Selasa, 14 Februari 2012

Sakit Mata, Sakit Hati, Bahasa Dan Bangsaku

Sakit mata. Sakit hati. Setiap kali lalu MRR2 menuju destinasi yang diingini, ada satu papan tanda sebuah syarikat berkaitan kerajaan (GLC) yang berbunyi ‘Another project by...’. untuk mengumumkan projeknya. Tak boleh ke tulis ‘Satu lagi projek oleh...’

Untuk apakah papan tanda ditulis dalam bahasa Inggeris itu? Untuk pelancong? Untuk pelabur?

Memanglah syarikat itu gergasi multinasional, tetapi ia adalah syarikat Malaysia, milik kerajaan pula.

Ini bukan soal mendaulatkan bahasa kebangsaan, tetapi dari segi praktikal, semua penduduk negara ini tahu Bahasa Malaysia, papan tanda itu adalah untuk penduduk negara ini. Tentulah sewajarnya dalam Bahasa Malaysia.

Keadaan ini sama juga dengan pusat-pusat membeli belah baru di merata-rata tempat yang meletakkan papan tanda Keluar sebagai Exit. Merata-rata Exit.

Adakah pengguna dan pelanggan pusat-pusat membeli belah itu terdiri daripada pelancong semata-mata yang tidak tahu berbahasa Melayu. Sedangkan hakikatnya kebanyakan pelanggan dan pengguna adalah dari kalangan penduduk negara ini, yang tentunya faham Bahasa Malaysia.

Dalam hal ini, untuk mengatasinya seringkali dilaungkan perlunya ada penguatkuasaan supaya Bahasa Malaysia digunakan di tempat-tempat awam. Tetapi apa gunanya penguatkuasaan kalau segala apa yang dilihat sebagai mendaulatkan Bahasa Malaysia adalah kerana takut pada undang-undang?

Soal mendaulatkan Bahasa Malaysia bukan isu perkauman. Yang keberatan mendaulatkan Bahasa Malaysia bukan saja orang bukan Melayu. Banyak orang Melayu pun sudah tidak gemarkan Bahasa Malaysia. Macam-macam alasan diberikan untuk tidak mendaulatkan Bahasa Malaysia. Bahasa Malaysia tidak komersial. Bahasa Malaysia tidak kompetetif. Kurang bahan bacaan Bahasa Malaysia. Dan macam-macam lagi.

Tetapi kalau sudah tidak suka, cakap saja tak suka. Tidak perlu alasan. Memang banyak orang tidak suka Bahasa Malaysia. Hati mereka sememang begitu. Bukan boleh dipaksa orang yang sudah tidak suka.

Biarlah orang yang tidak suka Bahasa Malaysia hidup dengan dunia mereka. Tetapi kita yang sayang kepada Bahasa Malaysia marilah gunakannya dengan baik dan kembangkannya. Bahasa Malaysia ini indah dan mengungkapkan jati diri dan citra budi kita sebagai rakyat Malaysia. Tanpa mengira kaum.

Sementara ada pula orang yang tidak suka nama Bahasa Malaysia. Mereka mahu ia disebut sebagai bahasa Melayu saja. Memanglah Bahasa Malaysia itu bahasa Melayu. Tetapi begitu juga dengan Bahasa Indonesia. Ia juga adalah bahasa Melayu. Bahasa Melayu itu luas. Tetapi keluasannya adalah kerana besarnya penggunaan Bahasa Indonesia lantaran bilangan penduduk negara itu yang tinggi.

Indonesia mempunyai pelbagai bahasa suku kaum. Yang terbesar ialah Jawa dan sudah tentu penutur bahasa Jawa lebih banyak daripada Melayu. Tetapi Indonesia melalui Sumpah Pemuda pada tahun 1928 dalam mengisytiharkan Gagasan Nasional Indonesia menyatakan bahawa Indonesia bertutur satu bahasa, iaitu bahasa Melayu yang dinamakannya Bahasa Indonesia, sebagai bahasa penyatuan.

Tujuan bahasa Melayu di Indonesia dinamakan Bahasa Indonesia adalah untuk nasionalisme negara itu dalam membina bangsa mereka. Tetapi nasionalisme bahasa ini menghasilkan kesusasteraan Indonesia yang merupakan gerakan budaya bagi tujuan memerdekakan negara. Pengaruhnya sampai ke Tanah Melayu dan turut menyumbang kepada perjuangan kemerdekaan Tanah Melayu.

Semua parti yang memperjuangkan kemerdekaan sepakat bahawa bahasa Melayu dan bukannya bahasa Inggeris yang dijadikan bahasa kebangsaan. Ini bukannya nasionalisme bahasa. Ia adalah nasionalisme Malaya itu sendiri. Pembinaan negara memerlukan satu bahasa jati diri. Bukannya saja kerana mahu membesar-besarkan bahasa sendiri sebagai hegemoni bahasa.

Apabila kemerdekaan dicapai, bahasa Melayu tentunya diisytiharkan sebagai bahasa kebangsaan Malaya. Tanah Melayu tentunya bertutur bahasa Melayu. Bukan saja ia merupakan bahasa penduduk majoriti dan merupakan lingua franca antara kaum, tetapi ia adalah bahasa penyatuan warga negara. Maknanya Melayu adalah bahasa pembinaan bangsa.

Bahasa Inggeris tidak boleh menjadi bahasa penyatu dan pembina bangsa. Ketika itu pastinya bahasa Inggeris akan menjadi bahasa pemecah, antara bandar dan desa, antara elit dan rakyat biasa.

Apabila Malaysia ditubuhkan pada 16 September 1963, diisytiharkan bahawa bahasa Melayu adalah Bahasa Malaysia. Ia merupakan bahasa penyatu pelbagai kaum dan juga antara Malaysia Timur dan Malaysia Barat yang ketika itu, termasuk Singapura.

Siapa yang mencintai negara dan bangsa Malaysia, wajar mendaulatkan Bahasa Malaysia. Sesiapa yang memandang remeh kepada Bahasa Malaysia, mereka kurang cinta kepada negara. Ini kerana bagaimanakah hendak membina dan membangun bangsa dan negara tanpa Bahasa Malaysia?

Sebagai negara demokratik dan liberal sesiapapun bebas menggunakan bahasa yang mereka pilih. Tetapi dengan menjunjung bahasa-bahasa lain, adakah impian untuk mewujudkan satu bangsa Malaysia akan berjaya?

Kegagalan komunikasi antara penutur bahasa yang berbeza akan memecah belahkan kalangan rakyat, yang dengan ditambah faktor lain boleh membawa perbalahan kerana kurang saling faham-memahami.

Tetapi apakah institusi utama bagi mendaulatkan Bahasa Malaysia? Maka tentunya institusi pendidikan dari peringkat rendah iaitu Sekolah Kebangsaan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASMAUL HUSNA