SMAHADZIR
KETIKA ini seluruh umat Islam di dunia menumpu
perhatian pada krisis di Mesir dan Syria, sedarkah kita bahawa ini
ada episod terakhir permainan Dajjal sebelum ia membuka fasa
berikutnya. Tahukah anda, sasaran yang mereka idamkan bukanlah Palestin
sebaliknya Mekah dan Madinah dan tahukah anda Mekah dan Madinah kini telah
dikepung secara sistematik oleh Zionis Israel dan sekutunya Syiah Iran bermula
dengan Turki, Palestin, Iraq, Afghanistan, Libya, Syria, dan Mesir.
- TURKI - Uthmaniyah yang ditumbangkan dan jatuh ke tangan puak Sekular Ekstreme, walaupun kini diperintah pemimpin Islamik Erdogan, hakikatnya beliau hanyalah boneka yang hanya bersuara tapi tidak bertindak kerana dikekang pengikut setia Attaturk.
- PALESTIN - yang sebelum itu makmur di bawah pemerintahan Uthmaniyah ditawan mudah puak kufar sebelum diserahkan pada Zionis.
- IRAQ - satu-satunya negara yang lantang mempertahankan Palestin secara
ketenteraan diceroboh dan diranapkan USA dan Negara Salib dan bantuan
sulit dari Syiah Iran.
- AFGHANISTAN - negara mundur yang memiliki hasil bumi paling kaya di dunia dirampas oleh USA hasil bantuan Syiah Iran dan segala hasil buminya disalur pada Zionis Israel.
- LIBYA - pimpinan Muaamar Ghadaffi merupakan musuh ketat Negara Salib dijadikan bahan eksperimen untuk mencetuskan ‘Arab Spring’. Rakyatnya dihasut untuk ‘bangkit, dibantu dengan ‘bersungguh-sungguh’ oleh Tentera Salib (NATO).
- SYRIA - adalah sasaran sebenar Operasi Arab Spring yang dirancang Zionis kerana sudah tertulis dalam kitab-kitab lama Yahudi bahawa Syria adalah medan perang Armageddon melibatkan Mesiah (Dajjal) dan Al-Mahdi.
- MESIR - walaupun ‘diserahkan’ kepada Dr Morsi dari Ikhwanul Muslimin, kemudian dirampas semula oleh Tentera Firaun moden pimpinan Syiah dan Zionis bertujuan menimbulkan kemarahan tak terhingga umat Islam supaya tercetusnya Armageddon dengan segera.
Lihatlah di peta, semua negara di sekeliling Mekah
dan Madinah telah ditawan dengan sistematik. Di akhir zaman juga sudah tertulis
dalam hadis bahawa tempat suci umat Islam iaitu Kaabah akan diruntuhkan oleh lelaki
dari Habsyah diberi kepercayaan memerintah Rom.
Siapa lelaki Habsyah ini? Semua sedia maklum, Rom
pada zaman moden sekarang sudah berhijrah dan kini dikenali sebagai USA melalui
sejarah panjangnya dan satu-satunya lelaki Habsyah (kulit hitam) yang
memerintah ialah Presiden terkini mereka iaitu Barrack Obama. Ciri-ciri
Obama juga mirip seperti yang digambarkan Rasulullah SAW mengenai lelaki
Habsyah yang meruntuhkan Kaabah melalui hadis riwayat Al-Bukhari dan
At-Tabrani: ‘Di antara tanda-tanda akhir zaman ialah bila masa Kaabah akan
diruntuhkan dan pelakunya seorang lelaki berketurunan Habsyah yang dilantik
menjadi pemerintah Roman.’
SUSUR
GALUR SEJARAH SYIAH
Adalah sukar untuk dicari kesepakatan terhadap
penentuan tarikh mula munculnya gerakan Syiah. Ia berpunca daripada perbezaan
pandangan pelbagai pihak di dalam menentukan pengasas atau pencetus kepada
gerakan itu sendiri. Kontroversi yang membabitkan Syiah terus diperbaharui
zaman berzaman dan ia berlanjutan hingga kepada era pasca Revolusi Iran yang
menjadi suatu lagi batu tanda di sepanjang lebuh perjalanan sejarah Syiah. Apakah
sebenarnya status hubungan masyarakat dunia dengan Syiah? Persoalan ini tidak
hanya membabitkan keperluan semasa, malah penting untuk menjadi asas kepada
ramalan terhadap masa depan tamadun insan, khususnya di persekitaran Timur
Tengah sebagai ‘pusat dunia’.
Justeru itu, wajarlah persoalan ini digarap dengan
bekalan sejarah kerana di situlah akan terserlah skrip sebenar kepada realiti
pertembungan di antara Syiah dan Ahli Sunnah wa al-Jamaah.
Era
Abdullah Bin Saba’
Abdullah bin Saba’ atau juga dikenali sebagai Ibn
Sawda’ adalah seorang Yahudi dari San’a di Yaman yang telah menzahirkan keislamannya
pada zaman Uthman bin Affan RA. Beliau adalah watak yang paling utama memainkan
peranan menimbulkan kehuru-haraan di Madinah, Iraq, Syam dan Mesir secara
khusus. Dakyah yang berlaku di dalam bentuk penyebaran pendapat siasah bahkan
akidah yang menyimpang, telah mencetuskan fitnah yang membawa kepada pembunuhan
Sayidina Uthman RA pada 18 Dzulhijjah 35 Hijrah.
Ibn Sawda’ atau Abdullah bin Saba’ telah
menyebarkan pelbagai idea yang kontroversi di kalangan umat Islam khususnya
yang berkaitan dengan penyelewengan-penyelewengan yang dinisbahkan kepada Sayidina
Uthman bin Affan. Gerakannya telah mencetuskan pemberontakan di empat penjuru
tanah air umat Islam.
Beliau juga telah mempopularkan idea kelayakan Sayidina
Ali RA sebagai pengisi jawatan Khalifah selepas kewafatan Rasulullah SAW dengan
apa yang diistilahkan sebagai wasiat Rasulullah SAW. Abdullah bin Saba’ juga
menjadi orang pertama yang secara terang-terangan mencela Abu Bakar, Umar,
Uthman dan sekalian sahabat. Hal ini diakui sendiri oleh ilmuan Syiah seperti
Saad bin Abdullah al-Qummi di dalam al-Maqalaat
wa al-Firaq. Tidak terhenti setakat itu, kepercayaan karut tentang
kebangkitan semula Rasulullah SAW dan pelbagai fahaman yang kemudiannya menjadi
usul teras golongan Syiah, telah dipelopori oleh Abdullah bin Saba’.
Inilah puncanya mengapa ramai pihak yang sudah
tidak lagi mampu untuk menyembunyikan kecelaan sejarah Abdullah bin Saba’, cuba
untuk menanamkan prasangka bahawa beliau tidak wujud secara pasti di dalam
sejarah. Idea yang tidak berasas ini didokong oleh sekumpulan orientalis dan
pengkaji Arab serta ramai dari kalangan Syiah semasa (Dr. Muhammad Amahzun, Tahqiq Mawaqif AS-Sahabah fi al-Fitnah min
Riwaayaat al-Imam at-Thabari wa al-Muhadditheen, Maktabah al-Kauthar,
Riyadh, 1994).
Hal ini mustahil dapat diterima akal kerana
penyebutan kisah Abdullah bin Saba’ bukan hanya terdapat di dalam satu atau dua
karangan ilmuan Ahli Sunnah wa al-Jamaah seperti Tarikh al-Imam at-Thabari malah ia turut disebut secara meluas di
dalam sejumlah besar tulisan ulama pelbagai zaman, sama ada oleh Ahli Sunnah
mahupun Syiah sendiri. Tegasnya, Abdullah bin Saba’ merupakan pelopor dan
pengasas kepada timbulnya krisis di antara pengikut ajaran Islam sebenar dengan
kumpulan Syiah yang berlarutan hingga ke hari ini.
Kerugian yang menimpa umat Islam di dalam
Peperangan Jamal dan Siffin, pembunuhan Sayidina Ali RA, anakandanya Husain RA
dan pelbagai lagi siri perang dalaman yang tercetus semenjak kematian Sayidina
Uthman bin Affan RA, adalah hasil suntikan fitnah yang dimulakan oleh seorang
penjenayah bernama Abdullah bin Saba’.
Era
Khilafah Bani Umayyah
Muawiyah bin Abi Sufyan RA telah mengambil alih
kepimpinan Islam selepas pembunuhan Sayidina Ali RA dan berundurnya Sayidina Hasan
RA dari memangku jawatan yang ditinggalkan oleh ayahandanya. Kesatuan umat
Islam telah dapat dihasilkan, namun kewujudan kelompok yang menyokong idea Ibn
Saba’ atau Abdullah bin Saba’ terus wujud dan sentiasa menjadi api di dalam
sekam. Sikap keras lagi tegas Muawiyah dan para Khalifah Bani Umayyah terhadap
golongan Syiah ini menjadikan mereka terpinggir dari arus perdana untuk
beberapa ketika.
Analisa terhadap punca yang membawa kepada
kejatuhan pemerintahan Bani Umayyah memperlihatkan sekurang-kurang empat
kelompok musuh. Mereka adalah penduduk Arab berketurunan Yaman yang tinggal di
Khurasan, golongan Mawali (bukan Arab) yang juga berpusat di sekitar Khurasan,
kelompok Syiah yang sentiasa berdendam dengan Bani Umayyah, dan golongan
keempat adalah terdiri daripada mereka yang menzahirkan diri sebagai Muslim
tetapi masih berdendam terhadap Islam serta terus berpegang dengan fahaman pra
Islam seperti Rawandiyyah dan sebagainya.
Namun, penglibatan Syiah di dalam propaganda
Revolusi Abbasiyyah adalah faktor terpenting ke arah tumbangnya Khilafah Bani
Umayyah. Muhammad bin Ali telah mewarisi gerakan Revolusi Abbasiyyah yang
diasaskan oleh Ali bin Abdullah bin Abbas bin Abd al-Muttalib. Muhammad bin Ali
menyokong perjuangan Abu Hasyim bin Muhammad bin Ali al-Hanafiah yang merupakan
seorang Imam Syiah. Ketika Abu Hasyim di ambang kematiannya, beliau telah
mewasiatkan supaya Muhammad bin Ali mengambil alih tempatnya sebagai Imam dan
semenjak itulah beliau mengetuai gerakan Hasyimiah atau Abbasiyyah.
Selepas kematian Imam Muhammad bin Ali pada tahun
125 Hijrah, berlaku peralihan kepimpinan Revolusi Abbasiyyah hinggalah ke
tangan Abu Muslim al-Khurasani yang melancarkan Revolusi Abbasiyyah secara
terbuka. Pada masa itu nama Imam Ibrahim yang menggantikan tempat ayahandanya
Imam Muhammad bin Ali masih dirahsiakan. Apabila rahsia ini terdedah, Imam
Ibrahim telah ditangkap dan dibunuh di Harran (132 Hijrah) dan beliau telah
mewasiatkan supaya saudaranya Abu al-Abbas As-Saffah menggantikan tempatnya
sebagai Imam. Walaupun mendapat tentangan daripada Abu Salamah al-Khallal,
akhirnya calon yang disokong oleh keluarga Abbas dan Syiah iaitu Abu al-Abbas As-Saffah
telah terpilih. Berjayalah kehendak Syiah pada masa itu dan akhirnya kepimpinan
ummah beralih daripada Bani Umayyah kepada Abu al-Abbas As-Saffah yang
mengasaskan Kerajaan Abbasiyyah (132 Hijrah).
Era
Kerajaan Abbasiyyah
Walaupun kerajaan Abbasiyyah itu tertegak atas
kehendak dan maslahah golongan Syiah, mereka masih mengekalkan sikap oportunis
dan hanya berpihak kepada kuasa yang boleh memenuhi kemahuan mereka semata-mata.
Perpecahan yang serius di antara bangsa-bangsa
Muslim mengundang kelemahan yang membunuh kerajaan Abbasiyyah. Namun,
kemunculan Hulagu, cucu kepada Genghiz Khan ke Baghdad adalah peristiwa yang
paling bersejarah. Pada zaman Bani Buwaih, mazhab Khilafah Abbasiyyah adalah
Syiah. Namun selepas berpindah kepada Seljuk, mazhab kerajaan kembali kepada
Sunni.
Akan tetapi, para khalifah di era penghabisan
kerajaan Abbasiyyah masih terus percaya kepada tokoh-tokoh Syiah, seperti
Mu’ayyid ad-Deen bin al-Alqami. Atas perbalahan yang berlaku di antara Sunni
dan Syiah, Mu’ayyid telah menjemput Hulagu mengisi cita-citanya menawan Baghdad.
Beliau yang sepatutnya menjalankan tugas mewakili Khalifah untuk berbincang
dengan Hulagu, telah berpaling tadah dan seterusnya membuka laluan kepada
Hulagu menyerang Baghdad hingga ke akar umbi pada tahun 656 Hijrah. Ibn Kathir
meriwayatkan bahawa, 1,800, 000 penduduk Baghdad telah terbunuh di tangan
Hulagu dan tenteranya. Suatu insiden yang hitam di dalam sejarah kemanusiaan.
Era Pra
Fatimiyyah Dan Ayyubiyyah
Kerajaan Fatimiyyah yang bermazhab Syiah merupakan
kerajaan kecil pertama yang mengisytiharkan ketuanya sebagai Khalifah yang
bebas merdeka daripada pemerintahan Abbasiyyah. Walaupun kerajaan Fatimiyyah
mempunyai sumbangannya yang banyak terutamanya kepada aspek pembangunan tamadun
material Islam, namun era tersebutlah yang menyaksikan berleluasanya penyebaran
fahaman dan amalan Syiah yang khurafat, sehinggalah ia ditamatkan dengan kejayaan
Salahuddin al-Ayyubi memimpin Mesir dan membawanya kembali kepada mazhab Sunni
di bawah kepimpinan Kerajaan Abbasiyyah (567 Hijrah).
Era
Othmaniyyah
Selepas kejatuhan Baghdad pada tahun 656 Hijrah/1258
Masehi, kepimpinan umat Islam telah diambil alih oleh Khilafah Turki
Othmaniyyah yang diasaskan pada tahun 1299 Masehi. Ketika pemerintahan
Othmaniyyah berada di kemuncak kegemilangan mereka, wilayah Parsi telah
menyaksikan kemunculan kerajaan Syiah Safavid yang diasaskan oleh Shah Ismail I
pada tahun 1500. Buat kali pertamanya, tanah air Parsi telah diisytiharkan
secara rasmi menganut fahaman Syiah sebagai mazhab rasmi.
Sejarah telah memperlihatkan sekali lagi sikap
Syiah yang sentiasa memusuhi Ahli Sunnah. Kerajaan Safavid telah melancarkan
propaganda menghasut penduduk wilayah Othmaniyyah di timur supaya bangkit
memberontak. Malah mereka juga bekerjasama dengan Hapsburgs dari Austria untuk
menentang Kerajaan Othmaniyyah. Dalam pada itu, Mesir yang ditadbir oleh
kerajaan kecil Mamluki yang mengambil alih pemerintahan dari Ayyubiyyin, turut
bekerjasama dengan Safavid menentang Othmaniyyah.
Sesungguhnya krisis ratusan tahun di antara
Safavid Syiah di Iran terhadap Kerajaan Othmaniyyah telah banyak memberikan
implikasi negatif kepada perkembangan kuasa Othmaniyyah yang mewakili Ahli
Sunnah itu. Sultan Abdul Hamid II (Khalifah Daulah Othmaniyyah 1876 – 1908)
pernah berkata, ‘Sesungguhnya permusuhan di antara Kerajaan Safavid (Syiah) dan
Othmaniyyah (Sunni) tidaklah untuk kepentingan umat Islam bahkan untuk
kemaslahatan kufur dan kaumnya’
Era Pasca
Othmaniyyah
Di ambang kejatuhan kerajaan Othmaniyyah,
perjuangan Imam Syamil di Daghistan menentang Russia turut menghadapi
konspirasi golongan Syiah yang sentiasa menjadi gunting di dalam lipatan. Mereka
akan sentiasa berpihak kepada kuasa yang dirasakan boleh menang dan menjamin
kepentingan Syiah.
Hal ini menjadi lebih kronik selepas perjanjian
Sykes-Picot ditandatangani pada 16 Mei 1916. Tanah air umat Islam yang dirampas
dari Khilafah Othmaniyyah telah difaraidhkan oleh Britain dan Perancis mengikut
kehendak mereka. Peta-peta sempadan negara baru dilukis dengan mengambil kira
strategi yang diyakini boleh mengekalkan kelemahan umat Islam. Bangsa Kurdi
sinonim dengan Salahuddin al-Ayyubi berserta rekod bersih mereka terus setia
bersama kerajaan Othmaniyyah, telah ditempatkan sebagai kaum minoriti di semua
negara. Sykes-Picot telah melukis peta secara bengkang-bengkok supaya bangsa
Kurdi menjadi kaum minoriti di Turki, Syria, Iraq, Iran dan Armenia. Ini akan
melemahkan mereka dan membolehkan pengaruh mereka dibunuh.
Malah sejumlah besar penganut Syiah menjadi
penduduk Iraq yang Sunni dan begitu juga, Ahli Sunnah menjadi warga Iran yang
didominasi oleh Syiah. Semuanya bertujuan untuk melemahkan umat Islam sedunia. Namun
Syiah terus berkembang dengan sikap pragmatik mereka, turut memainkan peranan
yang penting sehingga tercetusnya peperangan Pakistan Barat dan Pakistan Timur
pada tahun 1971.
Era
Revolusi Iran
1.
Khomeini
Tahun 1978/1979 telah menyaksikan kebangkitan
besar-besaran pengaruh Syiah di bawah kepimpinan Ayatullah Khomeini menjatuhkan
kepimpinan diktator Shah Iran, Muhammad Reza Pahlavi. Pengisytiharan Khomeini
terhadap penubuhan Republik Islam Iran bagi menggantikan kerajaan Shah Iran,
dilihat oleh dunia sebagai pencetusan suatu momentum besar terhadap kebangkitan
semula kuasa Islam di dunia. Namun, penelitian yang dibuat terhadap Republik
Islam Iran telah memperlihatkan realiti yang berbeza. Ia adalah sebuah
kebangkitan yang amat khusus mewakili kelompok Syiah Imamiah semata-mata tanpa
sebarang perkongsian visi dan misi dengan Sunni.
2. Sa'id
Hawwa
Al-Marhum Sa’id Hawwa yang memimpin gerakan Islam
di Syria telah berkunjung ke Iran untuk bertemu sendiri dengan Khomeini dan
meneliti sejauh mana Khomeini serius di dalam usahanya membebaskan bumi
Palestin yang terjajah. Akan tetapi, hakikatnya adalah sangat mengejutkan. Bagi
Sa’id Hawwa, Khomeini dan Revolusinya itu, hanyalah lanjutan kepada makar Syiah
yang dusta. Sekembalinya beliau dari Iran, Sa’id Hawwa telah menulis sebuah makalah
bertajuk al-Khomeiniyyah: Syudzuz fi
Al-’Aqaid wa Al-Mawaqif (Khomeinisma: Keganjilan Pada Akidah dan Pendirian
Politik). Khomeini telah melanjutkan celaan Syiah terhadap para sahabat
malah peminggiran secara berpelembagaan terhadap ajaran Ahli Sunnah dan
identiti selain Syiah telah dilakukan secara terang-terangan.
Sa’id Hawwa telah menghuraikan dengan terperinci
segala perkembangan semasa golongan Syiah pasca Revolusi Iran di tanah air umat
Islam. Hakikat Hizbullah dan Harakah Al-Amal, perkembangan di Lubnan, Syria,
Turki, Pakistan dan India, pemisahan Pakistan Timur (Bangladesh), bahkan
mengunjur hingga ke Afrika, semuanya menggambarkan siapakah sebenarnya
pendukung Khomeinisma dan apakah hakikat mereka. Catatan paling hitam
peperangan Iran- Iraq telah meninggalkan kesan yang amat mendalam kepada
kekuatan umat di rantau berkenaan.
Beliau juga menjelaskan tentang
kerjasama-kerjasama sulit Iran dengan negara-negara seperti Libya, Lubnan,
bahkan dengan Israel dan Soviet Union. Sa’id Hawwa menekankan tentang lawatan
berterusan wakil-wakil kerajaan Soviet Union ke Iran yang mana semua itu
bercanggah sama sekali dengan laungan-laungan Khomeini di era Revolusi Iran
yang diperjuangkannya.
Kekayaan umat Islam terbuang semata-mata untuk
menghadapi gejala ini, bahkan kebangkitan umat Islam juga mengalami kerugian
akibat penglibatan Syiah di dalam gelanggang kebangkitan umat. Anasir-anasir
kekuatan umat Islam banyak dipengaruhi Syiah lantas kelebihan itu tersalur ke
arah yang bukan membawa kepada matlamat sebenar perjuangan umat, bahkan ke arah
kepentingan Syiah semata-mata. Penampilan proses pelaksanaan Islam yang salah
berlaku di Iran, apabila perlembagaan Iran mengaktakan mazhab sebagai dasar
negara.
Jika sebahagian Syiah bersikap melampau di dalam
prinsip taqiyyah (berpura-pura)
mereka, kini di era Khomeini dan Revolusi Iran, taqiyyah itu menjangkau kepada penglibatan senjata api. Pada suatu
masa, Khomeini melaungkan penentangannya terhadap penguasaan Yahudi di Palestin
tetapi dalam masa yang sama, mengadakan kerjasama sulit dengan pihak musuh itu
dan memberikan kemaslahatan kepada mereka.
Pertembungan
Masa Hadapan
Sikap luar biasa Syiah yang memperlihatkan
kecurigaan sepanjang zaman tidak memungkinkan kita untuk meletakkan sebarang
harapan dan simpati. Malah perkembangan di Iraq pasca serangan Bush dan
penggantungan Saddam, mendedahkan kepada kita betapa lunaknya Syiah dengan
sebarang peluang yang membolehkan mereka berkuasa, walaupun di atas kebinasaan
orang lain.
Hal ini bakal menyulitkan lagi usaha untuk tidak
mengaitkan Iran dengan fitnah umat Islam di akhir zaman kerana hadis ke 2944 di
dalam Sahih Muslim menjelaskan bahawa
Rasulullah SAW telah bersabda: ‘Dajjal itu akan keluar dengan diikuti
bersamanya Yahudi dari Esfahan (sebuah wilayah di Iran) seramai 70 ribu, mereka
itu memakai Tayalisah (jubah-jubah yang besar).’
Apakah kesudahan pengkhianatan Syiah terhadap Ahli
Sunnah? Semuanya di dalam pengetahuan Allah. Namun, untuk melihat mereka
sebagai sandaran harap, tiada catatan sejarah yang menyokong, malah apa yang
berlaku adalah sentiasa sebaliknya.
Semoga Allah menyelamatkan kita semua daripada
kekeliruan pada zaman yang serba mencabar ini.
Pembohongan
Syiah Yang Nyata
Semakin melihat Syria semakin merasakan kebejatan
Syiah itu kian jelas, kita berbicara soal Syiah yang membunuh beratusan ribu
pengikut Sunni di Syria. Syiah yang bertopengkan Bashar Al-Assad menggunakan
senjata taqiyyah (iaitu mengaku berakidahkan
Islam tetapi sebenarnya tidak mengikut apa yang diajarkan Islam) dan juga
menggunakan senjata fitnah dengan mengatakan Tentera Pembebasan Syria
bersekongkol dengan Amerika dan Israel bagi menjatuhkan Bashar.
Mari kita renung dengan buah fikiran mengenai
soalan-soalan ini, jika benarlah Amerika dan Israel membantu FSA.
- Kenapa tiada seorang Syiah di pusat tahanan Teluk Guatanamo?
- Kenapa negara-negara Barat tidak menyenaraikan anggota militan Syiah
dalam senarai pengganas? Contohnya seperti Hisbullat?
- Apa yang sebenarnya dilakukan oleh Hisbullat di selatan Lubnan? (Mereka
berkubu 30 km di dalam sempadan Lubnan dan memenuhi kawasan tersebut
dengan masyarakat Kristian dari UN supaya tiada pun Mujahidden Sunni
datang ke kawasan tersebut untuk menyerang Israel)
- Tahukah anda peristiwa yang berlaku pada tahun 2006 merupakan drama
bertaraf antarabangsa antara Syiah dan Hisbullat untuk menjaga sempadan
Israel, sama seperti yang dilakukan oleh rejim Assad.
- Kenapa droid milik Amerika
asyik mengebom anggota Al-Qaeda dan tentera-tentera Syariah setiap hari di
Yemen tetapi TIDAK PERNAH mengebom tentera Huthi Syiah di Yemen walaupun
mereka tahu kedua-duanya di Yemen dan terlibat dalam pergolakan di sana?
- Kenapa Perancis masih enggan menyenaraikan Hisbullat dalam senarai
pengganas antarabangsa?
- Mengapa Perancis melakukan ‘perbincangan’ setiap hari tentang
menghantar senjata untuk FSA yang boleh dikawal dari jauh dan dikesan oleh
GPS, tetapi masih TIDAK PERNAH menghantar sebutir peluru pun sehingga
sekarang?
- Mengapa Barat TIDAK PERNAH membenarkan untuk membentuk mana-mana
negara Islam Sunni dengan undang-undang Syariah sepenuhnya, bukan di
Afghanistan, Pakistan, Somalia, Mali, Yemen walaupun majoriti dari mereka
mahukan undang-undang Syariah ini. Tetapi mereka membenarkan Iran untuk
menjadi negara Syiah terbesar mempraktikkan sepenuhnya Undang-Undang
Syariah Syiah di Teluk Arab?
- Mengapa Syiah telah dibenarkan untuk menyebarkan agama mereka di
Afrika dan menukar 50% daripada Afrika kepada Syiah tetapi semua
pertubuhan Islam bukan kerajaan (NGO) adalah dilarang sama sekali daripada
bercakap untuk menyokong Sunnah?
- Mengapa Hisbullat, Iran, Iraq dibenarkan untuk membunuh di khalayak
ramai di Syria tetapi Sunni dilarang sama sekali untuk mengatakan semudah
perkataan ‘bantulah FSA’ mereka akan ditangkap.
Sehingga sekarang tiada lagi negara Syiah dijajah
oleh Amerika, di Iran hanya sandiwara. Iran sampai sekarang tidak pernah hantar
tentera ke Palestin.
NABI ISA
AKAN TURUN
‘Ketika Allah telah mengutuskan al-Masih Ibnu
Maryam, maka turunlah ia di menara putih di sebelah timur Damsyiq dengan memakai
dua pakaian yang dicelup dengan waras
dan za’faran, dan kedua telapak
tangannya diletakkannya di sayap dua Malaikat; bila ia menundukkan kepala maka
menurunlah rambutnya, dan jika diangkatnya kelihatan landai seperti mutiara. Maka
tidak ada orang kafir pun yang mencium nafasnya kecuali pasti meninggal dunia, padahal
nafasnya itu sejauh mata memandang. Lalu Isa mencari Dajjal hingga menemuinya
di pintu Lud, lantas dibunuhnya Dajjal. Kemudian Isa datang kepada suatu kaum
yang telah dilindungi oleh Allah dari Dajjal, lalu Isa mengusap wajah mereka
dan memberitahu mereka tentang darjat mereka di Syurga.‘
Ibnu Katsir berkata, ‘Inilah yang termasyhur
mengenai tempat turunnya Isa, iaitu di menara putih bahagian timur Damsyiq. Dan dalam
beberapa kitab ada mengatakan baginda turun di menara putih sebelah timur Masjid
Jami’ Damsyiq, dan ini rupanya pendapat yang lebih terpelihara. Oleh kerana di
Damsyiq tidak ada menara di bahagian timur selain di sebelah Masjid Jami’ Umawi
di Damsyiq sebelah timur. Inilah pendapat yang lebih sesuai kerana baginda
turun ketika sedang dibacakan iqamat untuk solat, lalu imam kaum Muslimin
berkata kepada baginda, ‘Wahai Ruh Allah, majulah untuk mengimami solat. ‘
Kemudian baginda menjawab, ‘Kamu saja yang maju menjadi imam, kerana iqamat
tadi dibacakan untuk kamu. ‘Dan dalam satu riwayat dikatakan bahawa Nabi Isa
berkata, ‘Sebahagian kamu merupakan amir (pemimpin) bagi sebahagian yang lain, sebagai
penghormatan dari Allah SWT untuk umat ini.‘
Diriwayatkan oleh Muslim dari Al-Nawas bin Sam’an
bahawa Rasulullah SAW bersabda tentang Nabi Isa, mafhumnya: ‘Dia akan turun
berdekatan dengan menara putih di timur Damsyik, dengan memakai pakaian kuning.
Dua telapak tangannya terletak di atas sayap dua malaikat. Apabila dia
menundukkan kepalanya menitislah air. Apabila dia mengangkat kepalanya lagi, turunlah
daripadanya seperti untaian mutiara.‘
Berdasarkan hadis ini bererti Nabi Isa akan turun
di Syam (Syria), bahkan juga di Damsyik, iaitu di sisi menara sebelah timur. Baginda
akan turun pada waktu fajar. Ibnu Katsir ada berkata: ‘Sesungguhnya tidak ada
di Damsyik menara yang dikenali di sebelah timurnya kecuali yang berada di samping
Masjid Jamik Amawi, iaitu di sebelah timur Damsyik.‘ Menara tersebut telah
diperbaiki pada zaman Ibnu Katsir, iaitu pada tahun 741 Hijrah. Pembiayaannya
diambil dari harta orang-orang Nasrani yang sebelumnya telah membakar menara
masjid tersebut. Besar kemungkinan nanti Nabi Isa akan turun di tempat itu.
Diriwayatkan oleh Imam Ahmad, dari Abu Hurairah, bahawa
Rasulullah SAW bersabda, mafhumnya: ‘Para nabi semuanya bersaudara disebabkan
ayah mereka satu dan hanya ibu mereka yang berlainan. Sedangkan agama mereka
adalah satu. Dan akulah orang yang paling dekat dengan Isa bin Maryam kerana tidak
ada Nabi di antara kami. Sesungguhnya dia akan turun. Apabila dia turun nanti, untuk
mengenalinya orangnya sedang dan kulitnya putih kemerah-merahan. Dia memakai
pakaian kuning. Dari kepalanya seperti menitis air walaupun rambut dan
kepalanya tidak basah. Dia akan mengajak orang kepada Islam. Pada zamannya juga
nanti dia akan menghancurkan segala agama kecuali Islam. Allah SWT akan
membinasakan Dajal pada zamannya, bahkan di tangannya. Pada zamannya nanti
dunia akan aman sehingga harimau dan unta berkawan dengan baik. Begitu juga
harimau dengan lembu, serigala dengan kambing. Kanak-kanak akan bermain dengan
ular dan ular itu tidak menggigit mereka. Keadaan seperti itu berjalan selama
empat puluh tahun. Kemudian Nabi Isa wafat dan disembahyangkan oleh kaum Muslimin.‘
Rasulullah SAW adalah nabi penutup dan tidak akan
ada lagi nabi sesudahnya. Turunnya Nabi Isa pada akhir zaman akan menguatkan
lagi kebenaran agama Islam. Islam bererti menyerahkan segala urusan bagi Allah
yang Maha Esa dan tidak ada sekutu bagi-Nya, beriman dengan semua Rasul, berserah
kepada Allah dan taat dengan sebenar-benar taat. Itu semua sebenarnya sudah
dianjurkan oleh agama-agama langit semenjak zaman Nabi Ibrahim, selaku bapa
nabi-nabi, sampai kepada Rasulullah SAW selaku nabi terakhir.
Nabi Isa AS adalah nabi dan rasul yang mulia, datang
dari sisi Allah. Baginda dahulu sudah membawa syariat kepada umatnya tiba-tiba baginda
diangkat ke langit. Nanti di akhir zaman baginda akan turun lagi dengan izin
Allah tetapi bukan membawa agama atau syariat baru. Baginda datang nanti untuk
menguatkan agama Islam.
Ummu Syuraik bertanya kepada Rasulullah SAW
tentang hari Dajal: ‘Ya Rasulullah, ke mana orang-orang Arab ketika itu?’
Rasulullah SAW menjawab, mafhumnya: ‘Jumlah mereka
pada waktu itu terlalu sedikit. Mereka lari ke Baitul Maqdis menemui Imam
mereka, seorang lelaki soleh (Imam Mahdi menurut riwayat itu). Ketika Imam
mereka sudah berdiri di depan untuk mengimami solat Subuh, tiba-tiba datang
Nabi Isa. Imam mereka itu mundur untuk memberi peluang kepada Nabi Isa untuk
mengimami solat Subuh itu tetapi Isa AS sambil memegang bahu Imam itu berkata: ‘Teruskanlah,
sesungguhnya iqamat dibacakan untuk kamu.‘ Maka sembahyanglah mereka semua di
belakang Imam tadi.
Selesai solat, Nabi Isa AS berkata kepada semua
jemaah: ‘Bukakan pintu itu. ‘ Mereka membuka pintu masjid itu, tiba-tiba Dajal
sudah berdiri di situ dan di belakangnya ada 70,000 Yahudi lengkap membawa
senjata. Melihat Nabi Isa ada di dalam masjid itu, Dajal tiba-tiba saja layu
atau cair seperti cairnya garam disirami air. Dajal itu lari lintang-pukang
kerana ketakutan. Nabi Isa AS bersama kaum Muslimin terus saja mengejarnya
kemudian menemuinya di Babu Luddi. Dan di sanalah Nabi Isa membunuh Dajal itu.
Orang-orang Yahudi juga akan dikalahkan dan
dibinasakan Allah pada waktu itu. Mereka cuba lari dan bersembunyi tetapi semua
benda tempat mereka bersembunyi akan bercakap atau bercerita dengan izin Allah.
Benda-benda dimaksudkan termasuklah dinding, batu, pokok kayu dan sebagainya. Kalau
ada orang Yahudi yang bersembunyi di sebalik belakang mereka, benda-benda itu
akan memberitahu. Termasuk juga satu pokok berduri (disebut pokok Yahudi), jika
mereka bersembunyi di bawahnya, pokok itu akan berkata: ‘Wahai hamba Allah yang
beriman, di sini ada orang Yahudi, bunuhlah dia.‘
Sabda Rasulullah SAW lagi, mafhumnya: ‘Dajal akan
berada di dunia selama empat puluh tahun. Satu tahun lamanya seperti setengah
tahun, kadang-kadang seperti satu bulan. Satu bulan seperti satu minggu. Dan
pada hari yang terakhir terasa sekejap sahaja. Pagi-pagi kamu berada di pintu
masuk kota Madinah (Madinah pada zaman Rasul), sampai kamu di pintu yang lain
hari pun masuk waktu malam.‘
Mendengar yang demikian ada yang bertanya: ‘Bagaimana
kami mengerjakan solat dalam waktu yang begitu singkat ya Rasulullah?’
Rasulullah SAW menjawab yang mafhumnya: ‘Ukur
sajalah jaraknya dan bandingkan dengan waktu yang panjang sekarang ini.‘
Rasulullah SAW bersabda, mafhumnya: ‘Isa bin
Maryam akan memimpin umatku dengan bijaksana dan adil. Baginda akan
menghancurkan salib-salib yang ada di dunia ini dan akan membunuh semua babi.
Baginda juga akan menghapuskan cukai. Manusia pada waktu itu tidak perlu
membayar cukai, bahkan zakat pun tidak dibayar lagi kerana tidak ada orang yang
berhak menerimanya. Pada hari itu semua makhluk dalam keadaan aman dan tenteram.
Tidak ada saling cemburu, dengki, saling memarahi dan mengganggu antara sesama
makhluk Allah. Sehingga ada anak perempuan yang bermain-main dengan harimau dan
harimau itu tidak menerkamnya, begitu juga kambing berkawan dengan serigala. Seluruh
dunia ketika itu nanti diliputi oleh kedamaian, keamanan dan ketenteraman. Bahkan
ketika itu nanti tidak ada pertelingkahan keyakinan dan pendapat. Tidak ada
yang disembah selain Allah. Orang Arab ketika itu nanti akan merampas kembali
semua miliknya. Bumi mengeluarkan cahayanya, menumbuhkan tanam-tanamannya
seperti zaman Nabi Adam. Sehingga manusia akan memetik buah anggur dan delima
sehingga mereka kenyang memakannya.‘
Ibnu Katsir berkata: ‘Abdul Rahman Al-Muharibiy
berkata: ‘Sebaiknya hadis ini dijadikan untuk mendidik saja. Hadis ini tidak
sahih tetapi banyak hadis lain yang hampir sama maksudnya dengannya.’ Di
antaranya ada diriwayatkan oleh Muslim dari Abdullah bin Umar, bahawa
Rasulullah SAW bersabda, mafhumnya: ‘Kamu akan memerangi orang-orang Yahudi. Kamu
akan memerangi mereka habis-habisan sehingga batu tempat mereka bersembunyi pun
akan berkata: ‘Wahai orang Muslim, di sini ada orang Yahudi, bunuhlah dia.‘
Menurut riwayat, bumi nanti akan mengeluarkan
segala khazanah kekayaannya, iaitu pada zaman Nabi Isa. Pada waktu itu dunia
dalam keadaan makmur dan harta melimpah ruah, sehingga tidak ada lagi orang
yang berhak menerima zakat. Dari Abu Hurairah, katanya Rasulullah SAW bersabda,
mafhumnya: ‘Sudah hampir masanya turun kepada kamu Ibnu Maryam menjadi hakim
yang adil, yang akan membunuh Dajal, membunuh babi, menghancurkan salib dan
menghapuskan cukai kerana harta ketika itu melimpah ruah. Ketika itu nanti
manusia hanya sujud kepada Allah Tuhan sekalian alam.‘
Diriwayatkan oleh Ahmad, dari Ibnu Mas’ud, dari
Rasulullah SAW, mafhumnya: ‘Pada malam aku diisrak-mikrajkan, aku telah
berjumpa dengan Ibrahim, Musa dan Isa AS. membincangkan hari kiamat dengan
menanyakan permasalahannya kepada Ibrahim. Tetapi baginda hanya menjawab: ‘Tidak
ada pengetahuanku tentang hari kiamat. Cuba kalian tanya kepada Musa.‘ Mereka
tanya Nabi Musa tetapi baginda juga hanya menjawab: ‘Aku tidak tahu tentang
kiamat. Cuba kalian tanyakan kepada Isa. ‘Mereka tanyakan kepada Isa kemudian baginda
berkata: ‘Sebenarnya tidak ada yang mengetahui masalah ini kecuali Allah. Menurut
yang dijanjikan Allah kepadaku, Dajal nanti muncul sedangkan di tanganku ada
dua sabit (alat pemotong). Sebaik saja Dajal itu melihat aku, dia pun hancur
seperti hancurnya timah yang terkena panas. Allah akan membinasakannya, begitu
juga orang-orang kafir lainnya. Sehingga batu dan pokok kayu nanti akan ikut
berkata: ‘Wahai orang Muslim, di bawahku ada orang kafir bersembunyi, marilah
dan bunuhlah dia.‘
Kata Nabi Isa lagi: ‘Setelah Allah SWT
membinasakan mereka, orang-orang Muslim pulang ke rumah mereka masing-masing. Dalam
keadaan demikian keluar pula Yakjuj dan Makjuj, yakni bertebaran dari segenap
penjuru. Kerana banyaknya Yakjuj dan Makjuj itu, maka semua kampung dan tempat
tidak ada yang tidak dipijak oleh mereka. Mereka memakan semua makanan yang ada
dan meminum semua air. Setelah habis makanan dan buah-buahan, daun-daunan pun
habis mereka makan. Air sungai dan tasik semua habis mereka minum.‘
Tambah baginda lagi: ‘Orang-orang Mukmin ketika
itu tidak tahan melihat ulah Yakjuj dan Makjuj itu sehingga mereka memohon
kepada Allah supaya dibinasakan binatang itu. Berkat doa mereka itu, Yakjuj dan
Makjuj itu mati semua. Sekarang timbul masalah yang cukup besar lagi, yakni
bangkai Yakjuj dan Makjuj yang bergelimpangan di mana-mana. Di mana-mana
seluruh dunia terasa bau bangkai. Akhirnya Allah SWT menurunkan hujan lebat
sehingga bangkai-bangkai itu hanyut ke sungai dan kemudian hanyut ke laut.‘
Diriwayatkan oleh Ismail bin Ishak, Rasulullah SAW
bersabda, mafhumnya: ‘Belum terjadi kiamat sebelum Isa bin Maryam berjalan di
udara untuk mengerjakan Haji dan Umrah, atau sehinga Allah SWT menghimpunkan
haji dan umrah dan menjadikan Ashabul Kahfi sahabatnya. Nabi Isa AS dan
kelompok Ashabul Kahfi akan berjalan untuk mengerjakan haji kerana mereka
selama ini belum mati dan belum pernah mengerjakan haji.‘
Sebelum ini sudah dijelaskan riwayat dari Abu
Hurairah yang mengatakan bahawa Nabi Isa AS akan memimpin dunia selama 40 tahun.
Namun demikian disebutkan dalam sahih Muslim, dari Abdullah bin Amr bahawa Nabi
Isa akan berada di dunia selama 7 tahun. Pendapat yang lebih kuat ialah yang
mengatakan 40 tahun. Menurut Ibnu Katsir kedua-dua pendapat itu sama-sama benar.
Maksudnya kata beliau Nabi Isa AS diangkat ke langit pada usia 33 tahun, kemudian
turun nanti ke dunia selama 7 tahun lagi, yakni sebelum baginda diwafatkan
Allah SWT. Setelah tujuh tahun memimpin dunia, Nabi Isa wafat. Maka umur Nabi
Isa secara keseluruhannya 40 tahun. Wallahua’lam.
Menurut Ibnu Katsir, sesuai dengan yang termaktub
dalam hadis sahih, Yakjuj dan Makjuj akan keluar pada zaman Nabi Isa. Kemudian
Allah SWT memusnahkannya berkat doa Nabi Isa pada satu malam. Ada juga
disebutkan dalam hadis bahawa Nabi Isa akan mengerjakan haji setelah turun
nanti. Muhammad bin Ka’ab Al-Quraiziy berkata, Ashabul Kahfi akan menjadi
sahabat Nabi Isa AS nanti dan mereka akan sama-sama mengerjakan haji. Katanya
Nabi Isa akan wafat di Madinah. Baginda akan disembahyangkan oleh kaum Muslimin
dan dimakamkan berdekatan dengan makam Rasulullah SAW.
Menurut riwayat, Isa bin Maryam akan dimakamkan
bersebelahan dengan maqam Nabi Muhammad SAW, maqam Abu Bakar dan Umar. Bererti maqam
Nabi Isa AS merupakan maqam yang keempat. - Wallahu'alam.
Alhamdulillah ... terbaek
BalasPadam