Ahad, 28 November 2010

Sajak Ini Kutulis Tergesa-Gesa

Sajak ini kutulis tergesa-gesa,

kerana sebentar lagi,

aku akan tinggalkan dirimu,

dan apa yang dapat kukenang,

selain selembar catatan;

- kau tak mencium tanganku.


Sajak ini kutulis tergesa-gesa,

kerana semua bentuk,

tak membuat tatapan mata,

bertahan seperempat minit padanya;

- juga hitam rambutmu.


Sajak ini kutulis tergesa-gesa,

kerana huruf-huruf mendesak tumpah,

dari kepala yang penat,

sebentuk janji pada seorang isteri;

- aku akan selalu mencintaimu.

SMAHADZIR
Taman Damai - 2010

Mari Kita Berbincang

SMAHADZIR

Dalam tulisan ringkas ini saya ingin memetik perkataan Imam as-Syahid Hassan al-Banna dalam risalah Qadiyytuna, iaitu risalah terakhir yang ditulis olehnya sebelum beliau dibunuh:

“Oleh kerana ini (perkembangan yang berlaku ketika ini) adalah sebahagian daripada kewajiban (ke atas kami) bagi mempertengahkan penjelasan ini untuk persepsi umum rakyat Mesir, bangsa Arab, penganut Islam dan damir insani yang sejagat sehingga tidak berlaku kesalahan dan kezaliman dalam menentukan hukuman, serta tidak berhukum hanya dengan mendengar dari satu pihak. Telah dikatakan orang apabila engkau didatangi oleh seorang yang berkelahi dengan matanya yang tercungkil keluar, jangan engkau memutuskan hukuman sehingga engkau melihat lawannya, mungkin kedua-dua mata lawannya itu telah dicungkil keluar.”

Daripada petikan Hassan al-Banna itu, begitu jugalah perkembangan yang berlaku dalam masyarakat kita mutakhir ini. Pelbagai kenyataan dikeluarkan dan dibincangkan, terdapat beberapa tindakan yang telah diambil dan terdapat pula tindak-balasnya. Oleh itu sudah sampai masanya kita membincangkan tajuk sepenting ini dengan niat mencari keredaan Allah s.w.t, mencari kebenaran dan tidak mengambil sikap berkeras walaupun berdiri tanpa sokongan nas-nas dan kemunasabahan akal yang sempurna.

Semoga perbincangan ini disejahterakan Allah s.w.t daripada sekadar dijadikan agenda untuk memenuhi tujuan yang telah ditentukan oleh mana-mana pihak yang berkepentingan, atau dijadikan peluncur dan landasan bagi mengiyakan sesuatu yang tidak berumbi-tunjangkan Islam.

Oleh itu marilah kita berbincang untuk menjelaskan persepsi sebagai rakyat Malaysia, bangsa Melayu, beragama Islam, benar dalam fahaman dan pengucapan kita ini, kita bersyukur, Alhamdulillah. Dan sekiranya kita salah dan tergelincir, kita mohon diampunkan Allah s.w.t serta dibetulkan kesalahan dan kegelinciran kita oleh mereka yang mempunyai mata-hati. Kepada Allah s.w.t kita berserah.

Pendek kata, isu bangsa Melayu Islam ini akan terus dicari titik nokhtahnya. Dalam masa orang Melayu bercelaru, berpecah tujuh dan semakin hilang identiti dan kuasa - semua pihak termasuk kita semua harus mencari jawapannya. Harapan umat Melayu Islam, para pemimpin kita akan mengambil semula semangat dan roh ideolog Asri-Razak untuk menemukan semula titik yang hilang itu. Insya-Allah.

Siapa Yahudi? Siapa Orang Islam? Kenapa Yahudi Lebih Berkuasa?

SYED MAHADZIR SYED IBRAHIM


SUDAH sekian lama masyarakat dari seluruh dunia meratap sedih dan pilu gara-gara kezaliman Israel terhadap rakyat Palestin lelaki, perempuan, tua dan muda. Tentera Zionis terus-menerus mengebom, mengganyang rakyat Palestin. Israel, nampaknya terlalu berkuasa.


Saya tidak ‘berkuasa’ lagi untuk mengulas panjang mengenai peperangan sebelah pihak itu. Tapi saya ingin berkongsi dengan pembaca sekalian, siapa sebenarnya Yahudi ini dan mengapa mereka terlalu berkuasa.

Kita harus kaji secara akademik, ilmiah untuk mengetahui siapa mereka ini.


Saya amat tertarik dengan tulisan seorang penulis bebas, yang juga Pengarah Eksekutif Pusat Penyelidikan dan Kajian Keselamatan (CRSS) Pakistan, Dr. Farrukh Saleem mengenai soal tersebut. Jadikanlah tulisan itu sebagai tatapan dan renungan kita semua - ke mana kita dan ke mana umat Islam harus pergi selepas ini. Dan, siapa yang harus disalahkan?


Hanya ada 14 juta Yahudi di muka bumi ini; tujuh juta di Amerika, lima juta di Asia, dua juta di Eropah dan 100,000 di Afrika. Bagi setiap orang Yahudi ada 100 orang Muslim (1:100). Namun, jika dicampur semua sekali, Yahudi lebih 100 kali berkuasa daripada orang Islam. Mengapa ini berlaku?


Siapa Mereka Ini?


Nabi Isa (Jesus of Nazareth) ialah Yahudi. Albert Einstein, saintis zaman moden paling terkemuka dan disebut oleh majalah Time sebagai ‘Manusia Abad Ini’ ialah seorang Yahudi; Sigmund Freud - melalui teori id, ego dan super-ego ialah bapa psikoanalisis, juga seorang Yahudi; begitu juga Karl Marx, Paul Samuelson dan Milton Friedman.


Selain mereka ramai lagi orang Yahudi yang hasil kebijaksanaan mereka berupaya menghasilkan keperluan untuk kita semua:


1. Benjamin Rubin memperkenalkan jarum suntikan pelalian.

2. Johas Salk mereka vaksin polio yang pertama.

3. Gertrude Elion mencipta ubat melawan leukemia.

4. Baruch Blumberg mencipta vaksin Hepatitis B.

5. Paul Ehrlich menemukan rawatan untuk siflis.

6. Elie Metchnikoff menang Hadiah Nobel untuk penyakit berjangkit.

7. Bernard Katz menang Hadiah Nobel kerana kajian mengenai transmisi neuromuskular.

8. Andrew Schally penerima Nobel dalam kajian endokrinologi (berkaitan sistem endokrin dan kencing manis). Aaron Beck menemui terapi kognitif (rawatan mental, kesugulan dan fobia).

9. Gregory Pincus membangunkan pil perancang keluarga yang pertama.

10. George Wald menang Nobel bagi kajian mata manusia.

11. Standley Cohen dianugerahi Hadiah Nobel dalam kajian embriologi (kajian janin dan perkembangannya).

12. Willem Kolff mencipta mesin dialisis (mencuci) buah pinggang.


Sejak 105 tahun, 14 juta Yahudi menang 15 dozen Hadiah Nobel, sementara tiga dimenangi oleh 1.4 bilion umat Islam.


Stanley Mezor mencipta mikrocip pertama. Leo Szilards membangunkan reaktor rangkaian nuklear pertama; Peter Schultz (kabel gentian optik); Charles Adler (lampu isyarat); Benno Strauss (besi tahan karat - stainless steel); Isador Kisee (sistem suara di pawagam); Emile Berliner (mikrofon untuk telefon) dan Charles Ginsburg (alat pita rakaman).


Saudagar jenama terkaya dunia juga dikuasai Yahudi iaitu Ralph Lauren (Polo), Levis Strauss (Levi’s Jeans), Howard Schultz (Starbuck’s), Sergey Brin (Google), Michael Dell (Dell Computers), Larry Ellison (Oracle), Donna Karan (DKNY), Irv Robbins (Baskin & Robbins) dan Bill Rossenberg (Dunkin Donuts).


Richard Levin, presiden universiti tersohor Yale Universiti ialah seorang Yahudi. Henry Kissinger, Joseph Lieberman dan Madeleine Albright (bekas-bekas Setiausaha Negara AS); Alan Greenspan (bekas pengerusi Rizab Persekutuan AS di bawah Reagan, Bush, Clinton dan Bush); Maxim Litvinov (bekas Menteri Luar Soviet Union); David Marshal (bekas Ketua Menteri pertama Singapura); Isaac Isaacs (bekas Gabenor Jeneral Australia); Benjamin Disraeli (negarawan dan penulis Britian); Yevgeny Primkov (bekas Perdana Menteri Rusia dan bekas jeneral KGB); Jorge Sampaio (bekas Presiden Portugal); Herb Gray (bekas Timbalan Perdana Menteri Kanada); Pierre Mendes (Perdana Menteri ke-143 Perancis); Michael Howard (bekas Setiausaha Negara British); Bruno Kreisky (bekas Canselor Austria) dan Robert Rubin (bekas Setiausaha Perbendaharaan AS).


Dalam dunia media, orang Yahudi yang terkemuka ialah Wolf Blitzer (CNN); Barbara Walters (ABC News); Eugene Meyer (Washington Post); Henry Grunwald (Ketua Editor Time); Katherine Graham (penerbit The Washington Post); Joseph Lelyyeld (Editor Eksekutif, The New York Times) dan Max Frankel (The New York Times).


Dermawan dan penyangak mata wang, George Soros ialah Yahudi. Dia menderma AS$4 bilion untuk membantu ahli sains dan universiti serata dunia. Walter Annenberg menderma untuk membina ratusan perpustakaan berjumlah AS$2 bilion.


Di Olimpik, Mark Spitz membolot tujuh pingat emas. Lenny Krayzelburg ialah pemegang tiga kali pingat emas Olimpik. Spitz Krayzelburg dan Boris Becker adalah Yahudi.


Tahukah anda bahawa pelakon pujaan Harrison Ford, George Burns, Tony Curtis, Charles Bronson, Sandra Bullock, Billy Cystal, Woody Allen, Paul Newman, Peter Sellers, Dustin Hoffman, Michael Douglas, Ben Kingsley, Kirk Douglas, Willian Shatner, Jerry Lewis dan Peter Falk semuanya Yahudi?


Tambahan lagi, Hollywood sendiri diwujudkan oleh orang Yahudi. Antara pengarah dan penerbit, Steven Spielberg, Mel Brooks, Oliver Stone, Aaron Spelling (Beverly Hills 90210), Neil Simon (The Odd Couple), Andrew Vaina (Rambo 1- 2-3), Michael Man (Starsky and Hutch), Milos Forman (One Flew Over The Cuckoo’s Nest), Douglas Fairbanks (The Thief Of Baghdad) and Ivan Reitman (Ghostbusters) - semuanya adalah Yahudi.


Mempengaruhi


Washington yang merupakan ibu negara Amerika Syarikat, mempunyai satu pertubuhan lobi yang amat berkuasa. Ia dikenali sebagai Jawatankuasa Hal Ehwal Awam Amerika Israel (AIPAC) yang berupaya mempengaruhi Kongres meluluskan resolusi memuji dan ‘membuat apa saja’ demi Israel.


Tahukah anda lagi bahawa William James Sidis dengan IQ 250-300 ialah manusia tercerdik. Dia ialah Yahudi.

Jadi, mengapa mereka ini terlalu berkuasa?


Jawapannya: Pendidikan, pelajaran, ilmu.


Mengapa Umat Islam Terlalu Lemah?


Dianggarkan 1,476,233,470 Muslim di atas muka bumi Allah ini. Satu bilion di Asia, 400 juta di Afrika, 44 juta di Eropah dan enam juta di Amerika. Setiap lima insan manusia ialah Muslim. Setiap seorang Hindu ada dua orang Islam, setiap seorang Buddha ada dua orang Islam dan setiap seorang Yahudi ada beratus orang Islam. Mengapa orang Islam terlalu lemah?


Ini jawapannya:


Terdapat 57 negara anggota OIC dan jika dicampur semua cuma ada kira-kira 500 buah universiti; atau sebuah universiti untuk setiap tiga juta orang Islam.


AS mempunyai 5,758 universiti dan India ada 8,407. Pada 2004, Shanghai Jiao Tong Universiti membuat kajian ‘Kedudukan Akademik Universiti-universiti Dunia’ - dan menakjubkan - tiada satu pun universiti-negara Islam yang berada di puncak 500.


Data yang dikumpul dari UNDP, tahap celik huruf di negara maju ialah hampir 90 peratus dan 15 negara itu mempunyai 100 peratus celik huruf. Negara majoriti penduduk Islam, purata kadar celik huruf ialah sekitar 40 peratus dan tiada negara yang mempunyai 100 peratus semuanya celik huruf.


Sekitar 98 peratus penduduk di negara maju menamatkan sekurang-kurang sekolah rendah, sementara hanya 50 peratus di negara majoriti Islam. Sekitar 40 peratus penduduk di negara maju memasuki universiti, sementara hanya 2 peratus di negara majoriti Islam.


Negara-negara majoriti Islam mempunyai 230 ahli sains bagi setiap (per) sejuta penduduk. Di AS 4,000 per sejuta, Jepun 5,000 per sejuta. Di seluruh negara Arab, penyelidik sepenuh masa ialah 35,000 dan hanya 50 juruteknik per sejuta (berbanding di negara maju 1,000 juruteknik per sejuta).


Negara Islam membelanjakan 0.2 peratus daripada KDNK untuk penyelidikan dan pembangunan (R&D) sebaliknya, di negara maju membelanjakan 5 peratus daripada KDNK-nya.


Kesimpulan


Dunia Islam kurang keupayaan untuk menghasilkan ilmu pengetahuan.


Akhbar harian yang dibaca oleh setiap 1,000 orang dan jumlah judul buku yang dibaca oleh setiap sejuta orang adalah dua angka tunjuk bagi menentukan sama ada ilmu pengetahuan disalurkan ke dalam masyarakat.


Di Pakistan, hanya ada 23 akhbar harian per 1,000 rakyat Pakistan sementara nisbah di Singapura ialah 360. Di United Kingdom, jumlah judul buku per juta orang ialah 2,000 sementara di Mesir ialah 20.


Kesimpulan: Dunia Islam gagal menyalurkan ilmu pengetahuan.


Yang menariknya, jumlah terkumpul KDNK tahunan 57 buah negara ahli OIC ialah di bawah AS$2 trilion. Amerika sahaja, menghasilkan barangan dan perkhidmatan bernilai AS$12 trilion, China AS$8 trilion, Jepun AS$3.8 trilion dan Jerman AS$2.4 trilion.


Pengeluar minyak yang kaya, Arab Saudi, UAE, Kuwait, Qatar secara rangkuman menghasilkan barangan dan perkhidmatan (rata-rata minyak) bernilai AS$500 bilion; Sepanyol sahaja menghasilkan barangan dan perkhidmatan bernilai lebih AS$1 trilion, Poland AS$489 bilion dan Thailand AS$545 bilion.


Jadi, mengapa orang Islam tidak berkuasa dan orang Yahudi paling berkuasa?


Jawapannya ialah: Kurangnya ilmu. Kurangnya pendidikan dan kurangnya pelajaran.

Ilmu Sejarah Membina Negara

SMAHADZIR


Baru-baru ini kerajaan melalui Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin telah memutuskan subjek Sejarah wajib lulus di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia menjelang 2013. Muhyiddin kemudiannya menekankan betapa pentingnya metodologi subjek ini melalui satu transformasi besar supaya pengajaran dan pembelajarannya menjadi lebih relevan lagi menarik sekali gus berjaya mendorong pelajar menghayati ilmu yang begitu penting dalam kehidupan manusia ini.


Langkah memperkenalkan lulus wajib subjek Sejarah ini bertujuan, pertamanya, memartabatkan ilmu sejarah di Malaysia. Kedua, menonjolkan kepentingan dan kerelevanan ilmu sejarah dalam setiap aspek kehidupan rakyat Malaysia. Akhir sekali memperkasakan legasi sejarah Malaysia yang mencerminkan kepelbagaian masyarakat selari dengan perjuangan 1Malaysia.


Tindakan ini harus dipandang serius kerana, berbeza dengan masyarakat Barat contohnya, masyarakat Malaysia yang rata-rata buta sejarah sering meremehkan kepentingan ilmu sejarah dan jarang memberi penghormatan kepada para sejarawan yang secara langsung dan tidak langsung menyumbang kepada pembangunan negara melalui usaha penyelidikan dan penulisan sejarah negara dan bangsa.


Usaha ini memerlukan pengorbanan masa serta kebijakan membuat intepretasi tanpa sebarang sifat prejudis, propaganda, dan stereotaip. Sejarah yang bernas ditulis berlandaskan fakta dan bukti serta intepretasi yang matang yang mengambil kira bukan sahaja konteks tempatan tetapi juga dunia. Selain konteks satu lagi kriteria penting ilmu sejarah adalah periodisasi. Sejarah harus bermula dari awal ketamadunan manusia dan sekiranya boleh berakhir sehingga masa kini.


Langkah wajib lulus sejarah ini amat bertepatan pada waktunya terutama apabila perpaduan masyarakat Malaysia tercabar hasil perpecahan politik dan tuntutan atau tindakan melampau sesetengah pihak yang mula mempersoalkan keluhuran perlembagaan Malaysia. Malah ada yang mula membuat interpretasi tersendiri tanpa merujuk sejarah perlembagaan itu sendiri.


Perlembagaan Malaysia merupakan satu-satunya ‘kerangka asas’ (fundamental framework) dan prinsip yang diperjuangkan oleh perlembagaan ini patut dijadikan panduan dan inspirasi. Maka bagi generasi muda memahami dan menghargai sejarah negara, mereka patut menghayati dan meluhurkan perlembagaan. Jadi, pengajaran dan pembelajaran sejarah Malaysia sepatutnya mengandungi penghayatan perlembagaan sebagai satu asas dan landasan.


Pengajaran dan pembelajaran sejarah merupakan satu aspek pembinaan kenegaraan yang kritikal dan penting. Subjek Sejarah adalah satu-satunya saluran untuk menyampaikan warisan negara dan legasi kebudayaan kepada generasi masa kini. Justeru, dari perspektif ini, ilmu sejarah yang disampaikan harus mengandungi ‘naratif kepelbagaian’ (plural narratives) yang mencerminkan corak latar belakang etnik, bahasa, dan budaya.


Langkah ini akan membawa kepada pemuliharaan keunikan politik, ekonomi dan sosio-budaya Malaysia terutama apabila ada pihak tertentu yang cuba menulis kembali dan memadam aspek-aspek penting dalam sejarah Malaysia bagi kepentingan peribadi atau politik masing-masing. Memang bukan mudah untuk memastikan keseimbangan yang wajar dan memberikan ruang ‘secukupnya’ kepada semua pihak bagi mencerminkan kepelbagaian ini.


Walau bagaimanapun, sejarah sesebuah negara sudah tentu akan lebih mencerminkan masyarakat perdana walaupun penekanan kepada masyarakat minoriti harus juga diberi perhatian. Lihat sahaja sejarah Amerika Syarikat umpamanya, sejarahnya lebih menjurus kepada masyarakat kulit putih yang datang dari negara Eropah terutamanya yang kemudiannya membentuk majoriti penduduk negara tersebut.


Tetapi perbincangan yang menjurus kepada sejarah golongan pribumi dan minoriti seperti masyarakat Amerika berketurunan Afrika, masyarakat hispanic atau Asia ada dibincangkan tetapi tidak sehingga mengatasi sejarah masyarakat perdana. Tujuan ataupun objektif pengajaran dan pembelajaran Sejarah bukan hanya untuk mendalamkan pengetahuan generasi muda mengenai latar belakang dan profail negara malah untuk memupuk semangat patriotisme dan menyemarakan lagi sikap bertolak-ansur, toleransi, saling hormat-menghormati diantara kaum dan agama serta bahasa dan budaya.


Dengan kata lain, ia bertujuan untuk mengukuhkan lagi perpaduan rakyat dan menanam suatu identiti nasional atau kebangsaan yang meliputi aspek kewarganegaraan dan sekali gus keturunan di mana kedua-dua aspek ini tidak sama sekali bercanggah. Pembinaan dan pembangunan negara bergantung kepada usaha bersepadu rakyat pelbagai yang mempunyai warisan sejarah dan masa depan bersama (shared past and shared future). Maka, pengajaran dan pembelajaran Sejarah bukan semata-mata mengetahui atau menghafal sedikit sebanyak detik-detik dan peristiwa lampau.


Imbasan (reflections) sebegini tidak memanfaatkan pelajar dan masyarakat amnya. Yang paling penting adalah usaha untuk meningkatkan kefahaman pelajar sekaligus memupuk nilai-nilai bersama (common values) dan identiti bersama (shared identity) yang menjadi panduan, iktibar dan pegangan bagi memacu halatuju negara.


Bagi memartabatkan ilmu sejarah di Malaysia, maka pendedahan awal di peringkat sekolah rendah kepada subjek ini amat penting. Usaha sebegini dapat melahirkan warganegara Malaysia yang peka akan sejarah negara dan bangsanya dan yang paling penting melahirkan semangat patriotik di peringkat awal lagi kerana diperingkat ini mereka mudah menerima ilmu, membentuk nilai diri dan perspektif. Pada masa yang sama menghayati dan memahami kerelevenan sejarah dalam kehidupan harian dan kehidupan masa depan.


Sekiranya penambahan subjek Sejarah dalam kurikulum sekolah rendah dianggap membebankan, maka kita boleh melihat contoh dan amalan negara Barat dalam menghayati ilmu sejarah. Ilmu sejarah digabung dengan pelbagai bidang ilmu lain seperti sivik, kewarganegaraan, geografi, ekonomi dan lain-lain dalam satu bidang yang dikenali sebagai pengajian sosial atau mungkin lebih sesuai dinamakan pengajian kemanusiaan. Ini selari dengan tuntutan Timbalan Perdana Menteri yang menganjurkan transformasi dalam pengajaran dan pembelajaran Sejarah. Gabungan pelbagai disiplin ilmu ini atau pendekatan multidisciplinary ini merupakan satu metodologi pendidikan yang semakin dititikberatkan oleh institusi pendidikan kebelakangan ini.


Pendekatan multidisciplinary dengan ilmu sejarah sebagai komponen utama ini dapat membina kematangan pelajar dalam menganalisis peristiwa masa lalu, masa kini dan membuat keputusan di masa akan datang. Ilmu Sejarah mampu membina kemahiran berfikir, menganalisis, mengkritik, menghujah, menyelidik, dan yang paling penting berkomunikasi di kalangan pelajar sekali gus melahirkan pelajar yang holistik.


Ilmu Sejarah membicarakan interaksi antara manusia terutamanya, maka, subjek pengajian kemanusiaan ini mengkaji masyarakat terutamanya dapat menimbulkan minat pelajar untuk memahami dan menghayati kepentingan interaksi antara manusia ini. Maka subjek Sejarah menjadi lebih menarik apabila dapat diperluaskan kepada sejarah dunia bagi menghargai tamadun yang dibina sejak awal kehidupan manusia dan seterusnya memahami kepelbagaian yang wujud di dunia dan menghormati kepelbagaian serta kekayaan budaya yang wujud di dunia. Fenomena globalisasi yang menjadikan dunia ini semakin sempit menyebabkan sejarah dunia menjadi satu elemen penting dalam membina insan yang menyeluruh.


Ciri-ciri sivik seperti toleransi, empati, sifat inclusive, menghormati komuniti, mengutamakan kepentingan awam dan sebagainya amat penting dalam melahirkan warga negara dan warga dunia yang perihatin lagi bertanggunjawab. Ini selari dengan trend pendidikan di dunia baik di peringkat rendah mahupun peringkat pengajian tinggi yang mula mengutamakan liberal studies kerana mampu melahirkan individu atau pelajar yang versatile, yang luar biasa kemahiran berfikir dan kepakarannya dalam berhujah serta kreativitinya dalam menghasilkan penulisan dan penerbitan.


Di institusi pendidikan ternama kombinasi liberal studies dengan disiplin sejarah mula mendapat sambutan dan graduan yang menerima pendidikan yang holistik ini rata-rata lebih mudah mendapat pekerjaan dan disukai majikan. Nilai kemanusiaan yang dipupuk melalui ilmu sejarah ini tidak dapat dinilai harganya. Maka sekiranya disiplin lain disanjung kerana nilai ekonominya oleh masyarakat Malaysia yang semakin materialistik, maka subjek Sejarah harus dimartabatkan kerana ciri-ciri kemanusiaan yang ditanam dan dipupuk di dalam jiwa pelajar.


Aspek kemanusiaan ini memerlukan masa yang panjang untuk dipupuk, dibina dan diperteguhkan. Maka adalah sesuai sekiranya pengajian kemanusiaan ini di perkenalkan di peringkat rendah. Apabila kefahaman ini sudah wujud di kalangan pelajar maka, mudah bagi mereka membentuk jati diri berpandukan nilai-nilai bersama dan universal. Nilai ini dapat dipraktikkan dalam kehidupan seharian sebagai warganegara yang bertanggungjawab dalam ‘1Malaysia’ yang sedang menuju ke arah negara maju tahun 2020 dan juga warga dunia yang kompetitif di mana jua berada berlandaskan keunggulan jati diri yang dibina melalui ilmu sejarah.

Apa Akan Jadi Kepada Bahasa Melayu Kita?

SMAHADZIR


SEWAKTU kerajaan melalui Dewan Bahasa dan Pustaka melancarkan Bulan Bahasa Kebangsaan dengan pelbagai program termasuk setiap hari menyiarkan lagu koir ‘Bahasa Jiwa Bangsa’ di televisyen, ada segelintir warganegara yang mempertikaikan sejauh mana kejayaan kerajaan memertabatkan Bahasa Malaysia setelah lebih 50 tahun merdeka. Suara-suara sumbang itu tentulah terbit dari orang yang bencikan kerajaan tanpa sedar bahawa mereka tidak langsung memberi sumbangan ke arah memertabatkan Bahasa Malaysia malah merekalah yang banyak sekali menggagalkan usaha murni kerajaan dalam apa bidang sekalipun. Apa yang mereka tahu hanyalah mencemuh, mengeji malah memperkecil-kecilkan apa juga usaha kerajaan tanpa sebarang usaha untuk membantu merealisasikan usaha-usaha tersebut biarpun usaha tersebut untuk kegemilangan negara.


Siapakah yang banyak sekali menyumbang ke arah gagalnya pemertabatan Bahasa Malaysia di kalangan masyarakat di negara kita kalau tidak bangsa kita sendiri. Siapakah yang suka mencampuradukkan Bahasa Malaysia dengan Bahasa Inggeris bila bercakap jika bukan orang Melayu? Siapakah yang gemar berkata bahawa Bahasa Inggeris lebih moden berbanding Bahasa Melayu jika bukan orang Melayu sendiri?


Ketika berkunjung ke Hong Kong suatu ketika dulu dan sewaktu berada di Masjid Osman Ramju Saddick di Kowloon, saya telah bertemu dengan seorang pelajar berbangsa Cina yang pernah menuntut di Fakulti Pengajian Melayu di Beijing Foreign Studies University. Beliau telah menyapa saya dengan kata-kata: “Encik, kalau encik mahu duduk, encik boleh duduk di dalam. Di dalam ada kerusi.”


Bahasa Melayu yang keluar dari mulut pelajar China tersebut begitu lancar dan fasih. Cara ayat dibina dan perkataan dipilih boleh dikatakan cukup sempurna. Bahasa Melayu yang digunakan dalam ayat itu juga lengkap. Tidak ada campur aduk dengan bahasa lain seperti mana yang sering dipertuturkan oleh rakyat negara ini terutama generasi muda.


Rasanya, di kalangan rakyat Malaysia sendiri yang Bahasa Melayu bahasa kebangsaan rasanya tidak ada yang bertutur seperti itu. Itu menunjukkan rakyat negara kita termasuk orang Melayu sendiri sudah tidak mampu bertutur menggunakan Bahasa Melayu dengan betul. Dalam setiap ayat yang dituturkan mesti terselit perkataan Inggeris. Jika tidak, orang tidak faham.


Sedar atau tidak bahawa kita tidak pernah cuba untuk menggunakan Bahasa Melayu dengan betul kecuali dalam bentuk penulisan. Penggunaan perkataan campur aduk dalam perbualan harian sudah menjadi amalan. Seolah-olah tanpa perkataan Inggeris ayat Melayu yang kita tuturkan tidak lengkap dan tidak akan difahami orang.


Sedangkan daripada pertuturan para pelajar pengajian Melayu di universiti di Beijing itu membuktikan Bahasa Melayu boleh berdiri dengan sendiri. Malah karya-karya Melayu lama seperti Sejarah Melayu dan Misa Melayu telah membuktikan bahawa penulisnya tidak perlu bergantung kepada perkataan-perkataan Inggeris. Malah, Bahasa Melayu jugalah yang menjadi bahasa perhubungan oleh para pedagang asing yang berdagang di alam Melayu satu ketika dahulu.


Tetapi jika dilihat kepada perkembangan dan persekitaran hari ini, Bahasa Melayu seolah-olah tidak mempunyai masa depan. Bahasa yang pernah menjadi lingua franca pada zaman empayar Melaka itu kini kedudukannya semakin tergugat di bumi sendiri. Slogan ‘Bahasa Jiwa Bangsa’ yang satu ketika dahulu sering meniti bibir rakyat negara ini juga nampaknya bakal berkubur. Slogan itu menggambarkan betapa pentingnya peranan bahasa dalam membentuk identiti sesuatu bangsa. Rasanya, bahasa yang dirujuk oleh slogan itu sudah tentu Bahasa Melayu - bahasa yang diangkat sebagai bahasa rasmi negara. Seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.


Pada masa kini seolah-olah seperti terdapat penolakan terhadap bahasa kebangsaan itu. Ibu bapa kini lebih suka dan bangga jika anak-anak mereka berbahasa Inggeris. Mereka akan berusaha untuk memastikan anak-anak bertutur dalam bahasa Inggeris dengan betul. Tetapi pada masa yang sama kita tidak kisah jika Bahasa Melayunya tunggang-langgang dan salah daripada segi tata bahasa dan nahu. Itulah nasib yang menimpa Bahasa Melayu pada hari ini.


Kewujudannya tidak begitu dihargai. Selain tercatat dalam Perlembagaan Persekutuan sebagai bahasa rasmi dan sebagai bahasa pengantar di sekolah kebangsaan, selebihnya ia tidak begitu dipedulikan. Malah, semakin hari ia perkataan-perkataan asing semakin bertambah dalam kamus Bahasa Melayu. Bahasa-bahasa Melayu yang asal yang sedia ada kini diganti dengan perkataan dan istilah Inggeris terutamanya.


Sebab itu kesan kini diganti dengan impak (impact). Detik, ketika dan saat diganti dengan momen (moment). Sementara yuran atau bayaran diganti dengan fi (fee). Malah ‘simple’ kini telah diterima sebagai perkataan Melayu walaupun kita ada perkataan yang lebih tepat seperti mudah dan ringkas. Ia sekadar hanya beberapa contoh banyak lagi yang kini gunakan secara berleluasa terutama oleh media.


Persoalan yang timbul di sini ialah, tidakkah ini semua akan menyebabkan perkataan-perkataan Melayu itu pupus? Satu lagi persoalan ialah pada masa ini siapa yang memperjuangkan kewujudan Bahasa Melayu ini? Masing-masing seolah-olah redha Bahasa Melayu sedikit demi sedikit ditelan bahasa asing. Sedangkan di negara ini terdapat banyak dialek daerah yang boleh diangkat dan dimasukkan ke dalam kamus bagi memperkayakan Bahasa Melayu.

Kereta Lembu

SMAHADZIR


Kereta lembu ialah sejenis pedati yang ditarik oleh lembu atau kerbau. Dahulunya, kereta lembu digunakan sebagai pengangkutan oleh orang-orang kaya di Melaka. Ciri-ciri yang membezakan kereta lembu Melaka ini dengan yang lain adalah bumbungnya yang berbentuk seperti tanduk lembu yang berwarna-warni. Selain dari kereta lembu yang digunakan di Melaka pada zaman Munsyi Abdullah dan sebelumnya itu terdapat juga keterangan mengenai kereta kerbau atau pedati kerbau. Pada kebiasaannya pedati ini digunakan di kawasan bandar dan persekitarannya sahaja bagi tujuan menarik barang-barang. Munsyi Abdullah ada menggambarkan pedati kerbau yang digunakan pada zamannya itu dengan menceritakan bahawa:

‘Maka dengan seketika itu juga diberinya perintah menyuruh bawa mayat itu, lalu dimasukkannya ke dalam pedati kerbau, maka disuruhnya canangkan berkeliling negeri...’

Kereta kerbau ini didapati masih digunakan sehingga ke pertengahan abad ke-20. Ia dimonopoli oleh orang Cina yang tinggal di bandar Melaka, bagi tujuan menarik barang-barang seperti papan, beras, batu-bata dan sebagainya di dalam lingkungan perbandaran sahaja. Di kawasan kampung-kampung di kalangan petani Melayu kereta ini tidak digunakan.


Pada asalnya sebelum wujudnya kereta-kereta yang beroda di kalangan masyarakat petani di kampung-kampung, mereka telah tahu menggunakan sejenis sistem pengangkutan yang dipanggil ‘bentang’. Kereta bentang ini tiada beroda dan ditarik oleh binatang seperti kerbau dan lembu. Penggunaan sistem pengangkutan ini bertujuan untuk faedah diri sendiri seperti menarik padi, kayu api dan barang lain yang berat-berat. Kenderaan ini biasanya dapat dilihat di sawah padi dan dusun terutama dalam tahun-tahun 1880-an. Sekarang ini kereta kerbau atau pedati kerbau tidak lagi digunakan.

Gordang Sembilan

SMAHADZIR

Sejarah Gordang Sembilan telah bermula sejak 600 tahun lalu apabila suku kaum Mandaling menolak kepercayaan memuja kepada pemelukan Islam dan Gordang Sembilan hanya dimainkan hanya sebagai alat muzik Diraja sahaja. Pada ketika itu syarat bermain gendang ini terdiri daripada 3 sahaja. Ini bermakna Raja 3 dan Permaisuri 3 tetapi oleh kerana Raja mempunyai dua isteri maka gendang ditambah lagi 3 menjadikan ianya sembilan sehinggalah ke hari ini.

Sejarah Gordang Sembilan di Selangor bermula pada sekitar tahun 1980-an dan ianya merupakan satu lagi cabang kesenian muzik tradisional yang diketengahkan di Negeri Selangor. Secara kebetulan negeri Selangor mempunyai sembilan daerah maka ianya dinobatkan sebagai salah satu muzik tradisional selain Gendang Selangor.

Sejarah pertama persembahan Gordang Sembilan dari Selangor ialah semasa Pesta Gendang-gendang di Malaysia pada 11 - 21 September 1998. Perkembangan seni berasaskan Gordang Sembilan sejak kebelakangan ini telah mula mendapat perhatian di peringkat negeri dan khususnya peringkat kebangsaan. Oleh yang demikian usaha-usaha untuk memulihara kesenian tradisional secara aktif dijalankan supaya tidak pupus ditelan zaman oleh Jabatan Kebudayaan Kesenian Selangor, Majlis Perbandaran Petaling Jaya, Institut Bahasa dan Persatuan Penggiat Seni Budaya Daerah Kuala Langat (PESAT) dahulunya dikenali sebagai Majlis Kebudayaan Daerah Kuala Langat.

Persembahan

Secara amnya Gordang Sembilan telah diterima di Selangor sebagai salah satu daripada muzik tradisional yang kaya dan tinggi nilainya. Persembahan Gordang Sembilan turut dimainkan di majlis-majlis rasmi kerajaan negeri, di majlis adat istiadat istana, di majlis berkabung (kesedihan), di majlis kesyukuran dan di majlis perkahwinan bertujuan untuk memberitahu bahawa satu majlis sedang diadakan dan sekiranya mendapat restu dari tuan rumah Gordang Sembilan ini akan diikuti dengan majlis tarian sehinggalah persembahan selesai.

Irama

Seperti mana muzik tradisional yang lain, irama yang dilahirkan oleh gendang berasaskan suara alam mengikut keperluannya. Irama yang dihasilkan seperti ketika menyambut tetamu irama ‘Gondang Tor-tor Sarama’ bermaksud memberikan ulos atau sambutan (sarama bermaksud selendang) atau di sini dikenali sebagai irama ‘pukulan’. Selain dari itu irama seperti ‘Gondang Aek Magodang’ amat sesuai semasa mengiringi para pembesar kerana irama ini menyerupai suara-suara alam. Mereka juga akan lebih bersemangat apabila hendak mula berperang atau mengadakan pertandingan kerana irama ‘Gondang Moncak Silat’ sebagai pembakar semangat pahlawan. Pada amnya setiap irama yang dihasilkan merupakan irama yang terpilih oleh si pemain sehinggalah pemukul gendang memberikan isyarat untuk berhenti.

Di daerah Kuala Langat, Gordang Sembilan telah mendapat tempat di kalangan anak-anak muda yang bersedia menyumbang tenaga dan kesungguhan yang tinggi semasa latihan dan seterusnya sama-sama berperanan sebagai penggerak kepada Kumpulan Gordang Sembilan Kuala Langat yang sentiasa mengambil peluang untuk diperkenalkan melalui pelbagai cara promosi.

Pelbagai Warisan Budaya Etnik Sabah Dan Sarawak


BUDAYA I:

Budaya Masyarakat Kenyah

SMAHADZIR

MASYARAKAT Kenyah berada dalam kelompok Orang Hulu Sarawak termasuk orang Punan, Puket, dan Sabah. Etnik ini tinggal di Sungai Boram dan sekitar Ulu Baloi dan terbahagi kepada beberapa kumpulan yang tinggal di rumah panjang dikenali sebagai Bodeng, Rumah Bakah dan Rumah Kulit.

Masyarakat ini merupakan masyarakat yang terdiri sebagai ‘nucleus’ iaitu satu keluarga beberapa keturunan iaitu ada datuk nenek, ibu bapa, anak-anak. Mereka tinggal di rumah panjang yang diketuai oleh ‘Ketua lamin’ (suami) dan ‘Ketua rumah’ (ketau). Di kampung rumah panjang itu ada pula lapisan pemimpin yang dikenali sebagai ‘Ketua kampung’ (penghulu), ‘Pemancar’ dan ‘Temenggung’.

Strata Masyarakat

Masyarakat Kenyah ini adalah masyarakat yang berstrata iaitu mempunyai kelas. Ada tiga kelas sosial iaitu Paren, Panyen dan Lapen. Paren (maren) adalah golongan kelas aristokrat. Golongan Paren turut terbahagi kepada beberapa kelas lagi iaitu Paren Besar, Paren Kecil Besar dan Paren Kecil.

Kelas Paren adalah golongan pahlawan yang sudah biasa potong kepala manusia. Paren duduk di tengah-tengah rumah panjang. Mereka dianggap pahlawan yang berjasa. Dalam proses sosialisasi masyarakat itu, peperangan merupakan sesuatu yang wajib.

Untuk menjadi seorang dewasa, seseorang lelaki mesti menyertai peperangan dan memotong kepala. Sebelum perang dimulakan, mereka perlu melakukan ritual tertentu. Sebelum berkahwin juga, seorang lelaki mesti berhasil memotong kepala musuh sebelum dibenarkan kahwin. Kalau dia berjaya, barulah bermakna dia boleh melindungi keluarganya.

Sebagai seorang Paren, dia mesti berupaya melindungi masyarakatnya justeru harus selalu pergi berperang. Golongan ini hanya mahu berkahwin dengan golongan Paren sahaja, supaya dapat mengekalkan kedudukan. Sekiranya lelaki Paren berkahwin dengan perempuan Panyen, taraf kedudukannya dalam masyarakat jatuh satu tangga.

Kelas Panyen adalah golongan rakyat biasa dan bukan keturunan Paren. Lapen pula adalah golongan hamba, yang diambil untuk bekerja. Mereka tidak punya rumah tetapi menumpang dengan keluarga yang menjadi Tuan atau majikan mereka. Mereka hanya pekerja.

Mudah untuk mengenali golongan Paren, iaitu melalui imej tatu yang penuh di badan. Sekiranya imej tatu hanya separuh, seperti contoh cuma di kepala, mereka golongan biasa. Ahli masyarakat yang mempunyai kedudukan tinggi, tatu mereka dari dagu hingga ke dada. Tatu itu sendiri merupakan lambang keberanian kerana tatu tradisi yang mereka lakukan itu amat menyakitkan.

Wanita Kenyah

Masyarakat Kenyah berperang dengan tidak melibatkan kaum wanita. Kaum Wanita dianggap cantik jika mempunyai telinga panjang-panjang. Telinga mereka menjadi panjang kerana perhiasan anting-anting tembaga. Anting-anting juga melambangkan kedudukan wanita Kenyah. Lebih besar anting-anting itu, lebih tinggi kedudukan mereka.

Hukuman Ke Atas Penzina

Sekiranya ahli masyarakat Kenyah melakukan zina, mereka akan dihukum dengan pokok tepus atau dikenali dengan nama saintifik, Amomum. Pokok tepus berlapis, dan kalau ditarik daunnya, akan sampai ke pokok. Dalam tradisi perubatan Melayu, pokok Tepus boleh merawat keputihan dan pelbagai penyakit kelamin.

Dalam sistem perkahwinan orang Kenyah, sepupu selari tidak dibenarkan berkahwin. Maksudnya sekiranya bapanya adik beradik, anak-anak mereka tidak boleh dikahwinkan. Kalau silang seperti emak dan bapa pasangan itu adik beradik, mereka boleh berkahwin.

Bagi masyarakat Kenyah, perlakuan seks sebelum berkahwin amat dilarang. Sekiranya masyarakat melakukan kesalahan tersebut, mereka dikenakan hukuman yang dipanggil ‘pelabai’. Terakhir ‘pelabai’ diamalkan sebelum masyarakat menerima ‘Christianity’ dan sebelum menerima budaya luar. Kes terakhir orang yang kena ‘pelabai’ masih hidup di Sarawak, bernama Poi Ek.

Kisah Poi Ek

Apabila guru-guru mula masuk ke perkampungan Kenyah di akhir tahun 60an, berlaku anjakan paradigma masyarakat mengenai adat mereka. Poi Ek telah bertunang dengan seorang gadis di kampung itu. Syarat perkahwinan mereka, disebabkan bakal isterinya golongan paren, sewaktu bersanding nanti isterinya mesti duduk atas gong.

Justeru dia harus keluar ke bandar untuk membeli gong. Si suami pula duduk di lantai sewaktu bersanding. Dia juga terpaksa menyediakan makanan yang mencukupi untuk penduduk kampung, iaitu 10 ekor babi, ayam itik dan sebagainya.

Disebabkan perbelanjaan itu besar, Poi Ek terpaksa keluar ke bandar untuk bekerja mencari wang. Sewaktu peninggalan Poi Ek, tunangnya bermain kayu tiga dengan guru yang berasal dari kaum Bidayuh. Poi Ek pulang setelah 6 bulan dengan kelengkapan yang cukup tetapi tunangnya tidak mahu berkahwin dan minta lembaga adat memutuskan pertunangan itu.

Setelah disiasat, tunangnya mengatakan dia tidak mendapat kepuasan seks daripada Poi Ek tetapi mendapat kepuasan daripada guru Bidayuh itu, yang memasang palang pada kemaluannya. Setelah pengakuan daripada tunangnya, Poi Ek terpaksa mengaku mereka pernah mengadakan hubungan seks sebelum dia keluar ke bandar.

Justeru kedua-duanya dijatuhkan hukuman Pelabai dan guru Bidayuh itu pula dikenakan saman dan dihalau keluar daripada kampung. Cerita Poi Ek, guru itu akhirnya berkahwin dengan bekas tunangnya yang lari keluar dari kampung Kenyah.

Pelabai

Pelabai adalah hukuman berat yang menunjukkan kebencian masyarakat terhadap perlakuan seks sebelum kahwin. Di dalam rumah panjang ada ruang berjalan kaki. Di sebelahnya ada pentas kecil yang membolehkan mereka menjalankan kegiatan seperti menyulam dan sebagainya. Kemudian, ada amin (bilik-bilik kecil). Ada tiang yang banyak di situ.

Pada Hari pertama, wanita yang dihukum Pelabai akan diikat di salah satu tiang dengan bertelanjang bulat. Tangannya akan diikat ke atas. Penduduk rumah panjang yang lalu lalang akan menghina, meludah, menyumpah dan mencerca wanita itu.

Sekiranya wanita itu mengandung, dia akan dihantar ke kawasan perkuburan. Kubur terletak di bahagian hilir seberang sungai. Keluarganya hanya boleh menghantar makanan tanpa berkata apa-apa sehinggalah wanita itu cukup bulan. Wanita itu harus menggali lubang sendiri dan beranak di situ. Bayi yang dilahirkannya mesti dikuburkan hidup-hidup. Biasanya, si ibu turut mati kerana beranak seorang diri, tanpa bantuan.

Biasanya, sekiranya ada wanita-wanita Kenyah mendapati diri mereka hamil sebelum kahwin, mereka akan lari keluar dari kampung dan bekerja di bandar. Bagi mereka, Bandar merupakan tempat pelarian.

Hukuman Pelabai ke atas lelaki Kenyah pula adalah, ditelanjang bulat dan dihantar ke sungai. Lelaki itu harus berdiri di sungai hingga air sungai ke paras pusat. Lelaki ini akan berdiri dari matahari terbit hinggalah matahari terbenam. Orang-orang di rumah panjang akan menggunakan batang tepus untuk merejam ke arah kemaluan lelaki itu.

Batang tepus memang kuat dan boleh mencederakan malah, membunuh. Biasanya, lelaki yang menjalani Pelebai akan mati. Sekiranya hidup, dia akan lumpuh dan tidak dapat berfungsi sebagai lelaki sejati. Namun dalam kes Poi Ek, dia mendapat simpati masyarakatnya sehinggakan dia berjaya melalui Pelabai tanpa lumpuh dan cedera pada alat sulit. Batang tepus yang direjam ke arahnya sengaja tidak dicampak mengenai sasaran atau sengaja direjam dengan kekuatan yang minima sahaja.

Kini, hukuman Pelabai ke atas masyarakat Kenyah yang berzina tidak diamalkan lagi. Kebanyakan masyarakat Kenyah telah menganuti agama Kristian. Walaupun tradisi Pelabai tidak diamalkan, pokok tepus terus ditanam dan dipelihara di Sarawak. Malah pokok tepus menjadi lambang tradisi masyarakat Kenyah.


BUDAYA II:

Adat Mengawal Kubur Masyarakat Bajau

MASYARAKAT Bajau berjumlah kira-kira seperlapan daripada penduduk Sabah. Yayasan Sabah mengatakan bahawa masyarakat Bajau sebenarnya berasal dari Indonesia. ‘Bajau’ bermaksud berjauh-jauhan’ dan inilah yang dilakukan oleh masyarakat Bajau iaitu keluar dari kelompoknya dan berhijrah ke kawasan kepulauan Borneo hingga Filipina. Masyarakat Bajau di Sabah kebanyakannya menginap di persisiran pantai. Seperti masyarakat Melayu lain, masyarakat Bajau menjadi nelayan dan bertani. Namun masyarakat Bajau hari ini dianggap antara golongan yang kaya di Sabah.

Masyarakat Bajau yang asalnya berfahaman animisme, kini telah banyak memeluk agama Islam. Namun demikian, beberapa adat, budaya dan kepercayaan masih dipegang kuat kerana telah diamalkan turun temurun. Adat paling menarik dalam budaya masyarakat Bajau ialah adat mengawal kubur. Kawalan kubur selama tujuh hari dimestikan kerana masyarakat Bajau percaya mayat akan didatangi balan-balan dalam tempoh tersebut. Masyarakat Melayu secara amnya percaya, akan musnah semua organ dalam tubuh mayat dalam masa tujuh hari kerana perut yang semakin menggelembung akan bocor. Sememangnya dalam kajian saintifik juga, mayat manusia akan reput sepenuhnya dalam masa tujuh hari.

Masyarakat Bajau percaya ‘Balan-balan’ merupakan sejenis lembaga yang berasal daripada manusia. Menurut cerita orang tua-tua Bajau, ‘Balan-balan’ terjadi apabila manusia itu salah menuntut dan mengamalkan ilmu kebatinan. Tujuan ilmu ini adalah supaya sentiasa muda, cantik dan boleh hidup lama. Manusia yang ingin mengamalkan ilmu ini hendaklah mengamalkan jampi mantera ilmu balan-balan selama empat puluh hari empat puluh malam berturut-turut. Kemudian, badan pengamal ilmu syaitan ini akan terasa panas dan miang. Pada saat itulah, kepalanya akan tercabut dan terpisah dari tubuh badan sambil membawa keluar segala isi tubuh dan perut.

‘Balan-balan’ kelihatan sama seperti hantu ‘penanggalan’ atau ‘Tenggelong’ yang dikenali oleh kebanyakan orang Melayu. Namun bezanya, tidak pernah ada kisah penanggalan atau Tenggelong menyerang mayat untuk mendapatkan makanan. Dikatakan, sebenarnya balan-balan suka menjilat darah pada uri perempuan bersalin. Namun sekiranya balan-balan gagal mendapatkannya, balan-balan akan menyerang dan menghisap darah manusia. Sekiranya masih gagal menghisap darah manusia, balan-balan akan menyerang mayat manusia dan memakan segala organ dalam tubuh mayat itu, terutama hati.

Balan-balan dikatakan hanya terbang pada waktu malam dan bergerak bebas seperti manusia biasa pada siang hari. Dikatakan, cara untuk mengenalpasti balan-balan adalah dengan melihat pada matanya. Mata balan-balan dikatakan sentiasa merah. Untuk memastikan lagi, potonglah limau nipis sambil memperhatikan matanya. Jika dia mengamalkan ilmu balan-balan, matanya akan berair. Pengamal ilmu balan-balan juga tidak suka pada benda berduri dan tajam kerana semua itu boleh mengakibatkan isi perutnya yang terburai itu tersangkut dan luka. Justeru di halaman rumahnya tidak akan ada pokok yang berduri seperti pokok limau dan benda-benda tajam seperti buluh.

Berbalik pada adat mengawal kubur masyarakat Bajau, adat yang sepatutnya menyeramkan ini sudah menjadi seperti budaya masyarakat yang ditunggu-tunggu dan membawa keceriaan. Lelaki Bajau yang terdiri daripada saudara mara si mati akan mengawal kubur sepanjang malam selama tujuh hari. Kaum wanita dan kanak-kanak pula akan berjaga di rumah si mati.

Adat mengawal kubur ini menjadi semacam hiburan pula apabila para penjaga kubur mengadakan permainan untuk mengelakkan rasa mengantuk atau rasa takut. Antara permainan yang biasa dilakukan semasa mengawal kubur adalah ‘pasang’ ,congkak, daun terup dan sebagainya. Bagi orang-orang tua Bajau, permainan-permainan ini sudah menjadi semacam ritual magis untuk menyingkirkan kuasa-kuasa luar biasa. Orang luar pastinya berasa hairan apabila melihat adat mengawal kubur ini meriah dan ceria dengan jerit pekik dan tawa para pengawal kubur.

Mereka bergurau senda dan berhibur sepanjang malam. Namun setiap kebiasaan sesuatu masyarakat memang lazimnya dianggap luar biasa oleh masyarakat lain. Itulah yang menonjolkan keunikan dan warna warni budaya masyarakat Melayu yang rencam.


BUDAYA III:

Tradisi Buluh Dalam Budaya Iban

SEJAK dahulu lagi, masyarakat Iban telah menggunakan sumber hutan khususnya buluh untuk keperluan asas kehidupannya seperti tikar dan rumah. Sehingga sekarang, masyarakat Iban masih menukar buluh payan dan buluh surik dengan daun nipah, gula nipah, pekasam ikan dan udang. Pertukaran itu dibuat dengan masyarakat Melayu di kampung-kampung berdekatan kawasan mereka tinggal.

Buluh telah digunakan untuk membuat alat menangkap ikan seperti serkap, bubu, dan lukah. Buluh juga digunakan untuk membuat rakit, salah satu jenis pengangkutan untuk menyeberangi atau menyusur sungai. Rebung (anak buluh) merupakan makanan pembuka selera juadah masyarakat Iban. Mereka akan memasak rebung dengan pelbagai cara daripada menjadi sayur lemak, sehinggalah masak gulai ikan campur rebung.

Buluh juga dapat dijadikan senjata. Tukak (buluh yang diruncingkan) ditanam keliling rumah panjang untuk melindungi rumah panjang daripada serangan musuh. Musuh yang menyerang akan terpijak tukak-tukak dan kaki mereka luka. Semilu pula merupakan sejenis pisau yang amat tajam yang dibuat dengan menggunakan kulit bahagian luar buluh dan kulit bahagian dalam buluh. Semilu boleh digunakan untuk memotong sesuatu yang lembut seperti tembakau. Tembakau yang dipotong dengan semilu tidak berserabut.

Ratai buluh adalah buluh mati sudah kering. Ratai Buluh dijadikan kayu api untuk membakar kerubung siput atau kerang. Kerubung siput atau kerang yang dibakar kemudian ditumbuk halus untuk membuat kapur sirih. Buluh yang hangus tidak menjadi arang seperti kayu api. Inilah yang memudahkan proses mengambil kerubung siput yang dibakar itu. Ratai buluh juga boleh membuat batu api. Ratai buluh munti yang sudah kering ditumbuk halus dalam sebuah bekas khas yang dibuat daripada buluh ataupun kayu. Apabila ditumbuk, ia akan mengeluarkan percikan api. Percikan api itulah yang digunakan sebagai sumber api.

Selain itu, buluh menjadi unsur penting dalam kesenian tradisi persembahan atau perubatan tiang pancha, ‘Biau Pengancha’ memaparkan betapa masyarakat Iban mempunyai falsafah yang tinggi tentang buluh. Ritual perubatan ‘tiang pancha’ menggunakan buluh sebagai tiangnya. Upacara dilakukan di halaman rumah panjang, pada waktu senja. Ritual bertujuan untuk mengambil semula semangat pesakit yang dipercayai telah ditangkap oleh hantu jahat.

Ritual Biau Pengabang harus dilakukan dahulu sebelum sebarang upacara Gawai, seperti Gawai Antu yang banyak menggunakan buluh. Kalau tak dibuat, masyarakat Iban mungkin mendapat malapetaka seperti terkena rasukan hantu yang paling mereka takuti iaitu pansa antu.

Selain itu, buluh turut dianggap mempunyai unsur mistik. Buluh Perindu dikatakan boleh dijadikan bahan membuat minyak pengasih bercampur cenuai. Sastera lisan masyarakat Iban tentang seorang bodoh dengan seorang pintar yang pandai menipu menjadi cerita tradisi yang tinggi falsafahnya. Apai Saloi yang bodoh, telah menukar rumahnya yang kukuh dengan pondok buluh Apai Seumang-umang. Sebabnya, Apoi Saloi suka mendengar pondok buluh yang boleh menyanyi.

Jika dalam Hikayat Melayu ‘Buluh Betung’ dianggap sebagai buluh yang paling besar, kuat dan lasak antara semua jenis buluh, masyarakat Iban juga mempunyai pemikiran yang sama. Cerita rakyat berunsur mitos asal usul keturunan iaitu ‘Pateh Ambau’ menunjukkan masyarakat Iban percaya bahawa asal usul nenek moyang mereka mempunyai kaitan dengan buluh yang paling kuat. Ini melambangkan bahawa asal keturunan mereka memiliki kekuasaan, kebesaran dan keajaiban.

Memandangkan buluh merupakan simbol kekuatan bagi masyarakat Iban, banyak peribahasa mereka menggunakan unsur buluh untuk dijadikan perbandingan dan falsafah. Sebagai contoh, peribahasa ‘Ngelanggai bayan’ yang bermaksud buluh muda dilambangkan dengan ekor burung bayan dan buluh itu melambangkan anak lelaki Iban yang baru meningkat remaja. Peribahasa ‘Orang di Munsi Tubu Orang di ulu kena miang’ membawa maksud yang hampir sama dengan peribahasa Melayu ‘Orang lain makan nangka, orang lain kena getahnya’.

Dalam upacara kematian, Buluh Payan digunakan untuk mengusung keranda orang mati ke kubur. Spesies buluh Payan dipilih kerana buluh ini kuat, ringan dan tak mudah patah. Jika kayu yang dijadikan usungan, kayu berat dan mudah patah. Masyarakat Iban menggunakan Buluh Manti untuk menyukat saiz lubang kubur kerana buluh bentuknya lurus dan cukup panjang.

Namun buluh kian sukar ditemui kerana kerja-kerja penyehutanan telah banyak menghapuskan spesies buluh. Masyarakat orang asli Iban yang banyak bergantung kepada hutan kehilangan budaya mereka. Pemodenan juga membuatkan penggunaan buluh sebagai bahan keperluan asas digantikan dengan bahan lain. Budaya tradisi kian terhakis. Hilang hutan, hilanglah budaya mereka.

Tupai sama tupai
Begagai pucuk murni
Tuai sama tuai
Bertundi diri sama diri


BUDAYA IV:

Amalan Kesihatan Masyarakat Iban

AMALAN penjagaan kesihatan tradisional masyarakat Iban di daerah Serian pula banyak memberi kesejahteraan kepada masyarakat Iban. Pelbagai aktiviti seharian yang mereka lakukan seperti amalan pemakanan, amalan tidur, amalan bersukan, amalan urut, kepercayaan dan perubatan tradisional terbukti mampu mengekalkan kesihatan masyarakat moden hari ini.

Asal usul etnik Iban di Sarawak ini agak kabur dan sukar ditentukan dengan tepat kerana tiada catatan sejarah atau rekod bertulis mengenainya. Peluasan orang Iban di merata tempat di Sarawak boleh dijelaskan kerana budaya masyarakat Iban yang mengamalkan sistem tanaman padi secara berpindah-randah, untuk mendapatkan hasil yang lumayan.

Namun ada 3 teori yang mengatakan; masyarakat Iban berasal dari Sumatera yang berhijrah ke Borneo lebih kurang 300 tahun dahulu. Ada juga yang berpendapat bahawa etnik Iban berasal dari Timur Tengah yang kemudian ke Sumatera, memandangkan kedatangan etnik Iban ada disebut dalam bahagian awal beberapa tusut Iban yang panjang.

Tusut merupakan susur galur masyarakat Iban yang melebihi 2 generasi. Teori ketiga pula berpendapat masyarakat etnik Iban berasal dari Batang Kapuas di daerah Kalimantan dan kemudian berhijrah ke jajahan Sarawak.

Biar dari mana asal etnik Iban, keunikan masyarakat ini amat menonjol dari sudut budaya adat resamnya seperti budaya ‘rumah panjang’, ‘ngayau’, ‘ngayap’ serta ‘Pesta Gawai’. Kesemuanya mencerminkan nilai kerjasama, persaingan sihat serta perpaduan yang berpegang pada prinsip persamaan hak.

Rumah Panjang orang Iban ialah cantuman beberapa buah bilik yang dimiliki oleh keluarga yang berasingan dan membentuk satu deretan rumah yang panjang. Walaupun beberapa keluarga tinggal dalam satu rumah panjang, namun setiap keluarga mempunyai autonomi dalam hal ehwal keluarga masing-masing. Setiap rumah panjang mesti mempunyai tokoh-tokoh pemimpin seperti ‘Tuai Rumah’ dan ‘Tuai Burong’. Tugas ‘Tuai Rumah’ biasanya melibatkan hubungan antara keluarga, masalah hubungan dan lain-lain masalah yang berkaitan dengan alam nyata.

Tugas ‘Tuai Burong’ pula berkaitan dengan hubungan manusia dan makhluk ghaib. Tugasnya adalah mengetuai sesuatu upacara ritual dan perubatan tradisional. Beliau bertanggungjawab menjaga kesihatan anak buahnya dan harus sentiasa bersedia untuk mengubati dan memastikan anak-anak buahnya dalam keadaan yang baik dan sihat.

Dalam masyarakat Iban, mereka mengamalkan sistem perubatan ‘Manang’. ‘Manang’ boleh juga disamakan seperti bomoh atau pawang di kalangan orang Melayu. Masyarakat Iban menganggap status Manang sebagai tinggi dan mesti dihormati. Manang dianggap sebagai golongan istimewa.

Manang sering berperanan meyakinkan masyarakat Iban bahawa setiap penyakit atau keuzuran dapat diatasi dengan amalan penjagaan kesihatan yang diwarisi. Sistem ini juga dapat diselaraskan dengan amalan pantang larang serta kepercayaan tertentu. Sesiapa yang melanggarnya akan disumpah dan dibalas dengan keuzuran yang lebih teruk.

Sistem perubatan masyarakat Iban merangkumi konsep ‘sihat dan sakit’, rawatan penyembuhan dan pemulihan, dan pakar-pakar perubatan tradisional. Kesemuanya merupakan komponen utama yang menjadi latar belakang dan mencorakkan keseluruhan ide dan amalan dalam sistem perubatan masyarat Iban Malaysia.

Konsep ‘sihat dan sakit’ boleh didefinisikan sebagai kebolehan fizikal dan mental melakukan tugas seharian. Sihat merujuk kepada sihat fizikal, emosi, fikiran, berperilaku normal dan berupaya menjelaskan serta melaksanakan tugas seharian, Seseorang itu boleh dianggap sakit atau uzur jika fizikalnya lemah, tidak bertenaga, berlaku gangguan emosi dan usia tua yang mempunyai taraf kesihatan yang rendah.

Terdapat dua faktor yang membawa kepada masalah kesihatan iaitu faktor semulajadi dan faktor magis. Faktor semulajadi berkait rapat dengan kecuaian manusia, cuaca, pemakanan, kuman dan bakteria. Faktor ghaib pula melibatkan semangat dan unsur ghaib, serta juga pantang larang seperti ‘kempunan’.

Masyarakat Iban percaya bahawa ala mini dikuasai oleh suatu kuasa yang tertinggi dan dibantu oleh satu organisasi dalam mengatur hal ehwal manusia. Selain kuasa tertinggi, masyarakat Iban mempunyai kepercayaan animisme bahawa makhluk-makhluk lain atau kuasa-kuasa ghaiblah yang sering mengganggu kesihatan mereka. ‘Manang’ yang telah disebut tadi, boleh menggunakan makhluk-makhluk tersebut untuk mencapai hasrat mereka atau hasrat individu tertentu, sehingga membawa kecelakaan atau keuzuran kepada seseorang.

Berbalik pada amalan kesihatan masyarakat Iban, mereka memakan apa sahaja yang boleh dimakan dan tidak wujud makanan halal haram. Masyarakat Iban di kawasan Serian banyak memakan tumbuh-tumbuhan seperti sayur-sayuran, ulam-ulaman dan buah-buahan.

Daging hasil buruan dan tangkapan ikan sering dibahagi sama rata dengan keluarga di rumah panjang. Masyarakat Iban sering menjaga keimbangan pemakanan mereka kerana memakan makanan yang tidak seimbang ‘konsep sejuk dan panasnya’, boleh menyebabkan alahan dan sakit. Makanan sejuk adalah seperti sayur-sayuran dan buah manakala makanan panas pula adalah seperti daging dan lada.

Mereka meminum ‘air tapai’ yang memabukkan pada musim pesta gawai dan menganggap air itu dalam kategori sejuk kerana boleh mengurangkan suhu panas badan. Air tapai jika diminum secara berlebihan boleh mengakibatkan seseorang yang berpenyakit asma sesak nafas. Namun ada juga masyarakat Iban yang menganggap air tapai merupakan kategori panas, sama seperti arak.

Masyarakat Iban mengamalkan pengambilan tonik-tonik tradisional yang dianggap berkhasiat dan memberi kekuatan. Tonik-tonik itu diperbuat daripada rempah ratus yang ‘panas’ seperti halia, lengkuas, kunyit, ketumbar, lada, lada hitam dan lada putih. Bahan-bahan sejuk untuk hasilkan tonik tradisional pula adalah seperti madu lebah, tongkat ali dan lidah buaya. Masyarakat Iban mempunyai 3 ciri untuk menentukan sesuatu bahan itu bahan ‘sejuk’ iaitu; pahit, warna hijau dan warna keemasan.

Pantang larang sewaktu makan mesti diikut oleh masyarakat Iban jika mereka mahu sentiasa sihat. Seseorang harus menjaga kebersihan diri dan tangan. Mereka dilarang memin um air sebelum dan semasa makan. Minum sebelum makan boleh membuat mereka kurang makan nasi sementara minum semasa makan boleh mengakibatkan mereka lemah tenaga batin.

Selepas makan, mereka dilarang tidur atau mandi. Tidur sejurus selepas makan boleh menyebabkan proses penghadaman terganggu dan perut menjadi buncit. Mandi selepas makan pula boleh mengakibatkan seseorang lemah sendi dan sakit kepala.

Bagi masyarakat Iban, tidur perlu cukup untuk mengelakkan masalah kesihatan. Mereka mengamalkan tidur secukupnya, lapan jam sehari. Mereka juga mengamalkan dua waktu tidur iaitu tidur waktu malam dan tidur waktu siang. Tidur siang adalah dalam jangka masa setengah jam hingga satu jam.

Jika lebih dari sejam, boleh mengakibatkan sakit kepala dan malas. Bagi mereka, tidur petang dapat meraih tenaga semula dan memberi kesegaran. Rata-rata, masyarakat Iban tidur jam 10malam dan bangun jam 6 pagi. Tidur juga mempunyai pantang larangnya tersendiri tetapi hanya tertakluk di luar rumah.

Jika mereka tidur di luar rumah, mereka dilarang menunjuk ke dahan reput di atas pokok. Jika dilanggar larangan ini, seseorang itu boleh ditimpa kemalangan. Mereka juga dilarang tidur di kawasan yang terlalu bersih atau terlalu cantik kerana mereka percaya kawasan sebegitu berpenunggu.

Masyarakat Iban rajin bekerja dengan menggunakan kudrat fizikal. Justeru pekerjaan mereka menuntut kecergasan fizikal dan secara tidak langsung, boleh dikatakan mereka bersukan setiap hari. Ada juga golongan muda yang bersukan kampong sekumpulan.

Dalam penjagaan kesihatan masyarakat Iban, bersukan juga mempunyai pantang larangnya. Mereka tidak dibenarkan mandi selepas bersukan kerana mandi boleh mengakibatkan seseorang itu mengalami kembang badan, tangan dan khususnya kaki. Mereka percaya bahawa air mandian boleh masuk ke dalam liang roma yang terbuka selepas bersukan.

Masyarakat Iban mengamalkan budaya mengurut untuk mengelakkan sakit badan dan tegang urat. Mengurut seluruh badan hanya dilakukan jika seseorang itu mengalami keuzuran yang lebih serius seperti kemalangan, lumpuh, lepas bersalin, tenat dan sebagainya.

Bagi mereka, mengurut dapat meredakan ketegangan perasaan, ketakutan, dan seterusnya memberi kedamaian dan ketenangan. Mengurut juga dapat membantu perawatan dan pemulihan tulang patah, dengan menggunakan minyak lemak ular sawa. Pantangnya, masyarakat Iban dilarang mandi selepas berurut kerana boleh menambahkan lagi kesakitan dan keuzuran.

Kesimpulannya, terdapat pelbagai cara yang digunakan oleh masyarakat Iban untuk mengekalkan kesihatan. Amalan makan, tidur, sukan dan mengurut, merupakan antara amalan penting yang wajib mereka patuhi. Pelbagai pantang larang serta petua yang mengikuti amalan-amalan itu menguatkan keyakinan masyarakat Iban tentang keberkesanan amalan penjagaan kesihatan mereka.

Biarpun perkembangan perubahan sistem perubatan moden semakin mendapat tempat di kalangan masyarakat, setiap amalan tradisional masyarakat Iban tidak harus dilupakan kerana sebelum ada yang baru, pasti ada yang lama. Yang lama itu biasanya mempunyai keistimewaannya yang tersendiri.


BUDAYA V:

Etnik Kejaman Pertahan Budaya Warisan

KAYA dengan kepelbagaian aspek budaya serta hebat dalam seni kraftangan. Itulah persepsi pertama yang dapat digambarkan bagi menceritakan keunikan yang ada pada masyarakat etnik Kejaman di Belaga, Sarawak. Mereka bukan saja utuh mempertahankan keindahan seni budaya turun-temurun, malah berjaya mewariskannya kepada generasi muda.

Selama beberapa hari di Rumah Panjang Kejaman Long Segaham, hidangan persembahan budaya cukup mengujakan. Bukan sekadar tarian, malah nyanyian, mainan alat muzik dan seni pertukangan memperlihatkan sesuatu yang sukar ditemui di tempat lain.

Banyak juga tarian yang boleh dilihat di situ. Tarian Ngajat saja ada pelbagai jenis. Antaranya, Ngajat Ngalijeng Tavui dan Ngajat Solo atau Ngajat Tutuwong. Tarian beramai-ramai seperti Suwei Surut dan Suwei Pajuang Beti juga seronok ditonton. Tarian etnik Kejaman nampak tidak banyak beza dengan etnik lain di Sarawak terutama Kayan dan Kenyah. Lenggoknya lemah lembut penuh tertib mengikut alunan ketukan gong, petikan sape dan ditambah dengan hentakan buluh yang dinamakan kesut.

Menariknya, irama yang mengiringi kebanyakan tarian etnik Kejaman menggabungkan pasukan lelaki dan wanita. Ada alat yang khusus untuk lelaki dan ada pula yang hanya untuk wanita. Contohnya, kesut tidak boleh dimainkan oleh lelaki, meskipun ketukannya rancak dan menggamatkan.

Gong yang digunakan dalam permainan alat muzik dalam etnik Kejaman juga ada dua jenis. Lelaki ditugaskan memukul Mediak Tawiek (gong besar), manakala wanita pula mengetuk mediak gan (gong kecil) yang melontarkan pelbagai irama mengiringi gerak langkah si penari. Menambah keunikan bunyi muzik itu pula, ada beberapa wanita bermain tuong (sejenis alat muzik kecil yang diperbuat daripada dahan palma) dan ada pula meniup selingut (alat muzik seperti seruling, tetapi ditiup menggunakan hidung).

Itulah uniknya persembahan kebudayaan mereka. Semuanya berpadu menjadi satu. Jika dihayati, bunyian yang terhasil daripada setiap alat muzik asli itu, meskipun gamat, tetapi membuai jiwa. Lantaran itulah, tidak pelik melihat penarinya seperti terawang-awang menari bagai sedang mabuk. Malah, difahamkan memang dulu penarinya akan meminum tuak sebelum menari.

Apabila menceritakan mengenai persembahan budaya, ia tidak dapat lari daripada perkahwinan kerana hari yang paling sesuai menonton persembahan sebegitu ialah ketika kenduri kahwin atau ketika perayaan khusus seperti Krismas. Justeru, banyak juga tarian yang ada dalam masyarakat Kejaman ini berkait dengan adat ketika perkahwinan, malah digunakan dalam beberapa upacara khusus seperti mengiring pengantin dan persandingan.

Contohnya, tarian Suwei Surut digunakan sebagai gerak langkah mengiringi pengantin bermula dari rumah tumpangan pengantin lelaki ke rumah perempuan, menjemput pengantin perempuan dan seterusnya mengiringi pasangan pengantin ke pelamin. Ketika inilah, keunikan budaya kaum itu begitu terserlah.

Apa tidaknya, difahamkan ketika menarikan Suwei mengiring pengantin, sebanyak mungkin penduduk di situ akan menari beramai-ramai sehingga membentuk satu barisan panjang, sehingga ada ketikanya membabitkan lebih 100 orang. Riuh rendah jadinya kerana mereka yang mengiring ada yang seakan dirasuk menjerit dengan suara nyaring menambah meriah suasana. Malah, lebih menarik, tarian dalam barisan panjang itu turut disertai semua peringkat usia dan jantina termasuk kanak-kanak. Mungkin kerana lenggok tariannya mudah, hanya melangkah mengikut rentak muzik dan melihat arah langkah orang di depan.

Cuma, apa yang ditambah dalam tarian Suwei ketika perkahwinan ialah pasangan pengantin perlu melalui satu proses iaitu Penyah Beti (memijak sebilah pedang) sebelum sampai ke pelamin sebagai tanda hubungan yang kuat dan hebat tanpa sebarang gangguan. Proses perkahwinan atau persandingan juga sangat unik. Dengan duduk di atas gong besar, pengantin akan melalui beberapa peringkat termasuk dibaca jampi (mua) dan dilalukan talam serta parang di atas kepala sebelum disuap dengan sagu oleh orang tua Kejaman.

Selepas itu, giliran ibu pengantin perempuan pula untuk menyanyikan mua yang mengandungi nasihat atau petua kepada pasangan pengantin untuk meneruskan kehidupan berumahtangga itu. Sepanjang proses itu berlangsung, gong dan kesut dimainkan. Mengenai hasil kraf tangan pula, banyak sekali produk berkualiti dihasilkan masyarakat Kejaman dan mempunyai nilai tinggi jika dipasarkan. Malah, hasil kerja tangan mereka dilihat cukup halus dan amat sukar ditemui di mana-mana.

Mungkin hasil kraf seperti anyaman manik dan ukiran kayu sudah biasa ditemui di tempat lain termasuk di Bintulu, namun apa yang membezakan antara hasil tangan masyarakat Kejaman dengan produk luar ialah kehalusan dan kualitinya. Malah, diakui sendiri oleh beberapa peniaga di Bintulu. Difahamkan, produk sebegitu, jika dibawa ke Kuala Lumpur, boleh dijual berkali ganda, namun agak mengecewakan, lantaran masalah pengangkutan, tidak banyak dan amat sukar sekali untuk memasarkan produk mereka.

Antara kemahiran paling unik masyarakat Kejaman ialah ukiran keleriang yang dikhabarkan tidak ada pada semua kaum, hanya ada di kalangan etnik dalam masyarakat Kajang saja. Ukiran di tiang kayu besar itu membabitkan kerja tangan yang rumit dan memakan masa serta tidak dikuasai semua orang kerana mempunyai maksud tertentu pada setiap ukiran.

Kemahiran unik masyarakat Kejaman itu juga mendapat pengiktirafan tinggi apabila salah seorang warga tuanya, Jelan Asoh, 71, pernah dijemput mengukir sebatang keleriang di Balai Seni Lukis, Kuala Lumpur pada awal tahun lalu. Kehalusan hasil seni tangan juga dapat dilihat pada labuong, sejenis topi anyaman buluh yang diserikan dengan susunan manik serta turut mempunyai perlambangan atau maksud tersendiri bagi setiap bentuk ukiran dihasilkan.

Malah, labuong juga dihasilkan berbeza bagi setiap tujuan iaitu bagi kegunaan biasa untuk ke kebun, berehat di ruang rumah, ke pekan, bergaya ke bandar atau untuk upacara khusus seperti perkahwinan dan perayaan. Selain itu, produk kraf tangan lain yang ada dalam masyarakat Kejaman ialah keduri (alat tiupan), Selavieng (perisai berukir), idiang tatiek (parang ilang), idiang buok gadieng udzau tudieng (parang panjang menggunakan hulu dari tulang), ujep (lembing), beniang (alat mendokong anak) dan sioung (perhiasan berukir untuk digantung di dinding).


BUDAYA VI:

Gambus Kedayan Dan Cara Pembuatannya

GAMBUS merupakan antara alat muzik tradisional yang kian popular di kalangan suku kaum Kedayan di Weston Beaufort. Pada kebiasaanya gambus ini dimainkan semasa majlis keramaian seperti perkahwinan dan juga menyambut tetamu yang terhormat.

Gambus diperbuat daripada jenis kayu yang keras, kerana kayu keras bukan saja tahan tetapi ia juga dipercayai dapat menghasilkan alunan iramanya yang nyaring bersesuaian muzik gambus yang sebenarnya. Kayu yang lembut juga boleh digunakan, tetapi masalahnya mudah pecah apabila terhentak, kata Encik Satia Janudin, iaitu salah seorang pakar pembuat gambus apabila ditemuramah di rumahnya di Kampung Lingkungan Weston, Beaufort, Sabah, baru-baru ini.

Beliau biasanya mengambil kayu yang dinamakan kayu santul, kayu Bulayon, dan kayu Limpadok (Bahasa Kedayan). Beliau memilih jenis kayu ini kerana ia sudah teruji dan sangat sesuai dalam pembuatan gambus, katanya. Satia yang mula berkecimpung dalam pembuatan gambus pada tahun 1998 lagi atas dorongan ayah dan isterinya telah menghasilkan banyak gambus dalam pelbagai reka bentuk yang bersesuaian dengan citarasa para pelanggan.

Beliau boleh menyiapkan gambus dalam masa seminggu sahaja. Cara-cara pembuatanya ialah dengan menjemur kayu sehingga kering dan selepas itu baru dikikir dengan bentuknya. Tujuan menjemur kayu itu supaya ia tahan dan dapat menghasilkan alunan irama yang nyaring. Dalam pembuatan gambus kita harus menyediakan alat-alat keperluan seperti parang, pahat, tukul, gerudi, kertas pasir, kikir, beliung, pisau dan katam. Alat-alat ini penting dalam pembuatan gambus. Jika alat-alat ini tidak lengkap, ia bukan saja melambatkan kerja malah ia boleh menjejaskan reka bentuk gambus, katanya.

Satia berkata kebanyakan pelanggan lebih suka membeli gambus yang mempunyai rekabentuk yang cantik dan menarik. Justeru itu, berdasarkan pengalaman saya selama berkecimpung dalam kerja ini saya tidak mempunyai masalah memenuhi citarasa mereka, katanya.

Satia bukan saja pakar dalam pembuatan gambus, malah beliau juga seorang yang berkebolehan dalam permainan muzik gambus apabila ada majlis keramaian seperti perkahwinan atau pesta-pesta yang dianjur di peringkat kampung mahupun di peringkat daerah. Selain gambus, Satia juga pakar dalam pembuatan tambur ( gendang, iaitu salah satu pengiring muzik gambus semasa dimainkan ). Bagi beliau kulit kijang dan biawak adalah bahan utama dalam pembuatan tambur.

Satia, yang baru menjangkau umur 38 tahun, seorang pencinta muzik tradisional yang perlu dicontohi oleh generasi muda di mana kebanyakan generasi sekarang rata-ratanya tidak lagi berminat belajar muzik tradisional, khususnya gambus, kerana terpengaruh dengan muzik moden. Kita harus memberi tunjuk ajar dan galakan kepada mereka supaya generasi muda ini meminati muzik tradisional, kata Satia.

Menurutnya, harga gambus adalah mengikut saiznya, Harga gambus bersaiz sederhana berharga RM80. 00 manakala saiz besar berharga RM150. 00. Oleh itu, sesiapa yang berminat memiliki gambus atau ingin belajar muziknya sekali boleh datang berjumpa dengan beliau di Kampung Lingkungan Weston, Beaufort, Sabah. Menurut Satia, cerita gambus itu berasal daripada sepasang suami isteri, di mana kedua-dua pasangan ini tidak sehaluan kerana dipaksa berkahwin, terutama si suami. Bagi si isteri pula amat sayang dengan suaminya sehingga di mana saja suaminya pergi si isteri ikut sama.

Dengan kasih sayang yang ditunjukkan oleh si isteri terhadap suaminya, setiap kali tidur si isteri memeluk suaminya kerana takut ditinggalkan. Bagaimanapun perbuatan si isteri itu hanya sia-sia sahaja, kerana apabila si isteri sedar dari tidur keesokan paginya dia bukan pula memeluk suaminya, tetapi memeluk sebatang kayu.

Oleh kerana cinta kasihnya terhadap suaminya, maka si isteri telah mengukir kayu tersebut serupa bentuk badan suaminya dan telah dinamakan gambus. Ekoran dari itu, gambus hingga kini menjadi kebanggaan dan muzik yang popular, khususnya di kalangan suku kaum Kedayan di Weston, Beaufort, Sabah.