TANGGUNGJAWAB Sosial
Korporat atau Corporate Social Responsibility (CSR) semakin hari semakin
menjadi harapan pihak kerajaan dan juga masyarakat supaya badan-badan korporat
akan memainkan peranan dalam pembangunan kesejahteraan hidup masyarakat. Ini
adalah kerana badan-badan korporat sebagai sebahagian daripada sektor swasta
telah memperolehi mandat dan kuasa mereka dari masyarakat di bawah prinsip ‘kontrak
sosial.’
Secara
umumnya, tanggungjawab sosial korporat membawa maksud sebarang komitmen atau
pernyertaan oleh sesebuah syarikat korporat mengikut pertimbangan peniagaan dan
sumbangan dari sumber korporat dalam komuniti atau masyarakat yang bertujuan ke
arah meningkatkan kesejahteraan masyarakat di sekitar perniagaan atau
perusahaan. Antara tanggungjawab sosial yang perlu dijalankan termasuklah
menitikberatkan kesihatan masyarakat, keselamatan, pendidikan, pekerjaan, alam
sekitar, dan pembangunan ekonomi dan masyarakat.
Prinsip
‘kontrak sosial’ memerlukan pihak swasta seperti peniaga, pengilang, pengedar,
pemborong, peruncit serta golongan profesional seperti doktor, peguam, arkitek
dan lain-lain memberi perkhidmatan masing-masing dengan penuh beramanah, sempurna
dan dengan meletakkan harga yang berpatutan. Mereka dipertanggungjawabkan untuk
menyediakan produk dan perkhidmatan bagi memenuhi keperluan dan kemahuan
masyarakat tercapai. Mereka tidak seharusnya mengeksploitasikan keadaan dan
kejahilan masyarakat sebagai pengguna.
Tanggungjawab sosial
korporat merupakan suatu komitmen bagi golongan korporat dalam meningkatkan
kesejahteraan komuniti melalui amalan perniagaannya dan sumbangan yang dapat
diberikan. Tanggungjawab sosial korporat membawa maksud syarikat
bertanggungjawab dengan mengambil kira minat pelanggan, para pekerja,
pemegang-pemegang berkepentingan, komuniti dan pertimbangan ekologi dalam semua
aspek operasi perniagaan.
Syarikat-syarikat
yang ada di negara kita harus melihat tanggungjawab sosial korporat ini sebagai
suatu peluang untuk maju bukannya sebagai suatu bebanan. Amalan urus tadbir
korporat dan tanggungjawab korporat secara amnya akan memanfaatkan kedudukan
syarikat dan membawa kepada peningkatan keuntungannya dengan lebih mantap.
Sesetengah syarikat mungkin menganggap usaha untuk mengkanunkan Tanggungjawab
Sosial Korporat sebagai suatu halangan. Oleh itu ia akan diterima pakai
hanya secara sukarela dan tidak akan dipaksa.
Ada beberapa
sebab kenapa syarikat-syarikat harus berpegang kepada amalan urus tadbir
korporat dan tanggungjawab korporat. Ia bukan saja mempunyai kaitan positif
dengan harga saham syarikat di bursa tetapi juga berkesan terhadap penilaian
prestasi syarikat itu oleh pengguna, pelanggan dan pembekalnya.
Sebuah
syarikat yang mempunyai nilai jenama yang baik hasil dari program tanggungjawab
sosialnya akan dipandang tinggi oleh masyarakat berbanding dengan pesaingnya. Mengamalkan
urus tadbir korporat yang baik juga akan memberi keyakinan kepada pelabur asing
bahawa syarikat itu bertanggungjawab, beretika dan telus dalam
operasinya.
Malaysia telah
diiktiraf oleh CSR Asia (Corporate Social Responsibility in Asia) sebagai
negara ketiga, selepas Korea Selatan dan India, dalam penilaiannya terhadap
amalan Tanggungjawab Sosial Korporat oleh syarikat-syarikat yang tersenarai
di 10 buah negara Asia. Selepas Malaysia adalah Thailand, Singapura, Indonesia,
Taiwan, Hong Kong, Filipina dan China. Syarikat-syarikat Malaysia mendapat
penafaran tinggi, khasnya dalam bidang urus tadbir dan sosial.
Di bawah
peraturan penyenaraian syarikat di Bursa Malaysia, syarikat diwajibkan
mendedahkan amalan urus tadbir korporat mereka. Syarikat-syarikat yang tidak
disenaraikan tidak perlu berbuat demikian. Bagaimanapun semakin banyak syarikat
kecil dan sederhana juga telah menyerapkan elemen-elemen urus tadbir korporat dalam
operasi harian mereka. Masyarakat kebelakangan ini telah menganggap urus tadbir
korporat sebagai lebih penting daripada tujuan asas penubuhan sesebuah
syarikat, iaitu memaksimumkan keuntungan untuk pemegang sahamnya.
Badan-badan
korporat mempunyai kewajipan untuk menjalankan perniagaan mereka bukan sahaja
untuk kebaikan pemegang saham mereka tetapi juga kepentingan lain dalam erti
kata seluas-luasnya. Memandangkan perlakuan syarikat-syarikat akan membawa
kesan kepada isu ekonomi, politik dan sosial, urus tadbir korporat bersama-sama
dengan tanggungjawab sosial tentunya akan memberi kebaikan kepada orang ramai
di mana syarikat itu beroperasi.
Kerajaan telah
membuktikan kesungguhannya untuk menguatkan usaha urus tadbir korporat yang
baik apabila meminda Akta Syarikat 1965 yang menekankan lapan prinsip penting
iaitu ketulusan, penguatkuasaan undang-undang, penyertaan, tindak-balas,
ekuiti, kecekapan dan keberkesanan, kelestarian dan kebertanggungjawaban. Penggabungan
tanggungjawab korporat memberi petunjuk kepada syarikat untuk menimbang
kepentingan berbagai pihak termasuk pemegang saham, pekerja, pengguna, pembekal
dan masyarakat apabila menjalankan operasi mereka. Ini tidak memeranjatkan kerana
masyarakat akan terlibat baik secara sengaja atau tidak oleh sebarang keputusan
syarikat. Tanggungjawab sosial korporat adalah untuk kebaikan awam, selain
daripada motif keuntungan.
Jika
sesebuah syarikat korporat melaksanakan CSR dan mempromosikan tindakan mereka
seluas-luasnya melalui media, maka imej mereka akan meningkat menjadi lebih
baik. Masyarakat akan memandang tindakan mereka sebagai satu perbuatan ibadah
yang mulia. Ini dengan sendirinya dapat meningkatkan perkhidmatan dan prestasi
mereka bagi membantu melariskan perniagaan mereka. Sebagai contoh, tidak lama
dahulu apabila berlaku bencana tsunami dan gempa bumi di Pakistan dan Indonesia
ramai badan korporat menghulurkan derma kepada mangsa-mangsa bencana ini. Bagi
menyampaikan bantuan ini ada antara mereka yang menganjurkan majlis
besar-besaran dengan kehadiran ahli politik dan menteri ke upacara penyampaian
cek. Usaha menghulurkan bantuan ini telah mendapat publisiti yang luas.
Tindakan menganjurkan majlis sebegini akan memberikan publisiti dan tanggapan
kepada masyarakat dan semua pihak bahawa mereka mengambil berat tentang isu
masyarakat yang timbul.
Ada
badan-badan korporat yang menunaikan CSR dengan niat ingin membantu masyarakat
yang benar-benar memerlukan bantuan seperti masyarakat yang miskin dan daif.
Kebanyakkan
badan korporat menyedari komitmennya kepada semua pemegang kepentingan dan
terus beroperasi secara beretika, bukan sahaja dari segi kewangan, malahan juga
dari segi tanggungjawab sosial. Dalam mengejar peluang yang ada, mereka turut
mengambil kira obligasi sosial mereka. Mereka melihat tanggungjawab sosial
korporat sebagai satu pelaburan dalam aset strategik jangka panjang dan
lantaran itu, mereka berusaha untuk menggunakan pendekatan yang seimbang. Badan-badan
korporat ini komited untuk memberi balik kepada komuniti dan pada masa yang
sama mencapai objektif perniagaan mereka.
Dalam
melaksanakan tanggungjawab sosial, ada sesetengah badan korporat yang turut
bertanggungjawab di dalam memelihara persekitaran yang sihat. Mereka komited
untuk menghasilkan produk terbaik yang berkualiti tinggi serta penuh khasiat
demi kesihatan dan kesejahteraan masyarakat. Selain itu mereka juga komited
dalam menyokong dan menggalakkan tanggungjawab sosial dalam diri setiap
individu selain meningkatkan penjagaan alam sekitar, penjagaan pemakanan yang
terbaik dan amalan cara hidup yang sihat. Komitmen yang sebegini menjadikan badan
korporat tersebut sebagai badan korporat yang mengimpikan persekitaran terbaik
yang berpanjangan demi penjanaan kehidupan yang sihat untuk komuniti serta
perkembangan menyeluruh kanak-kanak.
Banyak
badan korporat telah melaksanakan CSR kepada masyarakat yang mengalami
kesusahan seperti apabila masyarakat mengalami musibah kebakaran dan banjir
dengan menghulurkan pelbagai bantuan berbentuk makanan dan kewangan. Lazimnya,
isu-isu yang berkaitan dengan kebajikan masyarakat yang diutarakan dan
diperjuangkan oleh badan swadaya serta masyarakat sering mendapat sokongan
badan korporat.
Apabila
badan korporat diminta untuk turut serta dalam perjuangan mereka (badan swadaya
dan masyarakat), badan korporat tersebut dengan mudah menghulurkan tangan
memberi bantuan. Pendek kata, dalam membantu badan amal, badan swadaya, dan
masyarakat supaya berjaya keluar dari henyakan masalah, badan-badan korporat
tidak pernah berdiam diri. Mereka sentiasa sahaja terlibat dalam memberi
kesejahteraan kepada masyarakat.
Dalam
soal tempat kerja misalnya, banyak badan korporat yang telah menyediakan
persekitaran kerja yang sihat dan selamat untuk pekerja mereka. Mereka telah
membangunkan kakitangan mereka agar mencapai potensi maksimum menerusi
inisiatif pembangunan modal insan yang berterusan. Mereka juga telah memupuk
komunikasi terbuka dan semangat kerja berpasukan, dan berusaha untuk mempromosi
keseimbangan kerja-kehidupan, demi meningkatkan produktiviti kakitangan mereka.
Mereka juga telah menilai dan mengganjarkan kakitangan mereka secara saksama.
Dalam
aspek komuniti dan alam sekitar pula kita dapati banyak badan korporat yang
memberi sumbangan kepada program komuniti dan alam sekitar terutama dalam bidang
pendidikan atau pembangunan modal insan dalam konteks yang lebih luas. Mereka
juga sentiasa berusaha mengurangkan kesan aktiviti perniagaan mereka ke atas
persekitaran dengan meningkatkan kesedaran dan mengamalkan kitaran semula. Di
samping itu usaha terus dibuat dalam menerapkan amalan yang meminimumkan
penggunaan sumber alam semula jadi dan pembaziran bahan setakat yang boleh
diamalkan dari segi ekonomi.
Hakikatnya,
terdapat banyak badan korporat yang sentiasa memberikan bantuan dari segi
kewangan dan fizikal kepada ibu tunggal, anak-anak yatim, orang kurang upaya
dan golongan yang berpendapatan rendah selain memberikan sokongan pendidikan
kepada pelajar-pelajar fakir miskin termasuk membantu siswazah-siswazah
menyediakan diri mereka masuk ke alam pekerjaan dan keusahawanan. Ada badan
korporat yang sanggup menyediakan kursus dan latihan yang strategik dan
diteruskan dengan penyediaan latihan di tempat kerja (on-job training)
dan membuat rekomendasi kepada majikan-majikan yang relevan bagi
siswazah-siswazah yang telah menamatkan kursus. Dan bagi siswazah yang
mengikuti kursus usahawan, insentif khas pula telah dihulurkan untuk membantu
siswazah berkenaan memulakan perniagaan.
Ada
badan-badan korporat yang telah banyak memberi sumbangan kepada masyarakat yang
berada di sekitar organisasi mereka terutamanya kepada pelajar sekolah menengah
dan pelajar sekolah rendah dari kawasan luar bandar. Antara program yang
dijalankan oleh badan-badan korporat ini termasuklah Program Newspaper In
Education dengan membekalkan ratusan naskhah setiap minggu dengan misi ‘satu
artikel satu minggu’ dengan harapan kemahiran bahasa Inggeris di kalangan
pelajar luar bandar dapat ditingkatkan. Fasa setiap program berlangsung dalam jangka
masa enam bulan di setiap sekolah.
Badan-badan korporat ini turut menggalakkan
penglibatan pekerjanya dengan memperuntukkan masa sekurang-kurangnya dua jam
bersama pelajar iaitu setiap hari Sabtu untuk mendapatkan tindakbalas positif
daripada pelajar-pelajar hasil daripada pembacaan suratkhabar berbahasa
Inggeris yang mereka telah bekalkan.
Hasil
daripada tajaan suratkhabar berbahasa Inggeris ini, ia telah meningkatkan
kemahiran berbahasa Inggeris dalam kalangan pelajar. Badan korporat ini juga
turut menggalakkan lawatan para pelajar sekolah ke kilang. Tujuan lawatan ini
adalah untuk memberi pendedahan kepada pelajar mengenai produk-produk yang
dikeluarkan oleh kilang tersebut dan sebagainya. Selain itu mereka juga turut
menganjurkan pertandingan sains dan teknologi. Memandangkan sains dan teknologi
amat penting pada zaman sekarang, badan-badan korporat ini telah mengambil
inisiatif dalam melahirkan minat dalam kalangan pelajar sekolah. Dalam
pertandingan ini, para pelajar berpeluang untuk mempamerkan kreativiti mereka.
Di
samping itu ada juga badan-badan korporat yang sering menganjurkan program
‘kesedaran alam sekitar’ yang mensasarkan golongan pelajar sekolah. Aktiviti begini
sering berlangsung di hutan-hutan rimba rekreasi di seluruh negara. Dalam program
ini pelajar dididik untuk menjaga alam sekitar dan mengelakkan sebarang bentuk
pencemaran alam sekitar baik pencemaran udara, mahupun pencemaran air dan
darat. Selain itu, mereka turut menganjurkan program pendidikan kesihatan di mana
pelajar didedahkan dengan teknik-teknik penjagaan kesihatan berkaitan dengan
pemakanan sihat ke arah mengelakkan masalah obesiti yang sering berlaku di
kalangan kanak-kanak yang sememangnya terdiri daripada pelajar sekolah.
Ada
juga badan-badan korporat yang turut peka dengan perkembangan institusi
pengajian tinggi yang terdapat di negara ini. Kerjasama antara badan korporat
dengan pihak universiti ini telah memberi peluang kepada para mahasiswa untuk
mendedahkan diri mereka dengan dunia pekerjaan yang sebenar. Contohnya, ada
badan korporat yang telah menaja Konvensyen Astronomi Universiti Sains Malaysia
(USM) beberapa tahun berturut-turut. Ini menunjukkan badan korporat tersebur
amat menyokong pendidikan tinggi di negara kita bagi menghasilkan
graduan-graduan yang berkualiti.
Sesungguhnya,
bantuan dan sumbangan yang diberikan oleh badan-badan korporat dalam usaha
memenuhi tanggungjawab sosial korporat mereka bukan sahaja dalam bentuk
kewangan sahaja, malah telah menyumbangkan keperluan kepada sekolah seperti
makmal komputer terutamanya kepada sekolah yang tidak mempunyai keperluan yang
mencukupi selain sumbangan pakaian dan beg sekolah kepada pelajar yang tidak
berkemampuan.
Dengan
adanya tanggungjawab sosial korporat seperti ini ia sebenarnya dapat membantu
para pelajar dan juga pihak sekolah dari banyak sudut termasuklah meningkatkan
ilmu pengetahuan pelajar berkaitan dengan isu semasa, mewujudkan tabiat membaca
dan meningkatkan penguasaan Bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar.
Terdapat
juga badan-badan korporat yang telah mengadakan program ‘Industri Training’
bagi memberi peluang kepada para mahasiswa universiti yang berminat untuk
bekerja di syarikat-syarikat yang berkaitan apabila tamat pengajian nanti.
Pensyarah akan datang bersama para pelajar dan akan mempelajari skill
serta menjalankan tugas mereka dengan sempurna dalam semua sektor termasuk
sektor IT, pemprosesan, operasi dan sebagainya.
Tidak
ketinggalan ada juga badan-badan korporat yang terlibat dalam program ‘Career
Fair’ dan telah melibatkan universiti-universiti tempatan seperti Universiti
Sains Malaysia, Universiti Teknologi Malaysia dan Universiti
Islam Antarabangsa. Program ini dilakukan bagi mendedahkan kepada mahasiswa dan
mahasiswi mengenai kewujudan syarikat serta barangan keluaran mereka. Para pelajar
universiti juga didedahkan dengan keperluan subjek kejuruteraan sebagai syarat
jika berminat untuk bekerja di syarikat mereka.
Tanggungjawab
sosial korporat yang dijalankan dalam sektor pendidikan ini membolehkan graduan
mempunyai pengalaman mengenai cara bekerja serta praktikal dalam bidang
pengkhususan yang bakal mereka ceburi. Dengan kaedah ini, akan melahirkan lebih
ramai pekerja tempatan yang berdaya saing serta mempunyai pengalaman dan
kemahiran tentang selok-belok bidang pekerjaan. Program-program begini
membolehkan pelajar mendapat pendedahan awal dan mewujudkan semangat ingin
belajar bersungguh-sungguh dan berusaha untuk mendapat yang terbaik dalam
peperiksaan terutamanya bagi pelajar yang akan menduduki SPM.
Hasil
daripada tindakan serta tanggungjawab kepada masyarakat yang telah dilakukan
oleh badan-badan korporat ini, lebih ramai graduan yang berpeluang dalam
mendapatkan pengetahuan tentang dunia pekerjaan. Dengan pengalaman yang mereka
perolehi ini, mereka akan mudah diterima masuk untuk bekerja dalam syarikat dan
masalah pengangguran dalam kalangan graduan akan berkurangan.
Pelbagai
yayasan masyarakat telah didirikan oleh pelbagai badan korporat. Tujuannya
adalah untuk membantu masyarakat yang memerlukannya. Yayasan Al-Bukhari
contohnya terlalu banyak sumbangannya kepada masyarakat. Selain dari membantu
pembinaan dan pembiayaan pentadbiran pusat-pusat ibadah, yayasan ini juga turut
membantu para pelajar miskin dengan tuisyen-tuisyen percuma, golongan fakir dan
miskin, ibu-ibu tunggal, orang-orang kurang upaya, warga emas dan lain-lain
lagi. Yayasan ini juga turut menghulurkan sumbangan yang besar ke arah
kesejahteraan umat melalui pelbagai program kemasyarakatan yang difikirkan sesuai.
Pelbagai
bentuk sumbangan untuk manfaat masyarakat telah disumbangkan melalui pelbagai
saluran. Contohnya, di kawasan-kawasan taman rekreasi kita dapati banyak kerusi
atau pondok rehat yang disumbangkan oleh badan-badan korporat tertentu untuk
keselesaan masyarakat yang menggunakan taman rekreasi tersebut. Di sesetengah
kawasan pula ada jalan-jalan atau lorong-lorong pejalan kaki hasil sumbangan
badan-badan korporat untuk dimanfaatkan oleh masyarakat. Manakala ada juga di
sesetengah tempat, badan-badan korporat menyumbangkan perigi untuk bekalan air,
paip air, pusat-pusat ibadah seperti surau, dewan komuniti, pentas budaya,
gelanggang permainan tradisi seperti gasing dan sepak raga bulatan, gelangggang
futsal, gelanggang sepaktakraw, gelanggang badminton, dan macam-macam lagi.
Semua ini adalah untuk kegunaan masyarakat. Inilah antara usaha badan-badan
korporat dalam memenuhi tanggungjawab sosial korporat mereka kepada masyarakat.
Sesungguhnya,
sebagai sebuah badan korporat atau organisasi yang menjalankan pelbagai
aktiviti ekonomi yang mempunyai orentasi ekonomi yang pelbagai, kesedaran
pelaksanaan tanggungjawab sosial korporat perlu dipertingkatkan lagi dari
semasa ke semasa walaupun keuntungan yang bakal diperolehi atau faedah yang
bakal dikecapi tidak datang dalam jangka masa yang pendek namun hal ini adalah
penting bagi memastikan keuntungan itu tidak dibolot oleh satu-satu pihak
sahaja.
Tambahan
pula, menyedari bahawa aktiviti pelaksanaan tanggungjawab sosial korporat ini telah
mendatangkan faedah yang bukan sedikit dan bukan dinikmati oleh satu-satu pihak
sahaja, maka adalah lebih bijak jika syarikat atau badan-badan korporat
melibatkan diri dalam aktiviti sebegini secara berterusan. Walau bagaimanapun
usaha-usaha sosial ini tidak mungkin akan berjalan lancar tanpa penglibatan dan
komitmen semua pihak. Jadi wajarlah jika semua pihak termasuklah kerajaan,
masyarakat, individu dan sebagainya melibatkan diri dalam program yang telah dianjurkan
oleh badan-badan korporat yang terlibat.
Kesimpulannya,
tanggungjawab sosial merupakan satu kewajipan pihak korporat mengurus
perniagaan mereka secara tulus dan beretika, menguruskan perniagaan mengikut
undang-undang serta budaya hidup tempatan, memberi keutamaan kepada kebajikan
pekerja, menunaikan tanggungjawab mereka menjamin kepuasan serta keselamatan
pelanggan serta pengguna dan berjasa kepada masyarakat termasuk menjamin
kesejahteraan hidup masyarakat.
Badan-badan
korporat perlu mengambil perhatian bahawa tanggungjawab sosial korporat bukan
sekadar membantu dan berjasa kepada kakitangannya sahaja. Ia meliputi segala
tanggungjawab dalam negara termasuk terhadap masyarakat sekitar. Hakikatnya, di
sekeliling kita terlalu banyak sumbangan yang telah dihulurkan oleh badan-badan
korporat untuk manfaat masyarakat. Sebagai warga negara yang rasional, kita
harus bersyukur dengan keprihatinan badan-badan korporat ini dalam memenuhi
tangungjawab sosial mereka.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan