Ahad, 28 November 2021

PANTUN
 
Terlebih dahulu saya mengucapkan jutaan tahniah kepada semua peserta yang telah menghadiri Lokakarya Menulis Pantun anjuran Majlis Kebudayaan Negeri Selangor yang mana saya telah menjadi penceramah dan pembimbingnya. Berikut adalah sedikit penjelasan saya tentang pantun.

Sesungguhnya pantun adalah imejan kebijaksanaan minda orang Melayu zaman dulu. Suatu binaan pola berfikir yang mencerminkan bangsa Melayu secara keseluruhan. Pilihan kata perlu tepat, akan memberikan makna yang hebat. Oleh yang demikian manifestasi penciptaan pantun daripada pelbagai latar belakang sosial seseorang seniman menunjukkan hasil yang beragam, iaitu ada pantun yang baik, sederhana dan kurang baik. Pantun yang baik haruslah mencerminkan ketepatan pilihan kata, bunyi berentak dengan muzik bahasa yang mengasyikkan serta memancarkan makna yang dimengertikan oleh pendengarnya. Kata-kata yang lebih diutamakan ialah kata-kata yang bersuku dua kerana kata-kata ini lebih seimbang. Dalam bilangan perkataan, sebaiknya tidak lebih dari empat dan kurang dari tiga perkataan pada tiap-tiap kerat. Sukatan-sukatan ini penting kerana bunyi dan bilangan rentaknya.
 
Oleh sebab pantun adalah hasil komunikasi bersemuka, saling mendepani maka pantun yang dilontarkan harus bijaksana, halus dan berkias. Dalam kespontanan inilah kecekapan dalam memilih perkataan yang tepat sangat dituntut agar kelangsungan pembicara tidak dianggap biadab, bebal atau mengguris perasaan si penerima. Menerusi pantunlah sindiran, kritikan dan teguran disuguhkan secara halus tersirat namun dapat dimengertikan dalam konteks sesuatu situasi. Ada beberapa syarat yang harus dipenuhi dalam sesebuah pantun yang baik iaitu:
  1. Pantun ada 2 bahagian iaitu pembayang maksud atau sampiran atau pembawa maksud, dan bahagian kedua disebut maksud pantun sebenarnya. Perlu ada perhubungan antara bahagian pembayang maksud dengan maksudnya.
  2. Perhubungan antara pembayang maksud dengan maksud, sebenarnya dapat dilihat dalam bayangan bunyi.
  3. Mesti ada asonansi yakni bunyi yang sama.
  4. Pembayang harus memaparkan suasana alam, maksud herus memaparkan sikap atau sifat
  5. Ada rima tengah dan rima hujung.
  6. Pembayang pada baris pertama mesti ada hubung kait dengan pembayang pada baris kedua dalam setiap rangkap pantun.

Pantun yang indah menggunakan alam sebagai pembayang. Penulis pantun perlulah mempunyai pengetahuan tentang sesuatu unsur alam yang digunakan agar ia dapat digunakan secara betul. Adakalanya seorang penulis tidak arif tentang unsur alam yang digunakan sehingga menyebabkan gambaran tidak logik, tidak jelas malah tidak ketentuan maknanya. 

Contoh:
 
Pokok tualang di tanah rata
Jalar keladi melilit batangnya
Jangan dihalang lidah berkata
Memang menjadi hak miliknya
 
Pembayang yang digunakan menunjukkan bahawa penulis tidak arif tentang pokok tualang. Pokok tualang tidak tumbuh di tanah rata tetapi tumbuh di tanah berbukit. Pokok keladi berbatang lembut dan jalarnya tidak pernah memanjat, hanya menjalar saja di atas tanah lalu bagaimana ia akan melilit batang pokok tualang.
 
Satu lagi contoh:

Memancing tengas di tepi muara
Pokok pisang menjulang ke awan
Orang yang punya lembut suara
Barulah boleh dibuat kawan
 
Baris pertama ‘memancing tengas di tepi muara’ memberi gambaran yang tidak tepat. Ini kerana ikan tengas tidak hidup di muara tetapi di aliran air yang deras seperti air terjun dan sebagainya. Hendak memancing ikan tengas perlu di tempat yang airnya deras kerana ikan tengas suka melawan arus. Pokok pisang juga tidak meninggi hingga ke awan. Pokok pisang rendah saja.
 
Baris-baris pembayang berfungsi untuk membayangkan apa yang akan terjadi pada baris-baris maksud. Sebuah pantun yang baik mestilah mempunyai suasana yang sama di dalam pembayang dan maksud. Jika maksud gembira maka pembayang juga sepatutnya menggembirakan.
 
Contoh:
 
Kusangka selasih di tengah bendang
Rupanya tepus yang berduri
Kusangka kasih hingga ke petang
Rupanya putus di tengah hari
 
Di sini terdapat pembayang yang baik, tidak lari dari makna dan suasana dalam maksud. Suasana dan makna dalam pembayang adalah sama dengan maksud iaitu harapan yang kecewa. Apa yang disangka tidak menjadi kenyataan. Yang diharap ialah selasih rupanya bukan. Ia hanya pokok tepus yang berduri.
 
Lihat pula bercanggahnya dua baris pembayang dengan dua baris maksud dalam pantun ini:
 
Sudah tumbang batang kerasnya
Patah melentuk bak kena parang
Kasih sayang tiada duanya
Hanya untuk adinda seorang
 
Maksud yang hendak disampaikan ialah kasih sayang yang tiada duanya, sedangkan di dalam pembayang terdapat pokok yang tumbang dan patah seperti ditetak parang. Pembayangnya sedih tetapi maksudnya gembira. Ini dikatakan pantun yang pembayang dan maksudnya bercanggah.
 
Sebaik-baiknya pantun tidak menggunakan nama orang seperti Ali, Ahmad, Salmah, Samad dan sebagainya kecuali tokoh yang dikenali masyarakat seperti Hang Kasturi, Hang Jebat, Hang Tuah, Dang Anum, Tun Mutahir atau nama-nama am seperti Datuk Panglima, Datuk Bendahara, Temenggong, Laksamana, Raja Muda dan sebagainya. Ada juga pengarang pantun yang menulis menggunakan nama orang. Ini dianggap sebagai mengambil jalan mudah untuk mendapatkan rima. Contoh:
 
Pergi ke kota rumah Pak Ali
Pergi bersama Puan Salina
Intan permata tidak terbeli
Kerana hamba miskin dan hina
 
Sebenarnya banyak lagi ilmu tentang pantun yang ingin saya sampaikan tetapi waktu-waktu begini bukanlah waktu yang tepat. Perlu ada satu lokakarya khas untuk memperkatakannya sehingga segalanya dapat dihadam dengan jelas oleh tuan2 dan puan2.  Semoga ilmu yang sedikit ini dapat juga diladeni dan dijadikan panduan untuk mencipta pantun pada masa akan datang. Insya-Allah
 
Sekian, terima kasih.

3 ulasan:

  1. Hai semua,
    Saya akan memberitahu anda rahsia menjadi kaya dalam pelaburan bitcoin “orang yang bijak sepatutnya mempunyai wang di dalam kepala mereka, tetapi tidak di dalam hati.. Setiap hari adalah hari keputusan baru. Pilihan anda untuk menjadi kaya atau miskin & terus bergelut, mula membuat dana yang lebih besar dalam masa 72 jam dengan peniaga yang sah & pro seperti saya, Pelan pelaburan dibuka sekarang dengan pelaburan minimum $200 anda boleh memperoleh $2000 dalam 72 jam.

    Labur $200 mendapat $2,000
    Labur $500 mendapat $5,000
    Labur $700 mendapat $7,000
    Labur $1,000 mendapat $10,000
    Labur $2,000 mendapat $20,000
    Labur $5,000 mendapat $50,000
    Labur $7,000 mendapat $70,000

    Jangan lepaskan peluang yang jelas ini untuk mencapai kebebasan kewangan anda, mereka yang belum bersedia untuk melabur sekarang belum bersedia untuk bersara awal, jangan bergantung pada satu sumber pendapatan, biar kami berdagang untuk anda hari ini dan mula membuat keuntungan untuk anda. Sila hubungi kami Melalui WhatsApp: +1(252)285-2093 E-mel : andersoncarlassettrade@gmail.com

    BalasPadam
  2. It works! Hi, my name is David W. Blomstrom.I discovered your book Membongkar misteri tragedi MH370 & MH17: angkara Yahudi Dajjal illuminati

    I have a great interest in conspiracy and the Jews. I have many websites, including www.conspiracy1.com, jews101.com, and jewarchy.com. I'm also working on several books.

    I found a picture of your book cover at https://www.goodreads.com/book/show/50234220-membongkar-misteri-tragedi-mh370-mh17-angkara-yahudi-dajjal-iluminati

    I would like to request permission to use this picture in some of my books and websites. I will include the proper permission and a link to any website you specify.

    I'm currently working on a book titled China vs The Jews. It includes some information about Malaysia, and I would like to include a picture of your book cover there.

    I'm sorry I don't speak your language. ;)

    Thank you.

    David W. Blomstrom

    BalasPadam