Khamis, 22 Disember 2011

Antara Doa Dan Politik

SMAHADZIR

Sebagai umat Islam memang kita selalu berdoa agar dilimpahi rahmat dan inayah demi kelangsungan hidup lebih sejahtera bukan sahaja untuk diri kita sendiri tetapi juga untuk keluarga, masyarakat, dan negara. Dalam konteks negara, kita tidak pilih siapa dan bangsa apa kerana yang penting ialah negara. Ini bermakna, apabila negara kita aman dan sejahtera, diri kita dan keluarga kita akan turut sejahtera. Sebab itu semasa berdoa kita mendoakan agar seluruh penduduk di negara kita (secara keseluruhan) diberkati Allah s.w.t tanpa memilih sama ada penduduk itu Islam atau kafir. Kita mahu supaya semua penduduk diberi kesejahteraan. Dan kita juga tidak dituntut supaya mendoakan kecelakaan orang lain lebih-lebih lagi orang Islam walaupun orang tersebut tidak sehaluan dengan kita.


Di negara kita baru-baru ini heboh isu seorang tokoh politik telah mendoakan agar kecelakaan menimpa pemimpin negara. Doa ini adalah tindakan balas bagi isu royalti minyak Kelantan. Berbagai pandangan dikeluarkan. Biasanya, penyokong parti politik masing-masing akan memberikan pandangan yang berpihak. Kesemua pihak cuba membela tokoh partinya. Itulah salah satu keburukan politik kepartian apabila fanatik menyelimuti diri.


Golongan agama yang berkepentingan pun akan mengambil kesempatan mengampu pihak yang boleh memberi manfaat keduniaan kepada mereka. Maka pandangan dan hukum agama akan diberikan berasaskan kepada keperluan politik, bukan tuntutan nas dan penilaian realiti yang berlaku. Sedangkan nas syarak itu asas, sedangkan realiti itu dinilai dalam melihat adakah wujud keserasian untuk dipadankan nas tertentu dengan konteksnya yang sesuai.


Maka perkara pertama seseorang pengkaji Islam hendaklah memahami apakah dalil-dalil syarak dalam sesuatu perkara. Kedua, adakah dalil-dalil itu bertepatan dengan realiti atau konteks yang wujud. Umpamanya perkara yang pernah Dr. Mohd Asri Zainul Abidin (mantan Mufti Perlis) sebutkan dalam akhbar Utusan Malaysia suatu ketika dulu tentang hukum menjawab salam bukan Muslim. Rasulullah s.a.w bersabda: “Sesungguhnya Yahudi apabila memberi salam kepada kamu, sebenarnya dia menyebut: as-samu ‘alaika (maut atau kemusnahan). Maka kamu jawablah wa ‘alaika (ke atas kamu).” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).


Maka ertinya menjawab salam bukan Muslim dengan ucapan ‘wa ‘alaika’ itu hanya dalam konteks di mana mereka memberi salam dengan cara dan niat yang jahat, bukan dalam keadaan yang apabila salam diberikan dengan sopan dan hormat. Ertinya melihat nas dalam realitinya adalah penting bagi seorang sarjana dalam memahami sesuatu hukum. Perbezaan keadaan boleh membawa kepada perbezaan hukum. Namun, dalam menilai hukum ia mestilah bertitik tolak dari dalil-dalil syarak, kemudian memahami dalil-dalil tersebut dalam realitinya yang sebenar.


Saya bukan ingin berbicara tentang doa pemimpin politik tersebut, tetapi ingin berbalik kepada isu doa kecelakaan kepada sesama Muslim, boleh atau tidak? Ada yang menjawab sama sekali tidak boleh. Ada pula yang menjawab sama sekali boleh. Mungkin ada yang fanatik terhadap parti akan menjawab, doa untuk parti musuh boleh, parti sendiri tak boleh. Itu pun belum lagi kita tanya dia ‘Bagaimanakah mengklasifikasi perkataan ‘musuh’ menurut Islam?!


Sebelum kita melihat ke dalam konteks persaingan politik dan salahguna agama dalam suasana politik yang ada, mungkin seseorang boleh menjadikan soalan itu lebih mudah dihayati dan difahami dengan bertanya; “Jika seseorang Muslim menzalimi saya, bolehkah saya doakan agar Allah s.a.w mengambil tindakan atau menghukumnya di dunia?”


Maka di sinilah memerlukan dalil-dalil syarak dalam menetap asas ini. Kemudian, barulah kita akan lihat konteksnya, iaitu adakah orang yang dikatakan zalim itu memang benar-benar zalim?! Kemudian, adakah setimpal kadar kezaliman itu dengan isi doa yang dilafazkan?!


Dalam hidup kita ini kita mungkin akan menemui manusia yang mengaku Muslim tetapi sangat jahat, menganiayai dan menzalimi kita. Menipu, memfitnah dan menyiksa kita; boleh atau tidak kita berdoa agar Allah s.w.t mengambil tindakan kepadanya?


Lebih jelas jika kita kenang wanita yang dirogol, atau diragut sehingga cacat, atau keluarga dibunuh, adakah mereka diizinkan Islam agar berdoakan kepada Allah s.w.t untuk menurunkan musibah atau balasan dunia kepada orang menzalimi mereka?!


Ungkapan sesetengah tokoh agama bahawa sama sekali tidak boleh doa bala atau kecelakaan kepada Muslim sekalipun zalim adalah kurang teliti dan menafikan nas-nas yang mengizinkan hal ini. Sementara kenyataan yang menyebut boleh secara mutlak berdoa agar diturunkan bala kepada Muslim atau bukan Muslim tanpa meneliti kadar yang dikatakan zalim itu, atau musibah yang diminta itu akan menyebabkan doa menjadi permainan lidah dan berlaku perbuatan melampau dalam berdoa.


Namun kita percaya Allah Yang Maha Bijaksana tidak akan menerima doa yang tidak betul atau disalahgunakan. Wallahualam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan