Sabtu, 5 Mei 2012

Misteri Khidir - Siapakah Baginda?


Di dalam kitab suci Al-Quran terdapat sejumlah watak yang sangat misteri. Allah s.w.t hanya menceritakan kisah-kisah mereka sahaja namun tidak pula Allah s.w.t memperincikan dengan jelas tentang fizikal dan umur mereka dalam firman-Nya. Sebenarnya ini adalah kelebihan Al-Quran sebagai mukjizat terbesar umat Islam berbanding kitab-kitab lain yang diturunkan sebelumnya kepada Rasul yang terdahulu daripada junjungan besar Muhammad s.a.w.

Tujuan Al-Quran diturunkan kepada umat Islam adalah sebagai pembimbing kita untuk terus berada di jalan yang lurus dan dengan yang demikian, Al-Quran hanya mengambil iktibar daripada kisah-kisah insan yang Allah s.w.t sebutkan dalam Al-Quran tanpa perlu Allah s.w.t perincikan siapakah mereka itu. Adalah tidak penting untuk Allah memberitahu hamba-Nya dengan lebih terperinci kerana isi pentingnya yang perlu hamba-Nya teladani adalah kisah-kisah mereka.

Namun, manusia tetap manusia. Watak-watak misteri dalam Al-Quran sebenarnya terus menjadi persoalan kepada umat Islam sejak daripada zaman Rasullulah s.a.w lagi. Kisah-kisah mereka terus kita teladani dan ambil pedoman namun watak seperti Zulkarnain, Lukman al-Hakim, Khidir a.s, tiga orang Rasul dalam surah Yassin, tujuh sahabat gua (Ashabul Kahfi) dan sebagainya terus menjadi bahan kajian sejak zaman berzaman. Tidak salah untuk umat Islam dan para cendekiawan Islam untuk terus mengkaji kerana ia adalah kebaikan untuk umat Islam sejagat selagi ia tidak melanggar batas-batas syariat Islam.

Kisah Nabi Khidir a.s termaktub di dalam surah al-Kahfi ayat 60-82. Namun, kisah mengenai Khidir ini penulis lebih fokuskan mengenai siapakah sebenarnya Khidir berdasarkan hadis-hadis daripada Shahih Bukhari dan juga penyelidikan daripada beberapa manuskrip dan artikel mengenai insan yang menyamai peribadi Khidir a.s. Semoga ia memberi manfaat kepada pembaca semua. Insya-Allah.

Nabi Khidir a.s

‘Katakanlah: Sekiranya lautan menjadi tinta untuk (menulis) kalimat-kalimat Tuhanku, sungguh habislah lautan itu sebelum habis (ditulis) kalimat-kalimat Tuhanku, meskipun Kami datangkan tambahan sebanyak itu (pula).’ 

Kisah mengenai insan yang dikenali sebagai Khidir telah diceritakan oleh Allah s.w.t dalam surah al-Kahfi daripada ayat 60 sehingga ayat 82. Walau bagaimanapun, Allah s.w.t tidak pula memberitahu bahawa insan tersebut adalah Khidir. Allah s.w.t hanya menyebut sebagai ’seorang hamba di antara hamba-hamba kami’ untuk merujuk kepada insan yang dikenali sebagai Khidir ini.

Dalam ayat 60 sehingga 82, Allah s.w.t menceritakan bagaimana Nabi Musa a.s pergi mencari ilmu dengan seorang yang sangat alim dan tinggi ilmunya. Ilmu yang tinggi itu dianugerahkan oleh Allah s.w.t kerana ketakwaan dan kezuhudan beliau. Insan yang dikenali sebagai Khidir itu telah memberi kita seribu satu pengajaran terutama dalam pencarian ilmu terutama ilmu akhirat.

Dalam penyelidikan semasa penulis menulis artikel ini, terdapat dakwaan yang mengatakan bahawa Musa yang diceritakan oleh Allah s.w.t adalah Musa yang berlainan daripada Nabi Musa daripada Bani Israel. Musa yang dimaksudkan adalah Musa bin Misha’ atau Manasseh. Musa bin Misha’ merupakan keturunan daripada Nabi Yusuf a.s. Namun, ia adalah kesalahan yang amat nyata sekali. Imam Bukhari meriwayatkan dari Sa’id bin Jubair, Sa’id bin Jubair berkata:

‘Aku berkata kepada Ibnu Abbas r.a, Nauf al-Bikali merasakan bahawa Musa a.s dalam kisah Nabi Khidir a.s bukanlah Musa yang Nabi kepada Bani Israel. Maka Ibnu Abbas ra berkata, ‘Apa yang dikatakannya tidak benar, Ubai Ibnu Kaab r.a mengatakan kepada kami bahawa ia mendengar Rasulullah s.a.w bersabda; Musa berdiri untuk menyampaikan khutbah kepada Bani Israel, lalu ia ditanya: ‘Siapakah manusia yang paling alim?’ Musa menjawab, ‘Aku’. Maka Allah s.w.t pun langusng menegurnya, sebab ia belum diberi wahyu tentang hal itu (tentang siapa yang paling alim). Lalu Allah s.w.t memberi wahyu kepada Musa, ‘Aku memiliki seorang hamba yang berada di pertemuan dua laut, dia lebih berilmu dari kamu’. Musa berkata, ‘Ya Allah, bagaimana aku dapat menemuinya?’ Allah berfirman, ‘Bawalah ikan, lalu letakkan di dalam bakul. Maka di mana pun ikan itu menghilang, maka di situlah hamba-Ku (Khidir a.s) berada di sana.’

Hadis bertaraf sahih ini sebenarnya sudah cukup untuk menangkis tentang siapakah Musa yang Allah s.w.t maksudkan di dalam surah al-Kahfi tersebut.

Bagaimana dengan Khidir a.s? Siapakah baginda yang sebenarnya?

Daripada istilah bahasa, Khidir memberi makna yang kehijau-hijauan. Adalah menjadi satu kemungkinan bahawa Khidir ini hanyalah nama gelaran sahaja yang diberikan oleh Rasulullah s.a.w sebagaimana yang terjadi kepada nama Zulqarnain, Luqmanulhakim dan Ashaabul Kahfi. Perlu diingatkan bahawa Al-Quran tidak menitikberatkan nama seseorang individu melainkan kisah-kisah mereka yang perlu diambil iktibar. Walau bagaimanapun, tidak menjadi satu kesalahan untuk kita mengkaji siapakah sebenarnya Khidir.

Telah menjadi perdebatan daripada zaman sahabat diikuti tabiin dan diikuti pula tabi’ut tabiin tentang siapakah insan yang digelar Khidir a.s. Rasullulah s.a.w dalam sabdanya menyatakan insan berilmu dalam surah al-Kahfi adalah Khidir. Imam Ahmad meriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a daripada Rasulullah s.a.w mengenai Khidir a.s, baginda bersabda; ‘Ia dinamakan Khidir tidak lain kerana, apabila dia duduk di atas farwah (permukaan bumi) yang putih (tidak bertanaman), maka tiba-tiba tanah di bawahnya itu menumbuhkan tanaman yang menghijau’.

Sheikh al-Arna-uth mengatakan hadis ini sahih menurut periwayatan Imam Bukhari dan Imam Muslim. Imam Ahmad turut meriwayatkan daripada Abdurrazaq daripada Hammam, daripada Abu Hurairah ra bahawa Rasulullah s.a.w bersabda; ‘Ia dinamakan Khidir tidak lain kerana, jika dia duduk di farwah (permukaan bumi), maka tiba-tiba tanah di bawahnya itu menumbuhkan tanaman yang menghijau.’

Farwah menurut sesetengah ulama hadis mendefinisikan sebagai rumput kering atau tanaman yang sudah kering. Pendapat ini dipopularkan oleh ulama hadis terkenal, Abdurrazaq. Namun pendapat masyhur adalah farwah bermaksud permukaan bumi. Hadis di atas adalah bertaraf sahih dan turut diriwayatkan oleh Imam Bukhari dalam kitab masyhurnya Shahih Bukhari.

Khidir Seorang Nabi

Para ulama sepakat memartabatkan Khidir sebagai nabi atas dalil daripada satu ayat Al-Quran daripada surah al-Kahfi. Maksud ayat di atas adalah penjelasan Khidir mengenai TIGA perbuatan kepada Musa a.s semasa Musa a.s berguru dengannya. Khidir bertegas mengatakan bahawa perbuatan yang dilakunya bukanlah kerana daripada dirinya sendiri akan tetapi datang daripada Allah s.w.t yang Maha Bijaksana.

Ibnu Abu Hatim: Mendakwa bahawa Khidir a.s adalah anak atau keturunan Qabil. Qabil adalah anak Nabi Adam a.s yang telah membunuh Habil.

Ibnu Abbas dan Hamka: Mendakwa Khidir a.s adalah anak sulung kepada Nabi Adam a.s. Menurut Hamka, Khidir yang beliau maksudkan sebagai anak sulung Nabi Adam dianugerahkan Allah s.w.t dengan umur yang tiada penghujungnya sehingga dimatikan ketika bersama-sama berjuang dengan Nabi Isa dan al-Mahdi membunuh Dajjal laknatullah. Khidir juga tidak mampu dilihat dengan mata kasar dan hanya dapat dilihat dengan kasyaf yang biasa dianugerah Allah s.w.t kepada para Nabi dan walinya.

Tabari: Mendakwa Khidir a.s adalah rakan seperjuangan Nabi Ibrahim a.s ketika di Babylon (Iraq) ketika berdakwah kepada Nimrod (Namrod). Ketika Nabi Ibrahim berhijrah keluar daripada Babylon, Khidir a.s turut serta bersama-sama Nabi Ibrahim dan keluarganya. Tabari juga mendakwa Khidir samada ayah atau ibunya berketurunan Parsi dan ayah atau ibunya berketurunan Romawi. Ini bermakna Khidir a.s adalah berasal daripada perkahwinan campuran antara Parsi dan Romawi. Tabari juga menyatakan bahawa Khidir a.s adalah salah seorang panglima kanan Zulqarnain. Ketika Zulqarnain mencari air kehidupan (Water of Life) dan menjumpainya, Zulqarnain menolak untuk meminumnya dan memberi kepada Khidir a.s. Disebabkan itulah Khidir a.s dianugerahkan kehidupan yang abadi (atas kekuasaan Allah s.w.t). Dalam Al-Quran, terdapat ayat yang menyatakan air kehidupan ini iaitu ketika ikan yang dibawa oleh Musa a.s dan pesuruhnya (dipercayai Nabi Yusyak a.s) melompat keluar daripada bakul setelah terkena percikan air di tempat yang dikenali sebagai ‘pertemuan dua laut’.

Abdallah bin Shawdhab: Mendakwa Khidir a.s adalah individu daripada Parsi dan sering berjumpa dengan Nabi Elyas a.s setiap tahun terutama pada bulan Ramadhan dan musim haji di Mekah. Nabi Elyas a.s adalah antara empat orang individu yang masih belum wafat iaitu Idris a.s, Isa a.s, Khidir a.s dan baginda sendiri.

Ibnu Ishq: Mendakwa Khidir a.s adalah Nabi Aramiyah bin Khulfiyah a.s (Jeremiah a.s). Nabi Aramiyah a.s adalah Rasul yang diutuskan oleh Allah s.w.t ketika pemerintahan Raja Josiah bin Amon yang memerintah Judah. Walau bagaimanapun, Tabari menolak dakwaan Ibnu Ishq.

Ibn al-Kalbi: Mendakwa Khidir a.s adalah keturunan Nabi Harun a.s.

Muhammad bin Ayub: Mendakwa Khidir a.s adalah anak lelaki kepada anak perempuan Firaun. Namun, siapakah Firaun yang Muhammad bin Ayub dakwa sebagai datuk kepada Khidir a.s tidak pula dinyatakan.

Naqqash: Mendakwa Khidir a.s adalah anak kepada Firaun. Sama seperti Muhammad bin Ayub, tidak dinyatakan Firaun mana yang beliau dakwa sebagai ayah kepada Khidir a.s.

Muqatil bin Sulayman: Mendakwa Khidir a.s adalah Nabi Elias a.s.

Ibnu Qutaybah: Beliau mendakwa Khidir a.s adalah nama lain bagi individu yang bernama Ama’il bin Eliphaz (Yafaz) bin Esau bin Ishak a.s.

Wahb bin Munabbih, Ibnu Kathir, al-Alusi, Imam Nawawi dan Ibnu Qutaybah: Wahb bin Munabbih mendakwa Khidir a.s adalah nama lain bagi individu yang bernama Baliya bin Malikan bin Peleg bin Eber (Hud a.s) bin Shelah bin Arpachshad bin Sam bin Nuh a.s. Namun, Imam Nawawi memberi nama Baliya bin Kaliman dan bukannya Baliya bin Malikan. Ulama zaman kini mendakwa insan yang didakwa oleh dua tokoh ulama salafi ini adalah insan yang sama. Ibnu Qutaybah turut mendakwa Khidir a.s adalah insan yang bernama Malikan selain dakwaannya Khidir a.s adalah insan bernama Ama’il.

Tempat Pertemuan Khidir Dan Musa a.s

Pendapat paling utama tentang pertemuan Khidir dan Musa berdasar firman Allah s.w.t di atas adalah di Teluk Aqabah iaitu pertemuan antara Laut Merah dan Laut Putih. Walau bagaimanapun terdapat pendapat yang mengatakan ia berlaku di pertemuan dua laut di Jordan. Ibnu Kathir pula mendakwa ia berlaku jauh ke di sebuah laut di Tangier, Maghribi iaitu pertemuan Lautan Atlantik dan Laut Mediterenean. Tidak terhenti di situ, pendapat yang terbaru adalah ia berlaku di pertemuan dua laut iaitu di pertemuan dua Lautan iaitu Lautan India dan Lautan Atlantik.

Walau apapun pendapat yang dikemukakan, ia tidak menyalahi syariat Islam kerana Allah s.w.t langsung tidak menyatakan di mana pertemuan dua lautan itu berlaku. Tidak menjadi satu kesalahan untuk memberi teori yang terbaik bagi membolehkan umat Islam terus memahami isi kandung Al-Quran yang mulia itu.

Penutup

Penulis tidak mahu menafi mahupun mengiyakan mana-mana dakwaan atau teori yang melibatkan kekasih Allah s.w.t yang bernama Khidir ini. Tiada penjelasan yang kukuh mengenai siapakah sebenarnya Khidir. Namun, apa yang pasti adalah Khidir merupakan seorang yang memiliki ilmu yang sangat tinggi sehingga melebihi seorang Rasul yang digelar Kalamullah iaitu Nabi Musa a.s. Kisah mengenai Khidir a.s dan Musa a.s sangat banyak ikhtibarnya. Malah daripada kisah ini juga pelbagai teori mulai muncul seperti teori wujudnya air kehidupan di pertemuan dua laut, teori ilmu ladunni, teori kehidupan abadi dan sebagainya.

Apa yang penulis ingin tekankan adalah penulis amat menjauhi segala unsur Israelliyat dalam kajian penulis. Meskipun penulis tidak menolak bahawa terdapat unsur-unsur Israelliyat yang selari dengan ajaran Islam namun terdapat banyak unsur Israelliyat yang menyimpang daripada ajaran Islam. Segala yang menyimpang daripada Islam, penulis ingin jauhi bagi menjaga kemurniaan ajaran Islam. Insya-Allah.

Jumaat, 4 Mei 2012

Bangau Oh Bangau


APAKAH yang dimaksudkan dengan sikap menunding jari? Menunding jari iaitu budaya suka ketawakan orang atau dalam erti kata lain suka menyalahkan orang lain. Budaya atau sikap suka menyalahkan orang lain atau menunding jari ke atas orang lain sudah menjadi kelaziman dan kebiasaan dalam masyarakat kita hari ini. Sikap suka menunding jari ini merupakan salah satu tabiat buruk orang kita. Saya kurang gemar akan tabiat buruk suka menunding jari ini. Pernah tak kita terfikir kenapa Allah ciptakan bentuk jari kita apabila kita menuding jari pada orang lain, cuma satu jari yang menunjuk pada orang lain, tapi 3 jari menunjuk kembali pada diri kita. Kenapa ya? Pasti ada seribu satu rahsia di sebalik penciptaan-Nya. Mungkin salah satunya, sebelum kita menuding jari pada orang lain, berfikir dulu sejenak sebelum menyalahkan orang lain, rendahkan ego kita sebagai seorang hamba di muka bumi Allah yang indah ini.

Saya ambil satu contoh sikap suka menyalahkan orang lain atas kesalahan diri sendiri yang mungkin dia tidak nampak. Ini kes masalah sosial dan realiti berlaku dalam masyarakat kita hari ini. Ada seorang hamba Allah datang berjumpa dengan saya menyatakan bahawa anak perempuannya ingin berkahwin dengan jejaka pilihannya dan telah pun pergi ke Jabatan Agama untuk meminta kelulusan dan kebenaran berkahwin, tetapi hamba Allah ini nampak agak marah kepada pihak Jabatan Agama kerana permohonan kahwin anaknya tidak diluluskan atas sebab belum mengikuti kursus pra perkahwinan. 


“Nak kahwin pun susah, kena ikut kursus la, itu la, ini la. Anak aku ni dah mengandung, dia dah terlanjur, apa salahnya diluluskan sahaja permohonan tanpa perlu ikut kursus. Inilah masalahnya sekarang, ramai anak gadis yang mengandung, buat maksiat sana sini disebabkan Jabatan Agama yang menggalakkan perkara seumpama ini,” kata hamba Allah itu dengan nada yang marah.

Dalam kes yang saya sebutkan di atas tadi, patutkah Jabatan Agama yang disalahkan? Pada pendapat saya, sekiranya Jabatan Agama meluluskan permohonan kahwin si anak itu, maknanya Jabatan Agama lagi menggalakkan perbuatan maksiat. Seorang yang bermasalah sepert itu diluluskan permohonan kahwinnya, maka akan ada lagi orang lain yang akan lakukan perkara sedemikian. Orang lain tentu akan berkata, “Kenapa dia boleh? Kenapa aku tidak boleh? Kalau dia boleh diluluskan, aku pun seharusnya boleh diluluskan?”

Perkara begini harus segera dibendung. Bagi saya, pihak Jabatan Agama cuma menjalankan tugasnya dengan mengikut prosedur yang telah ditetapkan. Tidak kiralah dia mengandung atau tidak mengandung, kursus pra perkahwinan adalah dimestikan kepada sesiapa yang ingin berkahwin. Kursus pra perkahwinan dimestikan bukan sekadar untuk suka-suka tapi untuk kebaikan dan persediaan sebelum menempuh alam rumah tangga. Kenapa perlu tunggu mengandung baru nak memohon kahwin? Bila tidak diluluskan naik angin pula.

Jabatan Agama bukan nak birokrasi, tapi hanya menjalankan tugas dengan betul dan amanah. Jangan asyik nak salahkan orang saja. Orang Islam mabuk minum arak, Jabatan Agama yang disalahkan, pasangan lelaki perempuan bukan muhrim berdua-duaan di tempat gelap, Jabatan Agama yang disalahkan, pelajar belasan tahun mengandung tanpa nikah, Jabatan Agama juga yang disalahkan. Asyik Jabatan Agama saja yang salah. Kononnya Jabatan Agama tak buat kerja, Jabatan Agama makan gaji buta, Jabatan Agama duduk goyang kaki. Jabatan Agama itu, Jabatan Agama ini... apa-apa yang salah semua dari Jabatan Agama. 

Perkara seumpama ini perlu dijadikan sempadan dan pengajaran. Allah s.w.t mengurniakan kita dengan akal fikiran untuk membezakan perkara baik dan buruk, berfikir dengan betul mana yang boleh dilakukan dan mana yang tidak patut dilakukan. Sebelum kita menyalahkan orang lain atau mana-mana pihak, berfikir dahulu sebelum bertindak. Jangan asyik nak menyalahkan orang saja. Samalah kisahnya seperti lagu ‘Bangau oh Bangau’ yang mana kalau kita hayati dan fahami lagu berkenaan, semua watak-watak dalam lagu berkenaan asyik nak menyalahkan orang saja, cuma watak ular sahaja yang mengaku kesalahannya.

Samalah juga kisahnya dengan kes buli yang berlaku di sekolah. Banyak kes seumpama ini semua asyik salah menyalahi. Ibu bapa salahkan cikgu konon tak mengajar anak murid, cikgu pula salahkan ibu bapa sebab tak mendidik anak-anak, ibu bapa dan cikgu pula salahkan anak murid sebab tak dengar nasihat dan malas. 

Begitu juga dengan kes suami isteri bertengkar sehingga ada yang cerai berai dengan alasan tidak bersefahaman dan saling menyalahkan antara satu sama lain. Mulalah si suami akan menyalahkan isteri tidak pandai masak la, isteri abai tanggungjawab la, isteri curang la, isteri tidak pandai layan suami la dan bermacam-macam lagi jenis kesalahan. Begitu juga dengan isteri yang mula menyalahkan suami ada perempuan lain la, suami tidak bagi nafkah, suami sibuk keluar daerah atau negeri dan macam-macam lagi. Jarang sekiranya suami isteri bertengkar, mereka akan mengaku kesilapan atau kesalahan diri mereka sendiri. Sekiranya ada pun tapi tidak banyak.

Kenapa terjadi sedemikian? Semua ini perlu kita fikirkan bersama. Tepuk dada tanya iman... jawapan ada pada diri kita sendiri.

Wallahu alam..

Selamatkan Pemikiran Manusia


APABILA melihat slogan ‘Selamatkan Bumi’ timbul tanda tanya di hati saya, apakah bumi yang hendak diselamatkan, atau sebenarnya untuk menyelamatkan manusia itu sendiri?

Bumi adalah seketul batu yang mengelilingi matahari. Apa yang berlaku ke atasnya hanyalah merupakan reaksi dan tindak balas fizik dan kimia hasil daripada keadaan matahari, dan kesemuanya mengikut hukum alam. Tidak timbul bahawa bumi hendak diselamatkan atau tidak. Ia muncul daripada serpihan batu-batu daripada dentuman besar yang menjadikannya mengelilingi matahari.

Dengan mengikut hukum alam yang ditetapkan oleh Allah s.w.t, maka bumi berkembang dalam keadaan yang pelbagai. daripadanyalah timbul suasana yang boleh ada benda-benda hidup, organisma, tumbuhan dan haiwan, termasuk manusia. Bumi bergolak dengan pelbagai peristiwa berlaku sepanjang hayatnya yang berjuta-juta tahun. Kalaulah apa yang disebutkan sebagai hayat itu adalah kemunculan planet bumi hinggalah ia berakhir nanti apabila musnah dijangka berlaku apabila matahari juga mengakhiri kewujudannya.

Tetapi apakah benar manusia boleh menyelamatkan bumi? Selamatkannya daripada apa? Buat masa ini isu bagi manusia ialah perubahan iklim. Manusia melihat bahawa bumi sedang sakit kerana perbuatan manusia melalui tamadun, pembangunan dan kemajuan sains serta teknologi. Manusia gemar melihat benda-benda lain menurut pengalamannya sendiri. Mereka memandang seolah-olah bumi itu organisma hidup. Ia boleh sakit dan mengakhiri hayatnya. Tetapi bumi hanyalah batu yang berubah mengikut aksi dan reaksi yang dikenakan ke atasnya.
Memang ada teori atau konsep yang disebut sebagai Gaia, dicadangkan oleh James Lovelock bahawa bumi adalah organisma hidup. Bagaimana ia berfungsi memang kelihatan sebagai benda hidup. Iaitu dengan manusia tinggal di dalamnya. Bagi mereka yang terlibat dengan gerakan alam sekitar, konsep bahawa bumi ini organisma hidup bukan saja menarik tetapi berguna dalam usaha memelihara persekitaran. Tetapi kalau difahamkan bahawa sesuatu benda hidup mestilah makan dan membiak, maka bumi bukannya benda hidup. Ini kerana bumi tidak makan dan membiak.

Namun jika ditakrifkan bahawa cahaya matahari itu adalah makanannya, dan pembiakan bumi itu berbentuk benda-benda hidup di dalamnya termasuk manusia, maka bumi wajar dianggap sebagai benda hidup. Apabila disebut planet hidup dan planet mati, maka perbandingannya adalah antara bumi dan Marikh. Planet Marikh dianggap mati kerana tidak ada benda hidup di dalamnya. Ia dilihat kering kontang dan sebarang penemuan air akan menguja manusia. Begitu juga bulan. Ia dilihat sebagai benda mati, yang kering kontang dan mengelilingi bumi.

Tetapi bumi dianggap hidup kerana di dalamnya ada benda hidup. Sedangkan benda-benda hidup ini muncul kerana keadaan planet bumi ini sendiri. Bukan saja apa yang berlaku dalam bumi yang menjadikannya hidup dalam erti kata menyebabkan munculnya kehidupan tetapi kesan daripada benda-benda luar yang dianggap tidak hidup. Tentunya kehidupan di bumi amat bergantung kepada matahari, bulan dan keseluruhan planet-planet di sistem suria.

Adakah matahari dan bulan itu benda hidup? Atau matahari hanyalah seperti dapur gas yang mengeluarkan tenaga untuk disimbahkan ke bumi. Sementara bulan, walaupun benda mati tetapi kesannya terhadap kehidupan di bumi adalah besar sangat. Begitu juga di bumi. Banyak benda yang dianggap tidak hidup, termasuklah peralatan teknologi ciptaan manusia memberi pengaruh kepada kehidupan manusia.

Maknanya benda mati menyumbang kepada kehidupan. Sedangkan benda hidup pula boleh membawa kepada kematian atau kehancuran. Umpamanya sesuatu pemangsa akan membunuh mangsanya. Ia mematikan. Tetapi daripada kematian mangsanya itu, ia menjadi makanan kepada pemangsa untuk terus hidup.

Apakah bulan dan Marikh yang tidak hidup itu adalah sebenarnya memberi kehidupan kepada bumi? Dan adakah matahari itu dianggap hidup kerana ia sedang aktif mengeluarkan tenaga, yang digunakan pula oleh bumi. Di atas muka bumi pula, apabila tanah-tanah yang subur dengan memiliki tumbuh-tumbuhan yang segar dan menghijau, maka ia dianggap hidup. Sementara kawasan-kawasan yang kering kontang, sama ada di gurun padang pasir atau benua Antartika dianggap mati. Tetapi tidakkah apa yang dianggap mati itu sebenarnya memberikan kehidupan kepada bahagian permukaan bumi yang lain?

Kini kawasan Artik sedang mencair kerana kepanasan global. Sementara lapisan ozon di atas Antartika semakin melebar. Perubahan iklim sedang berlaku. Manusia berhimpun dan berfikir bagaimana hendak menyelamatkan bumi akibat perubahan iklim ini. Paling boleh mereka mungkin melewat-lewatkannya. Tetapi bumi tetap berubah. Cumanya, perbuatan manusia telah mempercepatkan perubahan itu kepada keadaan yang akhirnya memudaratkan kehidupan di muka bumi ini.

Apa yang hendak diselamatkan ialah kehidupan di muka bumi. Bukannya bumi yang hendak diselamatkan. Bumi tetap sepertinya dengan sebarang perubahan hanyalah mengikut hukum alam yang sedang berlaku. Manusia juga adalah sebahagian daripada alam yang mengikut hukumnya tanpa terdaya untuk berubah.

Jelas bagi manusia, kehidupan amat berharga. Dengan adanya kehidupan di muka bumi, maka dapatlah muncul manusia yang mampu berfikir mengenai kewujudan alam ini. Justeru, slogan ‘Selamatkan Bumi’ itu hakikatnya bermaksud ‘Selamatkan Manusia’. Untuk apakah manusia ada di muka bumi? Untuk berfikir. Jadi ia sebenarnya ‘Selamatkan Pemikiran Manusia’. Tetapi untuk apa?

Apabila Sejarah Silam Tidak Jadi Pengajaran


PELBAGAI dugaan dihadapi oleh warga Islam di beberapa negara Eropah dewasa ini. Berlaku di Warsaw, ibu negara Poland pada minggu lalu adalah demonstrasi membantah pembinaan sebuah masjid di pinggir kota itu. Walhal bilangan warga Islam di negara itu tidak sampai 30,000 orang dan 90 peratus daripada 38 juta penduduknya penganut Katholik. Menurut laporan agensi berita luar negara seorang penunjuk perasaan membawa sepanduk yang menggambarkan menara masjid sebagai peluru berpandu.

Sebelum itu sebuah jawatankuasa Parlimen Belgium sebulat suara mengundi mengharamkan pemakaian burqa dan niqab di khalayak ramai. Di Switzerland rakyat disaran mengundi mengharamkan pembinaan menara masjid. Sebelum itu pula harian akhbar Jyllands-Posten menyiarkan 12 kartun yang mengejek Nabi Muhammad s.a.w. Bantahan daripada beberapa negara dan golongan Islam ditolak atas alasan mahu menegakkan kebebasan berbicara seperti dinyatakan oleh ketua jabatan pengarang akhbar itu: ‘Kami hidup dalam negara demokrasi dan karya jolokan dibolehkan.’

Bilangan warga Islam di Denmark kira-kira 150,000 saja, iaitu 2.8 peratus dari jumlah penduduk. Majalah Gatra di Jakarta melaporkan kenyataan Ahmad Furqan Noor, Ketua Perhimpunan Masyarakat Islam Indonesia di Denmark mengenai perubahan sikap pihak berkuasa. Contohnya, seorang warga Islam dan orang asing mesti punyai 50,000 krone jika mahu menikahi warga Denmark.

Lain hal berlaku di Serbia minggu lalu apabila Parlimennya meluluskan usul mengutuk pembunuhan seramai 8,000 warga Islam di Srebenica pada tahun 1995 semasa meletusnya Perang Bosnia. Bertugas di situ waktu itu ialah 400 askar Belanda sebagai tentera pendamai Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB). Menurut sebuah laporan akhbar Times, London kemudiannya: ‘Pembunuhan beramai-ramai itu meninggalkan kesan mendalam pada rakyat Belanda hingga menyebabkan kerajaan Belanda waktu itu meletakkan jawatan setelah terbit laporan yang menegur kerajaan kerana menempatkan askar-askar Belanda dalam keadaan paling sukar.

‘Kerana tiadanya bantuan tentera udara, maka mereka tidak dapat bertindak manakala askar-askar Serbia mengasingkan lelaki dewasa dan budak lelaki daripada isteri dan ibu mereka. Mereka dipaksa menaiki lori dan kesemuanya dibawa ke tempat pembunuhan. Kerajaan Belanda kemudian menyekat permohonan Serbia untuk menyertai Kesatuan Eropah. Dalam pada itu Jeneral Retko Mladic yang mengetuai laskar Serbia masih bebas.’ Demikian laporan akhbar Timur pada 19 Jun 2008.

Laporan itu mengulas tuntutan para isteri dan ibu kepada 8,000 mangsa korban pembunuhan itu supaya PBB memberi bantuan wang. Mereka menuntut ganti rugi sejumlah 2 bilion pound. Pembunuhan 8,000 orang itu pun dicap sebagai Srebenica Genocide. Ia diakui sebagai pembunuhan beramai-ramai paling kejam selepas tamat Perang Dunia Kedua.

Mahkamah Keadilan Antarabangsa bersidang pada 2007 di The Hague, Belanda. Keputusannya berbunyi: ‘Mahkamah memutuskan bahawa tindakan-tindakan di Srebenica telah dilakukan khusus untuk membinasakan orang Islam dan dengan itu berlaku pembunuhan beramai-ramai.’ Mahkamah Antarabangsa itu juga memutuskan bahawa pihak berkuasa Serbia gagal menyekat pembunuhan beramai-ramai itu. Lalu dicatat seterusnya: ‘Juga menjadi korban ialah kanak-kanak, para wanita dan orang-orang tua.’ Suruhanjaya yang mengira jumlah orang menjadi korban mencatat 8,373 nama. Keputusan Parlimen Serbia yang mengutuk pembunuhan itu tidak menyebut perkataan genocide. Usul yang diluluskan itu dianggap sebagai usaha baru pihak berkuasa Serbia supaya diterima menjadi anggota Kesatuan Eropah.

Seperti diketahui, seorang lagi ketua pihak Serbia, Radovan Karadzic, telah ditangkap dan telah dibicarakan di The Hague. Masih bebas ialah General Ratko Mladic yang mengepalai laskar Serbia. Setelah lebih 15 tahun berlalu sejak pembunuhan beramai-ramai itu maka kini berlaku pula demonstrasi anti-pembinaan masjid, larangan bertudung di khalayak ramai, larangan membina menara masjid dan pelbagai kartun mengejek nabi.

Timbul pertanyaan, apakah ini caranya manusia belajar dari sejarah silam?

Kalaulah Sejarah Jadi Berlainan


ADA suatu genre penulisan yang dipanggil sebagai alternate history, atau sejarah alternatif. Ia boleh ditulis sama ada dalam bentuk fiksyen, atau bukan fiksyen. Tetapi asasnya ia mengkisahkan semula sejarah dalam bentuk andaian kata. Maknanya kalaulah sesuatu peristiwa berlaku secara berlainan, maka apakah yang akan terjadi sekarang?

Di Amerika Syarikat, antara penulis fiksyen sejarah alternatif yang terkenal adalah Harry Turtledove. Beliau menulis banyak novel sejarah alternatif. Antaranya ialah senario di mana gambaran yang boleh berlaku jika Jerman dan Jepun menang dalam Perang Dunia Kedua dahulu. Beliau juga andaikan apa yang boleh berlaku jika pihak Confederate menang dalam Perang Saudara di Amerika Syarikat.

Banyak senario yang boleh ditulis mengenai sejarah alternatif ini. Ada penulis membuat andaian apakah yang akan berlaku jika Britain menjadi salah sebuah negeri dalam Amerika Syarikat. Ada pula yang membuat andaian apa yang akan berlaku pada dunia jika komunis menguasai Washington.

Terdapat pula sebuah novel yang mengisahkan apa yang akan berlaku andai kata Empayar British tidak tumbang tetapi sebaliknya berubah menjadi Komanwel di mana semua tanah jajahannya menjadi negeri dalam empayar itu. Oleh kerana penduduk terbesar Komanwel British itu berada di India, maka ibu negaranya juga dipindahkan dari London ke Delhi. Malaysia juga menjadi salah sebuah negeri dalam Komanwel British ini.

Bagi orang Islam pula, mungkin adalah menjadi sesuatu yang menarik untuk menggambarkan keadaan di mana jika Jerman dan sekutu-sekutunya iaitu Turki menang dalam Perang Dunia Pertama, dan lanjutan daripada itu kerajaan Uthmaniah terus kekal menjadi suatu kuasa besar dengan memerintah satu wilayah penting dunia meliputi kawasan Teluk. Dengan wilayah kekuasaannya meliputi Afrika Utara, Asia Barat dan Balkan, negara Uthmaniah ini pasti menjadi kuasa besar yang mampu menghalang sebarang kebangkitan Amerika dan Rusia. Tanpa minyak Teluk, dunia Barat tidak akan dapat bangkit. Tetapi lebih menarik lagi jika penjelajahan Portugis ke Asia dapat disekat.


Andai kata jurumudi Islam di Zanzibar tidak membantu Vasco da Gama belayar hingga ke India, maka kapal-kapal Peringgi tidak akan memusnahkan Melaka pada tahun 1511.

Sejarah alternatif boleh juga difikirkan bahawa andai kata Kesultanan Melaka dapat dipertahankan hingga ke abad ke-20, maka negara Melayu Melaka yang meliputi sebahagian besar Nusantara boleh muncul sebagai negara bangsa yang besar seperti mana China, India dan Jepun. Tidak timbul Tanah Melayu dijajah Belanda dan British. Tidak timbul masalah kaum yang datang dari China dan India. Tetapi mungkin wujud masalah lain pula.

Maka bila bercakap mengenai sejarah alternatif, adalah menarik untuk memikirkan apa yang akan berlaku jika Malaysia yang asal, iaitu termasuk Singapura wujud hingga ke hari ini. Apakah yang akan terjadi? Lee Kuan Yew ada memberi pandangannya mengenai andai kata Singapura terus berada dalam Malaysia dalam wawancaranya dengan The New York Times. Mungkin Malaysia menjadi lebih maju kerana adanya Singapura. Baginya pula, masalah perkauman mungkin dapat diselesaikan.

Terhadap inilah Tun Dr Mahathir memberi jawapan bahawa keadaannya mungkin lebih buruk lagi. Hubungan perkauman adalah lebih teruk lagi dan boleh memporak-perandakan negara. Sementara bagi orang Melayu, iaitu andai kata PAP mentadbir negara ini, maka kedudukan mereka adalah seperti apa yang ada di Singapura. Realitinya ialah orang Melayu tidak akan mampu bersaing dalam apa yang disebut sebagai meritokrasi. Ini kerana apa yang disebut sebagai meritokrasi adalah memihak kepada mereka yang lebih pandai, cerdik, kaya dan rajin. Orang Melayu walaupun layak untuk diberikan biasiswa dan pinjaman perniagaan akan kalah dengan pihak lain kerana peruntukan terhad dan sudah pasti akan dibolot oleh mereka yang lebih cemerlang.

Sejarah alternatif adalah suatu bidang subjektif kerana perkembangan manusia terlalu kompleks untuk ditentukan. Apabila tidak berupaya untuk memahami kesemuanya, maka apa yang boleh disebut hanyalah dengan menyifatkannya sebagai takdir. Tetapi cuba bayangkan kalau Malaysia tidak diwujudkan. Hakikatnya ialah Singapura di bawah Lee Kuan Yew memperjuangkan percantuman pulau itu dengan Tanah Melayu. Tunku Abdul Rahman amat keberatan kerana masalah perkauman. Bagi Tunku, biarlah Singapura terus menjadi pangkalan British dan Tanah Melayu berkembang menjadi sebuah negara yang aman, sentosa dan berbahagia. Orang Melayu dapat hidup mengamalkan agama dan budayanya. Mungkin tidaklah semaju bangsa lain tetapi cukup untuk hidup dan memastikan anak cucu mendapat pelajaran dan seterusnya memperoleh pendapatan yang lebih baik, sekurang-kurangnya dapat keluar daripada kemiskinan.

Masalahnya orang Melayu dan Tanah Melayu tidak hidup terpencil. Mereka berada di tengah-tengah pergolakan dunia. Persaingan Amerika dan Rusia menyebabkan Singapura terancam dan kepentingan British tergugat. Akhirnya Singapura dibenarkan bercantum dengan Malaya, maka tertubuhlah Malaysia.

Rabu, 11 April 2012

Jadilah Generasi Belia Pencipta Sejarah

SMAHADZIR

AHLI sejarah telah meletakkan kekuatan sesuatu bangsa dan tamadun bermula dengan penegasan identiti diri. Apabila seseorang individu itu kenal diri mereka dengan sebaiknya, akan timbullah keyakinan dalam diri bahawa mereka secara tersendirinya adalah seorang yang hebat. Jika tidak dirasai kehebatan dan kewibawaan dirinya, maka di situlah mula generasi belia kita mengikuti orang lain yang dirasakan lebih hebat. Kata kunci di sini adalah ‘kagum’, iaitu kekaguman kepada kewibawaan orang lain menjadikan kita berasa diri kurang, seterusnya meletakkan harapan dan kepercayaan kepada ‘hero-hero’ di luar bangsa kita sendiri.

Harus kita sedar bahawa belia sejati ialah sebagaimana yang dinyatakan oleh serangkap sajak Arab yang bermaksud: “Bukan pemuda (sejati) mereka yang berkata dulu bapaku (begitu dan begini), tetapi pemuda (sejati) ialah yang mengatakan inilah aku.” Ertinya belia yang tulen ialah belia yang bukan hanya bernostalgia dengan kegemilangan datuk neneknya atau sejarah masa lalu tetapi belia yang tulen ialah belia yang ‘berbangga’ dengan sumbangannya yang bermakna atau belia yang mencipta sejarah tersendiri.

Sejarah di negara kita telah mencatatkan bahawa Melaka pernah muncul sebagai Empayar Melayu yang terbesar di Nusantara. Sejarah penyebaran Islam secara besar-besaran di Nusantara juga bermula di Melaka. Bukan itu sahaja, Bahasa Melayu juga menjadi lingua franca atau bahasa pertuturan utama di rantau tersebut. Ia digunakan oleh sesiapa sahaja yang datang menyinggah, baik saudagar-saudagar mahupun pendatang-pendatang asing lain. Manakan mungkin bahasa sesuatu bangsa itu dipertuturkan secara meluas sekiranya bangsa itu lemah! Kemakmuran dan kehebatan Kesultanan Melayu Melaka boleh dilihat kepada betapa pesatnya perkembangan tamadun Melayu Melaka.

Ia juga boleh dilihat kepada struktur pentadbiran dan undang-undang yang kemas, seperti Undang Kanun Melaka dan Undang-undang Laut Melaka, serta rakyat yang mendokong penuh agenda negara dan agama. Berbanding dengan beberapa era dan tradisi agung Melayu di persekitaran Selat Melaka, tradisi dan era Kesultanan Melayu Melaka yang tidaklah begitu lama (hanya seratus tahun lebih), tetapi kesan yang ditinggalkannya dalam ruang ketamadunan serta perspektif sejarah Melayu di rantau ini adalah besar. Adakah dengan kehebatan-kehebatan ini masih lagi tidak berjaya meyakinkan kita tentang kehebatan bangsa kita sendiri?

Generasi belia adalah aset yang amat berharga kerana merekalah tonggak kekuatan serta pewaris kepemimpinan masa depan negara. Pada masa ini golongan belia dianggarkan sekitar 11.9 juta atau 41.5% daripada keseluruhan 28 juta penduduk negara. Berdasarkan peratusan besar ini wajarlah golongan ini diasuh, dididik dan dibimbing menjadi generasi belia yang bertakwa, memiliki akal fikiran sempurna, berilmu, kreatif lagi berupaya menyelamatkan dirinya daripada pengaruh hidup budaya berdosa serta mampu menjadi pemangkin supaya orang lain juga berubah ke arah sedemikian.

Keadaan masyarakat akan datang bergantung pada keadaan dan pembinaan belia hari ini. Jika keadaan belia hari ini baik dan pembinaannya sempurna, maka besar kemungkinan masyarakat pada masa akan datang akan juga menjadi baik dan begitulah sebaliknya. Bahkan, sejarah telah mencatatkan bahawa belia bukan sahaja bermanfaat pada hari muka tetapi juga berpotensi untuk memainkan peranan yang bermakna semasa umur muda dan remaja.

Sejarah Islam banyak mengemukakan contoh-contoh belia yang memainkan peranan penting semasa umur remaja lagi. Antara mereka ini ialah Ali bin Abi Talib yang pada umur 10 tahun berani tidur di tempat tidur Rasulullah s.a.w untuk menipu orang kafir agar baginda Rasulullah s.a.w dapat berhijrah, Usamah bin Zaid, sewaktu berumur 18 tahun telaah dilantik untuk memimpin tentera Islam menentang tentera Rom. Abdullah bin Abbas telah menjadi tokoh dalam bidang tafsir pada usia muda. Imam Asy-Syafi’e pula menjadi tokoh Fiqh pada usia belia dan Muhammad Al-Fatih yang pada umur mudanya berjaya menawan Konstantinopel.

Al-Quran sendiri turut merakam kisah Ashabul Kahfi (Penghuni Gua), belia-belia yang dipuji oleh Allah s.w.t dengan firman-Nya, yang bermaksud: “Mereka itu adalah pemuda yang beriman pada Tuhan mereka dan Kami tambah pada mereka petunjuk.” (surah Al-Kahfi : 13)

Sejarah juga telah merakamkan kegigihan tentera Islam sejak kerajaan Umaiyyah, Abasiyah dan kepemimpinan awal kerajaan Othmaniah Turki untuk menawan Kota Constantinople (Istanbul) tetapi gagal. Namun, tampil seorang anak muda iaitu Sultan Kerajaan Othmaniah Turki, Sultan Muhammad Al-Fateh, menghidupkan cahaya dakwah. Dalam usia 21 tahun, baginda berjaya menawan semula Constantinople daripada Rom. Antara penyebab kejayaan itu tertanam kekuatan, pintar dan kreatif.


Kota itu menjadi laluan dan pintu masuk penyebaran Islam di Eropah. Antara kata-kata baginda ketika melancarkan percubaan akhir pada hari ke 53 kepungan untuk menawan Constantinople ialah: ‘Wahai tenteraku, aku bersedia untuk mati di jalan Allah, sesiapa yang mahu syahid, ikutilah aku.’


Menurut riwayat, baginda tidak pernah meninggalkan solat fardu, solat sunat rawatib dan solat tahajud sejak baligh lagi. Demikianlah contoh kepemimpinan pendakwah negara di mana kekuatan rohani tidak dapat dipisahkan dalam diri mereka sebagai pemimpin. Corak tingkah laku golongan belia masa kini adalah cerminan masa depan sesebuah negara. Oleh itu, demi membentuk akhlak mulia golongan belia, tugas dakwah membimbing mereka perlu dilaksanakan dengan hikmah.


Jangan dibiarkan api mendekati minyak kerana ia akan menyemarakkan lagi api. Begitu juga penyebaran budaya yang menyemarakkan gelojak nafsu lebih-lebih lagi dalam dunia tanpa sempadan dan teknologi mudah diakses. Ingatlah dan insaflah, hawa nafsu dan syahwat adalah ujian yang besar untuk manusia, lebih-lebih lagi golongan remaja dan belia. Jika punca dan tempat menaikkan nafsu tidak dibendung atau ditutup, maka selagi itulah gejala keruntuhan akhlak dan moral akan terus berleluasa.


Pembabitan dengan aktiviti penagihan dadah, berzina, pembuangan bayi, minum arak dan gejala sosial lainnya berpunca daripada kegagalan mengawal gelora syahwat dan hawa nafsu yang boleh menjatuhkan kualiti akhlak manusia setaraf binatang. Firman Allah s.w.t bermaksud: ‘Kami ceritakan kepadamu hal mereka dengan benar; sesungguhnya mereka itu pemuda yang beriman kepada Tuhan mereka, dan Kami tambahi mereka dengan hidayah petunjuk Dan Kami kuatkan hati mereka, semasa mereka bangun lalu berkata: Tuhan kami ialah tuhan yang menciptakan dan mentadbirkan langit dan bumi; kami tidak akan menyembah Tuhan yang lain selain-Nya; jika tidak bermakna kami memperkatakan sesuatu yang jauh dari kebenaran.’ (Surah al-Kahfi: 13-14)


Oleh itu, golongan belia perlu memastikan kehidupan di dunia ini mendapat perlindungan Allah s.w.t kerana antara tujuh golongan dilindungi Allah di akhirat ialah pemuda yang hidup beribadah kepada Allah. Semoga generasi belia negara sentiasa diberikan taufik hidayah oleh Allah s.w.t seterusnya berjaya memainkan peranannya memacu pembangunan negara bangsa yang maju dan dihormati lagi dikasihi Allah.

Apabila kita mengikuti kisah-kisah tokoh belia seperti Usamah bin Zaid, Imam Asy-Syafi’e, Abdullah bin Abbas, Muhammad Al-Fatih, kita harus merasa malu kerana ramai di antara kita pada usia muda tahun masih lagi dalam kejahilan, tidak usah memikir masalah umat, nasib diri sendiri pun tidak boleh ditangani. Belia hari ini, bukan hanya tidak berkeyakinan untuk memimpin masyarakat tetapi memimpin hidup sendiri pun tidak tahu.

Ramai di antara kita adalah pemuda. Bahkan ramai di antara kita yang beruntung kerana diberi nikmat pendidikan yang lebih tinggi dan nikmat harta yang lebih melimpah. Masih tidak terlambat untuk kita membina satu wawasan dan berusaha keras bagi mencipta sejarah yang tersendiri dan meninggalkan sesuatu bagi umat ini. Sesuatu yang bukan hanya dilihat sebagai legacy tetapi juga sebagai amal jariah yang akan menjadi saham yang berterusan hingga hari kiamat untuk kita di akhirat, sejajar dengan sabda Rasulullah s.a.w, yang bermaksud: “Jika mati anak Adam, maka terputuslah pahala amalannya kecuali dari tiga; sedekah jariah, ilmu yang dimanfaatkan atau anak soleh yang mendoakannya.” (Riwayat Muslim)

Namun, kita tidak akan dapat mencipta sejarah dan meninggalkan legacy, sekiranya:

  1. Berjiwa kecil yakni tiada keyakinan pada diri sendiri, tidak mampu mengurus diri sendiri, tiada semangat ‘yakin boleh’, tidak berani mencuba.
  2. Berakal kecil yakni sibuk dengan perkara remeh, sibuk dengan masalah dari melihat peluang, tidak mampu mengekalkan idealisme yang wajar, tiada wawasan dalam hidup, pesimis.
  3. Beramal kecil yakni tiada kesungguhan dalam perjuangan, mudah putus asa, lokek dalam pengorbanan, berpuas hati dengan apa yang ada, mediocre dalam semua perkara.

Kita jangan bernostalgia dengan pencapaian umat yang lalu, kecuali sebagai dorongan untuk berlumba mencipta sesuatu bagi umat hari ini dan akan datang. Agar kita terus dikenang, agar doa umat akan terus melimpahi kita, pada ketika kita bersemadi di liang lahad sendirian.

Perlulah kita ingat bahawa Allah s.w.t tidak akan menyoal kita akan sumbangan mereka yang terdahulu, tetapi kita hanya akan ditanya mengenai sumbangan kita sendiri. Allah s.w.t telah berfirman yang bermaksud: “Mereka itu adalah umat yang telah lalu. Bagi mereka apa yang telah mereka lakukan dan bagi kamu apa yang kamu lakukan dan kamu tidak akan ditanya apa mereka (yang terdahulu) lakukan.” (surah Al-Baqarah : 141)

Selagi kita masih hidup, sejarah umat ini berada dalam diri kita dan di tangan kita. Ini bermaksud nasib sesuatu bangsa akan bergantung pada apakah bentuk wawasan yang ada di minda belia mereka. Pencapaian wawasan berkenaan pula bergantung pada usaha keras mereka.

Oleh itu, adalah penting untuk para belia mempunyai wawasan. Wawasan ini haruslah sebuah wawasan yang besar bagi dirinya dan masyarakatnya. Islam menuntut setiap muslim untuk menjadi seorang yang soleh (baik) dan juga musleh (mampu membaiki orang lain). Maka generasi belia terutama yang beragama Islam dituntut untuk berwawasan yang bukan hanya berkaitan bagi dirinya sendiri seperti keinginan untuk menjadi doktor atau ahli perniagaan yang berjaya tetapi juga mempunyai wawasan yang berkaitan bagi kesolehan, pembangunan dan kemajuan masyarakatnya. Mempunyai wawasan bagi hari muka adalah dianjurkan oleh Islam.

Allah s.w.t berfirman yang bermaksud: “Wahai orang-orang yang beriman bertakwalah pada Allah dan hendaklah setiap jiwa itu melihat apa yang akan ia kemukakan untuk hari esok, dan bertakwalah pada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu lakukan.” (surah Al-Hasyr :18)

Ayat ini menganjurkan umat agar sentiasa melihat ke hadapan dan merancang untuk hari muka, ertinya membina wawasan untuk hari muka dan berusaha untuk mencapainya. Belia yang tidak mempunyai wawasan ialah belia yang potensinya akan terbazir. Belia sedemikian akan terumbang-ambing hidupnya tanpa tujuan dan perancangan. Dalam banyak keadaan belia seperti ini hanya akan memenuhkan hidupnya dengan hiburan dan permainan semata-mata kerana dipengaruhi oleh hedonism Barat. Kegagalan akan bersama belia seperti ini sebagaimana ungkapan kata berikut, “One who fails to plan, plans to fail.”

Masyarakat yang mempunyai belia seperti ini ialah masyarakat yang pasti akan menuju pada kehancuran. Sedangkan belia yang hanya berwawasan bagi manfaat dirinya dan hidupnya hanya dipenuhi dengan sesuatu bagi memenuhi keinginan peribadi semata-mata, ialah belia yang mementingkan dirinya sendiri.

Maka jadilah belia yang berwawasan. Apa juga wawasan yang tinggi, besar dan bermanfaat adalah sesuatu yang digalakkan. Namun wawasan berkenaan mestilah dipandu oleh prinsip-prinsip berikut:

  1. Ia adalah wawasan dalam rangka ibadah pada Allah s.w.t sejajar dengan firman-Nya yang bemaksud: “Dan Aku tidak jadikan Jin dan manusia kecuali untuk beribadah pada-Ku.” (surah Az-Zariyat : 56)
  2. Sesuatu itu hanya akan menjadi ibadah apabila dilakukan dengan hati yang ikhlas kerana Allah s.w.t dan mengikut hukum yang telah ditetapkan oleh-Nya, iaitu sejajar dengan Islam. Ini sejajar dengan firman Allah s.w.t yang bermaksud: “Sesungguhnya agama di sisi Allah ialah Islam.” (surah Ali-Imran : 19)
  3. “Dan barangsiapa mencari Islam sebagai agama (cara hidup), maka tidak aklan diterima darinya dan dia di akhirat dari golongan yang rugi.” (Ali-Imran : 85). Ia adalah wawasan yang merealisasikan peranan sebagai khalifah di muka bumi. Allah s.w.t mencipta manusia sebagai khalifah. Firman-Nya yang bermaksud: “Apabila Tuhan kau berkata pada malaikat, bahawa Aku akan mencipa di bumi ini seorang khalifah.” (surah Al-Baqarah : 30)

Peranan utama khalifah di muka bumi ialah untuk memakmurkan bumi ini dengan aturan yang telah ditetapkan oleh Allah s.w.t yang terkandung dalam ajaran Islam. Dalam kata-kata yang ringkas, wawasan seorang belia haruslah merangkumi dua aspek iaitu untuk menegakkan agama dan memakmurkan dunia. Bukan salah satu darinya.

Bagi generasi belia terutama yang beragama Islam, wawasan sedemikian adalah satu kewajiban agama. Pengabaian terhadapnya merupakan pengabaian terhadap perintah Allah s.w.t. Sesiapa yang melakukannya dicela dan akan dipertanggungjawabkan oleh Allah s.w.t. Namun wawasan sahaja tidak mencukupi. Wawasan berkenaan haruslah didokong oleh keperibadian yang baik. Hanya belia yang berperibadi yang sesuai sahaja akan benar-benar mampu menjayakan wawasan yang berteraskan prinsip di atas.

Dalam mendokong satu wawasan yang murni, belia Islam haruslah memastikan bahawa ia memiliki ciri-ciri asas iaitu akidah yang murni dari penyelewengan, ibadah yang benar dan bersih khurafat dan akhlak yang mulia. Ciri-ciri asas ini, didokong pula oleh ciri-ciri tambahan seperti:

Ciri Pertama:

Sentiasa berusaha untuk mempertingkatkan diri dalam semua bidang dan berusaha mencapai kecemerlangan dalam bidang yang diceburi. Ciri ini diasaskan kepada sabda Rasulullah s.a.w: “Manusia yang bijak ialah manusia yang sentiasa menghisab dirinya dan berusaha untuk hari matinya. Manusia yang lemah ialah manusia yang sentiasa mengikut nafsunya dan sentiasa berangan-angan terhadap Allah s.w.t.”

Ciri Kedua:

Komited pada usaha untuk membangun masyarakat. Ciri ini diasaskan kepada dalil berikut: “Dan hendaklah ada di kalangan kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebaikan, menyuruh kepada makruf dan mencegah dari munkar dan merekalah orang-orang yang berjaya.” (surah Ali Imran : 104)

Ciri Ketiga:

Mampu untuk bekerja secara kolektif dan berorganisasi. Ciri ini diasaskan kepada dalil berikut: “Sesungguhnya Allah sukakan orang-orang yang berjuang di jalan-Nya dalam barisan seolah-olah satu binaan yang tersusun kukuh.” (surah As-Saf : 4)

Ciri Keempat:

Sedia memimpin. Ciri ini didasarkan dari dalil berikut: “Tuhan kami kurniakanlah kepada kami isteri-isteri dan zuriat-zuriat yang menjadi cahaya mata dan jadikanlah kami pemimpin bagi orang-orang yang bertakwa.” (surah al-Furqan : 73)

Pengajaran dari ayat ini ialah Allah menggalakkan umat Islam membina sifat dan kemampuan kepimpinan yang dimanifestasikan dari amalan berdoa. Walaupun Islam tidak menggalakkan umat Islam menuntut jawatan kepimpinan tetapi ia tidak menghalang mereka dari membina kemampuan kepimpinan dalam diri mereka berdasarkan ayat ini.

Ciri Kelima:

Kompeten dengan keperluan semasa. Ciri ini didasarkan pada sabda Rasulullah s.a.w: “Sesungguhnya Allah mencintai hamba yang pakar.” (Muslim)

Ciri Keenam:

Berminda luas dan berfikiran global dan universal. Ciri ini didasarkan pada dalil berikut: “Dan tidak kami utus kamu (Muhammad) kecuali untuk menjadi rahmat kepada seluruh alam.” (surah Al-Anbiya’ : 107)

Islam adalah agama yang universal, diturunkan untuk seluruh umat manusia bukan hanya kepada bangsa Arab, Melayu atau umat Islam sahaja.

Seterusnya Rasulullah s.a.w pernah menasihatkan kita dalam sabdanya yang bermaksudnya: ‘Sebaik-baik manusia ialah orang-orang yang bermanfaat kepada orang lain.’ (Riwayat Al-Tabarani)

Hadis ini menjelaskan bahawa manusia yang baik menurut pandangan Islam ialah orang yang hidup menggunakan sepenuhnya potensi yang ada untuk memajukan keluarga, masyarakat, bangsa, agama dan negara. Generasi belia yang beginilah yang menjadi cita-cita negara kita untuk membentuk warga yang kreatif, pencetus dan pembina tamadun yang dihormati dan disegani oleh masyarakat dunia.


Justeru, golongan belia harus memastikan kehidupan mereka di dunia ini mendapat perlindungan Allah s.w.t. Ini selaras dengan hadis Rasulullah s.a.w yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a bermaksud: ‘Bahawa terdapat tujuh golongan manusia yang dilindungi Allah s.w.t pada hari akhirat iaitu:


1. Pemimpin yang adil

2. Pemuda yang hidup dalam beribadah kepada Allah s.w.t

3. Orang yang mengingati Allah s.w.t ketika bersendirian lalu menitis airmatanya

4. Orang yang hatinya bergantung kepada masjid

5. Orang yang saling berkasih sayang kerana Allah s.w.t semata-mata

6. Lelaki yang digoda oleh perempuan yang cantik tetapi mengatakan aku takut kepada Allah s.w.t

7. Orang bersedekah dan memyembunyikannya sehingga tangan kirinya tidak tahu apa yang dibuat oleh tangan kanan.


Lantaran itu, sebagai kesimpulannya, marilah kita sama-sama berdoa mudah-mudahan generasi belia negara kita sentiasa diberikan taufik hidayah oleh Allah s.w.t dan seterusnya menjadi generasi belia pencipta sejarah, berjaya memainkan peranannya yang sebenar dalam memacu pembangunan negara bangsa yang maju dan dihormati lagi dikasihi Allah s.w.t. Firman Allah s.w.t dalam surah Al-Kahfi ayat 10, bermaksudnya: “(Ingatkanlah peristiwa) ketika serombongan orang-orang muda pergi ke gua, lalu mereka berdoa: “Wahai Tuhan kami! Kurniakanlah kami rahmat dari sisi-Mu, dan berilah kemudahan-kemudahan serta pimpinan kepada kami untuk keselamatan agama kami.”


Bangsa Membaca Bangsa Berjaya

SMAHADZIR

SEJARAH telah mencatatkan bahawa bangsa yang berjaya antara lain dicirikan oleh masyarakatnya yang memiliki budaya literasi. Begitu juga sebaliknya. Sesuatu bangsa yang mempunyai kekuasaan atau kejayaan dalam sesuatu bidang tidak boleh mempertahankan miliknya tanpa budaya ilmu yang mantap. Malah ia akan bergantung kepada bangsa lain yang lebih berilmu. Buktinya kita melihat betapa negara pengeluar minyak yang kaya-raya terpaksa bergantung hampir dalam semua aspek penting kehidupan negaranya kepada negara lain yang lebih maju dari segi keilmuan dan kepakaran.

Sejarah juga telah membuktikan bahawa masyarakat maju yang dapat menguasai pelbagai bidang dalam kehidupan mereka dan mencipta sejarah adalah masyarakat yang suka membaca. Disiplin membaca untuk mendapatkan ilmu merupakan suatu kuasa pembebasan daripada belenggu-belenggu kemiskinan dan kejahilan.

Budaya membaca membolehkan pemikiran seseorang itu berkembang dan mempunyai imaginasi yang lebih tinggi untuk bercakap dan mengeluarkan pendapat berbanding dengan orang yang kurang membaca. Menurut Kenedy (1981) membaca adalah ‘keupayaan seseorang untuk menggarap bentuk visual (lambang-lambang grafik yang mewakili bahasa atau perkataan) yang menghubungkan bentuk intu, atau bunyi makna yang telah diketahui, dan seterusnya berasaskan pengalaman lalu, memahami dan mentafsir maksud’.

Amalan membaca boleh dikaitkan dengan pembinaan ilmu pengetahuan dalam diri seseorang. Ini kerana perbezaan yang ketara antara individu yang suka membaca berbanding individu yang tidak suka membaca adalah melalui ilmu pengetahuan yang dimiliki. Masyarakat yang suka membaca mampu melahirkan seorang manusia yang berguna dan mempunyai tahap pemikiran yang tinggi. Golongan ini juga merupakan salah satu golongan yang akan menjadi pemimpin di sesebuah negara kerana idea-idea bernas mereka dapat membangunkan negara tersebut.

Islam sendiri menggalakkan umatnya membaca sehingga terbukti kelahiran ramai tokoh ilmuan yang terunggul seperti Ibnu Sina, Al-Khawarizmi, Al-Razi, Al-Haitham, Al-Khindi, Ibnu Biruni dan pelbagai lagi. Kesemua tokoh tersebut memulakan penerokaan mereka daripada bacaan sama ada bacaan lisan mahupun bacaan alam sehingga mereka dapat menghasilkan penemuan baru.

Ketika Barat berada di Zaman Kegelapan, perbezaan antara dunia Islam dan Barat boleh dikiaskan seperti langit dan bumi. Victor Robinson membuat perbandingan ini dalam The Story of Medicine (The New Home Library, New York, 1943) dengan berkata, ‘Eropah bergelap pada waktu malam sedangkan Cordova bercahaya dengan lampu. Eropah kotor sedangkan Cordova membina 1,000 tempat mandi. Eropah dipenuhi serangga sedangkan penduduk Cordova menukar pakaian dalam mereka setiap hari. Eropah dipenuhi selut sedangkan jalan-jalan di Cordova bertar. Istana di Eropah dipenuhi lubang asap di bumbung sedangkan bangunan-bangunan di Cordova tersergam indah. Tokoh-tokoh Eropah tidak tahu menandatangani nama sendiri sedangkan anak-anak di Cordova sudah ke sekolah. Tokoh-tokoh agama di Eropah tidak tahu membaca risalah Kristian sedangkan ulama Islam di Cordova membina kutub khanah yang besar.’ Inilah buktinya bangsa yang suka membaca tercegat menjadi bangsa yang berjaya.

Semua pemimpin negara juga menggalakkan masyarakatnya membaca supaya mereka tidak akan ketinggalan dalam menerima kecanggihan dan kemodenan dunia. Bagi masyarakat Jepun, membaca sudah menjadi tabiat dan amalan mereka kerana daripada budaya membaca mereka dapat meningkatkan taraf hidup dan juga bersaing dengan dunia luar.

Walau bagaimanapun, masyarakat yang menerima perubahan teknologi yang moden dan canggih hari ini telah menjadikan amalan membaca bahan-bahan yang tidak sepatutnya. Budaya ini telah menyebabkan masyarakat terutama golongan remaja menjadi rendah akhlak dan cetek ilmu pengetahuan. Jenis bahan bacaan yang boleh dikategorikan sebagai ‘lucah’ atau tidak sopan ialah yang mengeksploitasikan seks sebagai bahan utama. Bagi sesetengah bahan bacaan ini, memaparkan gambar wanita mendedahkan tubuh badan dan aksi menggoda untuk dijadikan sebagai pelaris jualan. Disebabkan remaja sering disogokkan dengan bahan sedemikian, golongan tersebut mudah terpengaruh sehingga menjadi seronok dan ketagih. Ini akan menyebabkan golongan ini tidak dapat berfikir secara matang dan akan ketinggalan dalam pelbagai aspek.

Sejarah telah mencatatkan bahawa negara Jepun, Amerika Syarikat, United Kingdom, dan Jerman adalah antara negara dan bangsa yang maju kerana masyarakatnya sudah membina budaya literasi. Kerana itu, amat wajar bila negara-negara tersebut maju dalam segala bidang, jauh mengalahkan negara-negara lain. Selain menguasai perekonomian dunia, negara-negara tersebut juga dikenali menguasai bidang teknologi. Geliat kehidupan masyarakatnya juga begitu dinamik, di samping memiliki tingkat kedispilinan yang tinggi. Dalam erti lain, budaya literasi memiliki peranan yang begitu penting dalam membangunkan kemajuan sesebuah masyarakat dan negara.

Dengan membacalah kita menjadi tahu dan faham, sekaligus memperoleh wawasan mahupun pengetahuan baru tentang pelbagai perkara yang menyebabkan kita termotivasi untuk terus melakukan perubahan. Bukti tersebut dapat dilihat pada Jepun, sebuah negara yang hancur lebur dalam Perang Dunia Kedua akibat dibom atom oleh Tentera Sekutu. Jepun kemudiannya berupaya bangkit dan mengutamakan pendidikan bangsanya, dengan mengirim mereka ke negara-negara maju seperti Amerika Syarikat dan negara-negara Eropah. Hasilnya Jepun berjaya membangunkan kembali negaranya dari kehancuran.

Kini, pelbagai teknologi mampu dibuat oleh masyarakat Jepun. Bahkan, Amerika Syarikat yang selama ini menjadi adikuasa di segala bidang, dalam banyak hal mulai mengakui kehebatan Jepun. Dan kejayaan Jepun menguasai ‘dunia’ tidak lain kerana budaya literasi yang telah disuburkan sejak awal. Tidak mungkin Jepun mampu menghasilkan ramai ilmuwan dengan penemuan-penemuan mutakhirnya dalam berbagai bidang, jika budaya literasi di Negara Matahari Terbit itu tidak terbina. Justeru itu juga di Jepun kita tidak mungkin akan menemui ahli masyarakatnya yang buta huruf. Mereka bahkan dikenali sebagai masyarakat yang suka membaca, walau di mana mereka berada.

Lantaran suka membaca juga, media cetak di sana tumbuh begitu pesat. Bahkan, jumlah pengedaran akhbar-akhbar di Jepun mengatasi jumlah pengedaran akhbar di seluruh dunia. Menurut Cakram Fokus edisi April 2006, dari 10 akhbar terbesar di dunia, dari urutan satu hingga lima dikuasai pengedaran akhbar-akhbar Jepun. Tempat pertama dipegang oleh akhbar Yomiuri Shimbun dengan jumlah pengedaran 14 juta naskhah sehari. Kedua, akhbar The Asahi Shimbun dengan jumlah pengedaran 12 juta naskhah sehari. Ketiga, akhbar Mainchi Shimbun dengan jumlah pengedaran 5.5 juta naskhah sehari. Keempat, akhbar Nihon Keizai Shimbun dengan jumlah pengedaran 4.6 juta naskhah sehari dan kelima, akhbar Chunichi Shimbun dengan 4.5 juta naskhah sehari.

Di samping itu, umumnya akhbar di Jepun terbit dua kali sehari, pagi dan petang. Jika dikira, dalam sehari, satu orang di Jepun membaca empat akhbar yang berbeza. Bayangkan! Betapa tingginya daya baca orang-orang Jepun.

Singapura yang saiz negaranya jauh lebih kecil dari Malaysia juga memiliki semangat yang sama dengan Jepun. Perekonomian, pendidikan, mahupun budaya membaca masyarakatnya melebihi negara-negara di Asia Tenggara. Dengan jumlah penduduk sekitar 4.5 juta, terdapat tujuh suratkhabar dengan jumlah pengedaran mencapai 1 juta naskhah per hari.

Kendatipun begitu, di negara kita, pada masa ini kita masih bergelut dengan kelembapan budaya membaca di kalangan masyarakat. Seharusnya amalan ini perlu dipupuk sejak kecil lagi bagi melahirkan masyarakat yang suka membaca. Untuk membudayakan amalan membaca, semua pihak termasuk kerajaan, swasta, pertubuhan bukan kerajaan dan orang ramai perlu memainkan peranan masing-masing khususnya dalam mengaplikasikan ilmu yang telah dibaca dalam kehidupan seharian. Serapkanlah budaya membaca masyarakat Jepun dan Eropah ke dalam masyarakat kita agar kita mampu menjadi bangsa yang berjaya.

Konklusinya, ‘bangsa membaca bangsa berjaya’ adalah sebuah frasa yang jitu. Hakikatnya, pembentukan bangsa yang hebat bermula dengan ilmu serta kefahaman. Menggunakan ungkapan lain ia bermaksud kesemuanya bermula dengan minda cemerlang yang lahir dari budaya membaca. Dalam Al-Jamik li Ahkam Al-Quran, Imam Qartubi meriwayatkan, ‘Imam Sufyan bin Uyainah pernah ditanya tentang kelebihan ilmu dan beliau menjawab, ‘Apakah kamu tidak mendengar kalam Allah (iaitu ayat 19 surah Muhammad) yang bermula dengan; ‘Ketahuilah, sekali gus menunjukkan Allah mahu kita menguasai ilmu terlebih dahulu sebelum beramal? Olahan yang sama Allah s.w.t gunakan dalam surah al-Hadid ayat 20, dan surah al-Anfal ayat 28 dan 41.’ Justeru, membaca yang mampu melahirkan minda cemerlang merupakan pintu gerbang kepada segala kehebatan dan kejayaan.

Rujukan:

  1. Al-Jamik li Ahkam Al-Quran, Imam Qartubi
  2. Cakram Fokus edisi April 2006
  3. The Story of Medicine, Victor Robinson (The New Home Library, New York, 1943)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA