Sabtu, 26 Februari 2011

Makna Merdeka Menurut Islam

SMAHADZIR

SUDAH lebih 50 tahun negara kita merdeka dari tangan penjajah. Apakah kita faham makna merdeka yang sebenarnya? Yang jelasnya, memang benar sudah 50 tahun negara kita merdeka tetapi minda segelintir warga negara kita masih menyimpang daripada makna merdeka atau kebebasan yang sebenarnya. Erti kemerdekaan sememangnya berbeza antara generasi dahulu yang memperjuangkan kemerdekaan dengan air mata dan darah. Hal ini kerana bagi mereka, kemerdekaan adalah sesuatu yang tidak ternilai manakala bagi generasi muda pula, 31 Ogos hanya sekadar cuti umum.

Generasi yang merdeka dapat berfikir dengan bebas apa yang baik dilakukan untuk diri, bangsa dan kepentingan masyarakat keseluruhannya tanpa khuatir kepada makhluk yang menghalangnya. Tiada yang ditakuti kecuali Allah s.w.t dan segala tindakannya berpandukan Al-Quran dan Sunnah. Ada juga manusia, bangsa atau umat meskipun lahirnya mereka sudah mencapai kemerdekaan selama ratusan tahun, tetapi jiwa mereka dijajah hawa nafsu jahat. Yang menjadi tuhan mereka hanya nafsu dan apa yang dilakukan mereka membawa bencana kepada seluruh umat manusia.

Menyoroti ayat ke-23 daripada surah al-Jatsiyah, Allah s.w.t berfirman, bermaksud: ‘Adakah engkau lihat orang yang mengambil hawa nafsunya menjadi tuhannya dan Allah menyesatkan dia kerana mengetahui (kejahatan hatinya) dan menutup pendengaran dan mata hatinya serta mengadakan penutupan terhadap pemandangannya. Maka siapakah yang akan menunjukkannya sesudah Allah? Tidakkah kamu menerima peringatan?’

Pendekatan digunakan oleh Islam adalah memerdekakan rohaniah manusia terlebih dulu sebelum membebaskan aspek jasmaninya. Malah, kedua-duanya penting bagi memperoleh kemerdekaan. Golongan penjajah pada masa kini tidak lagi datang menaiki kapal dan menggunakan senjata seperti masa dulu, sebaliknya berupaya menjajah umat Islam menerusi talian kuprum, fiber optik dan satelit serta menggunakan kuasa kewangan dan media.

Dengan adanya globalisasi dan dunia tanpa sempadan, ia menjadi semakin mudah untuk mereka melebarkan pengaruh dan mengawal aspek politik, ekonomi dan sistem sosial milik kita. Sesetengah negara masih bergantung kepada negara yang menjajah mereka dalam banyak sektor seperti perdagangan, pendidikan dan ketenteraan. Malah, perkara terburuk adalah penjajahan masih berlaku terhadap minda penduduk negara tersebut.

Pada bulan kemerdekaan, pelbagai program telah diadakan bagi mengisi bulan penuh makna ini. Mengibarkan bendera hinggalah ke perarakan, kemeriahannya jelas dirasakan. Namun, apakah sambutan kemerdekaan ini cukup sekadar berpesta sebegini? Apakah erti kemerdekaan ini benar-benar sudah dihayati?

Erti kemerdekaan bagi golongan yang pernah dijajah amatlah tinggi. Menggenggam kemerdekaan ibarat bulan jatuh ke riba. Jerit-perih pemimpin terdahulu mencapai kemerdekaan sangat dihargai. Kepayahan YM Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj, berulang-alik ke London, merundingkan kemerdekaan akhirnya terbalas dengan jaminan kemerdekaan oleh Kerajaan British. Bukan Tunku sahaja, tetapi di belakang beliau, beratus-ratus orang yang lain harus mendapat pujian di atas usaha membebaskan Tanah Melayu dari belenggu penjajahan.

Sayangnya kini, erti kemerdekaan sebenar kian luput. Bukan sahaja golongan ‘muda’ tidak jelas kefahaman mereka tentang erti kemerdekaan tetapi terdapat juga golongan ‘tua’ yang seakan lupa apakah makna kemerdekaan sebenar. Kemewahan dan kesenangan yang diperoleh kini melekakan kita akan hakikat kemerdekaan yang kita kecapi. Tanyalah kepada golongan muda kini, apakah makna kemerdekaan kepada mereka. Pasti jawapannya longgar dan hanya sekadar meniru apa orang lain kata. Ini membuktikan bahawa penghayatan kemerdekaan masa kini hanya sekadar melepaskan batuk di tangga sahaja.

Erti kemerdekaan kini tentulah tidak sama dengan zaman penjajahan dahulu. Ketika itu, kemerdekaan bermaksud membebaskan diri dari penjajahan. Apa yang mereka tuntut adalah agar Tanah Melayu diperintah oleh orang Melayu sendiri. Menyedari hakikat bahawa Tanah Melayu bukan sekadar dihuni oleh orang Melayu maka satu kerjasama antara orang Melayu, Cina dan India diadakan. Perjuangan sebagai satu pakatan ini lebih kukuh dan pastinya suara mereka lebih lantang dan berani.

Di dalam dunia serba moden kini, erti kemerdekaan pastinya berbeza. Jika dahulu mereka inginkan kebebasan, tetapi kini, tugas kita adalah untuk mengisi kemerdekaan tersebut. Pengisian secara fizikal memang telah berjaya dilakukan. Apa yang tidak ada di tanah air kita kini? Hampir semua yang dimiliki oleh bangsa maju telah ada di negara kita. Walaupun mungkin berbeza kualiti dan kuantitinya, namun kita sudah pun memiliki kemudahan setanding negara maju. Malahan, kita berpeluang pula untuk pergi ke negara-negara tersebut, melihat dan mempelajari teknologi mereka untuk diaplikasikan di negara ini.

Oleh itu, pengisian fizikal bukan lagi satu persoalan penting. Apa yang lebih penting adalah pengisian kerohanian di dalam kemerdekaan sebagai asas kemajuan negara. Asas ini kian pudar dan luntur dari hari ke hari. Usaha pengukuhan asas ini memang ada tetapi usaha itu agak longgar dan tidak konsisten. Sering orang berkata bahawa ‘bangunan semakin tinggi tetapi nilai diri semakin rendah.’ Lihat sahaja di sekeliling kita. Di mana-mana sahaja sampah dibuang merata-rata, golongan muda tidak menghormati golongan tua, dinding bangunan diconteng dengan kata-kata nista dan bermacam lagi.

Banyak lagi perbuatan negatif yang telah dilakukan oleh warga negara kita yang sudah 50 tahun merdeka ini. Ini termasuklah anak-anak yang didera keluarga sendiri, kes ketagihan dadah dan AIDS yang semakin meningkat, pembunuhan berlaku hampir setiap minit, gejala rasuah dan beribu-ribu masalah yang tidak terdaya dipaparkan di sini. Apakah ini merdeka namanya? Jika inilah habuan yang diperoleh dari kemerdekaan yang ingin dicapai oleh pemimpin terdahulu, pasti pemimpin-pemimpin itu akan berasa begitu sedih. Mungkin inilah harga yang perlu dibayar dari pembangunan yang kita inginkan.

Saya percaya bahawa satu masyarakat timur yang kaya dengan nilai-nilainya pasti dapat membangun mengikut acuannya yang tersendiri. Oleh itu, eloklah kita berfikir sejenak dan menilai diri kembali. Tanyakan kepada diri sendiri, adakah kebebasan yang aku peroleh ini sudah diisi dengan sebaik mungkin? Jika jawapannya tidak, maka mulalah memperbaiki diri. Pertama sekali, syukurilah nikmat kebebasan yang dikurniakan oleh Allah s.w.t. Di dalam ayat 7, surah Ibrahim, Allah s.w.t berfirman yang bermaksud, ‘Dan (ingatlah) tatkala Tuhan kamu memberitahu: ‘Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmat-Ku kepada kamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azab-Ku amatlah keras.’

Kemerdekaan merupakan satu nikmat dan anugerah Allah s.w.t yang paling berharga, malahan bukan semua orang dapat memilikinya. Oleh itu, kemerdekaan sentiasa ditagih. Jadi, syukurilah nikmat kebebasan yang kita miliki ini.

Perkara kedua adalah untuk mengisi kemerdekaan. Kebebasan yang diperoleh ini perlulah diisi dengan input-input yang akan membina insan merdeka bukan sahaja fizikalnya tetapi yang lebih penting adalah merdeka mindanya. Perkara yang paling utama adalah menjadikan rakyat Malaysia sebagai individu-individu mulia yang berpegang kuat kepada nilai hidupnya. Hasrat ini boleh dicapai dengan menekankan kepada aspek pendidikan insan yang berterusan.

Kemerdekaan yang kita peroleh ini sebenarnya membuka ruang yang seluas-luasnya untuk pengembangan ilmu di dalam pelbagai bidang. Ilmu yang dipelajari juga boleh digunakan untuk membina kekuatan ekonomi sesebuah negara. Pada masa kini, jika sesebuah negara itu lemah ekonominya, maka negara tersebut bakal menjadi mangsa penjajahan yang paling rapuh.

Lihat sahaja kepada negara-negara Islam di dunia kini. Akibat kedudukan ekonomi mereka yang lemah, mereka begitu mudah dikotak-katikkan dan suara mereka diabaikan. Inilah penjajahan bentuk baru dalam dunia yang serba mencabar ini. Selain ekonomi, kepintaran dalam bidang sains dan teknologi juga perlu dikuasai. Kemahiran yang tinggi dalam bidang ini merupakan satu senjata penting bagi menjamin kedaulatan sesebuah negara.

Akhir sekali, fahamilah erti kemerdekaan yang sebenarnya. Hayatilah perjuangan pemimpin lalu dan dengan itu kita akan dapat mengecap kenikmatan kemerdekaan yang kita miliki ini. Di samping itu, binalah perwatakan diri yang mulia sebagai salah seorang rakyat di sebuah negara merdeka. Kemerdekaan ini kemerdekaan kita, jangan sampai dirampas lagi. Tidak dapat dinafikan, setiap makhIuk di alam ini memerlukan kemerdekaan atau kebebasan. Kemerdekaan atau kebebasan memberi erti yang amat bermakna bagi kehidupan. Detik pertama kelahiran seorang bayi ke dunia ditandai dengan tangisan seolah-olah membayangkan pekikan kebebasan dari kandungan ibu selama lebih sembilan bulan.

Memang fitrah kejadian memberikan manusia erti kemerdekaan. Tetapi kemampuan manusia menghubungkan faktor diri dengan faktor alamiah adalah terbatas terutama yang berkaitan dengan alam ghaib. Upaya penerokaan akal dan pancaindera manusia terhadap perkara-perkara dan benda-benda yang wujud adalah terbatas. Oleh itu, manusia memerlukan petunjuk dari sumber Yang Maha Perkasa. Hanya dengan petunjuk Allah s.w.t manusia mampu memahami erti diri, erti kehidupan, erti kebebasan dan juga erti kemerdekaan dalam maksud yang sebenarnya. Sebab itu konsep hamba dan khalifah memberikan asas taklif atau tanggungjawab. Melaksanakan taklif memerlukan pedoman dan pertunjuk.

Di dalam Al-Quran Allah s.w.t memberikan batasan tentang halal haram, dosa pahala dan baik buruk sesuatu. Sekiranya pedoman ini dijadikan amalan, jiwa merdeka akan sentiasa subur dan selari dengan fitrah insan. Yang menyebabkan makna kemerdekaan dikaburi ialah tingkah laku manusia yang melampaui batas. Al-Quran memberikan asas tentang ‘perbuatan tangan-tangan manusia yang menyebabkan kerosakan pada alam ini.’ Manusia yang hidup melalui pedoman Al-Quran cenderung melakukan sesuatu mengikut keredhaan Allah s.w.t. Inilah asas yang meletakkan manusia terus berada dalam fitrah dan merdeka.

Memahami konsep Islam tidak sekadar dihubungkan dengan ajaran agama itu sendiri. Islam sebagai deen adalah sesuatu yang hidup bagi sepanjang zaman seperti juga jaminan Allah s.w.t tentang Al-Quran yang akan terus dipelihara sehingga akhir zaman. Aspek lain mengenai Islam ialah penganutnya. Apakah penganut Islam hari ini mewakili zaman atau sedang terpinggir oleh arus perubahan? Kekuatan ajaran itu berada pada umatnya. Sekiranya ajaran Islam itu dihayati sesuai dengan zaman yang pantas berubah, umat Islam tentu berada dalam satu tahap yang dihormati seperti yang pernah berlaku suatu ketika dulu di puncak suatu tamadun yang amat menyumbang kepada Barat dan Timur.

Oleh itu, memperkasa umat dengan menggilap dan menghayati nilai-nilai yang Qurani bakal memerdekakan jiwa penganutnya daripada belenggu kejumudan, kebekuan kreativiti, kehampaan intelek dan kecelaruan budaya. Penjajahan pemikiran al-ghozwul fikr yang menimpa umat Islam sejak kejatuhannya ratusan tahun yang lalu memerlukan cara dan pendekatan untuk membebaskannya. Walaupun Malaysia secara politik dan pentadbirannya bebas daripada kuasa penjajah, namun masih diancam penjajahan bentuk baru seperti hegemoni sistem komunikasi dan telekomunikasi serta penjajahan kebudayaan.

Kagum terhadap Barat dan negara-negara bekas penjajah, sindrom kebergantungan kepada Barat dan model kemajuannya sering menjadi ukurtara atau benchmarking untuk kita berstatus maju atau berimej global. Keadaan seperti ini harus diatasi supaya jiwa merdeka harus mampu memberikan cita rasa yang lebih kental dan bermakna supaya jati diri dapat diperkukuhkan, harga diri dapat dipertahankan dan hala tuju pembangunan menepati falsafah Wawasan 2020 iaitu pembangunan yang mapan dan seimbang.

Tidak dapat dinafikan, merdeka memang mempunyai beberapa pengertian. Mengikut Kamus Dewan (hlm 883), merdeka bermakna bebas daripada penjajahan, kurungan, naungan dan lain-lain, lepas daripada (tebusan, tuntutan, berdiri sendiri, tidak bergantung kepada orang lain). Al-Quran juga mengaitkan kemerdekaan dengan konsep istiqlal dan al-Hurriyyah. Istiqlal membawa makna kemerdekaan, berdaulat, mengangkat, meninggi, menjayakan dan meneruskan sesuatu. Manakala al-Hurriyyah bermaksud kebebasan iaitu bebas daripada nafsu yang jahat.

Firman Allah s.w.t dalam surah an-Nasr bermaksud; ‘Apabila datang pertolongan Allah dan kemenangan (semasa engkau Muhammad berjaya menguasai negeri Mekah). Dan engkau melihat manusia masuk dalam agama Allah beramai-ramai. Maka ucapkanlah tasbih dengan memuji Tuhanmu dan mintalah ampun kepada-Nya, sesungguhnya Ia sangat-sangat menerima taubat.’ (Surah an-Nasr: 1-4)

Definisi dan maksud Al-Quran di atas memberikan kita makna kemerdekaan dan kebebasan dalam ertikata yang luas. Kemerdekaan tidak sekadar pembebasan diri daripada belenggu penjajahan secara fizikal tetapi mengangkat diri sebagai manusia atau umat yang bermaruah dan ada harga diri. Kemerdekaan Mekah daripada belenggu jahiliyyah adalah lambang kemerdekaan antara yang hak dengan yang batil, antara jahiliyyah dengan fitrah, antara asas syirik kepada asas tauhid. Titik-tolak kemerdekaan Mekah memberi kesan yang amat bermakna kepada umat manusia.

Oleh itu, kemerdekaan dalam fahaman Islam memberikan fokus kepada kemerdekaan akidah kerana menghayati akidah tauhid memberikan tunjangan tentang hubungan manusia dengan Pencipta dan hubungan manusia sesama manusia. Hubungan manusia dengan Allah s.w.t adalah sumber kemerdekaan yang sebenar dan hubungan manusia sesama manusia meletakkan hak individu, keluarga, masyarakat dan negara berada dalam kedudukan yang baik dan menyumbang. Sumber kemerdekaan dengan Allah s.w.t ialah keimanan dan ketakwaan yang meletakkan manusia dalam batas hamba dan khalifah. Hak individu dalam konteks Islam meletakkan asas kebebasan bersuara, beraktiviti dan bermasyarakat, asal saja ia tidak melanggar hak orang lain.

Hak keluarga ialah tanggungjawab ibu bapa memerdekakan anak-anaknya daripada kejahilan dan menjadikan diri sebagai contoh atau qudwah supaya anak-anak menjadi orang yang cemerlang dan mampu menyumbang. Hak masyarakat ialah bagaimana potensi dan kelebihan yang ada pada seseorang tidak saja menjadi miliknya tetapi juga menjadi milik masyarakat. Hak negara ialah bagaimana kehadiran kita sebagai warganya menuntut sumbangan dan pengorbanan dalam apa bentuk yang terizin dan termampu supaya kecintaan kepada Allah s.w.t memberikan kita hikmah cintakan negara.

Mekah memberikan makna yang amat istimewa bagi perjuangan Rasulullah s.a.w untuk mengembalikan manusia kepada fitrah. Kemerdekaan Mekah terkandung risalah nubuwwoh yang amat tinggi iaitu pembebasan manusia dari belenggu syirik. Terbebasnya manusia daripada belenggu syirik ini menjadikan asas akidah berada pada tempatnya yang sebenar dan membentuk tosawwur yang menjalin ikatan antara hamba dan Khaliq, keimanan terhadap Pencipta dan meyakini tentang keperkasaan-Nya, surah al-Ikhlas dari ayat 1 hingga 4 memberikan asas yang kukuh tentang aspek ketuhanan yang Maha Esa; ‘Katakanlah, Dia-lah Allah Yang Maha Esa. Allah adalah Tuhan yong bergantung kepada-Nya segala sesuatu. Dia tidak beranak, tidak pula diperanakkan. Dan tidak ada seorang pun yang setara dengan-Nya.’

Implikasi surah ini membentuk suatu pandangan semesta tentang kekuasaan Allah s.w.t. la suatu tosawwur yang membentuk asas wehdah dan kesatuan yang amat nyata. Tidak wujud penyekutuan atau menyamakan secara setara antara status Pencipta dan yang dicipta. Bila semuanya kembali kepada Yang Satu, ia memberikan makna yang besar tentang maksud kehambaan yang tinggi. Asas wehdah ini menjadi perkara yang amat pokok dan utama dalam memahami kemerdekaan diri.

Asas ini akan memberi arah yang jelas terhadap aspek kepercayaan, pemikiran, ilmu pengetahuan, sains dan teknologi, kebudayaan, kemasyarakatan, pembangunan, kemajuan sistem dan juga negara. Asas ini juga boleh memberikan dokongan yang kukuh terhadap erti jati diri, fahaman patriotik dan proses bina negara. Tanpa asas wehdah manusia akan cenderung kembali kepada fahaman qaumiah sempit dan konsep rahmah alamiah sukar untuk berkembang kerana sifat kejadian, potensi yang dimiliki, kelainan yang wujud, persamaan yang ada tidak dapat terbentuk atas asas litaarrafu.

Asas wehdah ini juga akan memberikan tunjangan terhadap faktor rohaniah yang terpancar dalam amal soleh. Memperkasa faktor duniawi yang memberikan natijah ukhrawi. Melihat faktor benda sebagai sumber yang perlu diuruskan dengan amanah. Benda ialah alat bukannya matlamat. Melihat faktor rahmah dan nikmah sebagai sumber daripada Allah s.w.t yang perlu ditadbir urus secara adl wal ihsan. Akhirnya menjadikan kita sebagai umat contoh, umat yang memiliki daya kesatuan yang tinggi (ummatan waahidah), umat terbaik (khaira ummah) dan umat pertengahan (ummatan wasatan) yang memiliki kemampuan memimpin dunia dan memimpin umat manusia.

Atas landasan inilah Shakib Arsalan dalam kitabnya yang berjudul Mengapa Umat Islam Terkebelakang Berbanding Bangsa Lain, menekankan kepentingan kerohanian dalam memurnikan jiwa daripada perkara yang merosakkan, mengisi jiwa kepada perkara-perkara yang baik seperti keimanan dan keyakinan kepada Allah s.w.t, membebaskan jiwa daripada rasa perhambaan dan takut kepada sesama manusia; dan memerdekakan diri daripada menjadi hamba kepada nilai dan budaya masyarakat yang merosakkan seperti fahaman kebendaan dan tipu daya dunia.

Fahaman kehambaan di sini tidak harus dilihat dalam pengertian yang sempit. Kehambaan di sisi Allah s.w.t dalam erti kata yang luas memancarkan jiwa merdeka yang tinggi atas kepatuhan, ketaatan, ketundukan dan keakuran terhadap perkara-perkara yang benar dan hak. Mengakui wujudnya Allah s.w.t melalui tanda-tanda kebesaran-Nya, mengakui kebesaran Allah s.w.t dengan dan nikmah-Nya yang melimpah ruah-rahmah, mengakui keperkasaan Allah s.w.t yang memberikan kudrat dan takdir-Nya terhadap kehidupan manusia dan alam ini menyebabkan manusia memiliki sifat patuh, taat, tunduk dan akur. Apa pun sistem yang ingin berjalan dan memberi manfaat yang tinggi, ia mestilah berjalan atas patuh, taat, tunduk dan akur.

Bintang-bintang, sistem solar, kosmos dan galaksi tidak akan bergerak secara tertib dan teratur melainkan atas landasan sunnah-Nya dan semua itu bergerak atas asas patuh, taat, tunduk dan akur. Kalau tidak, perlanggaran dan kesesakan akan berlaku. la tidak berlaku kerana sifat Allah s.w.t itu sendiri Maha Berkuasa dan Maha Perkasa terhadap ciptaan-Nya.

Hal yang sama juga perlu ada kepada manusia supaya asas patuh, taat, tunduk dan akur menjadi sumber amalan bagi menundukkan sifat takabur, sombong, angkuh dan ujub yang menyebabkan manusia terbelenggu dengan nafs al-amarah yang bersifat haiwani. Inilah yang menyebabkan berlakunya konflik, persengketaan, permusuhan, peperangan, kesombongan terhadap kuasa dan pangkat, takabur terhadap ilmu dan kepandaian, angkuh terhadap harta dan kesenangan, ujub terhadap kekayaan dan kemewahan hingga dirinya jadi terbelenggu.

Faktor rohaniah harus menjadi landasan membebaskan manusia daripada belenggu yang membelit hati lantaran nafs al-amarah yang jelik. Kekuatan rohaniah yang terpancar dalam bentuk amal Islami bukannya terbatas dalam ritual ke dalam diri (tazkiyah an-nafs) semata-mata, tetapi ia hendaklah terucap dalam kata-kata yang santun dan mendidik, terlihat dalam amal dan perbuatan yang baik dan dirinya mampu menjadi contoh ikutan orang lain. Asas kemerdekaan diri secara rohaniah dan amal ialah pertautan yang tinggi dengan Allah s.w.t yang dilakukan dengan ibadah dan amal soleh yang ikhlas dan telus supaya kesan kebaikannya dapat dirasakan oleh yang lain.

Cabaran utama yang sering dihadapi oleh manusia ialah cabaran hawa nafsu. Nafsu adalah sesuatu yang fitrah bagi manusia, asasnya diibaratkan sebagai kuda liar. Kuda liar kalau tidak dilatih atau dijinakkan akan menyebabkan ia tidak boleh dikawal. Nafsu juga sedemikian, sekiranya tidak dilatih dan dijinakkan secara fitrah dengan amalan rohaniah yang baik ia boleh membina nafs al-amarah bi-suk iaitu nafsu jelik yang membawa pekerti buruk. Ibarat kuda liar yang dilatih untuk berlari dengan baik, dijinakkan dengan belaian dan urutan yang manja menyebabkan ketaatan kepada tuan atau penunggangnya tinggi. Apa saja yang diperintahkan oleh tuannya akan diikuti dengan baik dan menjadikan kuda itu sebagai kuda yang taat dan patuh.

Nafsu manusia juga memerlukan pendekatan yang sedemikian supaya memiliki jiwa hamba yang tinggi. Jiwa hamba yang tinggi akan berupaya mengawal dan menjinakkan nafsu serakah yang jelik seperti firman Allah s.w.t dalam surah Ali-Imran ayat 14-15 yang bermaksud: ‘Dihiaskan (dan dijadikan indah) kepada manusia: kesukaan kepada benda-benda yang diingini nafsu, iaitu perempuan-perempuan dan anak-pinak, harta benda yang banyak bertimbun-timbun, daripada emas dan perak, kuda pemeliharaan yang bertanda lagi terlatih, dan binatang-binatang ternak serta kebun-kebun tanaman. Semuanya itu ialah kesenangan hidup di dunia. Dan (ingatlah) pada sisi Allah ada tempat kembali yang sebaik-baiknya (iaitu syurga). Katakanlah wahai Muhamad: Mahukah supaya Aku khabarkan kepada kamu apa yang lebih baik daripada semuanya itu? Iaitu bagi orang yang bertakwa disediakan di sisi Tuhan mereka beberapa syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya. Disediakan juga pasangan-pasangan atau isteri-isteri yang suci bersih, serta (beroleh pula keredhaan daripada Allah s.w.t. Dan (ingatlah), Allah s.w.t sentiasa melihat akan hamba-hamba-Nya.’

Selain itu akal adalah anugerah Allah s.w.t yang amat bernilai kerana ia membezakan antara haiwan dengan manusia. Allah s.w.t kurniakan akal untuk membolehkan manusia mengingat, berfikir dan memberikan daya taakulan. AI-Quran menghubungkan akal dengan konsep ulul albab supaya tanda-tanda kebesaran Allah s.w.t itu diteliti dan dikaji dan menghubungkannya dengan Pencipta. Alam ini tidak terjadi dengan sendiri. Manusia pun tidak terjadi dengan sendiri (by nature).

Sesetengah orang di Barat membuat tanggapan bahawa alam dan manusia ini terjadi secara kebetulan (by accident). Menghubungkan kejadian dengan agama dianggap sebagai suatu dogma. Asas inilah yang menjadikan ilmu orang-orang Barat bersifat rasional dan empirikal semata-mata. Segala sesuatu diukur dan diambil kesimpulan hanya dirujuk dengan upaya akal saja. Persoalan dalam Al-Quran, ‘Apakah kamu tidak berfikir’ yang merujuk kepada orang-orang yang berakal tentang ketakjuban kejadian-Nya.

Firman Allah s.w.t yang bermaksud: ‘Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, silih bergantinya malam dan siang, bahtera yang berlayar di laut membawa apa yang berguna bagi manusia, dan apa yang Allah turunkan dari langit berupa air, lalu dengan air itu, Dia hidupkan bumi sesudah mati (kering)nya dan Dia sebarkan di bumi itu segala jenis haiwan, dan pengisaran angin dan awan yang dikendalikan antara langit dan bumi, sungguh (terdapat) tanda-tanda (keesaan dan kebesaran Allah) bagi kaum yang memikirkan.’ (surah al-Baqarah: 164)

Ayat di atas membawa mesej saintifik. Sains dalam tradisi orang Barat hanya menyangkut tentang kajian mengenai benda dan fenomena. Sains dalam tradisi Islam tidak saja mengkaji tentang benda dan fenomena tetapi hal-hal di sebalik benda dan fenomena iaitu pertanda-pertanda kewujudan dan keperkasaan Allah s.w.t. Manusia yang diciptakan mengatur sistem lebuh raya yang canggih tetapi perlanggaran dan kesesakan tetap berlaku. Allah s.w.t jadikan planet dan sistemnya berputar dan beredar secara teratur dan tertib tentunya membayangkan ada kuasa yang Maha Bijaksana menentukan perjalanan atas sunnah-Nya.

Tidak mungkin planet dan sistemnya bergerak sendiri seperti tidak mungkin kereta berjalan sendiri, kapalterbang terbang sendiri. Akal yang berfikir tentunya memberikan taakulan bahawa sesuatu yang bergerak ada penggeraknya dan sesuatu yang terjadi ada penjadinya. Asas inilah yang menjadikan kebebasan pemikiran wujud dalam keadaannya yang fitrah.

AI-Quran juga memberikan asas tentang perlunya pengembangan pemikiran menerusi anjuran ‘Apakah kamu tidak merenung’ iaitu tidakkah manusia berfikir secara kreatif, reflektif, lateral, kritikal, strategik dan sebagainya. Kemahiran berfikir ini amat penting supaya perspektif tentang sesuatu dilihat secara menyeluruh dan komprehensif. Sesuatu kejadian baik langit dan bumi, manusia dan haiwan, air dan tumbuh-tumbuhan mempunyai kaitan antara satu dengan lain. la ibarat suatu sistem kosmos yang memiliki kesalingan dan memiliki hikmah di sebalik kejadiannya. Pengembangan pemikiran secara fitrah menyebabkan manusia menjadi tahu dan berilmu. Ilmu tanpa suluh Al-Quran tidak memberikan jalan berfikir yang terang benderang. AI-Quran sebagai sumber hikmah dipandu oleh jiwa tafakur membolehkan manusia tahu tentang letak dirinya sebagai hamba dan khalifah dan hubungannya dengan Pencipta untuk memahami maksud faktor-faktor yang nyata dan ghaib yang terdapat dalam alam dan kehidupan ini.

Al-Quran juga menganjurkan supaya tradisi tadabbur dikembangkan. Jiwa tadabbur adalah amat penting bagi memerdekakan pemikiran manusia. Rasa ingin tahu, keupayaan menyelidik dan mengkaji memberi ruang kepada manusia mendapatkan data dan maklumat, fakta dan ilmu supaya daripadanya menjadikan manusia lebih dekat dengan Allah s.w.t dan menjadikanya yakin terhadap kebesaran-Nya berasaskan pertanda-pertanda jelas dan meyakinkan.

Kecemerlangan ilmuan dan ulama silam berasaskan integrasi fikir dan zikir. Tradisi fikir dan zikir menemukan Ibn Nafiz pakar dalam bidang ilmu ‘Mengurus Diri’ iaitu keahlian dalam bahasa Arab dan Syariah. Dalam masa yang sama juga mempunyai kepakaran dalam ilmu ‘Mengurus Sistem’ iaitu pakar dalam bidang perubatan yang berkaitan dengan ilmu perputaran darah (blood circulation) - tradisi ini juga menampilkan tokoh ilmuan seperti Ibn Sina yang hafaz Al-Quran di awal umur, menguasai pelbagai bahasa, menekuni bidang ilmu muzik, pakar dalam bidang astronomi atau astrofizik, mahir dalam bidang falsafah, hebat dalam ilmu matematik dan tersohor dalam ilmu perubatan.

Hal yang sama juga berlaku kepada al-Hawarizmi, pakar dalam bidang matematik, al-Zahrawi pakar dalam ilmu bedah, al-Batani pakar dalam ilmu astrofizik, Ibn Haitam dalam bidang optik, Abbas ibn Firnas dalam bidang enjin terbang dan ramai lagi yang melakukan tradisi tadabbur tanpa memutuskan diri dengan Allah s.w.t. Inilah asas kemerdekaan berfikir yang wujud dalam zaman kegemilangan tamadun yang telah memimpin tamadun umat manusia.

Akal manusia juga dibantu oleh pancaindera. Apa yang ditatap, dibaca, ditulis, ditonton, disaksi dan diperhatikan memberi asas terhadap akal dan kecerdasannya. Apa yang didengar, dihidu, dirasa dan disentuh juga merupakan landasan menghubungkan diri dengan lingkungan luar diri dan persekitaran boleh menyumbang kepada kemakrufan dan faktor sekitar juga boleh menyumbang kepada kemungkaran.

Keinsafan bahawa Allah Maha Melihat dan Allah Maha Mengetahui menjadi pedoman bagi manusia menyuburkan jalan berfikir dan perkembangan pancainderanya supaya yang dilihat, didengar, dihidu, dirasa dan disentuh adalah sesuatu yang baik dan menyumbang kepada kebaikan dan kesejahteraan diri dan juga perlakuannya.

Oleh itu, pemikiran yang merdeka adalah pemikiran yang terpedoman. Manusia yang fitrah tidak boleh lepas bebas dalam berfikir tanpa adanya pancang ataupun panduan yang membolehkan manusia insaf bahawa sebagai hamba dan khalifah, ia tertakluk kepada ketentuan Allah s.w.t. Meskipun jalan ikhtiar terbuka untuk manusia, namun faktor naluri dan nafsu-nafsi semata-mata tidak memadai untuk membimbing manusia ke jalan yang betul melainkan kesuburan pemikirannya dibentuk oleh keimanan dan ketakwaan.

Keimanan dan ketakwaan adalah batasan yang membimbing manusia tentang kebebasan berfikir. Keimanan menghubungkan manusia dengan faktor ghaibiyyat di mana manusia tidak hanya mengembangkan pemikirannya terhadap apa yang dilihat dan bersifat benda tetapi juga percaya apa yang tidak dilihat seperti Allah s.w.t dan malaikat kerana terdapat tanda-tanda yang nyata tentang kejadian dan kebesaran-Nya yang di luar kemampuan akal manusia untuk memberikan rasionalnya.

Ketakwaan menghubungkan manusia dengan faktor insaf-ketuhanan (God-conciousness) yang tinggi. Keyakinan manusia kepada Allah s.w.t Yang Maha Perkasa dan Maha Mengetahui membentuk manusia supaya berlaku amanah, jujur, adil, tulus, telus dan lain-lain kerana ketakwaan meyakinkan manusia bahawa dalam melakukan sesuatu yang sifatnya ibadah, walaupun bila melakukannya kita tidak melihat Allah s.w.t, tetapi kita yakin Allah s.w.t melihat kita. Asas inilah yang mempedoman manusia untuk sentiasa berada dalam keadaan fitrah bila melakukan sesuatu.

Orang-orang mukmin dan muttaqin tidak akan terbelenggu oleh sifat pecah amanah atau tidak amanah, kezaliman, penipuan, pura-pura, melakukan eksploitasi atau perkara-perkara seumpamanya kerana ia menjadikan manusia tidak merdeka dan terbelenggu. Melakukan sesuatu dengan amanah, bercakap sesuatu yang benar, menyampaikan sesuatu dengan jujur, bersikap adil terhadap orang lain, telus dan tulus bila berurusan adalah gambaran orang yang berjiwa merdeka kerana ia menghubungkan dirinya dengan yang Maha Mengetahui iaitu Allah s.w.t. Dalam melakukan sesuatu ia tidak berselindung atau menyatakan sesuatu di luar kebenaran kerana sekiranya ia berbuat demikian meskipun manusia tidak tahu tetapi Allah s.w.t mengetahuinya. Inilah jiwa merdeka yang amat agung yang dimiliki oleh manusia mukmin.

Asas ini sangat penting kerana maksud kebebasan berfikir ialah pertautan akal dengan naql iaitu wahyu. Wahyu memberikan pertunjuk manusia supaya pedoman yang diberi menyebabkan manusia terus berada dalam keadaan fitrah dan tidak melampaui batas. Batasan yang memisahkan yang baik dengan yang buruk, maaruf dan mungkar, hak dan batil, adil dan zalim adalah persimpangan yang boleh membawa manusia kepada belenggu dan boleh memimpin manusia ke arah kebaikan. Sekiranya manusia memilih jalan yang baik, kemerdekaan yang sebenarnya dirasai tetapi sekiranya manusia memilih jalan yang batil maka manusia tidak memilik dan hidupnya dibelenggu.

Antara asas-asas terpenting untuk jiwa merdeka ialah hikmah. Hikmah adalah bahasa agama tentang kearifan alias kebijaksanaan, kebajikan yang tersimpan dalam diri manusia, sebagai pantulan dari sifat Tuhan yang Maha Bijaksana. Kearifan selalu melekat dengan orang-orang yang berilmu, ilmunya melebur dalam kesedaran dan keinsafan nurani yang jernih. Ia muncul dalam penampilan ulil albab, manusia yang seimbang, rohani dan jasmani. Manusia tawaduk, yang selalu sedar akan kelemahannya

Pada saat rakyat seluruh negara menyambut ulang tahun kemerdekaan yang ke-50, ada segelintir warga yang masih tertanya-tanya apakah yang dimaksudkan dengan jiwa generasi merdeka. Lahir pasca merdeka terutama menyebabkan mereka hanya mendengar kisah kemerdekaan daripada generasi emas atau berusaha memahaminya menerusi rakaman yang masih tersimpan.

Sesungguhnya tidak. Mengapa? Kerana erti sebenar jiwa merdeka lebih daripada itu! Mengetahui makna sebenar jiwa merdeka serta batasnya, dan memahami nilainya yang sebenar boleh memberikan kita kesedaran betapa penting dan berharganya aset ini. Kefahaman ini memandu kita dengan jelas dan selamat agar tidak melangkaui sempadan kemerdekaan yang telah diberikan kepada kita. Dalam konteks ini, jiwa generasi yang merdeka dapat difahami berdasarkan lima asas penting, pertama, jiwa generasi yang merdeka kenal jati dirinya.

Jiwa generasi yang merdeka memahami dari mana dirinya datang, mengapa dirinya diciptakan dan ke mana dirinya akan kembali. Kefahaman ini bukan sekadar maklumat pengetahuan yang dihafal daripada buku, tetapi dihayati dan dijelmakan dalam kehidupan seharian. Contoh generasi yang berjiwa merdeka sangat jelas pada zaman Rasulullah s.a.w. Generasi insan seperti Ali bin Abi Talib serta Aisyah binti Abu Bakar faham mereka diciptakan Allah dan akan kembali semula kepada-Nya. Mereka juga mengerti dengan sebenar-benarnya hidup di dunia yang singkat ini harus digunakan untuk menjadi hamba yang taat kepada Allah dan berusaha mengembalikan dunia dalam ketaatan kepada hakimiyah Allah.

Generasi berjiwa merdeka juga tidak pernah ketinggalan daripada memahami sejarah dan mengambil pengajaran daripadanya. Mereka berusaha menekuni iktibar daripada kegemilangan dan keruntuhan tamadun manusia sepanjang sejarah. Mereka memahami bahawa sepanjang sejarah manusia, kebenaran tidak akan pernah lapuk ditelan zaman. Kebenaran akan tetap menang dan menyerlah! Dengan kefahaman inilah, mereka benar-benar kenal siapa diri dan betapa tingginya nilai diri mereka apabila menjadi generasi berusaha memenuhi tujuan hidup.

Kedua, berbekalkan kefahaman jati diri sebenar, jiwa generasi merdeka akan memperoleh lebih kekuatan daripada kemerdekaannya kerana dia memahami dirinya hanya perlu tunduk kepada Penciptanya. Dasar hidupnya adalah dua kalimah syahadah yang difahami implikasinya dengan sepenuh jiwanya. Tuntutan kalimah syahadah akan memberikan lonjakan hebat yang mampu menolak segala kesetiaan dan ketaatan kepada selain dari-Nya. Walaupun 50 tahun Malaysia merdeka, warganya terutama generasi muda yang telah menemui kemerdekaan jiwa mampu membawa dirinya keluar daripada belenggu ketaatan kepada makhluk menuju kesetiaan hanya kepada Pencipta. Hidup dan matinya, seluruhnya diasaskan secara jelas kepada paksi ini. Seluruh denyutan nadi dan degup jantungnya berlaku dengan kesedaran bahawa inilah erti kemerdekaan sebenar!

Ketiga, jiwa merdeka juga yakin dengan kewujudan dan kebenaran hari pembalasan. Generasi berjiwa merdeka memahami bahawa kematian itu pasti. Setiap yang hidup pasti akan menemui kematian dan hanya Allah yang mengetahui bilakah ajal setiap makhluk-Nya. Firman Allah: ‘Di mana saja kamu berada, kematian akan mendapatkan kamu, sekalipun kamu berada di dalam benteng yang tinggi lagi kukuh....’ (surah An-Nisa’: 78).

Bertitik tolak daripada kepercayaan yang kuat inilah, generasi berjiwa merdeka sentiasa memperhatikan tingkah lakunya agar menjadi modal paling strategik untuk manfaat kehidupan selepas mati. Jika terjatuh dalam lubang kealpaan dan kelalaian, generasi berjiwa merdeka akan bangkit kembali menebus kesalahannya dan tidak akan mengulanginya.

Keempat, kesannya, lahir generasi merdeka yang sentiasa berlumba-lumba untuk menjadikan seluruh hidupnya bermakna. Tidak ada satu detik pun yang akan diizin untuk dibazirkan ke jalan tidak berguna. Begitulah hebatnya jiwa generasi yang merdeka. Mereka menyedari bahawa hidup di dunia ini hanya sekali, maka sebaik-baiknya mereka harus hidup dengan penuh erti. Apabila dipanggil kembali, generasi berjiwa merdeka tersenyum bangga membawa bekal bersinar untuk dipersembahkan kepada Tuhannya. Firman Allah s.w.t yang bermaksud: ‘Wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi diredai-Nya. Masuklah ke dalam barisan hamba-Ku. Dan masuklah ke dalam syurga-Ku.’ (surah Al-Fajr: 27-30).

Mereka puas kerana memanfaatkan anugerah kehidupan di dunia sebagai manusia yang menjalankan amanahnya, bukan robot yang sekadar mengulangi rutin kehidupannya tanpa mengetahui tujuan hidupnya.

Generasi berjiwa merdeka sedar dan faham bahawa berjaya dengan cemerlang dalam pelajaran bukanlah tujuan akhir hidupnya. Mereka tidak terperangkap dalam kerugian menagih seluruh masa mereka hanya untuk mengisi maklumat di minda dan mendapatkan makanan untuk survival fizikal. Mereka tidak akan membiarkan hati kecut dan gersang kerana perangkap ini. Mereka tidak akan tertekan dengan himpitan beban pelajaran, tetapi rasa bertanggungjawab untuk menimba ilmu sebanyak mungkin untuk memajukan diri dan masyarakat.

Kelima, jiwa generasi merdeka adalah jiwa yang sentiasa memperjuangkan kebenaran. Kisah interaksi manusia dan kebenaran sepanjang sejarah membentangkan kepada kita pelbagai jenis episod. Ada yang untung dan ada rugi. Generasi berjiwa merdeka termasuk dalam golongan mereka yang untung. Mengapa? Kerana jiwa merdeka sentiasa mencari kebenaran, tidak menolaknya, berusaha memperjuangkannya dan menyokongnya dengan sepenuh jiwa dan sepanjang hayatnya. Hidup dan mati dengan asas kebenaran itu adalah tanggungjawab. Ia bukan pilihan, tapi ia anugerah. Yang pentingnya merdeka pada jiwa dan bukan hanya pada fizikal.

Pernahkah kita terfikir mengapa ikan hidup di laut yang masin tidak terasa masin, tetapi ikan masin yang disaluti garam terasa sangat masin? Kerana bezanya ikan di laut hidup, tetapi ikan masin mati. Begitulah jiwa manusia. Jiwa yang hidup tidak akan terpengaruh dengan anasir buruk yang sentiasa cuba untuk dipengaruhi tetapi jiwa mati mudah sekali terjebak dengan apa juga anasir buruk yang datang kepadanya.

Kesimpulannya, kita harus memahami makna merdeka yang sebenarnya dan seterusnya mengisi makna kemerdekaan negara dengan akhlak terpuji, bukan merosakkan erti kemerdekaan itu sendiri.



Orang Bangang Buta Sejarah, Buta Bahasa

SMAHADZIR


SUATU ketika dulu, apabila Hishammuddin Tun Hussein mencium Keris Panca Warisan di Perhimpunan Agung UMNO, kecoh satu Malaysia. Ada yang ‘takut dan cemas’ dengan aksi itu. Keris yang sudah lama menjadi hiasan dinding, bahan pameran muzium dan diselitkan di pinggang pengantin lelaki dikatakan telah ‘melukakan’ hati kaum lain. Hairan, kenapa masih ada pemikiran yang bangang begitu.


Baru-baru ini sekali lagi di perhimpunan yang sama, timbul lagi cerita ‘cemas, sakit hati dan menakutkan’. Pertamanya apabila Muhyiddin Yassin mengumumkan Sejarah sebagai subjek wajib lulus Sijil Pelajaran Malaysia mulai 2013. Alasan yang diberi, perkara itu tidak dibawa ke Kabinet. Agaknya kalaulah Muhyiddin umum bonus dua bulan, cuti perayaan ditambah atau tol percuma seluruh negara, maka tidaklah timbul perkara itu perlu dibawa ke Kabinet. Kalau boleh, sehari selepas pengumuman, kerajaan terus bayar bonus, tambah cuti perayaan dan batalkan tol. Entahlah kenapa digusarkan sangat soal Sejarah itu. Lagi sekali hairan, kenapa masih ada pemikiran yang bangang begitu.


Perkara kedua yang dianggap ‘menakutkan dan menyakitkan hati’ ialah apabila ada pihak kurang senang dengan bahasa ucapan dasar Najib Tun Razak. Begitulah jadinya apabila setiap gerak geri dan tutur kata UMNO diperhati, diperhalusi dan diteliti. Tujuan mereka hanya satu iaitu akan cuba ‘mencari silap’ dan mencetuskan isu. Mereka sedaya upaya akan cuba memutarbelitkan fakta bagi menakutkan atau mengelirukan orang ramai. Lebih puas jika mereka akan berkata, perhimpunan itu bersifat rasis atau perkauman. Maka tidak hairanlah ada yang ‘sakit hati’ mendengar ucapan dasar Presiden UMNO yang begitu bersemangat baru-baru ini.


Mari kita selak kembali para-para terakhir ucapan bertajuk Mendaya Bangsa Meneraju Kemakmuran itu. Elok diambil empat para terakhir, bukannya yang terakhir sahaja. Berikut petikan ucapan dasar tersebut:


‘Makanya, bolehkah kita percaya kemakmuran Malaysia akan terus terpelihara sekiranya parti-parti lawan yang kelam kabut, bobrok dan goyah memegang tampuk kuasa? Bolehkah rakyat Malaysia meletakkan kepercayaan terhadap mereka ini yang saban waktu dan saban masa hanya mengidam menduduki pusat pemerintahan? Sanggupkah kita menyerahkan Malaysia tercinta ini kepada pengkhianat bangsa dan tanah air?’


‘Sesungguhnya kepada saudara dan saudarilah nasib parti kita dipertaruhkan. Dalam genggaman saudara dan saudarilah pembelaaan UMNO kita dambakan. Di bahu saudara dan saudari sekalianlah, tergalas warisan Parti Kebangsaan Melayu Bersatu ini.’


‘Ayuh.. Jangankan gerimis, hujan pun mari kita redahi; Jangankan ribut, taufan pun mesti kita harungi; Jangankan air bah, gelombang badai pun harus berani kita renangi; Jangankan gerhana, kelam gelita pun pasti kita terangi.’


‘Maka, kepada semua saya berpesan, kepada semua saya beri pedoman, janganlah kita terpalit damak beracun sandiwara lawan yang hanya menempah alam kegagalan. Berpasaklah kepada parti UMNO. Bertetaplah kepada panji-panji Barisan Nasional. Walau berkecai tulang dan juga badan, walau bercerai jasad dari nyawa. Saudara dan saudari, walau apa pun yang terjadi, Putrajaya mesti kita pertahankan! Demi Islam, Demi Melayu dan Demi Malaysia. Bersamalah Mendaya Bangsa Meneraju Kemakmuran.’


Begitulah ucapan penuh semangat bagi menyedarkan ahli-ahli UMNO. Mereka diminta kekal bersama UMNO dan tetap bersatu di bawah naungan BN untuk mempertahankan Putrajaya walau apa pun yang terjadi. Najib tentunya tidak mahu Putrajaya dilelong apabila jatuh kepada mereka yang menentang projek itu. Mungkin Najib juga mahu ahli-ahli UMNO yang menjadi wakil rakyat di Parlimen mempertahankan Putrajaya sebagai kerajaan BN bukannya ‘menjual’ diri jika ‘dibeli’ atau menerima tawaran lumayan untuk ‘melompat’.


Maka adakah ucapan yang sebegitu boleh menakutkan? Ia menakutkan jika diberi tafsiran yang silap. Secara logik akal, siapakah di kalangan kita yang sanggup meredah ribut taufan dan merenangi gelombang?


Sebagai selingan, menyebut soal berenang menghadapi gelombang badai, teringat penulis kata-kata sinis semasa kerajaan mahu membina Jambatan Pulau Pinang. Ada yang kata, mereka sanggup berenang meredah lautan daripada menyokong pembinaan jambatan itu. Sebagai tambahan, ada juga yang kata BN buta perut, mati akal nak bina jambatan, membazir wang rakyat. Lebih baik atur feri dari Pangkalan Sultan Abdul Halim di Seberang Perai ke Pangkalan Raja Tun Uda di sebelah pulau. Susun papan atas feri bagi memudahkan kenderaan dan orang ramai menyeberang. Begitulah dangkal dan bangangnya pihak yang menentang projek tersebut.


Begitu juga sewaktu kerajaan nak bina Putrajaya suatu ketika dulu. Ramailah yang menentang. Kononnya membazirkan wang rakyat sehinggakan ada pihak-pihak tertentu yang nak melelong Putrajaya tersebut jika berjaya memerintah negara. Sekarang, bila Putrajaya dah siap dan selesa diduduki, pihak yang dulunya nak lelong Putrajaya dah berusaha pula nak duduk di Putrajaya tersebut. Pelmacam usaha dilakukan termasuk mengedarkan fitnah dan pembohogan yang tak masuk akal semata-mata nak dapatkan undi untuk dapat duduk di kerusi Putrajaya. Ini juga antara manusia-manusia bangang yang sewajarnya tak duduk di negara kita ini.


Kembali kepada ucapan dasar Najib yang ‘menakutkan’ itu. Orang Melayu sebenarnya mempunyai banyak lenggok bahasa. Dalam keras ada lembut, dalam lembut ada keras. Selak kembali maksud apabila kita merujuk seseorang itu bibir nipis, bibir tebal, kerani cabuk, kerang busuk. Begitu juga dengan buta akal, buta perut, buta gaji, gaji buta, buta hati, buta perut, buta politik, buta sejarah, pekak badak, pekak batu dan macam-macam lagi.


Dalam bahasa Melayu, banyak lagi kiasan, bidalan, perumpamaan dan peribahasa. Dan semuanya ada tafsiran masing-masing. Mungkin yang tidak faham bahasa akan memberi tafsiran yang bukan-bukan. Mungkin ada yang akan berkata, gila, bodoh, kejam dan macam-macam lagi apabila terbaca ayat Biar mati anak jangan mati adat; Biar mati ditangkap harimau, jangan mati digigit anjing; Biar berputih tulang jangan berputih mata; Biar buruk kain dipakai, asal pandai mengambil hati; Biarlah mati di mata pedang, janganlah mati kena tendang; Biarlah terjual nyawa jangan terjual nama; Biar ditelan buaya, jangan dipagut ikan kecil; Biar kena tampar dengan jari yang bercincin, daripada kena jentik dengan tangan yang berkudis; Biar luka di dada jangan luka di belakang; Tikam lidah dan genggam bara api biar sampai jadi arang.


Mungkin semuanya itu lebih baik daripada ungkapan seperti jika mahu mewujudkan negara Islam, langkah mayat kami dulu. Jika ungkapan itu mahu dikelirukan, macam-macam tafsiran boleh dibuat. Tentunya ia lebih menakutkan dan menyakitkan hati. Amat malang sekali jika orang Melayu tidak lagi boleh menggunakan pelbagai kiasan dalam bahasa mereka. Adakah akhirnya sebahagian besar kiasan, peribahasa, bidalan Melayu dan perumpamaan terpaksa disimpan di dalam muzium sama seperti pameran keris?


Maka janganlah bersangka buruk. Biarlah tersalah kain, jangan tersalah cakap. Janganlah seperti bicarakan rumput di halaman orang, di halaman sendiri rumput sampai ke kaki tangga. Akhir kalam, bahasa Melayu perlu diperkasakan. Ingat Keranda 152. Janganlah kerana politik, Melayu terpaksa mengetepikan warisan sejarah, budaya dan bahasa. Diharapkan kita tidak buta sejarah dan buta bahasa, kalau kita tak mahu dikatakan orang bangang!

Kurangkan Penggunaan Beg Plastik

SMAHADZIR

BEG PLASTIK merupakan produk biasa dalam kehidupan kita malah dibuang sesuka hati setelah digunakan. Plastik merupakan bahan yang diperbuat dari sumber yang amat berharga iaitu petroleum. Ini bermakna, lebih banyak plastik yang kita gunakan, berkuranglah bekalan petroleum kita pada masa hadapan. Beg plastik juga amat sukar dihapuskan. Sekiranya dibakar, ia akan membebaskan karsinogen, iaitu satu bahan penyebab kanser yang amat berbahaya kepada manusia. Sekiranya ditanam, bahan toksin di dalamnya boleh memasuki sumber air minum kita. Haiwan pula boleh mati apabila termakan beg plastik.

Kajian menunjukkan bahawa sebuah beg plastik yang kita buang boleh berada di tapak pelupusan selama beribu-ribu tahun sebelum hancur. Beg plastik merupakan bahan pepejal yang sukar diurai di dalam tanah. Lantaran itu, ia boleh menyebabkan tanah berasid dan tidak sesuai untuk pertanian selain menimbulkan beberapa masalah yang lain. Plastik-plastik yang dibuang akan menjejaskan pengaliran air sehingga boleh menyebabkan air parit dan sungai membanjiri kawasan berdekatan apabila hujan lebat.

Oleh kerana sisa plastik hanya akan reput dalam jangka masa yang panjang, ianya memerlukan sebahagian besar dari kawasan tapak pelupusan. Yang lebih membimbangkan lagi, plastik boleh mengeluarkan kompaun toksik dan berbahaya apabila ia reput. Jika ini berlaku ianya boleh menyebabkan pencemaran tanah, sungai dan sumber air bawah tanah. Keadaan ini akan menjejaskan kualiti alam sekitar, kesihatan dan kesejahteraan makhluk hidup yang lain. Beg plastik yang dibuang ke dasar laut pula boleh mengancam hidupan aquatik dan marin.

Lantaran memberi impak yang negatif kepada kehidupan, banyak negara telah menghentikan secara undang-undang penggunaan beg plastik di kedai dan pasar raya. Banyak negara juga telah mengenakan pembayaran ke atas beg plastik. Selatan Australia contohnya telah mengumumkan larangan pengunaan beg plastik. Hong Kong pula telah mengenakan bayaran HKD 50sen (lebih kurang RM0.25) untuk setiap beg plastik. Manakala negara China telah melaksanakan Akta Pengehadan Penggunaan Beg Plastik. Satu kajian tentang kesan selepas setahun pelaksanaannya telah mendapati ia telah menjimatkan 1.6 juta tan petroleum.

Apabila pereka beg tangan terkemuka, Anya Hindmarch menghasilkan beg tote ‘I’m Not A Plastic Bag’ pada tahun 2009, berduyun-duyun orang terutama wanita berusaha untuk memiliki beg kanvas serbaguna tersebut. Tujuannya ialah untuk menggalakkan lebih ramai orang berhenti menggunakan beg plastik yang dianggap antara punca utama pelepasan gas karbon dioksida (CO2) iaitu penyebab utama fenomena pemanasan global.

Kajian bagi ‘Environmental Protection Agency’ Amerika Syarikat yang dijalankan bersama oleh Konsultan ICF, Konsultan Owen-illinous dan University of Florida pada September 2006 menunjukkan bahawa kitar semula atau penggunaan semula satu tan plastik akan menjimatkan penggunaan tenaga sebanyak 51 hingga 56 juta Btu (satu juta Btu bersamaan dengan tenaga yang boleh dihasilkan oleh lapan gallons gasoline).

Pada 27 Mac 2007, Parlimen Bandar San Francisco Amerika Syarikat telah meluluskan satu akta melarang penggunaan beg plastik di pasar raya dan kedai farmasi. Berdasarkan akta tersebut, penjual runcit hanya boleh menyediakan beg kertas, beg kain atau beg plastik yang boleh terurai kepada pelanggan. Di Los Angeles dan bandar-bandar yang lain di Amerika Syarikat., kerajaan telah mengurus aktiviti pengambilan balik beg plastik dan mencadangkan penduduk tempatan supaya tidak menggunakan beg plastik serta meletakkan beg plastik yang telah digunakan ke tempat yang telah ditetapkan.

Pada 2 April 2007, larangan penggunaan beg plastik telah dilaksanakan di Pekan Leaf Rapids, Manitoba Kanada. Pekan itu merupakan tempat pertama yang menetapkan larangan tersebut di Kanada. Sebelum ini, sesetengah tempat di Australia dan Brazil juga telah mengeluarkan ketetapan mengenai larangan penggunaan beg plastik.

Tanzania pula telah mengumumkan larangan penggunaan beg plastik yang setebal 30 mikron hingga 65 mikron pada tahun 2008. Rwanda telah melarang penggunaan dan pengimportan beg plastik yang setebal kurang 100 mikron semenjak tahun 2005. Kerajaan Kenya telah mengenakan cukai penggunaan sebanyak 120% atas beg plastik dan merancang untuk meningkatkan harga beg plastik sebanyak 6.6 kali ganda pada tahun 2010. Uganda juga telah memulakan pelaksanaan satu akta tentang larangan penggunaan beg plastik pada 1 Julai 2009.

Pada tahun 1999, Republik Korea menggunakan beg plastik yang perlu dibayar, manakala Hong Kong mula mengenakan cukai mesra alam terhadap beg plastik. Jepun, India dan Bangladesh pula telah menggubal undang-undang melarang penggunaan beg plastik.

Berdasarkan peraturan Suruhanjaya Pembangunan dan Pembaharuan Negara China, beg plastik yang tebalnya kurang 0.025 mm dilarang dikeluarkan dan digunakan. Selain itu, pusat jualan runcit yang menyediakan beg plastik percuma kepada pelanggan perlu membayar denda 10 ribu yuan RMB maksimum.

Singapura turut melancarkan ‘Hari Bawa Beg Beli-belah Sendiri’ pada April 2009. Setiap hari Rabu, sebanyak 206 buah pasar raya di Singapura telah menggalakkan pengguna mengurangkan penggunaan beg plastik. Manakala Republik Korea dan Jepun telah menetapkan siri tindakan untuk menggalakkan pihak penjual dan pengguna menggunakan beg kertas yang boleh dikitar semula.

Belasan tahun yang lalu, Jerman telah menggubal undang-undang mengurangkan penggunaan beg plastik. Pada masa ini, semua pasar raya di Jerman hanya menyediakan beg plastik yang berbayar. Britain, Perancis dan Ireland juga telah menetapkan siri akta untuk mengurangkan penggunaan beg plastik.

‘Kick the Habit! - ‘Reduce the use of Plastic bags, Towards a Low Carbon Economy’ yang pernah menjadi tema sambutan Hari Alam Sekitar Sedunia bertujuan untuk mengajak kita supaya merubah sikap, sikap mengurangkan penggunaan bahan plastik sebagai pembungkus yang berlebihan. Oleh kerana kelebihan bahan plastik dari segi ketahanan (durability) dan 'hygiene', penggunaannya sebagai bahan pembungkus meningkat sejak akhir tahun 60-an. Oleh yang demikian adalah wajar bagi kita sebagai pengguna menyambut baik dan memberikan sokongan terhadap apa juga usaha mengurangkan penggunaan beg plastik dan mempromosi beg guna semula yang telah diperkenalkan.

Cara untuk menggurangkan penggunaan pembungkus plastik yang berlebihan adalah mudah dan murah. Apabila membeli-belah pastikan kita memuatkan beg plastik dengan seberapa banyak barangan belian yang boleh. Gunakan semula pembungkus atau beg plastik bagi kegunaan lain dan tidak membuangnya. Yang lebih baik lagi bawa beg yang boleh digunakan semula dari rumah dan tidak menggunakan beg plastik yang disediakan di kedai dan pasar raya. Mengurangkan penggunaan pembungkus dan beg plastik juga mempunyai beberapa kebaikan dari segi alam sekitar seperti:

  1. Jumlah sisa buangan yang perlu dilupuskan akan berkurangan. Secara langsung kawasan tanah yang perlu digunakan bagi maksud pelupusan juga akan berkurangan. Ini bermakna risiko pencemaran juga akan berkurangan.
  2. Penggunaan semula pembungkus atau beg plastik akan menjimatkan penggunaan sumber tambahan bagi pembuatan beg plastik baru.

Kesimpulannya, kurangkanlah penggunaan beg plastik kerana tindakan tersebut dapat menyelesaikan banyak masalah pencemaran, membantu kehidupan yang selesa untuk makhluk sejagat, menjaga kualiti alam sekitar, dan seterusnya dapat membantu negara mengurangkan keluasan tapak pelupusan.

Kaedah Mengatasi Kenaikan Harga Beras Di Pasaran

SMAHADZIR

MAKANAN adalah salah satu keperluan asas manusia di samping tempat tinggal dan pakaian. Oleh yang demikian, isu krisis makanan bukanlah satu isu remeh yang boleh dibiarkan begitu sahaja. Apa yang membimbangkan, krisis makanan yang menimpa dunia sekarang ini melibatkan bekalan makanan ruji seperti beras, gandum, bijirin dan jagung yang menjadi keperluan asas setiap individu di atas dunia ini. Walaupun setakat ini Malaysia masih belum terkesan dengan fenomena ini, namun berdasarkan trend ekonomi dunia, hal ini tidak mustahil akan melanda negara.

Masalah pertambahan jumlah penduduk dunia yang tidak seimbang dengan pengeluaran makanan adalah antara alasan yang sering dijadikan ‘punca’ mengapa berlakunya kekurangan makanan di dunia. Dianggarkan bahawa penduduk dunia akan bertambah melampaui tahap 9 bilion orang menjelang tahun 2050. Unjuran pertambahan ini dikatakan akan mendesak kepada keperluan bahan makanan yang mendadak yang tidak mampu ditampung oleh tahap pengeluaran makanan dunia kerana kelangkaan (kekurangan) sumber-sumber yang ada seperti air, tanah ladang dan sebagainya. Kepesatan permintaan secara mendadak dari kawasan ekonomi yang sedang pesat membangun seperti di China dan India juga dikatakan menjadi penambah kepada ketidakseimbangan antara pengeluaran makanan dunia (supply) dan permintaan (demand) yang memerlukannya. Contohnya (sebagaimana dilaporkan), tabiat makan penduduk China telah berubah di mana secara perkapita, penduduk China menghabiskan 50kg daging pada tahun 2007 berbanding hanya 20kg pada tahun 1985.

Keadaan yang ada dikatakan menjadi semakin rumit apabila faktor pengeluaran juga telah terjejas akibat bencana alam, pencemaran dan perubahan iklim dunia. Australia dikatakan mengalami kemarau terburuk pada tahun 2007 menyebabkan hasil gandum negaranya telah menyusut sebanyak 60%. Hasil tuaian dari China juga telah menyaksikan penyusutan sebanyak 10% sepanjang 7 tahun yang lalu. Faktor-faktor ini dikatakan menjadi sebab secara langsung kurangnya bekalan makanan yang boleh diperolehi oleh penduduk dunia.

Hakikatnya, ada faktor-faktor yang dicatatkan tadi bertentangan dengan realiti yang ada. Amatlah menghairankan mengapakah boleh berlaku kekurangan bekalan makanan apabila tahap pengeluaran makanan dunia sebenarnya bertambah melebihi tahap pertambahan penduduk. Jika dibandingkan antara jumlah penduduk pada tahun 1961 dan 2005, kita dapati jumlah penduduk dunia telah bertambah sebanyak 2.1 kali ganda. Tetapi jika kita bandingkan tahap pengeluaran makanan antara tahun yang sama, kita dapati pengeluaran makanan dunia telah bertambah 2.8 kali ganda (berdasarkan data terkini dari World Resources Institute).

Ini bermakna, jumlah makanan yang telah dihasilkan untuk setiap individu telah bertambah (semakin banyak) saban tahun. Oleh yang demikian, rasional bahawa antara punca krisis bekalan makanan adalah kerana bertambahnya bilangan penduduk dunia adalah satu penaakulan yang mengelirukan. Pada dasarnya, mereka yang memberikan alasan ini hanyalah mengiyakan teori yang dikemukakan oleh Thomas Malthus dari Britain dalam kurun ke 18 di mana beliau telah menulis sebuah buku bertajuk An Essay on the Principle of Population as it Affects the Future Improvement of Society pada tahun 1798. Di dalamnya dikatakan bahawa populasi manusia akan bertambah secara eksponen manakala pertambahan bahan makanan hanyalah secara aritmetik.

Jika teori ini betul, maka beberapa ratus tahun selepas zaman Malthus, sebahagian manusia akan mengalami kebuluran dan kekurangan makanan. Perlu diperhatikan bahawa Malthus menulis bukunya ketika Britain mempunyai penduduk 11 juta dan pada kurun 21, penduduk Britain telah bertambah sebanyak 59 juta. Namun begitu, tidak pula terdapat mana-mana kawasan di Britain yang mengalami krisis kekurangan makanan atau pun kebuluran yang serius, walaupun Britain pada hakikatnya mempunyai keluasan tanah yang tidak begitu besar berbanding negara-negara lain di dunia. Justeru, pendapat Malthus hanyalah benar dari segi pertambahan penduduk dunia namun teori beliau ternyata salah dalam meramal bahawa pertumbuhan makanan tidak akan dapat menampung pertambahan penduduk dunia.

Yang jelasnya, kenaikan harga beras yang menjadi makanan asasi rakyat negara ini kini amat membimbangkan masyarakat, terutama golongan berpendapatan rendah. Kesan kenaikan harga beras serantau, terutama di negara yang beras adalah makanan asasi, contohnya Filipina, terpaksa mengimport banyak beras. Kekurangannya menyebabkan catuan terpaksa dibuat, malah tentera ditugaskan mengawal proses tersebut. Harga beras di Myanmar juga melonjak naik. Vietnam pula tidak mahu mengeksport beras. Thailand pun ada ura-ura bertindak begitu, tetapi tidak jadi. Harga beras di Thailand naik hingga AS$1,000 satu tan dan jika ditukar kepada mata wang negara ialah RM3.20 sekilogram. Dulu beras dari Thailand diseludup ke Malaysia, sekarang keadaan menjadi sebaliknya kerana sekarang di negara itu, padi dijual dengan harga RM1,400 satu tan, manakala beras hancur 15% Malaysia dijual pada harga RM1,350. Ini membabitkan harga beras di sebuah negara yang mengeksport beras.

Antara kaedah bagi mengatasi kenaikan harga beras di pasaran ialah pertama, kawasan tanaman padi mestilah diperluaskan untuk menambah bekalan beras. Ini dilihat boleh dilaksanakan di beberapa negeri seperti Sabah dan Sarawak. Pada masa sama, ada tawaran di Terengganu. Begitu juga permintaan kerajaan Pusat supaya tanah kawasan padi tidak diubah syarat menjadi tanah perumahan kerana kita perlu memelihara tanah yang digunakan untuk keluaran padi dan makanan. Bagaimanapun, ini adalah langkah jangka panjang.

Kita masih mempunyai kemampuan memperuntukkan RM4 bilion untuk menjaga bekalan makanan dan memberikan subsidi kepada makanan tertentu seperti beras. Kita memberi subsidi tepung sebanyak RM20.4 juta sebulan. Bagaimanapun, kerajaan tidak boleh memberi subsidi kepada semua pihak. Paling mustahak adalah subsidi kepada makanan yang menjadi keperluan golongan berpendapatan rendah. Dari segi beras, ia adalah jenis beras hancur 15% yang biasa dibeli oleh peniaga warung. Beras import tiada subsidi dan dijual mengikut harga pasaran. Kita sudah ada perubahan. Sebagai contoh, orang Kelantan biasanya makan beras Siam (Thailand) sekarang mencari beras tempatan. Apabila harga beras import naik, mereka yang biasa dengan makanan import akan mencari makanan tempatan.

Faktor tempatan yang dikenal pasti menjadi penyumbang kepada kenaikan harga beras ialah struktur perdagangan dalaman seperti terlalu banyak lapisan pengedaran atau unsur monopoli. Juga dari segi pengangkutan dan logistik kerana walaupun subsidi diberikan kepada pengangkutan, tiada dorongan menjadi lebih cekap. Perniagaan beras di negara ini mempunyai keunikan kerana sebagai contoh, padi ditanam di Kedah tidak boleh dibawa ke Selangor. Ini adalah keunikan dari segi sejarah atau untuk menentukan ada kawalan. Apa pun, kawalan akan sentiasa membawa masalah tidak cekap dan boleh menimbulkan kos lain. Walaupun ada kelemahan dari segi struktur, logistik dan industri, kenaikan harga peringkat global adalah punca utama yang tidak dapat dielakkan.

Subsidi adalah perkara yang sudah biasa dilakukan oleh kerajaan. Tindakan terbaru ialah termasuk meningkatkan Stok Penimbal Beras. Mengikut undang-undang, Bernas perlu menyimpan 92,000 tan yang mencukupi untuk keperluan selama tiga minggu, tetapi kerajaan membuat keputusan menaikkan kepada 550,000 tan yang mencukupi untuk tiga bulan. Stok penimbal tidak membabitkan bekalan yang ada di pengedaran dan digunakan dalam keadaan tidak diduga.

Kerajaan juga menimbang untuk meminta sebuah GLC (syarikat berkaitan kerajaan) yang tidak beroperasi secara aktif menghidupkan kembali sistem perniagaan secara Pernas Edar mengedarkan barang kepada golongan berpendapatan rendah dengan menggunakan saluran sedia ada seperti Kedai Pernama, Kedai Felda di kawasan tanah rancangan Felda serta pasar raya hiper tertentu dan kalangan peruncit, terutama di kawasan pendapatan rendah.

Golongan menengah dan berpendapatan tinggi juga turut merasai kesannya. Golongan ini tidak dinafikan akan merasai tekanan inflasi, tetapi mereka boleh membuat pilihan. Berbanding membeli barang berjenama, mereka boleh membeli yang lebih murah sikit, tetapi kualitinya hampir sama untuk menjimatkan wang. Ini adalah pilihan yang masih ada kerana kita tidak boleh kata semua orang mesti makan barang jenama A. Rakyat Malaysia sekarang mahu jenama A, B dan C. Mesti ada pilihan, tetapi dalam keadaan inflasi dan kenaikan harga barang, konsep pengguna bijak mesti dipraktikkan. Membuat pilihan berdasarkan kualiti dan bukan jenama. Mereka yang duduk di kawasan bandar dan pergi ke pasar raya hiper mempunyai pilihan ini. Beli barang yang tidak ada jenama, tetapi kualiti hampir sama kerana tidak diiklankan menyebabkan harganya lebih rendah.

Kita juga perlu memikirkan kebaikan sistem ekonomi terbuka yang boleh menggalakkan persaingan dan menawarkan harga lebih baik kepada pelanggan dan pasaran. Sekarang banyak barang dikawal harga seperti besi, keluli, simen, ayam, beras, tepung, minyak masak dan gas petroleum cecair (LPG). Walaupun perlindungan dilakukan untuk kebaikan pengguna, kadang-kadang timbul tohmahan bahawa kerajaan hendak melindungi syarikat besar atau monopoli. Kita tahu, jika dibiarkan begitu, terutama apabila pengeluaran dari satu dua syarikat monopoli, kesannya lebih buruk kepada pengguna.

Namun begitu, kenyataannya dunia kini sedang mengalami krisis terburuk sejak 30 tahun lalu dan wajar diberi perhatian. Meskipun segelintir pihak menganggapnya sebagai satu propaganda tetapi hakikat yang perlu diterima ialah langkah-langkah segera perlu diambil untuk mendepani apa yang dialami kini. Banyak faktor mengesahkan berlakunya krisis meruncing ini, antaranya kejadian bencana alam dan kenaikan harga bahan api khususnya diesel yang mendorong kepada peningkatan harga makanan yang kini dikatakan mencecah sehingga 40%.

Malaysia telah mengambil langkah wajar dengan pengumuman Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, menerusi peruntukan RM4 bilion untuk menangani isu bekalan dan harga makanan negara di bawah dasar Jaminan Bekalan Makanan Negara. Malah tanpa mengambil kira andaian krisis tersebut, dalam Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) yang dilancarkan pada 2006, kerajaan memperuntukan RM6.9 juta di bawah sektor agro makanan yang mewujudkan beberapa projek mega pertanian seperti Taman Kekal Pengeluaran Makanan (TKPM) Zon Industi Akuakultur, Ladang Kontrak, Pembangunan Usahawan Industri Asas Tani dan Pusat Fidlot Nasional.

Baru-baru ini pula Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani telah mengenal pasti tujuh langkah perlaksanaan bagi peruntukan yang baru diluluskan itu iaitu meningkatkan pengeluaran beras, pewujudan stok penimbal beras, pemberian insentif kepada pengusaha-pengusaha pertanian dan mewujudkan program peningkatan pengeluaran dan produktiviti bagi sektor tanaman, ternakan dan pertanian. Langkah lain termasuk mengukuhkan Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) bagi memastikan pasaran dan pengagihan hasil-hasil pertanian, melaksanakan program Bumi Hijau dan mengurus kawasan terbiar untuk meningkatkan pengeluaran komoditi sekuriti.

Sementara itu, Malaysia dianggap bertuah kerana memiliki sumber semula jadi komoditi dan mempunyai asas pertanian yang kukuh untuk dijana bagi menghasilkan makanan. Lantaran itu syarikat-syarikat bioteknologi tempatan sewajarnya mengambil peluang untuk memanfaatkan teknologi sedia ada bagi menghasilkan lebih banyak produk makanan. Sama ada kita menggunakan kepakaran tempatan sedia ada atau mendapatkan lesen teknologi luar, semuanya boleh dimanfaatkan untuk menghasilkan makanan.

Teknik kultur tisu, Molecular Assisted Selection (MAS) dan penggunaan bioreactor bukan lagi baru dalam bidang bioteknologi sebaliknya boleh digunakan untuk meningkatkan produktiviti makanan. Bioteknologi sepatutnya dilihat sebagai alat yang boleh dimanfaatkan ketika dunia menghadapi krisis makanan kerana pemilihan baka atau benih yang dihasilkan menerusi bioteknologi mempunyai cirri-ciri lebih baik sama ada cepat matang, hasil lebih tinggi dan tahan penyakit. Teknologi kini dapat membantu pengeluaran makanan khususnya yang asas seperti padi, gandum dan jagung, meskipun wujud prejudis daripadanya. Isu-isu seperti organisme terubah suai secara genetik (GMO) menjadikan manusia ragu-ragu terhadap teknologi tersebut tetapi Molecular Assisted Selection boleh menjadi alternatif.

Molecular Assisted Selection yang juga dikenali sebagai Marker Assisted Selection atau Marker Aided Selection merupakan satu-satunya proses yang berasaskan variasi DNA atau RNA digunakan untuk mengenalpasti genetik atau ciri-ciri yang diperlukan dalam tumbuhan atau haiwan. Antara ciri-ciri tersebut ialah produktiviti kerintangan terhadap penyakit dan toleransi kepada tekanan secara kualiti. Molecular Assisted Selection hanya melibatkan teknologi hingga ke peringkat molekul sahaja dan tidak ke peringkat pengubahsuaian genetik. Pengguna juga perlu sedar bahawa makanan yang dihasilkan daripada GMO seperti jagung, soya dan tomato serta beras sudah berada di pasaran sejak sekian lama. Oleh itu mereka perlu ada kesedaran tentang ilmu saintifik supaya dapat menerima makanan berteknologi tinggi ini kerana ia dapat dihasilkan dengan meminimumkan penggunaan tanah.

Kawasan penanaman semakin berkurang sedangkan penduduk semakin meningkat. Justeru, sebagai alternatif, bioteknologi boleh meningkatkan pengeluaran makanan secara berganda untuk keperluan manusia. Universiri dan agensi penyelidikan tempatan seperti Universiti Putra Malaysia dan Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI), sebagai contoh boleh menggandakan usaha menghasilkan lebih banyak penyelidikan yang mampu melipatgandakan pengeluaran produk makanan.

Krisis makanan ini sepatutnya dianggap sebagai wake up call kepada tiga pihak utama iaitu kerajaan yang merencanakan dasar, penyelidik yang menjalankan tugas dan pengguna yang perlu sedar bahawa sudah sampai masanya teknologi diberi tempat sewajarnya sebagai menjana kesejahteraan sosial. Memperkasakan teknologi pertanian merupakan tanggungjawab bersama, sama ada mereka yang menghasilkannya atau yang menerima manfaat daripadanya. Pengguna sebagai golongan yang menerima manfaat perlu yakin dengan teknologi tersebut supaya penciptanya akan terus berusaha memperbaiki untuk memastikan penduduk terus selamat.

Bibliografi:

  1. Sunday Herald, 09 Mac 2008
  2. An Essay on the Principle of Population as it Affects the Future Improvement of Society, Thomas Malthus
  3. Krisis Makanan Ancam Dunia, Laupa Junus, Utusan Malaysia, 9 Mei 2008
  4. Konsep Pemberian Subsidi Perlu Diubah Suai, Ziauddin Sharuddin

Kesan Penebangan Hutan Kepada Sumber Air Negara

SMAHADZIR

TIDAK dinafikan hutan mempunyai nilai kormesial dan ekonomi. Hutan membekalkan kayu balak dan kertas yang merupakan satu sumber pendapatan penting bagi negara. Penukaran tanah dari hutan kepada pertanian telah mengakibatkan berlakunya penebangan hutan secara meluas. Aktiviti ini telah mengurangkan jumlah hutan asal dan biodiversiti hutan dan hidupan liar. Eksploitasi hutan yang melampau untuk tujuan pembalakan dan sebagainya telah menyumbang kepada hakisan tanah, pemendapan, kerosakan cerun dan tanah runtuh di Malaysia. Penebangan hutan yang berterusan dan kemusnahan hutan di kawasan tadahan air akan menjejaskan bekalan air dan kualiti sumber air, menjejaskan kemampuan pengambilan semula air bawah tanah dan menyebabkan lebih banyak banjir di kawasan tanah rendah.

Kita harus sedar bahawa sumber bekalan air negara kita datang dari sungai, laut, kolam dan tasik. Air boleh dicemari melalui hakisan tanah akibat penebangan hutan. Penebangan hutan akan menyebabkan berlaku hakisan tanah dan seterusnya hakisan tanah ini akan memasuki sungai. Mendapan akan terbentuk di mana akan menyebabkan pula paras sungai semakin cetek dan ia boleh meningkatkan risiko berlakunya banjir.

Lantaran itu, kawasan tadahan air dan sekitarnya harus diwartakan. Pihak berwajib tidak harus memberi kebenaran kepada syarikat pembalakan dan perladangan menggunakan kawasan tersebut. Pencemaran yang berlaku di kawasan tadahan air akan meningkatkan kos rawatan air. Lebih buruk lagi jika tahap pencemarannya mencapai tahap kritikal, loji rawatan air berkaitan terpaksa ditutup. Contohnya sebuah projek ladang getah seluas 443 hektar yang membabitkan penerokaan hutan di dua stesen pengambilan dan penapisan air. Apa yang berlaku di situ adalah hutan-hutan ditebang dan pokok getah pula ditanam. Tanah pula ditabur baja dan racun perosak dalam jumlah yang banyak. Semua bahan kimia ini akan meresap ke dalam tanah seterusnya terbawa ke dalam sungai apabila hujan.

Jikalau ada kawasan petempatan di kaki bukit di situ yang menggunakan air telaga, kesemua bahan berbahaya ini akan masuk sekali. Baja dan racun perosak mengandungi amonia, nitrat dan fosfat. Kalau ketiga-tiga bahan kimia ini berada di dalam air, kos merawatnya amat tinggi. Biasanya, jika pencemaran amonia dikenal pasti berlaku di sesuatu loji rawatan air, ia akan ditutup serta-merta. Itulah yang berlaku di Sungai Batang Nilai, Negeri Sembilan dan Sungai Langat, Selangor.

Tidak dinafikan, Malaysia masih banyak sumber air kerana hutan dan fungsinya sebagai kawasan tadahan air. Tetapi kalau pihak berwajib sering tunduk kepada syarikat pembalakan yang hanya mementingkan keuntungan material semata-mata, kita akan menghadapi masalah yang besar. Di Perak contohnya, banyak hutan hujan di Banjaran Titiwangsa telah dimusnahkan. Keratan rentas Semenanjung Malaysia menunjukkan bagaimana banjaran itu merupakan tulang belakang kepada kehidupan rakyat Malaysia. Apabila hujan turun, air akan mengalir dari pantai timur ke pantai barat dengan dikawal oleh pokok-pokok di hutan yang menadah air hujan itu dan melepaskannya perlahan-lahan ke seluruh Semenanjung. Selebihnya akan diserap ke dalam tanah dan juga menjadi sumber air tanah yang dilepaskan sedikit demi sedikit ke dalam tasik. Ini memastikan sumber air yang berterusan tidak kira pada musim hujan ataupun kemarau. Dengan cara itulah hutan menyokong kehidupan kita.

Kegagalan melindungi khazanah ini boleh mengakibatkan masalah air yang kronik, seperti di Perak. Dahulu, jarang sekali kejadian banjir berlaku di Perak, lebih-lebih lagi di kawasan seperti Larut Matang dan Selama. Kawasan itu menerima kadar hujan tertinggi di Malaysia iaitu 5,000 milimeter (mm) setahun. Kawasan ini tidak pernah dilanda banjir sehinggalah baru-baru ini bila Bukit Larut di Taiping mengalami banjir. Itu semua adalah gara-gara penebangan hutan yang berleluasa di bukit tersebut.

Kadar aliran masuk yang rendah ke dalam tanah menyebabkan air hujan mengalir terus ke dalam tasik sehingga berlakunya banjir. Apabila cuaca panas kembali, tasik itu akan kekeringan dan keseluruhan sumber air akan hilang begitu sahaja. Perkara itu sudah pun berlaku di Gunung Semanggol, Perak, yang kehilangan sebatang sungai disebabkan aktiviti pembalakan di sekelilingnya. Negeri-negeri yang mengalami tekanan air yang sama ialah Selangor, Pulau Pinang, Melaka dan Kelantan.

Melaka pula contohnya, pernah mengalami krisis air yang teruk. Mengapa? Cubalah lihat keadaan muka buminya. Hampir tiada kawasan hutan, kerana semuanya dikorbankan untuk aktiviti perladangan. Di Kelantan pula, mana-mana aktiviti pembalakan akan memberi kesan buruk serta-merta kerana tanahnya merupakan tanah liat yang mempunyai paras ketelapan air yang rendah. Ini dicerminkan melalui banjir teruk yang berlaku saban tahun di negeri tersebut.

Ada pihak yang mengatakan bahawa perubahan iklimlah penyebab krisis air, kemarau, banjir dan pelbagai masalah lain. Tetapi bukan perubahan iklim semata-mata yang mengakibatkan kekurangan bekalan air. Kita juga telah 'mendera' sistem itu. Sistem yang dimaksudkan bukanlah rumit - jika keseimbangan hutan dikacau ganggu, impaknya akan menjejaskan sumber dan bekalan air.

Sesungguhnya pembangunan pesat negara dan proses urbanisasi telah membawa kepada perubahan pengunaan tanah bagi sesuatu kawasan bagi menampung keperluan kegiatan ekonomi, kemudahan-kemudahan sosial dan lain-lain infrastruktur yang berkaitan. Perubahan gunatanah ini telah mendedahkan sungai kepada pelbagai tekanan yang kadangkala tidak dapat ditanggung oleh sungai, yang secara langsung menyebabkan perubahan sistem sungai bukan sahaja dari segi kualiti tetapi juga kuantiti

Harus diinsafi, sumber air mentah di negara kita kebanyakannya diperolehi terus dari sungai utama dan empangan yang dibina untuk menyimpan air. Namun, kualiti air sungai di Malaysia adalah dalam keadaan yang semakin merosot akibat penebangan hutan dan pencemaran alam sekitar. Berdasarkan statistik, buat masa kini sebanyak 29 buah sungai di negara ini didapati mengalami pencemaran teruk, 11 buah tercemar sederhana manakala 80 buah lagi masih dalam keadaan terkawal.

Antara negeri yang mengalami pencemaran sungai yang paling tinggi ialah Johor, Selangor dan Pulau Pinang. Munurut laporan kualiti alam sekitar yang dikeluarkan oleh Jabatan Alam Sekitar pada tahun 2004, antara sungai-sungai yang tercemar teruk adalah Sungai Menggaris di Sabah, Sungai Jelutong dan Sungai Buluh di Pulau Pinang dan Sungai Tukang Batu di Johor.

Susulan kepada jumlah permintaan air oleh pengguna yang kian meningkat berbanding dengan jumlah kualiti air mentah yang kian menurun, ketidakseimbangan ini lama-kelamaan akan menyebabkan kekurangan sumber air mentah yang sesuai dan selamat dapat dibekalkan kepada masyarakat. Ini adalah satu masalah besar yang akan dihadapi oleh negara.

Oleh itu, tanggungjawab untuk menyelesaikan masalah ini tidak harus dipikul oleh satu pihak sahaja malah masyarakat Malaysia juga harus bekerjasama dengan pihak kerajaan terutamanya dari segi sikap menyayangi sumber air negara dan sedar terhadap kesan penebangan hutan yang bermotifkan keuntungan jangka pendek semata-mata.