebahagian orang menjulukinya. Di Barat Ibnu Sina yang dikenali
dengan nama Avicenna, disebut-sebut sebagai doktor Islam pertama yang
menerapkan kromoterapi dalam pengubatannya. Hal tersebut dicantumkan dalam
karyanya Al-Qanun fi At-Thibb (The Canon of Medicine).
Dia mempelajari ilmu kedoktoran
sejak usia 16 tahun. Bahkan memperoleh predikat sebagai seorang pakar fizik
pada usia 18. Dalam dunia kedoktoran, beliau tidak hanya mempelajari teori
kedoktoran, tetapi juga perawatan atau pelayanan pada orang sakit. Melalui
perhitungannya sendiri, beliau menemui kaedah-kaedah baru dari perawatan atau
pengubatan.
Ibnu Sina mengatakan,
‘Kedoktoran bukanlah ilmu yang sukar ataupun menjengkelkan, seperti matematik
dan fizik sehingga saya cepat memperoleh kemajuan. Saya menjadi doktor yang
sangat baik dan mulai merawat para pesakit menggunakan ubat-ubat yang sesuai.’
Selain mendapat gelaran Bapa Pengubatan Moden, banyak lagi predikat kehormatan
yang diterimanya di bidang kedoktoran. Itu berkaitan dengan dengan keagungan
karya-karya yang telah beliau hasilkan. Karyanya yang sangat terkenal adalah Al-Qanun
fi At-Thibb (The Canon of Medicine) yang merupakan rujukan utama di bidang
kedoktoran selama berabad-abad.
Avicenna yang juga dikenali
sebagai seorang ahli falsafah dan ilmuan dilahirkan tahun 980 Masehi di
Afsyahnah dekat Bukhara, Parsi (sekarang masuk wilayah Uzbekistan). Nama
lengkapnya adalah Abu Ali Al-Husayn bin Abdullah bin Sina. Beliau menghembuskan
nafas terakhirnya pada bulan Jun 1037 Masehi di Hamadan, Parsi (Iran).
Ibnu Sina merupakan tokoh Islam
yang sangat produktif. Karya-karyanya tidak terbatas di bidang kedoktoran saja,
melainkan juga di bidang falsafah, matematik, logika, akhlak, dan fizik. Total
ada sekitar 450 karya yang sampai ke tangan generasi sekarang. Menurut George
Sarton, Ibnu Sina merupakan ilmuan hebat dan paling terkenal dari dunia Islam
pada semua bidang, tempat, dan waktu.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan