Rabu, 24 Oktober 2012

Mansuh PPSMI Keputusan Pendidikan Murni


Laporan awal Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 yang baru dipaparkan untuk ulasan orang ramai, mula mendapat pelbagai reaksi. Ada kupasan yang membina kerana ditafsir secara positif dan rasional. Tidak kurang juga yang mengkritik dengan penuh emosi, lalu merumuskan sesetengah aspek pendidikan kita dipolitikkan.

Antaranya ketetapan untuk terus memansuhkan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI). Ia ditafsirkan bukan saja langkah ke belakang dalam tindakan untuk mengembangkan sistem pendidikan negara, lebih malang ditohmahkan sebagai keputusan politik populis. Ia dipolitikkan untuk meraih sokongan kelompok yang menentang PPSMI, dipercayai lebih ramai daripada menyokongnya. 

Ada juga yang menaruh prasangka keputusan itu strategi bersifat konspirasi dengan penentang PPSMI. Ada pula mengaitkannya dengan penggunaan kuasa oleh pemerintah, secara melulu. Sebenarnya keputusan ini dibuat dengan mengambil kira kepentingan setiap lapisan dan sektor penduduk di negara ini. 

Ketetapan terus mansuh PPSMI adalah keputusan pendidikan murni yang mengambil kira aspirasi nasional, dalam konteks jati diri kebangsaan. Sudah tentu, ia bukan tindakan terburu-buru, baik untuk memperoleh dukungan populisme, atau sebagai rancangan mengkhianati bahasa Inggeris, mahupun selaku kekuasaan mutlak pemerintahan ala diktator. Ia merupakan teras digubal dan sistem disusun, yang mengambil kira keadaan dilalui rakyat. Sehubungan ini, segala kesulitan dirasai, ditempuhi dan ditanggung jutaan penuntut kita akibat pelaksanaan PPSMI, bukan saja diambil kira.

Lebih penting ia dilupuskan agar mereka bukan saja seronok, tetapi berjaya memahami hubung kait di antara angka dengan bentuk dalam Matematik serta pengetahuan sistematik tentang dunia fizikal dalam Sains. Semua ini disampaikan dan dapat difahami dengan baik melalui bahasa Melayu yang menjadi bahasa negara kita. 

PPSMI dimansuhkan kerana ia tidak dapat diikuti dengan baik oleh penuntut. Ini dapat dilihat pada pencapaian pada Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan Penilaian Menengah Rendah (PMR) pelajar di bandar dan luar bandar, apatah lagi di pedalaman! Ini membuktikan mereka lebih mudah diajar dan mempelajari Sains dan Matematik dalam bahasa Melayu.

Laporan Trends In Mathematics Science Study (TIMSS) memperlihatkan pencapaian penuntut Malaysia untuk Matematik menjunam dari tempat ke-10 pada 2003 ke tempat ke-20 pada 2007. Begitu juga pada pencapaian dalam Sains, yang memperlihat kemerosotan membimbangkan. Pelbagai kajian ikut memperlihat kebanyakan penuntut, baik di bandar, mahupun di luar bandar dan pedalaman, gagal mengikuti proses pengajaran serta pembelajaran untuk dua subjek ini, dalam bahasa Inggeris. 
Tujuan utama pelaksanaan PPSMI untuk menangani masalah kecekapan berbahasa Inggeris yang rendah dalam kalangan penuntut kita, juga tidak tercapai. Dua subjek ini tidak sekali-kali merupakan wadah yang baik untuk pengajaran dan pembelajaran bahasa. Hal ini bertambah buruk jika bahasa itu adalah bahasa asing lebih-lebih lagi bagi murid sekolah rendah.

Oleh itu, Dasar Memartabatkan Bahasa Melayu Memperkukuh Bahasa Inggeris (MBMMBI) yang menggantikan PPSMI, bukan saja perlu diterima, tetapi disokong semua pihak. Sudah tentu, ia tidak patut dipersoal, apatah lagi dipertikai, lebih-lebih lagi oleh orang Melayu yang merupakan penutur jati bahasa Melayu.

Tindakan orang Melayu ini, walaupun segelintir, bukan saja memberi citra jelik kepada kemampuan bahasa Melayu selaku bahasa ilmu, tetapi turut menafikan kepentingan bahasa Melayu sebagai tapak pengetahuan dan khazanah warisan budaya kepada bangsa Melayu dan Malaysia. Ketetapan terus memansuhkan PPSMI dalam PPPM tidak dibuat atas kepentingan politik pemerintah. Sebaliknya ia keputusan pendidikan murni yang mengambil kira aspirasi nasional, dalam konteks jati diri kebangsaan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan