Pada tanggal 31 Ogos 2011 ini kita akan menyambut ulang tahun Hari Kemerdekaan Malaysia yang ke-54. Jika Malaysia boleh diumpamakan seorang manusia, sudah pasti ia begitu matang dan semakin menghampiri usia persaraan dalam perkhidmatan awam. Tetapi Malaysia bukanlah manusia yang mampu mencorakkan dirinya sendiri. Manusia yang melata di muka bumi Malaysia inilah yang mampu membentuk ke mana hala tuju negara ini dalam usia yang semakin meningkat itu.
Rupa bentuk ‘hayat’ Malaysia ditentukan oleh manusia di dalamnya. Maknanya, kitalah yang akan menentukan corak masa depan negara ini. Apakah kita mahu ia terus maju mengisi kemerdekaan atau dibiarkan terlingkup dalam sekelip mata? Berjuang mencapai kemerdekaan bukanlah senang tetapi untuk menjahanamkannya terlalu mudah. Ibarat meruntuhkan sebuah bangunan lama, cukup dengan pemasangan bahan peledak, maka runtuhlah bangunan itu menyembah bumi. Malahan dengan teknologi yang ada, bangunan itu boleh diruntuhkan secara senyap. Itu bangunan. Tetapi bagi sesebuah negara, manusia memainkan peranan yang penting sama ada untuk mempertahankan keharmonian yang ada atau mahu memusnahkannya secara senyap bagi mencari ‘kemerdekaan baru’.
Merdeka membawa maksud bebas daripada penjajahan, kurungan, naungan; lepas daripada tebusan, tuntutan; berdiri sendiri atau tidak bergantung kepada yang lain. Bebas daripada penjajahan telah kita nikmati pada tanggal 31 Ogos 1957. Sejak detik itu, masyarakat Malaysia yang terdiri daripada pelbagai kaum dan agama hidup harmoni sehinggalah pada 13 Mei 1969, tercatat peristiwa hitam akibat perselisihan antara kaum.
Sejak itu, pelbagai usaha dilakukan untuk meredakan ketegangan. Tetapi sudah lumrah manusia yang cepat lupa sejarah apabila mereka berada dalam keadaan selesa. Mungkin ada yang menganggap sejarah tidak lagi relevan. Akibatnya ada pihak yang mendakwa seolah-olah mereka dijajah dan mahu mencari kebebasan atau kemerdekaan baru. Mereka membuat pelbagai tuntutan untuk mencari ‘kebebasan dan keadilan’ sebagai warganegara. Kontrak sosial yang disepakati sejak merdeka cuba dirobek. Perlembagaan cuba digugat. Malahan mahu dirangka Perlembagaan baru.
Kita lupa bahawa tindakan seumpama itu boleh menyakiti hati orang lain malahan boleh merosakkan perpaduan dan kesepakatan yang sedia terjalin. Ditambah pula dengan gelora politik yang boleh mengancam kemerdekaan. Tanyalah diri anda, adakah kemerdekaan yang berusia 54 tahun ini tidak memberi apa-apa makna kepada ‘kebebasan’ kehidupan selama ini? Selepas 54 tahun, adakah perpaduan kita semakin mantap atau bertambah rapuh dan longgar? Dalam usia 54 tahun ini, semakin ramai bercakap mengenai hak mereka yang dulunya tidak pernah kedengaran.
Persoalannya, kenapa tiba-tiba sahaja isu ini dibangkitkan? Dulu tidak ada yang berani mempermainkan lagu Negaraku dan mempersendakan Jalur Gemilang. Satu persatu prinsip Rukun Negara juga cuba diabaikan. Adakah perpaduan kita sudah terlalu kukuh untuk bereksperimen bagi mencari kebebasan baru dalam sebuah negara merdeka ini? Kenapa perlu ada Melayu demonstrasi pijak kepala lembu? Kenapa ada Melayu bakar gereja? Kenapa Melayu seperti Ahmad Ismail, Nasir Safar dan Cikgu Siti Aishah Mansor tiba-tiba saja muncul dan didakwa bercakap atau mengeluarkan kenyataan berbaur perkauman? Kenapa NGO Melayu seperti Perkasa pimpinan Ibrahim Ali muncul begitu lantang, ‘cemas dan kalut’ memperjuangkan hak Melayu? Kenapa Melayu Pulau Pinang seperti Pak Ali berani menepuk bahu Guan Eng dan kenapa ada Melayu ‘serang’ Guan Eng semasa ke majlis berbuka puasa?
Semuanya ini ada puncanya. Mereka bukan suka-suka bertindak atau bercakap. Hati mereka terluka dan dilukai angkara tindak-tanduk pihak yang berani menjolok sarang tebuan. Maka berhati-hatilah ketika berkata-kata dan bertindak. Jangan ada di kalangan pemimpin politik yang bertindak seperti gunting dalam lipatan, musang berbulu ayam atau musuh dalam selimut sehingga mewujudkan api dalam sekam.
Di samping itu, isu-isu berkaitan agama jangan dipermainkan. Walaupun ada pihak yang mempertahankan dengan hujah masing-masing tetapi hakikatnya, majoriti menolak. Katalah mereka cetek agama, kolot atau sebagainya tetapi majoriti tidak dapat menerima alasan yang diberi kecuali selepas diasak atau dipengaruhi kepentingan politik. Sejak kecil kita dididik mengenai adab di dalam masjid. Ada juga yang mencipta had atau batasan tertentu kepada anak-anak kecil kita - lelaki dan perempuan - yang beragama Islam ketika di dalam masjid. Anak gadis dan isteri kita yang di dalam keadaan ‘kotor’ juga dilarang masuk ke ruang solat itu. Adakah peraturan yang ada tiba-tiba dikorbankan hanya kerana politik? Adakah kerana ia bukan Islam, semuanya dimaafkan? Kenapa berpakaian menampakkan susuk tubuh, tidak menutup aurat dibolehkan dan suara wanita bukan lagi dianggap sebagai aurat? Lalu dibolehkan pula memberi tazkirah dalam masjid kepada orang Islam?
Sebenarnya banyak perkara yang jijik ‘dihalal atau dibolehkan’ hanya kerana politik. Memaki-hamun, memfitnah, mencela, mengkafirkan orang lain, tuduh orang lain kufur, bahlol, bangang, tak Islam, jahil dan macam-macam lagi yang mengaibkan seseorang dibenarkan kerana politik. Begitu juga dengan mendoakan kesejahteraan orang bukan Islam dalam khutbah Jumaat. Kenapa bukan Islam? Masih banyak umat Islam yang perlu didoa dan didakwah supaya mereka mendapat hidayah. Kenapa tidak didoakan supaya seluruh bukan Islam menerima hukum hudud?
Doa belum pasti dimakbulkan. Banyak doa ditolak kerana kesilapan dan kekurangan orang yang berdoa itu sendiri. Sudah lama umat Islam berdoa agar Palestin bebas merdeka tetapi apakah kesudahannya? Doa tanpa ikhtiar dan doa tanpa ‘membersihkan’ diri sendiri tidak akan membawa kita ke mana-mana.
Zaman sudah berubah. Penulis dilahirkan selepas merdeka. Pastinya Melayu sebelum merdeka tidak sama seperti Melayu sekarang. Begitu jugalah orang Cina dan India. Penulis tidak hidup pada zaman Arab jahiliah atau Arab zaman Rasulullah s.a.w. Tetapi sudah tentu orang Arab jahiliah dan Arab zaman Rasulullah s.a.w sama ada dari segi perwatakan dan pemakaiannya tidak sama dengan orang Arab masa kini. Begitu jugalah rupa bentuk masjid dan surau tidak sama dengan apa yang ada hari ini. Tetapi wajarkah peraturan dan adab sopan diubah? Perubahan sentiasa berlaku. Akuilah hakikat itu.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan