Sabtu, 25 Mei 2013

Diri Mereka Saja Yang Betul

Hari ini hati saya ‘panas sedikit’. Sebenarnya telah lama melihatkan keadaan ini berlaku. Semenjak ada golongan yang mengatakan ingin mentajdid agama, dan mengatakan diri mereka sahaja yang mengikut Al-Quran dan Sunnah. Sedih melihatkan sesama saudara Islam bertelagah darihal perkara khilaf antara ulama. Yang seorang sibuk datangkan dalil mengatakan amalan itu bida’ah, dan kononnya disertakan dengan takhrij hadis seolah-olah pendapatnya sudah betul-betul benar.

Apatah lagi mempertikaikan akidah sesama umat Islam. Saya selalu melihatkan beberapa nickname di dalam beberapa forum yang sering mengadakan perbalahan dan ‘tidak reti bahasa’ di dalam mencari keharmonian. Perkara khilaf ulama sepatutnya kita sama-sama hormati dan berlapang dada.

Jika tidak bersetuju dengan hujah ulama yang membolehkan amalan bacaan Yasin 3 kali di dalam Nisfu Sya’ban terpulanglah dan tidak perlu membida’ahkan pendapat ulama lain. Sekiranya tidak bersetuju dengan mereka yang menerima bida’ah hasanah terpulanglah, maka kerana itu tidak perlu berlagak juga dengan kalam ulama lain untuk menghukum sesama Islam dengan gelaran sesat, duduk dalam neraka.

Seolah-olah hujah sudah menjadi qot’ie (secara pasti) bahawa hujah yang dibawakan orang lain (disertakan dengan dalil dan hujah) adalah tertolak. Hebat bila ada yang mengatakan ulama tersilap, tersalah. Dengan kalam siapa katakan ia tersilap dan salah? Adakah dengan ilmu kita yang tidak sampai pun sejengkal kaki ulama yang direndah-rendahkan tersebut.

Sedangkan bila dikaji semula antara para muhaddith pun mereka ada berkhilaf tentang kekuatan darjat sesuatu hadis sebagaimana juga ahli ilmuwan hadis seperti Albani yang ada kalanya dahulu dia mendhoiefkan hadis yang sahih dan mensahihkan hadis yang dhoief (ini juga telah ditegur sendiri oleh Dr Yusof al Qardhawi di dalam Feqh Muassaroh-nya).

Menghukum Saudara Islam Masuk Neraka Dengan Khilaf Ulama

Yang hanya pandai menghukum amalan orang lain sesat, masuk neraka. Adakah sudah pasti kita berada di mana? Adakah amalan kita sendiri tidak sesat apabila menyesatkan sesama umat Islam yang jelas sudah mengadakan dalil dan hujah. Tak perlu nak bicara tentang latarbelakang ilmu orang lain. Tetapi belajar dulu akhlak di dalam berbicara.

Yang rajin benar membawakan perbahasan ulama dengan kata ini batil, ini salah. Adakah sudah faham tentang feqh waqi’? Sedar atau tidak siapa yang membaca di dalam artikel, yang mendengar, melihat? Ada di antara mereka yang ingin belajar, mahu mengenal Islam, mahu melihat keindahan ukhuwah antara sesama Islam. Tetapi apa yang telah tunjukkan dengan perasaan emosi.

Di mana diletakkan akhlak yang sudah ditunjukkan di dalam Al-Quran dan hadis sahih? Atau letakkan di hujung-hujung kaki sahaja kerana kononnya ilmu lebih utama? Apa dahulu tidak diajar Rasulullah bagaimana berakhlak sesama saudara seIslam?

Memahami Perbezaan Dari Petunjuk Sirah

Apakah tidak belajar sirah bagaimana Rasulullah menanggapi khilaf antara sahabat? Tunjukkan bukti bahawa Rasulullah berwenang mengatakan sesat kepada para sahabat yang berselisih faham dalam ijtihad terutamanya ketika ada sahabat yang solat Asar sebelum bertolak dan ada yang solat asar selepas bertolak ketika hendak menghadapi kaum Yahudi yang melanggar perjanjian Piagam Madinah.

Sedangkan dalil-dalil sudah diberi, dan sibuk pula mempertikaikan ulama lain. Tidak belajarkah ijtihad yang benar akan diberi 2 pahala, dan ijtihad yang yang silap diberikan 1 pahala. Lihat bagaimana ketika ada 2 pendapat antara Saiyidina Abu Bakar dan Saiyidina Umar mengenai tebusan Badar. Kita nak perlekehkan yang mana satu? Banyak lagi perselisihan ijtihad dan amalan baru yang tiada pada zaman Rasulullah tetapi ada pada zaman sahabat, tabi’ien dan tabi’ut tabi’en. Sedangkan mereka semua mengikut Al-Quran dan Sunnah jua!! Ada sesiapa nak pertikaikan? Allahu Allah.

Bila mereka yang hebat-hebat ini mengatakan ulama itu tersalah, tak betul, kemudian pada masa yang lain pula telah menggunakan kalam mereka kerana ada pendapatnya yang sama dengan pendapat sendiri. Maka adakah ini bermakna kita sedang menggunakan hawa nafsu untung menang? Maka pendapat saya - dari belajar feqah dan hadis yang tinggi dan mendalam tetapi akhlak tiada. Baiklah belajar akhlak dahulu. Syaitan sudah ketawa lagi. Orang yang memusuhi Islam bergelak ketawa lagi. Sila rujuk link ini agar sama-sama kita dapat belajar akhlak - bagaimana beradab dengan khilaf ulama.

Peringatan Ulama Islam Tentang Golongan Pemecah-Belah

Pada sebahagian golongan, tuduhan-tuduhan ‘kafir’ dan menuduh orang lain masuk neraka lantaran tidak sealiran dengan kumpulan mereka digembar-gemburkan sebagai perkara qot’ie yang tidak boleh ada perbezaan pendapat di dalamnya. Mereka ini berkeyakinan pendapat yang benar hanyalah pendapat mereka sahaja.

Sementara orang yang berpendapat di luar apa yang mereka katakan adalah orang yang keluar dari agama, fasiq, menyimpang atau sekurang-kurangnya tidak komitmen (taat) serta cenderung kepada memudahkan masalah. Ramai yang dituduh tidak mencintai Rasulullah s.a.w, menghina Islam, menghina Allah, kafir dan masuk neraka, berhati keras dan kepala batu seperti orang-orang Arab Badwi pada masa lalu yang keras dan kasar. Malahan lebih daripada itu banyak yang dituduh kafir, munafik, zindiq, dan musyrik.

Akhirnya kaum Muslimin pun memeraskan seluruh tenaga dan pemikirannya dengan persoalan-persoalan ini; walaupun pada hakikatnya ia termasuk dalam lingkungan perbezaan pendapat serta setiap mazhab dan aliran mempunyai dalilnya masing-masing. Walau bagaimanapun jumlah masalah-masalah yang disepakati jauh lebih banyak daripada yang diperselisihkan.

Jika dihitung masalah-masalah fekah yang berasal dari ulama terdahulu dengan segala bentuknya, terdapat lebih daripada sejuta masalah. Apabila dihitung peratusan perbezaan pendapat maka rasionalnya tidak lebih daripada satu masalah pada setiap 10,000 masalah. Jadi apakah logik (masuk akal) dan dapat diterima bahawa kita sepakat di dalam 10,000 masalah, lalu apabila kita berbeza pendapat, setiap daripada kalangan kita menyerang dengan ungkapan yang tajam terhadap rakannya yang seagama? Sehingga hal itu menjadi suatu jihad tanpa peperangan. Hal seperti ini jelas hanya menggambarkan kekosongan fikiran, malahan rendahnya penguasaan ilmu fekah dan pemahaman terhadap agama secara keseluruhan.

Sesungguhnya benarlah apa yang pernah diungkapkan oleh ahli hikmah bahawa penawar boleh menjadi racun jika disalahgunakan atau jatuh ke tangan orang yang tidak ahli dalam menggunakannya. Demikianlah halnya apa yang berlaku ada hadis yang menyeru berpegang dengan sunnah dan menjauhkan bida’ah.

Pada hakikatnya bertujuan memelihara kemurnian ajaran Islam dan mengukuhkan persaudaraan dan perpaduan umat Islam. Namun terdapat pihak yang mengunakannya untuk membidaahkan amalan sebahagian besar umat Islam yang sebahagiannya merupakan pendapat jumhur ulama dan yang lainnya adalah masalah khilafiyyah di kalangan para fuqaha’. Keadaan ini telah menimbulkan ketegangan dan fitnah di kalangan masyarakat Islam di mana sahaja penyakit ini merebak.

Sheikh Muhammad Zaki Ibrahim ketika menggambarkan kesan yang ditinggalkan oleh kegiatan golongan ini terhadap keharmonian masyarakat Islam di Mesir dalam bukunya al-Salafiyyah al-Mu’assarah, menulis: “Kita sekarang berhadapan dengan satu gelombang taufan melanda secara membuta tuli, dengan pelbagai dakwaan dan dakyah yang memaklumkan sebahagian besar umat Islam terkeluar daripada agama Allah kerana mereka tidak mengikut dan berpegang dengan pendapat yang dipegang oleh golongan berkenaan hingga memporak-perandakan keluarga, anak menuduh bapanya kafir dan syirik, anak perempuan menderhaka kepada bapa dan menganggapnya ahli bida’ah dan fasik. Ada juga berlaku wanita kahwin dengan lelaki lain tanpa penceraian yang sah dengan suaminya berasaskan anggapan bahawa perkahwinan dengan suami pertamanya tidak sah kerana dia seorang yang kafir.’


Demikian besarnya fitnah yang ditimbulkan oleh penyalahgunaan tafsir nas-nas syarak tanpa berpandukan huraian oleh ulama muktabar. Hal ini memang telah diberikan peringatan oleh Rasulullah s.a.w di dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam al-Tirmidzi maksudnya: “Sesiapa yang mentafsir Al-Quran tanpa ilmu maka bersedialah menduduki tempatnya di dalam neraka.”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan